Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

donderdag 6 juli 2017

20:00 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
J.W.E. Spies
Toelichting

Mededeling voor raadsleden: vragen voor agendapunt 3 kunt u tot 12.00 uur op de dag van de vergadering mailen aan de griffie.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    00:04:09 - 00:06:04 - Liesbeth Spies
  2. 2

  3. 3

    00:05:43 - 00:06:04 - Liesbeth Spies
    00:06:04 - 00:08:34 - René Driesen
    00:08:34 - 00:10:12 - Kees van Velzen
    00:10:12 - 00:10:29 - René Driesen
    00:10:29 - 00:12:03 - Richard Middelraad
    00:12:03 - 00:14:39 - Kees van Velzen
    00:14:39 - 00:14:49 - Richard Middelraad
    00:14:49 - 00:15:55 - Jos Ensing
    00:15:55 - 00:17:23 - Tseard Hoekstra
    00:17:23 - 00:18:59 - Ronald Geurts
    00:18:59 - 00:19:55 - Tseard Hoekstra
    00:19:55 - 00:20:08 - Ronald Geurts
    00:20:08 - 00:20:37 - Tseard Hoekstra
    00:20:37 - 00:21:21 - Harre van der Nat
    00:21:21 - 00:21:54 - Tseard Hoekstra
    00:21:54 - 00:23:02 - Liesbeth Spies
  4. 4

    00:21:55 - 00:23:02 - Liesbeth Spies
    00:23:02 - 00:23:04 - Wil Verschuur
    00:23:04 - 00:23:23 - Wil Verschuur
    00:23:23 - 00:24:55 - Tseard Hoekstra
    00:24:55 - 00:25:21 - Wil Verschuur
    00:25:21 - 00:25:36 - Tseard Hoekstra
    00:25:36 - 00:26:43 - Ank de Groot-Slagter
    00:26:43 - 00:27:00 - Liesbeth Spies
    00:27:00 - 00:27:20 - Erik van Zuylen
    00:27:20 - 00:27:34 - Liesbeth Spies
    00:27:34 - 00:27:56 - Liesbeth Spies
  5. 4.01

    In opdracht van de gemeente Alphen aan den Rijn voert Wareco sinds 1 januari 2013 de nazorg van de Coupépolder uit. Sinds 2012 worden de nazorgwerkzaamheden uitgevoerd conform het in 2011 opgestelde en op 5 december 2011 door de provincie Zuid-Holland beschikte nazorgplan. Er zijn in 2016 geen bijzonderheden of overschrijdingen geconstateerd. Er is voldaan aan de nazorgdoelstellingen. In de tussentijd is gewerkt aan de voorbereiding van de twee door de gemeenteraad geaccordeerde onderzoeken (proef beëindiging afpompen percolaat en onderzoek naar de potentie van natuurlijke afbraak). Het bevoegd gezag wordt van de nazorg en de uitvoering van de aanbevelingen op de hoogte gehouden. Voor een eventuele aanpassing van het huidige nazorgplan is geen aanleiding geweest. Het bevoegd gezag heeft aangegeven in te stemmen met de overlegde nazorgrapportage 2016.

  6. 4.02

    In opdracht van de gemeente Alphen aan den Rijn voert NTP- Enschede sinds 2010 de saneringswerkzaamheden uit van de landbodemsanering NAF-terrein. De gemeente heeft met de aannemer een prestatiecontract. Dit betekent dat de aannemer betaald wordt als er daadwerkelijk prestaties worden geleverd. Aanvankelijk resultaten geboekt. De laatste jaren blijven de resultaten, in de gedeelten direct gelegen aan- en onder de Oude Rijn sterk achter op de prognoses. Uit onlangs gehouden onderzoeken blijkt dat de landbodemsanering door de vervuilde waterbodem wordt beïnvloed. Voor de verder af gelegen gebieden zijn goede resultaten geboekt. Uit onlangs gehouden metingen blijkt dat het gebied B1b voldoet aan de in het prestatiecontract opgenomen prestatie eisen. Na een positieve contra expertise door onze externe adviseur Geofoxx kan dit deel binnenkort als afgehandeld en voldoende gesaneerd beschouwd worden.

