Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

RC Financiën, bestuurlijk en publiek domein

donderdag 5 oktober 2023

19:30 - 23:00
Locatie

Vergaderkamer III

Voorzitter
José Huls
Toelichting

Mededeling voor raads- en commissieleden schriftelijke voorbereiding vergaderingen
Om de vergaderingen goed voor te bereiden en efficiënt te laten verlopen is het belangrijk dat u technische en detailvragen over de geagendeerde dossiers uiterlijk woensdag 27 september, 10.00 uur mailt aan de griffie. De antwoorden komen op maandag 2 oktober 2023 beschikbaar.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening en vaststellen agenda
  2. 2
    Spreekrecht voor inwoners en organisaties
  3. 2.a

    Commissieleden kunnen bij dit agendapunt aan het AB-lid mw. De Veth input meegeven, over de agendapunten en documenten die zijn geagendeerd voor het Algemeen Bestuur HR op 25 oktober 2023.

  4. 3

    De vigerende Kadernota Vastgoed dateert uit 2015 en sluit niet meer aan op de huidige werkwijze en organisatie. De vastgoedvisie en -strategie 2023-3032 is een eerste stap in de koers die we uitzetten om het beheer van de gemeentelijke vastgoedportefeuille toekomstbestendig in te richten. Deze eerste stap is de basis voor de uitwerking van een nieuwe beleidsnota Vastgoed ter vervanging van de kadernota Vastgoed uit 2015. De beleidsnota Vastgoed zal in het najaar ter vaststelling aan uw raad worden aangeboden.

    Voorgesteld besluit

    1. Vastgoedvisie en -strategie 2023-2032 vast te stellen;

    2. Het college de opdracht te geven de vastgoedvisie en -strategie verder uit te werken in een beleidsnota Vastgoed.

  5. 4
    21.00-21.30 uur Korte pauze
  6. 5

    In het nationale Klimaatakkoord is vastgelegd dat we in Nederland in 2030 minstens de helft minder CO2 willen uitstoten dan in 1990 en zelfs 95% minder in 2050. Onderdeel daarvan is dat in 2030 jaarlijks zo’n 35 TWh (Terawattuur) duurzame energie wordt opgewekt uit grootschalige wind- en zonneprojecten op land in heel Nederland. Ook is afgesproken stevige stappen te zetten op weg naar een duurzame verwarming van de gebouwde omgeving. De decentrale overheden (gemeenten, provincies en waterschappen) hebben zich ook aan het Klimaatakkoord verbonden. Dertig regio’s hebben een Regionale Energie Strategie (RES) opgesteld, waarin ze de nationale afspraken uit het Klimaatakkoord vertalen naar de eigen regio.



    In de RES 1.0 van Holland Rijnland hebben de samenwerkende RES-partijen regionale ambities vastgelegd om invulling te geven aan onderdelen van het nationale Klimaatakkoord. Onze RES 1.0 is vastgesteld door gemeenteraden, Provinciale Staten en de Verenigde Vergaderingen van de samenwerkende partijen, waarbij in verschillende gevallen moties en amendementen zijn aangenomen. Regiobreed geldt dat de meeste moties en amendementen betrekking hebben op de grootschalige opwek op land van duurzame elektriciteit. En dat deze moties en amendementen een beperkend effect hebben op de in de RES 1.0 vastgestelde ambitie voor opwek. Tegelijkertijd zijn inmiddels gedragen procesafspraken gemaakt om, meer vanuit lokale schaal opgebouwd, te komen tot lokale bijdragen aan de gezamenlijke regionale ambitie. Een eventuele ‘RES 2.0’ is pas aan de orde bij aanpassing van kaders en ambities ten opzichte van de RES 1.0. Hiervan is binnen de RES-regio Holland Rijnland nu nog geen sprake.


    Ter informatie: op de Lijst Ingekomen Stukken van de raadsvergadering van 12 oktober vindt u onder punt 4.1R een collegebrief. Daarin staat procesmatige informatie, over ondersteuning door Holland Rijnland van lokale uitvoering om de ambities uit de RES 1.0 te behalen.

  7. 6

    Rekenkamercommissierapport met een presentatie door een lid van de rekenkamercommissie (gelegenheid om vragen te stellen).