Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

donderdag 25 juni 2020

20:00 - 22:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
J.W.E. Spies
Toelichting

De raadsvergadering vindt plaats in de raadzaal, zonder publiek en pers.
Mededelingen voor raadsleden:
Wilt u uiterlijk 24 uur voor de vergadering doorgeven wie woordvoerder zal zijn bij het bespreekstuk op de agenda en wie namens uw fractie een stemverklaring zal afleggen bij de hamerstukken. Ook eventuele amendementen en moties graag 24 uur voor de vergadering aanmelden. Een vraag voor agendapunt 3 kunt u tot 12.00 uur op de dag van de vergadering mailen aan de griffie.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 0

  2. 1.a

    Besluit

    36 stemmen zijn uitgebracht, waarvan 33 vóór benoeming, twee tegen en één ongeldige stem.

  3. 1.b

    Besluit

    De raad besluit tot toelating van de heer Zwerk

  4. 2

  5. 3
    Vragen raadsleden
  6. 4

    Op de inhoud van de op de lijst ingekomen stukken staande mededelingen en brieven wordt niet inhoudelijk ingegaan tijdens de raadsvergadering. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het afdoeningsadvies.

  7. 4.1
    Mededelingen en brieven van het college
  8. 4.1.a

    De ICT dienstverlening voor de gemeenten Alphen aan den Rijn en Kaag en Braassem wordt sinds 1 januari 2018 uitgevoerd door de Bedrijfsvoeringsorganisatie Rijn en Braassem (BVO R&B). De BVO is een gemeenschappelijke regeling (GR) van beide gemeentes. Het Bestuur van de GR stelt jaarlijks de Jaarrekening vast en een Kadernota.


    Met de Jaarrekening 2019 legt het Bestuur verantwoording af over het gevoerde bestuur in 2019.
    Met de Kadernota 2021 informeert de BVO de Colleges en de Gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. De Kadernota is een richtinggevend document met daarin financiële kaders en beleidsvoornemens voor de programmabegroting van het volgende begrotingsjaar en de meerjarenraming.

    Voorgesteld besluit

    • Kennisnemen van de door het bestuur van de BVO Rijn en Braassem vastgestelde kadernota 2021 en deze ter kennisname toezenden aan de gemeenteraad.
    • Kennisnemen van de getekende jaarrekening 2019 van de BVO Rijn en Braassem en deze ter kennisname toezenden aan de gemeenteraad.
    • Kennisnemen van de eerste kwartaalrapportage 2019 van de BVO Rijn en Braassem.

  9. 4.1.b

    Door haar ligging, omvang en kenmerken speelt de Rijn- en Veenstreek een belangrijke rol bij uitdagingen in het Groene Hart en verstedelijksopgaven in de Randstad. Inhoudelijk is vooral de link naar de (langetermijn)afwegingen van belang en de relatie met de grote transities zoals klimaatverandering, bodemdaling, energietransitie, landbouwtransitie en verstedelijking. Om hierbij als Rijn- en Veenstreek een eigen koers te bepalen is het belangrijk om te bepalen hoe we ons als subregio willen positioneren. Zeker omdat een aantal gemeenten in de regio al een gezamenlijke omgevingsvisie hebben gemaakt.
    In samenwerking met Holland Rijnland is daarom gestart met het maken van een integraal ruimtelijk afwegingskader. Het afwegingkader is een hulpmiddel bij het maken van strategische keuzes op regionaal niveau over welke ruimtevragende activiteiten gemeenten willen realiseren en waar. De brief informeert de Raad over de thema’s, verwachtingen, uitgangspunten en totstandkoming van dit kader en de positionering van de Rijn- en Veenstreek.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met het verzenden van de raadsinformatiebrief over het Regionaal afwegingskader Rijn- en Veenstreek.

  10. 4.1.c

    In de brief wordt de raad geïnformeerd over de gedane inspanningen en de mogelijkheden voor een nachtnet. Het onderwerp is meegenomen in het beleidskader voor de busconcessie Zuid-Holland Noord 2022 en verder zijn er mogelijkheden om een pilot te doen, al dan niet gezamenlijk met andere gemeenten.

    Voorgesteld besluit

    Met bijgaande collegebrief de motie Vreemd betreffende het Openbaar Nachtnet te beantwoorden

  11. 4.1.d

    De reconstructie in Hazerswoude-dorp, plan Zuid I is afgelopen jaar uitgevoerd. Geconstateerd is dat de doorgangsbreedte van een aantal straten in Hazerswoude-dorp, namelijk Van Ruysdaelstraat, Vermeerstraat en Gerard Doustraat niet voldoen aan de uitgangspunten van het bouwbesluit en handreiking bereikbaarheid.
    De veiligheidsregio heeft geadviseerd om aan de bereikbaarheid van de straten te voldoen door het realiseren van extra opstelplaatsen in de straat. Het college heeft besloten om dit advies te volgen.

