Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

donderdag 16 juli 2020

17:00 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
J.W.E. Spies
Toelichting

Gewijzigd aanvangstijdstip!
Fysieke vergadering, zonder publiek!
Mededeling voor raadsleden: graag ontvangen wij 24 uur voor aanvang van de vergadering opgave over welke hamerstukken uw fractie een stemverklaring wil afgeven en eventuele amendementen en moties.
Een vraag voor agendapunt 3 kunt u tot 9.00 uur op de dag van de vergadering aanmelden bij de griffie.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 0
    Voorafgaand aan de vergadering aanbieden petitie bouwplannen ARC terrein, nms bewonersvereniging Beerendrecht i.o.
  2. 1
    17.00 uur Opening en vaststellen agenda
  3. 1.a

    Besluit

    Het ordevoorstel van de heer Du Chatinier om agendapunt 13 “Reserve (fonds) Wonen en infra” en agendapunt 15 “Ambitie Park Zegersloot” van de agenda af te halen en eerst te bespreken in commissieverband wordt aangenomen.

  4. 2

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Besluit

    De besluitenlijst wordt unaniem vastgesteld.

  5. 3
    Vragen raadsleden
  6. 4

    Over de op de lijst ingekomen mededelingen en brieven staande stukken wordt niet inhoudelijk gesproken in de raadsvergadering. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de afdoeningsadviezen.

  7. 4.1
    Mededelingen en brieven van het college
  8. 4.1.a

    De gemeente Alphen aan den Rijn hecht waarde aan de ontwikkeling van de logistieke sector in haar gemeente en heeft dit als één van de speerpunten opgenomen in haar economisch beleid. Het plangebied van Steekterpoort II is vanwege de omvang en de nabijheid van de containerterminal zeer geschikt voor kavels groter dan 3 ha voor grote logistieke partijen. Door het invullen van deze behoefte kan de combinatie van transport over water en weg beter worden benut. Om daadwerkelijk tot uitgifte over te gaan is het noodzakelijk dat het bestemmingsplan van Steekterpoort II deze invulling mogelijk maakt.
    Om de omgevingsdialoog af te ronden zal het concept ontwerpbestemmingsplan eerst worden voorgelegd aan bewonersvereniging ‘Onder de hefbrug’, zodat – na verwerking van de reactie - het ontwerpbestemmingsplan in het najaar in procedure kan worden gebracht.
    De raad wordt over de voortgang geïnformeerd door middel van een raadsinformatiebrief.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van het concept ontwerpbestemmingsplan Steekterpoort II;
    2. De gemeenteraad te informeren over de voortgang conform bij gevoegde conceptbrief;
    3. Het concept ontwerpbestemmingsplan in het kader van de omgevingsdialoog voor te leggen aan bewonersvereniging ‘Onder de Hefbrug’.

    Besluit

    4.1.a: collegebesluit en brief 1a over voorbereiding bestemmingsplan Steekterpoort II: integrale bespreking hiervan met bedrijventerreinenstrategie en woningbouw in stad en in de kernen (verzoek CDA);

  9. 4.1.b

    Gemeente Alphen aan den Rijn streeft naar een gezonde, duurzame en aantrekkelijke binnenstad. Tegelijkertijd worden problemen gesignaleerd op het vlak van parkeren en parkeerbeleid. In de huidige situatie is de parkeerdruk ’s avonds in het centrum hoog. Om meer woningen in het stadshart te kunnen toestaan en ook iets te kunnen doen aan de huidige parkeerdruk is aanpassing van het parkeerbeleid noodzakelijk. Om het parkeerbeleid in het centrum zorgvuldig maar ook doelgericht te kunnen aanpassen wil het college met de raad in gesprek over de mogelijke opties en de effecten van de verschillende maatregelen.

    Voorgesteld besluit

    - De discussienota voor discussie en standpuntbepaling aan te bieden aan de gemeenteraad
    - Hierbij uit te gaan van strategie 2, inhoudende ruimte te geven aan ontwikkelingen en oplossen en voorkomen van parkeerproblemen in het centrum
    - Hiervoor een informatiemarkt te organiseren na de zomer 2020 en daarbij de raadsleden te vragen welke richting wenselijk zou zijn als sturend principe voor het te volgen parkeerbeleid

  10. 4.1.c

    Om te komen tot een ontsluitingsweg op en een groene omzoming van het bedrijventerrein Hoogewaard in Koudekerk aan den Rijn, heeft er de afgelopen periode het nodige overleg plaatsgevonden over de aankoop van de daarvoor benodigde gronden. Het betreft hier een gedeelte van perceel gelegen op en aansluitend op het bedrijventerrein, kadastraal bekend als gemeente Koudekerk, sectie B, nummer 5125, groot circa 8.485 m². De minnelijke onderhandelingen hebben in dit geval geleid tot overeenstemming over de aankoop.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met:
    1. de aankoop van een perceel grond, kadastraal bekend als gemeente Koudekerk, sectie B, nummer 5125, groot circa 8.485 m², ten behoeve van de realisatie van een ontsluitingsweg op en een groene omzoming van het bedrijventerrein Hoogewaard in Koudekerk aan den Rijn;
    2. het aangaan van bijgevoegde koopovereenkomst;
    3. wethouder Van As te mandateren om de koopovereenkomst namens het college aan te gaan, tekstuele wijzigingen door te voeren in de koopovereenkomst en conform bijgevoegd volmacht van de burgemeester tot ondertekening ervan over te gaan.

  11. 4.1.d

    Woonforte is 1 juli 2020 eigenaar van de voormalige GGZ-kliniek aan de Noorderkeerkring 20/20a te Alphen aan den Rijn. Dit pand is aangekocht om op termijn te slopen en hier ongeveer 164 sociale huurwoningen voor terug te bouwen. Voordat de bouw van de huurwoningen kan starten zullen de nieuwbouwplannen verder uitgewerkt moeten worden. Naast de bouwkundige uitwerking dienen ook diverse onderzoeken te worden uitgevoerd om vergunningprocedures te kunnen starten. Een dergelijk traject neemt doorgaans minimaal anderhalf jaar in beslag. Vooruitlopend op de (her)ontwikkeling van de betreffende locatie heeft Woonforte onderzocht of het pand tot de start van de sloop op een maatschappelijk wijze bewoond kan worden. In de Noorderkeerkring zijn 117 eenheden te creëren en kan op korte termijn ongeveer een kwart van de spoedzoekers snel gehuisvest worden voor een periode van anderhalf jaar. Woonforte heeft Villex Vastgoedbescherming geselecteerd om het pand voor de periode van de tijdelijke verhuur te beheren en te exploiteren. Huurders hebben een tijdelijk huurcontract en geen recht op vervolghuisvesting. Dit wordt hen bij aanvang de huur medegedeeld.

