Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

donderdag 23 januari 2025

20:00 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Toelichting

Agenda en stukken nog onder voorbehoud
Deze openbare vergadering vindt plaats in de raadzaal en wordt live uitgezonden.
Mededelingen voor raadsleden:
Vragen voor agendapunt 3 kunt u tot 12.00 uur op de dag van de vergadering aanmelden bij de griffie.
Een stemverklaring bij een hamerstuk dient u te melden.

Agendapunten

  1. 1
    Opening en vaststellen agenda
  2. 2
    Vaststellen besluitenlijst
  3. 3
    Vragen raadsleden
  4. 4
    Ingekomen stukken en mededelingen
  5. 4.1
    Mededelingen en brieven van het college
  6. 4.1.a

  7. 4.1.b

    In Alphen aan den Rijn kopen we een klein deel van de gespecialiseerde jeugdhulp regionaal in. Dit betreft de jeugdbescherming, de jeugdreclassering, Jeugdzorg Plus (gesloten jeugdzorg) en de 24 uurs beschikbaarheid van de crisisdienst. Regionaal is er een bestuurlijke taskforce ingericht om na te denken over fundamentele heroverwegingen om de gespecialiseerde jeugdhulp anders en ook beter in te richten. Dit onderzoek wordt binnenkort afgerond waarnaar de uitkomsten zullen worden gedeeld.

    Voorgesteld besluit

    Middels bijgevoegde raadsbrief de gemeenteraad te informeren over de stand van zaken rondom de bestuurlijke taskforce omtrent gespecialiseerde jeugdhulp in Holland Rijnland.

  8. 4.1.c

    In bijgevoegde relatiebrief van Qbuzz wordt de gemeente Alphen aan den Rijn op de hoogte gesteld van de laatste stand van zaken t.a.v. de nieuwe OV-concessie. Per 15 december 2024 gaat de nieuwe OV-concessie in.

    Voorgesteld besluit

    • Instemmen met het verzenden van bijgevoegde relatiebrief van Qbuzz, ter informatie, aan de raad. 
    • Instemmen met het verzenden van bijgevoegd jaaroverzicht van Arriva, ter informatie, aan de raad

  9. 4.1.d

    Vanaf 15 december 2024 neemt Qbuzz het openbaar vervoer in Zuid-Holland Noord (ZHN) over. Tot dan is de vervoerder in onze regio Arriva. Door middel van de Voor Elkaar Pas (VEP) kunnen Wmo-geïndiceerden gratis reizen bij Arriva. Door de overstap naar QBuzz was het lang onduidelijk of deze pashouders nog steeds gratis gebruik konden maken van het openbaar vervoer. Daar is sinds 28 november 2024 duidelijkheid in gekomen.
    Reizigers die reizen met de VEP van Arriva, gebruiken dezelfde pas ook vanaf 15 december 2024 tot en met 28 februari 2025. Bij het instappen laten zij de pas zien aan de chauffeur. In- en uitchecken is niet nodig. Voor 28 februari 2025 laat QBuzz de reizigers die reizen met de VEP van Arriva overstappen op het ‘Samen vooruit product’ van Qbuzz. Dit is bestemd voor de reizigers die voor maatschappelijke ondersteuning in aanmerking komen. Voor een soepele overgang is Qbuzz in contact met gemeenten en instanties. Vanuit de gemeente willen wij onze pashouders z.s.m. informeren wat zij nu kunnen doen.
    Voor de mensen wiens pas inmiddels is verlopen, die kunnen tot aan 15 december gratis dagkaarten opvragen bij Arriva zodat ze nog in de bussen van Arriva kunnen reizen. Gezien de korter overbruggingsperiode, worden geen vervangende passen meer uitgegeven.

    Voorgesteld besluit

    Bijgevoegde brief versturen naar houders van de Voor Elkaar Pas (VEP)

  10. 4.1.e

    Er een initiatief ontvangen voor huisvesting van arbeidsmigranten op de locatie van het voormalig veilingterrein aan de Middelburgseweg 88a te Boskoop. Hierover informeert het college de raad door het sturen van een raadsinformatiebrief.

    Voorgesteld besluit

    Bijgaande raadsbrief over het initiatief huisvesting arbeidsmigranten Boskoop te verzenden aan de gemeenteraad.

  11. 4.1.f

    Op 12 oktober 2023 heeft de raad het Programma Fietshart Alphen aan den Rijn vastgesteld.
    In het Programma werkt de gemeente Alphen aan den Rijn samen met haar fietspartner aan het stimuleren van het fietsgebruik onder diverse doelgroepen en het positioneren van de gemeente als fietsgemeente van Holland. Fietsen is niet alleen duurzaam en gezond maar draagt tevens bij aan de leefbaarheid en bereikbaarheid van onze gemeente.

    Voorgesteld besluit

    Het college besluit de gemeenteraad te informeren met bijgevoegde raadsbrief.

