Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

donderdag 26 april 2018

20:00 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
J.W.E. Spies
Toelichting

Mededeling voor raadsleden: vragen voor agendapunt 5 kunt u tot 12.00 uur op de dag van de vergadering aanmelden.
Stemverklaringen bij hamerstukken dient u vooraf te melden, griffie@aadr.nl

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    Ordevoorstel de heer Middelraad: had aanvankelijk willen voorstellen het voorbereidingsbesluit Alphen Stad eerste te behandelen in de raadscommissie ruimtelijk en economisch domein, alvorens hedenavond daarover een besluit te nemen. Hij begrijpt echter de urgentie en is bereid in te stemmen onder de voorwaarde dat het Voorbereidingsbesluit in de eerstvolgende raadscommissievergadering inhoudelijk wordt besproken en weigering van vergunningen alleen plaatsvindt op grond van fouten die momenteel in het bestemmingsplan zitten. Zijn verzoek wordt meegenomen naar de agendacommissie van 1 mei as.

    00:02:34 - 00:04:56 - Liesbeth Spies
    00:05:51 - 00:07:06 - Liesbeth Spies
    00:07:06 - 00:08:06 - Richard Middelraad
    00:08:06 - 00:10:39 - Liesbeth Spies
  2. 2

    Besluit

    De heer De Jeu (formateur) licht proces over de formatie toe. Bedankt iedereen die een bijdrage heeft geleverd. Het Coalitieakkoord is vooral voor Alphen aan den Rijn. De 7 bouwstenen zijn een belangrijk onderdeel. De coalitie steunt op 21 zetels en hoopt op een goede dialoog met de overige fracties. Het akkoord wordt door het nieuwe college uitgewerkt tot een uitvoeringsprogramma. Hij biedt het coalitieakkoord aan de voorzitter aan.
    De voorzitter bedankt de formateur.
    De fracties zijn tevreden over de snelheid waarmee het coalitieakkoord van NieuwElan, CDA en GroenLinks tot stand is gekomen. De meeste fracties tonen zich bereid om constructief mee te denken over de uitvoering van dit akkoord. Een concreet uitvoeringsprogramma wordt in juni aangeboden. Op basis daarvan kan een inhoudelijk debat plaatsvinden. Er zijn opmerkingen over de vele aangekondigde onderzoeken (echte keuze blijven (nog) uit) en zorgen over de financiële haalbaarheid. De heer De Jeu beantwoordt nog enkele vragen.

    00:10:05 - 00:10:39 - Liesbeth Spies
    00:11:27 - 00:17:52 - André de Jeu
    00:17:52 - 00:19:39 - Liesbeth Spies
    00:19:39 - 00:24:41 - Inge Prins
    00:24:41 - 00:30:35 - Hans van Kuijk
    00:30:35 - 00:35:44 - Harre van der Nat
    00:35:44 - 00:41:44 - Anouk Noordermeer
    00:45:52 - 00:52:38 - Ank de Groot-Slagter
    00:52:38 - 01:00:09 - Caroline Blom-de Ruiter
    01:00:09 - 01:00:31 - Erik van Zuylen
    01:00:31 - 01:02:28 - Wil Verschuur
    01:02:28 - 01:13:29 - André de Jeu
    01:13:29 - 01:13:39 - Harre van der Nat
    01:13:39 - 01:13:55 - André de Jeu
    01:13:55 - 01:14:04 - Harre van der Nat
    01:14:04 - 01:16:36 - André de Jeu
    01:16:36 - 01:16:43 - Hans van Kuijk
    01:16:43 - 01:16:51 - André de Jeu
    01:16:51 - 01:16:59 - Hans van Kuijk
    01:16:59 - 01:17:22 - André de Jeu
    01:17:22 - 01:17:38 - Hans van Kuijk
    01:17:38 - 01:20:42 - André de Jeu
    01:20:42 - 01:23:59 - René Driesen
    01:23:59 - 01:24:12 - Anouk Noordermeer
    01:24:12 - 01:24:21 - René Driesen
    01:24:21 - 01:25:31 - René Driesen
    01:25:31 - 01:26:19 - Henk Goes
    01:26:19 - 01:26:54 - René Driesen
    01:26:54 - 01:27:45 - Harre van der Nat
    01:27:45 - 01:28:00 - René Driesen
    01:28:00 - 01:29:12 - Marjon Verkleij-Lemmers
    01:29:12 - 01:29:42 - Harre van der Nat
    01:29:42 - 01:30:05 - Marjon Verkleij-Lemmers
    01:30:05 - 01:30:46 - Harre van der Nat
    01:30:46 - 01:31:28 - Liesbeth Spies
  3. 3

    01:30:49 - 01:31:28 - Liesbeth Spies
    01:31:28 - 01:32:47 - Richard Middelraad
    01:32:47 - 01:34:03 - Liesbeth Spies
    01:48:28 - 01:48:40 - Liesbeth Spies
    01:48:40 - 01:49:21 - Richard Middelraad
    01:49:21 - 01:53:18 - Liesbeth Spies
  4. 3.a

