Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

donderdag 15 oktober 2020

20:00 - 23:00
Locatie

Digitaal (via TEAMS)

Voorzitter
J.W.E. Spies
Toelichting

Deze digitale raadsvergadering wordt live uitgezonden.
Mededelingen voor raadsleden:
Vragen voor agendapunt 3 kunt u tot 12.00 uur op de dag van de vergadering aan de griffie mailen.
Een verzoek n.a.v. de lijst ingekomen mededelingen en brieven, een amendement/motie of het afgeven van een stemverklaring over een hamerstuk dient u 24 uur voor de vergadering te melden.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    00:00:09 - 00:05:57 - Liesbeth Spies
  2. 2

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Besluit

    Akkoord.

    00:05:27 - 00:05:57 - Liesbeth Spies
  3. 3

    00:05:45 - 00:05:57 - Liesbeth Spies
    00:05:57 - 00:07:06 - Maurice Piette
    00:07:06 - 00:10:28 - Liesbeth Spies
    00:10:28 - 00:11:22 - Maurice Piette
    00:11:22 - 00:12:22 - Liesbeth Spies
  4. 4

    Op de op de lijst staande stukken wordt niet inhoudelijk ingegaan tijdens de raadsvergadering. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de afdoeningsadviezen.

  5. 4.1
    Mededelingen en brieven van het college
  6. 4.1.a

    Op 16 september 2020 heeft de Raad van State (RvS) uitspraak gedaan inzake de beroepschriften die zijn ingediend tegen het bestemmingsplan Alphen Stad. Met de uitspraak heeft de RvS de gemeente in het gelijk gesteld inzake het geschil met een aantal bewoners van de Barnsteenstraat over het aantal, omvang en opzet van evenementen in het
    Zegerslootgebied. In bijgaand memo een samenvatting van de uitspraak. Voorgesteld wordt het memo ter informatie aan de raad te sturen.

  7. 4.1.b

    De reconstructie in Hazerswoude-dorp, plan Zuid is afgelopen jaar uitgevoerd. Geconstateerd is dat de doorgangsbreedte van een aantal straten in Hazerswoude-dorp, namelijk Van Ruysdaelstraat, Vermeerstraat en Gerard Doustraat niet voldoen aan de uitgangspunten van het bouwbesluit en handreiking bereikbaarheid. Het college besluit om het participatieproces opnieuw te doen op basis van de uitkomsten van de te houden enquête bij de bewoners van de betreffende straten.

    Voorgesteld besluit

    Het eerder genomen besluit tot variant 6 te heroverwegen en een nieuw besluit te nemen op basis van de uitkomsten van de te houden enquête bij de bewoners van de betreffende straten.

    Besluit

    De heer Van Gool complimenteert het college met het proces en de wijze waarop hierover gecommuniceerd wordt met betrokkenen en vraagt dit college besluit te betrekken bij de eerder toegezegde toezegging om de bereikbaarheid Hazerswoude Dorp te bespreken in een commissievergadering.

    00:12:03 - 00:12:22 - Liesbeth Spies
    00:12:24 - 00:12:52 - J.N. van Gool
  8. 4.1.c

    Het college heeft het Definitief Ontwerp voor uitbreiding van het schoolgebouw van De Weerklank aan de Verdihof 27 te Alphen aan den Rijn vastgesteld. Het gereserveerde investeringsbudget zal, onder voorwaarden, aan het schoolbestuur Auris worden afgegeven zodat deze onder eigen bouwheerschap de uitbreiding kan realiseren.

    Voorgesteld besluit

    • het Definitief Ontwerp voor uitbreiding van het schoolgebouw van De Weerklank vast te stellen;
    • een bedrag van € 1.053.026,- inclusief BTW aan Auris beschikbaar te stellen voor uitbreiding van 426 m2 van het schoolgebouw van De Weerklank.

  9. 4.1.d

    In deze tussentijdse rapportage willen we management, directie en bestuur informeren over de voortgang en tussentijdse resultaten van de werkzaamheden op het gebied van de VIC, en de ontwikkelingen die zich daaromtrent intern en extern hebben voorgedaan, en nog gaan voordoen als ook de bevindingen van de interne controle.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennisnemen van de tussenrapportage Verbijzonderde Interne Controle 2020;
    2. Agenderen voor de vergadering van de Auditcommissie van 30 september 2020.

  10. 4.1.e

    In december 2017 heeft de gemeenteraad ingestemd met het opstellen van een provinciaal inpassingsplan (PIP) om de aanleg van de Verlengde Bentwoudlaan en de verkeersmaatregelen bij Hazerswoude-Dorp planologisch mogelijk te maken.
    De provincie heeft inmiddels het concept-ontwerp Provinciaal Inpassingsplan (PIP) N207-zuid opgesteld en vrijgegeven voor vooroverleg. In deze inspraakronde kunnen de vooroverlegpartijen, zoals de gemeenten, het waterschap en de omgevingsdienst, een reactie geven op de plannen. Wijzigingen kunnen dan in een volgende versie van het PIP worden verwerkt.

    Voorgesteld besluit

    1 Akkoord te gaan met bijgaande reactie op het concept-ontwerp provinciaal  inpassingsplan N207-zuid aan de provincie Zuid-Holland
    2 Een afschrift van de brief ter informatie naar de raad te sturen.

  11. 4.1.f

    De gemeente heeft ruim 1000 energie aansluitingen op haar naam staan. Omdat de gemeente energiebesparing belangrijk vindt is eind 2017 een energiemonitoringssysteem aangeschaft waarmee het energieverbruik van de gemeente wordt bijgehouden en gemonitord. Hiermee kan de gemeente gericht maatregelen treffen voor energiebesparing en beperking van de CO2 uitstoot. Over het jaar 2019 is een rapportage gemaakt over het energieverbruik van de gemeente.
    Uit de jaarrapportage Energie 2019 blijkt dat het elektriciteitsverbruik van de Gemeente Alphen aan den Rijn in 2019 met ruim 26% is gedaald sinds 2013. Ten opzichte van 2018 is het elektriciteitsverbruik in 2019 gedaald met ruim 5 %. Het aardgasverbruik in 2019 is ten opzichte van 2018 gedaald met 8% en in vergelijking met 2013 met ruim 16% gedaald.