  12. 4.1.i

    De jaarwisseling is in Alphen aan den Rijn doorgaans een veilige en feestelijke festiviteit. Naast een gezellig samenzijn behoort het afsteken van vuurwerk ook tot deze traditie. Het afsteken van vuurwerk is het gehele jaar door verboden, met uitzondering van 31 december 18:00 uur tot 1 januari 02:00 uur. Het afsteken van categorie 1 vuurwerk (kindervuurwerk of fop-en-schertsvuurwerk) is het gehele jaar door wel toegestaan. Het afsteken van vuurwerk kan schade en overlast veroorzaken voor mensen, maar ook voor dieren en milieu. Veel honden zijn bang voor vuurwerk, waardoor het uitlaten van honden tijdens de jaarwisseling een probleem is. Ook voor de Alphense Kinderboerderijen en Vogelpark Avifauna is het wenselijk dat de directe omgeving vuurwerkvrij is. 


    Vanuit het oogpunt van dierenwelzijn is ervoor gekozen om de volgende gebieden aan te wijzen als vuurwerkvrije zone: de directe omgeving van de kinderboerderijen Bospark, Zegersloot en de Contactweide, het Heempad (naast Avifauna), het parkeerterrein van Avifauna gelegen tussen de Zoutmanstraat en de Hoorn (Oost) én alle aangewezen losloopgebieden voor honden zoals deze vermeld staan op de gemeentelijke website. Dit betekent dat er in bovengenoemde gebieden ook tussen 31 december 18:00 uur en 1 januari 02:00 uur geen vuurwerk afgestoken mag worden. De burgemeester doet een beroep op alle inwoners om zich te realiseren dat vuurwerk overlast en schade kan veroorzaken. Gun iedereen een fijne jaarwisseling, ga respectvol met elkaar om, voorkom overlast voor mens en dier en steek geen vuurwerk af in de directe omgeving van dieren.

    Voorgesteld besluit

    Vast te stellen het “Aanwijzingsbesluit vuurwerkvrije zones jaarwisseling 2024-2025 Alphen aan den Rijn"

  13. 4.1.j

    Met dit besluit geeft het college mandaat aan wethouder Anouk Noordermeer voor het versturen van bijgevoegde brief aan het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Met de brief geeft de wethouder aan welke risico’s, oplossingsrichtingen de gemeente Alphen aan den Rijn voor zich ziet bij de verdere uitwerking van de Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg. Ook doet zij een aantal concrete tekstvoorstellen voor de aankomende AMvB zorgvormenlijst waarmee de regering verplicht deze zorgvormen regionaal in te kopen. We beogen met deze brief nader in gesprek te gaan met VWS en de regio om tot een constructieve oplossing te komen voor het uitvoeren van de maatregel. De afspraak om deze brief toe te zenden komt voort uit het gesprek dat op 21 november jl. heeft plaatsgevonden tussen de wethouders Alphen aan den Rijn, Amstelveen en Aalsmeer en de dhr. Carsten Herstel, Directoraat-Generaal Langdurige Zorg (DGLZ) van VWS. Het gesprek is gevoerd n.a.v. de brief van 27 augustus jl. van het ministerie waarin is genoemd dat de jeugdregio Holland Rijnland en de gemeente Alphen aan den Rijn onvoldoende robuust zijn bij de verdere uitwerking van de Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg.

    Voorgesteld besluit

    1. Wethouder Anouk Noordermeer te mandateren om namens het college de bijgaande brief te versturen aan ministerie van VWS waarin risico’s, oplossingsrichtingen en tekstvoorstellen worden gedaan bij de invoering van de ‘AMvB zorgvormenlijst’ in het kader van de Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg.

  14. 4.1.k

    De gemeente heeft een belangrijke taak: zorgen voor een goede riolering en stedelijk waterbeheer. Dit is belangrijk voor de volksgezondheid, veiligheid, en de kwaliteit van onze leefomgeving. Het draagt bij aan de bescherming van het milieu en de natuur. De gemeente betaalt deze taken met geld uit de rioolheffing. Het beleid en de financiën van de gemeentelijk watertaken staat in het Gemeentelijke Watertaken Programma (GWP).

    Voorgesteld besluit

    1. Het gemeentelijk watertaken programma 2025-2028, met bijbehorende bestanden als een programma onder de Omgevingswet vast te stellen per 1 januari 2025;
    2. De beleidsuitgangspunten voor het omgevingsplan mee te nemen in de ontwikkeling van het omgevingsplan;
    3. De wethouder openbare ruimte te mandateren voor eventuele kleine wijzingen in opmaak of tekst.

  15. 4.1.l

    Gemeente Alphen aan den Rijn heeft de ambitie voor meer samenwerking met hbo. Naast het oprichten van het ‘Energietransitiehuis’ met vele partners, wordt ook breder gekeken naar mogelijkheden voor meer samenwerking met hbo. Mede in het kader van de moties ‘Meer hbo- studenten voor het Alphense bedrijfsleven’ en ‘Samenwerking Hoger Onderwijs voor betrokkenheid inwoners’ is onlangs een overlegtafel met meer dan 30 aanwezigen georganiseerd, waaronder veel vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en 4 hbo’s. De raad wordt over de voortgang van de uitvoering van deze moties nu geïnformeerd via bijgaande raadsbrief.

    Voorgesteld besluit

    Instemmen met versturen van de raadsbrief uitvoering moties ‘meer samenwerking hbo’.

