- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- F.D. van Heijningen
- Toelichting
-
Agenda en stukken nog onder voorbehoud
Deze openbare vergadering vindt plaats in de raadzaal en wordt live uitgezonden.
Mededelingen voor raadsleden:
Vragen voor agendapunt 3 kunt u tot 12.00 uur op de dag van de vergadering aanmelden bij de griffie.
Een stemverklaring bij een hamerstuk dient u te melden - Agenda documenten
Agendapunten
-
1Opening en vaststellen agenda
-
2
Bijlagen
-
3Vragen raadsleden
-
4
Bijlagen
-
4.1Mededelingen en brieven van het college
-
4.1.a
Met voorliggende brief worden alle gemeenteraden geïnformeerd over de ontwikkelingen die in de afgelopen periode hebben plaatsgevonden op regionaal en bovenregionaal niveau, met betrekking tot de transformatie van de JeugdzorgPlus. Het besluitformulier heeft tot doel de raadsinformatiebrief vast te stellen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raadsinformatiebrief vast te stellen.
-
4.1.b
Eind 2021 is gestart met het project Duidelijke Taal naar aanleiding van het door de raad vastgestelde strategisch communicatieplan “Beleefwereld centraal”. Daarin is opgenomen dat wij binnen de gemeente schrijven in duidelijke taal (B1-niveau). Met het project Duidelijke Taal zetten wij als gemeente stevige stappen om onze communicatie met inwoners helder, toegankelijk en begrijpelijk te maken.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad te informeren middels bijgaande brief over de voortgang van het project Duidelijke Taal.
-
4.1.c
Het project fietsbrug over het Aarkanaal (de Raadsbrug) loopt al tijden vertraging op. Er zijn nieuwe afspraken gemaakt met de aannemer, waardoor er nu bekend is dat de brug 31 mei 2026 in gebruik kan worden genomen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De gemeenteraad informeren via bijgaande brief.
-
4.1.d
Vanaf 2026 is er een nieuw jaarlijks budget voor een subsidie die de ontdekking en beleving van het erfgoed in de gemeente Alphen aan den Rijn moet stimuleren. Omdat de oude verordening Erfgoedfonds Alphen aan den Rijn 2024 is verlopen en inhoudelijk niet meer voldeed wordt deze nieuwe subsidieregeling in het leven geroepen. Deze is in grote lijnen gelijk aan de oude verordening, maar is veranderd op een aantal punten. Dat heeft te maken dat er nu jaarlijks geld beschikbaar is en de beoordeling van de aanvragen duidelijker wordt.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Subsidieregeling Erfgoedfonds Alphen aan den Rijn 2026, zoals in toegevoegd aan het besluit, vast te stellen;
2. geeft opdracht tot publicatie van de subsidieregeling via de daarvoor bestemde officiële kanalen;
3. daarmee de subsidieregeling nog in 2025 beschikbaar te maken om zo tegemoet te komen aan de motie 'Instellen Erfgoedfonds' voor (im)materieel erfgoed beleving. -
4.1.e
Het Uitvoeringsprogramma integraal veiligheidsbeleid 2026 is het vierde programma dat voortvloeit uit de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026 Alphen aan den Rijn (IVB) dat op 15 december 2022 door de gemeenteraad is vastgesteld.
In het veiligheidsbeleid zijn zes prioriteiten voor de jaren 2023-2026 vastgesteld: 1. Zorg en Veiligheid 2. Ondermijning 3. Cyberveiligheid 4. Fysieke leefomgeving 5. Veiligheidsaspecten door veranderende maatschappij 6. Strategische inzet voor de gemeentelijke handhavers (BOA’s) als partner in integrale teams voor wijkveiligheid en -leefbaarheid.
In dit jaarlijkse uitvoeringsprogramma wordt aangegeven hoe uitvoering wordt gegeven aan de prioriteiten en de wettelijke taken uit het beleid.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het Uitvoeringsprogramma Integraal Veiligheidsbeleid 2026 vast te stellen en ter kennisname aan de raad aan te bieden.
-
4.2Collegebesluiten ter inzage gelegd
-
4.3Collegebesluiten betrekken bij financiële producten
-
4.4Schriftelijke vragen raadsleden op grond van artikel 40 of 42 van het Raadsreglement van orde en collegebeantwoording
-
4.4.a
De fractie van Forum voor Democratie heeft vragen gesteld op grond van artikel 40 van het reglement van orde over de rol van de VNG binnen het gemeentelijk beleid en het lokale mandaat. Met bijgevoegde brief beantwoordt het college de gestelde vragen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met de beantwoording van de artikel 40 vragen van de fractie van FvD inzake de rol van de VNG
-
4.4.b
De fractie van Forum voor Democratie heeft aanvullende vragen gesteld op grond van artikel 40 van het reglement van orde over de SDG status. Met bijgevoegde brief beantwoordt het college de gestelde vragen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met de beantwoording van de art. 40 vragen van de fractie van FvD inzake de SDG-status
-
4.4.c
Bijlagen
-
4.5
Bijlagen
-
5.a
Het Warmteprogramma is de opvolger van de Transitievisie Warmte (TVW). Met ingang van de Wet gemeentelijke instrumenten Warmtetransitie (Wgiw) wijzigt de Omgevingswet en verandert de naam Transitievisie Warmte in Warmteprogramma. Het hoofddoel van het Warmteprogramma is om te helpen bij de overgang naar een aardgasvrije toekomst en heeft als horizon 2050. In juli 2025 is de Startnotitie voor het Warmteprogramma door het College vastgesteld. In diverse stappen en besluitmomenten werken we naar de definitieve vaststelling van het Warmteprogramma, uiterlijk 31 december 2026. Vervolgens moet het Warmteprogramma iedere 5 jaar geactualiseerd worden. Het College heeft besloten het Participatieplan voor het Warmteprogramma vrij te geven voor wensen en bedenkingen door de Raad en aan de Raad te vragen wel/geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken.