    Voorgesteld besluit

    Kennis nemen van de jaarrapportage 2019 energieverbruik gemeente Alphen aan den Rijn en deze middels bijgevoegde brief ter informatie aan te bieden aan de raad.

  12. 4.1.g

    Het Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG) geeft een integraal financieel beeld van de ruimtelijke ontwikkelingen binnen de gemeente. Dit zijn zowel projecten waarbij de gemeente actief grondbeleid voert, risicodragend participeert en waarvoor een gemeentelijke grondexploitatie is geopend, als projecten waarbij de gemeente facilitair grondbeleid voert.
    Grondexploitaties zijn meerjarige ontwikkelingen waarbij sprake is van rente en kosten- & opbrengstenstijging (inflatie) die het financieel resultaat beïnvloeden. Daarom wordt voorafgaand aan de jaarlijkse actualisatie van het MPG een inschatting gemaakt van de verwachte ontwikkelingen ten aanzien van deze parameters.

    Voorgesteld besluit

    1. De uitgangspunten ten aanzien van de parameters voor het Meerjarenperspectief grondexploitaties 2021, zoals vastgelegd in het memo ‘Uitgangspunten Meerjarenperspectief grondexploitaties 2021’, vast te stellen;
    2. De raad door middel van een presentatie in de raadscommissie ‘Financiën, bestuurlijk en publiek domein’ te informeren over de parameters voor het Meerjarenperspectief grondexploitaties 2021.

  13. 4.1.h

    Tijdens de verbouwing van Castellum is geconstateerd dat de brandwerendheid van onderdelen van het pand niet voldoet aan de eisen van het bouwbesluit. De oplevering van 15 oktober is tot nader orde uitgesteld. Met de raadsbrief worden de leden van de raad geïnformeerd over het vervolg.

    Voorgesteld besluit

    Instemmen met het versturen van bijgaande brief aan de raad.

  14. 4.1.i

    Het gemeentebestuur van Alphen aan den Rijn heeft een steunfonds Covid-19 opgericht om lokale sociaal maatschappelijke organisaties te helpen om liquiditeits- en continuïteitsproblemen op te lossen die zij redelijkerwijs niet zelf kunnen opvangen. Deze aanvragen worden getoetst aan de Algemene subsidieverordening Gemeente Alphen aan den Rijn 2020 en de Nadere regels behorend bij het Verlengde Steunfonds COVID-19. Het college besluit over de zesde tranche aanvragen in het kader van dit steunfonds.

    Voorgesteld besluit

    1. De in Bijlage 1, tabel 2, genoemde organisaties een eenmalige, voorlopige subsidie te verlenen met een totaalbedrag van € 74.737,- (tranche VI).

  15. 4.1.j

    De wethouder Sport & bewegen van gemeente Leusden gaat namens de gemeente Leusden een motie indienen bij het bestuur van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) om:
    1.    haar invloed aan te wenden bij het Ministerie om het belang van de zwembaden te
    onderstrepen;
    2.    het Kabinet aan te sporen ook voor de zwembaden een goede compensatieregeling op te stellen, teneinde de zwembaden van faillissement te redden.
    Gemeente Leusden heeft leden van de VNG een brief gestuurd met het verzoek om deze motie te steunen. Gemeente Alphen aan den Rijn is het eens met de inhoud van de motie en ondersteunt gemeente Leusden bij het indienen van deze motie.

  16. 4.1.k

    Op dit moment werken de regiogemeenten aan lokale achtergrondwaarden en bodembeleid voor PFAS. Vooruitlopend hierop stelt ons college, in overleg met de regiogemeenten, lokaal beleid vast. Hiermee wordt geregeld dat voor het toepassen van PFAS-houdende grond afkomstig uit de regio (gemeenten Gouda, Krimpenerwaard, Bodegraven-Reeuwijk, Zuidplas, Alphen aan den Rijn  en Waddinxveen) wordt getoetst aan de normen die gelden voor de functie van de ontvangende bodem. Dit is in lijn met de huidige Nota bodembeheer 2016.
    Voor grond van buiten de regio wordt het tijdelijk handelingskader PFAS gevolgd. Hier geldt het stand still principe principe (er mag geen verslechtering optreden) en wordt een dubbele toets uitgevoerd (kwaliteit en functie).
    Alvorens het beleid door het college vastgesteld kan worden dient het college eerst te besluiten het voornemen te hebben om dit beleid vast te stellen en dit voornemen in de gemeentelijke publicatie te publiceren. Minimaal 1 week na het publiceren van het voorgenomen besluit  kan tot het definitieve besluit tot vaststelling van het beleid worden over gegaan. Tegen het vastgestelde beleid kan door belanghebbenden bezwaar worden aangetekend.

    Voorgesteld besluit

    Het college is voornemens te besluiten:
    1. Voor wat betreft de stofgroep PFAS (poly- en perfluoralkylstoffen) voor grondverzet binnen de regio aan te sluiten bij het bestaand bodembeleid, zoals vastgesteld in de Nota bodembeheer 2016, waarbij alleen toetsing op functie de ontvangende bodem plaatsvindt;
    2. Voor wat betreft PFAS-houdende grond van buiten de regio het tijdelijk handelingskader PFAS te volgen.


    Het college besluit:
    3. De gemeenteraad door toezending van bijgaande raadsinformatiebrief te informeren;
    4. Het voorgenomen besluit via de gemeentelijke kanalen te publiceren.