    Voorgesteld besluit

    1. Het advies van de veiligheidsregio te volgen en variant 6 te realiseren
    2. de kosten van deze variant te dekken à € 6.000 uit het projectbudget van de reconstructie Hazerswoude-dorp-west

    Besluit

    de heer Van Kuijk vraagt zich af of het probleem echt is opgelost. De heer Van Gool heeft hierover vervolgvragen gesteld, in aanvulling op eerder gestelde artikel 40 vragen; mevrouw De Groot heeft technische vragen gesteld; alle antwoorden worden gebundeld en als dan wordt bezien of bespreking in commissie verband gewenst is;

  12. 4.1.e

    Het gemeentenieuws (Week in Beeld) van Alphen aan den Rijn wordt via print gepubliceerd via het Alphens Nieuwsblad en de Gouwe Koerier (verenigd in onze contractspartner De Persgroep, thans DPG Media), alsmede online ook via de website Alphenaandenrijn.nl Dit nieuws bestaat uit (wettelijk) verplichte publicaties en redactionele informatie.
    Vanuit de kernen Hazerswoude-Dorp en Hazerswoude–Rijndijk, Benthuizen en Koudekerk aan den Rijn is de behoefte geuit om het gemeentenieuws ook via de Groene Hart Koerier te lezen. Het college komt hieraan tegemoet in de periode van 1 juni 2020 tot 1 januari 2021.
    Vanaf 1 januari 2021 is het wettelijk verplicht om een groot deel van het gemeentenieuws online te publiceren. Het college neemt in de periode van 1 juni 2020 tot 1 januari 2021 de tijd om te onderzoeken, mede uit kostenoverwegingen, welke wijze van publicatie het meest geschikt is om in de komende jaren het gemeentenieuws te verspreiden.

    Voorgesteld besluit

    • Met De Persgroep, thans DPG Media, in overleg te treden om het van rechtswege aflopende contract (“Overeenkomst Week in beeld (gemeentenieuws) Kenmerk 2016/18086”) betreffende het gemeentenieuws van Alphen aan den Rijn, te laten voortduren tot 1 januari 2021;
    • Het gemeentenieuws van Alphen aan den Rijn voor de periode van 1 juni 2020 tot 1 januari 2021 te (laten) plaatsen in de Groene Hart Koerier;
    • Portefeuillehouder Schotanus mandateren om te onderhandelen met de Groene Hart Koerier met een budgetreikwijdte van maximaal € 27.000
    • Akkoord te gaan met de beantwoording van de motie Groene Hart Koerier (d.d.31-10-19) aan de Raad;
    • Te onderzoeken op welke wijze het gemeentenieuws vanaf 1 januari 2021 in de gemeente Alphen aan den Rijn gepubliceerd wordt.

  13. 4.1.f

    Het gemeentenieuws (Week in Beeld) van Alphen aan den Rijn wordt via print en elektronisch gepubliceerd via huis-aan-huis bladen en via diverse websites. In de afgelopen vier jaar is dit uitgevoerd door De Persgroep (nu genaamd DPG Media), maar door het aflopen van de aanbestedingsperiode dient deze publicatie opnieuw aanbesteed te worden. Met ingang van 1 januari 2021 is de ‘wet elektronische publicatie’ (wep) van kracht waarin wordt bepaald dat alle officiële bekendmakingen verplicht elektronisch gepubliceerd moeten worden.
    Het college spreekt zich richtinggevend uit op welke wijze zij het gemeentenieuws in de komende jaren gepubliceerd ziet worden.

    Voorgesteld besluit

    •    Voorstellen om voor het zomerreces een informatiemarkt te organiseren.
    •    Te starten met variant 2 (Week in Beeld elektronisch gepubliceerd en selectief geprint) en door te ontwikkelen naar variant 3 (volledig elektronische publicatie en digitale ontsluiting)
    •    Digitale innovatie in te zetten om een maximaal bereik te realiseren binnen de gemeente Alphen aan den Rijn
    •    De te realiseren besparingen ten laste laten komen van de voorgenomen taakstellingen Week in Beeld en digitale innovaties

  14. 4.1.g

    Gedeputeerde staten wordt gevraagd medewerking te verlenen aan het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad Alphen aan den Rijn. Het gaat om het doen van onderzoek naar de haalbaarheid en mogelijke locatie van een transferium langs de N207 noord en het verhelpen van parkeerproblemen voortkomend uit het toenemende gebruik van de R-netverbinding Alphen-Schiphol.

    Voorgesteld besluit

    • Akkoord te gaan met de inhoud en verzending van de bijgevoegde brief aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland;
    • De brief ter kennisname aan de raad aan te bieden via de lijst ingekomen stukken.

