Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

donderdag 26 november 2020

20:00 - 23:00
Locatie

Digitaal (via TEAMS)

Voorzitter
J.W.E. Spies
Toelichting

Mededelingen voor raadsleden:
Een vraag voor agendapunt 3 kunt u mailen aan de griffie  tot 12.00 uur op de dag van de vergadering.
Het afgeven van een stemverklaring bij een hamerstuk, het indienen van een amendement of motie dient u 24 uur voor de vergadering te melden.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening vergadering en vaststellen agenda
  2. 1.a
    Afscheid raadslid B. Wienbelt (VVD)
  3. 1.b

  4. 1.c

    Als gevolg van het vertrekt van de heer B. Wienbelt wordt in deze vergadering een nieuwe waarnemend voorzitter van de raad benoemd, een nieuwe voorzitter van de audticommissie en een nieuw lid van de auditcommissie.

  5. 2

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SP (2), VVD (6)

    Besluit

    De besluitenlijsten worden ongewijzigd vastgesteld.

  6. 3
    Vragen raadsleden
  7. 4

    Op de op de lijst staande mededelingen en brieven wordt niet inhoudelijk ingegaan tijdens de raadsvergadering. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de afdoeningsadviezen.

  8. 4.1
    Mededelingen en brieven van het college
  9. 4.1.a

    De gemeenteraad heeft in zijn vergadering van 21 november 2019 bij de behandeling van het budget voor de exploitatie van de Alphense zwembaden een amendement aangenomen. Daarbij is de opdracht aan het college gegeven om met in gesprek gaan te gaan over het realiseren integraal sportontmoeting en gezondheidscentrum (vitaliteitscentrum) voor de locatie De Hoorn. In het afgelopen jaar zijn er een aantal gesprekken gevoerd met de directie van Thermen 2. Thermen 2 heeft op 23 september 2020 een brief gestuurd aan het college waarin zij aangeven voor de locatie Hoorn een Right to Challenge-traject in willen gaan. Dit traject wil de gemeente faciliteren met ondersteuning vanuit het Landelijk Netwerk Right to Challenge.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met de opdracht aan Netwerk Right to Challenge voor ondersteuning van de gemeente en initiatiefnemer De Thermen2 bij de verkenning naar de inzet van Right to Challenge (R2C) voor het realiseren van een integraal sportontmoeting en gezondheidscentrum (vitaliteitscentrum) voor de locatie De Hoorn.

  10. 4.1.b

    In de raadsvergadering van 24 september 2020 zijn door de PvdA fractie vragen gesteld over de afhandeling van zienswijzen tegen de inmiddels verleende omgevingsvergunning voor het oprichten van 9 appartementen aan de Rozenlaan 4 in Boskoop. In een antwoordbrief wordt raad hierover geïnformeerd.

    Voorgesteld besluit

    Akkoord te gaan met verzending van bijgevoegde conceptbrief aan de gemeenteraad.

    Besluit

    De heer Driesen (GL) betreurt het dat
    alleen de voorgevel van dit markante gebouw de monumentale status heeft
    gekregen.

  11. 4.1.c

    Het college van Alphen aan den Rijn zoekt per opgave partners op landelijk, regionaal en lokaal niveau om vraagstukken en oplossingen op de agenda te krijgen bij het Rijk en de provincie. Om hierbij specifiek Alphense opgaven onder de aandacht te brengen, wordt het belang en de urgentie om Alphen herkenbaar en onderscheidend regionaal te positioneren steeds groter. Dit realiseren wij door in netwerkverband te zoeken naar samenwerking voor het opstellen van een strategische agenda. De uitvoering van zo'n strategische agenda kan in wisselende samenstelling van partnerschappen zijn. Met Kaag & Braassem en Nieuwkoop is dit jaar een eerste stap gezet in de ontwikkeling van een ruimtelijke strategische agenda. In deze agenda wordt Alphen gepositioneerd als volwaardig knooppunt in het Groene Hart. Om deze positionering bij het Rijk, provincie en andere gemeenten kracht bij te zetten, benutten we onze samenwerkingsverbanden Holland Rijnland, de netwerksamenwerking Alphen-Gouda-Woerden (AGW), bestuurlijk platform Groene Hart, de Economic Board Zuid-Holland en de aanwijzing van het Groene Hart als NOVI-gebied, als hefboom.

    Voorgesteld besluit

    De raad informeren over regionale samenwerking en positionering van Alphen aan den Rijn met bijgaande brief.

  12. 4.1.d

    De gemeente sluit voor de verhuur van haar onroerend goed huurovereenkomsten met de gebruikers. In deze huurovereenkomsten worden de afspraken tussen de gemeente en de gebruiker vastgelegd. Onderdeel van deze afspraken is de huurprijs en jaarlijks worden deze huurprijzen geïndexeerd. Door de loop van de jaren heen zijn verschillende wijze van indexering overeengekomen.
    Gezien de huidige economische situatie besluit de gemeente om in 2021 de huurprijzen niet te indexeren. Vanaf januari 2022 zullen de huurprijzen weer worden geïndexeerd en zal een eenduidige wijze en moment van indexering worden doorgevoerd voor de huurovereenkomsten binnen de gemeentelijke vastgoedportefeuille

    Voorgesteld besluit

    Besluit:
    In te stemmen met:
    1. Het doorvoeren van een uniforme indexeringsmethode en – tijdstip met ingang van januari 2022;
    2. Het niet indexeren van de huurprijs in 2021 voor huurders van de gemeentelijke vastgoedportefeuille;

  13. 4.1.e

    Veilig Thuis Hollands Midden is het regionale advies- en meldpunt voor huiselijk geweld.
    Veilig Thuis is onderdeel van de Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg (RDOG).
    Met bijgevoegde halfjaarrapportage legt Veilig Thuis verantwoording af over de eerste twee
    kwartalen van 2020.

    Voorgesteld besluit

    - Kennis te nemen van de kwartaalrapportage (Q1 en Q2) over 2020 van Veilig Thuis Hollands Midden
    - De raad te informeren over de rapportage aan de hand van bijgevoegde raadsbrief.

  14. 4.1.f

    In de raadsvergadering van 24 september 2020 is door de fractie van de PvdA gesteld dat de onderhandelingen tussen de projectontwikkelaar Synchroon en Woningbouwvereniging Habeko Wonen over de levering van de grond ten behoeve van sociale woningbouw in de locatie Westvaartpark stroef verlopen en in een impasse verkeren. De fractie van de PvdA verzoekt het college een rol te nemen in de levering van de grond aan Woningbouwvereniging Habeko Wonen. Het college ziet hiertoe geen aanleiding en is van mening dat de realisatie van 25% sociale woningbouw geborgd is in het bestemmingsplan Westvaartpark en in de met Synchroon gesloten Anterieure Exploitatieovereenkomst.

    Voorgesteld besluit

    De fractie van het PvdA en de leden van de gemeenteraad informeren dat de realisatie van 25% sociale woningbouw in de woningbouwlocatie Westvaartpark geborgd is in het bestemmingsplan Westvaartpark en in de met Synchroon gesloten Anterieure Exploitatieovereenkomst.

  15. 4.1.g

    Het centrum van Alphen aan den Rijn is een BIZ-gebied. Ten aanzien van de BIZ gelden afspraken tussen de winkeliers/ondernemers (verenigd in de stichting VOC Alphen aan den Rijn) en de gemeente. Deze afspraken over de BIZ zijn vastgelegd in een uitvoeringsovereenkomst. Op basis van deze uitvoeringsovereenkomst dient de BIZ stichting VOC ieder jaar een inhoudelijk en financieel jaarverslag te overleggen over het voorafgaande subsidiejaar. Na ontvangst van deze stukken stelt het college de hoogte van de BIZ subsidie van dat voorgaande jaar definitief vast. Op basis hiervan kan de eindafrekening plaats vinden. Deze eindafrekening vindt nu plaats voor 2019.