    Voorgesteld besluit

    - instemmen met tijdelijke verhuur, voor een periode van maximaal 1,5 jaar, van de Noorderkeerkring 20/20A te Alphen aan den Rijn.

  12. 4.1.e

    Op 7 april heeft het college besloten om de Voedselbank een tegemoetkoming te verstrekken. Het college is van mening dat voorkomen moet worden dat kwetsbare huishoudens die afhankelijk zijn van de Voedselbank financieel nog meer in de problemen komen. Het college heeft op 23 juni 2020 naar aanleiding van een verzoek van de Voedselbank, besloten om de subsidietermijn te verlengen van 1 juni 2020 naar 1 augustus 2020.

    Voorgesteld besluit

    -De subsidietermijn zoals deze is opgenomen in het collegebesluit van 7 april 2020 te verlengen van 1 juni 2020 naar 1 augustus 2020 (de overige voorwaarden blijven ongewijzigd).

  13. 4.1.f

    Het college van B&W heeft een steunfonds Covid-19 opgericht om lokale sociaal maatschappelijke
    organisaties te helpen om continuïteit- of acute liquiditeitsproblemen op te lossen die zij
    redelijkerwijs niet zelf kunnen opvangen. Deze aanvragen worden getoetst aan de Algemene
    subsidieverordening Gemeente Alphen aan den Rijn 2020 en de Nadere regels behorend bij het
    Steunfonds. Het college besluit over de derde tranche aanvragen in het kader van dit steunfonds.

    Voorgesteld besluit

    1. De in Bijlage 1 genoemde organisaties een voorlopige, eenmalige subsidie te verlenen met een totaalbedrag van € 365.925,76 (tranche III);

  14. 4.1.g

    Op 24 april 2020 heeft de Provincie Zuid-Holland de gemeente met een brief geattendeerd op de ter inzage legging van de  Ontwerp Zuid-Hollandse Omgevingsverordening (ZHOV). In de Zuid-Hollandse Omgevingsverordening (ZHOV) zijn de huidige regels voor de fysieke leefomgeving omgezet naar het stelsel van de Omgevingswet. Het uitgangspunt voor de ZHOV is dat in principe de huidige provinciale Omgevingsverordening Zuid-Holland gelijkwaardig worden
    overgezet naar het stelsel van de Omgevingswet. Dit is echter niet altijd mogelijk en wenselijk.
    Voorafgaand aan de besluitvorming wordt de ontwerp ZHOV zes weken ter inzage gelegd. Het college maakt van deze ter inzage legging gebruik om een aantal vragen en zienswijzen kenbaar te maken.

    Voorgesteld besluit

    Vastgesteld met tekstuele aanpassingen. De portefeuillehouder is gemachtigd de wijzigingen door te voeren. In de zienswijzen thema's 'wonen' en 'mobiliteit' toevoegen.

  15. 4.1.h

    Gemeenten zijn volgens de Wet Kinderopvang verantwoordelijk voor het toezicht op en de handhaving van de kwaliteit van kinderopvangvoorzieningen (kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang, gastouderbureaus en voorzieningen voor gastouderopvang). Over de uitvoer hiervan leggen gemeenten jaarlijks verantwoording af. Uit de jaarverantwoording kinderopvang 2019 blijkt dat de Gemeente Alphen aan den Rijn voldoet aan de uitvoer van haar wettelijke taken.

    Voorgesteld besluit

    - De jaarverantwoording Kinderopvang 2019 vast te stellen.

  16. 4.1.i

    De gemeenteraad wordt geïnformeerd over de aanpak van de participatie in het kader van het Perspectief voor landschap en stad voor de locatie Noordrand I.

    Voorgesteld besluit

    Met bijgevoegde brief de gemeenteraad te informeren over de participatie in het kader van het Perspectief voor landschap en stad voor de locatie Noordrand I.

  17. 4.1.j

    Na het vertrek van wethouder Maat hebben de overige collegeleden zijn bestuurlijke taken overgenomen. Met de benoeming van wethouder Van Zuylen wordt de portefeuilleverdeling opnieuw vastgesteld.

    Voorgesteld besluit

    1. De vervanging van de burgemeester, de onderlinge vervanging en de portefeuilleverdeling vast te stellen;
    2. Wethouder Van Zuylen te benoemen tot lid van het algemeen bestuur in gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Midden-Holland.
    3. De betrokken organisaties en de gemeenteraad hierover te informeren.

  18. 4.1.k

    Gemeenten ontvangen jaarlijks geoormerkte middelen ten behoeve van het bestrijden en voorkomen van onderwijsachterstanden (OAB). Belangrijk onderdeel van OAB is de Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), waarin gemeenten ook een aantal verantwoordelijkheden hebben. Daarnaast is er binnen de kaders van de geoormerkte middelen ruimte voor gemeentelijke beleidsvrijheid. In het jaarverslag 2019 wordt teruggeblikt op hoe OAB vorig jaar is uitgevoerd. In samenwerking met diverse partners is in het Uitvoeringsplan OAB 2020-2022 omschreven op welke manier in gezamenlijkheid uitvoering gegeven zal worden aan OAB de komende jaren. Het college wordt gevraagd het Jaarverslag OAB 2019 en het Uitvoeringsplan OAB 2020-2022 vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    - Het jaarverslag OAB 2019 vast te stellen.
    - Het Uitvoeringsplan OAB 2020-2022 vast te stellen.