Bijlagen
-
6
De ontwikkeling van de Euromarkt biedt de kans om te voldoen aan de toenemende vraag van de woningmarkt en dit deel van de stad een moderne, duurzame uitstraling te geven. De herontwikkeling transformeert een gebied, voorheen bestemd voor bedrijven en perifere detailhandelsvestigingen (PDV), in een nieuwe wijk met maximaal 700 woningen en maximaal 5.250 m2 b.v.o. aan (commerciële) voorzieningen. De huidige Gamma wordt verplaatst naar de Einsteinweg. De gemeenteraad heeft voor de Euromarkt op 30 mei 2024 de Nota van uitgangspunten ‘Euromarkt’(NvU) vastgesteld. Het ontwerp “TAM-Omgevingsplan Hoofdstuk 22a Euromarkt” en ontwerp beeldkwaliteitsplan hebben gelijktijdig ter inzage gelegen. Hierop zijn negen zienswijzen ingediend. De projectontwikkelaar heeft een wijziging t.o.v. de NvU voorgesteld in de situering van 8 appartementen waardoor blok C niet meer voldoet aan de NvU. Stedenbouwkundig wordt deze wijziging verantwoord geacht. Het plan is op een aantal punten uitgebreider toegelicht, onderbouwd en aangepast ten opzichte van het ontwerp TAM-Omgevingsplan. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om op dat punt af te wijken van de NvU en het TAM- omgevingsplan gewijzigd vast te stellen.
Bijlagen
-
7
Op 16 oktober jongstleden heeft het college een motie overgenomen om te komen tot een gebiedsplan voor het Oog van Koudekerk. Bij dit gebiedsplan worden de volgende vraagstukken betrokken: Plan Weidevogel, bedrijventerrein Hoogewaard, positionering buitensportaccommodatie, evenement trekkertrek en kleinschalige woningbouwprojecten. Het opstellen van dit gebiedsplan kent organisatorische en financiële gevolgen. Daarom wordt hier een krediet voor aangevraagd.
Bijlagen
-
8
In oktober 2023 heeft de raad het Sociaal Plan Herhuisvesting huurders woonwagenlocatie Marokkostraat vastgesteld (zaaknummer 3149568). Dit plan heeft een werkingsduur van 2 jaar. De termijn loopt af terwijl de gesprekken met de bewoners nog lopen. Er is nog geen definitieve overeenkomst. Eerder werd er vanuit gegaan dat de (vaststellings)overeenkomsten tussen gemeente en bewoners maar getekend worden binnen de looptijd van het Sociaal Plan, de uitvoering daarna wel kan geschieden. Bij nader inzien gaat het Sociaal Plan uit van afronding van het project, binnen de looptijd. Concreet; De verhuizing van de bewoners naar een andere locatie. Zover is het nog niet. De werkingsduur van het Sociaal Plan dient dan ook verlengd te worden.
Bijlagen
-
9
Door het besluit om enkel woningbouw te realiseren op locatie Nieuwe Sloot (november 2023) moest een oplossing gevonden worden voor de Squashvereniging Alphen (SRCA). De vereniging was huurder, maar de gemeente voelde zich medeverantwoordelijk voor het vinden en realiseren van een nieuwe locatie en onderkomen voor de vereniging. De raad besloot in twee stappen (juni 2024 en januari 2025) om de ruimtelijke en financiële voorwaarden te scheppen voor de vereniging om een nieuw onderkomen te kunnen realiseren op sportpark Kerk & Zanen aan de Amerikalaan. Deze initiële financiële voorwaarden bleken echter onvoldoende voor het realiseren van een nieuw onderkomen. Hierdoor is gezocht naar een partner die het project mede mogelijk kan maken. Deze partner is gevonden. Het gevolg is echter dat de genomen besluiten niet meer (volledig) van toepassing zijn op de squashvereniging, maar op een nieuw opgerichte stichting: Stichting Sport Amerikalaan (SSA) die het project realiseert en de voorziening vervolgens ook gaat exploiteren. De financiële en ruimtelijke voorwaarden van de gemeente blijven ongewijzigd. De juridische context wijzigt echter, omdat de gemeente een garantstelling verleent aan de stichting, waarbij de vereniging als mede-debiteur verbonden zal zijn, waarbij er ook sprake zal zijn van een externe commerciële huurder en tevens investeerder. Een stichting met een externe investeerder heeft een andere juridische grondslag. Hierdoor is een nieuw raadsbesluit nodig. Gemeente heeft extern juridisch advies gevraagd aan AKD (huisadvocaat). De conclusie is dat het project op de voorgenomen wijze gerealiseerd kan worden. Zowel de vereniging, als de stichting als de gemeente moet hiervoor wel aan een aantal voorwaarden voldoen. In de kern komt het erop neer dat alle partijen transparantie moeten betrachten in het traject richting realisatie.
