Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

donderdag 15 december 2022

20:00 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
J.W.E. Spies
Toelichting

De raadsvergadering is openbaar, vindt plaats in de raadzaal en wordt live uitgezonden.
Mededelingen voor raadsleden:
Vragen voor agendapunt 3 kunt u aanmelden tot 12.00 uur op de dag van de vergadering.
Een stemverklaring bij een hamerstuk dient u vooraf te melden bij de griffie.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Bericht van verhindering van de dames De Groot en Verschuur en de heren Van Kuijk, Van Lent, en portefeuillehouders Van As en Van den Ham.

    00:03:05 - 00:03:25 - Liesbeth Spies
  2. 2

    De raad stelt de besluitenlijst ongewijzigd vast.

    Besluit

    De raad stelt de besluitenlijst van de raadsvergadering van 24 november 2022 ongewijzigd vast.

    00:03:25 - 00:03:36 - Liesbeth Spies
  3. 3

    Besluit

    Vragen van de raadsleden mw Huls (GL), mw Blom (CU), mw Groep (SP) en de heer Blom (NE) worden beantwoord door het college.

    00:03:36 - 00:03:48 - Liesbeth Spies
    00:03:48 - 00:05:55 - José Huls
    00:05:55 - 00:06:00 - Liesbeth Spies
    00:06:06 - 00:06:07 - Liesbeth Spies
    00:06:09 - 00:07:45 - Relus Breeuwsma
    00:07:45 - 00:07:46 - José Huls
    00:07:46 - 00:07:49 - Liesbeth Spies
    00:07:49 - 00:08:18 - José Huls
    00:08:18 - 00:08:19 - Liesbeth Spies
    00:08:19 - 00:08:41 - Relus Breeuwsma
    00:08:41 - 00:08:43 - Liesbeth Spies
    00:08:43 - 00:08:54 - José Huls
    00:08:54 - 00:09:00 - Liesbeth Spies
    00:09:00 - 00:09:08 - Relus Breeuwsma
    00:09:08 - 00:09:09 - Liesbeth Spies
    00:09:09 - 00:09:35 - Relus Breeuwsma
    00:09:35 - 00:09:51 - Liesbeth Spies
    00:09:51 - 00:11:17 - Caroline Blom-de Ruiter
    00:11:17 - 00:11:18 - Liesbeth Spies
    00:11:18 - 00:14:25 - Relus Breeuwsma
    00:14:25 - 00:14:34 - Liesbeth Spies
    00:14:34 - 00:15:47 - G. Groep
    00:15:47 - 00:15:50 - Liesbeth Spies
    00:15:50 - 00:16:46 - Relus Breeuwsma
    00:16:46 - 00:16:48 - Liesbeth Spies
    00:16:48 - 00:16:56 - G. Groep
    00:16:56 - 00:17:04 - Liesbeth Spies
    00:17:04 - 00:17:43 - Robert Jan Blom
    00:17:43 - 00:17:49 - Liesbeth Spies
    00:17:49 - 00:19:06 - Gert-Jan Schotanus
    00:19:06 - 00:19:13 - Liesbeth Spies
  4. 4

    Op de inhoud van de op de lijst staande mededelingen en brieven wordt niet ingegaan tijdens de raadsvergadering. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de afdoeningsadviezen.

    Besluit

    • 4.1.c: Jaarverslag 2021 functionaris gegevensbescherming: staat geagendeerd voor bespreking in commissieverband in januari. De fractie van FvD ziet graag de volgende vragen beantwoord: is er een visie, welke concrete resultaten zijn behaald, wat is gedaan aan het datalek, wat is de huidige stand van zaken op het gebied van privacy?;
    • 4.1.l: collegebesluit visie op georganiseerde speeltuinen: het college wordt gevraagd aanvullende informatie te geven over de verduurzaming van de gebouwen van de diverse speeltuinverenigingen. Op basis hiervan kan dan worden besloten of bespreking in commissieverband gewenst is.
    • Met de overige afdoeningsadviezen wordt ingestemd.
    00:19:13 - 00:19:25 - Liesbeth Spies
  5. 4.1
    Mededelingen en brieven van het college
  6. 4.1.a

    Naar aanleiding van overleg tussen GroenLinks, PvdA, VVD, CDA en D66 over jongerenparticipatie in de gemeente Alphen aan den Rijn zijn een aantal vragen gesteld op 3 oktober 2022. In bijgaande raadsbrief zijn deze beantwoord door middel van een overzicht en een update over de huidige stand van zaken met betrekking tot jongerenparticipatie.

    Voorgesteld besluit

    De antwoordbrief vaststellen.

  7. 4.1.b

    De tarieven en openingstijden van de gemeentelijke parkeergarages in het centrum van Alphen aan den Rijn (Castellum, Aarhof, Hoogvliet en Bospark) zijn geregeld in het Uitvoeringsbesluit achteraf betaald parkeren Alphen aan den Rijn. Het college is bevoegd dit besluit vast te stellen. De raad neemt op 24 november 2022 een besluit over het voorstel om de eerste anderhalf uur parkeren in deze garages gratis te maken. Als de raad dit besluit neemt dan treedt het nieuwe Uitvoeringsbesluit per 25 november 2022 in werking. Als de raad besluit dit niet te doen, dan blijft het besluit van 1 december 2018 van kracht.

    Voorgesteld besluit

    Als de raad op 24 november 2022 besluit de eerste anderhalf uur parkeren in de parkeergarages in Alphen aan den Rijn gratis te maken:

    1. Het uitvoeringsbesluit achteraf betaald parkeren Alphen aan den Rijn vast te stellen en in werking te laten treden op 25 november 2022;
    2. Het uitvoeringsbesluit achteraf betaald parkeren Alphen aan den Rijn van 1 december 2018 in te trekken.
  8. 4.1.c

    De Functionaris voor Gegevensbescherming (FG) is de onafhankelijke toezichthouder op het gebied van privacy binnen de gemeente. Hij houdt toezicht op de naleving van de privacywetgeving en het gemeentelijke privacybeleid en rapporteert hierover aan het college. Over 2021 is een jaarverslag uitgebracht waarin aanbevelingen zijn opgenomen. De gemeente neemt kennis van deze aanbevelingen en zorgt in 2022 voor de naleving ervan.

    Voorgesteld besluit

    Besluit:
    1. Kennis te nemen van het jaarverslag 2021 van de Functionaris voor Gegevensbescherming.
    2. (Verder) gevolg te geven aan de aanbevelingen vanuit het jaarverslag.
    3. Het jaarverslag 2021 van de Functionaris voor Gegevensbescherming ter kennis te brengen aan de raad.

    00:19:25 - 00:19:34 - Liesbeth Spies
    00:19:34 - 00:20:11 - Filine Verloop
    00:20:11 - 00:20:20 - Liesbeth Spies
  9. 4.1.d

    Gemeenten dienen een integriteitsbeleid te hebben en zich jaarlijks over de uitvoering daarvan te verantwoorden. Voor de gemeente Alphen aan den Rijn is een jaarverslag integriteit 2021 en een jaarplan integriteit 2022 uitgebracht.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennisnemen van het jaarplan integriteit 2022;
    2. Kennisnemen van het jaarverslag integriteit 2021 gemeente Alphen aan den Rijn;
    3. Kennisnemen van het jaarverslag vertrouwenspersonen ongewenste omgangsvormen Rijnvicus (BV) 2021
    4. De gemeenteraad in kennis te stellen van de jaarverslagen en het jaarplan.

  10. 4.1.e

    Zoals hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht dat voorschrijft, rapporteert Gemeente Alphen aan den Rijn jaarlijks over de ingediende bejegeningsklachten. Het Jaarverslag Klachten is een bundeling van zowel de interne als de externe klachtbehandeling. De interne klachtbehandeling bestaat uit de eerstelijns klachtbehandeling door Gemeente Alphen aan den Rijn en de externe klachtbehandeling bestaat uit tweedelijns klachtbehandeling door de Nationale Ombudsman. De jaaroverzichten die hierover zijn opgemaakt, vormen de basis van het Jaarverslag Klachten. De aanbevelingen die in het Jaarverslag worden gedaan, gaan over het optimaliseren van de klachtbehandeling. Iedere klacht kan namelijk een signaal en/of een onbenutte kans bevatten waar we met elkaar van kunnen leren, met als doel de dienstverlening aan onze inwoners te verbeteren.
    Het totaal aantal ingediende geregistreerde bejegeningsklachten bij Gemeente Alphen aan den Rijn over 2021 bedraagt 62 klachten (in 2020 waren dit er 100). Deze gegevens gaan niet over de wijze van afhandeling van de klachten. Dit betekent dat deze klachten, die als ‘bejegeningklachten’ zijn getypeerd niet allemaal over bejegening hoeven te gaan. Ook zeggen deze gegevens niets over de gegrondheid van de bejegeningsklachten. De bejegeningsklachten gaan vooral over medewerkers die veelvuldig rechtstreeks in contact staan met inwoners van de gemeente. De onderwerpen van de ingediende geregistreerde klachten zijn divers van aard.
    De Nationale Ombudsman heeft in 2021 43 klachten, vragen en verzoeken ontvangen over Gemeente Alphen aan den Rijn (in 2020 waren dit er 50). De onderwerpen van deze verzoeken zijn divers van aard. Het merendeel van de verzoeken die Nationale Ombudsman in 2020 heeft behandeld, heeft niet geleid tot een onderzoek (44 van de 53 behandelde verzoeken). In vergelijking met referentiegemeenten zijn over Gemeente Alphen aan den Rijn relatief weinig verzoeken ontvangen.