  19. 4.1.l

    De gemeente wil woonservicegebieden realiseren waar senioren met en zonder zorgvraag zelfstandig kunnen wonen, ook als zij (zwaardere) gezondheidsklachten krijgen. In het
    woonservicegebied zijn voorzieningen voor zorg, welzijn, ontmoeting en ondersteuning aanwezig zodat senioren in en nabij het gebied beter, verantwoord en zelfstandig kunnen blijven wonen. De woonservicegebieden dragen bij aan eenzaamheidsbestrijding, (spontane) ontmoeting, ondersteuning tussen bewoners onderling en een gevoel van veiligheid.
    In de woonservicegebieden wordt een ‘tussenvorm’ gerealiseerd: een beschut complex waar vitale én minder vitale senioren wonen. Senioren kunnen hier blijven wonen tot en met het moment dat zij zware dementiezorg nodig hebben (tenzij dit niet langer veilig en verantwoord is).
    Om te beginnen wordt er gestart met een pilot in de omgeving Bospark die zich richt op zowel de realisatie van het complex als op het hele woonservicegebied. Dit laatste is van belang omdat we gebieden willen realiseren waar we voorzieningen en zorg nabij plekken waar veel senioren wonen kunnen brengen, vanwege onvoldoende mogelijkheden om nieuwe (complexen met) seniorenwoningen te realiseren.

    Voorgesteld besluit

    De ambitie om woonservicegebieden met woonzorgcomplexen te realiseren, startend met een pilot in de omgeving Bospark, vaststellen.

  20. 4.1.m

    Vanaf half maart 2020 zit heel Nederland in een intelligente ‘lockdown’ vanwege de Coronacrisis. Inmiddels zitten we in de ‘exitfase’ waarin voorzichtig vooruit gekeken wordt naar de situatie na de ‘lockdown’. De grote vraag is hoe het economische landschap van Alphen aan den Rijn er na de ‘lockdown’ uit zal zien in de nieuwe ‘1,5 meter samenleving’. Deze vraag en zorg betreft vooral de horeca en retail. Met name deze sectoren zijn gevoelig voor het gedrag van de consumenten in de nieuwe ‘1,5 meter samenleving’ en de effecten van dit gedrag zullen voor iedereen zichtbaar worden. We kunnen rekening houden met meer leegstand, meer faillissementen maar ook met een toenemende creatieve inzet bij de Alphense ondernemers om in de crisis te kunnen ‘overleven’. In deze dynamiek zal naar verwachting een groot beroep op de inzet van de gemeente worden gedaan. De gemeente wil met haar inzet op korte termijn voorkomen dat de nieuwe ‘1,5 meter samenleving’ zal leiden tot een aanslag op de leefbaarheid in de winkelgebieden. De gemeente heeft haar beleid vastgelegd in de notitie ‘Winkelgebieden in de nieuwe ‘1,5 meter samenleving’ en het college heeft dit nu vastgesteld. Voor de uitvoering wil de gemeente op korte termijn de samenwerking met het Alphense bedrijfsleven intensiveren en zich daarbij met name richten op het economisch kwetsbare Centrum/Stadshart en de aanloopstraten daarin. Voor de langere termijn zal de actualisatie van de huidige detailhandelsvisie eind dit jaar meer inzicht geven.

    Voorgesteld besluit

    De notitie Winkelgebieden in de nieuwe ‘1,5 meter samenleving’ vaststellen.

    Besluit

    4.1.m: collegebesluit actualisatie detailhandelsvisie: college wordt gevraagd winkelgebieden in de kernen te betrekken in deze visie en die dan via agendacommissie aan te bieden voor commissiebespreking (verzoek CU);

  21. 4.1.n

    Vanaf 1 juni 2020 mag de horeca weer open. Verschillende horecaondernemers hebben een initiatief ingediend om tijdelijk een groter terras te plaatsen. Wanneer dit terras niet binnen de “Nadere regels voor terrassen 2015” past moet er een terrasvergunning worden verleend. In verband met de uitzonderlijke omstandigheden wordt voorgesteld om voor een aantal aanvragen een tijdelijke terrasvergunning te verlenen voor de tijd dat de 6e Noodverordening van kracht is. In 2015 is het Standplaatsbeleid en bijbehorende nadere regels vastgesteld waarin staat wanneer en waarvoor een standplaatsvergunning wordt afgegeven. Standplaatsen kunnen worden gerealiseerd op de door het college aangewezen plaatsen. Tevens wordt er een huurovereenkomst afgesloten. Een aantal standplaatshouders hebben zich bij de gemeente gemeld met het verzoek om op een andere standplaats dan gewoonlijk te mogen staan.

    Voorgesteld besluit

    Geen leges in rekening te brengen voor het afgeven van tijdelijke terras- en standplaatsvergunningen voor de duur van de noodmaatregelen (6e Noodverordening).

  22. 4.1.o

  23. 4.1.p

    Het college van B&W heeft een steunfonds Covid-19 opgericht om lokale sociaal maatschappelijke organisaties te helpen om continuïteit- of acute liquiditeitsproblemen op te lossen die zij redelijkerwijs niet zelf kunnen opvangen. Deze aanvragen worden getoetst aan de Algemene subsidieverordening Gemeente Alphen aan den Rijn 2020 en de Nadere regels behorend bij het Steunfonds. Het college besluit over de vierde tranche aanvragen in het kader van dit steunfonds.

    Voorgesteld besluit

    1. De in Bijlage 1 genoemde organisaties een voorlopige, eenmalige subsidie te verlenen met een totaalbedrag van € 55.870 (tranche IV);

  24. 4.1.q

    Een aantal raadsfracties heeft een motie ingediend rondom de toegankelijkheid van de gemeentelijke inkomensondersteunende voorzieningen. Het college stuurt de raad een tussenbericht over de voortgang.

    Voorgesteld besluit

    De brief over de voortgang van de motie aan de raad versturen

  25. 4.2

    Geen.