Bijlagen
-
10
Sinds 1 januari 2015 zijn de Verordening en Nadere regels sociaal domein Alphen aan den Rijn van kracht, waarin het gemeentelijk beleid met betrekking tot de Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) en de Jeugdwet op integrale wijze zijn opgenomen. De Rijnstreek gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem en Nieuwkoop hebben, waar mogelijk, dit beleid met elkaar afgestemd. De laatste actualisatie is per 1 januari 2025 in werking getreden. Om een aantal redenen zijn er ook nu wijzigingen nodig om de Verordening en Nadere regels te actualiseren. De voornaamste redenen hiervoor zijn jurisprudentie en wetswijzigingen. Daarnaast zijn een Handhavingskader jeugd en wmo en Beleidsregels jeugd toegevoegd. Begin volgend jaar zal weer een nieuwe actualisatieronde starten. Hierin zal dan ook de Sociale Visie 2025-2035 worden meegenomen.
Bijlagen
-
11
Voorafgaand aan het debat vinden korte presentaties plaats over de stand van zaken organisatie en de Najaarsnota 2025
In artikel 6 van onze Financiële verordening ‘op grond van artikel 212 van de Gemeentewet’ heeft de raad bepaald dat het college na de eerste acht maanden van het jaar een tussentijdse rapportage met de titel ‘Najaarsnota’ uitbrengt, waarin de raad wordt geïnformeerd over de afwijkingen van de realisatie t.o.v. de begroting 2025. Deze tussenrapportage bevat per programma een inhoudelijke uiteenzetting over afwijkingen van de uitvoering ten opzichte van de begroting en de hieruit voortvloeiende bijstellingen van het beleid. Ook wordt per programma een overzicht van baten en lasten met de bijgestelde raming gegeven, dat wordt toegelicht. De Najaarsnota 2025 van de gemeente Alphen aan den Rijn laat een bijstelling van het begrotingsresultaat 2025 met -€ 5,3 miljoen (nadelig) zien ten opzichte van de begroting 2025 tot en met de Najaarsnota 2025 (inclusief de ‘zelfstandig’ vastgestelde raadsbesluiten).
Bijlagen
-
11.a
Met het Integraal Huisvestingsplan (IHP) heeft de gemeente besloten tot het realiseren van nieuwe onderwijspanden vanuit haar wettelijke taak om te voorzien in voldoende en adequate onderwijs-huisvesting. Voor de projecten welke momenteel in uitvoering zijn, zijn reeds middelen beschikbaar gesteld door de gemeenteraad. De school bevindt zich in een gebied dat gevoelig is voor wateroverlast. Op verzoek van de gemeente heeft basisschool de Tamboerijn een ondergrondse waterberging in het ontwerp voor haar nieuwe schoolplein opgenomen. De reeds beschikbaar gestelde middelen zijn niet toereikend om de gewenste waterberging te realiseren. Daarnaast valt de gewenste waterberging niet binnen het budget voor renovatie/vervangende nieuwbouw van de school. Voor het gebouw van basisschool De Tamboerijn wordt daarom verzocht aanvullend budget en dekking beschikbaar te stellen ad €40.000,- bovenop het reeds in het IHP opgenomen budget €2.246.713,-. Een ondergrondse waterberging draagt bij aan de gemeentelijk watertaak voor het inzamelen en afvoeren van hemelwater. Het aanvullend budget kan daarom gedekt worden vanuit de kostendekkende exploitatie (KDE) riolering.
Bijlagen
-
11.b
Het college wil aan de slag met een aantal projecten die zijn genoemd in het meerjaren investeringsplan wonen en Infrastructuur (MIPWI). Om deze opgaven te kunnen uitvoeren is het nodig dat er voldoende budget beschikbaar is volgens de geldende financiële regels. Met dit besluit worden de budgetten beschikbaar gesteld om de maatregelen te kunnen uitvoeren.
Bijlagen
-
11.c
De wijk Weidelanden in Hazerswoude-Dorp is gerealiseerd en opgeleverd. Vanwege klachten uit de omgeving is besloten in de Wilgenroos extra parkeerplaatsen te maken met half verharding (grasbetontegels). De kosten hiervoor bedragen circa € 25.000,-. Voor het project Weidelanden was een grondexploitatie beschikbaar. Omdat het project klaar is en de grondexploitatie is afgesloten is er geen budget meer voor het uitvoeren van deze werkzaamheden. Daarom wordt nu voorgesteld separaat budget ter beschikking te stellen met als dekking de reserve GREX.