    Voorgesteld besluit

    1. kennis te nemen van het Jaarverslag Klachten 2021 met daarbij:
    - Overzicht ingediende en geregistreerde klachten per team Gemeente Alphen aan den Rijn 2020;
    - Overzicht ontvangen en behandelde verzoeken Nationale Ombudsman 2020;
    2. de aanbevelingen uit het Jaarverslag Klachten 2021 over te nemen;
    3. de gemeenteraad in kennis te stellen van het Jaarverslag Klachten 2021.

  11. 4.1.f

    De Extern Adviseurs en de Commissie bezwaarschriften rapporteren jaarlijks over de kwaliteit van de aan hen voorgelegde besluiten. De Extern Adviseurs op het gebied van de Participatiewet en de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Commissie bezwaarschriften op het gebied van bijvoorbeeld de wet Algemene bepalingen omgevingsrecht, de Jeugdwet en de Algemene Plaatselijke Verordening. Dit doen zij op basis van de verantwoording die zij afleggen voor de behandelwijze van de bezwaarschriften die aan hen zijn voorgelegd. In hun jaarverslagen doen zij aan de raad, de burgemeester en het college aanbevelingen ter verbetering van de besluitvorming en de behandeling van bezwaarschriften.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennisnemen van het jaarverslag 2021 van de Extern Adviseurs;
    2. Kennisnemen van het jaarverslag 2021 van de Commissie bezwaarschriften;
    3. De aanbevelingen van de Extern Adviseurs overnemen;
    4. De aanbevelingen van de Commissie bezwaarschriften overnemen;
    5. De jaarverslagen over 2021 van de Extern Adviseurs als van de Commissie bezwaarschriften ter kennis van de raad te brengen.

  12. 4.1.g

    De jaarwisseling is in Alphen aan den Rijn doorgaans een veilige en feestelijke festiviteit. Naast een gezellig samenzijn behoort het afsteken van vuurwerk ook tot deze traditie.
    Het afsteken van vuurwerk is het gehele jaar door verboden met uitzondering van de jaarwisseling (31 december 18:00 uur tot 1 januari 02:00 uur). Het afsteken van categorie 1 vuurwerk
    (kindervuurwerk of fop-en-schertsvuurwerk) is het gehele jaar door wel toegestaan.
    Het afsteken van vuurwerk kan schade en overlast veroorzaken voor mensen, maar ook voor dieren en milieu. De stichting Alphense Hondenbezitters heeft een verzoek ingediend om vuurwerkvrije zones in te stellen voor komende jaarwisseling. Veel honden zijn bang voor vuurwerk waardoor het uitlaten van honden tijdens de jaarwisseling een probleem is. Ook de stichting Alphense Kinderboerderijen en Vogelpark Avifauna heeft de gemeente verzocht om de directe omgeving van de drie kinderboerderijen en het vogelpark vuurwerkvrij te maken.
    Vanuit het oogpunt van dierenwelzijn is ervoor gekozen om de volgende gebieden aan te wijzen als vuurwerkvrije zone: directe omgeving van de kinderboerderijen Bospark, Zegersloot en de Contactweide, het Heempad (naast Avifauna), het parkeerterrein van Avifauna gelegen tussen de Zoutmanstraat en de Hoorn (Oost) en alle aangewezen losloopgebieden voor honden welke vermeld staan op de website.
    Dit betekent dat er in bovengenoemde gebieden ook tussen 31 december 18:00 uur en 1 januari 02:00 uur geen vuurwerk afgestoken mag worden. De burgemeester doet een beroep op alle inwoners om zich te realiseren dat vuurwerk overlast en schade kan veroorzaken. Gun iedereen een fijne jaarwisseling, ga respectvol met elkaar om, voorkom overlast voor mens en dier en steek geen vuurwerk af in de directe omgeving van dieren.

    Voorgesteld besluit

    - vast te stellen het “Aanwijzingsbesluit vuurwerkvrije zones jaarwisseling 2022-2023 Alphen aan den Rijn";
    - de burgemeester te mandateren om eventuele aanvullende vuurwerkvrije zones jaarwisseling 2022-2023 aan te wijzen.

  13. 4.1.h

    Het Rijk heeft gemeenten structureel extra middelen toegekend om hun dienstverlening aan kwetsbare inwoners te verbeteren, de zogenaamde POK-middelen (Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag.) Dit om situaties zoals ontstaan bij de Kinderopvangtoeslagaffaire te voorkomen. Eind september heeft het college besloten over de verdeling en de inzet van de middelen de komende jaren. Voor 2023 presenteren het Serviceplein en de samenwerkende partnerorganisaties hun plan van aanpak.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennisnemen van de plannen van aanpak voor de invulling van de POK-middelen in 2023;
    2. De samenwerkende partnerorganisaties een voorlopige subsidie verlenen à € 496.000 voor de uitvoering van hun plan van aanpak 2023, dit binnen de kaders van de Subsidieregeling Preventie Gemeente Alphen aan den Rijn 2021;
    3. De Adviesraad Samenleving te bedanken voor hun input en uit te nodigen mee te denken middels bijgaande brief;
    4. Dit besluitformulier ter kennisname aanbieden aan de raad.
  14. 4.1.i

    Op 22 september 2022 is tijdens de raadsvergadering de verkeersveiligheid in de omgeving van de Immanuelschool aan de Boomgaard te Boskoop aan de orde gesteld. De bouwactiviteiten in Waterrijk Boskoop West zijn afgerond. De woningen als ook de openbare ruimte zijn opgeleverd.
    Dat houdt in dat ook het wegennet is aangepast en is opengesteld. De wijk Waterrijk West wordt onder andere ontsloten via de Perengaarde. Deze weg sluit aan op de kruising met de Boomgaard. De Immanuelschool ligt direct aan deze kruising. Deze aanpassing heeft merkbare gevolgen voor de verkeerssituatie rondom de Immanuelschool.
    Omdat de ontsluiting van Waterrijk West en de schoolomgeving nooit goed in samenhang zijn beoordeeld is een kruispunt tot stand gekomen zoals het er nu ligt.
    Tijdens de bouw van de school (2015) was de parkeeropgave voor de school leidend terwijl de ontsluiting van Waterrijk West nog niet was aangelegd.
    Op 21 oktober 2022 is gesproken met de schooldirectie is besloten dat eerst meer duidelijkheid moet komen in de voorrangssituatie. Vervolgens wordt de inrit naar de parkeerterrein van de school verplaatst zodat dit niet meer leidt tot een deelconflict met verkeer op de Perengaarde. Aansluitend wordt de oversteekbaarheid op de school-thuisroute verbeterd.
    Deze acties worden nog dit jaar gerealiseerd. De verbeteringen aan de verkeerssituatie zijn voor de kerstvakantie afgerond.

    Voorgesteld besluit

    De raad informeren over de behandeling van de vragen over de verkeersveiligheid in de
    omgeving van de Immanuelschool te Boskoop.

  15. 4.1.j

    Op grond van de wet (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en het Besluit omgevingsrecht) zijn we verplicht jaarlijks een uitvoeringsprogramma vast te stellen waarin we aangeven welke activiteiten we in een jaar zullen uitvoeren op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving van het omgevingsrecht. In maart 2018 is het Beleidsplan VTH Wabo 2018-2021 vastgesteld. In dit beleidsplan zijn de uitgangspunten voor het uitvoerings- en handhavingsbeleid van de Wabo vastgesteld. Bij de vaststelling van het Uitvoeringsprogramma 2022 is de werkingsduur van dit beleidsplan verlengd tot de inwerkingtreding van de Omgevingswet.
    Het Uitvoeringsprogramma 2023 is ook weer opgesteld op basis van het Beleidsplan VTH Wabo 2018-2021.

    Voorgesteld besluit

    Collegebesluit:

    1. Vaststellen van het Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Wabo 2023;
    2. Het uitvoeringsprogramma ter informatie aan de gemeenteraad en aan de Provincie Zuid-Holland aanbieden.
  16. 4.1.k

    Op 24 november jl. is het addendum op de Woonvisie 2021-2025 door de gemeenteraad vastgesteld. In het addendum Woonvisie 2021-2025 zijn nieuwe normen vastgesteld die we gaan hanteren bij nieuwe woningbouwprojecten. Echter zijn er woningbouwprojecten die reeds zijn vastgesteld en nog niet zijn opgeleverd, projecten waarbij de anterieure overeenkomst is getekend of projecten die in een ver gevorderd stadium verkeren waardoor het niet mogelijk is om de nieuwe normen te hanteren. In de ‘planlijst oude normen’ is aangegeven op welke woningbouwprojecten de nieuwe normen niet van toepassing zijn.

    Voorgesteld besluit

    1. De 'planlijst oude normen' vast te stellen;
    2. De raad over de planlijst oude normen te informeren met een raadsinformatiebrief.

