- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- F.D. van Heijningen
- Toelichting
-
,
Agenda en stukken nog onder voorbehoud
Deze openbare vergadering vindt plaats in de raadzaal en wordt live uitgezonden.
Mededelingen voor raadsleden:
Vragen voor agendapunt 3 kunt u tot 12.00 uur op de dag van de vergadering aanmelden bij de griffie.
Een stemverklaring bij een hamerstuk dient u te melden
Agendapunten
-
1Opening en vaststellen agenda
-
1.a
Bijlagen
-
2Vaststellen besluitenlijst
-
3Vragen raadsleden
-
4Ingekomen stukken en mededelingen
-
4.1Mededelingen en brieven van het college
-
4.1.a
Om reizen met de bus makkelijker, voorspelbaarder en comfortabeler te maken, past Qbuzz vanaf 14 december 2025 de dienstregeling aan.
Het vervoerplan 2026 van Qbuzz, behandeld in de Stuurgroep Concessie Zuid-Holland Noord op 25 september 2025, bevat enkele wijzigingen voor de dienstregeling in de gemeente Alphen aan den Rijn.
Het vervoerplan omvat onder meer:
· kleine optimalisaties in routes en aansluitingen;
· extra ritten en hogere frequentie op drukke trajecten;
· verbeteringen in het spitsvervoer en de bediening van belangrijke bestemmingen;
· aanpassingen in de dienstregelingsperiodes (zoals vakantieperiodes), afgestemd op het reizigersaanbod.
Qbuzz voert deze wijzigingen door binnen de kaders van de concessie, waarbij de afspraken en besluitvorming over het openbaar vervoer een aangelegenheid zijn tussen de concessiehouder Qbuzz en de concessieverlener provincie Zuid-Holland.
Het college neemt kennis van het vervoerplan. Middels bijgevoegd vervoersplan wordt de gemeenteraad geïnformeerd over de wijzigingen voor gemeente Alphen aan den Rijn voor dienstregelingsjaar 2026.
Bijlagen
-
4.1.b
Konijn Bouw B.V. is voornemens een ontwikkeling te realiseren op het perceel gelegen aan de Dorpstraat 64 te Aarlanderveen . Het project omvat de transformatie en herbestemming van de bakkerij, een gemeentelijk monument, naar 4 wooneenheden en de realisatie van 5 woningen verder gelegen op het perceel. Om de haalbaarheid van dit initiatief te onderzoeken en de kosten te verhalen, wordt een intentieovereenkomst gesloten met Konijn Bouw B.V. Hierin zijn op hoofdlijnen afspraken vastgelegd over de uitgangspunten en het te volgen proces.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Een intentieovereenkomst aangaan met Konijn Bouw B.V. om de haalbaarheid van het initiatief Herbestemming Bakkerij Dorpstraat 64 Aarlanderveen te onderzoeken.
2. De burgemeester besluit aan wethouder van As volmacht te verlenen voor de ondertekening van de overeenkomst en zo nodig tekstuele aanpassingen in de overeenkomst te laten doen -
4.1.c
Ter informatie de brief van de burgemeester om de gemeenteraad te informeren over de stand van zaken.
Bijlagen
-
4.1.d
De gemeente Alphen aan den Rijn ondersteunt organisatoren die met hun evenement een bijdrage leveren aan de gemeentelijke citymarketingdoelstellingen en daarmee de gemeente zowel lokaal, als regionaal, beter op de kaart zetten. Vanaf 2019 is hiervoor jaarlijks een budget beschikbaar. In de praktijk is gebleken dat de regeling op diverse punten toe is aan een actualisatie. Dit heeft geleid tot de vernieuwde subsidieregeling voor citymarketing evenementen, die nu door het college wordt vastgesteld.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De subsidieregeling citymarketing evenementen 2025 vast te stellen.
-
4.1.e
Om de CO₂-uitstoot te verminderen, is in het Klimaatakkoord afgesproken dat vanaf 2035 geen auto's met fossiele brandstof meer verkocht mogen worden. Gemeenten spelen hierin een belangrijke rol door te zorgen voor voldoende laadpunten voor elektrische auto's.
Op 26 mei 2025 heeft het college besloten mee te doen aan een gezamenlijke aanpak voor publieke laadinfrastructuur in Zuidwest-Nederland. Rotterdam coördineert dit project. Door samen te werken met andere gemeenten, profiteren we van schaalvoordelen, besparen we kosten en zorgen we voor lagere laadtarieven voor onze inwoners. Een aanpassing van de beleidsregels is nodig om deze in lijn te brengen met deze nieuwe aanpak, waarbij de concessiehouder(s) het alleenrecht verkrijgt om publieke laadpalen te plaatsen. De uitrol van het laadnetwerk zal in de nieuwe situatie meer op basis van de bezetting van de reeds aanwezige laadpalen gaan, en minder op basis van aanvragen van bewoners.
In 2024 is een proef gedaan met het laden van voertuigen vanuit de eigen netaansluiting middels kabelgoten. Na evaluatie in 2025 heeft het college besloten om het gebruik van platte kabels, kabelmatten en kabelgoten als tijdelijke oplossing toe te staan voor drie jaar. Hiervoor gelden duidelijke voorwaarden die in de beleidsregels zijn opgenomen. Voor iedere laadoplossing moet een ontheffing worden aangevraagd.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Vaststellen van de Beleidsregel “Laadvoorzieningen voor elektrische voertuigen” en de oude beleidsregel “openbare oplaadpalen voor elektrische motorvoertuigen gemeente Alphen aan den Rijn 2019” intrekken.
-
4.1.f
De Kieswet schrijft voor dat er voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad een Centraal Stembureau wordt ingesteld. Het centraal stembureau bestaat uit 3 of 5 leden, van wie er één voorzitter is en één plaatsvervangend voorzitter (artikel E19, tweede lid, van de Kieswet) . De burgemeester is van rechtswege voorzitter van het centraal stembureau. De plaatsvervangend voorzitter en de andere leden worden door het college van burgemeester en wethouders benoemd en ontslagen. De leden van het centraal stembureau worden voor 4 kalenderjaren benoemd (artikel E20, tweede lid, van de Kieswet). Degene die ter vervulling van een opengevallen plaats is benoemd, treedt af op het tijdstip waarop degene in wiens plaats hij is benoemd, zou hebben moeten aftreden.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Voor de resterende periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2026
1. De hierna genoemde leden van het centraal stembureau voor de verkiezing van de gemeenteraad te ontslaan als lid van het centraal stembureau voor de verkiezing van de gemeenteraad van Alphen aan den Rijn:
de heer P.D. Wekx (plaatsvervangend voorzitter)
de heer J. Kroes
mevrouw M.E. Spreij
2. De hierna genoemde personen te benoemen als lid van het centraal stembureau voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad van Alphen aan den Rijn ter vervulling van de opengevallen plaatsten als gevolg van besluit 1.:
mevrouw F. van de Berg-Janssen (plaatsvervangend voorzitter)
mevrouw A. Kunst-Reekers
mevrouw J. Tijssen -
4.1.g
Vanuit de multidisciplinaire evaluatie van de jaarwisseling 2024-2025 is gebleken dat in het belang van de openbare orde en veiligheid het positief zou zijn om de toegangstijden van de horeca in de nacht van woensdag 31 december 2025 op donderdag 1 januari 2026 te verruimen naar 02.30 uur in plaats van de reguliere 01.30 uur.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Een collectieve ontheffing te verlenen voor de toegangstijden van de horeca van 01.30 uur naar 02.30 uur in de nacht van woensdag 31 december 2025 op donderdag 1 januari 2026.