Bijlagen
-
11.d
In november 2024 heeft het college de nieuwe regeling Operatie Steenbreek 2024 – 2026 vastgesteld. De professionalisering van de regeling met bijbehorende communicatiecampagne werpt haar vruchten af. In een paar maanden tijd zijn boven verwachting veel voortuinen vergroend van zowel particuliere huiseigenaren als huurders. De keerzijde van dit succes is dat het vooraf vastgestelde budget van € 50.000 per jaar ontoereikend is om Operatie Steenbreek dit jaar voort te zetten. Daarom wordt het budget met € 50.000 per jaar verhoogd. Operatie Steenbreek draagt bij aan de bewustwording van klimaatadaptatie en biodiversiteit en meer sociale cohesie in de wijk. Meer groen draagt ook positief bij aan gezondheid van inwoners.
Bijlagen
-
11.e
Gemeente Alphen aan den Rijn is, zoals alle gemeenten, al bijna drie jaar verantwoordelijk voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. De bestaande opvanglocaties zijn voor beperkte periode gerealiseerd, terwijl de opvangopgave langer nodig blijkt te zijn. De behoefte aan opvangplekken neemt bovendien nog steeds toe. Het zoeken en realiseren van nieuwe opvanglocaties kost veel tijd. Het aanwijzen van locaties en aangaan van huur- of koopovereenkomsten is een collegebevoegdheid. Het instellen van de benodigde investeringskredieten is daarbij een raadsbevoegdheid, ook als de investeringen volledig bekostigd worden door derden en er geen eigen aanvullende middelen nodig zijn. Het versnellen van de bestuurlijke besluitvorming kan helpen bij de tijdige realisatie van nieuwe opvanglocaties.
Het college verzoekt daarom de raad om van de financiële verordening Gemeente Alphen aan den Rijn af te wijken als er geen bindend adviesrecht van de raad van toepassing is op de nieuwe opvanglocatie en de kosten daarvan volledig worden gedekt door vergoedingen vanuit het Rijk dan wel een tekort gedekt kan worden uit de reserve Nieuwkomers. De bestuurlijke besluitvorming wordt hiermee minimaal met zes tot acht weken versneld.
De financiële consequenties worden achteraf verwerkt in de Najaarsnota en jaarrekening. Het college legt daarbij verantwoording af aan de gemeenteraad over de locaties waarvoor gebruik is gemaakt van deze uitzondering via een overzicht van de gepleegde investeringen (per locatie en op totaalniveau) plus de dekking daarvan.
Bijlagen
-
11.f
Het duurzaam herinrichten van schoolpleinen is een belangrijk speerpunt van de gemeente Alphen aan den Rijn. Om die reden wordt op dit moment de subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen doorontwikkeld. Tijdens de doorontwikkeling kwam het gezonde schoolpleinen project van Jantje Beton en IVN Natuureducatie onder de aandacht van de gemeente. Het project gezonde schoolpleinen heeft als doel de Nederlandse schoolpleinen groener en speelser maken. Het project wordt gefinancierd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Jantje Beton en IVN Natuureducatie zochten daarvoor vijf pilot gemeenten met ambitieuze doelen qua duurzame herinrichting van schoolpleinen. Met hun landelijke expertise ondersteunen zij in 2025-2026 deze vijf gemeenten met het doorontwikkelen van hun lokale aanpak. Zij bieden de vijf gemeenten begeleiding en een bijdrage van 35.000 euro per schoolplein voor minimaal twee schoolpleinen. Alphen aan den Rijn heeft deze ondersteuning aangevraagd en toegekend gekregen. Als gemeente mogen wij vier scholen ondersteunen met een budget van 35.000 euro per schoolplein, totaal 140.000 euro. Gezien de tijdsdruk (de aanleg van de schoolpleinen dient eind juni 2026 afgerond te zijn), zijn er in samenspraak met de schoolbesturen 4 scholen geselecteerd die voldoen aan alle selectie eisen van Jantje Beton van IVN Natuureducatie. Deze 4 scholen dienen een eenmalige subsidieaanvraag in en krijgen –na positieve beoordeling- een subsidie van € 35.000. De tijdens het project aangepakte schoolpleinen dienen na afloop van het project als voorbeelden voor andere scholen in de gemeente en omgeving. Daarnaast zetten we de ondersteuning van Jantje Beton en IVN Natuureducatie in bij de doorontwikkeling van de subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen.
Bijlagen
-
11.g
Vanuit het Nationaal Isolatieprogramma (NIP) heeft het Rijk een bedrag van € 2.024.824 voor de gemeente Alphen aan den Rijn gereserveerd. Deze specifieke uitkering is bedoeld om eigenaar-bewoners met een slecht geïsoleerde woning en lage WOZ-waarde te helpen met het isoleren van hun woning, om zo energiearmoede tegen te gaan. Van deze uitkering moeten bij minimaal 1.048 woningen energiebesparende maatregelen worden aangebracht. Van bovenvermeld bedrag is € 125.230 bestemd voor een doe-het-zelversaanpak. De gemeente vraagt het voor haar gereserveerde bedrag aan bij het Rijk. Daarnaast vraagt de gemeente € 562.060 extra aan. Mogelijk komt dit bedrag vanuit een veegtranche beschikbaar om 314 extra woningen te isoleren.
