Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

RC Ruimtelijk en economisch domein

donderdag 7 september 2023

19:30 - 22:30
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Ank de Groot
Toelichting

Deze openbare vergadering vindt plaats in de raadzaal en wordt live uitgezonden.
Mededelingen voor raads(commissie)leden:
Technische en detailvragen kunt u mailen aan de griffie tot woensdag 30 augustus, de antwoorden komen op maandag 4 september 2023 beschikbaar.
Spreektijdenregelingen voor het inbrengen van het fractiestandpunt in eerste termijn en de reactie van het college/ambtelijke ondersteuning is van toepassing.
Een rondvraag voor dit domein kunt u indienen tot 12.00 uur op de dag van de vergadering.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening en vaststellen agenda
  2. 2
    19.30-20.00 uur Spreekrecht over aan de raad gerichte brieven, mededelingen college en gemeenschappelijke regelingen en kort bespreken collegebesluiten
  3. 2.a

    Na de informatiemarkt van september 2022 is het Voorlopig Ontwerp uitgewerkt tot Definitief Ontwerp. Gepresenteerd wordt het plan, waarvoor de omgevingsvergunning wordt aangevraagd. Ingegaan wordt op de verschillen tussen VO en DO en de uitwerkingsaspecten waar in het verleden aandacht voor is gevraagd.
    Presentatie door Jos van Eldonk (architect) en Marcel Kokkeel (directeur SB Real Estate).
    Planning:
    2023 Q4 ter inzage legging ontwerp bestemmingsplan en concept omgevingsvergunning
    2024 Q1/2 vaststelling bestemmingsplan (raadsbevoegdheid)
    2024 bezwarenprocedures en bouwvoorbereiding
    Q4 2024/Q1 2025 start bouw

  4. 3

    Door klimaatverandering nemen de weersextremen toe. Het centrum van Alphen aan den Rijn is sterk verhard en heeft weinig groene plekken, hierdoor is er sprake van een hitte-eiland. Door klimaatverandering nemen de temperaturen, natte en droge periodes in de zomer toe, dit vergroot het hitte-eiland in het stadscentrum van Alphen aan den Rijn. De schades aan panden, het ecoysteem en de economische vitaliteit nemen toe en de leefbaarheid van de binnenstad neemt hierdoor af. Door zowel de openbare ruimte en de gevels/daken van panden te vergroenen worden er meer koele plekken gecreëerd en neemt het risico op wateroverlast af. Tegelijkertijd verbetert groen de belevingswaarde van het centrum. Om vitaal groen te behouden in steeds drogere zomers moet het groen bewaterd worden.
    Door ’s winters in tijden van een neerslagoverschot regen- en oppervlaktewater in de diepe ondergrond te bufferen en dit ’s zomers weer op te pompen, kan op een circulaire en robuuste manier water worden hergebruikt. Het college heeft daarom besloten om nader onderzoek te doen naar het aanleggen van twee ondergrondse waterbuffers in het centrum van Alphen aan den Rijn. Daarnaast heeft het college aan de raad voorgelegd in te stemmen met het beschikbaar stellen van het benodigde budget voor de uitvoering.

    Voorgesteld besluit

    a) In te stemmen met het beschikbaar stellen van een (bruto-)investering van € 1.370.334,- voor opvangen, bufferen, filteren en transporteren van regenwater incl. 2 jaar onderzoek+monitoring (TUD), communicatie en kennisdeling t.b.v. publiek en privaat stedelijke groen;
    b) De hiervoor genoemde investering voor een bedrag van € 548.134,- in te zetten als co-financieringsbijdrage op basis van de toegekende Europese LIFE+ subsidie (Project 101114560 — LIFE22-CCA-NL-GreenLED) in samenwerking met Madrid. LIFE ad. € 822.200,-voor de uitvoering van de waterbuffers;
    c) De LIFE+ subsidie ad. € 822.200,- in mindering te brengen op het investeringskrediet;
    d) De (netto-)investering ad. € 548.134,- af te schrijven in 30 jaar en de afschrijvingslasten (gemiddeld) € 18.271,- per jaar te dekken ten laste van de reserve “afschrijvingslasten duurzaamheids-investeringen";
    e) De rente lasten (gemiddeld) € 7.080,- te dekken ten laste van de beschikbare structurele middelen voor het Duurzaamheidsprogramma;
    f) De structurele jaarlijkse beheerkosten op de Lage Zijde ad. € 8.000,- met betrekking tot het infiltreren van regenwater en monitoren van grondwater voor de komende 30 jaar te dekken vanuit het Gemeentelijk Watertaken Programma (KDE riolering) vanaf 2025;
    g) De structurele jaarlijkse beheerkosten op de Hoge Zijde ad. € 9.500,- met betrekking tot het infiltreren van oppervlaktewater en waterdistributiesysteem te dekken ten laste van het budget technische installaties.