-
4.1.h
Het college van Alphen aan den Rijn heeft op 28 januari 2025 bij de minister van Asiel en Migratie bezwaar aangetekend tegen het verdeelbesluit in het kader van de Spreidingswet van 20 december 2024. Op 13 maart 2025 heeft het college aanvullende gronden bij het bezwaarschrift ingediend bij het ministerie. Op 5 maart vond een informeel ambtelijk gesprek plaats over het bezwaar met medewerkers van het ministerie van Asiel en Migratie. Op 19 mei 2025 vond de hoorzitting plaats op het ministerie van Asiel en Migratie. Het college heeft de beslissing op bezwaar op 11 december 2025 ontvangen. Het bezwaar is door de minister van Asiel en Migratie ongegrond verklaard.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Kennis nemen van het besluit op bezwaar van de minister van Asiel en Migratie inzake het bezwaar van het college van gemeente Alphen aan den Rijn tegen het verdeelbesluit voor wat betreft het door Alphen aan den Rijn te realiseren aantal asielopvangplekken voor reguliere opvang en voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV). Het bezwaar is ongegrond verklaard.
2. De gemeenteraad met bijgaande brief informeren -
4.1.i
Het college mandateert met dit besluit wethouder J. Bokhove om namens het college de eerste Raad van Toezicht van de stichting te benoemen. Conform de (gewijzigde) statuten vindt de benoeming van de eerste Raad van Toezicht van Stichting Castellum plaats door het college. Wethouder J. Bokhove zal tussen 17 en 31 december besluiten over de benoeming van de leden van de Raad van Toezicht. Als laatste zal Notariskantoor Kroes uitvoering geven aan de notariële stappen. Dit houdt in dat de omzetting in het handelsregister wordt opgenomen en dat het verlijden van de akte van statutenwijziging wordt afgehandeld.
De begroting van Castellum B.V. is de basis voor de subsidieaanvraag voor het jaar 2026. De voorlopig te verlenen subsidie zal door de omzetting van de B.V. naar de stichtingsvorm de financiële basis vormen voor Stichting Castellum. Het college van burgemeester en wethouders beslist hierover in januari 2026. Ook de gemeenteraad wordt in januari 2026, conform afspraak, volledig geïnformeerd over de genomen besluiten.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Kennis te nemen van de concept akte van statutenwijziging en omzetting van Castellum BV.
- Kennis te nemen van het bij de rechtbank ingediende verzoekschrift om machtiging tot omzetting van een besloten vennootschap in een stichting (5 december 2025).
- Aan Wethouder J. Bokhove volmacht te verlenen om in te stemmen met de benoeming van de leden van de Raad van Toezicht van Stichting Castellum op basis van het voorstel van Berenschot en de adviescommissie. Deze volmacht ligt in het verlengde van haar rol met betrekking tot het aandeelhouderschap Castellum (verwezen wordt naar het mandaatbesluit inzake aandeelhouderschap Castellum d.d. 8 juli 2025 en het volmachtsbesluit burgemeester inzake aandeelhouderschap Castellum d.d. 22 oktober 2025) én haar rol als verantwoordelijk Portefeuillehouder Kunst & Cultuur.
- Kennis te nemen van de ingediende begroting én subsidieaanvraag 2026 Castellum en Wethouder J. Bokhove, in haar rol als AVA Castellum, te vragen de begroting én subsidieaanvraag van Castellum B.V. betreffende het jaar 2026 te beoordelen en het college in januari 2026 over de subsidieverlening te laten besluiten.
-
4.1.j
Sinds een aantal jaren wordt gewerkt aan het behalen van de internationale en landelijke doelen voor natuurherstel, waterkwaliteit en klimaat voor landbouw en landgebruik. De provincie Zuid-Holland heeft hiertoe het het Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied (ZH-PLG) opgesteld. De raad wordt per brief geinformeerd over de laatste stand van zaken rond het ZH-PLG en de betrokkeheid van de Gemeente Alphen aan den Rijn daarbij.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Instemmen met het versturen van de bijgevoegde informatiebrief aan de raad.
-
4.1.k
In december 2024 heeft de landelijke netbeheerder TenneT netcongestie afgekondigd voor de provincie Zuid-Holland. Het afgelopen jaar heeft TenneT met de regionale netbeheerder Liander onderzoek gedaan naar congestiemanagement in het noordelijk deel van Zuid-Holland. De resultaten van dit onderzoek zijn op 4 december 2025 gepubliceerd. Het college heeft kennisgenomen van deze resultaten. De conclusie van het onderzoek is dat de vraag naar elektriciteit sneller groeit dan het tempo van de uitbreidingen van het elektriciteitsnet. Op lange termijn (2032-2035) zal er extra capaciteit beschikbaar zijn door de geplande uitbreidingen van het hoogspanningsnet. In de tussentijd zullen er volgens het onderzoek maatregelen nodig zijn om het hoogspanningsnet veilig en betrouwbaar te houden.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Kennis te nemen van de uitkomsten van het onderzoek naar congestiemanagement voor het noordelijk deel van de provincie Zuid-Holland.
-
4.1.l
Op 8 september 2020 is een omgevingsvergunning verleend voor het oprichten van een appartementencomplex met negen appartementen in een leegstaand horecapand aan de Rozenlaan 4 in Boskoop. Dit appartementencomplex is reeds gerealiseerd en wordt bewoond. In een hoger beroepsprocedure heeft de Raad van State de omgevingsvergunning vernietigd en de gemeente opgedragen een nieuw besluit op de aanvraag te nemen. Dit om reden dat de Raad van State van oordeel is dat de gemeente eerder het hele pand Rozenlaan 4 (en niet alleen het voorste gebouwdeel) als gemeentelijk monument heeft aangewezen en geen vergunning was aangevraagd en verleend voor het slopen van het monumentale gedeelte. In het kader van de hernieuwde behandeling is deze aanvraag alsnog ingediend en is de vergunningprocedure opnieuw doorlopen. Hierop is één zienswijze ingediend. Deze leidt op een aantal punten tot aanpassing van de onderbouwing maar geeft geen aanleiding om niet over te gaan tot het opnieuw verlenen van een omgevingsvergunning. Deze wordt dan ook verleend. Daarnaast is besloten om de omschrijving van het monumentale deel van het pand in het erfgoedregister te wijzigen. Dit heeft alleen nog betrekking op de voorbouw.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met de beantwoording van de ingediende zienswijze zoals opgenomen in de Nota van zienswijzen Rozenlaan 4 Boskoop;
2. Met inachtneming van beslispunt 1 de aangevraagde omgevingsvergunning (V2019/413) voor de realisatie van een appartementencomplex aan de Rozenlaan 4 Boskoop te verlenen.