  7. 4.03

    In deze voortgangsbrief doet het college verslag aan de raad van de voortgang van het programma Blijvend Thuis en het beleidskader maatschappelijke zorg. Hierbij wordt meegenomen de voortgang van vijf moties die aan dit onderwerp raken, te weten de moties Open Venster, VN-verdrag, GGZ informatiepunt, blijverslening en integraal pgb.


    Inwoners blijven langer zelfstandig wonen of gaan (opnieuw) zelfstandig wonen omdat de rijksoverheid de toegang tot de intramurale zorg beperkt heeft. Dat is niet altijd makkelijk en stelt soms specifieke eisen aan de woonomgeving en de ondersteuning. Met de inzet van het programma Blijvend Thuis willen we bereiken dat alle inwoners van Alphen aan den Rijn zo zelfstandig mogelijk kunnen wonen en meedoen in de Alphense samenleving, eventueel met begeleiding en ondersteuning.
    Voor inwoners die aangewezen zijn op maatschappelijke zorg is in december 2016 is het Beleidskader Maatschappelijke zorg 2017-2025 van de regio Holland Rijnland vastgesteld. Het doel van maatschappelijke zorg is het voorkomen en verminderen van sociale uitsluiting van mensen met zware, vaak meervoudige problematiek en het ondersteunen en bevorderen van herstel van (psychisch) kwetsbare mensen.

  8. 4.04

    Sinds augustus 2011 hebben alle gemeenten binnen Holland Rijnland, met uitzondering van Gemeente Kaag en Braassem, een Gemeenschappelijke regeling (GR) voor de GGZ subsidies afgesloten. Er worden subsidies verstrekt voor collectieve preventie (o.a. deskundigheidsbevordering en vroegdetectie –Rivierduinen-), zorgvernieuwing (Inloophuis psychiatrie, GGZ informatiepunt, Zorgvragersoverleg –ZON-) en Vriendendienst. In het portefeuillehoudersoverleg Maatschappij (PHO) van december 2015 is besloten de GR per 1 januari 2017 te stoppen. In juli 2016 heeft het PHO ingestemd met het voorstel om de komende periode met de GGZ partners te komen tot een gemeenschappelijke visie en integrale aanpak collectieve preventie en mogelijk tot een gezamenlijke subsidieaanvraag per 2018, om de GR GGZ subsidies in de huidige vorm voort te zetten tot 2018 en op basis van de gezamenlijke visie te besluiten om de GR GGZ subsidies voort te zetten, dan wel te herzien of te beëindigen.
    In het PHO van juli 2017 komt opnieuw een voorstel vanuit de regio om de GR GGZ subsidies in de huidige vorm met nog een jaar te verlengen (tot 01-01-2019), omdat het proces met de GGZ partners nog niet is afgerond. Dit is akkoord tot uiterlijk 01-01-2019. Ambtelijk wordt in de regio echter al voorgesorteerd op het voortzetten van de GR GGZ subsidies (met aanpassingen). De gemeenten Alphen aan den Rijn en Nieuwkoop willen juist vasthouden aan het in december 2015 genomen besluit om de GR GGZ subsidies te beëindigen, zodat wij de ruimte hebben om preventie en signalering sub regionaal (Rijnstreek) op te pakken binnen het Uitvoeringsprogramma Maatschappelijke zorg. De beëindiging gaat voor de Rijnstreek in per 01-01-2019.

  9. 4.05

    De Gemeente Leiden ontvangt van het Rijk een budget voor de financiering van de dak- en thuislozenopvang voor de regio Holland Rijnland. Eind 2015 heeft de Leidse gemeenteraad besloten de opvangcapaciteit uit te breiden en heeft hiervoor extra geld beschikbaar gesteld. Deze opvangplaatsen zijn sindsdien bezet. De Gemeente Leiden verzoek nu aan elke regiogemeente afzonderlijk om mee te betalen aan de extra kosten omdat het budget van het Rijk onvoldoende is.


