Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

donderdag 30 mei 2024

20:00 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
J.W.E. Spies
Toelichting

Agenda en stukken nog onder voorbehoud
Deze openbare vergadering vindt plaats in de raadzaal en wordt live uitgezonden.
Mededelingen voor raadsleden:
Vragen voor agendapunt 3 kunt u tot 12.00 uur op de dag van de vergadering aanmelden bij de griffie.
Een stemverklaring bij een hamerstuk dient u te melden.

Agendapunten

  1. 1
    Opening en vaststellen agenda
  2. 2

  3. 3
    Vragen raadsleden
  4. 4
    Ingekomen stukken en mededelingen
  5. 4.1

  6. 4.2
    Collegebesluiten ter inzage gelegd
  7. 4.3
    Collegebesluiten betrekken bij financiële producten
  8. 4.3.a

    De activiteiten en het netwerk van het Huis van Duurzaamheid leveren een belangrijke bijdrage aan het verwezenlijken van de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen van gemeente Alphen aan den Rijn. Het Huis van Duurzaamheid informeert, stimuleert en activeert inwoners en ondernemers over de thema’s: energietransitie en duurzame mobiliteit, klimaatadaptatie en biodiversiteit, circulaire economie en afval & hergebruik. Zij verbindt door het opbouwen en onderhouden van een duurzaam netwerk.
    De samenwerking tussen het Huis van Duurzaamheid en de gemeente verlengen en verstevigen we door meerjarig subsidie te verstrekken voor 2024 – 2027. Met de zekerheid die dit biedt, kan het programma van Huis van Duurzaamheid in de komende jaren zowel kwalitatief als kwantitatief groeien.

    Voorgesteld besluit

    • Kennisnemen van de ingediende meerjarige subsidieaanvraag 2024-2027 van het Huis van Duurzaamheid en de verantwoording voor de subsidie voor 2023 en de daarbij behorende stukken. 
    • Akkoord gaan met bijgevoegde beschikking voor vaststelling van subsidie aan het Huis van Duurzaamheid 2023.
    • Akkoord gaan met bijgevoegde beschikking voor voorlopige verlening van subsidie aan het Huis van Duurzaamheid 2024 – 2027. 
    • Besluiten om op basis van de subsidieaanvraag 2024 – 2027 het Huis van Duurzaamheid een voorlopige meerjarige subsidie te verlenen van € 79.000,- voor 2024. De dekking hiervan is aanwezig binnen het structurele budget van het Duurzaamheidsprogramma (FCL 67230100).
    • Dekking voor de jaren 2025, 2026 en 2027 is onderdeel van de integrale afweging met betrekking tot de financiële ruimte in de kadernota/begroting 2025. 
    • Het Huis van Duurzaamheid op de hoogte brengen van bovenstaande besluit door het versturen van de bijgaande beschikking.
  9. 4.3.b

    De gemeente stelt een subsidieregeling Lokale Aanpak Isolatie Alphen aan den Rijn vast. Focus van deze regeling is om mensen in energiearmoede of een risico daarop te helpen bij het isoleren van hun woning. Deze regeling is voor eigenaar-bewoners van slecht geïsoleerde koopwoningen met een WOZ-waarde lager dan gemiddeld. Voor zowel eengezinswoningen als koopappartementen in een Vereniging van Eigenaren (VvE). Met deze subsidie kunnen energiebesparende maatregelen worden aangebracht zoals vloerisolatie, dubbel glas en dakisolatie. Deze subsidieregeling is ook voor doe-het-zelvers. Deze subsidieregeling wordt betaald uit Rijksmiddelen. De regeling voldoet aan de voorwaarden die het Rijk hiervoor stelt. Voor de promotie van de regeling werken we samen met sociale partners.