3. Per omgaande de procedure te starten om de aanwijzing van het pand Rozenlaan 4 Boskoop in het Erfgoedregister te wijzigen en dan specifiek op te nemen dat de monumentale waarden alleen betrekking hebben het voorste gebouwdeel. -
4.1.m
De gemeente Alphen aan den Rijn werkt aan een toekomstbestendig jeugdhulpstelsel via vijf programmalijnen: 1. Herstel (incl. JHLD) De herbeoordeling van dossiers door Oog voor thuis is bijna afgerond. Inspectie beoordeelt begin 2026 de kwaliteit. Tot nu toe geen verrassingen in aantal gezinnen dat hulp nodig heeft. 2. Basis op orde Nieuwe opdracht voor Oog voor thuis wordt begin 2026 vastgesteld. Governance wordt versterkt. De cliëntenraad is actief betrokken en benadrukt toegankelijkheid, transparantie en regie bij gezinnen. 3. Regionale samenwerking Voorbereiding op toetreding tot Serviceorganisatie Holland-Rijnland per 2027 loopt volgens planning. Focus op zorgcontinuïteit en regionale inkoopprocedure in 2026. 4. Data gedreven werken Ontwikkeling van dashboards en ontsluiting van lokale jeugdhulpdata om inzicht te krijgen in gebruik en kosten. 5. Transformatie Sociale agenda is in ontwikkeling, met nadruk op preventie en een sterke pedagogische basis. De gemeenteraad wordt hierover separaat geïnformeerd.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
College en gemeenteraad informeren over de periodieke voortgang middels de raadsinformatiebrief
-
4.1.n
Op 7 november 2024 is door de gemeenteraad een motie aangenomen over het opstellen van een sociale visie en uitvoeringsagenda in 2025 (3m 4.7).
Op 10 juli is de sociale visie ‘Samen leven, samen bouwen’ door de gemeenteraad vastgesteld. De sociale visie beschrijft waar we als gemeente staan, welke maatschappelijke ontwikkelingen onze aandacht vragen en hoe we deze uitdagingen aan gaan als gemeente. Alphen aan den Rijn kiest ervoor om drie opgaven centraal te stellen: bestaanszekerheid, kansengelijkheid en gezond leven in een gezonde leefomgeving. Ook ontwikkelen we de manier waarop we (samen)werken. Door deze opgaven in samenhang op te pakken, maken we winst voor onze samenleving kansrijk.
In de tweede helft van 2025 is gewerkt aan het opstellen van deze sociale agenda: de uitvoeringsagenda van de sociale visie. Het beschrijft wat we de komende jaren anders, aanvullend of loslaten ten opzichte van de huidige situatie om de geschetste opgaven uit de sociale visie in beweging te brengen.
Met het vaststellen van de sociale agenda wordt de motie 3m 4.7 afgedaan. De gemeenteraad wordt hierover geïnformeerd. Ook wordt een antwoordbrief gestuurd aan de Adviesraad Samenleving.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De sociale agenda ‘samen leven samen bouwen’ 2026-2030 Alphen aan den Rijn vaststellen.
2. Kennis nemen van het advies van de Adviesraad Samenleving over de sociale agenda.
3. De raadsinformatiebrief over de sociale agenda aan de gemeenteraad versturen.
4. De antwoordbrief aan de Adviesraad Samenleving versturen. -
4.1.o
Op 20 juni 2024 is de motie ‘Verbetering van de Regiotaxi in Alphen aan den Rijn’ aangenomen. De raad verzocht het college om in gesprek te gaan met de vervoerder, maatregelen te bevorderen om de dienstverlening te verbeteren en in Q4 van 2024 te rapporteren over de voortgang. In juli 2025 is een eerste reactie aan de raad gestuurd met beantwoording van aanvullende vragen. Daarbij is toegezegd om eind 2025 een update te geven over de stand van zaken. De bijgevoegde conceptbrief voorziet in het nakomen van die toezegging.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Verzending van de raadsinformatiebrief stand van zaken Regiotaxi
-
4.1.p
De gemeente Alphen aan den Rijn breidt de isolatiesubsidie uit. Door extra geld van het Rijk (SpUk LAI tranche 3) is er nu in totaal €5 miljoen beschikbaar om woningen beter te isoleren. Het Rijk heeft daarnaast enkele landelijke voorwaarden aangepast. Daarom is ook de gemeentelijke isolatiesubsidie op een aantal punten vernieuwd. De belangrijkste veranderingen zijn:
• 100% vergoeding van de subsidiabele van isolatiemaatregelen in plaats van 50%;
• meer steun voor huishoudens met een laag inkomen: inkomenstoets zorgt voor ruimere toegang tot het hogere subsidiebedrag; • hogere WOZ-grens, zodat meer mensen kunnen meedoen;
• eenvoudiger aanvraag voor VvE's en een extra subsidiebedrag bij meerdere maatregelen;
• lagere oppervlakte-eis voor glas; van 8 m² naar 3 m²;
• regeling verlengd tot eind 2028, waardoor inwoners langer de tijd hebben om gebruik te maken van de subsidie;
• verhoogde subsidieplafonds.
Met deze aanpassingen kunnen meer huishoudens hun woning energiezuiniger maken. Zo helpt de gemeente om energiearmoede verder terug te dringen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Isolatiesubsidie Alphen aan den Rijn 2026 vaststellen met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2024.
2. Subsidieregeling Lokale Aanpak Isolatie Alphen aan den Rijn 2024 (NIP-LAI-AR 2024) intrekken.
3. Subsidieplafond en deelplafonds Isolatiesubsidie Alphen aan den Rijn 2026 vaststellen op €5.000.000.
4. Dit te dekken uit de Specifieke Uitkering Lokale aanpak Isolatie (SpUk LAI) tranche 1, 2 en 3 ter waarde van €7.168.665 en uit de SpUk Energiearmoede ter waarde van €131.321.