    De Gemeente Alphen aan den Rijn is indertijd niet betrokken bij het besluit van de Leidse gemeenteraad en is nu overvallen voor deze onvoorziene kosten. Omdat het om regionale opvang gaat is het college van mening dat ook door de gemeenten van Holland Rijnland gezamenlijk besloten moet worden wat de maximale omvang van de opvang is, hoe de opvang gefinancierd wordt en hoe wordt omgegaan met eventuele wachtlijsten.

  10. 4.06

    De beheerders van het gemeentefonds (de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de staatssecretaris van Financiën) verstrekken regelmatig mededelingen over de algemene uitkering via de gemeentefondscirculaires. Daarin worden de ontwikkelingen toegelicht op grond van de meest recente gegevens over de financiën en het beleid op rijksniveau. In dit verband is onlangs de meicirculaire 2017 over de algemene uitkering uit het gemeentefonds ontvangen. In deze circulaire worden de mutaties in het gemeentefonds nader toegelicht en wordt informatie verstrekt over de voortgang van de decentralisatie-uitkering Sociaal Domein op het terrein van de Wmo, jeugdzorg en participatie.

  11. 4.08

  12. 4.09

    Tussen het parochiebestuur H. Thomas te Alphen aan den Rijn en WoonWens wonen B.V. te Bergambacht is overeenstemming bereikt over verkoop van de voormalige pastorie met bijbehorende gronden aan de Rijndijk 108 in Hazerswoude-Rijndijk. Als vervolg hierop heeft de marktpartij een woningbouwplan ontwikkeld dat voorziet in 3 appartementen in de voormalige pastorie en 7 grondgebonden woningen in de kloostertuin. De nieuwbouw sluit aan op de kwalitatieve woonbehoefte en de langetermijnvisie van de gemeente, omdat de woningen worden toegevoegd in een segment dat nu nog te beperkt aanwezig is. Voorts kan hierdoor het cultuurhistorisch waardevolle pastoriegebouw worden behouden. Om de ontwikkeling mogelijk te maken moet het geldende bestemmingsplan worden herzien.

  13. 4.10

    Op 10 maart 2015 heeft het college het ‘Meerjarenplan bestemmingsplannen 2015-2025’ (hierna: Meerjarenplan) vastgesteld en de raad hierover geïnformeerd. In het Meerjarenplan is gekozen voor een thematische aanpak van grootschalige gebieden, waarmee in de nabije toekomst de overstap naar het opstellen van een omgevingsplan wordt vereenvoudigd. Het eerste grote plangebied is het bestemmingsplan Alphen Stad. Het plangebied van het bestemmingsplan Alphen Stad beslaat de volgende gebieden: het centrumgebied, de woonwijken in de stad, de Stationsomgeving en Park Zegersloot, inclusief polder Oudshoorn. Het bedrijventerrein Heimanswetering maakt niet langer onderdeel uit van het plangebied van het ontwerp bestemmingsplan Alphen Stad. Uit één van de nadere onderzoeken is gebleken dat binnen het gebied Heimanswetering nog een aantal complexe knelpunten opgelost moet worden, wat nog enige tijd zal kosten om deze adequaat op te lossen. Om de voortgang van het bestemmingsplan Alphen Stad niet te belemmeren, is er daarom voor gekozen Heimanswetering niet mee te nemen in dit bestemmingsplan. Het ontwerp bestemmingsplan is nu door het college vastgesteld. Voorafgaand aan de vaststelling van het ontwerp bestemmingsplan is een informatieavond (7 maart jl.) georganiseerd. Verder is het concept plan gedeeld met de raad (raadscommissie 16 maart jl.). Naar aanleiding van deze momenten is het bestemmingsplan op onderdelen aangepast. Het ontwerp bestemmingsplan met bijbehorende bestanden wordt nu voor een ieder ter inzage gelegd voor een periode van zes weken.

