Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

RC Financiën, bestuurlijk en publiek domein

donderdag 23 juni 2022

19:30 - 23:00
Locatie

Digitaal (via TEAMS)

Voorzitter
José Huls
Toelichting

Deze openbare vergadering vindt digitaal plaats (via TEAMS) met liveuitzending.
Mededelingen voor raads(commissie)leden:
Technische en detailvragen kunt u mailen aan de griffie tot woensdag 15 juni, 10.00 uur. De antwoorden komen op maandag 20 juni beschikbaar.
Een rondvraag voor dit domein kunt u aanmelden tot 12.00 uur op de dag van de vergadering.
De spreektijdenregeling is van toepassing.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Omdat er geen insprekers en mededelingen zijn, begint de vergadering om 20.00 uur.

  2. 2
    Spreekrecht over aan de raad gerichte brieven, mededelingen college en gemeenschappelijke regelingen en kort bespreken collegebesluiten
  3. 3

  4. 4.a

    De beheerders van het gemeentefonds (de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de staatssecretaris van Financiën) verstrekken regelmatig mededelingen over de algemene uitkering via de gemeentefondscirculaires. Daarin worden de ontwikkelingen toegelicht op grond van de meest recente gegevens over de financiën en het beleid op rijksniveau. In dit verband is de decembercirculaire 2021 over de algemene uitkering uit het gemeentefonds ontvangen. In deze circulaire worden de mutaties in het gemeentefonds nader toegelicht. Normaal gesproken is een decembercirculaire géén bijstellingsmoment, omdat in een decembercirculaire alleen over het lopende jaar informatie wordt verstrekt. In deze decembercirculaire 2021 heeft het Rijk informatie verwerkt over:
    - het 6e Corona compensatiepakket voor gemeenten voor het jaren 2021 en 2022
    - versterking dienstverlening gemeenten als gevolg van het rapport “Ongekend onrecht” (toeslagenaffaire)
    - salarislasten zorgdomein.

    Voorgesteld besluit

    Collegebesluit:
    1. De uitkomsten van de decembercirculaire 2021, jaarschijf 2021 te verwerken in de Jaarrekening 2021;
    2. De uitkomsten van de decembercirculaire 2021, jaarschijven 2022 en verder te verwerken in de Voorjaarsnota 2022;
    3. Akkoord te gaan met de verbijzondering van de voorgestelde taakmutaties;
    4. De coronamiddelen 2022 voor de gemeenteraadsverkiezingen toevoegen aan het budget verkiezingen 2022.
    5. De raad te informeren over de uitkomsten van de decembercirculaire 2021, met hierin verwerkt de voorgestelde verwerking van deze uitkomsten zoals benoemt bij besluit 1 tot en met 4.

  5. 4.b

    In 2021 zijn door de raad budgetten beschikbaar gesteld aan het college, ten behoeve van diverse doelstellingen en activiteiten. Bij het opmaken van de financiële jaarrekening is gebleken dat een deel van de activiteiten door zal lopen tot in 2022. Een deel van het budget dat hiervoor beschikbaar is gesteld dient daarom te worden overgeheveld naar 2022. Conform bestendige gedragslijn leidt dit tot het voorstel om circa € 1.748.000,- over te hevelen naar 2022, zodat de betreffende doelstellingen en activiteiten alsnog behaald of uitgevoerd kunnen worden. Daarnaast wordt voorgesteld om € 215.000,- te bestemmen ten laste van de reserve vastgoed. Pas na definitieve besluitvorming door de raad over de jaarrekening 2021 worden de relevante financiële gevolgen verwerkt in de jaarrekening.

    Voorgesteld besluit

    Collegebesluit:
    1. Vooruitlopend op definitieve besluitvorming over de jaarrekening 2021 budgetten voor een totaal bedrag van € 1.748.000,- als resultaatbestemming op te nemen in de jaarrekening;
    2. Vooruitlopend op definitieve besluitvorming over de jaarrekening 2021 budget voor een totaal bedrag van € 215.000,- (huurcompensatie sport Q2/2021) als resultaat bestemming ten laste van de reserve vastgoed management op te nemen in de jaarrekening;
    3. De budgetten genoemd onder punt 1 en 2 pas na definitieve besluitvorming over de jaarrekening 2021 via een begrotingswijziging bij de Voorjaarsnota in 2022 weer beschikbaar te stellen.