  5. 4

    Woningcorporatie Woonforte is sinds 1 juli 2020 eigenaar van het voormalig GGZ-gebouw aan de Noorderkeerkring 20/20a te Alphen aan den Rijn. Woonforte is voornemens om, na het slopen van het bestaande gebouw, maximaal 174 huurwoningen te realiseren. De woningen zullen bestaan uit sociale huurwoningen, enkele middelduur woningen, 15 zorgeenheden ten behoeve van Rivierduinen en 32 zorgwoningen met 4 gemeenschappelijke ruimtes t.b.v. de zorgwoningen. Het plan kan niet worden gerealiseerd op grond van het ter plaatste geldende bestemmingsplan “Alphen- Stad’ omdat de gewenste ontwikkeling niet past binnen de geldende “maatschappelijke bestemming”.
    Om de gewenste ontwikkeling planologisch-juridisch mogelijk te maken, is een procedure tot vaststelling van een nieuw bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 Wet ruimtelijke ordening (Wro) noodzakelijk. Op 16 februari 2021 is een overeenkomst getekend voor de verkoop van grond. Als vervolg hierop hebben burgemeester en wethouders op 25 april 2023 de bereidheid uitgesproken medewerking te verlenen aan de gevraagde ontwikkeling door het ontwerpbestemmingsplan vrij te geven voor de zienswijze periode.
    Het ontwerpbestemmingsplan en het ontwerpbesluit hogere waarde besluit heeft zes weken ter inzage gelegen. Op het ontwerpbestemmingsplan en op het ontwerpbesluit hogere waarde is één zienswijze ingediend. De zienswijze tegen het ontwerp hogere waarde besluit is te laat ingediend.
    Naar aanleiding hiervan is een Nota van beantwoording zienswijze opgesteld, waarin de zienswijze verkort worden vormgegeven en van commentaar voorzien. Door de omgevingsdienst zal de zienswijze tegen het hogere waarde besluit worden behandeld.
    De conclusie van de Nota is dat - na volledige afweging van alle belangen - de zienswijze geen aanleiding geeft om de onderhavige planologische procedure te staken en af te zien van vaststelling van het bestemmingsplan.
    De zienswijze geeft ook geen aanleiding om onderdelen van het bestemmingsplan aan te passen.
    De raad wordt voorgesteld om het bestemmingsplan vast te stellen om de bouw van 174 huurwoningen juridisch/planologisch mogelijk maken.

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen:
    1. De indiener van de zienswijze, zoals vermeld in de Nota van beantwoording zienswijze (bijlage I) ontvankelijk te verklaren;
    2. De ingediende zienswijze ongegrond te verklaren, zoals vermeld in de in punt 1 genoemde Nota van beantwoording zienswijze (bijlage II);
    3. Dat het bestemmingsplan niet leidt tot belangrijke nadelige milieugevolgen en geen milieueffectrapport hoeft te worden opgesteld;
    4. Het gewijzigde bestemmingsplan, met identificatienummer NL.IMRO.0484.Anoorderkeerkrng20-VA01, digitaal met de bijbehorende bestanden, vast te stellen in overeenstemming met het ter inzage gelegde ontwerp;
    5. De analoge afgeleide verbeelding van het bestemmingsplan Noorderkeerkring, Alphen aan den Rijn vast te stellen;
    6. Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, tweede lid onder a van de Wet ruimtelijke ordening, omdat de kosten anderszins zijn verzekerd.

  6. 4.a

    Woningcorporatie Woonforte is sinds 1 juli 2020 eigenaar van het voormalig GGZ-gebouw aan de Noorderkeerkring 20/20a te Alphen aan den Rijn. Woonforte is voornemens om, na het slopen van het bestaande gebouw, maximaal 174 huurwoningen te realiseren. De woningen zullen bestaan uit sociale huurwoningen, enkele middelduur woningen, 15 zorgeenheden ten behoeve van Rivierduinen en 32 zorgwoningen met 4 gemeenschappelijke ruimtes t.b.v. de zorgwoningen. Het plan kan niet worden gerealiseerd op grond van het ter plaatste geldende bestemmingsplan “Alphen- Stad’ omdat de gewenste ontwikkeling niet past binnen de geldende “maatschappelijke bestemming”. Om de gewenste ontwikkeling planologisch-juridisch mogelijk te maken, is een procedure tot vaststelling van een nieuw bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 Wet ruimtelijke ordening (Wro) noodzakelijk. Met voorliggend bestemmingsplan wordt het plan voorzien van een actueel ruimtelijk juridisch kader. In de toelichting van het bestemmingsplan wordt de beoogde ontwikkeling beschreven en wordt aangetoond dat voldaan kan worden aan de eisen van een goede ruimtelijke ordening. Het college heeft de bereidheid uitgesproken medewerking te verlenen aan de gevraagde ontwikkeling. De ontwerpstukken worden nu voor een ieder ter inzage gelegd voor een periode van zes weken. Gedurende deze periode van terinzagelegging is het indienen van een zienswijze mogelijk.

  7. 5

    Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Voor de invoering van de Omgevingswet is het noodzakelijk een aantal besluiten te nemen waarbij het gaat om duidelijke afspraken tussen de gemeenteraad en het college over wie nu waarvan is. Op deze manier is een snelle en transparante besluitvorming mogelijk bij het verlenen van aanvragen om omgevingsvergunningen die niet passen binnen het omgevingsplan. Dit voorstel gaat over het bindend adviesrecht van de raad rondom dergelijke aanvragen. Daarnaast ziet dit voorstel op gevallen waarvoor verplichte participatie gewenst is.

    Voorgesteld besluit

    1. De lijst met activiteiten vast te stellen, bestaande uit een tweetal onderdelen: 
    a. Activiteiten waarvoor advies van de gemeenteraad nodig is voor een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit, conform artikel 16.15a lid b onder 1 Omgevingswet; 
    b. Activiteiten, waarvoor de gemeenteraad heeft bepaald dat daarvoor verplicht participatie moet worden georganiseerd door aanvrager/initiatiefnemer op grond van artikel 16.55 lid 7 Omgevingswet; 
    2. De lijst met activiteiten in werking te laten treden met ingang van de dag waarop de Omgevingswet in werking treedt; 
    3. Het werken met de lijst met activiteiten in de praktijk te evalueren, indien een jaar is verstreken.