  16. 4.1.m

    Alphen aan den Rijn neemt, samen met 52 andere gemeenten en vier provincies, deel aan de Bestuurlijke Regie Schiphol (hierna BRS) een samenwerkingsverband in de Schipholregio. Luchthaven Schiphol heeft een grote impact op de regio. Het BRS zet zich in kort gezegd in op het vinden van een balans tussen de duurzame connectiviteit en een gezonde, veilige leefomgeving in de regio. Wethouder Breeuwsma neemt namens ons college deel aan de BRS overleggen. Vrijdag 6 december 2024 heeft het kabinet bekend gemaakt het aantal vliegtuigbewegingen (VTB) op Schiphol te willen maximeren op 478.000 per jaar. Dit is een nieuwe ontwikkeling waarover we u, net als de andere gemeenten van de BRS, met deze brief willen informeren.

    Voorgesteld besluit

    Akkoord om bijgaande Raadsinformatiebrief met bijlage en deze door te zenden naar de raad

  17. 4.1.n

    De Duurzaamheidslening is een groot succes. Inwoners maken volop gebruik van deze lening voor het verduurzamen van hun woning, bijvoorbeeld door te isoleren of het plaatsen van zonnepanelen. Isoleren is de eerste stap in de energietransitie. Wat niet gebruikt wordt hoeft niet duurzaam opgewekt te worden. Deze gunstige lening helpt inwoners om de stap te nemen. In 2023 is het budget voor de Duurzaamheidslening aangevuld. Nu de energieprijzen weer genormaliseerd zijn, is het aantal aanvragen ook weer naar een normaal niveau gedaald. Met het restant van het extra budget en de aflossing en rente die elke maand terugvloeit in het fonds kunnen we op basis van de huidige prognose in 2025 de Duurzaamheidslening voortzetten.

    Voorgesteld besluit

    De raad te informeren over de stand van zaken van de Duurzaamheidslening met bijgevoegde raadsinformatiebrief

  18. 4.1.o

    De gemeenteraad van de gemeente Alphen aan den Rijn heeft op 15 juli 2021 de Kunst- en cultuurvisie gemeente Alphen aan den Rijn 2021-2030 vastgesteld. Deze visie is omvangrijk. Niet alleen in jaren, maar zeker ook in de ambitie die is uitgesproken. Inmiddels zijn wij ruim drie jaar verder en loopt de vorige uitvoeringsagenda (2022-2024) af.
    In het brede Sociale Domein, waar Kunst en Cultuur onderdeel van uit maakt, veranderen de (financiële) kaders snel. Gemeenten krijgen minder Rijksmiddelen om de nieuwe en veranderende taken en activiteiten uit te voeren en dit dwingt ook de gemeente Alphen aan den Rijn tot het maken van keuzes. Ondanks die grote bezuinigingsoperatie en de soms moeilijke afwegingen staat er een mooi en divers palet aan activiteiten klaar. We laten in de nieuwe Uitvoeringsagenda 2025/2026 de primaire betekenis van Kunst en Cultuur niet los en blijven ons inzetten op activiteiten die bijdragen aan geluk en genieten, verbinding, talentontwikkeling en het mogelijk maken van ontplooiing binnen de uitvoering van kunst en cultuur. De agenda is bedoeld als leidraad voor de sector en alle partijen die daarmee verbonden zijn. Parallel aan de uitvoering van de voorliggende uitvoeringsagenda draaien het reguliere werk en de eigen activiteiten van de culturele organisaties ook gewoon door. De uitvoeringsagenda richt zich dus alleen op het mogelijk maken van extra activiteiten die mede door de Cultuurmakelaar en KHABBAZ ondersteund of begeleid worden.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis nemen van de bijgevoegde Uitvoeringsagenda Kunst & Cultuur 2025-2026.
    2. In stemmen met de voorgestelde activiteiten waaronder de invulling van de Cultuur4Daagse (Coalitieakkoord).
    3. De gemeenteraad informeren over het uitvoeringsprogramma door middel van bijgevoegde Raadsbrief.

  19. 4.1.p

    Iedere gemeente heeft op grond van de wet de verplichting om beleid vast te stellen over de manier waarop vergunningverlening, toezicht en handhaving van het omgevingsrecht vorm wordt gegeven, de uitvoerings- en handhavingsstrategie. Ons Beleidsplan VTH is in december 2023 vastgesteld. Daarin is onze strategie vastgelegd. Daarnaast verplicht de wet gemeenten om ieder jaar een uitvoeringsprogramma vast te stellen, waarin wordt aangegeven welke werkzaamheden worden verricht, op basis van de doelen en prioriteiten gesteld in het beleidsplan.

    Voorgesteld besluit

    1. Vaststellen van het Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Omgevingsrecht 2025.
    2. Het uitvoeringsprogramma ter informatie aan de gemeenteraad en aan de Provincie Zuid-Holland aanbieden.

  20. 4.1.q

    Vanwege de verwachte groei in behoefte naar laadlocaties is een nieuwe plankaart laadinfrastructuur 2028 opgesteld. Op deze kaart zijn zowel de bestaande locaties van laadpalen als de nieuw voorgestelde locaties weergegeven. De geactualiseerde plankaart heeft ter inzage gelegen. Van 24 april 2024 tot 13 juni 2024 is gelegenheid geboden om te reageren op de extra voorgestelde oplaadpunten. In totaal zijn 44 reacties ontvangen op 32 verschillende laadpunten. Op alle reacties is een antwoord verwerkt.
    Er staan nu circa 600 openbare oplaadpalen in de gemeente. Er zijn circa 340 potentiele locaties toegevoegd. Samen met de op de plankaart 2025 opgenomen, nog niet benutte locaties, brengt dit het totaal aantal mogelijke oplaadlocaties op 1.258.