  26. 4.3
    Collegebesluiten betrekken bij financiële producten
  27. 4.3.a

    In november 2019 is door de gemeenteraad van Gemeente Alphen aan den Rijn het beleidskader Sociaal Domein 2021, ‘Omdat het gewoon kan’ vastgesteld. In dit beleidskader zijn leidende principes, thema’s en een zestal bundels benoemd. Eén van deze bundels is de bundel Preventie, een subsidieregeling die vanaf 1 juli 2021 van start gaat. Om de transformatie in het sociaal domein te versnellen heeft de raad op 26 maart jl. drie jaar lang extra financiën ter beschikking gesteld. Deze middelen moeten gebruikt worden om de preventieve basis zo in te richten dat er vanuit de basis een beweging op gang gebracht wordt. Eén van de speerpunten hierbij is dat de preventieve basisinfrastructuur dusdanig ingericht en versterkt wordt dat deze zorg gaat dragen voor een gezonde leefstijl voor al onze inwoners (van -9 maanden tot 100+).
    In 2019 en 2020 heeft Gemeente Alphen aan den Rijn aan een lokaal sportakkoord gewerkt. Al snel bleek dit sportakkoord niet alleen over sport te gaan, maar over vitale inwoners. Samen met inwoners, verenigingen, werkgevers, onderwijs, gezondheidszorg en andere belangrijke actoren binnen onze gemeente, stelt Gemeente Alphen aan den Rijn een vitaliteitsplan met concrete plannen op om te komen tot vitalere inwoners. Dit plan, waar alle genoemde partijen verantwoordelijkheid voor nemen, is van en voor de samenleving en heeft een directe link naar de bundel Preventie.
    Door de coronacrisis is leefstijl weer helemaal op de agenda terecht gekomen. Niet alleen hebben veel Nederlanders (en dus ook inwoners van Alphen aan den Rijn) de afgelopen maanden zich minder bezig gehouden met gezond leven, ook geven wetenschappers aan dat juist een gezonde leefstijl belangrijk is om complicaties bij een virusinfectie te voorkomen.
    Omdat gezonde leefstijl wellicht nu nog belangrijker is dan ooit tevoren en er allerlei initiatieven ontstaan vanuit de samenleving (in het kader van het Vitaliteitsplan), wil het college enkele initiatieven al vanaf 2020 financieren. Deze initiatieven kunnen voor één jaar gefinancierd worden vooruitlopend op de subsidieregeling.

    Voorgesteld besluit

    De raad in de Najaarsnota voor te stellen om € 100.000 van de reeds beschikbaar gestelde middelen ad €3.000.000 voor incidentele investering Preventie in 2021 (Zaaknummer 290709) naar 2020 te verschuiven.

  28. 4.3.b

    Op 26 juni 2019 heeft de gemeente met Habeko en Hazerswoudse Boys een intentieovereenkomst gesloten. Doel was om te onderzoeken of de opbrengsten uit de verkoop van de gemeentegrond waarop nu het derde veld van Hazerswoudse Boys hoog genoeg zijn om een kunstgrasveld te realiseren op het trainingsveld van Hazerswoudse Boys. Achterliggende gedachte daarbij was dat Hazerswoudse Boys met een extra kunstgrasveld voldoende speelcapaciteit heeft om te kunnen trainen en om wedstrijden te kunnen spelen. Op een kunstgrasveld kunnen namelijk meer speeluren worden gemaakt dan op een natuurgrasveld. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de ontwikkeling niet haalbaar was. Vervolgens heeft Habeko de samenwerking gezocht met Hazerswoude Boys en zelf onderzocht of de realisatie van een kunstgrasveld mogelijk is. Op 26 februari 2020 hebben zij een brief naar het college gestuurd met een voorstel waarbinnen de ontwikkeling volgens hen wel haalbaar is. Met dit collegevoorstel zorgt het college voor dekking van het kunstgrasveld in de begroting van 2021 en wordt een brief verzonden naar Habeko en Hazerswoudse Boys met de voorwaarden waaronder  de haalbaarheid van de voorgenomen ontwikkeling verder kan worden onderzocht.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de voorwaarden waaronder de gemeente met Habeko en Hazerswoudse Boys de haalbaarheid van de ontwikkeling van sociale woningbouw op veld 3 van Hazerswoudse Boys verder wil onderzoeken:
    a. Habeko koopt het veld van de gemeente, laat de grond bouw- en woonrijp maken en laat de sociale huurwoningen op die locatie ontwikkelen waarbij alle aanbestedingsplichtige opdrachten voor eigen rekening en risico door Habeko in de markt worden gezet. Habeko geeft de vrije sector kavels uit mits Habeko daar goedkeuring voor krijgt verkregen van de Minister danwel als Habeko kan aantonen dat er sprake is van een uitzondering op grond waarvan deze goedkeuring niet is vereist;
    b. Belanghebbenden worden betrokken bij de planvorming.
    c. De uit te geven grond moet, in verband met de staatssteunregels, marktconform zijn en Habeko moet BTW en plankosten aan de gemeente betalen.
    d. De gemeente kan een deel van de opbrengst uit de verkoop van veld 3 inzetten ter dekking van de boekwaarde die rust op het derde veld.
    e. De gemeente kan een deel van de opbrengst uit de verkoop van veld 3 inzetten ter dekking van de aanleg van een geschikt officieel KNVB goedgekeurd kunstgraswedstrijdveld, met veldomheining en veldverlichting waarbij alle aanbestedingsplichtige opdrachten door Hazerswoudse Boys voor eigen rekening en risico in de markt worden gezet.
    f. Hazerswoudse Boys kan het risico op schade aan het nieuwe veld door eventuele zettingsverschillen afdekken.
    2. Bijgevoegde brieven - waarin bovenstaande voorwaarden zijn opgenomen - aan Habeko en Hazerswoudse Boys te versturen.
    3. Via de begroting 2021 een investeringsbudget ad. € 776.493,- opnemen in het Meerjarig Investeringsplan (MIP) en dit te dekken middels;
    a. De verkoop opbrengst veld 3;
    b. Een vrijval vanuit de voorziening MJOP buitensportvelden;
    c. Het rente resultaat, begroting 2021;

    Besluit

    4.3.b: woningbouw 3e veld Hazerswoudse Boys: inplannen voor bespreking in commissievergadering (verzoek PvdA);

  29. 4.3.c

    Het college informeert de raad middels de Kaderbrief 2021 over de voorgenomen mutaties van de financiële positie van de gemeente in de aankomende Programmabegroting 2021-2024 ten gevolge van autonome ontwikkelingen en noodzakelijke beleidsbijstellingen. In de planning & controlcyclus 2020 van de gemeente vervangt de Kaderbrief 2021 dit jaar de reguliere kadernota. De coronacrisis brengt dit jaar dusdanige buitengewone omstandigheden en onzekerheden met zich mee, dat het uitbrengen van een reguliere kadernota onwenselijk is.