  17. 4.1.l

    In deze visie op de georganiseerde speeltuinen zetten we de speerpunten op een rijtje vanuit een gezamenlijke behoefte de maatschappelijke meerwaarde van de georganiseerde speeltuinen te benadrukken en er voor te zorgen dat ieder kind en ouder/verzorger zich er welkom voelt. In onze Speelruimtevisie 2020 is al het belang van samenspeelplekken
    onderstreept. Buitenspelen, sporten en bewegen is niet alleen goed voor de fysieke of cognitieve ontwikkeling van gebruikers. Voldoende en aantrekkelijke speelruimte is ook goed voor de positieve beleving en leefbaarheid van een wijk. Een georganiseerde speeltuin heeft daarnaast een nog grotere maatschappelijke meerwaarde dan de openbare speeltuin. In veel gevallen is er bijvoorbeeld ook sprake van een buurthuis waarin activiteiten voor jong en oud worden ontplooid.

    Voorgesteld besluit

    Collegebesluit:
    1. de visie op georganiseerde speeltuinen 2022-2026 vast te stellen.
    2. de Raad op de hoogte te stellen via de lijst van mededelingen.

    00:20:20 - 00:20:30 - Liesbeth Spies
    00:20:30 - 00:21:04 - Erik van Zuylen
    00:21:04 - 00:21:16 - Liesbeth Spies
    00:21:16 - 00:21:40 - Helma van der Louw-Vergeer
    00:21:40 - 00:21:51 - Liesbeth Spies
    00:21:51 - 00:22:12 - Gert-Jan Schotanus
    00:22:12 - 00:22:30 - Liesbeth Spies
  18. 4.1.l

  19. 4.2
    Collegebesluiten ter inzage gelegd
  20. 4.2.a

    Burgemeester en wethouders hebben het ontwerpbestemmingsplan Reijerskoop 339, Boskoop vastgesteld. Het ontwerpbestemmingsplan voorzietin het toekennen van een bouwvlak voor het realiseren van een nieuw bedrijfsgebouw op het genoemde perceel.

    Voorgesteld besluit

    1. Het ontwerpbestemmingsplan Reijerskoop 339, Boskoop, met identificatienummer NL.IMRO.0484.BKreijerskoop339-ON01, vast te stellen;
    2. Het ontwerpbestemmingsplan Reijerskoop 339, Boskoop ter inzage te leggen.

  21. 4.2.b

    Burgemeester en wethouders hebben het ontwerpbestemmingsplan Omloop-Middelburgseweg, Boskoopvastgesteld. Het ontwerpbestemmingsplan ziet in het realiseren van 1woning op een perceel aan de Omloop en de Middelburgseweg te Boskoop met toepassing van de zogenaamde Ruimte-voor-Ruimte regeling.

  22. 4.3
    Collegebesluiten betrekken bij financiële producten
  23. 4.3.a

    De Economische Agenda is in 2021 vastgesteld door de raad. Om samen met onze lokale en regionale partners werk te maken van deze ambities is nu een uitvoeringsprogramma 2022-2023 opgesteld. Hierin is opgenomen met welke activiteiten en projecten we aan de slag zijn of willen in 2022 en 2023 om de economische ambities te realiseren. Eind 2023 wordt het uitvoeringsprogramma geactualiseerd.

    Voorgesteld besluit

    1. Het Uitvoeringsprogramma Economische Agenda 2022-2023 vast te stellen;
    2. Een budget van € 150.000,- beschikbaar te stellen voor de Versterking Iconen (ABBA) t.b.v. toerisme/recreatie en dit te dekken middels een onttrekking aan de reserve Vrije tijd water en groen;
    3. Bovenstaande financiële mutatie in de begroting te verwerken middels een verzamelbegrotingswijziging bij de Voorjaarsnota 2023;
    4. Het Uitvoeringsprogramma Economische Agenda 2022-2023 ter informatie te sturen aan de raad.

  24. 4.3.b

    Op 26 juni 2019 heeft de gemeente met Habeko Wonen en Hazerswoudse Boys een intentieovereenkomst gesloten om te onderzoeken of een woningbouw op het derde veld van Hazerswoudse Boys haalbaar is. Om voldoende speelcapaciteit voor de voetbalclub te behouden moet er een kunstgrasveld gerealiseerd worden op het huidige trainingsveld. Een kunstgrasveld  kan namelijk dubbel dienst doen als trainingsveld en als wedstrijdveld. Onderzocht moest worden of de verkoopopbrengsten van het derde veld hoog genoeg waren om het kunstgrasveld te kunnen bekostigen.
    In juni 2021 heeft het college besloten dat de woningbouwontwikkeling haalbaar is. Sinds dit besluit zijn de overeenkomsten opgesteld die nodig zijn voor deze ontwikkeling en zijn de plannen verder uitgewerkt. Met dit voorstel wordt het college gevraagd om overeenkomsten met Habeko en Hazerwoudse Boys te sluiten om de gemaakte afspraken vast te leggen. Dit zijn een koopovereenkomst voor verkoop van het derde veld, een anterieure overeenkomst voor de woningbouwontwikkeling en de ruimtelijke procedure en een realisatieovereenkomst voor de realisatie van het kunstgrasveld.

    Voorgesteld besluit

    1. Met Habeko Wonen bijgevoegde koopovereenkomst te sluiten;
    2. Met Habeko Wonen bijgevoegde anterieure overeenkomst te sluiten;
    3. Met Voetbal- en Atletiekvereniging Hazerswoudse Boys bijgevoegde realisatieovereenkomst te sluiten;
    4. Wethouder G.P. van As te mandateren om de overeenkomst namens het college aan te gaan, tekstuele wijzigingen door te voeren in overeenkomsten en conform bijgevoegde volmacht tot ondertekening van de definitieve overeenkomst over te gaan;
    5. De faciliterende projectexploitatie “Oostvaarderskwartier” te openen, vast te stellen en de neutrale financiële gevolgen, conform het actuele Besluit Begroting en Verantwoording, op te nemen en te verwerken in de begroting/administratie via de actualisatie van het MPG.

  25. 4.4
    Schriftelijke vragen raadsleden op grond van artikel 40 of 42 van het Raadsreglement van orde en collegebeantwoording
  26. 4.4.a

    Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde kunnen raadsleden schriftelijk vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. De heer Van Lent heeft vervolgvragen gesteld over kansspelreclame en andere typen reclame in de buitenruimte. Hij vraagt of het college kansspelreclame en andere voor de planeet en inwoners schadelijke reclame willen weren uit de gemeentelijke reclameobjecten. Het college heeft geantwoord dat het de lopende overeenkomsten respecteert, bewoners nog steeds geconfronteerd zullen worden met dergelijke reclame uitingen en dit landelijk moet worden aangepakt.

    Voorgesteld besluit

    Bijgevoegde concept-brief vaststellen en verzenden waarin wordt geantwoord dat de gemeente niet gaat sturen op het type reclame uitingen in de gemeentelijke reclameobjecten, dat inwoners dan nog steeds met dergelijke reclame worden geconfronteerd en dat dit vooral landelijk moet worden aangepakt.

  27. 4.4.b

    Akkoord gaan met de beantwoording van de Artikel 40 vragen inzake LED verlichting voetbalclub Alphia.

    Voorgesteld besluit

    De heren Van Zuylen (GroenLinks) en de Jong (Lokaal Belang Alphen) hebben vragen gesteld over het vervangen van de verlichting bij voetbalvereniging Alphia. Met bijgaande brief worden deze vragen beantwoord.

  28. 4.4.c

    De heer De Jong heeft artikel 40 vragen gesteld over het project Barrepolder. Deze vragen worden met bijgaande brief beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40 vragen van de heer de Jong (Lokaal Belang Alphen) te beantwoorden met bijgaande brief.

  29. 4.4.d

  30. 4.4.e

  31. 4.4.f

  32. 4.4.g

  33. 4.4.h

  34. 4.4.i

  35. 4.6
    Antwoordbrieven aan inwoners/organisaties
  36. 4.7
    Ontwerpantwoordbrieven
  37. 4.7.a

    Voor het overige wordt de LIS conform vastgesteld.

    Besluit

    De raad stemt in met verzending van de brief met opdrachtbevestiging controle jaarrekening 2022 aan PwC Accountants.

  38. 5

    De Najaarsnota 2022 is een tussentijdse rapportage waarmee het college de raad informeert over de stand van zaken en afwijkingen van de realisatie ten opzichte van de begroting 2022 na de eerste acht maanden. De Najaarsnota 2022 is ook het laatste algemene bijstellingsmoment van het begrotingsjaar 2022. Met het raadsbesluit over de Najaarsnota 2022 autoriseert de raad de hierin opgenomen wijzigingen van de begroting 2022.
    Deze wijzigingen verhogen de totale geraamde lasten voor 2022 met € 8,492 miljoen en de totale geraamde baten voor 2022 met € 17,233 miljoen. Per saldo verbetert het begrotingsresultaat van 2022 door de in de Najaarsnota 2022 opgenomen wijzigingen met € 8,741 miljoen. Deze sterke verbetering van het begrotingsaldo wordt vooral veroorzaakt door de verwerking in de begroting van de Meicirculaire 2022. Deze bevatte onder andere een aanzienlijke verhoging van de accressen (zie: zaaknummer 2924513). Daarnaast dragen vooral de actualisaties van de ramingen van kapitaallasten en het renteresultaat naar aanleiding van de definitieve standen in de vastgestelde Jaarrekening 2021 bij aan de verbetering van het begrotingssaldo.


    Van de eerdere collegebesluit die zijn verwerkt in de Najaarsnota 2022 zijn geen afzonderlijke pdf-bestanden aangetroffen.