    Naast de vraag naar reguliere laadpalen, groeit ook de behoefte naar openbare snellaadpalen. Deze palen zijn met name gewenst bij locaties waar kortstondig een bezoek wordt gebracht. Ook zijn deze laadpalen gewenst voor logistiek vervoer in verband met de komst van de zero emissie zone. Het college heeft een visie vastgesteld waarin is vastgelegd hoe de gemeente hierin kan faciliteren.

    Voorgesteld besluit

    1. De digitale plankaart laadinfrastructuur 2028 vastellen;
    2. Bijgevoegde visie snelladen Alphen aan den Rijn vaststellen.

  21. 4.1.r

  22. 4.1.t

    In de gemeente Alphen aan den Rijn is de jaarwisseling over het algemeen wat onrustiger verlopen dan afgelopen jaar. Dit past in het regionale en landelijke beeld. Er is een aantal incidenten dat eruit springt. Zo heeft er in de nacht van 1 januari een zeer grote brand gewoed in een aantal bouwketen in de Wederikstraat. Door snel handelen van de brandweer, is de brand niet overgeslagen op de naastgelegen flat. Wel zijn er een aantal auto’s volledig uitgebrand. Verder is het in Hazerswoude-Dorp onrustig geweest toen de hulpdiensten een brand wilden uitmaken op het parkeerterrein naast het buurtcentrum De Juffrouw en jongerencentrum Het Stek. Hier hebben een aantal personen zich tegen de politie gekeerd, waarbij agenten fysiek belaagd en bekogeld zijn met glaswerk en zwaar vuurwerk. De Mobiele Eenheid (ME) heeft moeten optreden om de situatie weer tot rust te brengen.
    Verder is in de gemeente de jaarwisseling feestelijk en gezellig verlopen. Ook dit jaar ondernam de gemeente samen met politie, boa’s, wijkvrijwilligers en jongerenwerk acties in de gemeente voor een zo feestelijk mogelijke jaarwisseling. Zo waren er activiteiten op meerdere plekken voor jongeren georganiseerd.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad met bijgaande brief informeren over het verloop van de jaarwisseling 2024-2025

  23. 4.2
    Collegebesluiten ter inzage gelegd
  24. 4.2.a

    De ontwikkeling van de Euromarkt biedt de kans om te voldoen aan de toenemende vraag van de woningmarkt en dit deel van de stad een moderne, duurzame uitstraling te geven. De herontwikkeling transformeert een gebied, voorheen bestemd voor bedrijven en perifere detailhandelsvestigingen (PDV), in een nieuwe wijk met maximaal 700 woningen en in totaal zo’n maximaal 5.250 m2 b.v.o. aan (commerciële) voorzieningen. De gemeenteraad heeft op 30 mei 2024 de Nota van uitgangspunten vastgesteld voor de Euromarkt. De huidige Gamma wordt verplaatst naar de Einsteinweg. De bouw van de woningen, voorzieningen en de nieuwe Gamma passen niet in het nu nog geldende omgevingsplan.


    Om de ontwikkeling mogelijk te maken is het nodig om het omgevingsplan te wijzigen en een vernieuwd kader voor welstand en beeldkwaliteit vast te stellen. Inmiddels zijn hiertoe een ontwerp TAM-omgevingsplan "Euromarkt” en een ontwerp Beeldkwaliteitsplan opgesteld met de daarbij behorende onderzoeken en documenten, waarmee de procedure kan worden gestart. Een kennisgeving van het voornemen is gepubliceerd op 24 oktober 2024. Het college heeft besloten om medewerking te verlenen aan het ontwerp TAM- omgevingsplan en het ontwerp- beeldkwaliteitsplan. Middels bijgaande raadsinformatiebrief wordt de raad geïnformeerd.

    Bijlagen

    Voorgesteld besluit

    1. Geen milieueffectrapport op te stellen, omdat de activiteit geen belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu heeft zoals beschreven in paragraaf 4.1 van de motivering van het ontwerp “TAM- Omgevingsplan Hoofdstuk 22a Euromarkt” Alphen aan den Rijn’;
    2. Het ontwerp "TAM-Omgevingsplan Hoofdstuk 22a Euromarkt”, met identificatienummer NL.IMRO.0484.Aeuromarkt-ON01, vast te stellen;
    3. Het ontwerp “TAM-Omgevingsplan Hoofdstuk 22a Euromarkt” ter inzageleggen conform artikel 16.30 Omgevingswet juncto afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht onder voorbehoud van een geactualiseerde stikstofberekening voor de Euromarkt-locatie;
    4. De raad informeren middels bijgaande raadsinformatiebrief;
    5. Aan wethouder G.P. van As de bevoegdheid te mandateren om namens het college het “TAM-Omgevingsplan Hoofdstuk 22a Euromarkt”, Alphen aan den Rijn’ met bijbehorende bestanden of de raadsinformatiebrief vóór de terinzagelegging aan te passen op ondergeschikte punten en/of redactionele aanpassingen.