    Voorgesteld besluit

    • Het inhoudelijke en financiële jaarverslag 2019 van de stichting VOC Alphen aan den Rijn goed te keuren;
    • De definitieve BIZ opbrengst 2019 voor de VOC vast te stellen op € 135.000;
    • Het verschil tussen het reeds verleende voorschotbedrag 2019 (€ 131.242) en de werkelijke BIZ opbrengst 2019 (€135.000) ter hoogte van € 3.758 conform de gemaakte afspraken in de uitvoeringsovereenkomst over te maken aan de stichting VOC.
  16. 4.1.h

    De gemeente is per 1 april 2020 eigenaar van het tenniscomplex Nieuwe Sloot. Tot eind 2020 verzorgd de Stichting Alphens Tennispark (SAT) de exploitatie van het tenniscomplex Nieuwe Sloot.

    Voorgesteld besluit

    Met de Stichting Alphens Tennispark een exploitatieovereenkomst aan te gaan voor het tenniscomplex Nieuwe Sloot

    Besluit

    Schriftelijke informatie over stand van zaken volgt in Q1 2021.

  17. 4.1.i

    In de zomerperiode van 2020 is voor de locatie Noordrand I een online-participatieproces gestart. Alle publieksgroepen (bewoners, belangenverenigingen, buurgemeenten, kennisinstanties etc.) konden meedoen aan deze online-participatie. Doel van de participatie was dat iedereen die meedeed zijn mening kon geven over de informatie die op dat moment beschikbaar was over de ontwikkeling van noordrand I.
    De online-participatie bestond uit 4 stappen. Het resultaat van alle 4 de stappen is terug te vinden in het eindverslag.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis nemen van het Eindverslag online-participatie Noordrand I.
    2. De raad met bijgaande brief informeren over de resultaten en vervolgproces.

  18. 4.1.j

    De coronamaatregelen hebben de horeca in een zeer kwetsbare economische positie gebracht.
    Het gebruikelijke terrasseizoen is ten einde, maar de coronamaatregelen vooralsnog niet. Kortgeleden zijn de maatregelen aangescherpt en onduidelijk is hoe zich dit de komende maanden ontwikkelt. Op grond van de huidige Noodverordening moeten horecabedrijven gesloten blijven. Wanneer de horeca weer open mag zal dit naar verwachting onder beperkingen zijn met in ieder geval nog de inachtneming van de 1,5 meter maatregel. De 1,5 meter maatregel zorgt voor een beperkter gebruik van de binnenruimte. Afgelopen periode zijn vanuit horeca ondernemers verschillende verzoeken voor overkappingen van terrassen binnengekomen om daarmee meer ruimte voor bezoekers te creëren om aan de 1,5 meter afstand te voldoen.
    Om horecaondernemers in de winter toch gebruik te kunnen laten maken van het terras zullen overkappingen van de terrassen, onder de voorwaarde dat zij voor de overkapping een terrasvergunning hebben, worden toegestaan tot 1 april 2021.

    Voorgesteld besluit

    A. Dat tot 1 april 2021 terrasoverkappingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is zijn toegestaan onder de voorwaarde dat ondernemers een terrasvergunning hebben voor een overkapping;
    B. Onderstaande regels dienen als besluitvormingskader voor aanvragen voor een terrasvergunning voor een overkapping:

    1. De ondernemer dient te voldoen aan de voorwaarden zoals opgenomen in het uitvoeringsbesluit “Nadere regels voor het hebben van terrassen 2015” zoals opgenomen in de bijlage van dit besluit. Uitzondering hierop is de voorwaarde opgenomen in artikel 6 lid 3 van dit besluit.
    2. Overkappingen worden alleen toegestaan op het reguliere terras en niet op de tijdelijk vergunde terrassen tot 1 april;
    3. Een overkapping dient aan drie zijden open te zijn;
    4. Voor de aanvraag van de terrasvergunning voor een overkappingen moeten de volgende gegevens worden overlegd, ter inachtneming van (brand)veiligheid en doorgang van veiligheidsdiensten:
      - situatietekening van aangezicht, plattegrond en doorsnede. Voorzien van maatvoering;
      - constructie- en verankeringsgegevens;
      - brandveiligheidsvoorzieningen;
    5. De afmeting van de overkapping overschrijdt niet de grenzen van het terras.
    6. De minimale doorloophoogte tussen de bestrating en de onderkant van de overkapping bedraagt minimaal 2,30 meter; de overkapping mag niet hoger zijn dan de eerste verdiepingsvloer van aangrenzend pand tot een maximum van 3,50 meter.
    7. De overkapping dient veilig te zijn. Dat betekent onder andere:
      a. De overkapping is voldoende bestand tegen weer en wind en moet minimaal en aantoonbaar
           windkracht 8 aankunnen;
      b. Het materiaal met ophanging van daken en aan de overkapping gerelateerde producten moet
           brandveilig zijn. Dit is gegarandeerd als deze voldoen aan de volgende klassen:
    • Klasse 2 NEN 6065;
    • Klasse B NEN-EN 13501-1;
    • Klasse B1 DIN 4102;
    • Klasse M2 volgens NF P 92-503 t/m NF P 92-505 en NF P 92-507.
    1. In het geval van extreme weersomstandigheden is het aan de ondernemer om dit te signaleren en maatregelen te treffen, door de overkapping bijvoorbeeld (gedeeltelijk) af te breken of extra ballast of versteviging aan te brengen. Denk daarbij aan:
      a. Storm vanaf windkracht 8;
      b. Sneeuwbelasting en ijs wanneer de overkapping hier niet op geconstrueerd is.
    2. Pinnen en of haringen mogen slecht na toestemming van de gemeente in de grond geslagen worden.
    3. Aan terrasverwarming verbinden we in het kader van duurzaamheid als voorwaarden: alleen aanzetten waar gasten zitten en alleen als gasten erom vragen.
  19. 4.1.k

    Het Huisvestingsplan Senioren maakt onderdeel uit van het Uitvoeringsplan Senioren 2018-2021 (vastgesteld door de raad in november 2018) dat gericht is op wonen, welzijn en zorg. Het speerpunt Wonen en woonomgeving behoefde nog nadere uitwerking. Companen heeft hiertoe in opdracht van de gemeente een nadere analyse van de woonbehoeften van senioren opgesteld. Hiervoor zijn gesprekken gevoerd met twee groepen inwoners. Vervolgens zijn gesprekken gevoerd met de woningcorporaties, het Zorgkantoor en zorgaanbieders en is onderzocht welke locaties benut kunnen worden voor seniorenwoningen of woonvormen voor mensen met dementie en hoe en waar we zorg, ondersteuning en ontmoeting meer nabij kunnen brengen. We richten ons in dit huisvestingsplan niet op zaken als de fysieke omgeving. Dit huisvestingsplan is de basis
    om concrete uitvoeringsafspraken te maken met samenwerkingspartners en gezamenlijk te werken aan de huisvesting van senioren.

    Voorgesteld besluit

    1. Uitgangspunten bij de huisvesting van senioren vast te stellen;
    2. Maatregelen ten behoeve van het huisvesten van senioren en het nabij brengen van zorg, ondersteuning en ontmoeting uit te voeren;
    3. Huisvestingsplan Senioren ter kennisname aan te bieden aan de gemeenteraad via de lijst ingekomen stukken.