    Besluit

    complimenten van de heer Van Gool over deze integrale aanpak van wonen en infrastructuur;

  15. 4.1.h

    De Nota van Uitgangspunten is opgesteld in samenwerking met de vertegenwoordigers van inwoners van Zwammerdam, IPSE De Bruggen en de gemeente. In deze nota zijn de mogelijke woningbouw-ontwikkellocaties beschreven, waaronder de Spoorlaanzone.
    De gemeente heeft met IPSE de Bruggen een Intentieovereenkomst opgesteld, waarin is afgesproken om de ontwikkeling van woningbouw aan de Spoorlaan en de Buitendorpstraat gezamenlijk te onderzoeken om tot haalbare plannen te komen. In deze overeenkomst zijn afspraken gemaakt over de samenwerking.
    Na deze onderzoeksfase zal er een vervolgovereenkomst worden afgesloten voor de realisatie en zal een bestemmingsplanwijziging zijn voorbereid.
    Wethouder Van As is gemandateerd om deze overeenkomst in juni 2020 te ondertekenen.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennisnemen van de inzake de huidige ontwikkelpotentie woningbouw in Zwammerdam;
    2. De intentieovereenkomst met IPSE De Bruggen vaststellen en ondertekenen;
    3. De burgemeester mandateert wethouder Van As om de betreffende overeenkomst namens de gemeente te ondertekenen;
    4. De gemeenteraad informeren

    Besluit

    wordt betrokken bij verdere besluitvorming

  16. 4.1.i

    Op 20 november 2019 is de eerste termijn van kinderburgemeester Elmehdi, de vijf kinderwethouders en de kinderraad van start gegaan. In verband met de maatregelen rondom het coronavirus moet de planning worden aangepast. Het college wordt gevraagd in te stemmen met de verlenging van de termijn van de kinderburgemeester, de kinderwethouders en de kinderraadsleden met een half jaar, te weten tot 1 juli 2021.

    Voorgesteld besluit

    1. Instemmen met een verlenging van de termijn van de kinderburgemeester, de kinderwethouders en de kinderraadsleden, te weten tot 1 juli 2021;
    2. De raad via de lijst mededelingen informeren over dit besluit.

  17. 4.1.j

    Veilig Thuis Hollands Midden is het regionale advies- en meldpunt voor huiselijk geweld. Veilig Thuis is onderdeel van de Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg (RDOG). Met bijgevoegde jaarrapportage legt Veilig Thuis verantwoording af over haar werkzaamheden in het afgelopen jaar. Met ingang van 2019 zijn de taken van Veilig Thuis in het hele land uitgebreid: de richtlijnen voor een melding door professionals zijn verscherpt, de diensten van Veilig Thuis zijn uitgebreid en meldingen worden langer en grondiger gemonitord op stabiele veiligheid. Door deze maatregelen moet Veilig Thuis haar radarfunctie beter kunnen vormgeven. De uitbreiding van werkzaamheden heeft er in 2019 bij Veilig Thuis mede toe geleid dat de werkdruk is toegenomen en dat de begroting is overschreden.

    Voorgesteld besluit

    - Kennis te nemen van de jaarrapportage over 2019 van Veilig Thuis Hollands Midden
    - De Raad te informeren over de rapportage aan de hand van bijgevoegde raadsbrief.

  18. 4.1.k

    Vanaf 10 juni 2020 is vooraf reserveren voor bezoekers aan het gemeentelijke Ecopark De Limes noodzakelijk. Het Ecopark is een belangrijke dienstverlening voor de afvoer van grof afval in de gemeente. In het kader van de Corona uitbraak zijn veiligheidsmaatregelen genomen en zijn de openingstijden van het Ecopark tijdelijk verruimd. Om de aanhoudende drukte rond het Ecopark te managen en de veiligheid van bezoekers en medewerkers te garanderen, is vanaf 10 juni 2020 vooraf reserveren nodig via de gemeentelijke website. Gemeente Alphen aan den Rijn volgt hiermee het voorbeeld van gemeente Zoetermeer, waar dit reserveringssysteem al succesvol ingevoerd is.

    Voorgesteld besluit

    Vanaf 10 juni digitale toegangsregistratie in te voeren voor het Ecopark in aanvulling op de verruimde openingstijden en de overige Corona maatregelen op het Ecopark.

  19. 4.1.l

    Om de kwaliteit van onze dienstverlening te kunnen garanderen is een goede informatieveiligheid randvoorwaarde. Jaarlijks voeren we hierop een zelfevaluatie uit. Voor een aantal onderwerpen leidt dit tot rapportages welke in het kader van de verantwoording worden vastgesteld door College.
    Voor onze dienstverlening maken we gebruik van Digitale persoonsidentificatie voor burgers (DigiD) en Structuur uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen (SUWInet). Jaarlijks wordt er een audit uitgevoerd om vast te stellen of de informatieveiligheid hieromtrent afdoende is ingericht. Middels de Collegeverklaring kunnen we dat voor dit jaar vaststellen;
    Voor de basisregistraties BAG, BGT en BRO stellen we middels een rapportage vast dat we aan de normen voldoen die daarvoor gelden en stellen we verbetermaatregelen voor.

