Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

Financiële raad

donderdag 4 juli 2024

16:00 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
J.W.E. Spies
Toelichting

Agenda en stukken nog onder voorbehoud
Deze openbare vergadering vindt plaats in de raadzaal en wordt live uitgezonden.
Mededelingen voor raadsleden:
Vragen voor agendapunt 3 kunt u tot 12.00 uur op de dag van de vergadering aanmelden bij de griffie.
Een stemverklaring bij een hamerstuk dient u te melden.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening vergadering en vaststellen agenda
  2. 1.a

  3. 2
    Algemene beschouwingen
  4. 2.a

    Sprekersvolgorde Fracties CDA – FvD – BA – LBA – D66 – GL – RGL – NE- CU – SP – VVD – PvdA- SGP - ONS Alphen (maximaal 5 minuten per fractie, tevens toelichting evt. amendementen/ moties)

  5. 2.b
    18.00 - 19.00 uur Schorsing (incl. eten)
  6. 2.b.1
    19.00 – 20.00 uur reactie college
  7. 2.c
    20.00 – 21.30 uur Debat
  8. 2.c.1
    21.30 – 22.00 uur Schorsing
  9. 3.a

    Conform artikel 197 Gemeentewet legt het college met de Jaarstukken 2023 verantwoording af aan de raad over het gevoerde bestuur en beleid over het jaar 2023. De Jaarstukken bestaan uit het jaarverslag en de jaarrekening.
    In het jaarverslag wordt verantwoording afgelegd over het door de raad vastgestelde beleid. Het jaarverslag bestaat uit een beleidsverantwoording per programma en een verantwoording op spe-cifieke onderwerpen in de paragrafen. De jaarrekening bestaat uit de balans, een toelichting op de balans en het overzicht van baten en lasten en de toelichting hierop. Tot slot bestaat de jaarrekening uit de bijlage met de verantwoordingsinformatie over de specifieke uitkeringen en de bijlage met het overzicht van de gerealiseerde baten en lasten per taakveld.
    Het rekeningresultaat voor resultaatbestemming dienstjaar 2023 is -€ 3,9 miljoen nadelig. Het saldo aan resultaatbestemmingen bedraagt -€ 1,9 miljoen nadelig. Het resultaat van de jaarrekening 2023 na resultaatbestemming bedraagt -€ 5,8 miljoen nadelig. Ten opzichte van de begroting is het saldo na resultaatbestemming € 1,2 miljoen positiever dan begroot.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (6), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (7), ONS Alphen (1), PvdA (1), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Besluit

    De raad besluit unaniem
    1. de Jaarstukken 2023 vast te stellen;
    a. daarbij het financieel resultaat 2023 vast te stellen op -€ 3,9 miljoen nadelig;
    b. daarbij de aan het college aangeboden resultaatbestemming van per saldo -€ 1,9 miljoen nadelig;
    c. daarmee het definitieve saldo na resultaatbestemmingen voor het dienstjaar 2023 vast te stellen op -€ 5,8 miljoen nadelig (totaal van het jaarrekeningresultaat van - € 3,9 miljoen plus de resultaatbestemmingen van -€ 1,9 miljoen);
    2. het resultaat na resultaatbestemmingen te onttrekken uit de Algemene Reserve.

  10. 3.b

    In artikel 6 van onze Financiële verordening ‘op grond van artikel 212 van de Gemeentewet’ heeft de raad bepaald dat het college na de eerste vier maanden van het jaar een tussentijdse rapportage met de titel ‘Voorjaarsnota’ uitbrengt, waarin de raad wordt geïnformeerd over de afwijkingen van de realisatie t.o.v. de begroting 2024. Deze tussenrapportages bevatten per programma een inhoudelijke uiteenzetting over af-wijkingen van de uitvoering ten opzichte van de begroting en de hieruit voortvloeiende bijstellingen van het beleid. Ook wordt per programma een overzicht van baten en lasten met de daarin bijgestelde raming en bijbehorende toelichting gegeven. De Voorjaarsnota 2024 van de gemeente Alphen aan den Rijn laat een bijstelling van het begrotingsresultaat 2024 met -€ 0,4 miljoen (nadelig) zien ten opzichte van de primitieve begroting 2024 (inclusief de ‘zelfstandig’ vastgestelde raadsbesluiten die reeds zijn genomen).

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (6), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (7), ONS Alphen (1), PvdA (1), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Besluit

    De raad besluit unaniem
    1. De Voorjaarsnota 2024 vast te stellen met de daarin opgenomen bijlagen (1) Grote projecten; (2) Projecten openbare ruimte; (3) Financiering; (4) Kredieten; (5) Reservemutaties; (6) Begrotingswijziging en (7) Taakvelden.
    2. De in de Voorjaarsnota 2024 opgenomen wijzigingen van de programmabegroting 2024 vast te stellen.

