Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

RC Ruimtelijk en economisch domein

donderdag 1 juni 2023

20:00 - 22:30
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Ank de Groot
Toelichting

Deze vergadering vindt plaats in de raadzaal en wordt live uitgezonden.
Mededelingen voor raads- en commissieleden:
Technische en detailvragen kunt u mailen naar de griffie voor woensdag 24 mei, 10.00 uur. De antwoorden komen op dinsdag 30 mei 2023 beschikbaar.
Een rondvraag voor dit domein kunt u tot 12.00 uur op de dag van de vergadering aanmelden bij de griffie.
De spreektijdenregeling voor de inbreng in eerste termijn door de fracties en de reactie van het college is van toepassing.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Openen vergadering en vaststellen agenda
  2. 2
    Inspreken over aan de raad gerichte brieven, mededelingen college en gemeenschappelijke regelingen en kort bespreken collegebesluiten
  3. 3

    Inspreker: indiener zienswijze
    Van 1 december 2022 tot en met 11 januari 2023 heeft het ontwerpbestemmingsplan Wijkdijk 36, Boskoop voor een ieder ter inzage gelegen. Het (ontwerp)bestemmingsplan voorziet in het uitbreiden van een loon- en grondbedrijf, in combinatie met het realiseren van compensatie van landschap, water en natuur, op het perceel Wijkdijk 36 te Boskoop.
    Tijdens de inzageperiode is op het ontwerpbestemmingsplan één zienswijze ingekomen. De gemeenteraad wordt voorgesteld om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen. Verwezen wordt naar het bijbehorende raadsvoorstel en –besluit en de daarvan deel uitmakende bijlagen.

    Bijlagen

    Voorgesteld besluit

    1. De Nota van zienswijzen naar aanleiding van het ontwerpbestemmingsplan Wijkdijk 36, Boskoop (bijlage 1) vast te stellen;
    2. Het bestemmingsplan Wijkdijk 36, Boskoop met identificatienummer, met de bijbehorende bestanden, NL.IMRO.0484.BKwijkdijk36-VA01 gewijzigd vast te stellen;
    3. De analoge afgeleide versie van het bestemmingsplan Wijkdijk 36, Boskoop gewijzigd vast te stellen;
    4. Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, tweede lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening, omdat de kosten van de grondexploitatie anderszins verzekerd zijn.

  4. 4

    Combined Cargo Terminals B.V. heeft op 22 februari 2022 een omgevingsvergunning ingediend voor het permanent vier hoog stapelen van containers op het volledige bedrijventerrein van het Alpherium, nadat gedurende een proefperiode is aangetoond dat het Alpherium kan voldoen aan de geluidvoorschriften uit het Activiteitenbesluit. In het kader van de te voeren uitgebreide voorbereidingsprocedure heeft de gemeenteraad een ontwerp verklaring van geen bedenkingen afgegeven, waarna het ontwerpbesluit vanaf 2 februari 2023 tot en met woensdag 15 maart 2023 gedurende 6 weken ter inzage heeft gelegen.
    Gedurende de termijn van tervisielegging is één zienswijze ingediend. Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om, na de afweging van de diverse belangen die spelen bij dit plan, de ingediende zienswijze ongegrond te verklaren en de gevraagde omgevingsvergunning te verlenen. Daarom wordt de raad verzocht om een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven, waarna het college de omgevingsvergunning zal verlenen.

    Voorgesteld besluit

    een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven voor het afwijken van het bestemmingsplan ‘Steekterpoort 1’ in het kader van de omgevingsvergunningsprocedure voor het permanent vier hoog stapelen van containers op het Alpherium (ex artikelen 2.27 en 3.11 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht juncto artikel 6.5 van het Besluit omgevingsrecht).

  5. 5

    Sinds 1 januari 2022 kunnen gemeenten een 'tijdelijke regeling opkoopbescherming' invoeren. Met opkoopbescherming is het verboden om zonder vergunning een nieuw aangekochte betaalbare koopwoning binnen vier jaar na aankoop te verhuren. Naar aanleiding van een amendement op de Woonvisie 2021-2025 hebben we de nut en de noodzaak van het invoeren van opkoopbescherming onderzocht. Dit is nodig omdat de regeling vereist dat aangetoond moet kunnen worden dat de maatregel noodzakelijk en effectief is om schaarste aan betaalbare koopwoningen te bestrijden. Dit is niet het geval, blijkt uit onderzoek. Het nu invoeren van het instrument opkoopbescherming is niet (meer) proportioneel. Er is sprake van een bescheiden aandeel woningen dat voor buy-to-let gekocht wordt en daarmee leidt dit tot een geringe marktverstoring. De noodzakelijk en effectiviteit kan dus niet worden aangetoond. Om het tekort aan betaalbare woningen te verminderen zijn andere instrumenten effectiever. In de Woonvisie 2021-2025 zetten we in op maatregelen die hieraan bijdragen. De realisatie van betaalbare nieuwbouw voorop, het stimuleren van doorstroming, de zelfbewoningsplicht voor nieuwbouw met anti-speculatiebeding en daarnaast onderzoeken we verder welke instrumenten we verder kunnen inzetten als het gaat om voldoende betaalbare woningen voor koopstarters.

    Voorgesteld besluit

    De tijdelijke regeling opkoopbescherming nu niet in te voeren.