    Voorgesteld besluit

    1. Vaststellen en ondertekenen van de Collegeverklaring ENSIA 2019 inzake informatieveiligheid;
    2. Vaststellen en ondertekenen van de Collegeverklaring ENSIA 2019 bijlage 1 inzake DigiD;
    3. Vaststellen en ondertekenen van de Collegeverklaring ENSIA 2019 bijlage 2 inzake SUWInet;
    4. Vaststellen van de rapportage Zelfevaluatie BAG 2019;
    5. Vaststellen van de rapportage Zelfevaluatie BGT 2019;
    6. Vaststellen van de rapportage Zelfevaluatie BRO 2019.

  20. 4.1.m

    Op 10 oktober 2019 is de Hefbrug Boskoop per direct uit het verkeer genomen in verband met risico’s door een onveilige brugconstructie. De Eenheid Audit en Advies van Provincie Zuid-Holland heeft onderzoek gedaan naar de voorgeschiedenis van de in 2019 geconstateerde tekortkomingen aan de hefbrug Boskoop. Uit het onderzoek blijkt dat de tekortkoming al in 2012 bekend was bij de ambtelijke organisatie van de provincie. Op grond van technische en financiële overwegingen is echter de benodigde reparatie destijds tijdens het Groot onderhoud niet uitgevoerd. Maar ook in een later stadium is geen actie meer ondernomen om de tekortkoming te herstellen. Het college is geschrokken van het feit dat een bekend gebrek aan de heftorens van de brug in Boskoop, niet afdoende is aangepakt. De gebruikers van de hefbrug Boskoop zijn hierdoor, gedurende lange tijd, onnodig, aan te vermijden risico’s blootgesteld. Het college keurt de handelswijze van de provincie in dit dossier sterk af en vraagt in een brief aan PZH de nodige doortastendheid en voortvarendheid in het verbeteren van de interne organisatie om vergelijkbare incidenten in de toekomst te voorkomen. Daarnaast biedt het college aan in gesprek te gaan, samen met de gemeenteraad, over het onderzoek én de toekomst van de Hefbrug Boskoop, onder meer in het kader van het programma Beter Bereikbaar Gouwe.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis nemen van de rapportage ‘Voorgeschiedenis van de in 2019 geconstateerde tekortkomingen aan de hefbrug Boskoop’ van 7 mei 2020 door Provincie Zuid-Holland;
    2. Een schriftelijke reactie op de rapportage versturen aan Gedeputeerde Staten.

  21. 4.1.n

    Het college van B&W heeft een steunfonds Covid-19 opgericht om lokale sociaal maatschappelijke organisaties te helpen om continuïteit- of acute liquiditeitsproblemen op te lossen die zij redelijkerwijs niet zelf kunnen opvangen. Om in aanmerking te komen voor subsidie moeten
    organisaties aantonen dat ze continuïteitsproblemen hebben in de toekomst. Deze aanvragen worden getoetst aan de Algemene subsidieverordening Gemeente Alphen aan den Rijn 2020 en de Nadere regels behorend bij het Steunfonds. Het college besluit over de eerste aanvragen in het kader van dit steunfonds.

    Voorgesteld besluit

    1. De in Bijlage 1 genoemde organisaties een voorlopige, eenmalige subsidie te verlenen met een totaalbedrag van € 140.667,-

  22. 4.1.o

    Het college van B&W heeft een steunfonds Covid-19 opgericht om lokale sociaal maatschappelijke organisaties te helpen om continuïteit- of acute liquiditeitsproblemen op te lossen die zij redelijkerwijs niet zelf kunnen opvangen. Deze aanvragen worden getoetst aan de Algemene subsidieverordening Gemeente Alphen aan den Rijn 2020 en de Nadere regels behorend bij het Steunfonds. Het college besluit over de eerste aanvragen in het kader van dit steunfonds.

    Voorgesteld besluit

    1. De in Bijlage 1 genoemde organisaties een voorlopige, eenmalige subsidie te verlenen
    met een totaalbedrag van € 347.327,44 (tranche II);
    2. De bijdrage aan het Zomerspektakel te betalen uit het Steunfonds, maar te dekken vanuit
    de vrijgevallen middelen voor citymarketing;
    3. De huuruitstel voor alle niet-commerciële organisaties te verlengen tot eind augustus


  23. 4.1.p

    Met het raadsbesluit over de cultuurvisie ‘kunst en cultuur verbindt 2019-2030, fase 1 kon het college de eerste zaken in uitvoering gaan brengen. Tegelijkertijd heeft de Gemeenteraad nog om scherpere ambities en paragrafen gevraagd die eind 2020 moeten leiden tot een aangepaste visie, fase 2. Met de raadsbrief wil het college de gemeenteraad informeren over de stand van zaken rond kunst en cultuur in de gemeente Alphen aan den Rijn.