    Besluit

    Hierover zal een informatiemarkt worden georganiseerd.

  20. 4.1.l

    Om de landelijke corona-richtlijnen met betrekking tot de inzameling van huishoudelijk afval op het Ecopark uit te voeren en de 1,5 meter afstand tussen bezoekers en medewerkers te kunnen garanderen, heeft het college besloten de Corona maatregelen voor het Ecopark die nu tot 1 juli 2021 voort te zetten. De resultaten van het reserveringssysteem voor het Ecopark zijn positief en de bezoekers zijn erg tevreden en daarom is besloten dat het reserveringssysteem permanent gebruikt gaat worden.
    Het college heeft besloten de afvaltarieven 2021 voor het Ecopark op €0,- te stellen, het aantal bezoeken per huishouden te maximeren tot 12 maal per jaar, waarbij er desgewenst extra bezoeken bijgekocht kunnen worden voor €14,95 per bezoek voor 4 M3 grof afval per keer.

    Voorgesteld besluit

    - De corona maatregelen voor het Ecopark te verlengen tot 1 juli 2021
    - Het reserveringssysteem voor het Ecopark permanent te maken.
    - De afvaltarieven 2021 voor het Ecopark op €0,- te stellen.
    - Het maximaal aantal gratis bezoeken per jaar, per afvalpas op 12 te stellen.
    - De mogelijkheid te bieden om voor €14,95 per bezoek op de afvalpas bij te
    boeken.

  21. 4.1.m

    In het coalitieakkoord “Groene stad met Lef!” 2018-2022 stelt het college integraal gebiedsgericht te willen werken. In het uitvoeringsprogramma is dit vertaald naar de bestuursopdracht “doorontwikkeling gebiedsgericht werken”, die in september 2018 is vastgesteld. In de bestuursopdracht is opdracht gegeven tot een aantal pilots en de doorontwikkeling van het gebiedsgericht werken.
    Voor de pilot integraal fysiek gebiedsteam wordt voorgesteld om deze uit te breiden naar een groter gebied te weten Alphen West en de dorpen Hazerswoude Rijndijk, Hazerswoude Dorp, Koudekerk aan den Rijn en Benthuizen. Hiermee wordt 40% van het grondgebied op de nieuwe wijze onderhouden.
    Tot slot wordt voorgesteld om, in de vorm van een pilot, te starten met het maken van een gebiedsprogramma Alphen Noord (startend bij de Edelstenenbuurt). Hiermee zijn er in totaal vijf grote pilots in het kader van gebiedsgericht werken: wijk- en dorpswethouders, uitbreiding van de fysieke gebiedsteams, een gebieds/beleidsteam Hoorn, Het Lokaal en tot slot gebiedsregie voor Alphen Noord.

    Voorgesteld besluit

    1. De notitie “doorontwikkeling gebiedsgericht werken: interne raadpleging” en de processtappen voor het vervolgtraject vast te stellen;
    2. De pilot integraal fysiek team Koudekerk aan den Rijn en Hoorn uit te breiden naar Alphen West en de dorpen Hazerswoude Rijndijk, Hazerswoude Dorp, Koudekerk aan den Rijn en Benthuizen;
    3. Starten met het maken van een gebiedsprogramma voor Alphen Noord, beginnend bij de Edelstenenbuurt

    Besluit

    Bespreken in Q1 in combinatie met communicatie strategie.

  22. 4.1.n

    Sinds 2016 geldt het VN-verdrag handicap in Nederland. Het doel van dit verdrag is dat de positie van mensen met een beperking verbetert. Eén van de verplichtingen die voortkomt uit dit verdrag, is dat gemeenten een lokale inclusie agenda opstellen. Hierin staat op welke manier de gemeente ervoor zorgt dat mensen met een beperking dezelfde toegang tot voorzieningen hebben als iedereen. Met de Agenda Toegankelijk Alphen aan den Rijn geeft Alphen aan den Rijn hieraan invulling. De vaststelling van de Agenda is nadrukkelijk een startpunt: in de komende jaren worden actiepunten uitgevoerd, bijgesteld en/of aangevuld. De Agenda Toegankelijk Alphen aan den Rijn moet daarmee een dynamisch document blijven.

    Voorgesteld besluit

    • De Agenda Toegankelijk Alphen aan den Rijn vast te stellen
    • Een publieksvriendelijke versie van de Agenda te publiceren
    • Periodiek de Agenda bij te stellen en hierover raad en inwoners te informeren

    Besluit

    Is reeds besproken in informatiemarkt; er is onvoldoende belangstelling voor commissiebespreking.

  23. 4.1.o

  24. 4.1.p

    Vanaf 1 januari 2020 kunnen alle huishoudens twee maal per jaar gratis grof afval aan huis laten inzamelen. Deze proef is geëvalueerd. Uit de evaluatie blijkt dat deze proef niet tot minder dumpingen in de openbare ruimte heeft geleid. Deze dienstverlening is echter wel kostbaar. Daarom zal de inzameling van grof afval aan huis per 1 januari 2021 weer, zoals voorheen, met big bags, tegen betaling plaatsvinden. Het tarief voor inzameling van grof afval aan huis, wordt met 63% verlaagd van €34,80 naar €14,95 voor 4 M3 grof afval. Het tarief voor de inzameling van grof tuinafval aan huis vervalt; dit was €34,80 en dit wordt vanaf 2021 gratis.

    Voorgesteld besluit

    - De evaluatie van de Pilot Gratis Grof Afval inzameling af te ronden.
    - Vanaf 1 januari 2021 de inzameling van grof afval aan huis weer uit te voeren zoals voor 1 januari 2020 te doen gebruikelijk was; Inzameling op afspraak, met
    big bags en tegen betaling.
    - Het tarief voor inzameling grof afval aan huis te verlagen van €34,80 naar €14,95.
    - Het tarief voor inzameling van gebundeld grof tuinafval aan huis te laten vervallen van €34,80 naar €0,-
    - De gemeenteraad hierover met bijgevoegde brief te informeren.

  25. 4.1.q

    Conform de leerplichtwet informeert de gemeenteraad over de resultaten van de uitvoering van de leer- en kwalificatieplicht in het schooljaar 2019-2020. De tweede helft van dit schooljaar was een turbulente periode. De hele wereld stond in het teken van de Corona-pandemie. Deze pandemie heeft grote gevolgen gehad voor onder andere het onderwijs. Dit zien we ook terug in de leerplichtcijfers. De sluiting van de scholen en het overstappen op online-onderwijs heeft geleid tot een sterke daling van het aantal verzuimmeldingen. Kinderen waren immers niet in staat om de scholen te bezoeken. De zorg bestond dat leerlingen uit beeld zouden raken. Landelijk was afgesproken dat de leerplichtwet tijdens de Coronacrisis niet gehandhaafd mocht worden. In Alphen aan den Rijn en Nieuwkoop is echter afgesproken dat scholen kinderen die niet meededen met het onderwijs op afstand, of waarmee de scholen helemaal geen contact konden krijgen, toch meldden bij de leerplichtconsulent. De leerplichtconsulenten hebben telefonisch of via deurbezoek contact gezocht met de leerling en/of ouders. Op die wijze heeft leerplicht alle kinderen weten te bereiken en bleven alle kinderen in beeld.

    Voorgesteld besluit

    Het jaarverslag leerplicht en kwalificatieplicht 2019-2020 vaststellen en de raad hierover informeren.