  25. 4.3
    Collegebesluiten betrekken bij financiële producten
  26. 4.3.a

    Dit voorstel ziet op een vervolg van twee projecten: Kamers met Aandacht en Het Bouwdepot. De beide projecten richten zich op jongeren die zich in een precaire situatie van (dreigende) dakloosheid bevinden. Ofwel door feitelijk onderdak te organiseren voor jongeren, gecombineerd met een sociaal netwerk (Kamers met Aandacht), ofwel door hen gedurende de periode van één jaar financiële steun te geven om met begeleiding aan hun toekomst te werken (Bouwdepot).

    Voorgesteld besluit

    1. Een incidentele subsidie voor 2025 te verlenen van €56.526 (incl. btw) aan Kamers met Aandacht; 
    2. Een incidenteel budget beschikbaar te stellen voor de uitvoering van het project Het Bouwdepot van €468.000, met een looptijd tot en met oktober 2027; 
    3. De projecten Kamers met Aandacht en het Bouwdepot gezamenlijk te financieren in Rijnstreek-verband, waarbij €349.684 wordt gefinancierd door de gemeente Alphen aan den Rijn en €174.842 door de gemeenten Nieuwkoop en Kaag en Braassem; 
    4. Het accepteren van het mandaat van de gemeenten Kaag en Braassem en Nieuwkoop om de subsidies voor Kamers met Aandacht en het Bouwdepot namens hen te verlenen; 
    5. Het bedrag van €349.684 te dekken vanuit de Reserve Participatie; 
    6. De financiële consequenties van dit voorstel te verwerken in de Voorjaarsnota 2025.

  27. 4.3.c

    De gemeente actualiseert de subsidieregeling Lokale Aanpak Isolatie Alphen aan den Rijn 2024. Het subsidieplafond wordt opgehoogd met € 2.022.100. Het totale subsidieplafond komt daarmee op € 4.022.100. Ook wordt de maximale WOZ-waarde van koopwoningen die gebruik mogen maken van de regeling verhoogd naar € 429.300 (peiljaar 2022). Daarmee vergroten we de groep inwoners die gebruik kan maken van de regeling. Deze wijziging gaat met terugwerkende kracht in vanaf 1 januari 2024. De overige voorwaarden van de regeling blijven onverminderd van kracht. De ophoging van de lokale subsidieregeling wordt betaald uit Rijksmiddelen.

    Voorgesteld besluit

    * De subsidieregeling Lokale Aanpak Isolatie Alphen aan den Rijn (NIP-LAI-AR) 2024 te actualiseren door:
      o het subsidieplafond van de NIP-LAI-AR 2024 op te hogen met € 2.022.100. Het totale subsidieplafond van de NIP-LAI-AR 2024 komt daarmee op € 4.022.100;
      o de WOZ-waarde op te hogen van € 362.000 naar € 429.300 (peiljaar 2022).
    * De actualisatie van de subsidieregeling en het ophogen van het subsidieplafond gaan met terugwerkende kracht in op 1 januari 2024.
    * De hiervoor genoemde (neutrale) financiële gevolgen in de begroting te verwerken via de Voorjaarsnota 2025.
    * Vooruitlopend op de formele besluitvorming via de Voorjaarsnota 2025, zal gestart worden met de uitvoering van de subsidieregeling.
    * De raad te informeren over de toekenning van de SpUk LAI Tranche 2 en de actualisatie van de subsidieregeling NIP-LAI-AR 2024 via een raadsinformatiebrief.

  28. 4.3.d

    Gemeente Alphen aan den Rijn en Energiecoöperatie Energiek Alphen aan den Rijn hebben een convenant afgesloten voor een meerjarige samenwerking. Tevens krijgt Energiek Alphen subsidie om een professionaliseringsslag in de organisatie en in haar aanbod te maken. 


    De energietransitie doen we met en voor onze inwoners en ondernemers. Energiek Alphen heeft daar de afgelopen periode een waardevolle bijdrage aan geleverd. En dat willen we gezamenlijk door ontwikkelen. Zo wordt het huidige aanbod van energiecoaches breder ingezet en verdiept. Ook huurders kunnen nu een energieadvies krijgen en inwoners worden desgewenst langer begeleid bij het nemen van stappen. Daarnaast zet Energiek Alphen zich in voor een slimme energievoorziening in Alphen aan den Rijn, gericht op besparen op energieverbruik, opwekken van duurzame energie en het delen en opslaan van energie. Energiek Alphen bouwt aan een netwerk met eigen leden, partners en andere geïnteresseerden om samen de energietransitie vorm te geven, om lokaal zeggenschap en eigenaarschap betekenis te geven en in te kunnen regelen. De gemeente Alphen aan den Rijn waardeert de inzet van Energiek Alphen en ondersteunt de samenwerking en haar inzet voor de energietransitie en inwoners van Alphen aan den Rijn met dit convenant en de bijbehorende subsidie.