Bijlagen
-
11.h
De gemeente Alphen aan den Rijn heeft grote waardering voor de inzet van mantelzorgers. Dat uit zich onder andere in het mantelzorgcompliment, dat in Alphen aan den Rijn een geldbedrag van €200 is. Jonge mantelzorgers ontvangen een VVV-cadeaubon ter waarde van €50. Door een toename van het aantal mantelzorgers wordt in 2025 een overschrijding van het budget van ongeveer €100.000 verwacht. Hiervoor zal in eerste instantie dekking worden gezocht binnen Programma 4. Bij onvoldoende dekking zal het tekort worden meegenomen in de Najaarsnota.
Bijlagen
-
11.i
De beheerders van het gemeentefonds (de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de staatssecretaris van Financiën) verstrekken regelmatig mededelingen over de algemene uitkering via de gemeentefondscirculaires. In deze circulaires worden de ontwikkelingen toegelicht op grond van de meest recente gegevens over de financiën en het beleid op rijksniveau. Onlangs is de meicirculaire 2025 over de algemene uitkering uit het gemeentefonds ontvangen. In deze circulaire worden de mutaties in het gemeentefonds nader toegelicht.
Bijlagen
-
11.j
Van 20 t/m 27 juli viert stichting Kaju Putih het 60-jarig bestaan van de Molukse wijk in Alphen aan den Rijn. Ter gelegenheid van dit bijzondere moment organiseert de stichting diverse activiteiten, waaronder kookworkshops, tentoonstellingen, sportieve activiteiten, optredens en culturele uitwisselingen. De activiteiten vinden plaats in de Molukse wijk in Alphen aan den Rijn. Het doel van deze jubileumweek reikt verder dan alleen de viering van deze mijlpaal. De gemeente verleent een eenmalige subsidie voor de organisatie van de activiteiten omdat deze bijdragen aan belangrijke gemeentelijke beleidsdoelen, zoals het bevorderen van inclusie, culturele diversiteit en gemeenschapszin. Bovendien versterkt het de onderlinge betrokkenheid in onze samenleving.
Bijlagen
-
11.k
In het collegeprogramma 2022-2026 is binnen de economische agenda het Recreatie en Toerisme iconenbeleid geprioriteerd. Daarmee is er de afgelopen jaren en dit jaar gewerkt aan de doorontwikkeling en werkzaamheden die betrekking hebben op het vergroten van de bezoekersaantallen, economische groei en samenwerking in naamsbekendheid van gemeente. De vier ABBA-iconen (Archeon, Bentwoud, Boskoop en Avifauna) worden door het college daarin ondersteund. In 2025 is er wederom een bedrag beschikbaar voor deze doorontwikkeling.
Bijlagen
-
11.l
Aan de ’s Molenaarsweg 1 is een voormalig hoofdgebouw van een buitenplaats gelegen. De vrijstaande villa heeft een kantoorbestemming, in 2022 is een vergunning afgegeven om het als één woning te gebruiken. Het pand is in 2023 door Chloé Holding B.V. aangekocht. Chloé Holding heeft voor dit pand een plan ontwikkeld voor de realisatie van 6 appartementen in de vrije sector. In de Alphense Woningmarktstrategie is bepaald dat in elk woningbouwinitiatief in ieder geval 30% sociale woningbouw gerealiseerd dient te worden. Het voorgesteld programma bevat geen sociale huurwoningen. Volgens het gemeentelijk beleid dient er een financiële bijdrage aan het vereveningsfonds te worden geleverd wanneer op een locatie geen of minder sociale woningbouw mogelijk is. De afspraken over de afdracht aan het vereveningsfonds zijn in de anterieure overeenkomst vastgelegd.
Bijlagen
-
11.m
Om de voorbereidingen te treffen voor de volledige toetreding van Alphen aan den Rijn aan Serviceorganisatie Zorg Jeugd Holland Rijnland (hierna SOZ), heeft de SOZ op 29 september jl. de opdrachtbevestiging en bijhorende offerte toegestuurd. Via dit besluit stemt het college in met deze opdracht en bijhorende eenmalige kosten om de toetreding tot de SOZ te realiseren.
Naast de werkzaamheden voor de toetreding van de SOZ, zal Alphen in aanloop naar 2027 de samenwerking in de regio intensiveren. Hiervoor is het bijgevoegde projectplan vastgesteld in het Ambtelijk Overeenstemming Overleg (met directeuren van de 13 gemeenten) in de regio vastgesteld. Hiermee zorgt Alphen aan den Rijn dat zij in 2026 in de regio mee zal doen op een aantal belangrijke regionale beleidsthema’s voor de verdere doorontwikkeling van het regionaal jeugdhulpstelsel. Om Alphen aan den Rijn toe te laten treden vraagt dit extra inspanning vanuit zowel de gemeente als het regionaal programmabureau.Bijlagen
-
11.n
De reconstructie van de Amerikalaan (deel Flemingweg–Renaissancelaan) is in voorbereiding, de aanbesteding start eind dit jaar. Naar verwachting gaan we begin 2026 gunnen. De feitelijke werkzaamheden aan de weg vinden dan plaats in de periode maart – december 2026. Dekking komt deels uit de jaarlijks beschikbare investeringsruimte voor reconstructies en deels uit een bijdrage vanuit de al afgesloten grondexploitatie Kerk en Zanen KLOP Plus. Deze laatste bijdrage is voorlopig gereserveerd binnen de Reserve GREX en wordt met dit besluit ingezet als dekking voor deze reconstructie.