5. De raad informeren over de toekenning van de SpUk LAI Tranche 3 en de vaststelling van de Isolatiesubsidie Alphen aan den Rijn 2026 via een raadsinformatiebrief. -
4.1.q
Het college van B&W heeft in het afgelopen jaar samen met organisaties die actief zijn in de wijk Ridderveld een gebiedsstrategie opgesteld. De gebiedsstrategie is een document waarin een visie en strategie voor de toekomst van Ridderveld wordt beschreven en is daarmee en gebiedsgerichte uitwerking van de Omgevingsvisie van de gemeente. De gebiedsstrategie Ridderveld stelt het creëren van een gezonde leefomgeving in Ridderveld centraal en richt zich op vijf sleutelgebieden waar de urgentie voor het verbeteren van de leefomgeving het hoogst is en waar integrale ingrepen de grootste maatschappelijke meerwaarde opleveren. Denk aan herinrichting van parken, transformatie van plinten, optoppen van gebouwen, vergroening van openbare ruimte en het toevoegen van passende woningen en voorzieningen. Het college heeft de gebiedsstrategie vastgesteld en wil met de gebiedspartners uit de wijk de ambities van de gebiedsstrategie vastleggen in het Convenant Gezonde Ridderveld. De gemeenteraad wordt aan de hand van een raadsinformatiebrief geïnformeerd over de gebiedsstrategie
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Gebiedsstrategie Ridderveld vast te stellen
2. Het convenant Gezond Ridderveld vast te stellen en aan te gaan met gebiedspartners in Ridderveld
3. Wethouder Schotanus te mandateren tot het aanbrengen van ondergeschikte wijzigingen en het ondertekenen van het onder beslispunt 2 genoemde convenant Gezond Ridderveld
4. De raad te informeren over de Gebiedsstrategie Ridderveld aan de hand van in bijlage 3 bij dit voorstel gevoegde raadsinformatiebrief
5. Voor de uitvoering van de gebiedsstrategie Ridderveld in de eerste helft van 2026 een programmaplan op te stellen -
4.1.r
Vanuit de coalitieakkoorden Groene Stad met Lef 2018-2022 en Zichtbaar en dichtbij 2022-2026, is de basis gevormd voor een goede samenwerking en onderlinge verstandhouding met georganiseerde partijen die zich met name bezighouden met bewonersparticipatie. Deze georganiseerde partijen -zoals de dorpsoverleggen en de belangenverenigingen- zijn en blijven belangrijk omdat zij een goed inzicht hebben in wat er leeft en speelt in hun directe leef- en woonomgeving. Zij kunnen een brug slaan tussen bewoners en gemeente.
Voorgesteld wordt een de nieuwe Subsidieregeling dorps- en gebiedssamenwerking Gemeente Alphen aan den Rijn 2026 vast te stellen. Via deze regeling kunnen georganiseerde partijen uit de gemeente Alphen aan den Rijn een subsidie aanvragen. Het gaat om georganiseerde partijen die zich inzetten voor bewonersparticipatie op het niveau van (een deel van) een dorp of (deel van) een gebied van gemeente Alphen aan den Rijn. Deze partijen hebben tenminste bestuurlijk overleg met de gemeente en bij voorkeur een samenwerkingsovereenkomst. Ze overleggen structureel met de gemeente over beleidsvoorbereidende en besluitvormende processen op het gebied van leefbaarheid, veiligheid en de kwaliteit van de fysieke leef- en woonomgeving.
Deze georganiseerde partijen willen we daarom ondersteunen in de jaarlijks terugkerende kosten om de continuïteit van de georganiseerde partij te waarborgen door het verstrekken van subsidies die daaraan bijdragen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De Subsidieregeling dorps- en gebiedssamenwerking Gemeente Alphen aan den Rijn 2026 vast te stellen per 1 januari 2026;
- Het beschikbaar stellen van € 13.500 per jaar als plafondbudget voor de uitvoering van de subsidieregeling genoemd bij punt a.;
- Het naar rato onttrekken van het bij punt b. genoemde budget à € 13.500 uit het huidige budget 66702100/343910 t/m 343914 en toe te voegen aan een nieuwe ecl 424100 gemeentelijke bijdragen – algemeen onder de huidige fcl;
- Het mandaat voor de besluitvorming te beleggen bij de teammanager Wijken en Kernen;
- Het informeren van de Raad over de vaststelling van de Subsidieregeling dorps- en gebiedssamenwerking Gemeente Alphen aan den Rijn 2026 via een raadsinformatiebrief.
-
4.1.s
De pilot van de mobiele milieustraat in Benthuizen loopt eind dit jaar af. Er dient nu een besluit te worden genomen over het vervolg. De Mobiele Milieustraat biedt een extra service door het Ecopark naar de inwoner te brengen. Dit is relevant voor zowel minder mobiele doelgroepen, kleine hoeveelheden afval, maar ook de lange afstand voor inwoners van Benthuizen naar het Ecopark. Door de inzet van de mobiele milieustraat verwachten we dat er meer waardevolle grondstoffen ingeleverd en gescheiden worden voor hergebruik.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- In te stemmen met het verlengen van de inzet van de Mobiele Milieustraat in Benthuizen met een jaar tot eind 2026.
- De kosten, circa. € 11.000, te dekken uit de KDE Afval en grondstoffen. -
4.1.t
Om de bereikbaarheid, doorstroming en leefbaarheid op en rond de N207 te verbeteren, werken de provincie Zuid-Holland, de gemeente Waddinxveen en de gemeente Alphen aan den Rijn samen aan een oplossing. Na diverse onderzoeken is een pakket met maatregelen opgesteld. Onderdeel van het maatregelpakket is aanpassing van de N209 in Hazerswoude-Dorp met aansluitend een aantal lokale maatregelen. De aanpassing van de N209 is opgenomen in het ontwerp Provinciaal Inpassingsplan N207 Zuid (PIP). In het PIP is o.a. een nieuwe rotonde met ontsluitingsweg opgenomen ten noorden van Hazerswoude-Dorp. Een klein deel van deze ontsluitingsweg komt te liggen over het bestaande schoolplein van CSG Groene Hart Rijnwoude. Om de aanleg van een nieuw schoolplein met fietsenstalling aan de westzijde van de school mogelijk te maken, heeft de gemeente het bestemmingsplan ‘Schoolplein CSG Groene Hart Rijnwoude’ in procedure gebracht. Het ontwerpbestemmingsplan heeft van 8 juni 2023 tot en met 19 juli 2023 ter inzage gelegen. In deze periode zijn 4 zienswijzen ingediend. De vaststelling van de bestemmingsplannen wordt nu voorbereid voor februari 2026. Het college heeft besloten om vooruitlopend op het raadsvoorstel tot vaststelling van het bestemmingsplan, in te stemmen met de concept Nota van beantwoording zienswijzen en deze ter informatie te zenden aan de indieners van de zienswijzen. Op deze manier kunnen indieners van zienswijzen tijdig kennisnemen van de concept beantwoording zienswijzen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Instemmen met de concept beantwoording van de zienswijzen zoals vermeld in de 'Bijlage II, Nota van beantwoording zienswijzen';