  26. 4.1.r

    Het gemeentebestuur van Alphen aan den Rijn heeft een steunfonds Covid-19 opgericht om lokale
    sociaal maatschappelijke organisaties te helpen om continuïteitsproblemen op te lossen die zij
    redelijkerwijs niet zelf kunnen opvangen. Deze aanvragen worden getoetst aan de Algemene
    subsidieverordening Gemeente Alphen aan den Rijn 2020 en de Nadere regels behorend bij het
    Steunfonds. Het college besluit over de zevende tranche aanvragen in het kader van dit
    steunfonds.

    Voorgesteld besluit

    1. De aangepaste Nadere regels voor het Verlengde Steunfonds COVID-19 vast te stellen met terugwerkende kracht per 31 oktober 2020;
    2. De in Bijlage 1 genoemde organisaties een voorlopige, eenmalige subsidie te verlenen met een totaalbedrag van € 1983,- (tranche VII).

  27. 4.1.s

    Sinds 1 januari 2015 zijn de Verordening en Nadere regels sociaal domein Alphen aan den Rijn van kracht, waarin het gemeentelijk beleid met betrekking tot de Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) en de Jeugdwet op integrale wijze zijn opgenomen. Jaarlijks wordt bekeken of de Verordening en/of de Nadere regels geactualiseerd moeten worden. De Rijnstreek gemeenten Alphen aan de Rijn, Kaag en Braassem en Nieuwkoop hebben, waar wenselijk, dit beleid met elkaar afgestemd.
    Dit jaar zijn (alleen) de Nadere regels geactualiseerd. De voornaamste redenen hiervoor zijn jurisprudentie, landelijke wetswijzigingen en de jaarlijkse indexatie van de tarieven.

    Voorgesteld besluit

    1. Vaststellen van de wijzigingen op de Nadere regels sociaal domein Alphen aan den Rijn, met ingang van 1 januari 2021.

  28. 4.1.t

    De dienstverleningsovereenkomst jeugdhulptussen gemeenten en Holland Rijnland loopt tot en met december 2020. In afwachting van besluitvorming over definitieve positionering en takenpakket van de TWO wordt voorgesteld om de huidige dienstverleningsovereenkomst met enkele kleine wijzigingen te verlengen voor 2021.
    Voor de Gemeente Alphen aan den Rijn geldt dat de TWO jeugdhulp de inkoop verzorgt voor de gesloten jeugdhulp, jeugdbescherming n jeugdreclassering.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de dienstverleningsovereenkomst jeugdhulp 2021 tussen gemeente en Holland Rijnland en deze te ondertekenen (bijlage 1)
    2. Te besluiten het aan bovengenoemde dienstverleningsovereenkomst verbonden besluitmandaat, volmacht en machtiging Holland Rijnland te ondertekenen (bijlage 2).

  29. 4.1.u

    Stichting SCOPE Scholengroep verlaat per 16 november 2020 de schoolgebouwen aan de Henri Dunantweg 1 en Halverwege 4 te Alphen aan den Rijn. De school, Groen Hart Topmavo, is verhuisd naar een nieuw schoolgebouw aan de Tolstraat 9 te Alphen aan den Rijn.
    De Wet op het Voortgezet Onderwijs (artikel 76u) bepaalt dat schoolgebouwen die worden verlaten door het onderwijs, terugvallen aan de gemeente. Schoolbestuur en de gemeente ondertekenen hiervoor een verklaring, die vervolgens door het Kadaster wordt gebruikt om het eigendom over te schrijven.

    Voorgesteld besluit

    1. De verklaring buitengebruikstelling Henri Dunantweg 1 en Halverwege 4 te Alphen aan den Rijn ex. Artikel 76u Wet op het Voortgezet Onderwijs vast te stellen en in te dienen bij het Kadaster;
    2. De teamleider Beleid Openbare Ruimte en Vastgoed te machtigen voor het ondertekenen van de verklaring.

  30. 4.1.v

    Dit najaar stellen we met de woningcorporaties en hun huurdersorganisaties wederom prestatieafspraken op, ditmaal voor 2021.
    Tijdens de informatiemarkt Wonen op 20 mei jl. is aan de raadsleden gevraagd waar volgens hen het accent op moet liggen in de prestatieafspraken van 2021. De input is meegenomen in de ambtelijke afstemming en we stellen voor de volgende aandachtspunten te leggen:

    1. Uitvoering van de woningmarktstrategie: we streven versnelde realisatie van sociale huurwoningen na. We maken weer concrete afspraken over de ontwikkeling van de voorraad. Hiervoor hebben we de corporaties nodig. Niet alleen in groei van de woningvoorraad door (tijdelijke) woningbouw en het minimaliseren van woningverkoop, maar ook door het bevorderen van de doorstroming.
    2. Betaalbaarheid huurwoningen waarborgen. De verwachting is dat door de Coronacrisis het aantal huishoudens met problematische schulden bijna zal verdubbelen. Met name eenoudergezinnen vormen een risicogroep, terwijl senioren juist een relatief hoge huur kunnen betalen. Dit vraagt om gezamenlijke betrokkenheid bij de actie-agenda Financieel Fit en een actieve bijdrage van alle partijen aan Schoon Schip.
    3. De gezamenlijke activiteiten uit het Huisvestingsplan Bijzondere groepen waren als geheel vertaald in de prestatieafspraken. We werken deze concreter uit voor een betere zichtbaarheid van de maatregelen, waarbij de corporaties meewerken aan de huisvesting van bijzondere groepen en het realiseren van vastgoed voor bijzondere groepen. De leefbaarheid van de complexen waar deze groepen worden gehuisvest heeft onze bijzondere aandacht.
    4. Met het project Passend (t)huis stimuleert Woonforte doorstroming van senioren vanuit een eengezinswoning. De gemeente werkt verder in samenwerking met externe partners aan de uitwerking van woonservicegebieden met woonzorgcomplexen, waar senioren in de fase van vitaliteit tot aan zware zorg terecht kunnen.
    5. Structurele samenwerking vanuit een gedeelde visie en duidelijke regieafspraken bij complexen met leefbaarheidsproblematiek, in het bijzonder de Edelstenenbuurt en in de Snijdelwijk. Gaat naast inzet van gemeente en corporaties ook over inzet van o.a. Tom in de buurt en politie. Dit gaat nog niet goed dus krijgt onze bijzondere aandacht.
    6. Duurzaamheid: actieve deelname in de projectgroep Transitievisie Warmte en het opstellen van de wijkuitvoeringsplannen, waaronder het aquathermieproject in de Planetenbuurt. Daarnaast wordt er gezamenlijk aan een bewustwordingscampagne over energiebesparing gewerkt.

    Voorgesteld besluit

    Instemmen met het voorstel voor de inzet voor de komende prestatieafspraken 2021;
    - Kennisnemen van de evaluatie op hoofdlijnen van de prestatieafspraken van 2020.

  31. 4.1.w

    Op 7 april 2020 heeft het college eerder besloten om de Voedselbank een tegemoetkoming te verstrekken van € 47.700. Het college is van mening dat voorkomen moet worden dat kwetsbare huishoudens die afhankelijk zijn van de Voedselbank financieel nog meer in de problemen komen. Het college heeft op 23 juni 2020 naar aanleiding van een verzoek van de Voedselbank, reeds besloten om de subsidietermijn te verlengen van 1 juni 2020 naar 1 augustus 2020. De Voedselbank heeft na het verstrijken van deze termijn verzocht om de voorgenoemde verlengde termijn nogmaals te verlengen.