    Voorgesteld besluit

    1. De raad middels bijgaande Kaderbrief 2021 informeren over de voorgenomen mutaties van de financiële positie van de gemeente in de aankomende Programmabegroting 2021-2024.

  30. 4.3.d

    De beheerders van het gemeentefonds (de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de staatssecretaris van Financiën) verstrekken regelmatig mededelingen over de algemene uitkering via de gemeentefondscirculaires. Daarin worden de ontwikkelingen toegelicht op grond van de meest recente gegevens over de financiën en het beleid op rijksniveau. In dit verband is onlangs de meicirculaire 2020 over de algemene uitkering uit het gemeentefonds ontvangen. In deze circulaire worden de mutaties in het gemeentefonds nader toegelicht.

    Voorgesteld besluit

    1. De uitkomsten van de meicirculaire 2020, jaarschijf 2020 te verwerken in de Najaarsnota 2020;
    2. De uitkomsten van de meicirculaire 2020, jaarschijven 2021 tot en met 2024 te betrekken bij de kaderbrief 2021 en verwerken in de begroting 2021-2024;
    3. Akkoord te gaan met de verbijzondering van de voorgestelde taakmutaties;
    4. Akkoord te gaan met het handhaven van de stelpost BCF op € 550.000;
    5. De raad te informeren over de uitkomsten van de meicirculaire 2020, met hierin verwerkt de voorgestelde verwerking van deze uitkomsten zoals benoemt bij besluit 1 tot en met 4.

  31. 4.3.e

    Besluit

    4.3 e addendum coalitieakkoord : het college wordt gevraagd dit addendum met een financiële onderbouwing voor commissiebehandeling aan te bieden (verzoek SGP/VVD/CU)

  32. 4.3.f

    Door het toenmalige bestuur van de voormalige gemeente Boskoop is in 2008 een Anterieure Exploitatie Overeenkomst met Volker Wessels ondertekend, waarin afspraken zijn vastgelegd voor de ontwikkeling van de Azalealaan. Zowel Volkers Wessels als de gemeente hebben vastgesteld dat de overeenkomst van 2008 qua werkbaarheid is gedateerd. Partijen hebben de uitgangspunten uit de overeenkomst van 2008 in deze nieuwe AEO gerespecteerd qua programma, financiële afspraken en taken en verantwoordelijkheden.
    Het college stelt de nieuwe AEO vast en besluit deze te ondertekenen. Wethouder Van As is gemandateerd om deze overeenkomst in juli 2020 te ondertekenen.

    Voorgesteld besluit

    1. De AEO met Volker Wessels inzake de ontwikkeling Azalealaan vaststellen en ondertekenen;
    2. De burgemeester mandateert wethouder Van As om de betreffende overeenkomst namens de gemeente te ondertekenen;
    3. De gemeenteraad informeren

    Besluit

    4.3.f.: collegebesluit anterieure exploitatie-overeenkomst ontwikkeling Azalealaan Boskoop: inplannen voor commissiebespreking (voordat onomkeerbaar besluit wordt genomen) omdat wordt afgeweken van eerder raadsbesluit zonder overleg met de raad (verzoek CU);

  33. 4.4
    Vragen van raadsleden o.g.v. artikel 40 of 42 van het Raadsreglement van orde
  34. 4.4.a

    Mevrouw Groep-Eijsackers van de SP heeft vragen gesteld over mogelijke misstanden en onderverhuur aan een woning aan de Aardster in Alphen aan den Rijn. Het college heeft de vragen schriftelijk beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40 vragen van mevrouw Groep-Eijsackers, namens de fractie van de SP, te beantwoorden met bijgevoegde brief.

  35. 4.4.b

    Mevrouw Braat heeft artikel-40-vragen gesteld over schuldhulpverlening in de gemeente Alphen aan den Rijn. Het college beantwoordt deze vragen met de brief.
    Inclusief beantwoording aanvullende vraag nr 43 van mw Groep (SP).

    Voorgesteld besluit

    De vragen van mevrouw Braat over schuldhulpverlening met de conceptbrief beantwoorden

  36. 4.4.c

    Raadsleden mevr. Verkleij-Lemmers en dhr. Van Gool hebben op grond van artikel 40 van het raadsreglement van orde vragen gesteld. De vragen hebben betrekking op recreatie en vakantiewoningen in de gemeente. Deze vragen zijn door het college van B&W beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De door raadsleden Verkleij-Lemmers en Van Gool gestelde vragen over recreatie- en vakantiewoningen te beantwoorden, zoals voorgesteld in bijgevoegde antwoordbrief.

    Besluit

    4.4.c: fractie van CDA beraadt zich nog over beantwoording van de vragen betreffende vakantiewoningen;

  37. 4.4.d

    De heer Van Gool van het CDA heeft vragen gesteld over de reconstructie plan Zuid in Hazerswoude-dorp en meer in het algemeen over de gevolgen die de Coronacrisis heeft voor de bewonersavonden van de reconstructies. Het college heeft de vragen schriftelijk beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40 vragen van de heer Van Gool, namens de CDA-fractie, te beantwoorden met bijgevoegde brief

    Besluit

    4.4.d.: inspraak reconstructie openbare ruimte: afdoeningsadvies moet niet zijn ‘voor kennisgeving aannemen’ maar ‘betrekken bij commissiebehandeling’.