2. Ter informatie ‘Bijlage II, Nota van beantwoording zienswijzen’ zenden aan de indieners van de zienswijzen. -
4.1.u
Om de bereikbaarheid, doorstroming en leefbaarheid op en rond de N207 te verbeteren, werken de provincie Zuid-Holland, de gemeente Waddinxveen en de gemeente Alphen aan den Rijn samen aan een oplossing. Na diverse onderzoeken is een pakket met maatregelen opgesteld. Onderdeel van het maatregelpakket is aanpassing van de N209 in Hazerswoude-Dorp met aansluitend een aantal lokale maatregelen, waaronder de aanleg van een zuidwestelijke wijkontsluitingsweg in Hazerswoude-Dorp zuidwest. De gemeente Alphen aan den Rijn heeft voor de lokale maatregelen het bestemmingsplan ‘Verkeersmaatregelen Hazerswoude-Dorp’ opgesteld. De aanpassing van de N209 is opgenomen in het ontwerp Provinciaal Inpassingsplan N207 Zuid (PIP). Het ontwerpbestemmingsplan heeft van 2 juni 2022 tot en met 13 juli 2022 ter inzage gelegen. In deze periode zijn 37 zienswijzen ontvangen. Er was een ruime periode nodig om de concept Nota van beantwoording zienswijzen af te ronden. De beantwoording van de zienswijzen is voorbereid in nauwe afstemming met de provincie, die verantwoordelijk is voor het PIP. Omdat het PIP en het bestemmingsplan samen één project vormen, is het de bedoeling dat de plannen zoveel mogelijk gelijktijdig worden vastgesteld. Vaststelling van het PIP door Provinciale Staten is voorzien voor 28 januari 2026. De vaststelling van het bestemmingsplan wordt nu voorbereid voor februari 2026. Het college heeft besloten om vooruitlopend op het raadsvoorstel tot vaststelling van het bestemmingsplan, in te stemmen met de concept Nota van beantwoording zienswijzen en deze ter informatie te zenden aan de indieners van de zienswijzen. Op deze manier kunnen indieners van zienswijzen tijdig kennisnemen van de concept beantwoording zienswijzen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Instemmen met de concept beantwoording van de zienswijzen zoals vermeld in de 'Bijlage II, Nota van beantwoording zienswijzen';
2. Ter informatie ‘Bijlage II, Nota van beantwoording zienswijzen’ zenden aan de indieners van de zienswijzen.
3. Bijgevoegde raadsinformatiebrief over de laatste ontwikkelingen ten aanzien van de studie tweede oeververbinding en voortgang N207 Zuid vast te stellen en deze aan de gemeente raad toe te zenden. -
4.1.v
De jaarwisseling is in Alphen aan den Rijn doorgaans een veilige en feestelijke festiviteit. Naast een gezellig samenzijn behoort het afsteken van vuurwerk ook tot deze traditie. Het afsteken van vuurwerk is het gehele jaar door verboden, met uitzondering van 31 december 18:00 uur tot 1 januari 02:00 uur. Het afsteken van categorie 1 vuurwerk (kindervuurwerk of fop-en-schertsvuurwerk) is het gehele jaar door wel toegestaan.
Het afsteken van vuurwerk kan schade en overlast veroorzaken voor mensen, maar ook voor dieren en milieu. Veel honden zijn bang voor vuurwerk, waardoor het uitlaten van honden tijdens de jaarwisseling een probleem is. Ook voor de Alphense Kinderboerderijen en Vogelpark Avifauna is het wenselijk dat de directe omgeving vuurwerkvrij is.
Vanuit het oogpunt van dierenwelzijn is ervoor gekozen om de volgende gebieden aan te wijzen als vuurwerkvrije zone: de directe omgeving van de kinderboerderijen Bospark, Zegersloot en de Contactweide, het Heempad (naast Avifauna), het parkeerterrein van Avifauna gelegen tussen de Zoutmanstraat en de Hoorn (Oost) én alle aangewezen losloopgebieden voor honden zoals deze vermeld staan op de gemeentelijke website.
Dit betekent dat er in bovengenoemde gebieden ook tussen 31 december 18:00 uur en 1 januari 02:00 uur geen vuurwerk afgestoken mag worden. De burgemeester doet een beroep op alle inwoners om zich te realiseren dat vuurwerk overlast en schade kan veroorzaken. Gun iedereen een fijne jaarwisseling, ga respectvol met elkaar om, voorkom overlast voor mens en dier en steek geen vuurwerk af in de directe omgeving van dieren.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Vast te stellen het “Aanwijzingsbesluit vuurwerkvrije zones jaarwisseling 2025-2026 Alphen aan den Rijn".
-
4.1.w
De jaarwisseling is in Alphen aan den Rijn doorgaans een veilige en feestelijke festiviteit. Toch dient er rekening gehouden te worden met incidenten die de openbare orde en veiligheid verstoren. Om deze incidenten zo goed mogelijk te voorkomen én te bestrijden als
deze zich voordoen, wordt er integraal voorbereid met (keten)partners. De voorbereiding voor de jaarwisseling 2025/2026 is inmiddels geruime tijd gestart. In deze raadsinformatiebrief wordt aangegeven welke maatregelen er ter voorbereiding op deze jaarwisseling worden genomen, waarbij ook specifiek zal worden ingegaan op bijzonderheden ten opzichte van de jaarwisseling 2024-2025.Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met bijgaande brief over de integrale aanpak van de jaarwisseling 2025-2026 en deze ter informatie sturen naar de gemeenteraad.
-
4.1.x
Het college informeert de gemeenteraad, met een raadsinformatiebrief, over de stand van zaken van het Lokaal Hitteplan, inclusief de uitgevoerde en geplande acties.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Instemmen om de Raad te informeren over de voortgang opstellen Lokaal Hitteplan gemeente Alphen aan den Rijn met de bijgevoegde Raadsinformatiebrief.
-
4.1.y
In juni 2025 hebben Groen Links en de PvdA een motie ingediend waarin het college wordt gevraagd onderzoek te doen naar hoe wij actief vooraf woningeigenaren kunnen betrekken bij het bepalen van de WOZ-waarde en hierbij de proef in gemeente Arnhem als startpunt te nemen. In deze proef worden jaarlijks 6.000 woningeigenaren verzocht om via de digitale belastingbalie enkele vragen te beantwoorden over hun woning (zoals over de staat van hun badkamer en keuken, het type glas en eventuele gebreken). Dit betreft de secundaire woningkenmerken (niet woon- of perceeloppervlakten).
De antwoorden op de vragen zorgen ervoor dat een betere inschatting van de WOZ waarde kan worden gedaan. Deelname aan de proef is voor woningeigenaren vrijwillig. Uit eerdere proeven bleek dat inwoners dit meedenken waarderen en dat er vervolgens minder WOZ bezwaren binnenkwamen.
Naar aanleiding van deze motie is de toezegging gedaan dat het college de motie graag overneemt. Arnhem is een goed voorbeeld maar ook in andere gemeenten zijn goede ervaringen en onderzoeksresultaten. Om de organisatie niet te veel te belasten, is voorgesteld de raad hierover in Q4 2025 te rapporteren. Daarnaast is de raad erop gewezen dat onze gemeente wat betreft WOZ bezwaarschriften onder het landelijk gemiddelde zit.