  11. 3.b.1

    De telefooncentrale is hard aan vernieuwing toe. Alphen aan den Rijn is één van de 44 gemeenten die meedoet aan de landelijke VNG aanbesteding en realisatie van het nieuwe telefonieplatform.
    Hierover is al een besluit genomen in november 2022. Dit besluitformulier gaat over de financiering van het nieuwe telefonieplatform.
    Daarnaast was Alphen aan en Rijn was één van de vijf gemeenten die participeerde in de beoordelingscommissie. Het nieuwe telefonieplatform zal de oude centrale vervangen en de organisatie met alle medewerkers zal dan met Microsoft Teams gaan bellen. Dit geldt voor de gemeente Alphen aan den Rijn en Kaag en Braassem.
    Het gebruik van het nieuwe telefonieplatform geldt voor de hele organisatie. Het betreft technische en functioneel componenten maar ook organisatorisch vraagt het de nodige aandacht op het gebeid van in gebruik name, kennis en adoptie.
    De nieuwe telefoonoplossing past in de toekomstbestendige gemeentelijke dienstverleningsvisie 2024-2028 waarbij het KCC vanuit de omnichannel-gedachte kan werken.
    Het onderdeel KCC is de grootste afnemer en gebruiker hiervan vandaar dat het gevraagde besluit voor extra budget wordt geïnitieerd vanuit Publieksdienstverlening, teamleider KCC.
    Het gevraagde budget geldt alleen voor de gemeente Alphen aan den Rijn.

  12. 3.b.2

    Op 11 december 2023 is vanuit de HBO ambitie een intentieverklaring ‘Energietransitiehuis’ gesloten. Daarin is afgesproken dat in 2024 wordt toegewerkt naar uitwerking van een businesscase om te komen tot oprichting van het Energietransitiehuis. Het Energietransitiehuis is een hybride leeromgeving waar leren en onderwijs, innoveren en experimenteren, voorlichting en kennisdeling rondom de Energietransitie samenkomen. Voor de hieraan gekoppelde werkzaamheden in 2024 wordt nu aanvullend (werk) budget beschikbaar gesteld.

  13. 3.b.4

    De centrale energievoorziening (CEV) is gerealiseerd in 2002 en is eigendom van de gemeente. Met het instellen van een aparte onderhoudsvoorziening en bestemmingsreserve kunnen toekomstige vervangingsinvesteringen worden gedaan, onderhoud worden uitgevoerd en de risico’s m.b.t. de leveringszekerheid van warmte en koude aan het gemeentehuis, theater en de andere afnemers worden opgevangen.

  14. 3.b.5

    De bestaande meerjarenonderhoudsplannen (MJOP) voor het gemeentelijk vastgoed zijn geactualiseerd. Het MJOP geeft een beeld van de onderhoudsbehoefte om de gemeentelijke objecten op een kwalitatief voldoende niveau (basisniveau) te brengen en/of te houden.
    De onderhoudsbehoefte is gebaseerd op de huidige situatie. Met nieuwe (niet aanwezige) voorzieningen, extra wensen en investeringen is in het MJOP geen rekening gehouden.

  15. 3.b.6

    Gedurende het jaar 2023 heeft het team Vastgoed belangrijke stappen gezet t.a.v. de professionalisering van het team. Zo is onder andere de visie & strategie geactualiseerd, de beleidsnota Vastgoed vastgesteld, de verduurzamingsopgave verder opgepakt en het vastgoedbeheersysteem VBS geoptimaliseerd. Team Vastgoed is echter nog niet klaar met haar professionaliseringsslag dat, ook door veranderingen op het personele vlak en in de markt, financiële gevolgen heeft voor de begroting 2024.

  16. 3.b.7

    In de Reserve Veiligheid is sinds 2019 op meerdere momenten budget afkomstig uit de opbrengsten bouwleges gestort, ten behoeve van het uitvoeren van VTH-taken. De budgetten zijn bestemd voor het inhuren van personeel en ter ondersteuning van het transitieproces van de Omgevingswet. Door de toename van het aantal zaken en de steeds groter wordende complexiteit van met name handhavingszaken is er een tekort aan capaciteit. Met de onttrekking aan de Reserve wordt budget beschikbaar gesteld voor het inhuren van extra capaciteit zodat het VTH-proces op adequaat niveau kan blijven.