Bijlagen
-
11.o
De provincie Zuid-Holland biedt projectsubsidies aan voor het opstellen, implementeren en monitoren van een Soortenmanagementplan. Een SMP is een gedetailleerd ecologisch plan dat is gebaseerd op onderzoek en maatregelen beschrijft voor het behoud van beschermde dier- en plantensoorten en hun leefomgeving. In 2024 is door de gemeente Alphen aan den Rijn bij de provincie Zuid-Holland een subsidieaanvraag ingediend voor een Soortenmanagementplan. Deze subsidie is aan ons toegekend over de periode van 1 mei 2024 tot en met 31 december 2025 ter hoogte van € 406.354, -. Deze middelen worden beschikbaar gesteld op de begroting van Alphen aan den Rijn door een technische begrotingswijziging.
Bijlagen
-
11.p
Gemeenten kunnen bij het Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie (NPLW) terecht voor ondersteuning bij het vormgeven en invullen van hun regierol in de lokale warmtetransitie en bij het versnellen en opschalen van deze transitie. In 2023 en 2024 ontving de gemeente Alphen aan den Rijn daarbij de Specifiek Uitkering (SPUK) regionale structuur Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie. In totaal is er € 754.129 aan subsidie aan de gemeente toegekend. De uitvoeringstermijn is van medio 2023 tot en met eind 2026. Onze regiopartner Holland Rijnland is de uitvoerder van de regeling. Deze middelen worden beschikbaar gesteld op de begroting van Alphen aan den Rijn door een technische begrotingswijziging.
Bijlagen
-
12
De aanpassing van de belastingverordeningen en -tarieven vindt jaarlijks in december plaats na vaststelling van de gemeentebegroting. Uitgangspunt van het coalitieakkoord 2022-2026 Zichtbaar en dichtbij is een sluitende begroting en het behouden van een goede financiële positie. De afgelopen jaren zijn er vanuit de Rijksoverheid steeds meer taken naar gemeenten overgeheveld. Daar staat nu vanuit het Rijk minder geld tegenover dan nodig is. Tegelijkertijd zijn de kosten voor onder meer de jeugdzorg en infrastructurele werken in de afgelopen jaren fors gestegen. Naast de bezuinigingsmaatregelen die hiervoor zijn genomen heeft de gemeenteraad ook moeten kiezen voor inkomstenverhogende maatregelen. Het voorliggende voorstel voor de aanpassing van de belastingverordeningen en -tarieven is in lijn met de door de raad vastgestelde begroting 2026. In dit voorstel zijn de woonlasten voor de OZB extra verhoogd met 30%. De overige tarieven en heffingen zijn kostendekkend, worden verhoogd met de prijsindex of blijven gelijk aan 2025.
Met het vaststellen van deze belastingverordeningen en -tarieven blijven we een gemeente zijn waar mensen prettig kunnen wonen, werken en leven. De zichtbare voorzieningen dichtbij mensen kunnen we hiermee blijven behouden. Ook behouden we hiermee goed en veilig onderhoud van onze wegen en parken en behouden we de sportvelden, de bibliotheek, de verenigingen, de cultuurvoorzieningen en goede, veilige schoolgebouwen.Bijlagen
-
13
Het onderbrengen van het Energieprogramma als aanvullende taak bij Holland Rijnland zien wij als een positieve ontwikkeling, die bijdraagt aan het verbeteren van de structuur en de verantwoording van het programma. Het is helder dat deze taak gedurende de looptijd van het programma in de governancestructuur bij Holland Rijnland wordt ondergebracht, en dat hiervoor nadere afspraken in de dienstverleningsovereenkomst worden gemaakt.
Bijlagen
-
14
Naar aanleiding van de Motie Budget Erfgoed PB M2.2 (bijlage 1) is op 14 november 2023 door het College van B&W besloten een budget uit de algemene reserve te onttrekken en in de reserve Erfgoed te storten (bijlage 2). Om dit het geld aan te wenden dat met dit besluit is toegekend moet het met een mutatie uit het Reserve Erfgoed, in het projectbudget Budget Erfgoed bestendiging en onderzoek cultuurhistorische waarden' worden gestort.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De raad bij de eerstvolgende voor- of najaarsnota voor te stellen de financiële gevolgen, die voortvloeien uit dit besluit, te verwerken in de begroting op basis van bijgevoegde begrotingswijziging.
2. Het bestaande projectbudget ‘vul hier het PJ-nummer in van de FCL’ ophogen met € 100.000, - ten behoeve van regie en bestendiging behoud van cultuurhistorische waarden bij van monumentale panden.