    Stemuitslag

    91% Voor
    9% Tegen
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), GroenLinks (5), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (8), PvdA (2), VVD (5)
    tegen
    Forum voor Democratie (1), SP (2)

    Voorgesteld besluit

    1. Vast te stellen de Najaarsnota 2022 met de daarin opgenomen bijlagen:
      (1) Grote projecten; (2) Financiering; (3) Kredieten; (4) Reservemutaties; (5) Begrotingswijzigingen; (6) Taakvelden;
    2. Vast te stellen de in Najaarsnota 2022 opgenomen 21e wijziging van de begroting 2022 en de 1e wijziging van de begroting 2023.

    Besluit

    Raadsvergadering 15 december 2022.
    Stemverklaringen
    Mevrouw Van de Kolk: de fractie van SP kan zich niet vinden in het gevoerde beleid zoals dat tot uitdrukking komt in de najaarsnota en stemt tegen dit voorstel.
    Mevrouw Verloop: FvD stemt niet in met najaarsnota: te veel geld wordt besteed aan duurzaamheid, geld dat haars inziens beter besteed kan worden aan de inwoners.
    De raad stelt de Najaarsnota 2022 met 3 stemmen tegen (SP en FvD) vast.

    00:22:30 - 00:22:48 - Liesbeth Spies
    00:22:48 - 00:23:06 - Iris van de Kolk
    00:23:06 - 00:23:13 - Liesbeth Spies
    00:23:13 - 00:23:52 - Caroline Blom-de Ruiter
    00:23:52 - 00:23:54 - Liesbeth Spies
    00:23:54 - 00:24:38 - Jeroen van Gool
    00:24:38 - 00:24:41 - Liesbeth Spies
    00:24:41 - 00:25:29 - Maurits de Vries
    00:25:29 - 00:25:32 - Liesbeth Spies
    00:25:32 - 00:26:44 - Ernst Jan Straver
    00:26:44 - 00:26:45 - Liesbeth Spies
    00:26:45 - 00:29:13 - José Huls
    00:29:13 - 00:29:21 - Liesbeth Spies
    00:29:21 - 00:29:55 - José Huls
    00:29:55 - 00:30:01 - Clemens Boere
  39. 6

    De aanpassing van de belastingverordeningen en -tarieven vindt jaarlijks in december plaats na vaststelling van de gemeentebegroting. Uitgangspunt van het coalitieakkoord 2022-2026 Zichtbaar en dichtbij is een sluitende begroting en het behouden van een goede financiële positie.
    De lasten voor inwoners en bedrijven worden niet verhoogd tenzij onvoorziene ontwikkelingen dit noodzakelijk maken. Er wordt wel een inflatiecorrectie toegepast.

    Stemuitslag

    94% Voor
    6% Tegen
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (5), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (8), PvdA (2), VVD (5)
    tegen
    SP (2)

    Voorgesteld besluit

    tot het vaststellen van de volgende verordeningen op de heffing en invordering van:
    1. onroerende-zaakbelastingen 2023
    (gelet op artikel 220 tot en met 220 h Gemeentewet)
    2. afvalstoffenheffing plus tarieventabel 2023
    (gelet op artikel 229 Gemeentewet en artikel 15.33 Wet Milieubeheer)
    3. rioolheffing 2023
    (gelet op artikel 228a Gemeentewet)
    4. hondenbelasting 2023
    (gelet op artikel 226 Gemeentewet)
    5. marktgeld 2023
    (gelet op artikel 229 lid 1 aanhef en onderdelen a en b Gemeentewet)
    6. leges plus tarieventabel 2023
    (gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid,
    aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet, de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet
    en artikel 13.1a van de Omgevingswet)
    7. toeristenbelasting 2023
    (gelet op artikel 224 Gemeentewet)
    8. parkeerbelastingen 2023
    (gelet op artikel 225 Gemeentewet en de parkeerverordening 2021)
    9. belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten 2023
    (gelet op artikel 221 Gemeentewet)
    10. grafrechten plus tarieventabel 2023
    (gelet op artikel 229 lid 1 aanhef en onderdelen a en b Gemeentewet)

    Besluit

    Raadsvergadering 15 december 2022
    Stemverklaring van mevrouw Van de Kolk: in de belastingverordeningen staan ook de parkeertarieven. Daar is de SP tegen en de fractie stemt daarom tegen dit voorstel. Het amendement wordt wel gesteund.
    Het gewijzigde amendement wordt in stemming gebracht en met 34 stemmen aangenomen en met 1 stem tegen van de fractie van FvD.
    De stelt het geamendeerde besluit Belastingverordeningen en tarieven 2023 (en de gewijzigde Verordening rioolheffing 2023) met 33 stemmen voor en met 2 stemmen tegen van de SP fractie vast.

  40. 6.a

    De voorgestelde wijziging is niet juist geformuleerd en had moeten luiden:
    - artikel 12 van de Verordening op de heffing en invordering van rioolheffing 2023, dat luidt “Bij de invordering van rioolheffing wordt geen kwijtschelding verleend”, wordt gewijzigd in “Bij de invordering van rioolheffing voor eenpersoonshuishoudens of meerpersoonshuishoudens, genoemd in artikel 7 lid 1, kan kwijtschelding worden verleend."
    N.a.v. de reactie van wethouder Noordermeer die zich kan vinden in deze voorgestelde wijziging van de belastingverordening: het sluit bij aan het armoedebeleid van de gemeente en de aanpak energiearmoede en stelt voor om dit zorgvuldig uit te werken, rekening houdend met macro economische ontwikkelingen, korte en lange termijn maatregelen, e.d. Zij stelt voor de amendementen (6a en 7a) voor 2023 incidenteel te dekken ten laste van het armoedefonds en in 2023 te bezien hoe een en ander structureel voor de volgende jaren kan worden geregeld.
    Het gewijzigde amendement wordt in stemming gebracht en met 34 stemmen aangenomen en met 1 stem tegen van de fractie van FvD.
    Het raadsbesluit Belastingverordeningen en tarieven 2023 en de Verordening Rioolheffing 2023 zijn overeenkomstig aangepast.

    Stemuitslag

    97% Voor
    3% Tegen
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), GroenLinks (5), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (8), PvdA (2), SP (2), VVD (5)
    tegen
    Forum voor Democratie (1)
  41. 7

    Met de regeling kwijtschelding belastingen medeoverheden krijgen gemeenten de mogelijkheid voor een generieke verhoging van de vermogensnorm bij kwijtschelding met maximaal € 2.000. Huishoudens met een laag inkomen kunnen hiermee beter sparen voor tegenvallers en daarmee schulden voorkomen, zonder dat dit de kwijtschelding in de weg staat. Door het vaststellen van de Verordening kwijtschelding 2023 is deze mogelijkheid ook van toepassing in de gemeente Alphen aan den Rijn.

    Stemuitslag

    100% Voor
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (5), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (8), PvdA (2), SP (2), VVD (5)

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen tot het vaststellen van de verordening kwijtschelding 2023

    Besluit

    De raad heeft op 15 december 2022 besloten het geamendeerde raadsbesluit (en de Verordening kwijtschelding 2023) unaniem vast te stellen.

  42. 7.a

    Zie voor het amendement bij dit agendapunt (GL, NE, CDA, VVD, LBA), hetgeen hierover is besproken bij agendapunt 6.
    Het gewijzigde amendement wordt in stemming gebracht en met 34 stemmen aangenomen met 1 stem tegen van de fractie van FvD.

    Stemuitslag

    97% Voor
    3% Tegen
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), GroenLinks (5), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (8), PvdA (2), SP (2), VVD (5)
    tegen
    Forum voor Democratie (1)
  43. 8

    De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) stelt gemeenten in staat om hun eigen huishouding te regelen zoals zij dat graag willen. De APV geldt voor iedereen binnen de gemeente (niet alleen voor inwoners) en heeft tot doel om de gemeente netjes en leefbaar te houden. In de APV worden zaken geregeld op het gebied van openbare orde, horeca, evenementen, bescherming van het milieu en andere onderwerpen betreffende de huishouding van de gemeente. Op 17 december 2021 heeft de gemeenteraad de laatste negende wijziging van de APV Alphen aan den Rijn 2014 vastgesteld. Sinds deze wijziging is op een aantal gebieden gebleken dat nadere wijzigingen of aanvullingen gewenst zijn. In dit besluit wordt allereerst een aantal wijzigingen en aanvullingen gedaan, mede in het kader van de periodieke actualisering aan de hand van de ledenbrieven van- en informatie over de Model-APV van de VNG. Dit betreft de hierna volgende artikelen V, VI, VII en VIII van de Tiende wijzigingsverordening. Voorts heeft recente jurisprudentie een tweetal wijzigingen nodig gemaakt, welke zijn vertaald in de artikelen I en IV van de 10e wijzigingsverordening. Een bevoegdheidsgebrek bij de weigering van vergunningen voor terrassen wordt hersteld met een gewijzigd lid in het desbetreffende artikel. Voorts wil de voorgenomen wijziging met een nieuwe bepaling in de APV invulling geven aan de wens het mogelijk te maken om naast strafrechtelijk, ook bestuursrechtelijk te handhaven en zo het bezit van messen en andere voorwerpen, die als wapens (kunnen) worden gebruikt, aan te pakken. (hoofdstuk 2, afdeling 8 Maatregelen ter voorkoming van overlast, gevaar of schade) Daarnaast wordt voorgesteld om bij deze actualisering in de APV een aantal wijzigingen op te nemen ten aanzien van standplaatsen. (hoofdstuk 5, afdeling 4 standplaatsen)

    Stemuitslag

    100% Voor
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (5), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (8), PvdA (2), SP (2), VVD (5)

    Voorgesteld besluit

    De Tiende wijzigingsverordening van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Alphen aan den Rijn 2014 vast te stellen.