    02:38:31 - 02:38:51 - Liesbeth Spies
  14. 4.11

    Publiekssamenvatting
    Mevrouw Verschuur heeft namens de fractie van Beter Alphen vragen gesteld over de aankoop c.q. het door de gemeente in gebruik nemen van een strook grond nabij het adres Zijde 99 in Boskoop.

  15. 4.12

    De heer H. van der Nat en mevrouw I. van de Kolk hebben namens de SP-fractie vragen gesteld over de gasboringen nabij Woerden. Deze vragen betreffen voornamelijk de kennis van het dossier en de opstelling van het college ten aanzien van gasboringen in het Groene Hart.
    Het college heeft de heer Van der Nat en mevrouw Van de kolk schriftelijk antwoord gegeven.

  16. 4.13

  17. 4.14

    Raadslid E. van Zuylen heeft schriftelijke vragen gesteld over de onderhoudstoestand van de speelplek Lauwers.
    Deze vragen zijn door het college beantwoord.

  18. 4.15

  19. 4.16

  20. 4.17

  21. 4.18

  22. 5

    In november 2016 is het Koersplan Participatiewet vastgesteld door de Raad. Hierin staat wat onze ambities zijn en wat de gemeente Alphen aan den Rijn met de doelgroepen van de Participatiewet wil realiseren. De gemeenten Alphen aan den Rijn, Nieuwkoop en Kaag en Braassem hebben de ambitie uitgesproken om de kansen en mogelijkheden die de veranderopgave met zich meebrengt volop te benutten en in samenhang met de Wet maatschappelijke ontwikkeling (Wmo) en de Jeugdwet vorm te geven. De Participatiewet wordt daarmee onlosmakelijk verbonden met het Sociaal Domein en de uitgangspunten binnen ‘Beter voor Elkaar 2014-2018’. Om de huidige uitvoering aan te passen aan de veranderde inhoudelijke opgave is het noodzakelijk de uitvoering van WSW-oud, het werkgeverservicepunt en het team re-integratie van het Serviceplein met elkaar te verbinden tot één uitvoeringsorganisatie, het Werkbedrijf. Dit betekent dat de huidige Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening Alphen aan den Rijn wordt opgeheven om plaats te maken voor het nieuwe Werkbedrijf.

    00:27:37 - 00:27:56 - Liesbeth Spies
    00:27:56 - 00:29:15 - Petra Hoogenes-van Noort
    00:29:15 - 00:30:43 - Inge Prins
    00:30:43 - 00:31:42 - Erik van Zuylen
    00:31:42 - 00:32:28 - Inge Prins
    00:32:28 - 00:35:04 - Marjon Verkleij-Lemmers
    00:35:04 - 00:35:34 - Erik van Zuylen
    00:35:34 - 00:36:25 - Marjon Verkleij-Lemmers
    00:36:25 - 00:36:55 - Ronald Geurts
    00:36:55 - 00:37:57 - Marjon Verkleij-Lemmers
    00:37:57 - 00:40:56 - Ronald Geurts
    00:40:56 - 00:42:40 - Caroline Blom-de Ruiter
    00:42:40 - 00:43:52 - Erik van Zuylen
    00:43:52 - 00:45:10 - Gert Jan Schotanus
    00:45:10 - 00:47:27 - Erik van Zuylen
    00:47:27 - 00:50:50 - Wim Roest
    00:50:50 - 00:51:15 - Wil Verschuur
    00:51:15 - 00:51:33 - Marjon Verkleij-Lemmers
    00:51:33 - 00:52:11 - Wil Verschuur
    00:52:11 - 00:54:49 - Ank de Groot-Slagter
    00:54:49 - 00:59:49 - Toetie Vorenkamp-van de Westeringh
    00:59:49 - 01:00:50 - Ronald Geurts
    01:00:50 - 01:01:48 - Toetie Vorenkamp-van de Westeringh
    01:01:48 - 01:02:02 - Marjon Verkleij-Lemmers
    01:02:02 - 01:02:06 - Toetie Vorenkamp-van de Westeringh
    01:02:06 - 01:02:23 - Ronald Geurts
    01:02:23 - 01:02:41 - Liesbeth Spies
    01:02:41 - 01:07:11 - Ed de Leest
    01:07:11 - 01:07:50 - Toetie Vorenkamp-van de Westeringh
    01:07:50 - 01:08:01 - Ed de Leest
    01:08:01 - 01:08:15 - Toetie Vorenkamp-van de Westeringh
    01:08:15 - 01:08:28 - Erik van Zuylen
    01:08:28 - 01:08:40 - Ronald Geurts
    01:08:40 - 01:10:31 - Liesbeth Spies
    01:10:31 - 01:10:37 - Toetie Vorenkamp-van de Westeringh
    01:10:37 - 01:10:55 - Liesbeth Spies
    01:10:55 - 01:11:32 - Marjon Verkleij-Lemmers
    01:11:32 - 01:11:37 - Liesbeth Spies
    01:11:37 - 01:11:56 - Marjon Verkleij-Lemmers
    01:11:56 - 01:12:09 - Liesbeth Spies
    01:12:09 - 01:12:35 - Caroline Blom-de Ruiter
    01:12:35 - 01:13:04 - Liesbeth Spies
  23. 5.1