    Voorgesteld besluit

    Instemmen met de bijgevoegde brief en de gemeenteraad informeren over de start van onze Cultuurmakelaar Kristien van den Oever.

  24. 4.1.q

    De gemeenteraad heeft op 20 februari 2020 het bestemmingsplan Westvaartpark vastgesteld. Tegen het vaststellingsbesluit is een drietal beroepschriften ingediend. Bij een van deze beroepen is tevens een verzoek om voorlopige voorziening gedaan. De Voorzieningenrechter van de Raad van State heeft op 2 juni 2020 uitspraak gedaan op het verzoek om voorlopige voorziening en de voorlopige voorziening toegewezen. De gemeenteraad wordt geïnformeerd over de omstandigheid dat de door de Voorzieningenrechter geconstateerde omissies in het bestemmingsplan Westvaartpark via een wijziging van het bestemmingsplan zullen worden hersteld.

    Voorgesteld besluit

    De leden van de gemeenteraad en de commissie RED informeren dat de door de Voorzieningenrechter geconstateerde omissies in het bestemmingsplan Westvaartpark via een wijziging van het bestemmingsplan zullen worden hersteld.

  25. 4.2
    Collegebesluiten ter inzage gelegd
  26. 4.2.a

    Burgemeester en wethouders hebben het ontwerpbestemmingsplan International Trade Centre Hazerswoude-Dorp - eerste herziening vastgesteld. Het ontwerpbestemmingsplan voorziet in het verruimen van de planologische mogelijkheden op het ITC –terrein.

    Voorgesteld besluit

    1. Het ontwerpbestemmingsplan International Trade Centre Hazerswoude-Dorp - eerste herziening met identificatienummer NL.IMRO.0484.HDictterrein1her-ON01 vast te stellen;
    2. Het ontwerpbestemmingsplan International Trade Centre Hazerswoude-Dorp - eerste herziening ter inzage te leggen.

  27. 4.2.b

    De geldende Speelautomatenhallenverordening Alphen aan den Rijn 2015 gaat uit van een maximum van 2 exploitatievergunningen voor speelautomatenhallen aan de Hoorn 65 te Alphen en de Parklaan 4A in Boskoop.  Deze verordening voldoet sinds twee belangrijke uitspraken van de Raad van State over zogenoemde “schaarse” vergunningen niet aan de Europese Dienstenrichtlijn en de hiermee samenhangende (nationale) Dienstenwet. Deze verordening dient dan ook te worden geactualiseerd. Eveneens zijn er Nadere regels nodig met het oog op de procedure voor vergunningverlening, de mededinging, alsook de selectiecriteria voor een vrijkomende exploitatievergunning

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de Verordening speelautomatenhallen Alphen aan den Rijn 2020 en de Nadere regels speelautomatenhallen Alphen aan den Rijn 2020 als voorgenomen besluit.
    2. Na informeren gemeenteraad de regelingen gedurende 6 weken in de inspraak te brengen met de mogelijkheid voor ingezetenen en belanghebbenden om schriftelijk een zienswijze hierover in te dienen bij de raad (over de verordening) en bij het college en de burgemeester (over de nadere regels).

  28. 4.3
    Collegebesluiten betrekken bij financiële producten
  29. 4.3.a

    In de jeugdhulp vinden wijzigingen in wet- en regelgeving plaats die van invloed zijn op de uitvoering en de kosten van de jeugdhulp die daarmee zijn verbonden. Daarnaast zijn er ontwikkelingen die niet (voldoende te) voorzien waren door GO! voor jeugd en niet of slechts ten dele beïnvloedbaar. Deze ontwikkelingen leiden tot een kostenstijging bij GO! voor jeugd. Dit is een reden om GO! voor jeugd extra financiële middelen toe te kennen.
    GO! voor jeugd heeft vanaf de start van de opdracht ingezet op transformatie. Enerzijds vanuit een inhoudelijke visie en anderzijds om kostenbesparingen te realiseren. GO! voor jeugd heeft veel geïnvesteerd in de lokale teams om te werken volgens een gezamenlijke inhoudelijke visie en om de transformatiedoelen van de jeugdwet te bereiken (demedicaliseren en normaliseren). Hulpvragen worden zoveel mogelijk lokaal opgevangen en door  middel van groepsaanbod opgepakt. Daarnaast investeert GO! voor jeugd veel in preventie om daarmee zwaarder vormen van jeugdhulp te voorkomen.
    Toch blijft de druk op de lokale jeugdhulp groot, wat een landelijk beeld is. Transformatie gaat langzamer dan verwacht. De praktijk is een stuk weerbarstiger dan papier. De transformatieopdracht van GO! voor jeugd is zeer complex en onderdeel van een veel grotere maatschappelijke opgave. GO! voor jeugd kan de tegenvallende resultaten ten gevolge van de maatschappelijke ontwikkelingen niet binnen hun eigen budget opvangen.