    Voorgesteld besluit

    • Instemmen met het convenant ‘Meerjarige samenwerking Energiecoöperatie Energiek Alphen aan den Rijn en Gemeente Alphen aan den Rijn tot verduurzaming van de gemeente’;
    • De portefeuillehouder Duurzaamheid te mandateren het convenant namens het college te tekenen;
    • Akkoord gaan met bijgevoegde beschikking voor voorlopige verlening van een meerjarige subsidie aan Energiek Alphen voor de periode 2025 – 2028;
    • Hiervoor in 2025 een incidenteel projectbudget ad. €127.109,- beschikbaar te stellen en dit te dekken ten laste van beschikbare Rijksmiddelen (CDOKE 2023/2025);
    • Hiervoor in 2026 en 2027 een incidenteel projectbudget ad. €180.109,- beschikbaar te stellen en dit te dekken ten laste van beschikbare Rijksmiddelen (CDOKE 2023/2025);
    • Hiervoor in 2028 onder voorbehoud van financiële dekking een incidenteel projectbudget ad. €180.109,- beschikbaar te stellen en dit te dekken ten laste van beschikbare Rijksmiddelen (CDOKE);
    • Bovenstaande neutrale financiële gevolgen in de begroting te verwerken via de Voorjaarsnota 2025;
    • Vooruitlopend op het formele besluitvorming via de Voorjaarsnota de subsidiemiddelen beschikbaar te stellen voor de periode 2025/2027.
  29. 4.3.e

    In het eerste volledige exploitatiejaar na de verbouwing én de coronapandemie heeft Theater Castellum een professioneel theateraanbod met een hoogwaardig dienstverleningsniveau gerealiseerd. Een klein, compact team van bevlogen medewerkers heeft samen met de vrijwilligers 148 voorstellingen gerealiseerd. In 2023 is de samenwerking met de inwoners en verschillende culturele partners uit Alphen aan den Rijn geïntensiveerd. Nieuw zijn de Wijkjury’s voor jongeren en volwassen (i.s.m. inwoners & Female Economy van theatermaker Adelheid Roosen), project Gouden Dans (i.s.m. netwerk tegen eenzaamheid) en het eerste jongerenparticipatiefestival (i.s.m. bibliotheek Rijn en Venen). Verder geeft Castellum aan dat een groeiende groep dansleerlingen ook steeds meer steeds meer het professionele dansaanbod bezoekt en met de makers ervan kennis maakt in workshops en ontmoetingen. 
    Financieel gezien heeft Castellum nadrukkelijk ingezet op kostenbeheersing en inkomstenverhoging. De bezoekersaantallen zijn op bijna alle activiteiten hoger uitgekomen dan is begroot en de Vrienden van Castellum hebben een donatie gedaan. Door het uitstekende resultaat kan Castellum het huurdersonderhoud 2023 zonder subsidie bekostigen en kan Castellum B.V. een deel van de voorlopig verleende subsidie terugbetalen aan de gemeente Alphen aan den Rijn.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de jaarrekening Castellum B.V. 2023, het bestuurlijk verslag en de bijbehorende accountantsverklaring.
    2. In te stemmen met een definitieve subsidievaststelling van € 1.894.877. (Dit bedrag is lager dan de voorlopig verleende subsidie ad € 2.172.000).
    3. Binnen de kaders van de Algemene Subsidieverordening 2020 Castellum B.V. meedelen dat het college niet instemt met het vormen van een reserve (art. 11 Asv 2020) en een bedrag van € 277.123 zal terug vorderen én dat het college ervan uitgaat dat Castellum het huurdersonderhoud ad € 117.339 vanuit het jaarresultaat zelf heeft bekostigd.
    4. Een bedrag van € 72.890 te verwerken in de gemeentelijke jaarrekening 2024 ten laste van grootboeknummer 65400905 (Theater Castellum).
    5. In te stemmen met het versturen van bijgaande, definitieve, beschikking 2023.

  30. 4.3.f

    De gemeente Alphen aan den Rijn levert een evenementenbijdrage citymarketing aan evenementen die een bijdrage leveren aan de gemeentelijke citymarketingdoelstellingen.

    Voorgesteld besluit

    In afwijking van advies Alphen Marketing instemmen met het verlenen van een voorlopige bijdrage van € 1.500- voor de organisatie van de Zegerplons 2025.

  31. 4.3.g

    Met de komst van het AZC in Alphen aan den Rijn zal de komst van kinderen en jongeren toenemen. Deze leerlingen hebben recht op goed en toegankelijk onderwijs. Dit onderwijs wordt in eerste instantie vanuit de internationale schakelklas (ISK) verzorgt. De huidige onderwijslocatie bij het leerpark aan de Pr. Beatrixlaan voldoet niet. Het leegstaande semipermanente schoolgebouw aan de Diamantstraat wordt naar de Pr. Beatrixlaan verplaatst. Met de verplaatsing van het gebouw aan de Diamantstraat naar het leerpark aan de Pr. Beatrixlaan is de Internationale Schakelklas (ISK) waar deze leerlingen onderwijs genieten, gewaarborgd. De locatie wordt tijdelijk voor 10 jaar aan de Pr. Beatrixlaan geplaatst.

    Voorgesteld besluit

    1. Een (incidenteel) projectbudget van € 2.000.626,- (incl. btw) beschikbaar te stellen voor de plaatsing, verbouwing en verduurzaming van noodlokalen ten behoeve van de Internationale schakelklas (ISK)/ onderwijs nieuwkomers;
    2. Dit budget te dekken middels een onttrekking aan de reserve Nieuwkomers;
    3. De hiervoor genoemde financiële gevolgen in de begroting te verwerken via de Voorjaarsnota 2025;
    4. Vooruitlopend op formele besluitvorming via de Voorjaarsnota alvast te starten met de uitvoering van dit project.
    5. Volgens artikel 1 van de Regeling gebiedsaanwijzing gasaansluitplicht, de noodlokalen aan de Pr Beatrixlaan aanwijzen, als bedoeld in artikel 10, zevende lid, onderdeel a, van de Gaswet, om de tijdelijke noodlokalen aan te sluiten op het gasnetwerk.