    Tijdens de commissievergadering van 22 juni jongstleden is toegezegd om schriftelijk terug te komen op de investeringsruimte die het Werkbedrijf heeft in de begroting. Verder geven we hierbij nadere informatie over de inspanningen om ‘niemand buiten de boot te laten vallen’ bij inschatting van bemiddelbaarheid en een aantal kleine (technische) verhelderingen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (7), ChristenUnie (2), D66 (3), GroenLinks (3), NieuwElan (5), PvdA (4), RGL (1), SGP (2), SP (3), VVD (5)

    Besluit

    De raad heeft geen bedenkingen tegen opheffing GR SWA en stemt unaniem in met oprichting werkbedrijf, meerjarenbegroting en verklaring van geen bezwaar DVO structuur Kaag en Braassem en Nieuwkoop.

    De raad zal de rekenkamercommissie verzoeken het proces dat heeft geleid tot voorliggend resultaat te evalueren met als doel hier lering uit te trekken. Een aantal raadsleden zal hiertoe het initiatief nemen.


    Met dit besluit is tevens een einde gekomen aan de werkgroep P-wet, onder dankzegging aan degenen die hierin hebben deelgenomen.

  24. 5.a

    Bij de besluitvorming inzake opheffing Gemeenschappelijke Regeling SWA en oprichting werkbedrijf hebben verschillende partijen een rol. Het bestuur van de SWA heeft met de notitie voorbereiding liquidatieplan inzicht gegeven in de personele, juridische en financiële gevolgen van de liquidatie. Aan de cliënten- en inwonersadviesraden en de ondernemingsraden is advies gevraagd inzake de kader bedrijfsplan werkbedrijf. Hierover is mondeling gesproken met de verschillende partijen, zij hebben nu schriftelijk hun advies doen toekomen. De inhoudelijke adviezen worden betrokken bij het vervolgtraject. Richting de cliënten- en inwonersadviesraden zal een gezamenlijk antwoord van de drie colleges gestuurd worden. De ondernemingsraden krijgen via de verantwoordelijke WOR-bestuurders een beantwoording. Met het doorsturen van deze adviezen wordt de gemeenteraad geïnformeerd.