  17. 4.1.l

    De eigenaar van Valkenburgerlaan 3 te Boskoop is voornemens het bestaande kantoor te transformeren naar zes appartementen. In februari 2020 zijn de uitgangspunten t.a.v. het woningbouwprogramma, 25% sociale huur en 10% voor middeninkomens, meegegeven.
    Het huidige voorstel van de initiatiefnemer is om de zes appartementen te verkopen, waarvan twee bedoeld voor de doelgroep middeninkomens.
    Met dit voorstel wordt niet voldaan aan de eis om 25% sociale huur te realiseren. Het college wordt verzocht gemotiveerd af te wijken van de eis 25% sociale huur en te stimuleren dat twee van de zes appartementen gerealiseerd worden voor de doelgroep middeninkomens volgens de uitgangspunten van de doelgroepenverordening.

    Voorgesteld besluit

    1. Af te wijken van de eis 25% sociale huur bij het woningbouwinitiatief aan de Valkenburgerlaan 3 te Boskoop;
    2. Deze afwijking te compenseren met twee appartementen binnen het bouwplan die gedurende 20 jaar beschikbaar blijven voor de doelgroep middeninkomens.

  18. 4.1.m

    Op 14 juni 2017 vond in Londen een grote brand plaats in de Grenfell Tower, waarbij vele tientallen mensen zijn omgekomen. Naar aanleiding van de brand zijn er ook in ons land vragen opgeworpen over de brandwerendheid van dergelijke gebouwen. Op 30 november 2018 heeft de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (hierna; BZK) daarom alle Nederlandse gemeenten gevraagd om de meest risicovolle gebouwen in hun gemeenten te inventariseren en er vervolgens op toe te zien dat eigenaren van deze gebouwen onderzoek uitvoeren naar de brandveiligheid van de gevels. Indien noodzakelijk moeten zij maatregelen nemen om de veiligheid te waarborgen.
    In onze gemeente is ook een dergelijke inventarisatie uitgevoerd. De resultaten hiervan zijn weergegeven in bijgevoegde rapportage. Conclusie van de inventarisatie is dat de onderzochte gebouwen veilig zijn.

    Voorgesteld besluit

    1.  Vaststellen van de bijgevoegde rapportage die is opgesteld naar aanleiding van de inventarisatie van en onderzoek naar de brand(on)veiligheid van bepaalde gevels in Alphen aan den Rijn;
    2. De rapportage ter informatie aan de raad aan te bieden via de lijst van ingekomen stukken.

  19. 4.1.n

    Subsidies in Alphen worden verworven via het subsidieloket in samenwerking met de subsidioloog duurzaamheid. Het Subsidieloket adviseert en ondersteunt sinds 2016 de gemeentelijke organisatie op het gebied van inkomende subsidies, de subsidioloog ondersteunt sinds juni 2019. De voortgangsrapportage inkomende subsidies 2019 geeft een overzicht van de resultaten van het loket, inclusief duurzaamheidssubsidies. In de memo Europese subsidies wordt dieper ingegaan op de kansen van Alphen betreft Europese subsidies. Alphen maakt relatief minder kans daarop dan gemeenten met kennisinstellingen en grensgemeenten, maar monitort actief de kansen die Europa biedt.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis nemen van de Voortgangsrapportage Inkomende Subsidies 2019 en de memo Europese subsidies
    2. De raad te informeren over de resultaten van het subsidieloket door middel van bijgevoegde raadsbrief

    Besluit

    Het verzoek van de heer Van den Ham om dit in commissieverband te bespreken, wordt gesteund en aan agendacommissie voorgelegd.

    00:13:01 - 00:13:49 - Gert van den Ham
    00:13:49 - 00:14:32 - Liesbeth Spies
  20. 4.1.o

    Het college besloot op 8 september dat vestiging van popmuseum RockArt in het oude Raadhuis van Alphen aan den Rijn niet haalbaar is. Er wordt verder gezocht naar een nieuwe bestemming. Daarbij wordt uitgegaan van een of meerdere maatschappelijk-culturele functie(s) gebaseerd op de vraag, het beschikbare aanbod en de dekking van de benodigde investeringen en structurele lasten. Het college wordt gevraagd hiertoe een projectplanning vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    • De projectplanning “bestemming oude Raadhuis Alphen aan den Rijn” vast te stellen.
    • De raad middels bijgevoegde brief te informeren

    Besluit

    De heer Van Kuijk betreurt het dat de mogelijkheid van appartementen wordt uitgesloten. Zijns inziens is dit te combineren met behoud van maatschappelijke functies en hij vraagt heroverweging van dit besluit. De heer Driesen uit zijn zorg over het (te) krappe tijdpad en vraagt naar bemensing van de begeleidingsgroep. Wethouder van Zuylen bekijkt aan de hand van de ontvangen reacties/input of het tijdpad voldoende ruim. Wat betreft begeleidingsgroep: in eerste instantie zitten hier inwoners in, raadsleden worden tussentijds betrokken en geïnformeerd;

    00:14:10 - 00:14:32 - Liesbeth Spies
    00:14:32 - 00:15:05 - Hans van Kuijk
    00:15:25 - 00:16:36 - René Driesen
    00:16:59 - 00:17:58 - Erik van Zuylen
    00:17:58 - 00:18:13 - Liesbeth Spies
  21. 4.2
    Collegebesluiten ter inzage gelegd
  22. 4.2.a

    De gemeente Alphen aan den Rijn werkt aan een Omgevingsvisie, een document waarin de langetermijnvisie van de gemeente op de toekomstige ontwikkeling van de stad staat. Het geeft aan welke kansen, opgaven en uitdagingen er voor Alphen aan den Rijn liggen en op welke manier we daarmee om willen gaan.
    In het kader hiervan wordt de procedure van milieueffectrapportage (m.e.r.) doorlopen. Deze procedure heeft als doel om het milieubelang een volwaardige rol te geven in de besluitvorming, en wordt parallel aan het omgevingsvisietraject opgesteld. In het uiteindelijke milieueffectrapport (planMER) worden de milieueffecten van de voorgenomen activiteiten uit de Omgevingsvisie beoordeeld. De eerste stap om te komen tot een milieueffectrapport (planMER) is het opstellen en publiceren van de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD).