3. De dekking van de € 100.000, - wordt verkregen uit de middelen die onder de Motie GL Budget erfgoed PB M2.2 beschikbaar zijn gesteld en momenteel gereserveerd zijn binnen de reserve Erfgoed. -
15
In 2023 is de Algemene subsidieverordening Gemeente Alphen aan den Rijn 2020 aangevuld met een artikel over de mogelijkheid tot indexering. Gelijktijdig met de toevoeging van de mogelijkheid tot indexering, is het artikel met betrekking tot de nullijn geschrapt. Het schrappen van de bepaling over het hanteren van de nullijn bij gelijkblijvende activiteiten heeft een onbedoeld effect gehad. Partijen kunnen voor gelijkblijvende activiteiten een aanvraag indienen voor een aanzienlijk hoger bedrag dan het voorgaande jaar. Er is op dit moment geen grond om dan niet dit hogere gevraagde bedrag toe te kennen. De hoogte van de aangevraagde subsidie kan uitsluitend worden beperkt door het subsidieplafond. Om dit te repareren wordt artikel 4 lid 3 van de Algemene subsidieverordening Gemeente Alphen aan den Rijn 2020 (Asv 2020) per 2026 aangepast, waardoor het weer mogelijk wordt om de nullijn - bij gelijkblijvend activiteitenaanbod - vast te houden.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad voor te stellen:
1. Artikel 4 lid 3 van de Algemene subsidieverordening Gemeente Alphen aan den Rijn 2020 (Asv 2020) per 2026 aan te passen, waardoor het weer mogelijk wordt om de nullijn - bij gelijkblijvend activiteitenaanbod - vast te houden.
2. De Asv gewijzigd vast te stellen. -
16
In de verdere uitwerking van de plannen voor de ontwikkeling van het gebied ‘Gnephoek’ is gebleken dat een deel daarvan niet ontwikkeld wordt. Om de betreffende belanghebbenden niet onnodig te belasten met het voorkeursrecht wordt voorgesteld om het voorkeursrecht ter plaatse in te trekken.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad middels bijgevoegd raadsvoorstel en -besluit te verzoeken:
1. Het bij raadsbesluit van 23 november 2023 gevestigde voorkeursrecht op grond van artikel 9.5 Omgevingswet op de percelen, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende perceelslijst met nummer PL-30402674-01 en grondtekening met nummer TK-30402674-01, in te trekken.
2. De eigenaren van en beperkt gerechtigden tot deze percelen van de procedurele en materiële rechtsgevolgen van dit besluit in kennis te stellen.
3. In de openbare registers van het Kadaster aan te laten tekenen dat op deze percelen het gemeentelijk voorkeursrecht niet meer van toepassing is. -
17
Het riool op het Noordeinde in Aarlanderveen is volledig bezet, het functioneert maar uitbreiding kan niet worden toegevoegd. Het is inmiddels het oudste rioolstelsel van Alphen. Om nieuwe aansluitingen te maken moet een nieuw riool worden aangelegd. De nieuwe riolering is voor een aantal bekende woningbouw initiatieven en (nog onbekende) initiatieven voor in de toekomst. Het is daarmee een bovenwijkse voorzieningen waarvan ook toekomstige bouwinitiatieven profijt hebben.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Een investering van € 500.000 te doen in nieuwe riolering op het Noordeinde in Aarlanderveen voor bestaande en toekomstige woningbouwinitiatieven in dit gebied.
2. De raad voor te stellen hiervoor een investeringskrediet van € 500.000 beschikbaar te stellen in jaarschijf 2026 van Begroting 2026;
3. De raad voor te stellen deze investering conform de vigerende Nota Activa in 30 jaar (categorie: riolering en aanleg bouwkundige werken en leidingen in slappe bodem) met ingang van 2027 lineair af te schrijven tegen de omslagrente van 2,5%. De hieruit voortvloeiende afschrijvingslasten (30 termijnen van € 16.667) worden gedekt middels een onttrekking vanuit de Reserve Bovenwijkse voorzieningen.
4. De raad voor te stellen de hieruit voortvloeiende rentelasten van € 12.500 in 2027, € 12.083 in 2028, € 11.667 in 2029 (etc.) ten laste van het structurele begrotingssaldo 2026-2029 te brengen;
5. De raad voor te stellen de financiële gevolgen, die voortvloeien uit dit besluit, te verwerken in de Begroting 2026 door bijgevoegde begrotingswijziging vast te stellen.