    Besluit

    Onderzoek benoembaarheidsvereisten (door de commissie bestaande uit de heer Middelraad (voorzitter), mevrouw Van de Kolk en de heer Vermeulen, leden), stemming, benoeming en beëdiging wethouders
    De heer Middelraad rapporteert dat de commissie geen beletselen voor de benoeming van de heren Van As, De Jager, Maat, Schotanus en Van Velzen tot wethouder heeft aangetroffen. De wethouders zullen nog een Verklaring Omtrent Gedrag aan de commissie overleggen. Hij meldt tevens dat een integriteitsscan heeft plaatsgevonden en dat hieruit eveneens geen feiten of omstandigheden blijken op het gebied van integriteit die een beletsel vormen voor de benoeming van de kandidaten als wethouder.
    Er wordt tot schriftelijke stemming overgegaan.
    De commissie onderzoek benoembaarheidsvereisten fungeert ook als commissie van stemopneming.
    De heer Middelraad rapporteert dat 38 geldige stemmen zijn uitgebracht, op wethouder Van As zijn 36 stemmen uitgebracht op de wethouders De Jager, Maat, Schotanus en Van Velzen 38 stemmen. De wethouders worden benoemd en leggen de eed (de heren Van As, De Jager, Schotanus en Van Velzen) of de belofte (de heer Maat) af.
    De raad verleent de heer Maat een ontheffing van het woonplaatsvereiste voor één jaar.

    01:49:42 - 01:53:18 - Liesbeth Spies
    01:53:18 - 01:54:26 - Richard Middelraad
    01:54:26 - 02:03:58 - Liesbeth Spies
  5. 3.b

    Besluit

    Onderzoek geloofsbrieven; toelating en beëdiging nieuwe benoemde leden van de raad
    In de vacatures in de raad door de benoeming van de heren Van As en Van Velzen zijn de heren H.C. Uittenbogaart (wonende te Zwammerdam) en de heer J.P. Wijnhorst (wonende te Alphen aan den Rijn) benoemd.
    De heer Middelraad deelt mede dat de commissie onderzoek geloofsbrieven geen beletselen heeft aangetroffen en derhalve de raad adviseert de heren Uittenbogaart en Wijnhorst toe te laten.
    De heer Uittenbogaart legt de belofte af, de heer Wijnhorst de eed.

    01:54:28 - 02:03:58 - Liesbeth Spies
  6. 3.c

    Besluit

    Benoeming en beëdiging commissieleden (189696)
    De raad benoemt unaniem de volgende 21 commissieleden:
    De heer Aarnoudse (SGP), de heer Bremer (PvdA), de heer De Goede (CDA), de heer Goedegebuure (SGP), de heer De Groot (RGL), mevrouw Hoogeveen (GL), de heer Morssink (D66), de heer Van Putten (SGP), mevrouw Romeijn (CU), mevrouw Van Rijn (CDA), de heer Strookman (Beter Alphen) en de heer Venema (CU) leggen de eed af.
    De belofte wordt afgelegd door de heer Bakker (PvdA), de heer Van Elswijk (SP), mevrouw Groep (SP), mevrouw Lourens (PvdA), de heer Oostdam (CDA), mevrouw Overeem (RGL), de heer Van de Stouwe (RGL), de heer Verwoerd (D66) en de heer De Vries (D66).
    Benoemingen uit de raad (Vervallen)

    01:54:44 - 02:03:58 - Liesbeth Spies
  7. 3.d

  8. 4

  9. 5

    Besluit

    geen vragen

    02:03:35 - 02:03:58 - Liesbeth Spies
  10. 6

    Over de op deze lijst staande collegebesluiten en brieven wordt niet inhoudelijk gesproken in de raadsvergadering.

    Besluit

    Nr 32 brandbrief Peuterspeelgroep de Boterbloem: verzoek van mw De Groot tot bespreking in commissie wordt meegenomen naar agendacommissie;
    Nr 34 Vogelwerkgroep KoudekerkHazerswoude e.o.: aan raad en college aangeboden Jaarverslag 2017: de heer Goes verzoekt college contact met de werkgroep op te nemen;
    Nr 40 open brief diverse belangenorganisaties aan raad over onderzoek N207 verbindingsweg: de heer Goes verzoekt college gelijk op te trekken met provincie en aan te sluiten bij verkeersonderzoek zoals voorgesteld door Statenfractie;
    Nr 47 brief Nedcargo over aankoop perceel bedrijventerrein Steekterpoort: mevrouw Blom vraagt om bespreking in commissie, dit verzoek wordt meegenomen naar de agendacommissie;
    Met de overige afdoeningsadviezen wordt ingestemd.