    Voorgesteld besluit

    De termijn waarop de subsidieverlening aan de voedselbank in verband met Corona betrekking op heeft (1 augustus 2020, collegebesluiten van 7 april en 23 juni 2020) te verlengen tot 1 januari 2021 (de overige voorwaarden blijven ongewijzigd).

  32. 4.1.x

    Op 24 september 2020 stelde de gemeenteraad de eerste wijziging van de Referendumverordening Alphen aan den Rijn 2018 vast. Het begrip “kiesgerechtigde” is hierin gewijzigd en dat noodzaakt tot het aanpassen van dit begrip de in Nadere regels subsidie Referendumverordening. Daarnaast noodzaken de in de meest actuele modelverordening Referendum van de VNG opgenomen artikelen over subsidie bij een referendum tot het actualiseren van de Nadere regels subsidie Referendumverordening, met name de regeling over het rangschikken van aanvragen.

    Voorgesteld besluit

    1 De Nadere regels subsidie 2020 Referendumverordening vast te stellen.
    2 De Nadere regeling subsidieverstrekking referendum Alphen aan den Rijn 2018 in te trekken.
    3 Deze regeling bekend te maken, zodat deze in werking kan treden.
    4 Deze regeling ter kennis te brengen van de Referendumcommissie en te plaatsen op de ingekomen stukken van de raadsvergadering.
    5 In te stemmen met de bijgevoegde antwoordbrief op het verzoek van de Referendumcommissie om uitstel voor het schema van aftreden van de leden.

  33. 4.1.y

    De gemeenteraad is per brief in juli 2020 toegezegd voor het einde van 2020 te worden geïnformeerd over de stand van zaken van de voortgang in de mogelijke totstandkoming van een Nationaal Romeins Scheepvaart Museum (NRSM) bij Archeon in Alphen aan den Rijn. Deze is wederom in de vorm van een brief aan de Raad bijgevoegd.

    Voorgesteld besluit

    Instemmen met en verzenden van bijgevoegde raadsbrief

  34. 4.2
    Collegebesluiten ter inzage gelegd
  35. 4.2.a

    Aan de Rijndijk 83 in Hazerswoude-Rijndijk is een groothandel in dierenbenodigdheden gevestigd. Tussen de eigenaren van het perceel Rijndijk 83, provincie Zuid-Holland en de gemeente over het gedeeltelijk saneren van bedrijfsopstallen en het bouwen van nieuwbouw. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een plan dat ruimtelijk- en financieel acceptabel is. Op basis van de gemaakte afspraken is vervolgens een bestemmingsplan voorbereid om de planontwikkeling mogelijk te maken.
    Op 9 juni 2020 hebben Gedeputeerde Staten een ontheffing van de Verordening ruimte verleend, omdat de gewenste bebouwing in de molenbeschermingszone ligt. Hierna heeft er vooroverleg plaatsgevonden met een aantal adviesinstanties. De vooroverlegreacties hebben geen aanleiding gegeven tot aanpassing van het plan.
    Als vervolg hierop hebben burgemeester en wethouders de bereidheid uitgesproken medewerking te verlenen aan de gevraagde ontwikkelingen door het ontwerpbestemmingsplan vrij te geven voor inspraak.

    Voorgesteld besluit

    1. het ontwerpbestemmingsplan Rijndijk 83, Hazerswoude-Rijndijk met identificatienummer NL.IMRO.0484.HRrijndijk83-ON01met de bijbehorende bestanden, vast te stellen;
    2. De analoge afgeleide verbeelding van het ontwerpbestemmingsplan Rijndijk 83, Hazerswoude-Rijndijk vast te stellen;
    3. Het opstellen van een milieueffectrapport (MER) wordt niet nodig geacht, er wordt ingestemd met de vormvrije m.e.r.-beoordeling zoals opgenomen in de toelichting (bijlage) van het ontwerpbestemmingsplan;
    4. Het ontwerpbestemmingsplan Rijndijk 83 Hazerswoude-Rijndijk en de ontheffing van Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland d.d. 9 juni 2020, kenmerk PZH-2020-741425769, gedurende zes weken ter inzage te leggen;
    5. Het ontwerpbestemmingsplan Rijndijk 83, Hazerswoude-Rijndijk, ter kennisname te brengen aan de gemeenteraad.
  36. 4.2.b

    De locatie Biezen 49 en 53 is bestemd voor sierteelt. Voortzetting van sierteeltactiviteiten is hier niet wenselijk, omdat het plangebied in een overwegend woongebied ligt met aan weerszijden woningen en basisscholen. Een vervolgfunctie naar wonen ligt daarom voor de hand. In verband hiermee is een woningbouwplan ontwikkeld met maximaal 23 vrijstaande woningen en een park om het woonmilieu in en nabij het plangebied te versterken. Het college heeft besloten het ontwerpbestemmingsplan vrij te geven voor inspraak om het oprichten van 23 woningen juridisch/planologisch mogelijk gemaakt.

    Voorgesteld besluit

    1. het ontwerpbestemmingsplan Biezenlanden, Boskoop met identificatienummer NL.IMRO.0484.BKbiezenlanden-ON01 en de bijbehorende bestanden, vast te stellen;
    2. De analoge afgeleide verbeelding van het ontwerpbestemmingsplan Biezenlanden Boskoop vast te stellen;
    3. Het opstellen van een milieueffectrapport (MER) wordt niet nodig geacht, er wordt ingestemd met de vormvrije m.e.r.-beoordeling zoals opgenomen in de toelichting (bijlage) van het ontwerpbestemmingsplan;
    4. Het ontwerpbestemmingsplan Biezenlanden, Boskoop gedurende zes weken ter inzage te leggen;
    5. Het ontwerpbeeldkwaliteitsplan als ontwerp addendum op de welstandsnota gedurende zes weken ter inzage te leggen;
    6. Het ontwerpbestemmingsplan Biezenlanden, Boskoop ter kennisname te brengen aan de gemeenteraad.
  37. 4.3
    Collegebesluiten betrekken bij financiële producten
  38. 4.3.a

    De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) is een van de maatregelen van het steunpakket van het kabinet om ondernemers te ondersteunen tijdens de coronacrisis. De Tozo regeling is per 1 maart jl. van kracht geworden en per 1 juni jl. (aangescherpt) verlengd (Tozo-2) tot 1 oktober. Ook deze regeling is verlengd tot 1 juli 2021. De regeling bestaat uit twee vormen, te weten een aanvullende uitkering voor levensonderhoud als het inkomen door de coronacrisis tot onder het sociaal minimum daalt. Danwel in een lening voor bedrijfskapitaal om liquiditeitsproblemen als gevolg van de coronacrisis op te vangen. Het Rijk heeft voorschotten verstrekt voor het uitkeren van de uitkering danwel bedrijfskredieten en de uitvoering van de regeling. Aangezien de gemeente de regeling zelf uitvoert (ook voor Nieuwkoop en Kaag en Braassem) betekent dit dat er uitvoeringskosten worden gemaakt. Om te borgen dat de regeling correct kan worden uitgevoerd is het van belang om de uitvoeringskosten Tozo als projectkosten
    op te nemen tot en met 2024. 2024 omdat bedrijfskredieten een looptijd van 3 jaar hebben en dit het laatste jaar is dat er nog aflossingen op plaatsvinden.

    Voorgesteld besluit

    1. Het college besluit de gelden voor de uitvoeringskosten van de Tozo beschikbaar te houden in een projectbudget voor de uitvoering van de Tozo voor 2020 t/m 2024.