Omdat we één en ander zorgvuldig moeten én willen doen, is besloten om dit niet nu nog vóór de aanslagoplegging 2026 in gang te zetten. We gaan in Q2 2026 minimaal 5.000 woningeigenaren in gemeente Alphen aan den Rijn verzoeken om vragen te beantwoorden over hun woning. Door hier in Q2 mee te starten, hebben woningeigenaren voldoende tijd om de vragen te beantwoorden en heeft team Belastingen voldoende tijd om de antwoorden te verwerken met als doel een nog betere inschatting van de WOZ waarde.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Akkoord te gaan met het voorstel om in Q2 2026 minimaal 5.000 woningeigenaren te vragen om vragen te beantwoorden over hun woning met als doel een nog betere inschatting van de WOZ waarde.
-
4.2Collegebesluiten ter inzage gelegd
-
4.2.a
Op 17 juli 2025 heeft de gemeenteraad op verzoek van initiatiefnemer besloten om toepassing te geven aan de coördinatieregeling op basis van afdeling 3.5 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) voor de voorbereiding en bekendmaking van de wijziging van het omgevingsplan en de omgevingsvergunning voor het realiseren van een complex van openbaar toegankelijk recreatie- en natuurgebied en het oprichten van een woning met bijgebouw en tuin aan de Westkanaalweg nabij 20 in Alphen aan den Rijn. Na het besluit van de gemeenteraad heeft de initiatiefnemer een aanvraag om omgevingsvergunning en een aanvraag tot wijziging van het omgevingsplan (in de vorm van een 'TAM-omgevingsplan') ingediend. Burgemeester en wethouders hebben de bereidheid uitgesproken medewerking te verlenen aan de gevraagde ontwikkelingen door het ontwerp 'TAM omgevingsplan Hoofdstuk 22g Westkanaalweg nabij 20, Alphen aan den Rijn' en het ontwerpbesluit omgevingsvergunning vrij te geven voor de zienswijze periode.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Geen milieueffectrapport op te stellen, omdat de activiteit geen belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu heeft zoals beschreven in paragraaf 4.14 van de ruimtelijke onderbouwing van het ontwerp 'TAM-omgevingsplan Hoofdstuk 22g Westkanaalweg nabij 20, Alphen aan den Rijn';
2. Het ontwerp 'TAM-omgevingsplan Hoofdstuk 22g Westkanaalweg nabij 20, Alphen aan den Rijn', met identificatienummer NL.IMRO.0484.Awestkanaalwegnb20-ON01, vast te stellen;
3. Het ontwerpbesluit omgevingsvergunning voor het bouwen van een woning met een bijgebouw en een zwembad naast Westkanaalweg 18A (Westkanaalweg nabij 20) in Alphen aan den Rijn vast te stellen;
4. Het ontwerp 'TAM-omgevingsplan Hoofdstuk 22g Westkanaalweg nabij 20, Alphen aan den Rijn' en het ontwerpbesluit omgevingsvergunning ter inzage te leggen conform artikel 16.30 Omgevingswet juncto afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht;
5. De raad te informeren middels bijgaande raadsinformatiebrief. -
4.3Collegebesluiten betrekken bij financiële producten
-
4.3.a
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De budgettair neutrale mutatie, die volgt uit de financiële bijdragen die de gemeente Alphen aan den Rijn ontvangt van de gemeenten Nieuwkoop (€10.007) en Kaag en Braassem (€10.007) ten behoeve van de subsidie voor Kamers met Aandacht in 2026 in de begroting te verwerken via de Voorjaarsnota van 2026;
2. Toekomstige verlengingen van het huidige mandaat van de gemeenten Kaag en Braassem en Nieuwkoop om de subsidies voor Kamers met Aandacht namens hen te verlenen en vast te stellen, te accepteren, en
3. In te stemmen met de administratieve verwerking in de begroting (eventueel via de Voor- of Najaarsnota) van eventuele toekomstige bijdragen vanuit de gemeenten Nieuwkoop en Kaag en Braassem, die voortvloeien uit de uitvoering van het Actieplan Voorkomen Dakloosheid in de Rijnstreek, zoals vastgesteld door het college op 14 december 2021. -
4.3.b
Op 11 november 2025 is een convenant Regio Deal Sierteeltregio tussen het Rijk en Sierteeltregio gesloten. De middelen die het Rijk daarmee beschikbaar stelt, zullen worden besteed aan projecten die de Brede Welvaart in de Greenportregio’s Boskoop, Duin- & Bollenstreek en Aalsmeer versterken. De deelnemende partijen in de Sierteeltregio hebben daartoe een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Gemeente Alphen aan den Rijn fungeert als Regiokassier. Het college van burgemeester en wethouders heeft voor verstrekking van de Rijksmiddelen een subsidieregeling Regio Deal Sierteeltregio vastgesteld. De gemeente zal, na zwaarwegend advies van de Stuurgroep Regio Deal, de rijksmiddelen via deze subsidieregeling uitkeren aan projecten die voldoen aan de in de subsidieregeling gestelde voorwaarden.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- In te stemmen met de Subsidieregeling Regio Deal Sierteeltregio (Bijlage 1) en het daarbij behorende (digitale) aanvraagformulier (Bijlage 2);
- De Subsidieregeling Regio Deal Sierteeltregio per 1 januari 2026 in drie aanvraagperiodes open te stellen gedurende de daarvoor gestelde termijnen en/of zolang de middelen binnen die termijnen beschikbaar zijn.
- De Stuurgroep Regio Deal Sierteeltregio als adviescommissie in te stellen door bijgevoegd instellingsbesluit te ondertekenen en dientengevolge haar adviezen bij subsidieaanvragen in de besluitvorming in principe als bindend te beschouwen (Bijlage 3);
- Het beslissen op aanvragen om subsidie, als bedoeld in de Subsidieregeling Regio Deal Sierteeltregio, te mandateren aan de Sectormanager van de sector Ruimtelijk en Economische Ontwikkeling.
- Voor de uitvoering van de Subsidieregeling Regio Deal Sierteeltregio 2026-2029 een projectbudget van € 9.700.000,- (incl. BTW) beschikbaar te stellen en dit te laten gelden als subsidieplafond;
- Voor de uitvoering van de regiokassiersfunctie een projectbudget van € 248.000,- (excl. BTW) beschikbaar te stellen;
- Deze bedragen dekken vanuit de toegekende € 10.000.000 (incl. BTW) vanuit de SPUK Regio Deals 6e tranche.