  6. 5

  7. 5.a

    Castellum B.V. is in staat geweest om een mooi theater- en bioscoopprogramma te ontwikkelen voor het 2e deel van het seizoen 2022 én het eerste half jaar van seizoen 2022-2023 (start september 2022). Uit de ingediende subsidieaanvraag blijkt dat het in de verwachting ligt dat de inkomsten in 2022 achter blijven ten opzichte van 2019, het laatste jaar dat het pand open was. In 2022 heeft dit vooral te maken met de achterblijvende bezoekersaantallen en verhuringen die door de coronapandemie nog lang niet op het oude niveau zijn. Dit is overigens een landelijke trend waar alle theaters in het land mee te maken hebben. Castellum B.V. zal voor deze kosten nog onderzoeken of zij aanspraak kunnen maken op de verschillende steunmaatregelen.

    Voorgesteld besluit

    Collegebesluit:
    1. Kennis te nemen van de subsidieaanvraag Castellum B.V. 2022 voor de exploitatie van het pand en de uitvoering van culturele, sociale en maatschappelijke activiteiten.
    2. In te stemmen met het voorlopig verlenen van een subsidiebedrag ad. € 1.975.000 voor het in stand houden van de basisvoorziening en de culturele, sociale en maatschappelijke activiteiten.
    a. De dekking van dit bedrag realiseren binnen de middelen voor kunst en cultuur (65400905) voor een bedrag van € 1.684.152.
    b. De dekking van het resterende bedrag van € 290.848 te verwerken in de Voorjaarsnota 2022 middels een onttrekking aan reserve Jaaroverschrijdende budgetten.

  8. 5.b

    Op 15 juli 2021 heeft de gemeenteraad ingestemd met het in gang zetten van een aanbestedingstraject voor de exploitatie van het pand Castellum en heeft de gemeenteraad een aantal nieuwe, aangescherpte wensen aan het college meegegeven (besluit 385522). Na het collegereces zijn externe adviseurs gecontracteerd om dit proces inhoudelijk en inkoop-technisch te gaan begeleiden. Er zijn daarnaast weinig voorbeelden in het land van theaters waarvan de exploitatie op deze manier in de markt wordt gezet en dit maakt het proces vrij uniek.
    De projectgroep vraagt nu instemming met de voorliggende besluiten om deze eerste fase van onderzoek af te ronden en de benodigde documenten op te kunnen gaan stellen.
    Het college kiest voor een de concurrentiegerichte dialoog in plaats van een reguliere procedure (zoals bijvoorbeeld de openbare procedure). Daarmee kiest het college voor langer proces.
    In de concurrentiegerichte dialoog worden in een selectiefase drie tot vijf gegadigden geselecteerd waarmee vervolgens de dialoogfase wordt gestart. In de dialoogfase worden de geselecteerde gegadigden gevraagd om in gesprek te gaan over de uitdagingen die zij zien, in dialoog met de gemeente. Op deze wijze is er gelegenheid voor de gegadigden om een passende aanbieding op te stellen voor de gemeente.
    In de gunningsfase van de aanbesteding dienen alle geselecteerde gegadigden een inschrijving in die wordt beoordeeld door de gemeente. Een en ander betekent dat wij in tijd gaan uitlopen en de eerste verwachtingen om een beoogd exploitant te kunnen contracteren in juni 2022 niet waar kunnen maken. De afronding van het aanbestedingsproces richten wij nu op september/oktober 2022. Een en ander is ook nog afhankelijk van de bezwaarmogelijkheden die dit proces biedt. Vanzelfsprekend volgt dan een overgangsfase tussen de oude en nieuwe exploitant.