    Besluit

    De raad heeft op 15 december 2022 besloten de tiende wijzigingsverordening op de Algemeen Plaatselijke Verordening Alphen aan den Rijn 2014 unaniem vast te stellen.

  44. 9

    Bijgevoegd zijn een college voorstel voor het vaststellen van het Uitvoeringsprogramma Integrale veiligheid 2023 en een raadsvoorstel voor het vaststellen van het Integraal Veiligheidsbeleid 2023.

    Stemuitslag

    100% Voor
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (5), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (8), PvdA (2), SP (2), VVD (5)

    Voorgesteld besluit

    het Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026 vast te stellen, waarin thema’s zijn benoemd die prioriteit hebben:
    1. Zorg en Veiligheid
    2. Ondermijning
    3. Cyberveiligheid
    4. Fysieke leefomgeving
    5. Veiligheidsaspecten door veranderende maatschappij
    6. Toezicht en Handhaving.

    Besluit

    De raad stelt het Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026 unaniem vast.

  45. 10

    Sinds 1 januari 2015 zijn de Verordening en Nadere regels sociaal domein Alphen aan den Rijn van kracht, waarin het gemeentelijk beleid met betrekking tot de Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) en de Jeugdwet op integrale wijze zijn opgenomen. De Rijnstreek gemeenten Alphen aan de Rijn, Kaag en Braassem en Nieuwkoop hebben, waar mogelijk, dit beleid met elkaar afgestemd.


    De laatste actualisatie dateert van 1 januari 2022. Om een aantal redenen zijn er ook dit jaar wijzigingen nodig om de Verordening en Nadere regels te actualiseren voor komend jaar. De voornaamste redenen hiervoor zijn jurisprudentie en wetswijzigingen.
    Een aantal artikelen die zowel betrekking hebben de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) als de Jeugdwet worden gewijzigd.
    Voor de Wmo 2015 weegt financiële draagkracht niet langer mee bij de beoordeling van een aanvraag om een maatwerkvoorziening hulp bij het huishouden. Verder zijn de toekenningsvereisten voor een maatwerkvoorziening ondersteunen met wonen en Opvang in de Verordening vastgelegd.
    Door wijziging in de Participatiewet is de plicht om voorwaarden in voor individuele studietoeslag in de Verordening op te nemen komen te vervallen. Bij wet is nu een landelijk uniforme invulling vastgesteld. De voorwaarden staan nu in de Participatiewet zelf. Inhoudelijk wijzigt er qua voorwaarden op dit moment niets.
    Verder is ten aanzien van de Participatiewet in de Nadere regels opgenomen dat de gemeentelijke bijdrage voor de aanvullende premie voor de collectieve zorgverzekering voor de laagste inkomensgroep opgehoogd wordt tot 100%. In het oude artikel was dit 85%. Doordat hiermee de gemeente de gehele AV-standaard premie betaalt voor deze doelgroep, blijven ook deelnemers met betaalachterstanden bij de zorgverzekeraar aanvullend verzekerd.
    Voor de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening is in de Nadere regels verankerd dat de dienstverleningsproducten voor Schuldhulpverlening zijn uitgebreid. Zo is bijvoorbeeld budget-coaching (zonder problematische schulden) als dienstverlening toegevoegd als onderdeel van de Helpdesk Geldzaken om inwoners zo goed (en vroeg) mogelijk te kunnen ondersteunen bij beginnende financiële problemen en zo te voorkomen dat zij problematische schulden krijgen
    Tot slot zijn er wijzigingen voor bovenstaande wetten van taalkundige en technische aard.


    Over de voorgestelde wijzigingen van de Verordening en de Nadere regels is advies gevraagd aan de Adviesraad Samenleving van de gemeente Alphen aan den Rijn. Zij hebben daarover een advies uitgebracht. De wijzigingen van de Verordening zijn ook gedurende een periode van 6 weken voor inspraak vrijgegeven.
    Aan de raad van de gemeente Alphen aan den Rijn zullen de wijzigingen van de Verordening ter vaststelling worden aangeboden.

    Stemuitslag

    97% Voor
    3% Tegen
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), GroenLinks (5), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (8), PvdA (2), SP (2), VVD (5)
    tegen
    Forum voor Democratie (1)

    Voorgesteld besluit

    de 6e wijziging van de Verordening sociaal domein Alphen aan den Rijn vast te stellen.

    Besluit

    Stemverklaring van mevrouw Verloop: stemt tegen deze verordening i.v.m. artikel 49 F omdat in de uitvoering hiervan de bescherming van de privacygegevens nog onvoldoende is gewaarborgd.
    De raad stelt de zesde wijziging van de Verordening sociaal domein 2015 met de stem tegen van FvD vast.

  46. 11

    Onlangs is aan de gemeenteraden van de drie Rijnstreekgemeenten de mogelijkheid geboden een zienswijze in te dienen met betrekking tot een wijziging van de Centrumregeling Participatiewet Rijnstreek in de Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek. De aanleiding voor de wijziging van de regeling is een uitbreiding van taken die Alphen aan den Rijn uitvoert voor Nieuwkoop en Kaag en Braassem. Inmiddels voert Alphen aan den Rijn ook taken uit met betrekking tot de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, de Wet inburgering 2021 en de Leerplichtwet. Daarnaast zijn afspraken gemaakt over de uitvoering van taken maatschappelijke zorg: Alphen aan den Rijn heeft een subsidieregeling voor Opvang gepubliceerd en zal voor de drie gemeenten overeenkomsten sluiten voor de uitvoering van Ondersteuning met wonen. Met de ontwerp wijziging van de centrumregeling worden ook deze taken opgenomen in de regeling.
    Sinds 1 juli 2022 is de wet “Versterken van de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen” van kracht. Deze wet versterkt de positie bij besluitvorming en de controlerende rol van gemeenteraden. De raad heeft hiermee de mogelijkheid vooraf een zienswijze te geven bij het treffen of wijzigen van een Gemeenschappelijke Regeling waaraan de colleges deelnemen. De drie gemeenteraden hebben aangegeven geen zienswijze naar voren te brengen. Er is dan ook geen aanleiding de Ontwerp regeling te wijzigen. Daarom wordt conform de wet nu aan de gemeenteraden gevraagd toestemming te verlenen om de Gemeenschappelijke regeling Centrumregeling Participatiewet te wijzigen in de Centrumregeling Sociaal Domein Rijnstreek.

    Stemuitslag

    97% Voor
    3% Tegen
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), GroenLinks (5), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (8), PvdA (2), SP (2), VVD (5)
    tegen
    Forum voor Democratie (1)

    Voorgesteld besluit

    1. Bijgevoegde wijziging van de Gemeenschappelijke regeling Centrumregeling Participatiewet in de Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek vaststellen onder voorbehoud van goedkeuring hiervoor van de raad.
    2. Bijgaand raadsvoorstel -waarin de raad gevraagd wordt toestemming te verlenen voor de het wijzigen van de Gemeenschappelijke regeling Centrumregeling Participatiewet in de Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek - ter besluitvorming voorleggen aan de raad.
    3. De gewijzigde regeling bekendmaken na toestemming van de drie gemeenteraden van de Rijnstreekgemeenten.

    Besluit

    De raad verleent toestemming voor het wijzigen van de Gemeenschappelijke regeling Centrumregeling Participatiewet in de Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek, met stem tegen van FvD.

  47. 12

    De gemeenten in Holland Rijnland voeren per 2023 de taken op het gebied van maatschappelijke zorg zoveel mogelijk lokaal of in subregionaal verband uit. Een klein aantal taken blijft regionaal uitgevoerd worden. Afspraken over de inhoud, verantwoordelijkheid en de financiering van deze regionale taken worden vastgelegd in een Samenwerkingsovereenkomst.
    De Samenwerkingsovereenkomst heeft de vorm van een centrumregeling. Deze vorm past bestuurlijk en juridisch het beste bij de ambities en wensen voor de samenwerking.
    Elke gemeenteraad in Holland Rijnland heeft de mogelijkheid vooraf een zienswijze te geven bij het treffen van een GR waaraan de colleges deelnemen. Het indienen van de zienswijze is één van de wijzigingen van de Wet gemeenschappelijke regelingen (hierna: Wgr) die per 1 juli 2022 direct in werking getreden is. Deze wijziging versterkt de positie bij besluitvorming en de controlerende rol van gemeenteraden. Met deze zienswijze heeft de gemeenteraad de mogelijkheid (bij-) te sturen op GR-en door aan te geven het ergens niet mee eens te zijn, zorgen te uiten of juist steun uit te spreken.

    Stemuitslag

    100% Voor
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (5), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (8), PvdA (2), SP (2), VVD (5)

    Voorgesteld besluit

    Bijgaand raadsvoorstel -waarin de raad voorgesteld wordt geen zienswijze naar voren te brengen op de ontwerp Samenwerkingsovereenkomst Maatschappelijke zorg 2023 Holland Rijnland- vaststellen en ter besluitvorming voorleggen aan de raad.