    02:03:41 - 02:03:58 - Liesbeth Spies
    02:03:58 - 02:04:07 - Hans van Kuijk
    02:04:07 - 02:04:19 - Liesbeth Spies
    02:04:19 - 02:04:58 - Hans van Kuijk
    02:04:58 - 02:05:26 - Henk Goes
    02:05:26 - 02:05:36 - Liesbeth Spies
    02:05:36 - 02:05:44 - Ank de Groot-Slagter
    02:05:44 - 02:06:12 - Ank de Groot-Slagter
    02:06:12 - 02:06:51 - Henk Goes
    02:06:51 - 02:07:04 - Liesbeth Spies
    02:07:04 - 02:07:34 - Henk Goes
    02:07:34 - 02:07:42 - Liesbeth Spies
    02:07:42 - 02:08:09 - Caroline Blom-de Ruiter
    02:08:09 - 02:08:25 - Liesbeth Spies
    02:08:25 - 02:09:11 - Henk Goes
    02:09:11 - 02:11:47 - Liesbeth Spies
  11. 6.01

    In bijgevoegd document zijn alle gemeentelijke grondposities in kaart gebracht en getoetst op haalbaarheid en geschiktheid als zonneweide. Uit de inventarisatie komen een zestal potentiele locaties in Hazerswoude Rijndijk, Hazerswoude Dorp en Alphen aan den Rijn in beeld. De gemeente zal zich inzetten om op deze locaties een zonneweide te realiseren.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met bijgevoegde raadsinformatiebrief en deze aan de raad te sturen.

  12. 6.02

    Deze rapportage geeft inzicht in de activiteiten die zijn ingezet om de overgang naar Rijnvicus per 1 januari 2018 te realiseren. Daarnaast zijn in de rapportage over de Participatiewet de ontwikkelingen opgenomen op het gebied van inkomen, arbeidsparticipatie, wet sociale werkvoorziening en specifieke doelgroepen. In het 4e kwartaal is veel werk verzet om de start van Rijnvicus per 1 januari 2018 mogelijk te maken. Hierbij is niet uit het oog verloren, dat naast alle inspanningen die nodig waren om Rijnvicus neer te zetten ook ‘de winkel’ open moest blijven. Met de inzet van velen is gewerkt om ervoor te zorgen dat de dienstverlening aan uitkeringsgerechtigden, werkzoekenden en Wsw medewerkers gecontinueerd kon worden.

    Voorgesteld besluit

    Instemmen om de bestuurlijke rapportage Werkbedrijf/Rijnvicus 4e kwartaal 2017 met begeleidende brief te verzenden naar de raad en overige betrokken organisaties.

  13. 6.03

    In de periode april-juli 2017 heeft de Onderwijsinspectie onderzoek gedaan bij de Gemeente Alphen aan den Rijn naar enerzijds de kwaliteit van de handhaving kinderopvang en anderzijds naar de kwaliteit Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Toen concludeerde de Onderwijsinspectie dat de gemeente onvoldoende handhavend optrad met betrekking tot de kinderopvang en formuleerde ten aanzien van VVE een aantal verbeterpunten. In februari 2018 heeft een hercontrole plaatsgevonden, waaruit blijk dat de Onderwijsinspectie tevreden is over de voortgang op beide dossier. Met betrekking tot de handhaving krijgt de Gemeente Alphen aan den Rijn weer de A status, wat betekent dat zij voldoet aan de uitvoering van haar wettelijke taken.

  14. 6.04

    Op 1 maart 2018 is de Referendumverordening Alphen aan den Rijn 2018 van kracht geworden. In deze verordening is een uitwerkingsplicht voor het college van B&W opgenomen voor een Nadere subsidieregeling bij een gemeentelijk referendum. De Nadere subsidieregeling Referendumverordening vormt deze uitwerking en fungeert als toetsingskader voor subsidies bij een raadgevend referendum over een voorgenomen raadsbesluit.

    Voorgesteld besluit

    I. De Nadere subsidieregeling Referendumverordening vast te stellen.
    II. Deze regeling bekend te maken.

  15. 6.05

    19 januari 2018 heeft de ombudsman het onderzoeksrapport ‘Een open deur: een onderzoek naar de toegang tot de gemeentelijke schuldhulpverlening’ openbaar gemaakt. Het onderzoek is uitgevoerd onder 10 gemeenten. De ombudsman heeft in het rapport een aantal uitgangspunten geformuleerd en doet aanbevelingen aan de gemeenten. Het rapport richt volledig op de toegang tot de gemeentelijke schuldhulpverlening.
    De ombudsman roept de gemeenteraden in Nederland op om de colleges te vragen naar de stand van zaken rondom de uitgangspunten en aanbevelingen in hun gemeenten. Met deze raadsbrief informeren wij de raad hier over.

    Voorgesteld besluit

    De raadsbrief in reactie op het rapport van de ombudsman over de toegang tot de gemeentelijke schuldhulpverlening te versturen.