  32. 4.4
    Schriftelijke vragen raadsleden op grond van artikel 40 of 42 van het Raadsreglement van orde en collegebeantwoording
  33. 4.4.a

    Met de bijgaande brief geeft het college van B&W antwoord op de vragen van raadslid Matthijssen van de VVD fractie. In de brief aan het college vraagt dhr. Matthijssen hoe het college aankijkt tegen de (on)betrouwbaarheid van het openbaar vervoer bij stakingen.

    Voorgesteld besluit

    De bijgaande brief aan dhr. Matthijssen te sturen met de antwoorden op de vragen

  34. 4.4.b

  35. 4.4.c

  36. 4.4.d

  37. 4.4.e

  38. 4.5

    Bijlagen

  39. 4.6
    Antwoordbrieven aan inwoners/organisaties
  40. 4.7
    Ontwerpantwoordbrieven
  41. 10

    Van 28 december 2023 tot en met 7 februari 2024 heeft het ontwerpbestemmingsplan Rijksstraatweg 3, Zwammerdam voor zes weken ter inzage gelegen. Gedurende deze periode zijn er geen zienswijzen ingediend. Het plan voorziet in het positief bestemmen van een bestaande paardenhouderij en maakt daarnaast de sloop van verouderde stallen en nieuwbouw van een nieuwe stal mogelijk. In de huidige situatie heeft de planlocatie een woonbestemming. Deze woonbestemming komt niet overeen met de wijze waarop het perceel al tientallen jaren wordt gebruikt ten behoeve van de paardenhouderij. De paardenhouderij is op basis van het overgangsrecht echter wel legaal aanwezig omdat de paardenhouderij in de jaren 90 werd gevestigd en er toen een ander bestemmingsplan gold met een agrarische bestemming waarin een paardenhouderij was toegestaan. Het plan Rijksstraatweg 3 voorziet in een agrarische bestemming met een specifieke aanduiding voor de paardenhouderij zodat de feitelijke situatie in overeenstemming wordt gebracht met de planologische situatie. In de paardenhouderij zullen maximaal 17 paarden worden gehouden. In de toelichting van het bestemmingsplan wordt beargumenteerd dat het plan in overeenstemming is met een goede ruimtelijke ordening. Verder zijn er geen zienswijzen ingediend gedurende de ter inzage legging van het ontwerpbestemmingsplan. Dat geeft aanleiding om het plan ter vaststelling aan de gemeenteraad aan te bieden.

    Voorgesteld besluit

    1. Het bestemmingsplan ‘Rijksstraatweg 3, Zwammerdam met identificatienummer NL.IMRO.ZDrijksstraatweg3-VA01gewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan. 
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, tweede lid onder a van de Wet ruimtelijke ordening, omdat de kosten van de grondexploitatie anderszins verzekerd zijn.

  42. 11

    Besloten is om voor te nemen dat de volgende economische activiteiten worden vastgesteld als activiteiten, die plaatsvinden in het algemeen belang, als bedoeld in artikel 25 h, vijfde en zesde lid van de Mededingingswet:
    Verhuur en exploitatie van de molen De Eendracht te Alphen aan den Rijn.

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen dat de volgende economische activiteiten worden vastgesteld als activiteiten, die plaatsvinden in het algemeen belang, als bedoeld in artikel 25 h, vijfde en zesde lid van de Mededingingswet: • verhuur en exploitatie van de molen De Eendracht te Alphen aan den Rijn.

  43. 12

    De gemeenteraad ging in juli 2024 akkoord met een eenmalige bijdrage aan squashvereniging Alphen en verleende een garantiestelling aan de squashvereniging, zodat Squashvereniging Alphen een nieuwe accommodatie kan realiseren op sportpark Kerk en Zanen. Met de uitplaatsing van de squashvereniging realiseert gemeente niet alleen ruimte voor woningbouw op locatie Nieuwe Sloot, maar ontstaat er ook een verrijking van het sportpark Kerk & Zanen. Na intensief overleg met Stichting Waarborgfonds voor Sport (SWS) en financieel adviseurs van gemeente, verzoekt de squashvereniging de gemeente om de termijn van de garantstelling te verlengen van 15 naar 30 jaar en het garantiebedrag te verhogen naar €350.000. Met het verlengen van deze termijn en het verhogen van het garantiebedrag is de maandelijkse last voor de squashvereniging lager. De squashvereniging heeft dan een financieel betere businesscase en verwerft een positieve beoordeling van SWS dat net als gemeente garant gaat staan.

    Voorgesteld besluit

    1. De raad voorstellen af te wijken van het treasurybeleid van gemeente Alphen aan den Rijn op het punt van de termijn en hoogte waarvoor een garantstelling aan de squashvereniging Alphen is verleend.
    2. De raad voorstellen de termijn van de reeds verleende garantstelling aan de squashvereniging Alphen te verlengen van 15 naar 30 jaar;
    3. De raad voorstellen de hoogte van de garantstelling te verhogen van €250.000 naar €350.000;
    4. De raad voorstellen wensen en bedenkingen te uiten ten aanzien van deze verlenging van de termijn en hoogte van de garantstelling;
    5. De raad voorstellen de geraamde kosten voor het bouwrijp maken van de locatie ad. € 188.000,- te dekken ten laste van de reserve grondexploitaties.