    Besluit

    De raad besluit unaniem om geen zienswijze naar voren te brengen op de ontwerp Samenwerkingsovereenkomst Maatschappelijke zorg 2023 Holland Rijnland.

  48. 13

    Vanwege bouwactiviteiten aan de Zaagmolenweg moest het VoedselPark Gnephoek worden verplaatst. Het college heeft begin 2021 besloten dat een samenwerking met de Kinderboerderij Zegersloot het meest kansrijk zou zijn voor beide partijen. De stichting Alphense Kinderboerderijen volgt een uitvoeringsagenda om de drie kinderboerderijen toekomstbestendig te maken gebaseerd op een raadsbesluit van 17 oktober 2019. Aanvankelijk is een traject ingezet om kinderboerderij en voedselpark naast elkaar te situeren in het Zegerslootgebied. Toen het bestuur van VoedselPark Gnephoek opstapte ontstond een nieuwe situatie. De stichting Alphense
    Kinderboerderij ziet kansen om het voedselpark te integreren in de kinderboerderij Zegersloot.
    Deze bestuursopdracht bevat een coöperatieve aanpak met betrokkenen vanuit alle doelgroepen om vanuit een nieuw te ontwikkelen visie het voedselpark concept een plek te geven in de kinderboerderij aansluitend bij nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en waarden over dierenwelzijn, voedselstrategie en duurzaamheid en met het onderzoeken van het creëren van extra arbeidsplaatsen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De kinderboerderijen waren al een ontwikkeling gestart om enerzijds mee te ontwikkelingen als Agrarisch voorbeeld bedrijf en anderzijds om klaar te zijn voor meer maatschappelijke betekenis. Dit kan bijdragen aan het meer verwerven van inkomsten. Dit sluit aan bij het plan om het voedselpark concept te integreren in de bestaande kinderboerderij infrastructuur en de kinderboerderij organisatie en de huidige accommodatie bij de Zegersloot aan te passen aan de nieuwe functies.

    Stemuitslag

    100% Voor
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (5), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (8), PvdA (2), SP (2), VVD (5)

    Voorgesteld besluit

    de volgende wensen en bedenking kenbaar maken over het voorgenomen besluit van het college en de bestuursopdracht die het proces beschrijft voor de coöperatieve aanpak kinderboerderij met voedselpark:
    Wensen:
    Elders een groter voedselpark creëren;
    In meerdere dorpen en kernen kijken voor de mogelijkheden van een voedselbos;
    De projectleider zorgt voor een warme overdracht aan de stichting;
    Een oplossing zoeken voor de detailhandel beperking;
    De afspraken met de Stichting Alphense Kinderboerderijen opnieuw vormgeven, zodat ze beter passen bij de situatie.
    Bedenking:
    Alcohol schenken op een kinderboerderij is niet wenselijk.

    Besluit

    Stemverklaring van heer Van Zuylen: complimenten voor deze bestuursopdracht, hij wenst de kinderboerderij veel succes bij de uitwerking hiervan en houdt het college aan de toezegging om te kijken naar meer plekken voor grootschalige vormen van stadslandbouw.
    De raad besluit unaniem 5 wensen en een bedenking kenbaar te maken over het voorgenomen besluit van het college en de bestuursopdracht die het proces beschrijft voor de coöperatieve aanpak kinderboerderij met voedselpark

  49. 14

    De gemeente Alphen aan den Rijn zorgt samen met de schoolbesturen op haar grondgebied voor goede schoolgebouwen. Scholen kunnen een aanvraag bij de gemeente indienen voor een voorziening, bijvoorbeeld nieuwbouw of uitbreiding van een schoolgebouw. Aan de hand van de verordening voorzieningen huisvesting 2015 stelt de gemeente elk jaar een lijst vast waarop staat welke voorzieningen worden toegekend en welke voorzieningen worden afgewezen. De gemeente doet dit na overleg met de schoolbesturen. Dit besluit heeft betrekking op uitvoering in het kalenderjaar 2023. De aanvragen aangaande nieuwbouw of uitbreiding zijn conform het Integraal Huisvestingsplan (IHP). De dekking voor het IHP is meegenomen in de kadernota 2020.

    Stemuitslag

    100% Voor
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (5), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (8), PvdA (2), SP (2), VVD (5)

    Voorgesteld besluit

    1 Het programma en overzicht voorzieningen in de huisvesting 2023 vast te stellen voor een bedrag van € 2.989.421 en de hieruit voortvloeiende kapitaallasten onttrekken aan de reserve Onderwijshuisvesting;
    2 De uit het Programma Onderwijshuisvesting 2023 voortvloeiende wijzigingen van de
    Programmabegroting 2023 vast te stellen en kennis te nemen van de verwerking in de Meerjarenraming 2024-2027;
    3 Overeenkomstig artikel 14 van de Verordening voorzieningen onderwijshuisvesting Alphen aan den Rijn 2015, de schoolbesturen op de hoogte te stellen van dit besluit.

    Besluit

    De raad besluit unaniem het programma en overzicht voorzieningen in de huisvesting 2023 vast te stellen.

  50. 15

    Ontwikkelaar Kop West Alphen BV is voornemens op de locatie Hoorn 75 tot en met 79 en Ondernemingsweg 1a een gemengd woon- en werkgebied en openbare ruimte te realiseren. Er wordt hierbij uitgegaan van een programma van maximaal 330 woningen en 15.000 vierkante meter commerciële functies, waaronder (creatieve) bedrijvigheid (t/m cat. 3.2), kleinschalige kantoren, horeca en volumineuze detailhandel met bijbehorende parkeervoorzieningen. Van deze maximaal 330 woningen zal minimaal 25% sociale huurwoningen betreffen en daarnaast zal minimaal 20% van de woningen in de categorie middendure woningen komen te vallen. Kop West heeft zelf de ambitie om 30% middenduur te gaan realiseren.
    Om de ontwikkeling mogelijk te maken, is een herziening van het bestemmingsplan nodig. Hiervoor is een ontwerpbestemmingsplan opgesteld. In dit ontwerpbestemmingsplan zijn de uitgangspunten voor de ontwikkeling juridisch vastgelegd en is de haalbaarheid van de ontwikkeling toegelicht. Daarnaast is een conceptbeeldkwaliteitsplan opgesteld waarin de welstandseisen voor de voorgenomen ontwikkeling zijn vastgelegd. Het ontwerpbestemmingsplan en conceptbeeldkwaliteitsplan hebben zes weken ter inzage gelegen voor zienswijzen. Er zijn twee zienswijzen ingediend op het ontwerpbestemmingsplan. Het plan is op een aantal punten uitgebreider toegelicht, onderbouwd en aangepast ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan.

    Stemuitslag

    94% Voor
    6% Tegen
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (5), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (8), PvdA (2), VVD (5)
    tegen
    SP (2)

    Voorgesteld besluit

    1 De indieners van de zienswijzen op het bestemmingsplan, zoals vermeld in de ‘Nota van beantwoording zienswijzen’ (bijlage I) ontvankelijk te verklaren;
    2 De ingediende zienswijzen op het bestemmingsplan (gedeeltelijk) gegrond of ongegrond te verklaren, zoals vermeld in de ‘Nota van beantwoording zienswijzen’ (bijlage I);
    3 De Nota van beantwoording zienswijzen (bijlage I) vast te stellen;
    4 Het bestemmingsplan Kop West Alphen aan den Rijn, met identificatienummer,
    NL.IMRO.0484.Akopwest-VA01, met bijbehorende bestanden digitaal en analoog gewijzigd vast te stellen, met inachtneming van de beslispunten 2 en 3, waarbij gebruik is gemaakt van de ondergrond 0_NL.IMRO.0484.Akopwest-VA01.dxf, d.d. 22 oktober 2021;
    5 Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, lid 2 onder a van de Wet ruimtelijke ordening omdat de kosten anderszins verzekerd zijn;
    6 Het Beeldkwaliteitsplan Kop West Alphen aan den Rijn vast te stellen als onderdeel van de Welstandsnota.

    Besluit

    Stemverklaring van mevrouw Van de Kolk: stemt tegen dit voorstel omdat slechts sprake is van 25% sociale huur en een hoger percentage gewenst is.
    De raad besluit met 2 stemmen tegen van de SP het bestemmingsplan Kop West vast te stellen

  51. 16

    In de gemeente Alphen aan den Rijn is een grote behoefte aan nieuwe woningen. Daarom onderzocht de gemeente de mogelijkheden om nieuwe woningen in bestaande kernen op een duurzame manier te bouwen en tegelijkertijd de kwaliteit van het groen en de leefbaarheid in het gebied een impuls te geven. De uitkomst is een compact afwegingskader, dat duidt in welke zones en onder welke voorwaarden er in bestaande kernen intensiever bebouwd mag gaan worden. Dit is opgeschreven in de Intensiveringsvisie Alphen aan den Rijn.
    De gemeente heeft afgelopen maanden de mening van inwoners en andere partijen opgehaald via een flitspeiling, een online bijeenkomst en individuele gesprekken. Vervolgens heeft de concept-Intensiveringsvisie na deze participatie zes weken voor inspraak ter inzage gelegen. Het college van B&W laat de intensiveringsvisie vaststellen door de gemeenteraad.