    Besluit

    Nr 5 collegebesluit en -brief Rapport ombudsman 'toegang gemeentelijke schuldhulp: Een Open Deur' bespreken in commissieverband, met name met het oog op jongeren in de leeftijd van 18-27 jaar: voorleggen aan agendacommissie (opo verzoek van de heer Van Kuijk)

  16. 6.06

    De eigenaar van het perceel Dammekade 3 in Boskoop heeft bij de gemeente een verzoek ingediend om gebruik te willen maken van de wijzigingsbevoegdheid voor de toepassing van de 'Ruimte-voor-ruimte'-regeling en in het kader daarvan ter compensatie van de sanering van bedrijfsbebouwing aan de Dammekade 3 een compensatiewoning direct ten zuiden van Dammekade 1 bouwen.


    Voornoemd verzoek is in strijd met het vigerende bestemmingsplan. Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om medewerking te willen verlenen aan het verzoek, door uitvoering te geven aan de planologische afwijkingsmogelijkheid als bedoeld in artikel 27.5 van het bestemmingsplan 'Buitengebied Boskoop-derde actualisatie'. Dit in de vorm van een op te stellen wijzigingsplan. Het college heeft besloten het ontwerp wijzigingsplan vast te stellen en ter inzage te leggen.

    Voorgesteld besluit

    1. Het ontwerpwijzigingsplan met plannaam 'Dammekade 3 in Boskoop', bestaande uit de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het GML-bestand: (P.M.)
      digitaal met de bijbehorende bestanden en de afgeleide analoge verbeelding vast te stellen;
    2.  Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, tweede lid, onder a van de Wet ruimtelijke ordening, omdat de kosten van de grondexploitatie anderszins verzekerd zijn; 
      
    3. Het ontwerpwijzigingsplan en ontwerpbesluit niet eerder vrij te geven voor publicatie en terinzagelegging op grond van artikel 3.9a van de Wro juncto afdeling 3.4 van de Awb, dan nadat door partijen een anterieure exploitatie- en planschadeovereenkomst zijn ondertekend en het geldbedrag van de anterieure exploitatie-overeenkomst is betaald;
    4.  Indien geen zienswijzen worden ingediend, het wijzigingsplan (met plannaam 'Dammekade 3 in Boskoop' en identificatienummer (P.M.), digitaal met de bijbehorende bestanden en de afgeleide analoge verbeelding) definitief vast te stellen.
      

    Besluit

    Raad stemt in.

  17. 6.07

    Ook inwoners die zich in een sociaal kwetsbare situatie bevinden willen zo zelfstandig mogelijk wonen en in de eigen omgeving herstellen en meedoen in de samenleving. Dit is niet altijd makkelijk, omdat zij tijdelijk of langdurig niet voldoende in staat zijn om zelfstandig in hun behoeften en bestaansvoorwaarden zoals onderdak, voedsel, inkomen, sociale contacten en zelfzorg te voorzien. Dit komt omdat zij kampen met complexe en samenhangende problemen op meerdere leefdomeinen. Landelijk wordt gesteld dat dit geldt voor 1% van de bevolking, en 4-5% tot de risicogroep behoort. Daarom krijgen zij thuis (professionele) begeleiding, bouwen aan een sociaal netwerk en worden geaccepteerd en geholpen door de samenleving. Momenteel ontvangt centrumgemeente Leiden het Wmo-budget voor de opvang en ondersteuning van inwoners in Holland Rijnland die zich in een kwetsbare situatie bevinden. Het Rijk wil dit budget vanaf 2022 verdelen over alle gemeenten.
    De drie Rijnstreekgemeenten hebben afgesproken in de voorbereiding op de nieuwe taken samen op te trekken. De voorbereidende activiteiten zijn beschreven in het uitvoeringsprogramma ‘Blijf in de Buurt’. Hierin beschrijven we wat aanvullend of anders nodig is in de samenleving om in de ondersteuningsbehoefte van inwoners die zich in een sociaal kwetsbare situatie bevinden te voorzien.
    De Gemeente Leiden investeert naast de rijksmiddelen ook eigen middelen voor de uitvoering van de maatschappelijke opvang, verslavingszorg en OGGZ. Leiden heeft al herhaaldelijk aangegeven deze middelen te willen afbouwen en de regiogemeenten gewezen op de noodzaak om hiervoor lokale middelen vrij te maken. Met het oog hierop is vorig jaar in de kadernota 2018-2021 een incidenteel budget voor 2018 vrijgemaakt van € 200.000,- voor de kosten van de nachtopvang. Dit bedrag zal met andere budgetten en inkomsten
    samengevoegd worden in een projectbudget maatschappelijke zorg om de aanloopkosten tot 2022 te financieren.

    Voorgesteld besluit

    1. Het Uitvoeringsprogramma maatschappelijke zorg Rijnstreek ‘Blijf in de Buurt’ 2018-2021 vast te stellen;
    2. De antwoordbrief te versturen aan de Cliëntenadviesraad en Inwonersadviesraad als reactie op hun adviezen;
    3. Een projectbudget maatschappelijke zorg in te stellen en de inkomsten, herallocatie en vorming te verwerken in de Voorjaarsrapportage 2018;
    4. Het Uitvoeringsprogramma maatschappelijke zorg Rijnstreek ‘Blijf in de Buurt’ 2018-2021 ter kennisname aan te bieden aan de Raad.