    Voorgesteld besluit

    1 wel/geen bedenkingen in te brengen inzake het besluit tot opheffing van de GR SWA gezien de personele, juridische en financiële consequenties;
    2 in te stemmen met het voorgenomen collegebesluit inzake de oprichting van het Werkbedrijf en de daarin opgesomde uitgangspunten (op basis van de notitie ‘Kaders bedrijfsplan Werkbedrijf’), te weten:
     keuze voor de uitwerking van optie 2 uit de rapportage AEF (positionering);
     werken in de keten Serviceplein-Werkbedrijf-Arbeidsmarkt (primair proces) en contractmanagement (MO);
     er zijn twee transformatieopgaven inzake dienstverlening en productie, die samen met externe (werkgevers, onderwijs) en interne partners worden ontwikkeld;
     op de businesscase wordt resultaatgericht gestuurd;
     de raad in nabije toekomst te betrekken bij het ontwikkelen van prestatie-indicatoren (KPI’s) en deze op te nemen in de programmabegroting 2018-2021;
     kaders voor het afsluiten van de dienstverleningsovereenkomsten (DVO’s) met partner gemeenten (conform artikel 1 Wgr);
     monitoring- en verantwoordingscyclus richting gemeenteraad in de eerste fase per kwartaal;
     de rol stakeholders via ‘Raad van Advies’ te borgen;
    3 in te stemmen met de meerjarenbegroting Werkbedrijf en deze te verwerken in de programmabegroting 2018-2021 die in het najaar aan de raad voor besluitvorming wordt voorgelegd.
    4 een verklaring van geen bezwaar af te geven voor de beoogde DVO structuur (centrumgemeenteregeling) met de partnergemeenten Kaag en Braassem en Nieuwkoop (artikel 1 van de Wgr).

  25. 5.b

    De Cliënten- en Inwonersadviesraad Alphen aan den Rijn, de Adviesraad Sociaal Domein Kaag en Braassem en de Wmo-adviesraad Nieuwkoop hebben op 26 mei jl. een gezamenlijk advies afgegeven met betrekking tot de kaders Bedrijfsplan Werkbedrijf Alphen aan den Rijn. Het college van de gemeente Alphen aan den Rijn, gemeente Kaag en Braassem en gemeente Nieuwkoop hebben de vragen uit het advies beantwoord en nemen suggesties en advies mee in het uitwerken van de kaders.

  26. 6

    De auditcommissie heeft de stukken beoordeeld en adviseert dit stuk voor bespreking in deze raadsvergadering voor te leggen (29 juni 2017)


    Op 24 november 2016 heeft de gemeenteraad besloten om huisvesting voor Scope Scholengroep, Scala College en het Ashram College te financieren door middel van doordecentralisatie. Door tussentijds gewijzigde omstandigheden is het nodig om onderdelen uit het eerdere besluit te herformuleren en zodoende het proces tot aanvraag doordecentralisatie bij het ministerie van OC en W en het ministerie van Financiën door te kunnen te zetten.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (7), ChristenUnie (2), D66 (3), GroenLinks (3), NieuwElan (5), PvdA (4), RGL (1), SGP (2), SP (3), VVD (5)

    Besluit

    Conform besloten

    01:12:44 - 01:13:04 - Liesbeth Spies
    01:13:04 - 01:14:37 - Bas Wienbelt
    01:14:37 - 01:18:50 - Richard Middelraad
    01:18:50 - 01:19:51 - Petra Hoogenes-van Noort
    01:19:51 - 01:20:37 - Mark Vermeulen
    01:20:37 - 01:20:55 - Richard Middelraad
    01:20:55 - 01:21:44 - Mark Vermeulen
    01:21:44 - 01:24:17 - Ernst Jan Straver
    01:24:17 - 01:26:34 - Robbert Prins
    01:26:34 - 01:27:20 - Ronald Geurts
    01:27:20 - 01:27:57 - Marijke Kottenhagen
    01:27:57 - 01:28:22 - Caroline Blom-de Ruiter
    01:28:22 - 01:28:34 - Liesbeth Spies
    01:28:34 - 01:31:09 - Han de Jager
    01:31:09 - 01:31:57 - Richard Middelraad
    01:31:57 - 01:33:45 - Han de Jager
    01:33:45 - 01:34:00 - Liesbeth Spies
    01:34:00 - 01:34:32 - Richard Middelraad
    01:34:32 - 01:34:47 - André de Jeu
    01:34:47 - 01:35:37 - Liesbeth Spies
  27. 7