    Voorgesteld besluit

    1. Vaststellen Notitie Reikwijdte en Detailniveau t.b.v. planMER voor de Omgevingsvisie;
    2. De NRD vrijgeven voor advisering adviseurs en ter inzage legging (zienswijzen);
    3. De voorbereidende werkzaamheden voor het planMER in gang te zetten.

  23. 4.2.b

    Burgemeester en wethouders hebben het ontwerp van de Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport regio Boskoop - partiële herziening 2020 vastgesteld en vrij gegeven voor inspraak. Het ontwerp zal voor een periode van 4 weken ter inzage worden gelegd. Met de partiële herziening vindt een actualisatie plaats van de uitgangspunten en maatregelen van de in 2011 vastgestelde Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport regio Boskoop.

    00:18:05 - 00:18:13 - Liesbeth Spies
    00:18:13 - 00:19:25 - Michel du Chatinier
    00:19:25 - 00:19:54 - Liesbeth Spies
  24. 4.2.c

    Aan de Zuideinde 32-34 in Aarlanderveen is een voormalig agrarisch bedrijf gevestigd, met een bijbehorende woonboerderij en een zomerhuis. Het bedrijfsmatig agrarisch gebruik is al een aantal jaren beëindigd, de schuren zijn verouderd en voor een doelmatige bedrijfsvoering niet meer te gebruiken. Bovendien is door de ligging nabij een Natura-2000 gebied een volwaardig veehouderijbedrijf niet meer mogelijk.
    De woonboerderij is voor wonen gesplitst, waarvoor in januari 2019 een tijdelijke vergunning is verleend en in het zomerhuis wordt eveneens gewoond. Met voorliggend bestemmingsplan zal de voormalige agrarische bestemming op de plankaart worden gewijzigd naar een woonbestemming. De agrarische opstallen en bijbehorende verharding zullen worden verwijderd. Ter compensatie wordt met voorliggend bestemmingsplan op het oostelijke perceel een woonbestemming en bouwvlak toegevoegd voor de bouw van een extra woning. Eveneens wordt het bouwvlak van het huidige zomerhuis een stukje naar het westen verplaatst zodat deze in de toekomst daar herbouwd kan worden.

    Voorgesteld besluit

    1. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Zuideinde 32-34, Aarlanderveen’ met identificatienummer NL.IMRO.0484.AVzuideinde3234-ON01 en de bijbehorende bestanden, vast te stellen;
    2. De analoge afgeleide verbeelding en de inventarisatiekaart van het ontwerpbestemmingsplan ‘Zuideinde 32-34, Aarlanderveen’ vast te stellen;
    3. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Zuideinde 32-34, Aarlanderveen’ gedurende zes weken ter inzage te leggen;
    4. de raad te informeren via de lijst van mededelingen;
    5. geen plan-MilieuEffectRapportage te maken, omdat er geen belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu te verwachten zijn;

    00:19:40 - 00:19:54 - Liesbeth Spies
    00:19:54 - 00:21:00 - René Driesen
    00:21:00 - 00:21:17 - Liesbeth Spies
    00:21:25 - 00:22:33 - Gerard van As
    00:22:33 - 00:23:19 - Liesbeth Spies
  25. 4.2.d

    De gemeente Alphen aan den Rijn hecht waarde aan de ontwikkeling van de logistieke sector in haar gemeente en heeft dit als één van de speerpunten opgenomen in haar economisch beleid. Het plangebied van Steekterpoort II is vanwege de omvang en de nabijheid van de containerterminal zeer geschikt voor kavels groter dan 3 ha voor grote logistieke partijen. Door het invullen van deze behoefte kan de combinatie van transport over water en weg beter worden benut. Om daadwerkelijk tot uitgifte over te gaan is het noodzakelijk dat het bestemmingsplan van Steekterpoort II deze invulling mogelijk maakt. Het college heeft besloten om het ontwerpbestemmingsplan vrij te geven voor inspraak om de ontwikkeling van Steekterpoort II juridisch/planologisch mogelijk te maken.

    Voorgesteld besluit

    1. het ontwerpbestemmingsplan Steekterpoort II, met identificatienummer NL.IMRO.0484.Asteekterpoort2-ON01 en de bijbehorende bestanden, vast te stellen;
    2. De analoge afgeleide verbeelding van het ontwerpbestemmingsplan Steekterpoort II vast te stellen;
    3. Het ontwerpbestemmingsplan Steekterpoort II gedurende zes weken ter inzage te leggen;
    4. Het ontwerpbeeldkwaliteitsplan als ontwerp addendum op de welstandsnota gedurende zes weken ter inzage te leggen;
    Het ontwerpbestemmingsplan Steekterpoort II ter kennisname te brengen aan de gemeenteraad.

    Besluit

    Het verzoek van de heer Du Chatinier om dit in commissieverband te bespreken wordt gesteund en gaat naar agendacommissie.

  26. 4.2.e

    Ten behoeve van het instellen van een Bestemmingsreserve Verevening Sociale woningbouw – hierna Vereveningsfonds – door de gemeenteraad, dient de juridische grondslag te liggen in de structuurvisies van de gemeente Alphen aan den Rijn, te weten De stad van Morgen, Integrale structuurvisie Greenport Boskoop en de samengestelde structuurvisie van Rijnwoude. Met de Uitvoeringsparagraaf woningbouw wordt de juridische grondslag gewaarborgd.
    De vigerende structuurvisies worden met de Structuurvisie Uitvoeringsparagraaf woningbouw aangevuld. Deze wordt voor een periode van zes weken ter inzage worden gelegd.

    Voorgesteld besluit

    1. Het ontwerp van de Structuurvisie Uitvoeringsparagraaf Woningbouw, met identificatienummer NL.IMRO.0484.SVuitparwoningbouw-ON01, vast te stellen;
    2. Het ontwerp van de Structuurvisie Uitvoeringsparagraaf Woningbouw vrij te geven voor inspraak en voor een periode van 6 weken ter inzage te leggen.