  39. 4.3.b

    De Coronacrisis raakt iedereen. Ook Rijnvicus en Promen die voor de Gemeente Alphen aan den Rijn verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de Sociale Werkvoorziening (nu onderdeel van de Participatiewet). Rijnvicus en Promen (verbonden partijen) verzoeken de Gemeente Alphen aan den Rijn om een bijdrage, ter compensatie van de lagere inkomsten en deels hogere kosten. Ook het Rijk is zich bewust van de negatieve financiële gevolgen door de Coronacrisis voor de SW-sector en heeft een compensatieregeling getroffen om de SW sector te ondersteunen.
    Rijnvicus verzoekt in verband met de hogere kosten en lagere opbrengsten als gevolg van Corona om een bijdrage van € 748.000,-.
    Promen verzoekt de Gemeente Alphen aan den Rijn in verband met de hogere kosten en lagere opbrengsten als gevolg van Corona om een bijdrage van € 37.000,-. Promen verzoekt dit met een begrotingswijziging.

    Voorgesteld besluit

    1. Akkoord gaan met het voorstel Promen om de middelen ter compensatie SW door Corona aan Promen toe te kennen.
    2. Akkoord gaan met het voorstel Rijnvicus om de middelen ter compensatie SW door Corona aan Rijnvicus toe te kennen.
    3. De toewijzing van de middelen te verwerken in de Najaarsrapportage ten laste van het begrotingssaldo. De toewijzing van deze middelen te bezien in samenhang met de compensatie die we vanuit het rijk ontvangen in het kader van Corona en die via verwerking van de septembercirculaire in de Najaarsrapportage ten gunste van het begrotingssaldo wordt gebracht.

  40. 4.3.c

    De gemeente sluit met De Blijde Wereld V.O.F. een anterieure overeenkomst voor de ontwikkeling van 5 vrijstaande woningen en een natuurcamping op het perceel Noordeinde 11C-D te Aarlanderveen. De geldende beheersverordening biedt niet de mogelijkheid om het plan te realiseren. In de anterieure overeenkomst staan daarom afspraken om de woningen en de natuurcamping planologisch mogelijk te maken. Verder bevat de anterieure overeenkomst afspraken over de te betalen kosten voor de ruimtelijke procedure, bouw- en woonrijp maken en over planschade.

    Voorgesteld besluit

    1. Met De Blijde Wereld V.O.F. bijgevoegde anterieure overeenkomst te sluiten;
    2. De faciliterende projectexploitatie “locatie Noordeinde 11 C-D” te openen en vast te stellen en de neutrale financiële gevolgen, conform het actuele Besluit Begroting en Verantwoording, op te nemen en te verwerken in de begroting/administratie via de actualisatie van het MPG;

  41. 4.3.d

    Het college van B&W heeft in april 2020 het Steunfonds COVID-19 opgericht en in september 2020 verlengd, om lokale sociaal maatschappelijke organisaties te helpen om continuïteit- of acute liquiditeitsproblemen op te lossen die zij redelijkerwijs niet zelf kunnen opvangen.


    Ook maatschappelijke organisaties (zonder winstoogmerk) in onze cultuursector kunnen een beroep doen op het Steunfonds COVID-19. De Provincie Zuid-Holland heeft de subsidieregeling ‘noodsteun culture sector Zuid-Holland 2020’ uitgewerkt, waarmee gemeenten subsidie kunnen aanvragen om vitale culturele instellingen financiële ondersteuning te bieden, die nodig is om de gevolgen van de uitbraak van COVID-19 het hoofd te bieden. De subsidie die op basis van een aanvraag aan Gemeente Alphen aan den Rijn wordt verleend, komt ten goede komen aan het Steunfonds COVID-19 door de eerder verleende voorlopige, eenmalige subsidies aan de vitale culturele instellingen gedeeltelijk te dekken. Het college van B&W heeft besloten om ook van de tweede tranche van de subsidie van de provincie gebruik te maken.

    Voorgesteld besluit

    1. Voor € 65.000 een subsidieaanvraag te doen bij de Provincie Zuid-Holland te doen op basis van de vastgestelde subsidieregeling ‘noodsteun culturele sector Zuid-Holland 2020’ om de eenmalige, voorlopige verleende subsidies aan culturele instellingen vanuit het Steunfonds COVID-19 mede te dekken;
    2. Het bedrag van € 65.000 via resultaatbestemming bij de jaarrekening 2020 te doteren aan de Algemene Reserve ten behoeve van het gedeeltelijk afdekken van de eerdere onttrekking voor het Steunfonds COVID-19 voor lokale sociaal maatschappelijke organisaties, onder voorbehoud van de subsidieverlening van € 65.000.
  42. 4.3.e

    De crisissituatie als gevolg van het Coronavirus duurt inmiddels ruim zeven maanden. Door de opleving van het virus na de zomervakantie, de tweede golf, wordt pijnlijk duidelijk dat we moeten voorsorteren op een crisisperiode met nog onbekende einddatum. In juni 2020 is de gemeenteraad geïnformeerd over de (financiële) gevolgen van de Coronacrisis en in de raadscommissie financiën, bestuurlijk en publiek domein van 18 juni 2020 is informatie gedeeld over de landelijke en lokale steunmaatregelen en andere maatregelen die zijn genomen voor onder andere ouderen, jeugd, kwetsbare groepen, sport, horeca en openbaar gebied en over de toepassing van de Noodverordening. Verder is vooruitgeblikt naar de periode na de Coronamaatregelen, een periode die helaas nog niet is aangebroken.
    Met de raadsbrief ontvangt de gemeenteraad een nieuwe stand van zaken met als peildatum 1 november 2020. Deze brief bevat een inhoudelijke financiële stand van zaken. Vanzelfsprekend zit er -naast deze brief -ook in de Najaarsrapportage 2020 en de Programmabegroting 2021 informatie over de gevolgen van de Coronacrisis.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad met bijgevoegde brief informeren over de gevolgen van de Covid-19 maatregelen.

  43. 4.4
    Schriftelijke vragen raadsleden op grond van artikel 40 of 42 van het Raadsreglement van orde en collegebeantwoording
  44. 4.4.a

    Raadslid Van de Kolk heeft namens de fractie van de SP artikel 42  vragen gesteld over de onverkochte commerciële ruimten in de plint van blok 4 bij de stationsomgeving. Deze vragen zijn door het college beantwoord en de volledige antwoorden zijn terug te lezen in bijgevoegde antwoordbrief.

    Voorgesteld besluit

    Instemmen met het verzenden van bijgevoegde antwoordbrief ter beantwoording van artikel 42 vragen over de winkelpanden van blok 4 in de stationsomgeving.

  45. 4.4.b

    De fractie van de PvdA stelt artikel 40 vragen over een tweetal (mogelijke) woningbouwlocaties, te weten de locatie Rijnpark in Koudekerk aan den Rijn en de locatie Windhorst in Hazerswoude-Dorp. Het college informeert de gemeenteraad over de stand van zaken voor beide locaties.

    Voorgesteld besluit

    De fractie van de PvdA en de leden van de gemeenteraad informeren over de stand van zaken ten aanzien van de locatie Rijnpark in Koudekerk aan den Rijn en de locatie Windhorst in Hazerswoude-Dorp.