  17. 3.b.8

    Het Rijk heeft gemeenten tot en met in ieder geval 2027 extra middelen toegekend om hun dienstverlening aan inwoners in kwetsbare situaties te verbeteren: de POK (Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag)-middelen. Het doel is om de kans op situaties zoals bij de toeslagenaffaire sterk te verminderen. De middelen zijn door het Rijk gekoppeld aan zogenoemde actielijnen: 1) Robuust rechtsbeschermingssysteem, 2) Versterking ondersteuning wijkteams, 3) Impuls integraal werken en 4) Systeemleren. Het college heeft vorig jaar drie thema’s vastgesteld als kaders voor de besteding van de POK-middelen, namelijk 1) Voorlichting en Informatie, 2) Samen Leren en 3) Grijze gebieden. Eind oktober heeft het college deze kaders aangevuld met de opgaven Bestaanszekerheid als basis en Gelijke kansen bevorderen voor de inzet van de middelen het komende jaar. Voor 2024 presenteren het Serviceplein, de samenwerkende partnerorganisaties Participe, Kwadraad en Tom in de buurt en de OverheidsBV Jeugdhulp hun plan van aanpak.

  18. 3.b.9

    Het bestaande meerjarenplan is geactualiseerd aan de hand van visuele inspecties van de velden en sporttechnische inrichtingselementen. Het nieuwe meerjarenplan voor de buitensportvelden geeft een beeld van de onderhoudsbehoefte en vervangingsinvesteringen om de beschikbaarheid en bespeelbaarheid van de gemeentelijke sportvelden te kunnen borgen. De onderhoudsbehoefte en vervangingsinvesteringen zijn gebaseerd op de huidige situatie. Met nieuwe (niet aanwezige) voorzieningen of extra wensen is in het meerjarenplan geen rekening gehouden.

  19. 3.b.10

    In 2023 is Holland Rijnland samen met de 13 deelnemende gemeenten gestart met het opstellen van een Regionale investeringsagenda (hierna: RIA) voor de 13 gemeenten. De basis voor het opstellen hiervan ligt in de daarvoor vastgestelde Regionale Omgevingsagenda (ROA), de Regionale Energiestrategie (RES), de Regionale Strategie Mobiliteit (RSM) en het Werkprogramma 2022-2026. De brug van ambitie naar uitvoering is de Regionale Investeringsagenda: hoe gaan we met elkaar vormgeven aan de ambities die we met elkaar hebben geformuleerd in de hiervoor genoemde stukken. Om tot de investeringsagenda te komen, zijn werkateliers ingericht, waarin ambtelijk en met behulp van de inbreng van belanghebbenden een zogenoemd kopverhaal, drie proposities voor de deelgebieden en 14 prioritaire projecten zijn uitgewerkt. Een groot deel van de projecten is van belang voor de gemeente Alphen aan den Rijn. Tijdens de regiodagen van Holland Rijnland zijn deze bestuurlijk afgestemd met de verschillende gemeenten. Holland Rijnland is het afgelopen jaar bij bijna alle raden geweest om het proces rondom de Regionale investeringsagenda toe te lichten. Op 25 oktober 2023 was Alphen aan den Rijn aan de beurt. Holland Rijnland heeft toen in onze raad de stand van zaken rondom de RIA en de financiële structuur toegelicht. Vervolgens was onze raad in de gelegenheid om te reageren op de tot dan toe uitgewerkte voorstellen. Vanuit de Alphense raad zijn toen geen grote inhoudelijke op- of aanmerkingen gekomen. In de periode daarna is Holland Rijnland samen met gemeenten gekomen tot een definitief voorstel dat is besproken in de 13 colleges. In bijgevoegd voorstel zijn de reacties van de colleges weergegeven en de wijze waarop deze zijn verwerkt. Deels zijn opmerkingen uit het college verwerkt in de stukken van de Regionale Investeringsagenda (zie bijlage was-wordt tabel) en deels zal er in het komende jaar verder samen met gemeenten worden gewerkt aan de wijze van besluitvorming en samenwerking (governance) en een verordening rondom de Regionale Investeringsagenda. Het Algemeen Bestuur zal uiterlijk in Q4 van 2024 een besluit nemen over de voorgestelde verordening.

  20. 3.b.11

    De gemeente stelt een subsidieregeling Lokale Aanpak Isolatie Alphen aan den Rijn vast. Focus van deze regeling is om mensen in energiearmoede of een risico daarop te helpen bij het isoleren van hun woning. Deze regeling is voor eigenaar-bewoners van slecht geïsoleerde koopwoningen met een WOZ-waarde lager dan gemiddeld. Voor zowel eengezinswoningen als koopappartementen in een Vereniging van Eigenaren (VvE). Met deze subsidie kunnen energiebesparende maatregelen worden aangebracht zoals vloerisolatie, dubbel glas en dakisolatie. Deze subsidieregeling is ook voor doe-het-zelvers. Deze subsidieregeling wordt betaald uit Rijksmiddelen. De regeling voldoet aan de voorwaarden die het Rijk hiervoor stelt. Voor de promotie van de regeling werken we samen met sociale partners.