Daarbinnen is € 300.000 (incl. BTW; € 248.000 excl. BTW) beschikbaar voor het uitvoering geven aan de regiokassiersfunctie namens de deelnemende partijen (3% VAT-kostenregeling);
- De raad bij de Voorjaarsnota 2026 voor te stellen de (neutrale) financiële gevolgen, die voortvloeien uit dit besluit, te verwerken in de Begroting 2026 op basis van bijgevoegde begrotingswijziging (Bijlage 4). -
4.3.c
Tom in de Buurt heeft op grond van de overeenkomst genaamd ‘Dichtbij in de Rijnstreek 2022 2026’ de opdracht om voor de gemeenten Alphen aan den Rijn, Nieuwkoop en Kaag en Braassem uitvoering te geven aan taken in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Deze overeenkomst loopt na 31-12-2026 af. De overeenkomst biedt ruimte om het contract met drie jaar (dat wil zeggen tot en met 31-12-2029) te verlengen. Het College van B&W van de gemeente Alphen aan den Rijn heeft besloten om gebruik te maken van deze verlengingsoptie. In de overeenkomst per 2027 zijn nadere afspraken gemaakt over het takenpakket van Tom in de buurt, de samenwerking en het budget.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Besluiten om het bijgevoegde addendum vast te stellen en te ondertekenen, waarmee wordt besloten om de hoofdovereenkomst (basisopdracht Ondersteuning) met Tom in de Buurt te verlengen met drie jaar, voor een jaarlijks bedrag van € 19.794.000 voor 2027, € 21.105.000 voor 2028 en € 22.647.000 voor 2029;
2. Besluiten om de addenda ‘Ondersteuning Plus’ en ‘Toegang Plus’ zoals naar verwezen in het bijgevoegde addendum eveneens met drie jaar te verlengen voor de periode 2027-2029, voor een jaarlijks bedrag van € 1.234.000 voor 2027, € 1.301.000 voor 2028 en € 1.371.000 voor 2029;
3. De financiële consequenties zoals aangegeven in de totaaltabel onder financiële consequenties verwerken in de Kadernota 2027;
4. Wethouder Schotanus mandateren om namens het College het addendum te ondertekenen;
5. Over beslispunt 1 bijgaande raadsinformatiebrief te versturen naar de raad;
6. Over beslispunt 1 bijgaande brief te versturen aan de directeur-bestuurder van Tom in de buurt. -
4.3.d
De uitvoering van STROOM (het voormalige Energietransitiehuis) komt nu goed op gang en het netwerk en het aantal initiatieven groeien snel. Het is nu hét moment om deze initiatieven uit het netwerk aan te jagen die passen bij de gezamenlijke ambities. Om deze initiatieven aan te jagen verwerken we met dit besluit de beschikbare subsidie en bijdragen op de juiste manier in de begroting zodat we cofinanciering kunnen toekennen aan kansrijke projecten met een multiplier-effect.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
• De raad bij de voorjaarsnota 2026 voor te stellen de financiële gevolgen, die voortvloeien uit dit besluit, te verwerken in de begroting op basis van bijgevoegde begrotingswijziging.
• Het bestaande projectbudget PJ0407 ‘Deelakkoord Energietransitiehuis’ op te hogen met € 700.000,- ter uitvoering van onderwijsontwikkeling, samenwerking en projectmanagement binnen het HCA deelakkoord Energietransitiehuis in de jaren 2025-2027 en ter uitvoering van het project inclusief werkgeverschap binnen het ‘Deelakkoord Energietransitiehuis’.
• Het bestaande projectbudget PJ0387 ‘Oprichting Energietransitiehuis’ ophogen met € 415.000,- ten behoeve van cofinanciering bij externe initiatieven/samenwerkingsprojecten op het gebied van werken, leren en innoveren rondom de opgave Energietransitie;
• De dekking van de € 700.000,- wordt verkregen vanuit de toegekende € 600.000,- subsidie voor het deelakkoord Energietransitiehuis van Provincie Zuid-Holland en de toegekende bijdrage van € 100.000,- aan het deelakkoord vanuit het cofinancieringsfonds van GR Holland Rijnland.
• De dekking van de € 415.000,- wordt verkregen vanuit de nog resterende middelen van de € 825.000,- incidenteel die in de Begroting 2025 onder nummer X018 beschikbaar is gesteld voor 'hbo-Bidbook: Energietransitiehuis' en momenteel gereserveerd is binnen de Reserve Economie. -
4.3.e
De gemeenten in Holland Rijnland hebben besloten om de maatschappelijke zorg met ingang van 2023 door te decentraliseren. Dit betekent dat de opvang van inwoners die dak- en/of thuisloos zijn voortaan sub-regionaal georganiseerd wordt.
Stichting De Binnenvest voert sinds 2023 de taak ‘Opvang’ uit voor de gemeenten in de Rijnstreek. Afgesproken is dat deze subsidie meerjarig wordt verstrekt voor de periode 2023–2026. Het college van de gemeente Alphen aan den Rijn stelt jaarlijks het subsidiebedrag vast. Voor dit jaar bedraagt de subsidie € 1.491.826,54.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1, Vaststellen van de subsidie Opvang 2026 aan Stichting De Binnenvest voor een bedrag van € 1.491.826,54.
2. De neutrale financiële consequenties hiervan te verwerken in de begroting van de Maatschappelijke Zorg via de voorjaarsnota 2026. -
4.4Schriftelijke vragen raadsleden op grond van artikel 40 of 42 van het Raadsreglement van orde en collegebeantwoording
-
4.4.a
Mevrouw Verloop heeft artikel-40-vragen gesteld over de mogelijke invoering regeling kamerverhuur door bijstandsgerechtigden Het college beantwoordt deze vragen met de brief.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De vragen van raadslid F. Verloop over de mogelijke invoering regeling kamerverhuur door bijstandsgerechtigden
-
4.4.b
De fractie van Forum voor Democratie heeft vragen gesteld op grond van artikel 40 van het reglement van orde over het digitale huis van Thorbecke. Met bijgevoegde brief beantwoordt het college de gestelde vragen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met de beantwoording van de art. 40 vragen van de fractie van FvD inzake het digitale huis van Thorbecke.
-
4.4.c
Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde kunnen raadsleden schriftelijk vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. Raadslid Verloop heeft namens de fractie van Forum voor Democratie vragen gesteld naar aanleiding van de zero-emissiezone in Alphen aan den Rijn. Deze vragen worden met bijgaande brief beantwoord.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met bijgaande beantwoording artikel 40 vragen van raadslid Verloop van Forum voor Democratie
-
4.5
Bijlagen
-
4.6Antwoord brieven aan inwoners / organisatie
-
4.6.a
Provincie Zuid-Holland herziet haar omgevingsbeleid. De regio Holland-Rijnland verstuurt een zienswijze op de herziening. De regio biedt de mogelijkheid om een schriftelijke reactie op de zienswijze te geven. Het college ondersteunt de zienswijze van Holland-Rijnland, die op onderdelen ook overeenkomt met de zienswijze van het college, met uitzondering van de passage over weidevogels. Het college verzoekt in haar schriftelijke reactie om deze passage aan te passen. De overige regionale belangen zijn goed verwoord.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Versturen van de schriftelijke reactie van het college op de zienswijze van Holland-Rijnland op de herziening van het provinciale omgevingsbeleid.