    Besluit

    Raad stemt in.

  18. 6.08

    In deze voortgangsbrief doet het college verslag aan de raad van de voortgang van de implementatie van het VN-Verdrag en het opstellen van een Alphense Inclusieve agenda.


    De Verenigde Naties hebben in december 2006 een verdrag aangenomen over gelijke rechten voor mensen met een handicap: het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap. In veel landen is het VN-verdrag al van kracht. Nederland ondertekende het VN-verdrag in 2007. Maar het VN-verdrag is pas sinds 14 juni 2016 officieel van kracht. Hiermee verplicht de overheid zich om te bouwen aan een samenleving waarin mensen met een beperking volwaardig mee kunnen doen. Gemeenten hebben hierbij een belangrijke taak en verantwoordelijkheid. Veel is al in wetgeving en beleid vastgelegd.
    Het college heeft de afgelopen jaren stevig ingezet op het streven naar een inclusieve samenleving. Ook de komende jaren staat dit hoog op de agenda. De ratificatie van het VN-verdrag is een extra stimulans om de inspanningen van de afgelopen jaren voortvarend voort te zetten.

  19. 6.09

    Het Beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving WABO 2018-2021 is het eerste integrale beleidsplan op het gebied van het omgevingsrecht. In dit beleidsplan is vastgelegd wat we willen bereiken op het gebied van vergunningverlening en handhaving en hoe we hier uitvoering aan geven. Aan de hand van de uitgangspunten van het beleidsplan is vervolgens een Uitvoeringsprogramma voor 2018 opgesteld. In dit uitvoeringprogramma is vastgelegd welke doelen we in 2018 nastreven en welke activiteiten we daar concreet voor gaan uitvoeren.
    Het vaststellen van een beleidsplan en uitvoeringsprogramma voor vergunningverlening en handhaving op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) is sinds 1 juli 2017 wettelijk verplicht (op grond van het Besluit omgevingsrecht).

    Voorgesteld besluit

    1. Vaststellen Beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Wabo 2018-2021;
    2. Vaststellen Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2018;
    3. Onderzoek doen naar de kostendekkendheid van de bouwleges en de mogelijke effecten van de komst van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen en de Omgevingswet hierop;

    Besluit

    Raad stemt in.

  20. 6.10

    Op 25 januari 2018 is de motie beginspraak toekomst Stichting Alphense Kinderboerderijen door het college overgenomen. Ter uitvoering van deze motie, de harmonisatieopgave binnen het sociale en maatschappelijke domein volgens het uitvoeringsplan herinrichting maatschappelijk domein en het uitgangspunt Nieuw en Anders komen de SKA en de gemeente tot een duurzame toekomstvisie voor de Alphense kinderboerderijen. Participatie maakt een wezenlijk onderdeel uit van deze opdracht.
    Om deze transformatie goed vorm te geven wordt een jaar de tijd genomen voor de uitwerking ervan. De opdracht bestaat uit:

    1. Het inventariseren van de huidige situatie en gewenste toekomstige situatie
    2. De verworven informatie vertalen naar een duurzame toekomstvisie voor de kinderboerderijen
    3. Opstellen concreet plan van aanpak voor transitie (indien aan de orde per locatie).

    Voorgesteld besluit

    De bestuursopdracht toekomstvisie Kinderboerderijen vaststellen

    Besluit

    De bestuursopdracht toekomstvisie Kinderboerderijen vaststellen


    Nr 10 collegebesluit Bestuursopdracht Toekomstvisie Kinderboerderijen (169237): de heer Goes vraagt het onderzoek gereed te hebben voor de begrotingsraad dit jaar;

  21. 6.11

    In de aanpak tegen heling heeft de gemeente Alphen aan den Rijn besloten om het Digitaal Opkopersregister (DOR) in te voeren binnen de gemeente. Dit register is verplicht voor handelaren in tweedehands goederen. Het DOR is gekoppeld aan het landelijk politiesysteem waarin gestolen goederen staan geregistreerd. Bij registratie van een gestolen goed maakt het systeem hiervan een melding waardoor gestolen goederen snel kunnen worden getraceerd. Zo kan heling op een effectieve wijze worden tegengegaan.

    Voorgesteld besluit

    1. Het aanwijzingsbesluit Digitaal Opkopersregister Alphen aan den Rijn vast te stellen.
  22. 6.12

    De gemeente is zich bewust dat veel inwoners geen gebruik zullen of kunnen maken van digitale middelen. Alphen aan den Rijn blijft ook daarom alle kanalen beschikbaar houden voor alle inwoners. We bieden inwoners en overige klanten de vrije keuze voor contact en dienstverlening.
    Er is dus een “vangnet” voor iedereen.

