Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

RC Sociaal en maatschappelijk domein

woensdag 2 juli 2025

20:00 - 22:30
Locatie

Vergaderkamer 3

Voorzitter
Caroline Blom
Toelichting

Technische en detailvragen kunt u mailen aan de griffie tot woensdag 25 juni 2025, de antwoorden komen op maandag 30 juni 2025 beschikbaar.
Spreektijdenregelingen voor het inbrengen van het fractiestandpunt in eerste termijn en de reactie van het college/ambtelijke ondersteuning is van toepassing.
Een rondvraag voor dit domein kunt u indienen tot 12.00 uur op de dag van de vergadering.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening en vaststellen agenda
  2. 2
    Vervalt Spreekrecht voor inwoners en organisaties
  3. 3

    a Rapport Jeugdhulplooptdoor van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en het verscherpte toezicht
    b Toelichting op het vervolg van Jeugdhulp loopt door (JHLD)
    c Collegebrief Jeugd uit de raad van 22 mei (4.1.b) betrekken bij de bespreking op verzoek van de fracties GL, PvdA en AvE


    Op 27 maart 2025 heeft de raad de onderzoeksopdracht voor de Quickscan naar aanleiding van de ontwikkelingen bij Oog voor thuis vastgesteld. Ook heeft de raad toen besloten om een intern onderzoek uit te laten voeren naar de kosten van de jeugdzorg. De Quickscan is uitgevoerd door onderzoeksbureau KokxDeVoogd. Zowel de Quickscan als het interne onderzoek naar de kosten worden aangeboden aan de raad.

    Voorgesteld besluit

    1. De Quickscan naar de ontwikkelingen bij Oog voor thuis uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau KokxDeVoogd voor kennisgeving aan te nemen; 
    2. De Quickscan aan de raad te versturen met bijgevoegde collegebrief; 
    3. Het interne onderzoek naar de kosten en uitvoeringskosten van Jeugdhulp Loopt Door en Oog voor thuis over 2024 voor kennisgeving aan te nemen; 
    4. Het interne onderzoek naar de kosten en uitvoeringskosten van Jeugdhulp Loopt Door en Oog voor thuis aan de raad te versturen.

  4. 4

    In de opdracht aan Oog voor thuis is opgenomen dat de teams met medewerkers laagdrempelig toegankelijk in directe leefomgeving van gezinnen gerealiseerd moeten worden. Het liefst op fysieke locaties die op loop- of fietsafstand bereikbaar zijn. Een andere opgave is dat de professionals zichtbaar zijn op plaatsen waar ouders en jeugdigen van nature komen zoals bijvoorbeeld scholen en kinderopvang. Op dit moment is Oog voor thuis qua backoffice gehuisvest op twee locaties, in Alphen aan den Rijn en in Boskoop, en landen zij aan op locaties in de wijken, zoals buurthuis Mozaiek en buurthuis de Som. De locatie in Boskoop aan De Zijde wordt tijdelijk gehuurd. Naast dat de locatie in Boskoop tijdelijk is, voldoet de locatie in Alphen aan den Rijn niet aan de gestelde eisen en wensen. Daarnaast is de locatie te klein om de gewenste dienstverlening te bieden. Voor het realiseren van de huisvesting zijn meerdere scenario’s mogelijk. Er zijn twee scenario’s uitgewerkt die aansluiten bij de gestelde beleidsvoorwaarden zoals opgenomen in de opdracht: 1. In elke wijk minimaal één aanlandlocatie (front-office) en één centrale kantoorlocatie (backoffice); 2. Meerdere wijklocaties (front- en backoffice). Scenario 1 met front-office locaties in de wijken en één backoffice locatie heeft de voorkeur van het sociaal domein en Oog voor thuis. Dit scenario ondersteunt de werkwijze van Oog voor thuis optimaal en zorgt voor een laagdrempelige en toegankelijke dienstverlening voor onze jeugdigen en ouders. Ook sluit dit scenario het beste aan bij de opdracht van de gemeente. Er zijn dan vier front-office locaties en één centrale backoffice locatie. Het betreft in de startfase 1 front-office locatie per wijk. De dienstverlening kan naar de toekomst verder uitgebreid worden in de wijken wanneer deze behoefte er is. Het college stemt in met de realisatie van dit scenario en verleent, onder voorbehoud van het besluit van de raad en de procedure van wensen/bedenkingen, een garantie aan Oog voor thuis voor het volledige bedrag.

  5. 5
    Sluiting