-
4.6.b
De provincie Zuid-Holland herziet haar omgevingsvisie, -programma en verordening. Naast een pluim voor een aantal herzieningen, gaat het college in de zienswijze in op een aantal aandachtspunten. De belangrijkste bezwaren betreffen de ruimtelijke beperkingen die worden opgelegd zonder een waarlijk integrale benadering toe te passen, het opleggen van verstedelijkingsnormen die bij de gemeente horen en de noodzaak om het energiesysteem als een geheel te beschouwen. Dit staat goede ruimtelijke ontwikkeling in onze regio in de weg.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Verzenden van de zienswijze van het college van B&W op de herziening van het omgevingsbeleid aan Gedeputeerde Staten van provincie Zuid-Holland
-
4.6.c
De minister van VRO heeft het ontwerp van de Nota Ruimte opgesteld en biedt de mogelijkheid een zienswijze in te dienen. Met een groot aantal keuzes voor de ruimtelijke inrichting zijn we het eens. Zo is de stad Alphen aan den Rijn onderdeel van de XL-regio Zuidelijke Randstad, waarmee we onze verstedelijkingsopgaven erkend worden. We roepen op om vaart te maken met noodzakelijke investeringen in infrastructuur (netcongestie, mobiliteit) en stellen voor om de aandacht die het Rijk vraagt voor wederopbouwwijken te vertalen in een preventieprogramma. Ridderveld kan hier als casus voor een gezonde wijkaanpak dienen. Voorts roepen we op om de lijnen uit te zetten voor de ontwikkeling van ons landelijk gebied en het water- en bodemsysteem.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Verzenden van de zienswijze van het college van B&W op de ontwerp-Nota Ruimte aan de Minister van VRO
-
4.6.d
Op het adres Hoorn 198 zijn in het afgelopen jaar ca. 16 dak- en/of thuisloze inwoners opgevangen die niet (kunnen) voldoen aan de voorwaarden van bestaande opvangregelingen waardoor zij tussen wal en schip zijn gekomen. Doel is (geweest) om terugval of een neerwaartse spiraal tot slechtere omstandigheden te voorkomen waarbij is toegewerkt naar een duurzame oplossing op alle leefgebieden met de focus op inkomen en huisvesting (besluit 3354198 - 2024).
In het besluit uit 2024 was vooraf vastgelegd dat de voorziening zou worden geëvalueerd om te ontdekken welke impact de voorziening heeft kunnen maken voor de bewoners, of een dergelijke voorziening bijdraagt aan het verlagen van de druk binnen de zware casuïstiek, of er doorstroommogelijkheden waren, welke uitdagingen men is tegengekomen en hoe de kosten/baten kant er uit ziet. De evaluatie is nu afgerond. Conclusie is dat de impact voor de dak- en/of thuislozen bewoners groot is en dat de kosten in verhouding tot andere woonvoorzieningen laag te noemen zijn. Voorgesteld wordt om te onderzoeken of het voor langere tijd in stand houden van een dergelijke voorziening, wel op een andere locatie, mogelijk is.
Een dergelijk onderzoek is ook te rechtvaardigen binnen de kaders van de Sociale Visie die de gemeenteraad in juli van dit jaar heeft vastgesteld. De opgave ‘Bestaanszekerheid’ wordt gezien als het fundament voor gelijke kansen en een gezond leven. Bestaanszekerheid is de noodzakelijke basis voor onze ambities: een woning, voldoende inkomen en de mogelijkheid om mee te doen voor al onze inwoners. Die zekerheid is het fundament voor de andere opgaven die zich samengevat richten op een kansrijk en gezond leven voor alle inwoners.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Kennis te nemen van de rapportage ‘Evaluatie pilot woonvoorziening Hoorn 198’.
2. In te stemmen met het starten van een ambtelijk onderzoek of een dergelijke voorziening in stand kan worden gehouden voor een periode van vijf jaar en het college hierover in Q1 2026 te laten besluiten.
3. In te stemmen om de adviezen die vanuit de evaluatie zijn meegegeven als strikte voorwaarden binnen het onderzoek mee te nemen.
4. In te stemmen om lopende het onderzoek met de omgeving in gesprek te gaan om de mogelijkheden het vigerende huurcontract te verlengen met maximaal één jaar (t/m 1 april 2027) en hiervoor het in 2025 niet bestede bedrag van ca. € 34.000 (POK) betrekken bij de integrale afweging van de resultaatbestemming 2025.
5. In te stemmen om de (neutrale) financiële gevolgen voor de jaren 2026 en 2027 van de verlenging van deze pilot te verwerken in de voorjaarsnota 2026.
6. In te stemmen met het versturen van bijgaande raadsinformatie-, omwonende en naaste buren brieven. -
5Bespreekstukken
-
6Hamerstukken
-
7Moties en sluiting
-
7
In de Nederlandse bodem bevinden zich nog ontplofbare oorlogsresten afkomstig uit de Tweede Wereldoorlog. Het gaat om vele soorten en vormen van verschietbare - of afwerpmunitie of mijnen. Deze worden als groep aangeduid met de term ontplofbare oorlogsresten (OO). Gemeenten hebben de rol van bevoegd gezag voor openbare orde en veiligheid. Om in het geval van OO-verdachte gebieden toch zo veilig mogelijk en met zo min mogelijk vertraging in de bodem te kunnen werken, wordt vooraf onderzoek uitgevoerd. De Rijksoverheid heeft een regeling voor een specifieke uitkering aan gemeenten wanneer kosten voor onderzoek en / of ruiming moeten worden gemaakt door- en voor rekening van de gemeente binnen het grondgebied van de gemeente, de zogenoemde Bommenregeling. De financiële bijdrage kan worden verkregen door hiervoor een raadsbesluit in te dienen bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Na een inventarisatie intern bij gemeente Alphen aan den Rijn is een verzamellijst van projecten en kosten opgesteld die sluit met een totaal bedrag aan kosten van € 110.893,35 ex 21% BTW hetgeen neerkomt op een bijdragebedrag a 68% = € 75.407,48. Het verzoek moet voor 1 april 2026 worden ingediend, zodat de bijdrage nog in het jaar 2025 zal worden ontvangen in aanvulling op de algemene uitkering van het gemeentefonds.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De gemeenteraad het verzoek tot het toepassen van de rijks suppletiebijdrage van 68% in de kosten van opsporing en ruiming van ontplofbare oorlogsresten bij projecten in de gemeente Alphen aan den Rijn ter grootte van € 110.893,35,00 (bijdragebedrag a 68% = € 75.407,48 te laten vaststellen;
2. De financiële gevolgen hiervan, de te ontvangen Rijksbijdrage via het gemeentefonds (inkomsten), in de begroting van 2026 te verwerken via de Najaarsnota 2026.