    Voorgesteld besluit

    Collegebesluit:
    1. Vooruitlopend op de definitieve besluitvorming over de aanbesteding Exploitatie pand Castellum én de nog te publiceren documenten in stemmen met het voorstel om de aanbesteding in te richten als een ‘concurrentie gerichte dialoog’ .
    2. Conform raadsbesluit 385522 de volgende wensen vanuit de gemeenteraad te verwerken in de aanbestedingsdocumenten:
    a. In totaliteit minimaal 150 voorstellingen te ‘eisen’ waarvan 120 theatervoorstellingen in de grote zaal op primetime dagen (woensdag t/m zaterdag) en 30 podiumactiviteiten die zich meer op culturele, sociale en maatschappelijke activiteiten richten.
    b. De functies die voor het investeringskrediet (collegebesluit 385522 – maximaal € 2 miljoen) eventueel worden toegevoegd moeten te allen tijde in het verlengde van cultuur en/of ontmoeting staan of ter versterking van de hoofdfuncties dienen. De beoogde exploitant draagt hiervan in beginsel het risico en de lasten. Dit wordt onderdeel van de
    aanbestedingsleidraad.
    3. In te stemmen met een jaarlijkse exploitatiebijdrage aan de beoogde, nieuwe exploitant van minimaal € 850.000 voor theater en podiumkunsten en € 250.000 om overige culturele, sociale en maatschappelijke activiteiten (mede) vorm te geven en 3.a. op deze manier zeker te stellen.
    4. In te stemmen met het op de hoogte brengen van Castellum B.V. en te vragen een nieuwe aanvraag voor een jaarsubsidie 2022 in te dienen (in plaats van een subsidie tot en met juni 2022).
    5. De gemeenteraad te informeren middels de bijgaande (concept) brief.

  9. 5.c

    De gemeente Alphen aan den Rijn heeft op 8 februari jl. de selectieleidraad ‘exploitatie pand Castellum’ gepubliceerd. Er zijn vier aanmeldingen ingediend. Deze aanmeldingen zijn conform de selectieleidraad eerst op volledigheid en aanmeldingsvereisten beoordeeld. Na deze beoordeling is geconstateerd dat voor iedere gegadigde gesteld kan worden dat de aanmelding diverse gebreken vertoont. Dit betekent dat de gemeente Alphen aan den Rijn onvoldoende gegadigden heeft om de volgende fase van de aanbesteding op te starten én dat de gemeente geen beoordeling heeft kunnen uitvoeren op de inhoudelijke uitwerking van de aanmelding (de zogenaamde selectiecriteria).
    Na deze constateringen is, met inachtneming van de kaders van de Aanbestedingswet, onderzocht op welke manier het mogelijk is om te komen tot een overeenkomst voor de exploitatie van het Castellum. Uit het onderzoek is het advies gekomen om de lopende aanbesteding in te trekken en vervolgens een nieuwe aanbestedingsprocedure op te starten. Daarmee wordt het belang van zowel de betrokken gegadigden als die van de gemeente Alphen aan den Rijn het meest gediend.
    Alle vier de gegadigden krijgen bij de her-aanbesteding de mogelijkheid (als zij nog steeds geïnteresseerd zijn) wederom een aanmelding in te dienen.

    Voorgesteld besluit

    Collegebesluit:
    1. Instemmen met het intrekken van de huidige aanbesteding ‘exploitatie pand Castellum’ en daarmee de lopende aanbestedingsprocedure te beëindigen.
    2. In te stemmen met het opstarten van een nieuwe aanbestedingsprocedure en daarmee het doorvoeren van een wezenlijke wijziging in de aanbestedingsdocumenten.
    3. Gegadigden op de hoogte brengen van de intrekking van de aanbestedingsprocedure door middel van bijgaande brieven.
    4. De incidentele, extra projectkosten (t/m 2023) van circa € 70.000 realiseren uit de reserve Participatie. De financiële consequenties zullen worden verwerkt in de voorjaarsnota 2022. Als er sprake is van een positief resultaat binnen Programma 4 zullen de kosten van dit project eerst met het resultaat van Programma 4 worden verrekend.
    5. In te stemmen met het informeren van de gemeenteraad door middel van bijgaande brief.
    6. In te stemmen met het informeren van Castellum B.V. en de accounthouder de opdracht te geven om de programmering en de exploitatie van het pand ook in de eerste helft van 2023 veilig te stellen.