    Voorgesteld besluit

    • Vaststellen van de subsidieregeling Lokale Aanpak Isolatie Alphen aan den Rijn (NIP-LAI-AR) 2024; 
    • Voor de uitvoering van de subsidieregeling €2.000.000,- als subsidiebudget beschikbaar te stellen en dit te laten gelden als subsidieplafond; 
    • Dit budget te dekken uit de beschikbare Specifieke uitkering Lokale Aanpak Isolatie (SpUk LAI) van €1.868.679 en een aanvullende dekking van €131.321 uit de beschikbare Specifieke Uitkering Energiearmoede. 
    • Voorgaande financiële mutaties in de begroting te verwerken via de Voorjaarsnota 2024. 
    • De raad informeren over de vaststelling van de NIP-isolatie subsidieregeling Alphen aan den Rijn (NIP-LAI-AR) via een raadsinformatiebrief.
  10. 4.3.c

    Het bestaande meerjarenplan is geactualiseerd aan de hand van visuele inspecties van de velden en sporttechnische inrichtingselementen. Het nieuwe meerjarenplan voor de buitensportvelden geeft een beeld van de onderhoudsbehoefte en vervangingsinvesteringen om de beschikbaarheid en bespeelbaarheid van de gemeentelijke sportvelden te kunnen borgen. De onderhoudsbehoefte en vervangingsinvesteringen zijn gebaseerd op de huidige situatie. Met nieuwe (niet aanwezige) voorzieningen of extra wensen is in het meerjarenplan geen rekening gehouden.

    Voorgesteld besluit

    1. Het geactualiseerde meerjarenplan buitensportvelden vast te stellen. 
    2. De mutaties voor het verhogen van jaarlijkse budget voor regulier onderhoud en de verlaging van de dotatie aan de onderhoudsvoorziening via de Voorjaarsnota 2024
    neutraal in de begroting 2024 en verder te verwerken.
    3. De structurele financiële gevolgen m.b.t. de kapitaallasten voor de vervangingsinvesteringen vanaf 2026 onderdeel te maken van de integrale (financiële-) afweging in de kadernota 2025 met betrekking tot de beschikbare financiële ruimte.

  11. 4.3.d

    De bestaande meerjarenonderhoudsplannen (MJOP) voor het gemeentelijk vastgoed zijn geactualiseerd. Het MJOP geeft een beeld van de onderhoudsbehoefte om de gemeentelijke objecten op een kwalitatief voldoende niveau (basisniveau) te brengen en/of te houden.
    De onderhoudsbehoefte is gebaseerd op de huidige situatie. Met nieuwe (niet aanwezige) voorzieningen, extra wensen en investeringen is in het MJOP geen rekening gehouden.

    Voorgesteld besluit

    1. Het jaarplan 2024 voor planmatig onderhoud vast te stellen, te dekken ten laste van beschikbare financiële ruimte (voorzieningen) in de begroting en te verwerken via de Voorjaarsnota 2024;
    2. Het geactualiseerde MJOP 2025 – 2034 van de gemeentelijke vastgoedportefeuille vast te stellen en financiële gevolgen hiervan onderdeel te maken van de integrale (financiële) afweging in de kadernota 2025 met betrekking tot de beschikbare financiële ruimte.

  12. 4.3.e

    De centrale energievoorziening (CEV) is gerealiseerd in 2002 en is eigendom van de gemeente. Met het instellen van een aparte onderhoudsvoorziening en bestemmingsreserve kunnen toekomstige vervangingsinvesteringen worden gedaan, onderhoud worden uitgevoerd en de risico’s m.b.t. de leveringszekerheid van warmte en koude aan het gemeentehuis, theater en de andere afnemers worden opgevangen.