  21. 3.b.12

  22. 3.b.13

    De activiteiten en het netwerk van het Huis van Duurzaamheid leveren een belangrijke bijdrage aan het verwezenlijken van de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen van gemeente Alphen aan den Rijn. Het Huis van Duurzaamheid informeert, stimuleert en activeert inwoners en ondernemers over de thema’s: energietransitie en duurzame mobiliteit, klimaatadaptatie en biodiversiteit, circulaire economie en afval & hergebruik. Zij verbindt door het opbouwen en onderhouden van een duurzaam netwerk.
    De samenwerking tussen het Huis van Duurzaamheid en de gemeente verlengen en verstevigen we door meerjarig subsidie te verstrekken voor 2024 – 2027. Met de zekerheid die dit biedt, kan het programma van Huis van Duurzaamheid in de komende jaren zowel kwalitatief als kwantitatief groeien.

  23. 3.c.1

    Stemuitslag

    voor 11%
    tegen 89%
    voor
    Forum voor Democratie (1), RijnGouweLokaal (1), SP (2)
    tegen
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), GroenLinks (6), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (7), ONS Alphen (1), PvdA (1), SGP (1), VVD (5)

    Besluit

    Het amendement wordt in stemming gebracht en met 4 stemmen voor (Fvd, SP en RGL) en 33 stemmen tegen verworpen.

  24. 3.c.2

    Op basis van artikel 4 van onze Financiële verordening (ex artikel 212 Gemeentewet) biedt het college jaarlijks aan de raad een kadernota aan. De kadernota is een richtinggevend document met daarin de financiële kaders en de beleidsvoornemens voor de programmabegroting van het volgende begrotingsjaar en de meerjarenraming. De raad stelt deze nota vast. Met de Kadernota 2025 geeft het college richting aan de voorbereiding van de aankomende Programmabegroting 2025-2028.


    Het Rijk is van plan om vanaf 2026 drie miljard te bezuinigen op het gemeentefonds. Het gemeentefonds is de belangrijkste inkomstenbron van gemeenten.Voor Gemeente Alphen aan den Rijn betekent deze bezuiniging van het Rijk tezamen met nieuwe autonome ontwikkelingen voor 2025 en verder een tekort in de begroting van 15,9 miljoen euro in 2025, oplopend tot 25,1 miljoen euro in 2028.De gemeente heeft niet eerder zoveel moeten bezuinigen.



    Het college heeft met zorg keuzes gemaakt voor haar inwoners en ondernemers. Belangrijke uitgangspunten voor deze keuzes zijn dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen en dat er ondergrens zit aan het snijden in de voorzieningen. Om zo een gemeente te blijven waar het goed leven, wonen en werken is. Het college heeft daarbij opnieuw gekeken naar nog niet in gang gezette ambities. Daarbij heeft het college gezocht naar maatregelen daar waar die de minste pijn doen en waarbij voorzieningen die ook in de toekomst noodzakelijk zijn voor de inwoners behouden blijven. De maatregelen zijn verwerkt in de Kadernota 2025.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (6), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (7), ONS Alphen (1), PvdA (1), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Bijlagen

    Besluit

    De raad besluit unaniem in te stemmen met de kadernota

    Moties

    Titel
    verbetering vergaderschema
    Begroting 2025 - samenwerkdocument
  25. 3.c.3

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (6), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (7), ONS Alphen (1), PvdA (1), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Besluit

    De motie wordt unaniem aangenomen.

  26. 3.c.4

    Bij de start van het Uitvoeringsprogramma 2022-2026 "Samen bouwen aan een duurzame en vitale gemeente" heeft het college afgesproken met de raad om halverwege de looptijd een Midterm review uit te voeren. Met deze raadsbrief wil het college de raad dan ook informeren over de resultaten die zijn geboekt in 2022/2023 in de eerste helft van deze collegeperiode. En een stand van zaken geven per geformuleerde actie uit het Uitvoeringsprogramma. De heroverweging van de ambities uit het Uitvoeringsprogramma is onderdeel van het Kadernotaproces 2025, om de begroting van 2025 e.v. sluitend te kunnen krijgen.

  27. 3.c.5

    De beheerders van het gemeentefonds (de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de staatssecretaris van Financiën) verstrekken regelmatig mededelingen over de algemene uitkering via de gemeentefondscirculaires. Daarin worden de ontwikkelingen toegelicht op grond van de meest recente gegevens over de financiën en het beleid op rijksniveau. In dit verband is onlangs de meicirculaire 2024 over de algemene uitkering uit het gemeentefonds ontvangen. In deze circulaire worden de mutaties in het gemeentefonds nader toegelicht.

  28. 3.d

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (6), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (7), ONS Alphen (1), PvdA (1), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Besluit

    De raad besluit unaniem in te stemmen met het opheffen van de tijdelijke werkgroep Kadernota 2025.

  29. 4
    Sluiting