Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

RC Ruimtelijk en economisch domein

donderdag 20 mei 2021

19:30 - 23:00
Locatie

Digitaal (via TEAMS)

Voorzitter
H.H. Goes
Toelichting

Mededelingen voor raads(commissie)leden:
Technische en detailvragen kunt u stellen t/m woensdag 12 mei; de antwoorden komen op maandag 17 mei beschikbaar. In de eerste termijn kan de woordvoerder het standpunt van de fractie inbrengen.


De spreektijdenregeling is van toepassing.


Een rondvraag voor dit domein kan tot 12.00 uur op de dag van de vergadering worden aangemeld.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    19.30-20.00 uur Opening digitale vergadering en vaststellen agenda
  2. 2
    19.30-20.00 uur Spreekrecht over aan de raad gerichte brieven, mededelingen college en gemeenschappelijke regelingen en korte bespreking collegebesluiten
  3. 2.a

    1. Inspreker over opiniestuk bouwen in het kroonjuweel Aarlanderveen en de reactie van het college
    2. Inspreker over snippergroenbeleid Boskoop
    3. Inspreker namens BOPZ over verkeersmaatregelen HWD.WOB verzoek
    4. Inspreker namens bewonerscollectief Reijerskoop

    Bijlagen

  4. 2.b

    De heren Morssink en Piette hebben verzocht om een korte bespreking van dit collegebesluit.
    De eindrapportage Probleemanalyse en potentiële oplossingen N206-N209 van januari 2021 is pas beschikbaar gesteld nadat besluitvorming over de lokale maatregelen N207-zuid in februari jl. had plaatsgevonden. Te laat om nog mee te kunnen in het besluitvormingsproces.
    De heren Morssink en Piette krijgen als eerste het woord. Daarna is er nog gelegenheid voor andere fracties om een verhelderen vraag te stellen/een korte opmerking te maken.




    In juli 2019 heeft het college opdracht gegeven om samen met de gemeenten Zoetermeer en Zoeterwoude en de provincie Zuid-Holland een onderzoek te doen naar het terugdringen van doorgaand verkeer in het westelijk deel van de ring A12—N11-A4). De gemeenten ervaren als gevolg van de toenemende verkeerstromen nadelige effecten op het gebied van veiligheid, doorstroming en leefbaarheid. Daarnaast ligt er een flinke woningbouwopgave die leidt tot meer verkeer en een grotere druk op de wegen. Het rapport biedt beter inzicht in de verschillende knelpunten en de herkomst en bestemming van het verkeer, maar het levert ook handvatten op voor oplossingsrichtingen om de groei van de verkeersintensiteiten op deze wegen en in de kernen te beperken of knelpunten te verminderen. De rapportage is onlangs voltooid. De raad wordt over het onderzoek geïnformeerd.

    Voorgesteld besluit

    Neit van toepassing.

  5. 2.c

    De heer Du Chatinier heeft n.a.v. het webinar over de Noordrand 1 technische vragen gesteld over de ontsluiting. De beantwoording daarvan is voor hem aanleiding geweest om een korte bespreking te vragen.
    De heer Du Chatinier krijgt als eerste het woord. Daarna is er nog gelegenheid voor andere fracties om een verhelderen vraag te stellen/een korte opmerking te maken. Het Masterplan Noordrand zal in de junicyclus aan de orde komen.
    Het dossier Masterplan Noordrand 1 komt aan de orde in de juni cyclus.

  6. 3

    Spreektijd in eerste termijn over beide visies 5 minuten per fractie
    Reactie college/ambt ondersteuning: 20 minuten
    Evt. korte tweede termijn/conclusie: 35 minuten
    Conclusie voorzitter 5 minuten


    Het college stelt voor geen wensen en bedenkingen te uiten. Aan de fracties wordt gevraagd om eventuele wensen en bedenkingen die zij willen inbrengen vooraf aan de griffie te mailen, zodat ze kunnen worden meegenomen in het eerste debat. Bij de conclusie wordt dan geïnventariseerd of er een meerderheid voor een te uiten wens/bedenking is.


    Op 19 mei, 20.00-22.00 uur Radenconferentie Holland Rijnland over de ROA, RSM en RES (digitaal).

  7. 3.a

    Door Holland Rijnland is, samen met de dertien inliggende gemeenten, de Regionale Omgevingsagenda Holland Rijnland (ROA) opgesteld. In dit document is beoogd een antwoord te geven op de vraag hoe de ruimtelijke druk op de regio kan worden benut om de aantrekkelijkheid van de regio te behouden en versterken.

    Voorgesteld besluit

    Collegebesluit
    1 Vast te stellen dat lokale en regionale ruimtelijke speerpunten voldoende zijn geborgd in de Regionale Omgevingsagenda Holland Rijnland;
    2 De agendacommissie te vragen de Regionale Omgevings Agenda Holland Rijnland te agenderen voor behandeling in de raad van 3 juni 2021, gelijktijdig met of aansluitend op de Regionale Strategie Mobiliteit;
    3 De raad derhalve voor te stellen geen wensen en bedenkingen te uiten op de regionale omgevingsagenda.

  8. 3.b

    Door Holland Rijnland is, samen met de dertien gemeenten, de Regionale Strategie Mobiliteit opgesteld (RSM). Vanuit onze regio, de Rijn en Veenstreek, zijn in de RSM knelpunten en speerpunten benoemd die hun basis vinden in de Strategische agenda Rijn- en Veenstreek. Het
    uitgangspunt is dat op het schaalniveau van Holland Rijnland de strategische opgaven worden verwoord. De vormgeving van het stuk wordt de komende dagen nog verder geoptimaliseerd. De RSM dient:
    • als strategisch document, waarmee Holland Rijnland het Rijk, provincie en omliggende regio's laat zien waar we samen voor staan en welke koers wij de komende decennia in willen slaan op gebied van toekomstbestendige mobiliteit;
    • als lobbydocument naar andere partijen;
    • als basis voor de regionale mobiliteitsagenda

    Voorgesteld besluit

    Collegebesluit:
    1 Vast te stellen dat de subregionale speerpunten voldoende zijn geborgd in de Regionale Strategie Mobiliteit;
    2 De agendacommissie te vragen de RSM te agenderen voor behandeling in de raad van 3 juni 2021, gelijktijdig met of aansluitend op de Regionale Omgevings Agenda Holland Rijnland;
    3 De raad voor te stellen geen wensen en bedenkingen te uiten op de regionale strategie.