    Voorgesteld besluit

    1. Een aparte voorziening groot onderhoud in te stellen voor de toekomstige onderhoudsbehoefte van de centrale energievoorziening/WKO-installatie (CEV/WKO). De
    jaarlijkse dotatie vast te stellen op € 125.000,- en te dekken ten laste van de financiële ruimte binnen de exploitatie van de CEV/WKO;
    2. Een bestemmingsreserve in te stellen voor de centrale energievoorziening/WKOinstallatie t.b.v. de dekking van de afschrijvingslasten van toekomstige vervangingsinvesteringen (doelbestemming);
    3. Het jaarlijks exploitatie saldo van de centrale energievoorziening vanaf 2024 te storten in de bestemmingsreserve als dekking voor toekomstige vervangingsinvesteringen
    (doelbestemming);
    4. Het eerder in de reserve Vastgoed gestorte exploitatie saldo van voorgaande jaren ad. € 490.000,- daaraan te onttrekken en te storten in de reserve CEV/WKO ter dekking van
    investeringslasten (afschrijvingen);
    5. De rentelasten van de geplande investeringen (gemiddeld € 8.866,- p.j.) te dekken ten laste van de financiële ruimte binnen de exploitatie van de CEV/WKO;
    6. Voorgaande financiële mutaties in de begroting te verwerken via de Voorjaarsnota 2024.

  13. 4.4
    Schriftelijke vragen raadsleden op grond van artikel 40 of 42 van het Raadsreglement van orde en collegebeantwoording
  14. 4.4.a

    Dhr. Versteeg van de fractie ONS Alphen heeft artikel 40 vragen gesteld over de toegankelijkheid in onze gemeente. De vragen zijn door het college beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De gestelde artikel 40 vragen van de heer P. Versteeg, namens de ONS Alphen fractie, te beantwoorden middels het verzenden van bijgevoegde brief.

  15. 4.6
    Antwoordbrieven aan inwoners/organisaties
  16. 4.7
    Ontwerpantwoordbrieven
  17. 5
    Bespreekstukken
  18. 6
    Hamerstukken
  19. 7
    Moties en sluiting
  20. 16

    De gemeenteraad wordt door het college voorgesteld het bestemmingsplan ‘Burmadeweg 6, Hazerswoude-Dorp‘ gewijzigd vast te stellen. De initiatiefnemer van het bestemmingsplan exploiteert aan de Burmadeweg 6 te Hazerswoude-Dorp een gemengd veehouderijbedrijf met zowel melkvee, schapen als vleeskuikens. De aanleiding van de ruimtelijke procedure is om in het kader van dierenwelzijn de kuikens meer stalvloeroppervlak te geven. Het aantal dieren na realisatie zal gelijk zijn aan het aantal in de bestaande situatie. Om deze ontwikkeling te kunnen bewerkstelligen is een vervorming èn vergroting van het bouwvlak benodigd. Planologisch wordt dit mogelijk gemaakt met een wijziging van het huidige bestemmingsplan. Tijdens de tervisielegging van het ontwerpbestemmingsplan ‘Burmadeweg 6, Hazerswoude-Dorp‘ zijn geen zienswijzen binnengekomen. Er zijn wel een paar wijzigingen die de gemeente zelf heeft gedaan. Dat zijn zogenaamde ambtshalve wijzigingen.

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen:
    1 De Nota van wijzigingen van het bestemmingsplan ‘Burmadeweg 6, Hazerswoude-Dorp ‘ (bijlage I) vast te stellen;
    2 Het bestemmingsplan ‘Burmadeweg 6, Hazerswoude-Dorp ‘ met identificatienummer
    NL.IMRO.0484.HDburmadeweg6-VA01, met bijbehorende bestanden digitaal en analoog (gewijzigd) vast te stellen, waarbij gebruik is gemaakt van de ondergrond o_NL.IMRO.0484.HDburmadeweg6-VA01.dxf, d.d. 23 november 2022;
    3 Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, lid 2 onder a van de Wet ruimtelijke ordening omdat de kosten anderszins verzekerd zijn.