  10. 5.d

    De realisatie van het Wijkcentrum Briljantstraat gaat samen met de realisatie van een opslag en uitdeellocatie voor de Voedselbank Alphen aan den Rijn1. Het is optisch één gebouw met twee eigenaren. Iedere eigenaar realiseert haar gebouw dan ook voor eigen risico en rekening. De uitdeellocatie van de voedselbank wordt gerealiseerd op gemeentegrond. Om de
    eigendomssituatie goed te regelen, is daarvoor een huurovereenkomst benodigd en een opstalovereenkomst. Deze twee overeenkomsten worden met dit besluit ter vaststelling aangeboden.

    Voorgesteld besluit

    Collegebesluit:
    - Tot het aangaan van een huurovereenkomst met de Stichting Vrienden van de Voedselbank Alphen aan den Rijn en Omstreken;
    - Tot het aangaan van een opstalovereenkomst met de Stichting Vrienden van de Voedselbank Alphen aan den Rijn en Omstreken;
    - De per saldo neutrale financiële gevolgen (inkomsten en uitgaven) in de begroting te verwerken via de Voorjaarsnota 2022.

  11. 5.e

    Gemeente Alphen aan den Rijn verleent subsidies aan maatschappelijke initiatieven die bijdragen aan de realisatie van maatschappelijke effecten die zijn beschreven in het Uitvoeringsplan Herinrichting Maatschappelijk Domein. Om in aanmerking te komen voor subsidie 2022, hebben partijen voor 1 juli 2021 subsidie aangevraagd. De volgende stap is de verdeling van de middelen over de verschillende partijen. De grondslag hiervoor is de Algemene subsidieverordening Gemeente Alphen aan den Rijn 2020 en het beschikbare subsidiebudget. Voor subsidies boven de € 1.000 geldt daarnaast dat ze zijn beoordeeld op hun bijdrage aan de maatschappelijke effecten (zoals verwoord in het Uitvoeringsplan Maatschappelijk Domein) en op de mate waarin ze slim benutten.

    Voorgesteld besluit

    Collegebesluit
    1. a - De in Bijlage I. genoemde organisaties subsidie te verlenen conform de daarbij vermelde bedragen met een totaalbedrag van € 1.403.182;
    b – en een bedrag van € 98.412 incidenteel te dekken binnen programma 4 en dit te verwerken in de Voorjaarsnota 2022.
    2. De subsidieaanvragen van de in Bijlage II. genoemde organisaties te weigeren.

  12. 5.f

    Het Veiligheidsberaad heeft op 8 maart 2022 de opdracht van het kabinet gekregen om binnen twee weken per veiligheidsregio minimaal 1000 opvangplekken voor vluchtelingen uit Oekraïne te organiseren. Daarna moeten nog eens 1000 plekken per regio beschikbaar worden gesteld, waarmee de totale opvang op 50.000 plekken komt. Gemeenten moeten per direct de reguliere crisisstructuur activeren en wordt gevraagd in samenspraak met de veiligheidsregio opvanglocaties te organiseren. Met dit besluit wordt 2.500.000 euro beschikbaar gesteld om de eerste kosten te kunnen afdekken, in afwachting en vooruitlopend op financiële compensatieregelingen die vanuit het Rijk op dit moment in voorbereiding zijn.

    Voorgesteld besluit

    Raadsbesluit:
    t. een eerste budget van € 2.500.000 euro beschikbaar te stellen om de eerste kosten van de vluchtelingencrisis van te bekostigen;
    2. dit bedrag te dekken uit de Algemene Reserve, in afwachting van verwachte compensatie vanuit het RUk;
    3. toekomstige compensatie vanuit het Rijk voor dit onderwerp weer toe te voegen aan de Algemene Reserve;
    4. de financiële gevolgen te laten verwerken in de Begroting 2022 via de Voorjaarsnota 2022.