  27. 4.3
    Collegebesluiten betrekken bij financiële producten
  28. 4.3.a

    In het uitvoeringsprogramma 2018 – 2022 “Groene stad met lef” is opgenomen dat Alphen aan den Rijn beschikt over een dekkend netwerk aan AED’s is. De realisatie van het dekkend netwerk is, op een aantal locaties na, gereed. Door betrokken inwoners zijn er AED’s aangeschaft voor hun wijk/buurt. Deze buurt AED’s maken onderdeel uit van het dekkend netwerk. Door de bereidwilligheid van bedrijven, zorgverleners om hun reeds aanwezige AED naar buiten te plaatsen is het dekkend netwerk verder uitgebreid. Om het netwerk in stand te houden is onderhoud, controle en vervanging van AED’s essentieel. Voor continuering van het netwerk is structureel budget noodzakelijk.

    Voorgesteld besluit

    • Een bedrag van € 48.875,- ten laste van het begrotingsresultaat 2020 brengen ter dekking van de te maken kosten in 2020 en 2021 en te storten in de Reserve Veiligheid.
    • Het beschikbaar stellen van € 24.500,= voor het verder realiseren van een dekkend netwerk aan AED’s en onderhoud en vervanging in 2020.
    • Het beschikbaar stellen van € 24.375,= in 2021 voor het onderhouden en vervangen van het netwerk.
    • Bovenstaande mutatie in de begroting te verwerken via een verzamelbegrotingswijziging in Najaarsrapportage 2020.

  29. 4.3.b

    Met het vaststellen van de kadernota Vastgoed is de afgelopen jaren uitvoering gegeven aan de daarin opgenomen verbetertrajecten.
    In 2014 was de volgende taakstelling opgelegd:
    • Verminderde huuropbrengsten € 150.000,-
    • Restant Alphen in Balans € 300.000,-
    • Strategische heroriëntatie € 500.000,- (en € 1,4 mln incidenteel)
    Deze taakstelling moet opgebracht worden uit optimalisatie van het vastgoedbeheer en door verkoop van vastgoed.  Een deel van de taakstelling (Alphen in Balans) stamt zelfs nog van voor de gemeentelijke herindeling). De incidentele taakstelling is gehaald door optimalisatie van het vastgoed. De structurele taakstelling was maar beperkt haalbaar. De afgelopen jaren is de structurele taakstelling gedekt uit incidentele middelen (verkoop) die in de reserve vastgoed zijn geboekt.
    Na zes jaar blijkt dit op de langere termijn niet meer haalbaar. De verkoop van vastgoed wordt steeds minder. Daar komt bij dat de geboekte opbrengst van verkoop, na aftrek van kosten, vaak beperkt is. Tevens wordt soms de keuze gemaakt de opbrengst van verkoop in te zetten als dekking voor ver- of nieuwbouw waardoor vastgoed geen opbrengst kan realiseren die ten goede komt aan de reserve vastgoed.

    Voorgesteld besluit

    1. Incidenteel budget beschikbaar te stellen van totaal in € 350.000,-- ten behoeve van de taakstelling professionalisering Vastgoedmanagement en deze te dekken middels een incidentele onttrekking aan de reserve Vastgoedmanagement;
    2. Bovenstaande mutatie in de begroting te verwerken middels een verzamelbegrotings-wijziging bij de najaarsnota 2020.

  30. 4.3.c

    In januari 2018 heeft de gemeenteraad het ruimtelijke kader voor de toekomstige ontwikkeling van Archeon-Burggooi binnen het Masterplan Archeon-Burggooi vastgesteld. Sindsdien is aan dit ruimtelijke kader uitvoering gegeven door het bestemmingsplan te wijzigen, een deel van de grond van de projectontwikkelaar van Burggooi aan te wenden voor de uitbreiding van Archeon en te starten met de aanleg van een alternatieve ontsluitingsweg met een rechtstreekse aansluiting van Burggooi op de Goudse Schouw.


    Om de besluitvorming omtrent de realisatie van het Nationaal Romeins Scheepvaart Museum (NRSM), inclusief Provinciaal Archeologisch Depot (PAD) te faciliteren is opdracht gegeven een Voorlopig Ontwerp te maken voor het gebouw en directe omgeving. Bovendien is een procesbegeleider ingeschakeld om tot een passende governance van Archeon te komen. Vanwege de corona-crisis hebben gemeente en provincie aangeboden deze kosten gezamenlijk voor hun rekening te nemen.  De kosten hiervoor vormen een voorfinanciering voor de feitelijke realisatiekosten, waar de voorfinanciering dan  ook mee verrekend zal worden.

    Voorgesteld besluit

    1.    Instemmen met het beschikbaar stellen van extra projectbudget van € 200.000 ten behoeve van de voorbereiding NRSM;
    2.    Dit budget te dekken middels een incidentele onttrekking aan de reserve Plankosten;
    3.    Bovenstaande mutatie in de begroting te verwerken middels een verzamelbegrotingswijziging bij de Najaarsnota 2020.

  31. 4.4
    Schriftelijke vragen raadsleden op grond van artikel 40 of 42 van het Raadsreglement van orde en collegebeantwoording
  32. 4.4.a

    De ChristenUnie heeft op 25 augustus jl. artikel 40 vragen gesteld rondom het effect van een woonplicht voor woningen in Alphen aan den Rijn. De vragen zijn beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De beantwoording van de artikel 40 vragen van de ChristenUnie voor 24 september 2020 te verzenden.

  33. 4.4.b

    Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde kunnen raadsleden schriftelijk vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. De heer Bontekoe heeft vragen gesteld over de geslotenverklaring voor vrachtwagens op de Loeteweg en de ontsluiting van de Nessepolder. Geantwoord is dat de afsluiting in lijn is met het eerder in opdracht van Greenport-west opgestelde Houtskoolschets modernisering teeltareaal Greenport West. De bezwaren van belanghebbenden zijn om advies voorgelegd aan de Commissie bezwaarschriften. Het college wacht het advies af. Tot die tijd geldt de huidige tijdelijke situatie.