    Voorgesteld besluit

    Besluit:
    De raad te informeren over de mogeljkheden van dienstverlening voor niet-digitaalvaardige inwoners via de lijst mededelingen

  23. 6.13

    In opdracht van de gemeente Alphen aan den Rijn voert NTP- Enschede sinds 2010 de saneringswerkzaamheden uit van de landbodemsanering NAF-terrein. De gemeente heeft met de aannemer een prestatiecontract. Dit betekent dat de aannemer betaald wordt als er daadwerkelijk prestaties worden geleverd. Deze prestaties worden vastgelegd in het voortgangsverslag
    Op basis van het advies van de externe deskundigencommissie (commissie Edelman), 2013, wordt het voortgangsverslag jaarlijks ter kennisname aangeboden aan de gemeenteraad.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van het voortgangsverslag 2016 van de landbodemsanering NAF- terrein;
    2. De gemeenteraad informeren via Lijst Mededelingen
  24. 6.14

    In opdracht van de gemeente Alphen aan den Rijn voert Wareco sinds 1 januari 2013 de nazorg van de Coupépolder uit. Sinds 2012 worden de nazorgwerkzaamheden uitgevoerd conform het in 2011 opgestelde en op 5 december 2011 door de provincie Zuid-Holland beschikte nazorgplan. Er zijn in 2017 geen bijzonderheden of overschrijdingen geconstateerd. Er is voldaan aan de nazorgdoelstellingen. In de tussentijd is gewerkt aan de uitvoering van de twee door de gemeenteraad geaccordeerde onderzoeken (proef beëindiging afpompen percolaat en onderzoek naar de potentie van natuurlijke afbraak). Het bevoegd gezag wordt van de nazorg en de uitvoering van de aanbevelingen op de hoogte gehouden. Voor een eventuele aanpassing van het huidige nazorgplan is geen aanleiding geweest. De nazorgrapportage wordt nog ter goedkeuring voorgelegd aan het bevoegd gezag.

    Voorgesteld besluit

    Kennis te nemen van de nazorgrapportage 2017 van de bodemsaneringslocatie Coupépolder;
    2. De gemeenteraad te informeren via de Lijst Mededelingen;
    3. De nazorgrapportage 2017 te agenderen voor de raadscommissie bodemsanering.

  25. 6.15

    Het college heeft in zijn raadsbrief van 10 januari 2018 over de “Financiële ontwikkelingen na de Najaarsrapportage 2017” (zaaknummer: 173146) de raad toegezegd om eind februari/begin maart 2018 met een (financiële) update van de Perspectiefbrief van juni 2017 te komen, die kan dienen als (financiële) basis voor de aankomende collegeonderhandelingen.
    Met deze geactualiseerde Perspectiefbrief 2018 geeft het college invulling aan deze toezegging.

  26. 6.16

    Per 1 februari 2018 zijn alle aanbevelingen uit het rekenkamer rapport ’54 Losse stoeptegels in Alphen aan den Rijn’ over het digitaal indienen van meldingen openbare ruimte gerealiseerd. Met het verbeterde digitale formulier kunnen inwoners eenvoudiger een melding aan de gemeente doorgeven.

    Voorgesteld besluit

    De raad te informeren over de realisatie van de aanbevelingen uit het rekenkamer rapport ’54 Losse stoeptegels in Alphen aan den Rijn’.

  27. 6.17

    In 2017 is een exploitatieovereenkomst gesloten met de ontwikkelaar c.q. eigenaar van de gronden “Torenpad-West” voor de bouw van maximaal 100 woningen. De woningbouwlocatie is al enige jaren opgenomen als wijzigingsbevoegdheid in het bestemmingsplan ‘Boskoop-Dorp’. Een klein gedeelte van het plangebied valt buiten de grenzen van de wijzigingsbevoegdheid van het bestemmingsplan Boskoop-Dorp. Daarom zal een bestemmingsplanherziening worden doorlopen. Het ontwerpbestemmingsplan en ontwerpbeeldkwaliteitsplan zijn in het kader van het artikel 3.1.1. Bro-overleg overlegd met diverse adviseurs. De uitkomsten zijn verwerkt in een Nota van Vooroverleg. Het college heeft besloten om zowel het ontwerpbestemmingsplan alsmede het ontwerpbeeldkwaliteitsplan voor een periode van zes weken terinzage te leggen en de gemeenteraad te informeren over de stand van zaken.

    Voorgesteld besluit

    1. Het ontwerpbestemmingsplan en ontwerpbeeldkwaliteitsplan voor de duur van 6 weken ter inzage te leggen;
    2. De analoge afgeleide verbeelding van het ontwerpbestemmingsplan “Torenpad-West”, Alphen aan den Rijn vast te stellen;
    3. Geen exploitatieplan, zoals bedoeld in de Wro, in voorbereiding te nemen omdat de kosten anderszins verzekerd zijn;
    4. Geen milieueffectrapport te maken omdat er geen belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu te verwachten zijn;
    5. De raad te informeren via bijgevoegde informatiebrief.
  28. 6.18