  13. 5.g

    Samenvatting:
    Het Veiligheidsberaad heeft op 8 maart 2022 de opdracht van het kabinet gekregen om binnen twee weken per veiligheidsregio minimaal 1.000 opvangplekken voor vluchtelingen uit Oekraïne te organiseren. Daarna moeten nog eens 1.000 plekken per regio beschikbaar worden gesteld, waarmee de totale opvang op 50.000 plekken komt. Gemeenten moeten per direct de reguliere crisisstructuur activeren en wordt gevraagd in samenspraak met de veiligheidsregio opvanglocaties te organiseren. In een eerste besluit is € 2.500.000,- beschikbaar gesteld om de eerste kosten te kunnen afdekken. Aanvullend wordt nu een bedrag van € 4.500.000,- beschikbaar gesteld in afwachting en vooruitlopend op financiële compensatieregelingen die vanuit het Rijk op dit moment in voorbereiding zijn. Het totaal beschikbare budget wordt daarmee verhoogd naar een totaalbedrag van € 7.000.000,-.

    Voorgesteld besluit

    Raadsbesluit:

    • een aanvullend budget van € 4.500.000,- beschikbaar te stellen om de aanvullende kosten van de vluchtelingencrisis (waaronder huren/verbouwen/beheren van opvanglocaties, aanschaf tijdelijke woonunits, inrichtingskosten, en onvoorziene kosten zoals grondkosten en alternatieve nutsvoorzieningen) te bekostigen;
    • dit bedrag te dekken uit de Algemene Reserve, in afwachting van verwachte compensatie vanuit het Rijk;
    • toekomstige compensatie vanuit het Rijk voor dit onderwerp weer toe te voegen aan de Algemene Reserve
    • de financiële gevolgen te laten verwerken in de Begroting 2022 via de Voorjaarsnota 2022.
  14. 5.h

    De gemeenteraad wil het voormalige gemeentehuis Alphen aan den Rijn geschikt maken voor een nieuwe bestemming en zij wil het gebouw langdurig en duurzaam behouden. De nieuwe bestemming zou ook deels een cultureel maatschappelijke functie moeten/kunnen krijgen.
    Het gebouw dient te worden gerestaureerd, gerenoveerd en geschikt te worden gemaakt voor het beoogd gebruik. Om precies te kunnen ramen welke investeringen nodig zijn voor het behoud van het gebouw dienen onderzoeken te worden uitgevoerd.
    Voor het onderzoek naar een nieuwe bestemming worden ook onderzoeken uitgevoerd.
    Deze onderzoekskosten worden gedekt uit de reserve Vastgoed.

  15. 5.i

    Het verduurzamen van ons gemeentelijk vastgoed is noodzaak. Dit vraagt om een gedegen langjarige aanpak met duidelijke kaders en planning. Om de herijking van het verduurzamingsbeleid voor vastgoed en de feitelijke verduurzaming goed en efficiënt vorm
    te geven zijn voorbereidende onderzoeken noodzakelijk. Deze onderzoeken richten zich zowel op portefeuilleniveau (welke panden gaan we het eerst aanpakken) als op pandniveau (hoe gaan we de verduurzaming bij dit pand vorm geven). Dit vraagt specialistische kennis over, ervaring met en tooling voor verduurzaming. Dit voorstel draagt zorg voor het benodigde budget om opdrachten uit te zetten bij partijen met de benodigde specialistische kennis, ervaring en tooling.