  38. 4.4.e

  39. 4.4.f

  40. 4.4.g

    Mevrouw De Groot heeft namens Rijn Gouwe Lokaal vragen op grond van art. 42 van het reglement van orde gesteld inzake de ontwikkelingen aan de Spoorlaanzone in Zwammerdam. Het college heeft middels bijgevoegde brief aan Rijn Gouwe Lokaal de gestelde vragen beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De door Rijn Gouwe Lokaal gestelde artikel 42 vragen betreffende de ontwikkelingen Spoorlaanzone te Zwammerdam te beantwoorden middels bijgevoegde brief

  41. 4.4.h

  42. 4.4.i

  43. 4.4.j

  44. 4.5

    Bijlagen

  45. 4.6
    Antwoordbrieven aan inwoners/organisaties
  46. 4.6.a
    Reactie aan inwoner speelvoorzieningen Burgtenbuurt
  47. 4.6.b

    Is afgehandeld, maar niet met een antwoordbrief. Er zijn gesprekken geweest, er is een verkeersbesluit genomen, er zijn huis-aan-huisbrieven bezorgd en de parkeerschijfzone is per 1 juni 2020 ingevoerd (bijgevoegd de huis aan huis brief)

  48. 4.6.c

  49. 4.7
    Initiatiefvoorstel
  50. 4.7.a

    Het initiatiefvoorstel wordt voor wensen en bedenkingen aangeboden aan het college.

    Besluit

    De heer Van Gool biedt namens de voltallige raad het initiatiefvoorstel “Tijdelijke woningbouw van Tiny houses voor starters of alleenstaanden” aan de voorzitter van de raad aan. Het voorstel vraagt het college gebieden in Alphen stad en de kernen aan te wijzen waarbinnen op korte termijn Tiny houses voor starters of alleenstaanden mogelijk gemaakt kunnen worden. Het college krijgt de gelegenheid binnen twee maanden wensen en bedenkingen over het voorstel te formuleren, waarna raadsbehandeling plaatsvindt.

  51. 5

    Aanpassingen in bijlagen d.d. 14 april 2020:
    In de herijking fase 3 zat in zowel bijlage 2 als het herijkingsdocument een fout namelijk: Zwammerdam is een categorie A en niet een categorie B dorpshuis. Dit is in beide documenten gewijzigd. Ook is de kaart in de visual aangepast; daarin was abusievelijk het woord satelliet blijven staan.
    In maart 2019 is de startnotitie herijking dorps- en buurthuizen vastgesteld door de gemeenteraad. Fase 1 (de diagnose van ieder gebied) is in juli 2019 vastgesteld en fase 2 “(de
    gewenste eindsituatie): de analyse, conclusies en besluiten per gebied” in oktober 2019.
    In fase 3 (eindvoorstel) dat nu voorligt wordt het totaal voorgelegd. Dit houdt in een voorstel voor aanwijzing van dorps- en buurthuizen per gebied, een voorstel voor de methode van financiering van de dorps- en buurthuizen en zijn per gebied consequenties van de besluiten (waaronder beëindigingsplannen) in beeld gebracht.
    De gemeenteraad wordt gevraagd de herijking dorps- en buurthuizen fase 3 vast te stellen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Besluit

    De raad besluit unaniem de 3e fase herijking buurt- en dorpshuizen vast te stellen en het gevraagde budget beschikbaar te stellen.

  52. 5.a

  53. 6

    Het Coronavirus heeft een aanhoudende impact op onze samenleving en beperkt het functioneren van een aantal maatschappelijke organisaties nog steeds. Door de 1,5 meter
    regel kunnen verschillende maatschappelijke organisaties mogelijk niet optimaal functioneren waardoor de inkomsten achterblijven. Ook de landelijke steunmaatregelen zijn om deze reden verlengd. De verlenging geldt voor zowel de periode van aanvraag als voor de periode van de verlening. Daarom stelt het college van B&W voor om de periode van het Steunfonds te verlengen tot einde december 2020.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Voorgesteld besluit

    1 De periode van verlening en aanvraag voor het Steunfonds te verlengen van eind juni 2020 tot 31 december 2020.
    2 Het college mandaat te geven de Nadere regels indien nodig aan te passen, vast te stellen en uit te voeren.

    Besluit

    De raad stemt unaniem in met de gevraagde verlenging van de termijn voor het Steunfonds maatschappelijke organisaties COVID-19.

  54. 7

    De eigenaar van gronden in de polder Oudshoorn aan de Westkanaalweg ongenummerd (ten oosten van 18a) heeft een plan gemaakt om een landgoed te ontwikkelen op een perceel gelegen aan de Westkanaalweg ten oosten van nummer 18a in Alphen aan den Rijn op de grens met Ter Aar (gemeente Nieuwkoop). Het plan voorziet in een landgoed met vier huiskavels voor woningbouw en een openbaar groen- en wandelgebied, groot circa 7 ha. Deze planontwikkeling is in overeenstemming met de door de gemeenteraad vastgestelde uitgangspunten, zoals vastgelegd in het Masterplan Wandelbos (2010) en het nadien in 2017 aangenomen amendement naar aanleiding van het verzoek tot het oprichten van een Landgoed. Het ontwerpbestemmingsplan heeft zes weken ter inzage gelegen. De vier ingediende zienswijzen hebben geen aanleiding gegeven om de uitgangspunten van het bestemmingsplan te wijzigen. De raad wordt daarom voorgesteld om het bestemmingsplan vast te stellen om het oprichten van een Landgoed aan de Westkanaalweg ongenummerd (ten oosten van 18a) met vier huiskavels juridisch/planologisch mogelijk maken.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Voorgesteld besluit

    1. De indieners van de vier zienswijzen, vermeld in de Nota van Beantwoording zienswijzen Landgoed Verboom, Westkanaalweg ongenummerd (ten oosten van 18a), ontvankelijk te verklaren;
    2. de zienswijzen gedeeltelijk gegrond en ongegrond te verklaren als vermeld in de Nota van beantwoording zienswijzen Landgoed Verboom, Westkanaalweg ongenummerd (ten oosten van 18a);
    3. de Nota van beantwoording zienswijzen ontwerpbestemmingsplan Landgoed Verboom, Westkanaalweg ongenummerd (ten oosten van 18a), vast te stellen;
    4. het bestemmingsplan Westkanaalweg ongenummerd (ten oosten van 18a) met identificatienummer NL.IMRO.0484.B163Wstkanwegtn18a-VA01 met de bijbehorende bestanden, vast te stellen;
    5. de analoge afgeleide verbeelding van het bestemmingsplan Westkanaalweg ongenummerd (ten oosten van 18a) vast te stellen;
    6. geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, lid 2 onder a van de Wet ruimtelijke ordening;
    7. het beeldkwaliteitsplan als ontwerp addendum op de welstandsnota vast te stellen.