    Stemuitslag

    86% Voor
    14% Tegen
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (8), PvdA (2), SP (2), VVD (5)
    tegen
    GroenLinks (5)

    Voorgesteld besluit

    De Intensiveringsvisie Alphen aan den Rijn vast te stellen met de volgende uitgangspunten:

    1. Stedelijke inpassing: initiatieven versterken de stedelijke structuur van de gemeente en sluiten aan bij de menselijke maat en een prettige leefomgeving.
    2. Stedelijke uitstraling: initiatieven dragen met hun architectonische uitstraling bij aan de identiteit van de plek.
    3. Groen en water: initiatieven dragen bij aan het verhogen van de kwaliteit van de openbare ruimte en groen- en waterstructuren.
    4. Duurzaamheid: initiatieven dragen bij aan de duurzaamheidsambities van de gemeente.
    5. Mobiliteit: initiatieven dragen bij aan de kansen en mogelijkheden van duurzame mobiliteit.
    6. Programma: initiatieven dragen bij aan een inclusieve stad met een gemengd programma voor diverse doelgroepen.
    7. Veiligheid en leefbaarheid: initiatieven zorgen voor een hoge belevingswaarde in het gebied, waardoor mensen zich veilig en voelen in hun omgeving.

    Besluit

    Stemverklaring van de heer Kapteijn: Groen Links stemt tegen het voorstel. De hoogbouwvisie toont weinig lef waardoor veel weilanden moeten worden ingenomen, hetgeen zijn fractie niet wenselijk vindt.
    De raad besluit de Intensiveringsvisie Alphen aan den Rijn vast te stellen met 5 stemmen tegen van GL.

  52. 17

    Op 12 november 2019 is een omgevingsvergunning met een tijdelijke instandhoudingstermijn van 2 jaar verleend voor het vier hoog stapelen van containers op het volledige bedrijventerrein van het Alpherium. Gedurende een proefperiode van negen maanden (december 2019 tot en met september 2020) zijn circa één week per maand geluidmetingen uitgevoerd door de Omgevingsdienst Midden-Holland om inzicht te verkrijgen in de geluidsituatie bij omwonenden vanwege klachten1. Uit de metingen blijkt dat het door het Alpherium veroorzaakte geluid varieert rond een gemiddelde waarde. Dit houdt in dat het Alpherium op alle dagen dat er gemeten is op de Steekterweg binnen de geluidvoorschriften uit het Activiteitenbesluit is gebleven. Na overleg met de aanvrager (Combined Cargo Terminals B.V.), Omgevingsdienst Midden-Holland en vertegenwoordigers van bewonersvereniging ‘Onder de hefbrug’ is op 21 september 2020 besloten de geluidmetingen te stoppen. Nu is aangetoond dat het Alpherium kan voldoen aan de geluidvoorschriften van het Activiteitenbesluit milieubeer heeft het college besloten om in beginsel medewerking te verlenen aan een aanvraag omgevingsvergunning voor het permanent vier hoog stapelen van containers. De aanvraag omgevingsvergunning hiervoor is op 22 februari 2022 ingediend. In het kader van de te voeren uitgebreide voorbereidingsprocedure wordt de gemeenteraad worden gevraagd om een verklaring van geen bedenkingen te verlenen.

    Stemuitslag

    94% Voor
    6% Tegen
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (5), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (8), PvdA (2), VVD (5)
    tegen
    SP (2)

    Voorgesteld besluit

    1 te verklaren dat er tegen de omgevingsvergunning voor het vier hoog stapelen van containers op het Alpherium geen bedenkingen zijn;
    2 te bepalen dat die ontwerpverklaring als definitieve verklaring wordt aangemerkt wanneer er geen zienswijzen worden ingediend;
    3 geen exploitatieplan vast te stellen, omdat het verhaal van de kosten anderszins is verzekerd.

    Besluit

    Stemverklaring van mevrouw Van de Kolk (SP): omdat de omwonenden veel last ondervinden van het vier hoog stapelen van containers, stemt de fractie van SP tegen dit voorstel.
    De raad geeft een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af voor het vier hoog stapelen van containers op Alpherium aan Boskoopseweg 14 in Alphen aan den Rijn, met 2 stemmen tegen van SP.

  53. 18

    Op 3 februari 2022 is een aanvraag om omgevingsvergunning ingediend voor de oprichting van een staalconstructiebedrijf (lasbedrijf) en tevens het verzoek tot toestaan van met het bestemmingsplan strijdig gebruik (V2022/113). Het college verleent medewerking aan de aanvraag door het opstarten van de procedure en verzoekt de gemeenteraad tot het afgeven van de vereiste verklaring van geen bedenkingen. Na afgifte van deze verklaring, worden de ontwerp stukken ter inzage gelegd.

    Stemuitslag

    94% Voor
    6% Tegen
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (5), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (8), PvdA (2), VVD (5)
    tegen
    SP (2)

    Voorgesteld besluit

    1 Een ontwerpverklaring van geen bedenkingen ex artikelen 2.27 en 3.11 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht juncto artikel 6.5 van het Besluit omgevingsrecht af te geven ten behoeve van aanvraag omgevingsvergunning voor het oprichten van het staalconstructiebedrijf Lasbedrijf Alphen B.V, J.G. van der Stoopweg 21 te Koudekerk aan den Rijn.
    2 Afgeven van een definitieve verklaring van geen bedenkingen bij geen zienswijzen of zienswijzen die niet van ruimtelijke aard zijn.

    Besluit

    Stemverklaring van mevrouw Van de Kolk (SP): omdat de omwonenden veel overlast ondervinden en niet naar hun klachten wordt geluisterd, stemt de fractie van SP tegen dit voorstel.
    De raad besluit een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven voor de uitbreiding van het staalconstructiebedrijf Lasbedrijf Alphen B.V, J.G. van der Stoopweg 21 te Koudekerk aan den Rijn, met 2 stemmen tegen van SP.

  54. 19

    Op dit moment vindt planontwikkeling voor bedrijvigheid aan de Staalweg plaats. Bij de behandeling van bezwaren in het kader van deze planontwikkeling is gebleken dat de molenbiotoop ter bescherming van de Vrouwgeestmolen niet goed is vastgelegd. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat in andere bestemmingsplannen c.q. beheersverordeningen de molenbiotoop regeling niet meer actueel is. Het feit dat de molenbeschermingsregels niet meer actueel zijn, betekent dat de molens -ingeval van bouwplannen in de nabijheid van de molen- niet afdoende beschermd kunnen worden en er onomkeerbare situaties kunnen ontstaan, hetgeen voorkomen dient te worden. Daarvoor wordt een bestemmingsplan voorbereid, die er voor zorgt dat alle molens binnen het grondgebied van Alphen aan den Rijn op een juiste wijze en op dezelfde manier worden beschermd. Totdat dit bestemmingsplan is vastgesteld, wordt een voorbereidingsbesluit genomen dat de bestaande situatie als het ware bevriest waardoor bestaande molenbiotopen niet verder worden aangetast. Het voorstel ziet op om de gemeenteraad voor te stellen een voorbereidingsbesluit te nemen.

    Stemuitslag

    100% Voor
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (5), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (8), PvdA (2), SP (2), VVD (5)

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad voor stellen voor de molenbiotopen zoals aangegeven op bijgaande tekening, overeenkomstig bijgaand raadsvoorstel en de daarbij behorende stukken een voorbereidingsbesluit te nemen.

    Besluit

    De raad neemt unaniem een voorbereidingsbesluit Molenbiotopen 2022.

  55. 20

    Al geruime tijd bestaat het voornemen de woonwagenlocatie Goudse Rijpad met 12 plaatsen uit te breiden. Daartoe hebben afgelopen jaren diverse voorbereidende werkzaamheden plaatsgevonden. Belangrijk vraagstuk is de archeologische verwachtingswaarde van de planlocatie. Om daarover uitsluitsel te kunnen krijgen zal een zogenoemd ‘proefsleuvenonderzoek’ plaatsvinden. Daartoe dient het terrein te worden opgeschoond en vrij van opstallen te worden gemaakt. Ter uitvoering van deze werkzaamheden dient een budget beschikbaar te worden gesteld. Het College heeft besloten een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen, zodat in de benodigde financiële middelen wordt voorzien.

    Stemuitslag

    100% Voor
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (5), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (8), PvdA (2), SP (2), VVD (5)

    Voorgesteld besluit

    1. Een voorbereidingskrediet van € 125.000 beschikbaar te stellen ten behoeve van onderzoeks- en sloopkosten die nodig zijn om de planvoorbereiding te doen voor de uitbreiding van de woonwagenlocatie Goudse Rijpad;
    2. Dit krediet, conform het BBV, voor maximaal 5 jaar te activeren als immateriële activa en hierop niet af te schrijven;
    3. De gemaakte voorbereidingskosten (boekwaarde) binnen maximaal 5 jaar te dekken door deze op te nemen in de grondexploitatie Goudse Rijpad wanneer deze wordt vastgesteld;
    4. Hiervoor de wijziging van de programmabegroting 2022 vast te stellen.

    Collegebesluit:
    Het college heeft besloten om, gezien de urgentie, alvast te starten met de uitvoering van de werkzaamheden vooruitlopend op het formeel beschikbaar komen van budget en dekking.

    Besluit

    De raad besluit unaniem een voorbereidingskrediet van € 125.000 beschikbaar te stellen ten behoeve van onderzoeks- en sloopkosten die nodig zijn om de planvoorbereiding te doen voor de uitbreiding van de woonwagenlocatie Goudse Rijpad.