    Voorgesteld besluit

    1. De raad in de Voorjaarsnota voor te stellen om in 2020 € 1.840.000 beschikbaar te stellen voor extra lasten voor GO! voor jeugd, voortkomend uit ontwikkelingen op het terrein van jeugdhulp, en deze te dekken uit de Algemene Reserve.
    2. De raad in de Voorjaarsnota voor te stellen om € 310.000 van de reeds beschikbaar gestelde middelen ad €3.000.000  voor incidentele investering Preventie in 2021 (Zaaknummer:  290709) naar 2020 te verschuiven.
    3. Te besluiten om in de Kadernota de PM-posten van Jeugdhulp te vervangen door € 426.792 in 2021, € 689.348 in 2022 en € 154.417 in 2023 en 2024 en de Rijksmiddelen die voor 3 jaar zijn toegekend, vanaf 2022 structureel op te nemen in de begroting voor €1.777.000 (bedrag 2021).

  30. 4.4
    Schriftelijke vragen raadsleden op grond van artikel 40 of 42 van het Raadsreglement van orde en collegebeantwoording
  31. 4.4.a

    De SP heeft op 28 april 2020 artikel 40 vragen gesteld met het onderwerp huurverhoging
    Woonforte. De vragen worden in de brief beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met de beantwoording van de artikel 40 vragen van SP

  32. 4.4.b

    Mevrouw Verschuur heeft namen Beter Alphen vragen op grond van art. 42 van het regelement van orde gesteld inzake het ontwerpbestemmingsplan. Het college heeft middels bijgevoegde brief aan Beter Alphen de gestelde vragen beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    1. De door Beter Alphen gestelde artikel 42 vragen betreffende het ontwerp bestemmingsplan Torenpad West te beantwoorden middels bijgevoegde brief.

  33. 4.4.c

    Mevrouw A. de Groot-Slagter heeft namens de fractie Rijngouwe Lokaal vragen gesteld op grond van artikel 40 van het reglement van orde over de ontwikkelingen op het bedrijventerrein Heimanswetering en communicatie hierover met bewoners- en actiegroepen ACEWA (Anti Chemische Experimenten in woonwijk Alphen aan den Rijn). Hiervoor is nu een antwoordbrief opgesteld.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met de beantwoording van de door mevrouw A. de Groot-Slagter namens de fractie Rijngouwe Lokaal gestelde artikel 40 vragen over ontwikkelingen op het bedrijventerrein Heimanswetering.

    Besluit

    in afwachting van de reactie van gedeputeerde, komt tzt een agendaverzoek van de fractie van RGL om dit onderwerp nader te bespreken;

  34. 4.4.d

    De heer E. Zevenbergen heeft op grond van artikel 40 Reglement van orde van de raad vragen gesteld over de versoepeling van de coronamaatregelen door het kabinet. Zijn vragen gaan over de verruiming van de maatregelen in relatie tot de horeca en de mogelijkheid om per 1 juni de terrassen weer te openen en gasten te ontvangen in de horeca.
    De coronacrisis heeft een enorme impact op onze samenleving. Sinds half maart is de horeca dicht (behalve hotels, afhalen, bezorgen). Veel horecaondernemers hebben nul inkomsten en de kosten lopen door. Op 19 mei 2020 heeft de overheid aangekondigd dat per 1 juni de horeca onder voorwaarden weer open mag waarbij 1,5 meter afstand het uitgangspunt is. De gemeente is in gesprek met horecaondernemers, EDBA en het centrummanagement om te bekijken wat dit voor de gemeente Alphen aan den Rijn betekent en hoe wij met elkaar de gedeeltelijke heropening van de horeca tot een succes kunnen maken.

    Voorgesteld besluit

    De door de heer E. Zevenbergen gestelde vragen over de verruiming van terrassen van de horecagelegenheden te beantwoorden via bijgevoegde antwoordbrief.

  35. 4.4.e

    Raadsleden mevr. Verkleij-Lemmers en mevr. Scholten hebben op grond van artikel 40 van het raadsreglement van orde vragen gesteld. De vragen hebben betrekking op de kinderopvangtoeslag affaire bij de Belastingdienst. Deze vragen zijn door het college van B&W beantwoord. Kinderopvangtoeslag is een tegemoetkoming voor ouders in de kosten van kinderopvang. Deze tegemoetkoming kan bij de belastingdienst worden aangevraagd. In de periode van 2014-2016 heeft de belastingdienst de kinderopvangtoeslag bij veel gezinnen onterecht stopgezet, dan wel (deels) teruggevorderd, waardoor zij in grote financiële problemen zijn gekomen; de kinderopvangtoeslag affaire. Inwoners die als gevolg daarvan een ondersteuningsvraag hebben, kunnen zich melden bij de gemeente, waarna per situatie gekeken zal worden op welke manier zij het beste geholpen kunnen worden.