  46. 4.4.c

    In de afgelopen weken is er ophef en commotie in de samenleving ontstaan over de toegankelijkheid van de nieuwe bibliotheek in het centrum van Alphen aan den Rijn en het verbouwde Oude Raadhuis in Boskoop. Het college heeft daarom besloten om de gemeenteraad te informeren met de bijgaande brief. Daarnaast zijn er door de PvdA artikel 40 vragen gesteld. Deze vragen worden eveneens beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    • Akkoord gaan en versturen van bijgaande raadsbrief
    • Akkoord gaan met de voorgestelde beantwoording van de artikel 40 vragen

  47. 4.4.d

  48. 4.4.e

  49. 4.5

    Bijlagen

    Besluit

    5a: Bezwaarschrift uitritvergunning Staalweg: binnen twee weken volgt een
    schriftelijke update, op basis daarvan bezien of bespreking wenselijk is.


    5e: Brief Scala College/Coenecoop College over onderwijshuisvesting: staat
    geagendeerd voor commissiebespreking op 3 december as.


    Met de overige afdoeningsadviezen wordt ingestemd.

  50. 4.7
    Ontwerpantwoordbrieven
  51. 4.7.a

    Het bestuur van de GR De Oude Rijnzone stelt jaarlijks een ontwerp-begroting op en voorziet deze van een beleidsmatige en financiële toelichting. Deze ontwerp-begroting 2021 GR Oude Rijnzone wordt voor een reactie voorgelegd aan de deelnemende gemeenten. De gemeente Alphen aan den Rijn heeft geen opmerkingen over de ontwerp-begroting 2021 van de GR Oude Rijnzone.

    Voorgesteld besluit

    1. Geen opmerkingen te hebben op de Ontwerp-begroting 2021 van de Gemeenschappelijke Regeling Oude Rijnzone;
    2. Het bestuur van de GR ORZ hierover schriftelijk te informeren;
    3. De raad te informeren via de Lijst ontwerp-antwoordbrieven.
  52. 5

    Het is dit jaar de verwachting dat de kerstdagen en jaarwisseling extra bijzonder zullen worden vanwege de coronamaatregelen. Veel mensen zullen deze dagen in kleine gezelschappen thuis vieren. Supermarkten verwachten daardoor extra drukte voor en tijdens de feestdagen. De Albert Heijn heeft daarom voor vier filialen het verzoek ingediend om de openingstijden te verruimen, waardoor spreiding van winkelend publiek mogelijk is. Vanwege deze uitzonderlijke situatie maakt dit voorstel het mogelijk om eenmalig op (24 en 26 december en 1 januari) de winkels in de levensmiddelenbranche zoals supermarkten – bakkers, etc. – open te stellen. Hiermee wordt het winkelend publiek zoveel mogelijk gespreid en blijven de gezondheidsrisico’s voor klanten en personeel zoveel mogelijk beperkt.

    Stemuitslag

    voor 81%
    tegen 19%
    voor
    ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), SP (2), VVD (6)
    tegen
    CDA (6), RGL (1)

    Voorgesteld besluit

    1. Te besluiten tot afwijking van de Winkeltijdenverordening, conform bijgevoegde wijzigingsverordening.
    2. De gemeenteraad voorstellen om eenmalig af te wijken van de Winkeltijdenverordening Alphen aan den Rijn 2015, artikel 3.

    Besluit

    De fracties van CDA en RGL zijn tegen dit voorstel: niet alleen vanwege zingeving maar
    ook uit zorg voor winkelpersoneel en kleine ondernemers. Volgens hen bieden de huidige
    openingstijden voldoende mogelijkheden voor spreiding van publiek.
    De fractie van CU wil eenmalige verruiming van de winkeltijden wel toestaan, juist met het
    oog op verantwoorde spreiding van winkelend publiek. Wel wordt gevraagd om een
    evaluatie van deze verruiming .

  53. 6

    Grondbeleid is een middel om de ruimtelijke doelstellingen van de gemeente Alphen aan den Rijn te realiseren. Deze Nota Grondbeleid beschrijft onze rol en het ons ter beschikking staande instrumentarium bij het ontwikkelen van gronden, en wet- en regelgeving welke daarbij van belang zijn. Bij de realisatie van onze beleidsdoelen kunnen wij als gemeente verschillende vormen van grondbeleid hanteren. Deze vormen variëren van een sterk actieve rol voor de gemeente tot een louter faciliterende rol. Wij willen als gemeente wendbaar en flexibel kunnen omgaan met verschillende situaties en vraagstukken die zich voor kunnen doen. Daarom kiezen wij ervoor om situationeel grondbeleid te voeren. Dit houdt in dat wij niet altijd dezelfde vorm van grondbeleid voeren, maar per situatie onderzoeken wat het best passend is.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    De geactualiseerde Nota Grondbeleid 2020-2023 met de Bijlage nota grondbeleid 2020-2023 vast te stellen met de volgende uitgangspunten:
    1 Wij voeren situationeel grondbeleid. Per locatie wordt bekeken welk type grondbeleid het beste bij de ontwikkeling past.
    2 Per situatie wordt ons afwegingskader doorlopen, waarbij wij rekening houden met:
    2.1. Onze ambities als gemeente, oftewel het maatschappelijk rendement (in overeenstemming met de vijf ontwikkelrichtingen);
    2.2. Of de ontwikkeling (op gewenste wijze) door de markt wordt opgepakt;
    2.3. De gewenste mate van gemeentelijke regie;
    2.4. De eigendomssituatie van de gronden;
    2.5. De financiële uitkomst van de ontwikkeling;
    2.6. Risico’s die gepaard gaan met de ontwikkeling.
    3 Voor elke ontwikkeling, ongeacht de toegepaste strategie, wordt bij het collegevoorstel een startdocument met de bovengenoemde overwegingen opgesteld.
    4 Ieder jaar worden, in het kader van de Jaarrekening, de projecten beoordeeld en wordt geconcludeerd of er aanpassingen nodig zijn voor bijvoorbeeld budgetten en resultaatverwachtingen;

    Besluit

    De raad besluit de Nota grondbeleid 2020-2023 unaniem vast te stellen.

  54. 7

    Ten behoeve van de voor de ontwikkeling van de woningbouwlocatie en de stationsontwikkeling Hazerswoude-Rijndijk benodigde natuurcompensatie en de voorgestane uitbreiding van de uitbreiding van het vogelweidegebied De Wilck, wil het college overgaan tot het verkopen van een perceel grond (gelegen aan de Vierheemskinderenweg) aan Staatsbosbeheer. Ook zijn met Staatsbosbeheer afspraken gemaakt over een gemeentelijke bijdrage ten behoeve van de realisatie van de benodigde natuurcompensatie. Deze afspraken zijn vastgelegd in een koopovereenkomst. Aangezien deze overeenkomst ten aanzien van de natuurcompensatie een inhoudelijke wijziging van de facilitaire exploitatie Westvaartpark tot gevolg heeft, is de facilitaire exploitatie geactualiseerd. Het college stelt de raad voor om de geactualiseerde facilitaire exploitatie Westvaartpark vast te stellen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    Collegebesluit:
    1. de verkoop van een perceel grond aan Staatsbosbeheer, kadastrale aanduiding Hazerswoude, sectie H, nummer 761 (ged.), groot 8,97 hectare, ten behoeve van de natuurcompensatie Westvaartpark/stationsontwikkeling Hazerswoude-Rijndijk en uitbreiding van de uitbreiding van het vogelweidegebied De Wilck, tegen een koopsom van totaal € 80.798,-- excl. btw;;
    2. het doen van een financiële bijdrage aan Staatsbosbeheer ter grootte van € 159.695,-- t.b.v. het realiseren van ca. 5 hectare bos, waarmee invulling wordt gegeven aan de compensatieverplichting;
    3. het aangaan van bijgevoegde koopovereenkomst met Staatsbosbeheer;
    4. wethouder Van As te mandateren om de koopovereenkomst namens het college aan te gaan, tekstuele wijzigingen door te voeren in de koopovereenkomst en conform bijgevoegd volmacht van de burgemeester tot ondertekening ervan over te gaan;
    5. De gewijzigde invulling van de boscompensatieverplichting voortvloeiend uit de overeenkomst met Staatsbosbeheer inzake grondverkoop De Wilck en boscompensatie verwerken in de geactualiseerde facilitaire exploitatie Westvaartpark.
    Voorstel aan gemeenteraad:
    6. De gemeenteraad voor te stellen de geactualiseerde facilitaire exploitatie Westvaartpark vast te stellen en de financiële gevolgen op te nemen en te verwerken in de begroting via een separate begrotingswijziging;

    Besluit

    De raad besluit de (geheime) actualisatie facilitaire exploitatie Westvaartpark unaniem vast
    te stellen.