6. De raad voor te stellen deze mutatie te verwerken in de eerstvolgende herziening van de Uitvoeringsparagraaf Bovenwijkse voorzieningen. -
18
Op 14 december 2023 heeft de gemeente Alphen aan den Rijn een aanvraag omgevingsvergunning ontvangen voor het uitbreiden van het behandelcentrum op de Middenweg 7- 11 te Zwammerdam. Op 12 september 2023 is tussen de Gemeente Alphen aan den Rijn en de aanvrager een anterieure overeenkomst gesloten. Voor de gronden in het plangebied geldt het bestemmingsplan “Limes', vastgesteld door de raad van de gemeente Alphen aan den Rijn op 23 april 2014. Het besluitgebied is geheel bestemd als ‘Groen- landgoed’ zonder bouwmogelijkheden. Het gebied grenst direct aan de bestaande bebouwing van het behandelcentrum welke is als ‘Maatschappelijk’ bestemd. Tevens geldt voor nagenoeg het gehele plangebied als dubbelbestemming ‘Waarde- Archeologie’. Om de ontwikkeling mogelijk te maken heeft de aanvrager een aanvraag omgevingsvergunning ingediend. Er zal van het bestemmingsplan moeten worden afgeweken om het plan mogelijk te maken. In de wet (Wabo) is een mogelijkheid opgenomen om medewerking te verlenen aan een afwijking van het bestemmingsplan via een uitgebreide afwijkingsprocedure (uitgebreide Wabo procedure), mits de activiteit niet in strijd is met ‘een goede ruimtelijke ordening’ en de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen heeft afgegeven.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Medewerking te verlenen aan de aanvraag omgevingsvergunning om af te wijken van het bestemmingsplan ten behoeve van de uitbreiding van het behandelcentrum op het perceel Middenweg 7- 11 te Zwammerdam, door het opstarten van een procedure ex artikel 2.12 lid 1, sub a onder 3 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
2. De gemeenteraad voor te stellen met verantwoording van het groepsrisico gemotiveerd af te wijken van het gemeentelijk beleid op het aspect externe veiligheid, dit voor de ligging van het behandelcentrum in de 100% letaalzone van de hogedruk aardgasleiding A515;
3. De gemeenteraad voor te stellen om een ontwerp- verklaring van geen bedenkingen af te geven en gelijktijdig de gemeenteraad voor te stellen bij geen zienswijzen of zienswijzen die niet van ruimtelijke aard zijn een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven;
4. De gemeenteraad voor te stellen om geen exploitatieplan vast te stellen omdat de kosten anderszins verzekerd zijn;
5. Na het besluit van de gemeenteraad de ontwerp- omgevingsvergunning met bijbehorende stukken voor een periode van zes weken ter inzage leggen op grond van artikel 3.10 e.v. van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht juncto afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht. -
19
Door wijzigende wetgeving verdwijnt de 'woonvisie' als gemeentelijk beleidsdocument. Naar verwachting dienen gemeenten per 1-1-2027 te beschikken over een 'volkshuisvestingsprogramma'. De huidige Woonvisie 2021-2025 Gemeente Alphen aan den Rijn is geldig tot en met 31 december 2025. Door de looptijd te verlengen tot en met 31 december 2026 wordt voorkomen dat er in 2026 geen geldig woonbeleid is. De verlenging verandert niets aan de inhoud van het beleid.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad het raadsvoorstel Verlengen looptijd Woonvisie 2021-2025 Gemeente Alphen aan den Rijn aan te bieden.
-
20
In de Financiële verordening worden aanvullende regels – die de raad zelf moet vaststellen – geregeld. Deze verordening is een verwijzing naar het artikel 212 lid 1 in de Gemeentewet: “de raad stelt bij verordening de uitgangspunten voor het financieel beleid, beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie vast”. De Financiële verordening waarborgt o.a. dat aan de eisen van rechtmatigheid, verantwoording en controle wordt voldaan.
Met het actualiseren van de Financiële verordening 2025 worden de kaders met betrekking tot het financieel beleid, beheer en organisatie (artikel 212 Gemeentewet),in lijn gebracht met de wijzigingen in de regelgeving over de verantwoording en de accountantscontrole, De accountant heeft geadviseerd om deze wijzigingen te verwerken in de verordening. Dit heeft tot gevolg dat het bedrag waarover wordt gerapporteerd, is aangepast. Ook is het minimale bedrag voor de post onvoorzien aangepast.
Met het actualiseren van het Controleprotocol 2025 worden de goedkeuringstoleranties, rapportage-grenzen en bepalingen rondom de rechtmatigheidsverantwoording aangepast conform regelgeving, landelijke handreikingen (VNG) en afspraken met de externe accountant. Daarnaast zijn terminologie, processtappen en verantwoordelijkheden verduidelijkt. Deze actualisatie zorgt ervoor dat zowel de organisatie als de accountant beschikken over een helder en actueel toetsingskader, voor de jaarrekening-controle en de rechtmatigheidsverantwoording.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De raad voor te stellen:
1.1 De Financiële verordening 2025 (artikel 212 Gemeentewet | beleid, beheer en organisatie) en het Controleprotocol 2025 (artikel 213 Gemeentewet), inclusief de daarin opgenomen uitgangspunten voor de accountantscontrole, de rapportagegrenzen en de verantwoordingsgrens voor de rechtmatigheidsverantwoording vast te stellen;
1.2 De Financiële verordening 2024 (artikel 212 Gemeentewet | beleid, beheer en organisatie) en het Controleprotocol 2024 (artikel 213 Gemeentewet) in te trekken;
1.3 De Financiële verordening en het Controleprotocol 2025 aan de raad te bieden ter vaststel-ling in de raadsvergadering van 11 december 2025;
1.4 De Financiële verordening en het Controleprotocol 2024 door de raad in te laten trekken in de raadsvergadering van 11 december 2025.
2. De portefeuillehouder Financiën te machtigen om noodzakelijke redactionele wijzigingen in de Financiële verordening en het Controleprotocol 2025 aan te brengen;
-
21
Bijlagen
-
22Moties Vreemd
-
23Sluiting