    Voorgesteld besluit

    De door raadleden Verkleij-Lemmers en Scholtens gestelde vragen over de kinderopvangtoeslag affaire te beantwoorden, zoals voorgesteld in bijgevoegde antwoordbrief.

  36. 4.4.f

  37. 4.4.g

  38. 4.4.h

  39. 4.4.i

  40. 4.4.j

  41. 4.4.k

  42. 4.5

    Bijlagen

    Besluit

    - 5d: landelijke chipplicht katten: agendacommissie wordt verzocht hiervoor en informatiemarkt in te plannen (hoe verhoudt zich dit tot lokaal beleid?);
    - 5h: brief Vereniging huisvesters arbeidsmigranten: de heer Driesen levert een nadere onderbouwing aan voor de agendacommissie voor een te organiseren bespreking over dit onderwerp waarin ook aandacht wordt besteed aan de relatie met de Coronacrisis;
    - 5k: rapport nationale ombudsman schuldhulpverlening: eerder stelde mevrouw Braat hierover artikel 40 vragen. Aan deze vragen wordt de vraag van Mevrouw Groep toegevoegd: in hoeveel gevallen heeft de gemeentelijke schuldhulpverlening problemen met het slecht functioneren dan wel slecht beleid van bewindvoerders? In afwachting van de totale beantwoording van de gestelde vragen wordt bezien of commissiebespreking gewenst is;
    - 5n: brief expertisecentrum inclusief onderwijs: inkomenspositie studenten met functiebeperking; een agenderingsverzoek van mevrouw Van de Kolk wordt niet gesteund.

  43. 4.6
    Antwoordbrieven aan inwoners/organisaties
  44. 4.6.a

  45. 4.6.b

    Is doorgegeven aan de inzameling

  46. 4.6.c
    Beantwoording brief parkeerproblemen Pietersberg
  47. 4.6.d

  48. 4.7
    Ontwerp antwoordbrieven
  49. 4.7.a

    De Gemeenschappelijke Regeling De Oude Rijnzone heeft tot doel om de oevers van de Oude Rijn over het traject tussen de gemeenten Leiderdorp en Bodegraven-Reeuwijk volgens de in 2012 opgestelde samenwerkingsovereenkomst en transformatievisie economisch en kwalitatief te verbeteren. Hiervoor zijn financiële middelen beschikbaar gesteld in het Regionaal Investeringsfonds De Oude Rijnzone.
    Per 1 november 2015 houdt de Gemeenschappelijke Regeling zich alleen bezig met de begeleiding van projecten waarvoor in het Regionaal Investeringsfonds een bijdrage is gereserveerd. Jaarlijks wordt een Uitvoeringsprogramma, begroting en jaarverslag opgesteld. Het nu voorliggende concept jaarverslag 2019 laat zien dat er een negatief saldo is over 2019. Het negatieve saldo is lager dan vooraf begroot.

    Voorgesteld besluit

    1) Geen opmerkingen te hebben op de concept jaarrekening Gemeenschappelijke Regeling Oude Rijnzone 2019 en het bestuur daarover schriftelijk te informeren.
    2) De raad te informeren via de Lijst ontwerp-antwoordbrieven.

  50. 5

    Een aantal ontwikkelingen leiden tot de groei van groepen die een beroep doen op de sociale huurmarkt. Zonder nieuwbouw leidt dit tot verdringing. Steeds meer groepen krijgen voorrang bij woningtoewijzing. Dit gaat ten koste van de slagingskansen van ‘regulier woningzoekenden’.
    In de Alphense Woningmarktstrategie 2019-2022 is bepaald dat in elk woningbouwinitiatief in ieder geval 25% sociale woningbouw gerealiseerd dient te worden. Het is echter niet bij elke ruimtelijke ontwikkeling mogelijk en/of wenselijk om het vereiste aandeel sociale huurwoningen te realiseren. Met het instellen van een Vereveningsfonds ontstaat de mogelijkheid flexibel om te gaan met de invulling van de sociale woningbouwopgave. Het Vereveningsfonds is enerzijds bedoeld voor storting van een financiële bijdrage in het fonds wanneer niet wordt voldaan aan de vereiste sociale woningbouwopgave of wanneer op een locatie sociale woningbouw niet mogelijk is, anderzijds voor verstrekking van een bijdrage ten laste van het Vereveningsfonds wanneer in een bouwplan (op verzoek van de gemeente) meer dan 25% sociale woningbouw wordt gerealiseerd.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Voorgesteld besluit