  21. 17

    De initiatiefnemers willen op een aantal percelen naast Kortsteekterweg nr. 57 twee nieuwe woningen, een groenstrook en een parkeerterrein voor het naast gelegen bedrijf realiseren. Op dit moment wordt een groot deel van het terrein tussen de Kortsteekterweg en de Rijn gebruikt als buitenopslagterrein. De nieuwe ontwikkeling past niet in het geldende bestemmingsplan, maar is een aanzienlijke verbetering van de ruimtelijke kwaliteit ter plaatse. Om dit planologisch mogelijk te maken is een wijziging van het bestemmingsplan nodig. Tijdens de tervisielegging van het ontwerpbestemmingsplan ‘Kortsteekterweg nabij 57, Alphen aan den Rijn‘ zijn twee zienswijzen binnengekomen. Er zijn ook ambtshalve aanpassingen gedaan in de toelichting en de verbeelding. De gemeenteraad wordt daarom door het college voorgesteld het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen:
    1 De indieners van de zienswijzen, zoals vermeld in Overzicht indieners zienswijzen van het bestemmingsplan ‘Kortsteekterweg nabij 57, Alphen aan den Rijn‘ (bijlage I) ontvankelijk te verklaren;
    2 De ingediende zienswijzen (gedeeltelijk) gegrond of ongegrond te verklaren, zoals vermeld in de Nota van beantwoording zienswijzen van het bestemmingsplan ‘Kortsteekterweg nabij 57, Alphen aan den Rijn‘ (bijlage II);
    3 De Nota van wijzigingen van het bestemmingsplan ‘Kortsteekterweg nabij 57, Alphen aan den Rijn‘ (bijlage III) vast te stellen;
    4 Het bestemmingsplan ‘Kortsteekterweg nabij 57, Alphen aan den Rijn‘ met identificatienummer NL.IMRO.0484. Akortsteektrwgnb57-VA01, met bijbehorende bestanden digitaal en analoog (gewijzigd) vast te stellen, waarbij gebruik is gemaakt van de ondergrond o_NL.IMRO.0484. Akortsteektrwgnb57-VA01.dxf, d.d. 5 juli 2023;
    5 Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, lid 2 onder a van de Wet ruimtelijke ordening omdat de kosten anderszins verzekerd zijn.

  22. 18

    In Aarlanderveen, Hazerswoude-Dorp en Zwammerdam is het mogelijk dat bestaande woningen worden opgesplitst voor bijvoorbeeld kamerverhuur. Dat komt omdat de regels in het geldende bestemmingsplan/de beheerverordening dit niet verbiedt. Dit kan leiden tot situaties waarin overlast ontstaat voor de omgeving en wijkt af van de regels die gelden in de andere delen van de gemeente.
    Om deze situaties te voorkomen heeft de gemeenteraad in 2023 een zogenaamd voorbereidingsbesluit genomen en verklaard dat een bestemmingsplan wordt voorbereid.
    In navolging daarvan is voor de gebieden binnen het voorbereidingsbesluit waarvoor een bestemmingsplan geldt eind 2023 een ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegd waarin de regels worden aangepast. Het gaat om Zwammerdam en enkele locaties in Aarlanderveen en Hazerswoude-Dorp. Het ontwerpbestemmingsplan heeft zes weken ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingediend. De gemeenteraad wordt voorgesteld het bestemmingsplan vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen:
    1. Het bestemmingsplan ‘Kamerverhuur’ met identificatienummer NL.IMRO.0484.BPkamerverhuur-VA01, met bijbehorende bestanden, gewijzigd vast te stellen;
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen.

  23. 20

    Hecht is een gemeenschappelijke regeling van alle gemeentes in de regio Hollands Midden (18 gemeenten) die zich inzet voor gezondheid en veiligheid va de inwoners. Hecht voert veel taken voor de gemeenten uit, zoals Veilig Thuis, Jeugdgezondheidszorg, Centrum voor Jeugd en Gezin, Rijksvaccinatieprogramma en Advisering op publieke gezondheid.


    De raad wordt geadviseerd een zienswijze in te dienen op de 1e begrotingswijziging 2024 Hecht.

    Voorgesteld besluit

    1. 1e begrotingswijziging 2024 van Hecht voor te leggen aan de raad
    2. De gemeenteraad te adviseren bijgaande zienswijze in te dienen op de 1e begrotingswijziging 2024 Hecht.
    3. De incidentele lasten van de 1e begrotingswijziging 2024 voor een bedrag € 506.000 te verwerken in de Najaarsrapportage 2024 ten laste van het begrotingssaldo 2024.