  55. 8

    Dit voorstel heeft betrekking op de vaststellingsovereenkomst tussen gemeente, de Landelijke rijvereniging en ponyclub ‘De Alphense Ruiters”, de Stichting Stal- en Rijcentrum LR en PC De Alphense Ruiters c.q. de Stichting Hippisch Centrum Zeegersloot, en de bestuurders van voornoemde rechtspersonen in privé, zaaknummer 219492. Na langdurig overleg tussen de gemeente en genoemde partijen is minnelijk overeenstemming bereikt over oplossing van de gerezen geschillen. De afspraken terzake zijn vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst, waarvan geheimhouding gelet op de daarin opgenomen financiële informatie en de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen wenselijk is.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SP (2), VVD (6)

    Besluit

    De door het college opgelegde geheimhouding over de vaststellingsovereenkomst
    manage wordt unaniem bekrachtigd.

  56. 9

    Dit collegevoorstel heeft betrekking op het collegevoorstel (zaaknummer 270740) inzake de realisatie van een woonwagenlocatie aan het Weteringpad en de herontwikkeling van de woonwagenlocatie aan de Marokkostraat in Alphen aan den Rijn en de voor beide ontwikkelingen opgestelde grondexploitaties, alsmede de onderbouwing van een kredietaanvraag voor kavelafname en bouw woonwagens. De bijlagen 1 behorend bij de grondexploitatie Weteringpad en de grondexploitatie Marokkostraat en de bijlage 1 behorend bij de kredietaanvraag kavelafname en bouw woonwagens bevatten gevoelige informatie over de financieel economische positie van de gemeente. Daarom wordt het college voorgesteld om geheimhouding op te leggen ten aanzien van de bijlagen 1 van beide grondexploitaties en bijlage 1 behorend bij de kredietaanvraag en wordt  de gemeenteraad voorgesteld om deze geheimhouding te bekrachtigen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    1. Ex artikel 25 lid 2 Gemeentewet en artikel 10 lid 2 sub b WOB geheimhouding op te leggen ten aanzien van:
    a. de bijlagen 1 van de grondexploitatie Weteringpad en grondexploitatie Marokkostraat en
    b. de bijlage 1 behorend bij de kredietaanvraag en
    2. de gemeenteraad voor te stellen deze geheimhouding te bekrachtigen.

    Besluit

    De door het college opgelegde geheimhouding over de grondexploitaties Weteringpad en
    Marokkostraat wordt unaniem bekrachtigd.

  57. 10

    Tijdens de raadsvergadering van 16 juli jl. is een raadsbreed initiatiefvoorstel ‘Tijdelijke woningbouw tiny houses voor starters of alleenstaanden’ ingediend. In dit initiatiefverzoek worden de volgende opdrachten aan het college gegeven:
    I Gebieden in Alphen stad en de kernen aan te wijzen waarbinnen op korte termijn tiny houses mogelijk gemaakt kunnen worden;
    II De raad te informeren over de consequenties en voor het eind van het jaar te komen met voorstellen om de tiny houses voor starters of alleenstaanden te realiseren;
    III Binnen dit kader met een beleidsplan te komen, voor de plaatsing van tijdelijke woningbouw voor starters of alleenstaanden.
    Het college legt in een informatiebrief uit hoe de opdrachten uit het initiatiefvoorstel worden opgepakt. Concluderend neemt het college de volgende stappen:
    - Momenteel werken we hard om (sociale) woningbouw te versnellen, zoals op de Asfaltcentrale en overige onorthodoxe woningbouwlocaties. Op deze schaarse resterende locaties heeft het de voorkeur van het college om permanente woningen te realiseren, juist ook voor jongeren en spoedzoekers. De Verwo-locatie en de kavel direct ten westen van de Asfaltcentrale kan als alternatief dienen als de Asfaltcentrale niet van de grond komt.
    -  De ontwikkelingen op de voorgestelde bedrijventerreinen, m.u.v. de Gnephoek, zijn te ver gevorderd om daar tijdelijke woningen te realiseren.
    - Om ook op korte termijn te kunnen voorzien in de behoefte van starters en spoedzoekers, gaan we in overleg met de corporaties om in de bestaande voorraad het aandeel woningen dat gereserveerd wordt voor spoedzoekers en jongeren (al dan niet tijdelijk) te verhogen. We wegen af hoe dit zich verhoudt tot de behoefte van andere woningzoekenden.
    - In aanvulling hierop onderzoeken of tijdelijke woningbouw gerealiseerd kan worden op plekken in Alphen stad en de kernen waarvan wij denken dat zij de komende jaren toch niet in aanmerking komen voor permanente woningbouw.
    - Ook brengen we in kaart brengen of er leegstaande kantoren en bedrijven beschikbaar zijn of komen voor transformatie naar wonen. versie d.d. 8 september 2020 pagina 2 van 2
    - Voor de middellange termijn gaan we afwegen welk woningbouwprogramma op de onorthodoxe woningbouwlocaties haalbaar is om zo goed mogelijk in de behoefte van
    verschillende groepen te voorzien. Ook hiervoor dient het woningmarktonderzoek als uitgangspunt.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    gelet op de, op grond van artikel 147a, lid 4 Gemeentewet aan de raad aangeboden, brief van het college d.d. 16 september 2020 met een reactie op het initiatiefvoorstel,
    het initiatiefvoorstel “Tijdelijke woningbouw van Tiny Houses voor starters of alleenstaanden” vast te stellen als kader van de raad voor het college, met de volgende uitgangspunten:
    I  gebieden in Alphen Stad en de kleine kernen - met inachtneming van eventuele door raadsleden aangedragen suggesties voor woningbouwlocaties - aan te wijzen waarbinnen op korte termijn tijdelijke woningbouw voor starters en alleenstaanden, in de vorm van tiny houses, modulaire bouw of flexwonen in bijvoorbeeld leegstaande kantoorpanden mogelijk gemaakt kunnen worden;
    II de raad te informeren over de consequenties en voor het eind van het jaar dan wel zo spoedig mogelijk met voorstellen te komen om deze vormen van tijdelijke woningbouw voor starters of alleenstaanden te realiseren;
    III binnen dit kader met een beleidsplan te komen, voor de plaatsing van tijdelijke woningbouw voor starters of alleenstaanden, waarbij ook aandacht wordt besteed op  welke wijze betere afspraken kunnen worden gemaakt met projectontwikkelaars e.a. om de doorstroming te bevorderen.

    Besluit

    De raad besluit unaniem het initiatiefvoorstel “Tijdelijke woningbouw van Tiny Houses
    voor starters of alleenstaanden” vast te stellen als kader van de raad voor het college.

  58. 11.a

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SP (2), VVD (6)