  16. 5.j

    Ontwikkelaar Spacetolive Ontwikkeling is met de project-BV STL 2 voornemens op de voormalige locatie van Oliehandel Verschuur aan de Steekterweg te Alphen aan den Rijn 25 grondgebonden woningen, openbaar groen en parkeerplaatsen te realiseren.
    Het programma voorziet niet in sociale woningbouw, het college heeft besloten hier de hardheidsclausule uit het Vereveningsfonds toe te passen. De ontwikkeling van deze locatie kent zeer hoge sloop- en saneringskosten waardoor geen rendabel plan mogelijk is dat ook voorziet in sociale woningen. Wel heeft het college de nadrukkelijke wens de locatie te herontwikkelen: door de hardheidsclausule toe te passen wordt de verloederde locatie opgeruimd en kunnen er 25 koopwoningen worden gerealiseerd die de doorstroom uit het goedkopere en middeldure segment mogelijk maken.
    Het betreft hier een particuliere ontwikkeling waarbij de gemeente een faciliterende rol heeft.
    Middels een anterieure overeenkomst worden de publieke kosten die voortkomen uit deze ontwikkeling verhaald op de ontwikkelaar. Het college heeft besloten een anterieure overeenkomst aan te gaan en de burgemeester heeft wethouder Van As een volmacht verleend om de overeenkomst te ondertekenen.

    Voorgesteld besluit

    Collegebesluit:
    1. De hardheidsclausule uit de ‘Nota Vereveningsfonds’ toe te passen en de ontwikkelaar hiermee vrij te stellen van een financiële bijdrage t.b.v. dit fonds.
    2. Met “STL 2 BV ” inzake de ontwikkeling van de locatie ‘Steekterweg 208-210’ te Alphen aan den Rijn een anterieure overeenkomst te sluiten, één en ander volgens bijgevoegd concept.
    3. Wethouder van As te mandateren om de overeenkomst namens uw college aan te gaan, tekstuele wijzigingen door te voeren in de overeenkomst en conform bijgevoegde volmacht tot ondertekening van de definitieve overeenkomst over te gaan;
    4. De faciliterende projectexploitatie “Steekterweg 208-210” te openen en vast te stellen en de neutrale financiële gevolgen (balansmutatie), conform het actuele Besluit Begroting en Verantwoording, op te nemen en te verwerken in de begroting/administratie via de eerstvolgende actualisatie van het MPG;
    5. De bijdrage t.b.v. het rioolvoorzieningen, ad. € 25.000 eenmalig en daarnaast € 14.336 (een en ander op basis van werkelijke kosten) te verwerken in de IRS via een begrotingswijziging bij
    de Voorjaarsnota 2022.

  17. 5.k

    Gemeente Alphen aan den Rijn heeft de ambitie om in 2050 geheel fossiel brandstofvrij, energie- en CO2- neutraal te zijn. In deze ambitie heeft de gemeente Alphen aan den Rijn als organisatie een voorbeeldfunctie en verantwoordelijkheid voor wat betreft de verduurzaming van de eigen ( gemeentelijke ) organisatie en duurzaam inkopen. In dit kader wil de Gemeente ook haar wagenpark op een geleidelijke en maatschappelijke verantwoorde manier verduurzamen. Op korte termijn moeten drie afvalinzamelvoertuigen vervangen worden. Een goed moment om de overstap naar duurzame alternatieven te maken. Echter zijn er op het moment geen "fabriek klaar" elektrische afvalinzamelvoertuigen op de markt. De voertuigen zelf zijn dus nog gewoon in diesel uitgevoerd. Om de verduurzaming van het wagenpark voort te zetten zonder de dienstverlening te berperken worden de drie nieuwe afvalinzamelvoertuigen daarom (deels) geëlektrificeerd met een afval inzamel-opbouwinstallatie "Plug-in Hybride". Hier zijn echter extra kosten aan verbonden waarmee in eerste instantie geen rekening mee kon worden gehouden.

    Voorgesteld besluit

    Collegebesluit: een aanvullend investeringskrediet van € 192.000,- beschikbaar te stellen ten behoeve van het
    vervangen van drie afval-inzamelvoertuigen;
    • De investering te activeren en conform beleid af te schrijven in 8 jaar, en de kapitaallasten (rente en afschrijving) voor het gedeelte dat is toe te rekenen aan afvalinzameling onder te brengen in de KDE Afval;
    • De benodigde dekking voor de kapitaallasten (rente en afschrijving) die niet onder de KDE afval vallen dekken uit de beschikbare middelen binnen de reguliere begroting;
    • Voorgaande financiële gevolgen in de begroting te verwerken via de Voorjaarsnota 2022 en de Begroting 2023;
    • Vooruitlopend op het formeel beschikbaar komen van het budget het bedrag beschikbaar te stellen voor aanschaf van de drie voertuigen.