    1 de volgende wensen te uiten over de belangrijkste uitgangspunten van de door het college van burgemeester en wethouders vast te stellen beleidsnota Vereveningsfonds:
    a) om in of bij de voor- en najaarsnota te rapporteren over het vereveningsfonds. Daarbij de stand van het fonds weer te geven en aan te geven welke bijdragen toegevoegd zijn en welke onttrekkingen plaats hebben gevonden. En waarin met name wordt gerapporteerd of inderdaad de “niet gebouwde” woningen elders gerealiseerd worden. Want het is belangrijk dat het percentage van 25% wel gehaald wordt;
    b) voor de transparantie bij elk besluit waar deze regeling gebruikt wordt aan de raad onderbouwd te rapporteren waarom afgeweken is van het beleid om 25% sociaal te bouwen en gebruik gemaakt is van het vereveningsfonds;
    c) n.a.v. de paragraaf participatie waarin staat dat na het vaststellen van de uitgangspunten in gesprek gegaan wordt met vertegenwoordigers van woningbouw via het Bouwberaad, deze en andere relevante partijen zo snel mogelijk te betrekken bij het tot stand komen van de nota en aan de raad te rapporteren over de uitkomst van deze besprekingen en de reacties met name ten aanzien van de uitvoerbaarheid van de nota.
    2 Kennis te nemen van de door het college vastgestelde beleidsnota Vereveningsfonds door plaatsing op de lijst ingekomen mededelingen van de raad.

    Besluit

    De raad besluit unaniem de drie geformuleerde wensen aan het college mee te geven om te betrekken bij de vaststelling (door het college) van de definitieve beleidsnota Vereveningsfonds.

  51. 6

    De raad wordt voorgesteld in te stemmen met de actualisatie van het Meerjareninvesteringsplan Infrastructuur 2020. In het Meerjareninvesteringsplan wordt de stand van zaken van de investeringsprojecten weergegeven.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Besluit

    De raad stemt unaniem in met het geactualiseerde uitvoeringsprogramma infrastructuurprojecten 2020-2024.

  52. 7

    Het bestemmingsplan De Weidelanden – tweede herziening maakt het mogelijk om het resterende deel te realiseren van de woonwijk Weidelanden aan de zuidzijde van Hazerswoude-Dorp. Voor de woonwijk is in 2012 een bestemmingsplan vastgesteld. Op basis van dat bestemmingsplan is een groot deel van de woonwijk inmiddels gerealiseerd. Voor 21 grondgebonden woningen en een appartementengebouw met 26 woningen moet nog een omgevingsvergunning verleend worden. Voor het bouwplan voor deze woningen moet afgeweken worden van de in het bestemmingsplan uit 2012 opgenomen eis dat minimaal 20% van de woningen in de sociale sector wordt gebouwd. De afwijking hangt samen met afspraken die in het verleden met de ontwikkelaar zijn gemaakt om de woningbouwproductie vlot te trekken.
    Tevens wordt met dit bestemmingsplan voor het bouwplan afgeweken van het aantal woningen in combinatie met het woningtype.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Voorgesteld besluit

    1. Het bestemmingsplan De Weidelanden – tweede herziening, met identificatienummer, NL.IMRO.0484.HDweidelanden2her-VA01, met bijbehorende bestanden digitaal en analoog vast te stellen, waarbij gebruik is gemaakt van de ondergrond 0_NL.IMRO.0484.HDweidelanden2her-VA01.dxf, d.d. 19 juli 2017;
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, lid 2 onder a van de Wet ruimtelijke ordening omdat de kosten anderszins verzekerd zijn.

    Besluit

    De raad stelt het Bestemmingsplan De Weidelanden Hazerswoude-Dorp (tweede herziening) unaniem vast.

  53. 8

    In de raadsvergadering van 28 mei jl. is een motie vreemd aangenomen met als strekking om de
    Klankbordgroep Verkeersproblematiek Boskoop/Hazerswoude te transformeren naar een Raadswerkgroep Verkeer met als opdracht het college van heldere kaders te voorzien en een gedragen besluitvorming te stimuleren c.q. te optimaliseren betrekking hebbende op de verkeersproblematiek Boskoop/Hazerswoude en - gelet op de strekking van de motie - in het bijzonder de N207-Zuid en de verkeersproblematiek in Hazerswoude-Dorp.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Besluit

    De raad besluit unaniem de raadswerkgroep Verkeer Boskoop Hazerswoude in te stellen.

  54. 9

    Moties

    Titel
    Motie jongeren denken duurzaam mee
  55. 9.a

    Stemuitslag

    voor 72%
    tegen 28%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), GroenLinks (5), PvdA (1), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)
    tegen
    BeterAlphen (1), NieuwElan (9)

    Besluit

    De motie wordt aangenomen met stemmen voor van CU, PvdA, D66, CDA, RGL, SGP, SP, GL en VVD.