    De gemeenteraad van Alphen aan den Rijn heeft op 25 september 2014 een coördinatiebesluit genomen op grond van artikel 3.30 Wet ruimtelijke ordening om een gecoördineerde behandeling mogelijk te maken voor a. het oprichten van een composteerinrichting en een manege aan de Hogeveenseweg 57/59 en b. het oprichten van kleinschalige recreatievoorzieningen aan de Hogeveenseweg 87 in Benthuizen. Voorts is besloten bij Gedeputeerde Staten een ontheffing aan te vragen op grond van artikel 21 van de Verordening ruimte in verband met het oprichten van een composteerinrichting.
    Hierna is het bestemmingsplan voorbereid en heeft er vooroverleg plaatsgevonden met een aantal adviesinstanties. Ook is er overleg geweest met de provincie. Dit heeft onlangs erin geresulteerd dat op basis van de geactualiseerde Verordening ruimte geen ontheffing meer nodig is voor het oprichten van een composteerinrichting. Daarnaast heeft initiatiefnemer aangegeven dat hij niet langer vasthoudt aan het coördinatiebesluit, maar eerst de bestemmingsplanprocedure afgerond wil zien. Hierna zal hij pas de aanvragen omgevingsvergunningen indienen.
    Als vervolg hierop hebben burgemeesters en wethouders de bereidheid uitgesproken medewerking te verlenen aan de gevraagde ontwikkelingen door het ontwerpbestemmingsplan vrij te geven voor inspraak.

    Voorgesteld besluit

    1. het ontwerpbestemmingsplan Hogeveenseweg 57, 59 en 87, Benthuizen met identificatienummer NL.IMRO.B155BHhogevwg5787-ON01 met de bijbehorende bestanden, vast te stellen;
    2. De analoge afgeleide verbeelding van het ontwerpbestemmingsplan Hogeveenseweg 57, 59 en 87, Benthuizen vast te stellen;
    3. Het opstellen van een milieueffectrapport (MER) wordt niet nodig geacht, er wordt ingestemd met de vormvrije m.e.r.-beoordeling zoals opgenomen in de toelichting van het (ontwerp)bestemmingsplan;
    4. Het ontwerpbestemmingsplan Hogeveenseweg 57, 59 en 87, Benthuizen gedurende zes weken ter inzage te leggen;
    5. Het ontwerpbestemmingsplan Hogeveenseweg 57, 59 en 87, Benthuizen ter kennisname te brengen aan de gemeenteraad.
  29. 6.19

    Woningbouwvereniging Habeko Wonen wenst over te gaan tot de herontwikkeling van de woningen Groenestein 38 t/m 52 in Groenendijk. De herontwikkeling (locatie Groenestein Zuidwest) bestaat uit het slopen van 8 huurwoningen en het realiseren van 12 huurwoningen en 1 vrijstaande koopwoning. Om deze planontwikkeling mogelijk te maken moet het geldende bestemmingsplan “Van Rijksweg 11 tot Rijn” worden herzien. Het college van burgemeester en wethouders heeft de bereidheid uitgesproken hieraan medewerking te verlenen, een en ander onder voorwaarde dat Woningbouwvereniging Habeko Wonen de benodigde gronden in eigendom heeft verworven of althans een onherroepelijk recht op levering daarvan, mede inhoudende een volmacht om dienaangaande rechtshandelingen te mogen verrichten, heeft verkregen.

    Voorgesteld besluit

    1. De procedure, ex artikel 3.8 onder a Wro, starten voor het ontwerpbestemmingsplan starten;
    2. De analoge afgeleide verbeelding van het ontwerpbestemmingsplan Groenestein zuidwest Hazerswoude-Rijndijk, met identificatienummer NL.IMRO.0484.HRgroenesteinzw-ON01 vast te stellen;
    3. Geen exploitatieplan, zoals bedoeld in de Wro, in voorbereiding te nemen omdat de kosten anderszins verzekerd zijn;
    4. Geen milieueffectrapport maken omdat er geen belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu te verwachten zijn;
    5. De raad te informeren via de lijst van mededelingen.
  30. 6.20

    De heer Van Beek en mevrouw Van der Louw hebben vragen gesteld met betrekking tot de houtakkers bij het project Biezenlanden te Boskoop. Het college heeft deze vragen beantwoord.


    De Erfgoedcommissie heeft over dit onderwerp een advies uitgebracht. Het college heeft dit advies overgenomen.

    Voorgesteld besluit

    • De door de heer Van Beek en mevrouw Van der Louw gestelde artikel 40 vragen te beantwoorden door verzending van bijgevoegde antwoordbrief.
    • Het door de erfgoedcommissie uitgebrachte advies inzake de houtakkers bij het project Biezenlanden over te nemen.