    De gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braasem, Nieuwkoop en Zoeterwoude houden samen (extern) toezicht op het openbaar basisonderwijs van Stichting Openbaar Primair Onderwijs Regio Alphen aan den Rijn (Sopora). De samenwerking tussen deze gemeenten is vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling (GR).Op 1 augustus 2017 fuseert Sopora met de Stichting Katholiek Basisonderwijs Alphen aan den Rijn (SKBA). Dit betekent dat de GR van rechtswege wordt opgeheven. De bevoegdheden voor het openbaar onderwijs komen dan weer automatisch terecht bij de raden van de betrokken gemeenten. Via een mandaat wil de gemeente Alphen aan den Rijn deze bevoegdheden neerleggen bij het college.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (7), ChristenUnie (2), D66 (3), GroenLinks (3), NieuwElan (5), PvdA (4), RGL (1), SGP (2), SP (3), VVD (5)

    Voorgesteld besluit

    om redenen dat de GR Sopora van rechtswege ophoudt te bestaan per 1 augustus 2017 de bevoegdheden van de raad ten aanzien van het openbaar onderwijs, zijnde
     ingrijpen in het bestuur bij ernstige taakverwaarlozing of handelen in strijd met de wet;
     besluiten over opheffing van openbare basisscholen;
     goedkeuren bestuurlijk fusie of splitsing;
     goedkeuren statutenwijziging,
    te mandateren aan het college.

    Besluit

    Conform besloten

    01:34:57 - 01:35:37 - Liesbeth Spies
  28. 8

    Op 26 mei 2016 heeft de raad de Visie op Water vastgesteld. Vervolgens heeft de visie voor de inspraak, 6 weken ter inzage gelegen van donderdag 9 juni 2016 tot en met woensdag 20 juli 2016. Er zijn tijdens deze periode een vijftal inspraakreacties ingediend. De inspraakreacties zijn verwerkt in de nu voorliggende definitieve Visie op Water 2017. De raad wordt voorgesteld om middels de nota van beantwoording de visie op water gewijzigd vast te stellen. Er is maximaal rekening gehouden met de ingediende inspraakreacties zoals is te lezen in de Nota van beantwoording en in de Visie op Water 2017.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (7), ChristenUnie (2), D66 (3), GroenLinks (3), NieuwElan (5), PvdA (4), RGL (1), SGP (2), SP (3), VVD (5)

    Voorgesteld besluit

    1 de Nota van Beantwoording inspraakreacties Visie op Water vast te stellen;
    2 de Visie op Water 2017 gewijzigd vast te stellen.

    Besluit

    Conform advies

    01:35:14 - 01:35:37 - Liesbeth Spies
  29. 9

    Besluit

    De motie (bijvriendelijk) maaibeleid van GL en NE wordt verworpen
    De motie bestrijding Japanse Duizendknoop van SP en GL wordt verworpen
    De motie Spoorbos wordt aangenomen