    Besluit

    De raad stelt het bestemmingsplan Landgoed Verboom unaniem vast.

  55. 8

    Op niet al te lange termijn treedt de Omgevingswet in werking. Dit is een wet die zaken regelt ten aanzien van de fysieke leefomgeving. In het kader van deze wet is de gemeente al langere tijd bezig met het treffen van voorbereidingen om slagvaardig aan de slag te kunnen als de Omgevingswet eenmaal in werking is getreden. Veel zaken zullen namelijk anders verlopen als deze wet er eenmaal is.
    Dit voorstel ziet op de manier waarop we het product Omgevingsvisie oppakken en hoe we daar iedereen bij willen betrekken, zodat we uiteindelijk een breed gedragen visie kunnen opleveren. De Omgevingsvisie geeft het toekomstbeeld weer voor gemeente Alphen aan den Rijn.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Besluit

    De raad stemt unaniem in met de uitgangspunten en het proces voor de op te stellen gemeentelijke omgevingsvisie (GOVI).

  56. 9

    De Economic Development Board Alphen (EDBA) ontwikkelt zich door tot een onafhankelijk adviesorgaan, waarbij niet langer uitvoerende taken zoals citymarketing passen. Daarom worden de activiteiten van Alphen Marketing vanaf medio 2020 ondergebracht in een nieuwe stichting met bijpassende statuten. Op basis van de gemeentewet, dienen deze statuten eerst voorgelegd te worden aan de gemeenteraad voor wensen en bedenkingen, voordat de stichting Alphen Marketing definitief opgericht kan worden.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Besluit

    De raad besluit geen wensen en bedenkingen te uiten over de concept statuten van de Stichting Alphen Marketing.

  57. 10

    Burgemeester en wethouders hebben de gemeenteraad voorgesteld om een (ontwerp)verklaring van geen bedenkingen af te geven voor de medewerking aan een project dat voorziet in het realiseren van een zonneweide, in combinatie met het behoud en de ontwikkeling van natuur- en landschapswaarden, op een perceel tussen de spoorlijn en de N11, aan de westkant van Alphen aan den Rijn.

    Stemuitslag

    voor 97%
    tegen 3%
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)
    tegen
    BeterAlphen (1)

    Besluit

    De raad besluit, met de stem van BA tegen, de (ontwerp)verklaring van geen bedenkingen af te geven om medewerking te verlenen aan een afwijking van het planologisch regime voor de zonneweide N11.

  58. 11

    Gemeente Alphen aan den Rijn zet in op het groener, gezonder en aantrekkelijker maken van het centrum. Om dit proces verder kracht bij te zetten, wordt een GroenFonds opgericht. Ondernemers die hun pand willen vergroenen, kunnen bij het GroenFonds terecht voor een aantrekkelijke financiering en deskundig (groen)advies. Groen heeft een positief effect op de aantrekkingskracht van het centrum voor o.a. winkelend publiek, het biedt verkoeling in de zomer,
    vermindert de kans op wateroverlast, verbetert de luchtkwaliteit en draagt bij aan biodiversiteit.
    Met het GroenFonds wordt de vergroening van het Stadshart versneld, waar zowel ondernemers als inwoners baat bij hebben.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Voorgesteld besluit

    De raad verzoeken om:
    1. een bedrag van € 475.000,- beschikbaar te stellen als startbudget voor de dit jaar op te richten onafhankelijke stichting GroenFonds, teneinde aantrekkelijke leningen te kunnen verstrekken aan pandeigenaren in het Stadshart t.b.v. de vergroening van hun pand (gevels, daken);
    2. dit budget te dekken middels een onttrekking aan de reserve Duurzaamheid;
    3. een budget ad. € 150.000,- beschikbaar te stellen voor het opzetten, beheren en exploiteren van een stichting GroenFonds en “Green-as-a-service” en dit te dekken middels:
    a. het in de begroting beschikbare projectbudget Visieplan Stadshart (€ 100.000,-);
    b. de reserve Greenport (€ 25.000,-);
    c. de reserve Duurzaamheid (€ 25.000,-);
    4. hieraan de voorwaarde te verbinden dat hierover jaarlijks verantwoording wordt afgelegd aan de gemeente en dit juridisch te borgen;
    5. bovenstaande mutaties in de begroting te verwerken middels bijgevoegde separate begrotingswijziging.

    Besluit

    De raad besluit het voor het Groenfonds gevraagde budget unaniem beschikbaar te stellen.

  59. 12

    Voordat het bestuur van de Bedrijfsvoeringsorganisatie Rijn en Braassem de begroting 2021 vast kan stellen schrijft artikel 35 Wgr voor dat deze voor zienswijzen naar de raden van de deelnemende gemeenten wordt gestuurd. Het college heeft kennisgenomen van de conceptbegroting en heeft daarbij geen opmerkingen. Derhalve is een concept antwoordbrief opgesteld voor het bestuur waarin dit is verwoord. De gemeenteraad wordt voorgesteld in te stemmen met verzending van deze brief.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Besluit

    De raad besluit unaniem in te stemmen met het niet indienen van een zienswijze op de conceptbegroting van de BVO Rijn en Braassem 2021.

  60. 13

    De raad wordt gevraagd een reserve (fonds) in te stellen, dat kan wordt gebruikt om investeringen in infrastructuur te kunnen bekostigen en bij te dragen in gebiedsontwikkelingen. Deze reserve wordt gevormd uit de bestaande reserve MIPI (Meerjareninvesteringsplan Infrastructuur) en zal jaarlijks mede gevuld worden door de positieve saldi en winstnemingen van grond- en facilitaire exploitaties.