    Voorgesteld besluit

    De door de heer Bontekoe gestelde vragen over de geslotenverklaring voor vrachtwagens Loeteweg en ontsluiting Nessepolder te beantwoorden, zoals voorgesteld in bijgevoegde brief.

  34. 4.4.c

    Mw. Van der Louw en dhr. Driessen hebben namens de CDA en Groen Links, op grond van art. 40 van het regelement van orde, vragen gesteld inzake Centrum Zuid Boskoop. Het college heeft middels bijgevoegde brief de vragen beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De door CDA en Groen Links gestelde artikel 40 vragen betreffende de voortgang ontwikkeling centrum zuid Boskoop te beantwoorden middels bijgevoegde brief.

    Besluit

    Door middel van een memo zal het college aan de agendacommissie een agenderingsverzoek sturen om in een informatiemarkt de actuele stand van zaken rond centrum zuid Boskoop te bespreken, waarin onder meer aandacht voor huisvesting arbeidsmigranten en villa Teylingen.

  35. 4.4.d

  36. 4.5

    Bijlagen

  37. 4.7

    Geen.

  38. 5

    Kort bespreekstuk in afwachting van tijdige aanlevering van toegezegde collegebrief met aanvullende informatie.
    Gemeente Alphen aan den Rijn heeft hoge ambities op het gebied van duurzaamheid en energie. Alphen stelt zich ten doel in 2050 een fossielvrije en energie- en CO2 neutrale gemeente te zijn. Deze ambitie sluit aan bij de afspraak uit het klimaatakkoord om in 2050 alle wijken aardgasvrij te maken. Om dit mogelijk te maken stelt de gemeente, samen met haar stakeholders en betrokken inwoners, een Transitievisie Warmte (TVW) op.  De TVW moet eind 2021 gereed zijn.
    Voor het opstellen van deze TVW heeft de raad van de gemeente Alphen aan den Rijn in februari 2020 een Plan van Aanpak vastgesteld met bijbehorend uitvoeringsbudget. De eerste stap in het opstellen van de TVW is het opstellen van een afwegingskader warmte (AKW). Voorliggend AKW vormt de basis bij de uitwerking van de TVW en daarbij tevens de basis van het gemeentelijk warmtebeleid. Alphen aan den Rijn houdt daarbij rekening met uitgangspunten over het proces ernaartoe, de belangen van bewoners en bedrijven en de inhoudelijke doelstellingen voor de warmtetransitie.
    De betrouwbaarheid, betaalbaarheid, toekomstbestendigheid en veiligheid van de toekomstige warmtevoorziening staat daarbij voorop. De gemeente en haar stakeholders zetten daarnaast in op energiebesparing en “geen spijt” maatregelen, waarbij de gemeente niet belooft wat ze niet waar kan maken. Tevens zetten de gemeente en haar stakeholders in op een eerlijke en transparante warmtevoorziening, waarbij er keuzevrijheid is en blijft voor inwoners en bedrijven.
    Tot slot bevat het AKW een set aan criteria voor:
    - het tempo voor de warmtetransitie in Alphen,
    - de volgorde waarin wijken de transitie doormaken en
    - de keuze voor de warmtetechniek met bijbehorende infrastructuur per wijk.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    in te stemmen met het Afwegingskader Warmte als basis voor de Transitievisie Warmte en daarmee in te stemmen met:
    a) de basisuitgangspunten en randvoorwaarden waaraan de Alphense warmtevoorziening van de toekomst zou moeten voldoen,
    b) de basis voor de samenwerking met onze stakeholders.
    Ad a
    De basisuitgangspunten betreffen:
    Overkoepelende uitgangspunten
    • Het centrale uitgangspunt is de transformatie naar een energiesysteem dat duurzaam, betrouwbaar, veilig en betaalbaar is,
    • Er wordt ingezet op zekerheid en continuïteit van de warmtelevering. De warmteoplossingen zijn toekomstbestendig,
    • De kosten zijn draagbaar voor alle betrokkenen (inwoners, overheden, netbeheerders, warmteleveranciers, gebouweigenaren, eindgebruikers).
     Uitgangspunten gericht op belangen van bewoners en bedrijven
    • De warmtealternatieven zijn betaalbaar voor iedereen,
    • Keuzevrijheid voor inwoners en bedrijven,
    • Tonen van de voordelen van de warmtetransitie,
    • De warmtealternatieven sluiten aan bij het bedrijfsleven en worden (mede) op bedrijventerreinniveau vormgegeven.
     Inhoudelijke uitgangspunten
    • Inzet op energiebesparing
    • Geen spijt principe
     Procesmatige uitgangspunten
    • Verantwoord tempo van verduurzaming,
    • De gemeente wekt geen verwachtingen die zij niet waar kan maken,
    • De gemeente is procesregisseur,
    • Gemeente (en stakeholders) zijn (voor) mede-investeerder(s)
    Ad b
    Dit afwegingskader warmte is opgesteld, samen met onze stakeholders Liander, het hoogheemraadschap Rijnland, de VOA en onze woningcorporaties Woonforte en Habeko. Verderop in het traject zal bij het opstellen van de uitvoeringsstrategie voor de Transitievisie Warmte deze samenwerking concreter worden uitgewerkt.

    Besluit

    De raad stemt unaniem in met het Afwegingskader Warmte als basis voor de Transitievisie Warmte.