  31. 6.21

  32. 6.22

  33. 6.23

  34. 6.24

  35. 6.25

  36. 6.26
    Vragen van raadslid mw Verschuur (BA) over Diftar
  37. 6.27

    Ingekomen brieven van inwoners/organisaties

    Bijlagen

    Besluit

    Nr 5 collegebesluit en -brief Rapport ombudsman 'toegang gemeentelijke
    schuldhulp: Een Open Deur' bespreken in commissieverband, met name met het
    oog op jongeren in de leeftijd van 18-27 jaar: voorleggen aan agendacommissie
    (opo verzoek van de heer Van KuUk)

    • Nr ì 0 collegebesluit Bestuursopdracht Toekomswisie Kinderboerderijen (169237):
      de heer Goes vraagt het onderzoek gereed te hebben voor de begrotingsraad dit
      Jaar;
    • Nr 32 brandbrief Peuterspeelgroep de Boterbloem: verzoek van mw De Croot tot
      bespreking in commissie wordt meegenomen naar agendacommissie;
    • Nr 34 Vogelwerkgroep KoudekerkHazerswoude e.o.: aan raad en college
      aangeboden Jaarverslag 2O17: de heer Goes verzoekt college contact met de
      werkgroep op te nemen;
    • Nr 40 open brief diverse belangenorganisaties aan raad over onderzoek N207
      verbindingsweg: de heer Coes verzoekt college gelijk op te trekken met provincie
      en aan te sluiten bij verkeersonderzoek zoals voorgesteld door Statenfractie;
    • Nr 47 brief Nedcargo over aankoop perceel bedrijventerrein Steekterpoort:
      mevrouw Blom vraagt om bespreking in commissie, dit verzoek wordt
      meegenomen naar de agendacommissie;
    • Nr 53 nagekomen collegebesluit ontbinding overeenkomst Scheepjeskerk: de heer
      Goes vraagt college pro actief op te treden en Woonwens bv en Coudkuil te
      informeren over besluit van de raad dat de Scheepjeskerk, Pastorie en Tuin één
      geheel moet blijven. ln december 2017 heeft de raad een motie aangenomen
      waarmee bij de eerstvolgende herziening van het bestemmingsplan 'Van Rijksweg
      I I tot Rijn' de bestemming tuin wordt voorzien van de aanduiding 'specifieke
      vorm van waarde'.
      Met de overige afdoeningsadviezen wordt ingestemd.
  38. 6.53

    Op 15 december 2017 heeft de raad besloten het bestemmingsplan Rijndijk 108 Hazerswoude-Rijndijk (Scheepjeskerk) niet vast te stellen. Dit besluit is onherroepelijk. Dit betekent dat het bouwplan zoals oorspronkelijk was opgesteld, niet wordt uitgevoerd. In verband hiermee wordt de exploitatieovereenkomst die met de exploitant is gesloten, ontbonden.

    Besluit

    De heer Goes vraagt college pro actief op te treden en Woonwens bv en Goudkuil te informeren over besluit van de raad dat de Scheepjeskerk, Pastorie en Tuin één geheel moet blijven. In december 2017 heeft de raad een motie aangenomen waarmee bij de eerstvolgende herziening van het bestemmingsplan ‘Van Rijksweg 11 tot Rijn’ de bestemming tuin wordt voorzien van de aanduiding ‘specifieke vorm van waarde’.

  39. 6.54

  40. 7

    02:09:22 - 02:11:47 - Liesbeth Spies
  41. 7.1

    Op 22 februari 2018 heeft de raad het bestemmingsplan Alphen Stad vastgesteld. Na de vaststelling is geconstateerd dat bij diverse woningen in verschillende straten een onjuiste maximale bouwhoogte is opgenomen. Dit zal bij de eerstvolgende herziening van het bestemmingsplan worden hersteld. Om vooruitlopend daarop ongewenste situaties te voorkomen, wordt een voorbereidingsbesluit genomen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen

    1. Een voorbereidingsbesluit conform artikel 3.7 van de Wet ruimtelijke ordening te nemen voor het gebied zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende verbeelding met IMRO-code: NL.lMRO.0484.Avbbalphenstad-VA01
    2. Te bepalen dat het voorbereidingsbesluit als bedoeld onder 1 in werking treedt op het moment van inwerkingtreding van het bestemmingsplan Alphen Stad.

    Besluit

    De raad besluit unanlem:
    I een voorbereídingsbesluit conform artikel 3.7 van de Wet ruimtelijke ordening te
    nemen voor het gebied zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende
    verbeeldi ng met IMRO-code: NL.lMRO.0434.Avbbalphenstad-VAO I ;
    2 te bepalen dat het voorbereidingsbesluit als bedoeld onder I in werking treedt op
    het moment van inwerkingtreding van het bestemmingsplan Alphen Stad.

    Stemverklaring heer Middelraad:
    De D66-fractie stemt in met het nemen van dit besluit onder de voorwaarden dat dit
    eenmalige actie is, inhoudelijke bespreking ín commíssie is gewenst.
    De heer Middelraad en mevrouw Prins (D66) en de heer Bontekoe (NE) waren aanwezig en stemde voor.
    Helaas kunnen deze stemmen niet door technische redenen niet worden ingeboekt.

    02:09:25 - 02:11:47 - Liesbeth Spies
  42. 8

    02:10:08 - 02:11:47 - Liesbeth Spies