  18. 5.l

    De toekomstige eigenaar van Molenstraat 27 wil op de locatie Molenstraat 27 en Vosholstraat 10 een appartementengebouw ontwikkelen. Om dit te realiseren verkoopt de gemeente de voormalige brandweerkazerne. De bedrijfsgebouwen (Molenstraat 27) en de brandweerkazerne worden gesloopt. De grond van de voormalige brandweerkazerne wordt gedeeltelijk gebruikt voor het appartementengebouw en grotendeels als parkeervoorziening. Het gaat hier om een particuliere ontwikkeling waarbij de gemeente een faciliterende rol heeft. Met de anterieure exploitatieovereenkomst worden de publieke kosten die voortkomen uit deze ontwikkeling verhaald op de ontwikkelaar.

    Voorgesteld besluit

    Collegebesluit:
    1. Een anterieure exploitatieovereenkomst aan te gaan voor de ontwikkeling van 12 appartementen op de locatie Molenstraat 27 en Vosholstraat 10 in Zwammerdam;
    2. Een koopovereenkomst aan te gaan voor de verkoop van een perceel grond met voormalige brandweerkazerne aan de Vosholstraat 10 in Zwammerdam;
    3. Wethouder Van As mandaat te verlenen om tekstuele en juridische wijzigingen van ondergeschikt belang aan te brengen in de overeenkomsten;
    4. De teamleider project- en accountmanagement te mandateren de anterieure exploitatieovereenkomst te ondertekenen;
    5. De teamleider vastgoed a.i. te mandateren de koopovereenkomst te ondertekenen en om volmacht aan de notaris te verlenen voor de notariële afwikkeling;
    6. De faciliterende projectexploitatie “Molenstraat 27/Vosholstraat 10” te openen en vast te stellen en de neutrale financiële gevolgen (balansmutatie), conform het actuele Besluit Begroting en Verantwoording, op te nemen en te verwerken in de begroting/administratie via de eerstvolgende actualisatie van het MPG;
    7. De opbrengst uit verkoop van Vosholstraat 10 ten gunste te brengen van de reguliere begroting (product vastgoed);
    8. De overige (verkoop-) kosten ten laste te brengen van de reguliere begroting (product vastgoed);
    9. Het positieve resultaat, na verwerking van bovengenoemde mutaties ten bate te brengen van
    de reserve Vastgoedmanagement;
    10. De financiële gevolgen van dit voorstel in de begroting te verwerken middels een verzamelbegrotingswijziging bij de eerstvolgende Voorjaarsrapportage of Najaarsrapportage.

  19. 5.m

    Het integraal veiligheidsbeleid (IVB) geeft invulling aan de wettelijke regierol van de gemeente om het sturen op integrale veiligheid goed vorm te geven. Voor het werken aan en sturen op integrale veiligheid hebben zes strategische veiligheidsthema’s prioriteit gekregen in het integrale veiligheidsbeleid 2019-2022. Deze thema’s zijn vastgesteld door de raad op 31 mei 2018. Twee van de thema’s zijn: de verbinding veiligheid en sociale domein versterken en het aanpakken van ondermijning

    Voorgesteld besluit

    Collegebesluit:
    1. De raad voor te stellen een bedrag van € 15.000,- in 2022 en 2023, tezamen € 30.000,-- te onttrekken aan de Reserve Veiligheid.
    2. Dit bedrag in te zetten voor salarislasten voor een Adviseur Veiligheid.
    3. De raad voor te stellen een bedrag van € 96.422,- in 2022 en 2023, tezamen € 192.844,-- te onttrekken aan de Reserve Veiligheid.
    4. Dit bedrag in te zeten voor salarislasten voor een Bibobcoördinator.
    5. De financiële verwerking te laten plaatsvinden bij de Voorjaarsnota 2022.