    00:23:03 - 00:23:19 - Liesbeth Spies
    00:23:19 - 00:25:51 - Michel du Chatinier
    00:25:58 - 00:27:23 - Mark Vermeulen
    00:27:44 - 00:29:29 - Hans van Kuijk
    00:29:52 - 00:32:01 - Bas Wienbelt
    00:32:09 - 00:33:22 - Wouter van Kleef
    00:33:30 - 00:35:45 - P.A.G. Versteeg
    00:35:52 - 00:36:16 - Ernst Jan Straver
    00:36:23 - 00:36:56 - Iris van de Kolk
    00:37:00 - 00:38:16 - Ank de Groot-Slagter
    00:38:23 - 00:39:15 - Pieter Jan Morssink
    00:39:28 - 00:44:45 - Erik van Zuylen
    00:44:55 - 00:45:23 - Bas Wienbelt
    00:45:23 - 00:47:42 - Erik van Zuylen
    00:47:48 - 00:48:48 - Ank de Groot-Slagter
    00:49:00 - 00:50:41 - Erik van Zuylen
    00:50:57 - 00:52:35 - Michel du Chatinier
    00:52:53 - 00:53:27 - Bas Wienbelt
    00:53:30 - 00:54:58 - Erik van Zuylen
    00:54:58 - 00:55:11 - Liesbeth Spies
    00:55:11 - 00:55:33 - Michel du Chatinier
    00:55:49 - 00:56:10 - Bas Wienbelt
    00:56:10 - 00:59:27 - Liesbeth Spies
  39. 6

    Op 13 oktober 2016 heeft de raad de beleidsbrief erfgoed vastgesteld. Hierbij heeft de raad aangegeven dat hij het belangrijk vindt dat al het erfgoed binnen de gemeente op een eenduidige wijze wordt benaderd. Hieraan is gevolg gegeven door het opstellen van een cultuurhistorische waardenkaart, waarop alle bovengrondse cultuurhistorische waarden (gebouwd en niet-gebouwd) zijn samengebracht. De cultuurhistorische waardenkaart laat in één oogopslag zien hoe cultuurhistorisch rijk onze gemeente is. De cultuurhistorische waardenkaart is voorzien van meer dan 2000 cultuurhistorische objecten. In april 2019 is deze kaart gepresenteerd.
    De kaart op zich heeft geen status en is vooral informatief van aard en dient ter inspiratie. De erfgoedwaarden worden daarom verankerd in het bestemmingsplan Cultuurhistorie, waardoor ze een juridische status krijgen. Over de cultuurhistorische waardenkaart en het bestemmingsplan Cultuurhistorie zijn informatiebijeenkomsten georganiseerd, vooruitlopend op de procedure van het ter inzage leggen van het ontwerp bestemmingsplan Cultuurhistorie. Op deze wijze konden betrokkenen kennis nemen van het concept bestemmingsplan en de cultuurhistorische waardenkaart, vragen stellen en reageren op onze voornemens. De raad is in november / december 2019 geïnformeerd over de stand van zaken en tevens uitgenodigd voor de informatiebijeenkomsten.
    De raad wordt nu nader geïnformeerd over de cultuurhistorische waardenkaart en de juridische verankering daarvan in het bestemmingsplan Cultuurhistorie. Daarnaast wordt de raad gevraagd akkoord te gaan met het voorstel om het ontwerp bestemmingsplan in procedure te brengen.

    Stemuitslag

    voor 95%
    tegen 5%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), VVD (6)
    tegen
    SP (2)

    Voorgesteld besluit

    kennis te nemen van het voornemen van het college om het (ontwerp)bestemmingsplan Cultuurhistorie in procedure te brengen en er mee in te stemmen dat de daarbij behorende stukken, waaronder de cultuurhistorische waardenkaart en de Nota van beantwoording inspraakreacties de uitgangspunten vormen voor het nog vast te stellen bestemmingsplan. Dit bestemmingsplan verankert juridisch alle geïnventariseerde cultuurhistorische waardevolle objecten vanuit de cultuurhistorische waardenkaart.

    Besluit

    De raad stemt (met de stemmen van SP tegen) in met het voornemen van het college om het (ontwerp)bestemmingsplan Cultuurhistorie in procedure te brengen.

    00:59:10 - 00:59:27 - Liesbeth Spies
    00:59:27 - 00:59:48 - Caroline Blom-de Ruiter
    00:59:54 - 01:00:33 - Helma van der Louw-Vergeer
    01:00:39 - 01:01:00 - Maurice Piette
    01:01:08 - 01:01:38 - Iris van de Kolk
    01:01:38 - 01:03:08 - Liesbeth Spies
  40. 7

    Van 18 juni tot en met 29 juli  2020 heeft het ontwerpbestemmingsplan bestemmingsplan International Trade Centre Hazerswoude-Dorp - eerste herziening voor een ieder ter inzage gelegen. Het plan voorziet in het verruimen van de planologische mogelijkheden op het ITC –terrein.


    Tijdens de inzageperiode zijn op het ontwerpbestemmingsplan geen zienswijzen ingekomen. Burgemeester en wethouders hebben de gemeenteraad voorgesteld het bestemmingsplan gewijzigd vastgesteld. De wijziging heeft betrekking op enkele kleine ambtelijke aanpassingen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen om:
    1. Het bestemmingsplan International Trade Centre Hazerswoude-Dorp - eerste herziening met identificatienummer NL.IMRO.0484.HDictterrein1her-VA01 digitaal met de bijbehorende bestanden, gewijzigd vast te stellen in overeenstemming met het ter inzage gelegde ontwerp en de in het voorstel weergegeven wijzigingen op het plan;
    2. De analoge afgeleide versie van het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen;
    3. Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, tweede lid onder a van de Wet ruimtelijke ordening, omdat de kosten van de grondexploitatie anderszins zijn verzekerd.

    Besluit

    De raad stelt unaniem de 1e herziening van het bestemmingsplan ITC Hazerswoude-Dorp vast.