  44. 13

    In de Nederlandse bodem bevinden zich nog ontplofbare oorlogsresten afkomstig uit de Tweede Wereldoorlog. Het gaat om vele soorten en vormen van verschietbare - of afwerpmunitie of mijnen. Deze worden als groep aangeduid met de term ontplofbare oorlogsresten (OO). Gemeenten hebben de rol van bevoegd gezag voor openbare orde en veiligheid. Om in het geval van OO-verdachte gebieden toch zo veilig mogelijk en met zo min mogelijk vertraging in de bodem te kunnen werken, wordt vooraf onderzoek uitgevoerd. De Rijksoverheid heeft een regeling voor een specifieke uitkering aan gemeenten wanneer kosten voor onderzoek en / of ruiming moeten worden gemaakt door- en voor rekening van de gemeente binnen het grondgebied van de gemeente, de zogenoemde Bommenregeling. De financiële bijdrage kan worden verkregen door hiervoor een raadsbesluit in te dienen bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Na een inventarisatie intern bij gemeente Alphen aan den Rijn is een verzamellijst van projecten en kosten opgesteld die sluit met een totaal bedrag aan kosten van € 49.742,26 ex 21% BTW hetgeen neerkomt op een bijdragebedrag a 68% = € 33.824,73. Het verzoek moet voor 1 april 2025 worden ingediend, zodat de bijdrage nog in het jaar 2025 zal worden ontvangen in aanvulling op de algemene uitkering van het gemeentefonds.

    Voorgesteld besluit

    1. De gemeenteraad het verzoek tot het toepassen van de rijks suppletiebijdrage van 68% in de kosten van opsporing en ruiming van ontplofbare oorlogsresten bij projecten in de gemeente Alphen aan den Rijn ter grootte van € 49.742,26 (bijdragebedrag a 68% = € 33.824,73) te laten vaststellen; 
    2. De financiële gevolgen hiervan, de te ontvangen Rijksbijdrage via het gemeentefonds (inkomsten) en de uitkering aan derden (uitgaven), in de begroting te verwerken via de Najaarsnota 2025.

  45. 14

    Dit voorstel is formeel een collegebevoegdheid, maar gegeven de uitkomst van de begrotingsbehandeling kiest het college ervoor dit als raadsvoorstel aan uw raad voor te leggen. Met dit voorstel draaien wij de bezuiniging op Rijnvicus voor een deel terug omdat wij uitgaan van een gelijk speelveld in de Preventieagenda, Wmo en Participatie. Het jaar 2025 gebruiken wij, ook in overleg met u in de op te richten raadswerkgroep, om dat hele speelveld opnieuw te bekijken en als dat gewenst is anders in te vullen. In de Kadernota 2025 en begroting 2025 is vanaf 2025 een bezuinigingstaakstelling opgenomen van € 200.000 voor arbeidsparticipatie bij Rijnvicus. Nu is geconcludeerd dat een positieve veronderstelling is gedaan over de mogelijkheid om te bezuinigen op arbeidsparticipatie. Een bezuiniging op arbeidsparticipatie op korte termijn brengt risico's met zich mee voor het toegenomen aantal inwoners met een bijstandsuitkering dat graag aan het werk wil en voor de toekomstbestendigheid van Rijnvicus. Daarom wordt de Raad voorgesteld om voor het overgangsjaar 2025 dit bedrag incidenteel te dekken, zodat 2025 kan worden gebruikt om structureel invulling te geven aan de taakstelling vanaf 2026.

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen de taakstelling Arbeidsparticipatie Rijnvicus (C095-P4) van € 200.000 voor het jaar 2025 incidenteel te dekken uit de post loon- en prijscompensatie begeleide Participatie in de begroting 2025 middels bijgevoegd raadsvoorstel.

  46. 15

    GR Promen heeft zijn technische en beleidsarme begroting 2025 verder uitgewerkt in het Ondernemingsplan (OP) Promen 2025. Dit is inclusief een gewijzigde begroting en een financiële meerjarenraming 2026 t/m 2028. Daarnaast heeft Promen een voorstel tot wijziging van de begroting 2024 ingedien

    Voorgesteld besluit

    1. De raad voor te stellen toestemming te verlenen voor aanpassing van de begroting 2024 van Promen en voor het Ondernemingsplan 2025 van Promen, en bijgevoegde zienswijze in te dienen op de begrotingswijziging 2024; 2. De verhoogde structurele bijdrage aan de Gemeenschappelijke regeling van in totaal €59.000 op te nemen in de begroting 2025 en te dekken ten laste van de post loon- en prijscompensatie binnen het taakveld begeleide participatie. De financiële consequenties van dit beslispunt verwerken in de voorjaarsnota 2025. 
    3. De incidentele bijdrage voor de begroting 2024 van in totaal €39.700 te dekken ten laste van de post loon- en prijscompensatie binnen het taakveld begeleide participatie. De financiële consequenties van dit beslispunt verwerken middels een administratieve begrotingswijziging 2024.

  47. 16
    Moties en sluiting