    Moties

    Onderwerp
    Motie Spoorbos
    01:35:23 - 01:35:37 - Liesbeth Spies
    01:35:37 - 01:37:12 - Erik van Zuylen
    01:37:12 - 01:38:10 - Robert Jan Blom
    01:38:10 - 01:40:20 - Joost van Beek
    01:40:20 - 01:40:54 - Robbert Prins
    01:40:54 - 01:41:38 - Erik van Zuylen
    01:41:38 - 01:42:07 - Ronald Geurts
    01:42:07 - 01:42:31 - Wim Roest
    01:42:31 - 01:43:31 - Inge Prins
    01:43:31 - 01:44:26 - Ank de Groot-Slagter
    01:44:26 - 01:45:02 - Inge Prins
    01:45:02 - 01:45:36 - Ank de Groot-Slagter
    01:45:36 - 01:46:39 - Wil Verschuur
    01:46:39 - 01:46:59 - Erik van Zuylen
    01:46:59 - 01:47:42 - Joost van Beek
    01:47:49 - 01:48:27 - Monique Romeijn
    01:48:27 - 01:50:47 - Tseard Hoekstra
    01:50:47 - 01:51:32 - Erik van Zuylen
    01:51:32 - 01:51:49 - Liesbeth Spies
    01:51:49 - 01:53:07 - Tseard Hoekstra
    01:53:07 - 01:53:41 - Erik van Zuylen
    01:53:41 - 01:54:11 - Tseard Hoekstra
    01:54:11 - 01:54:17 - Robert Jan Blom
    01:54:17 - 01:54:30 - Monique Romeijn
    01:54:30 - 01:55:00 - Gert Jan Schotanus
    01:55:00 - 01:55:21 - Inge Prins
    01:55:21 - 01:55:33 - Ank de Groot-Slagter
    01:55:33 - 01:56:13 - Ronald Geurts
    01:56:13 - 01:56:41 - Erik van Zuylen
    01:56:41 - 01:56:48 - Liesbeth Spies
    01:56:48 - 01:58:38 - Ronald Geurts
    01:58:38 - 01:59:34 - Joost van Beek
    01:59:34 - 02:01:13 - Toetie Vorenkamp-van de Westeringh
    02:01:13 - 02:02:06 - Wil Verschuur
    02:02:06 - 02:03:31 - Henk Goes
    02:03:31 - 02:04:00 - Erik van Zuylen
    02:04:00 - 02:04:27 - Henk Goes
    02:04:27 - 02:04:55 - Erik van Zuylen
    02:04:55 - 02:07:08 - Inge Prins
    02:07:08 - 02:09:31 - Tseard Hoekstra
    02:09:31 - 02:10:01 - Erik van Zuylen
    02:10:01 - 02:10:52 - Tseard Hoekstra
    02:10:52 - 02:11:29 - Inge Prins
    02:11:29 - 02:12:25 - Tseard Hoekstra
    02:12:25 - 02:12:38 - Ronald Geurts
    02:12:38 - 02:13:29 - Tseard Hoekstra
    02:13:29 - 02:13:52 - Wil Verschuur
    02:13:52 - 02:14:49 - Ronald Geurts
    02:14:49 - 02:15:09 - Toetie Vorenkamp-van de Westeringh
    02:15:09 - 02:15:50 - Ronald Geurts
    02:15:50 - 02:16:16 - Toetie Vorenkamp-van de Westeringh
    02:16:16 - 02:16:51 - Liesbeth Spies
    02:16:51 - 02:19:02 - Jos Ensing
    02:19:02 - 02:21:11 - Tseard Hoekstra
    02:21:11 - 02:21:29 - Ernst Jan Straver
    02:21:29 - 02:21:40 - Gert Jan Schotanus
    02:21:40 - 02:21:53 - Tseard Hoekstra
    02:21:53 - 02:22:54 - Robbert Prins
    02:22:54 - 02:23:19 - Jos Ensing
    02:23:19 - 02:23:52 - Robbert Prins
    02:23:52 - 02:24:27 - Jos Ensing
    02:24:27 - 02:25:35 - Tseard Hoekstra
    02:25:35 - 02:26:05 - Jos Ensing
    02:26:05 - 02:26:58 - Gert Jan Schotanus
    02:26:58 - 02:27:13 - Jos Ensing
    02:27:13 - 02:27:31 - Gert Jan Schotanus
    02:27:31 - 02:28:37 - René Driesen
    02:28:37 - 02:30:00 - Liesbeth Spies
    02:30:31 - 02:35:18 - Liesbeth Spies
    02:35:18 - 02:36:26 - Henk Goes
    02:38:20 - 02:38:51 - Liesbeth Spies
  30. 9.1

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (7), ChristenUnie (2), D66 (3), GroenLinks (3), NieuwElan (5), PvdA (4), RGL (1), SGP (2), SP (3), VVD (5)

    Besluit

    Wordt aangenomen met de stemmen tegen van VVD, SGP en BA