    01:01:57 - 01:03:08 - Liesbeth Spies
  41. 8

    In de dorpskern Benthuizen is de woningbouwlocatie “Bentlanden II” voorzien. De woningbouwlocatie omvat in totaal ongeveer 200 woningen en een nieuwe Brede School. De locatieontwikkeling, bestaande uit onder andere het bouw-, woonrijp maken en uitwerken van plannen, wordt (hoofdzakelijk) door en voor rekening en risico van de ontwikkelaar uitgevoerd. De gemeente heeft hierin een faciliterende rol, waarbij de gemeentelijke inzet voornamelijk betrekking heeft op de aankoop en (door)verkoop van gronden, toetsing van plannen en begeleiden van de planologische procedure. De gemeente brengt de kosten van deze inzet via overeenkomsten in rekening bij de ontwikkelaar en de twee samenwerkende grondeigenaren. De gemeenteraad wordt, vanuit haar budgetrecht, voorgesteld om de facilitaire exploitatie vast te stellen en hiermee budgetten en dekking voor de gemeentelijke inzet beschikbaar te stellen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad voor te stellen de facilitaire exploitatie Benlanden II vast te stellen en de neutrale financiële gevolgen (balansmutatie) op te nemen en te verwerken in de begroting via een separate begrotingswijziging
    (nb de wijziging van de programmabegroting 2020 wordt verwerkt via de najaarsnota)

    Besluit

    De raad stelt unaniem de geheime facilitaire exploitatie Bentlanden II vast.

    01:02:10 - 01:03:08 - Liesbeth Spies
  42. 9

    Voor de uitoefening van de korfbalsport maakt KV Tempo gebruik van een verouderde accommodatie. Deze accommodatie bestaat uit een kantine (eigendom van KV Tempo middels een recht van opstal) en van kleedruimten (eigendom van de gemeente, welke op basis van een gebruiksovereenkomst door KV Tempo wordt gebruikt). Zowel de kleedruimten als de kantine moeten worden gerenoveerd. Gelet op de eigendomsverhoudingen is KV Tempo verantwoordelijk voor de renovatie van de kantine, de gemeente verantwoordelijk voor de renovatie van de kleedruimten. KV Tempo en gemeente hebben samengewerkt en afspraken gemaakt om zowel kantine als kleedruimten tegelijkertijd te kunnen renoveren. Door deze renovatie als één project/werk uit te voeren besparen vereniging en gemeente aanzienlijk op de totale kosten. Door vervolgens ook het bouwheerschap van deze renovatie bij KV Tempo te beleggen, kan ook meer subsidie worden aangevraagd bij het Rijk. De gemeente bewaakt dat KV Tempo ook realiseert wat vooraf is afgesproken.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    Aangepast
    1 de totale investeringslasten (afschrijving + rente) ad. € 630.700,- van de renovatie van de kleedruimte en kantine van KV Tempo te dekken middels een:
    - onttrekking aan de reserve Masterplan sport: € 530.700,-;
    - vrijval onderhoudsbudget MJOP sportvastgoed: € 100.000,-;
    2 bovenstaande budgetten te storten in een te openen reserve Vrijval kapitaallasten Renovatie kleedruimten/kantine KV Tempo
    3 de 20e wijziging van de Programmabegroting 2020 vast te stellen.

    Besluit

    De raad besluit unaniem de totale investeringslasten (afschrijving + rente) ad. € 630.700,- van de renovatie van de kleedruimte en kantine van KV Tempo te dekken door onttrekkingen aan reserves.

    01:02:20 - 01:03:08 - Liesbeth Spies
  43. 10

    Dit collegevoorstel heeft betrekking op het collegevoorstel inzake ‘Grondverkoop (natuurcompensatie)gronden Vierheemskinderenweg aan Staatsbosbeheer en actualisatie facilitaire
    exploitatie Westvaartpark’, zaaknummer 146918. Deze grondverkoop leidt tot inhoudelijke wijziging van de facilitaire exploitatie Westvaartpark. Een dergelijke wijziging wordt conform het Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG) separaat aan de raad voorgelegd. Bijlage 1 behorend bij de ‘geactualiseerde facilitaire exploitatie Westvaartpark’ bevat gevoelige informatie over de financieel economische positie van de gemeente. Daarom wordt het college voorgesteld om geheimhouding op te leggen ten aanzien van bijlage 1 en de raad voor te stellen deze geheimhouding te bekrachtigen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    Ex artikel 25 lid 2 Gemeentewet en artikel 10 lid 2 sub b WOB geheimhouding op te leggen ten aanzien van de bijlagen 1 van de ‘geactualiseerde facilitaire exploitatie Westvaartpark’ en de raad voor te stellen deze geheimhouding te bekrachtigen.

    Besluit

    De raad bekrachtigt unaniem de door het college opgelegde geheimhouding op de geactualiseerde facilitaire exploitatie Westvaartpark.

    01:02:37 - 01:03:08 - Liesbeth Spies
  44. 11

    Besluit

    De motie wordt aangehouden.

    01:02:51 - 01:03:08 - Liesbeth Spies
    01:03:10 - 01:06:13 - A.M. Noordermeer-Krommendam
    01:06:13 - 01:06:43 - Liesbeth Spies
    01:06:43 - 01:08:29 - Caroline Blom-de Ruiter
    01:08:37 - 01:10:25 - André de Jeu
    01:10:30 - 01:11:35 - Ernst Jan Straver
    01:12:11 - 01:12:50 - J.P. Wijnhorst
    01:12:57 - 01:14:02 - Ank de Groot-Slagter
    01:14:26 - 01:16:55 - Kees van Velzen
    01:17:01 - 01:17:32 - A.M. Noordermeer-Krommendam
    01:17:34 - 01:18:40 - Kees van Velzen
    01:18:45 - 01:19:22 - André de Jeu
    01:19:28 - 01:20:25 - Kees van Velzen
    01:20:38 - 01:20:48 - A.M. Noordermeer-Krommendam
    01:25:27 - 01:25:42 - Liesbeth Spies
    01:25:42 - 01:26:54 - A.M. Noordermeer-Krommendam
    01:26:54 - 01:27:10 - Liesbeth Spies
    01:27:10 - 01:27:34 - Kees van Velzen
    01:27:34 - 01:28:10 - Liesbeth Spies