  20. 5.n

    Op 1 juli 2022 treedt de Omgevingswet in werking. Onderdeel van deze wet is de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Beide wetten zorgen voor een ingrijpende verandering binnen het VTH-stelsel. Om als organisatie mee te kunnen bewegen met deze transitie is in 2020 gestart met de Veranderopgave VTH. Een analyse van taken en processen, uitgevoerd in het kader van deze veranderopgave, heeft geleid tot een voorstel voor een toekomstbestendige VTH-organisatie. Het voorstel houdt in dat een aantal taken wordt uitgeplaatst, buiten de organisatie. De slooptaken (inclusief asbest) worden volledig overgedragen aan de Omgevingsdienst Midden Holland, in lijn met het basistakenpakket zoals dat in de Omgevingswet is vastgelegd. Daarnaast wordt het toezicht op brandveiligheid overgedragen aan de Veiligheidsregio Hollands Midden.

    Voorgesteld besluit

    Collegebesluit:
    1. Instemmen met de overdracht van alle slooptaken naar de Omgevingsdienst Midden Holland, conform het basistakenpakket voor omgevingsdiensten, zoals dat onder de Omgevingswet geldt;
    2. Instemmen met de overdracht van het brandveiligheidstoezicht naar de Veiligheidsregio Hollands Midden;
    3. De kosten voor de overdracht van slooptaken in 2022, begroot op € 192.125, incidenteel te dekken uit beschikbaar frictiebudget voor deze overdracht binnen de Reserve Veiligheid;
    4. De raad voor te stellen dit budget te onttrekken aan de Reserve Veiligheid en dit in de begroting 2022 toe te voegen als bijdrage aan de Omgevingsdienst Midden Holland;
    5. De financiële gevolgen van punt 4 en 5 in de begroting te verwerken via de Voorjaarsnota 2022;
    6. De kosten voor 2023 en verder te dekken uit een besparing van op het Jaarprogramma Milieu 2023 en het invoeren van milieuleges vanaf inwerkingtreding van de Omgevingswet, in lijn met de Nota kostendekkende exploitaties;
    7. De financiële gevolgen van punt 7 te betrekken bij het opstellen van de begroting 2023;
    8. Besluitvorming met betrekking tot de invoering van de milieuleges betrekken bij de aanpassing van de legesverordening, die met inwerkingtreding van de Omgevingswet moet worden gedaan.
    9. Kennisnemen van de voorgenomen samenvoeging van de Teams Vergunningen en Veiligheid en Inspectie.

  21. 5.o

  22. 5.p

  23. 5.q

  24. 5.r

  25. 5.t

  26. 5.u

  27. 5.v

  28. 5.w

  29. 5.x

  30. 5.y

  31. 6

    De financiële kaders geven de financiële ruimte en verplichtingen aan die de basis vormen voor de meerjarenbegroting 2023-2026. Hierin is de laatste informatie van het Rijk uit de meicirculaire 2022 verwerkt. Het opstellen van de meerjarenbegroting loopt in tijd parallel met het uitwerken van het coalitieakkoord in een college-uitvoeringsprogramma. Hierdoor kunnen slechts een beperkt aantal voornemens uit het akkoord direct al financieel vertaald worden in de begroting. In dit raadsvoorstel wordt dit toegelicht. De verdere uitwerking volgt in begrotingswijzigingen en de voorjaarsnota 2023.
    Het college wil graag samen met de raad en de samenwerkingspartners bouwen aan een duurzame en vitale gemeente. Hiertoe stelt het college een eerste conceptuitvoeringsprogramma op en streeft er naar dit voor bespreking voor te leggen aan de Raadscommissie financiën, bestuurlijk en publiek domein van 6 oktober 2022. De opbrengsten van de gesprekken met samenwerkingspartners op 14 mei jl. worden hierin verwerkt. Op basis van de bespreking wil het college tot een afgerond uitvoeringsprogramma komen. Daarbij neemt het college een voorstel op voor de verdere uitvoering met partners.

    Voorgesteld besluit

    Bijgaand raadsvoorstel vaststellen en aanbieden aan de raad.