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen
    1 Een reserve (fonds) ‘Wonen en infra’ in te stellen en hiervoor de bestaande reserve MIPI (Meerjareninvesteringsplan Infrastructuur) te gebruiken door deze te hernoemen;
    2 Dit fonds, bij de jaarlijkse vaststelling van het Meerjarenperspectief grondexploitaties, te vullen met de positieve saldi en winstnemingen uit grond- en facilitaire exploitaties;
    3 Dit fonds (reserve) te benutten voor doeleinden en maatregelen genoemd in het Meerjareninvesteringsplan Infrastructuur (MIPI) en het realiseren van  gebiedsontwikkelingen.

    Besluit

    Agendapunt is van de agenda, eerst bespreken in commissieverband.

  61. 14

    Bij besluit van 19 maart 2019 heeft het college van B&W de Nota Snippergroenbeleid  vastgesteld. In deze nota is toegezegd dat de ontstane strijdigheid met de vigerende bestemmingsplannen - als gevolg van de verkoop van de snippergroen percelen-  in een nieuw paraplubestemmingsplan planologisch passend wordt gemaakt. Voor elk verkocht snippergroenperceel is een nieuwe bestemming opgenomen. Het gaat om 366 kleine percelen van  de voormalige gemeente Rijnwoude (Benthuizen, Hazerswoude-Dorp, Hazerswoude-Rijndijk en Koudekerk aan den Rijn). Dit paraplubestemmingsplan zorgt voor de planologische vertaling van de verkochte stukjes snippergroen. De gemeenteraad wordt voorgesteld om het paraplubestemmingsplan Snippergroen vast te stellen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad voor te stellen:
    1.    Het paraplubestemmingsplan Snippergroen, met identificatienummer NL.IMRO.0484.snippergroen-VA01 met de bijbehorende bestanden, vast te stellen;
    2.    De analoge afgeleide verbeelding van het paraplubestemmingsplan Snippergroen vast te stellen;
    3.    Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12 lid 2 onder a van de Wet ruimtelijke ordening.

    Besluit

    De raad besluit het paraplubestemmingsplan Snippergroen unaniem vast te stellen.

  62. 15

    In januari 2015 is door de raad de ontwikkelambitie voor Park Zegersloot vastgesteld, met daarbij in november 2015 nadere spelregels. Deze ambitie had als doel om de kwaliteiten in het gebied beter te benutten. Inmiddels is het 2020 en zijn vele ontwikkelingen in gang gezet.
    In deze evaluatie wordt terug gekeken hoe de ontwikkelambitie tot uitvoering is gebracht. Welke ambities hadden we in 2015, hoe is hier uitvoering aan gegeven, wat zijn de successen en wat is niet gelukt. Een vervolgvraag is of deze ambities nog passen in de samenleving van 2020. Het college stelt met dit besluit de evaluatie vast, brengt deze ter informatie naar de raad en stelt voor aan de raad om de ambitie voor Park Zegersloot te actualiseren.

    Voorgesteld besluit

    1. de evaluatie Ontwikkelambitie Park Zegersloot vast te stellen;
    2. de evaluatie ter informatie aan de raad aan te bieden;
    3. de raad voor te stellen de ambitie voor Park Zegersloot te actualiseren.

    Besluit

    Agendapunt is van de agenda, eerst bespreken in commissieverband.

  63. 16

    1 te benoemen tot lid van de auditcommissie: de heer R.D. Zwerk;
    2 te benoemen tot lid en plv. lid in het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Holland Rijnland:
    lid: mevrouw A.M. Noordermeer-Krommendam
    plaatsvervangend lid: mevrouw M.J. Kottenhagen

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Besluit

    De raad besluit unaniem mevrouw Noordermeer tot lid en mevrouw Kottenhagen tot plv. lid van het Algemeen Bestuur van Holland Rijnland en de heer Zwerk tot lid van de auditcommissie te benoemen.

  64. 18

    Besluit

    Dank en waardering voor de inzet van beide heren voor de gemeente Alphen aan den Rijn.

  65. 19

    Sprekersvolgorde: NE VVD SP SGP CDA D66 CU RGL GL PvdA BA DWB (inbreng maximaal 5 minuten per fractie)

  66. 19.a

    19.00-20.15 uur Algemene beschouwingen (in eerste termijn 5 minuten per fractie)
    over de jaarstukken 2019, voorjaarsnota 2020 en de kaderbrief 2021 (tvs toelichting evt. amendementen/moties)

  67. 19.b
    20.15-21.00 uur Reactie van het college
  68. 19.c
    21.00-22.00 uur Debat
  69. 19.d
    22.00 uur Besluitvorming over:
  70. 19.d.1

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Besluit

    de raad stelt de jaarstukken 2019 unaniem vast.

  71. 19.d.2

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Besluit

    met de voorjaarsnota 2020 wordt unaniem ingestemd.

    Moties

    Titel
    Motie pleidooi structureel meer geld aan gemeenten
  72. 19.d.2a

    Stemuitslag

    voor 36%
    tegen 64%
    voor
    ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), PvdA (1), SGP (1), VVD (5)
    tegen
    BeterAlphen (1), CDA (6), GroenLinks (5), NieuwElan (9), SP (2)

    Besluit

    De motie wordt verworpen met stemmen voor van D66, SGP, PvdA, DWB, VVD en CU.

  73. 19.d.2b

    Stemuitslag

    voor 56%
    tegen 44%
    voor
    ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), PvdA (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)
    tegen
    BeterAlphen (1), CDA (6), NieuwElan (9)

    Besluit

    De motie wordt aangenomen met stemmen voor van: DWB, PvdA, SGP, CU, SP, D66, GL en VVD.

  74. 19.d.2c

    Stemuitslag

    voor 39%
    tegen 61%
    voor
    ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), PvdA (1), SP (2), VVD (5)
    tegen
    BeterAlphen (1), CDA (6), GroenLinks (5), NieuwElan (9), SGP (1)

    Besluit

    De motie wordt verworpen met stemmen voor van DWB, PvdA, VVD, SP, CU en D66.

  75. 19.d.2d

    Stemuitslag

    voor 11%
    tegen 89%
    voor
    BeterAlphen (1), Dorpen en Wijken Belangen (1), SP (2)
    tegen
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), SGP (1), VVD (5)

    Besluit

    De motie wordt verworpen met stemmen voor van DWB, SP en BA.

  76. 20
    Sluiting