  56. 21
    Drie voorstellen in het kader van de invoering van de Omgevingswet
  57. 21.a

    Naar verwachting treden op 1 januari 2023 twee nieuwe wettelijke regelingen voor nadeelcompensatie in werking, namelijk afdeling 15.1 van de Omgevingswet en titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht. Nadeelcompensatie is de vergoeding van schade die de overheid veroorzaakt door rechtmatig overheidsoptreden. De Verordening nadeelcompensatie Alphen aan den Rijn 2023 met toelichting regelt procedureel hoe een aanvraag om nadeelcompensatie wordt afgehandeld. Hierdoor is duidelijk wat een aanvrager dient aan te leveren en welke procedure gevolgd moet worden.

    Stemuitslag

    94% Voor
    6% Tegen
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (5), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (8), PvdA (2), VVD (5)
    tegen
    SP (2)

    Voorgesteld besluit

    De Verordening nadeelcompensatie Alphen aan den Rijn 2023 met toelichting met het oog op de inwerkingtreding van afdeling 15.1 van de Omgevingswet (Ow) en titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) vast te stellen.

    Besluit

    Stemverklaring van mevrouw Van de Kolk: de SP stemt tegen. De fractie is tegen de Omgevingswet omdat deze wet bestuursrechtelijk niet in voordeel van inwoners werkt.
    De raad besluit, met 2 stemmen tegen van de SP, de Verordening Nadeelcompensatie vast te stellen.

  58. 21.b

    Met de Omgevingswet (die volgens de huidige planning op 1 januari 2023 in werking treedt) wordt het stelsel van ruimtelijke regels volledig herzien. De wet bundelt de wetgeving en regels voor ruimte, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water. Eén van de doelen van de wet is het bereiken van een goede omgevingskwaliteit. De gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit (hierna: commissie) draagt bij aan het doel van een goede omgevingskwaliteit en is daarom in de Omgevingswet verplicht gesteld. De bestaande welstandscommissie en monumentencommissie (beide momenteel belegd bij Stichting Dorp, Stad en Land) vervallen, omdat de juridische grondslagen voor deze commissies in de Monumentenwet en de Woningwet worden ingetrokken bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet. De nieuwe Verordening gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Alphen aan den Rijn (hierna: verordening) vervangt de huidige regels met betrekking tot de commissie(s) conform de Bouwverordening Alphen aan den Rijn 2018 en de Erfgoedverordening Alphen aan den Rijn 2021.


    De commissie heeft in ieder geval tot taak te adviseren over de aanvragen om een omgevingsvergunning voor een rijksmonumentenactiviteit met betrekking tot een gebouwd of aangelegd rijksmonument. De gemeente mag verder zelf bepalen of zij het wenselijk vindt dat de gemeentelijke adviescommissie over meerdere zaken advies uitbrengt, bijvoorbeeld over het uiterlijk van bouwwerken en gemeentelijke monumenten. In de verordening is dit verder uitgewerkt, ter continuering van de huidige advisering.
    De Verordening regelt de instelling van de gemeentelijke adviescommissie, de delegatie van de benoeming van haar leden en de werking van de commissie. De werking en functie van elk artikel wordt uitgebreid uitgelegd in de toelichting van de verordening. De verordening is gebaseerd op de modelverordening die in gezamenlijkheid is opgesteld door de VNG, Federatie Ruimtelijke Kwaliteit en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.

    Stemuitslag

    94% Voor
    6% Tegen
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (5), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (8), PvdA (2), VVD (5)
    tegen
    SP (2)

    Voorgesteld besluit

    1. De Verordening op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Alphen aan den Rijn vast te stellen;
    2. Te bepalen dat de Verordening op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Alphen aan den Rijn tegelijk met de Wet van 23 maart 2016, houdende regels over het beschermen en benutten van de fysieke leefomgeving (Omgevingswet) in werking treedt;
    3. Bij inwerkingtreding van de Verordening op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Alphen aan den Rijn, zoals bedoeld in beslispunt 2, te laten vervallen
      a. artikelen 9.1 tot en met 9.7 van de Bouwverordening Alphen aan den Rijn 2018 en
      b. artikelen 6 en 14, eerste en tweede lid, van de Erfgoedverordening Alphen aan den Rijn 2021.

    Besluit

    Stemverklaring van mevrouw Van de Kolk: de SP stemt tegen. De fractie is tegen de Omgevingswet omdat deze wet bestuursrechtelijk niet in voordeel van inwoners werkt.


    De raad besluit, met 2 stemmen tegen van de SP, de Verordening gem adviescommissie omgevingskwaliteit vast te stellen.

  59. 21.c

    Als gemeente zijn we verantwoordelijk voor een kwalitatief goede uitvoering van taken op het gebied van vergunningverlening en handhaving van het omgevingsrecht. Om invulling te geven aan die verantwoordelijkheid heeft de gemeenteraad op 13 oktober 2016 de verordening ‘Kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht Alphen aan den Rijn’ vastgesteld.
    Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2023 vervalt de grondslag voor de huidige verordening, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
    Om de beleidscyclus voor de VTH-taken in het omgevingsrecht en de verantwoording die daarover wordt afgelegd sluitend te houden dient er een nieuwe verordening te worden vastgesteld, een verordening die de Omgevingswet als grondslag heeft. De oude verordening dient te worden ingetrokken.

    Stemuitslag

    94% Voor
    6% Tegen
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (5), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (8), PvdA (2), VVD (5)
    tegen
    SP (2)

    Voorgesteld besluit

    1. de Verordening uitvoering en handhaving omgevingsrecht Alphen aan den Rijn vast te stellen.
    2. de Verordening in werking te laten treden met ingang van de dag waarop de Omgevingswet in werking treedt;
    3. de verordening op de wettelijk voorgeschreven wijze bekend te maken;
    4. de verordening Kwaliteit Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving omgevingsrecht Alphen aan den Rijn uit 2016 na inwerkingtreding van de nieuwe verordening in te trekken.

    Besluit

    Stemverklaring van mevrouw Van de Kolk: de SP stemt tegen. De fractie is tegen de Omgevingswet omdat deze wet bestuursrechtelijk niet in voordeel van inwoners werkt.


    De raad besluit, met 2 stemmen tegen van de SP, de Verordening uitvoering en handhaving omgevingsrecht vast te stellen.

  60. 22

    Het college stelt de raad voor om het geactualiseerde Meerjaren Investeringsprogramma Woningbouw- en Infrastructuur (MIPWI) 2022-2026 vast te stellen. Daarmee geven college en raad aan waar de bestuurlijke prioriteiten liggen voor het investeren of bijdragen in (grotere) verkeers- en woningbouwprojecten. Ten opzichte van vorig jaar zijn enkele wijzigingen doorgevoerd, waaronder een 10% ophoging van de kosten voor infrastructuur als gevolg van marktontwikkelingen.

    Stemuitslag

    74% Voor
    26% Tegen
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (8), VVD (5)
    tegen
    GroenLinks (5), PvdA (2), SP (2)

    Voorgesteld besluit

    1. Vast te stellen het geactualiseerde Meerjaren Investeringsprogramma Woningbouw- en Infrastructuur (MIPWI) met het Uitvoeringsplan 2022-2026, bestaande uit:
      a. Infrastructuurprojecten 2022-2026;
      b. Woningbouwprojecten 2022-2026;
      c. Projecten in voorbereiding na 2026.
    2. De financiële mutaties met betrekking tot:
      a. de investeringskosten infra- en woningbouwprojecten voor de jaarschijven 2022 tot en met 2026 ad. € 51.821.000,- budgettair neutraal te verwerken in de begrotingen
      2022 en 2023 en kennis te nemen van de verwerking in de meerjarenbegroting 2024 – 2026;
      b. de nog niet beschikbare dekking voor de investeringskosten infra- en woningbouwprojecten 2022-2026 op basis van de actualisatie ad. € 9.295.000,- onderdeel te laten zijn van de integrale afweging in de kadernota/begroting 2024 en volgende jaren met betrekking tot de beschikbare financiële ruimte;
      c. de nog niet beschikbare dekking voor de investeringskosten infraprojecten (na 2026) op basis van de actualisatie ad. € 60.508.000,- onderdeel te laten zijn van de integrale afweging in de kadernota/ begroting 2024 en volgende jaren met betrekking tot de beschikbare financiële ruimte.

    Besluit

    De raad besluit Het MIPWI met 26 stemmen vóór van NE, VVD, D66, FvD, CDA, CU en LBA vast te stellen.

  61. 22.a

    De motie van GL en andere fracties wordt in stemming gebracht en met 11 stemmen vóór (GL, SP, FvD, PvdA en LBA) verworpen.

    Stemuitslag

    31% Voor
    69% Tegen
    voor
    Forum voor Democratie (1), GroenLinks (5), Lokaal Belang Alphen (1), PvdA (2), SP (2)
    tegen
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), NieuwElan (8), VVD (5)
  62. 23

    VOA, stichting centrummanagement en gemeente zijn al lange tijd met elkaar in gesprek over het invoeren van het eerste anderhalf uur gratis parkeren in de gemeentelijke parkeergarages in het Stadshart. Om deze eerste anderhalf uur gratis parkeren mogelijk te maken heeft de raad besloten dat ondernemers en vastgoedeigenaren jaarlijks € 200.000 dienen bij te dragen, via een op te richten Bedrijven Investeringszone (BIZ) per 1-1-2023. De voorliggende "Verordening Bedrijven Investeringszone (BIZ) Parkeren centrum Alphen aan den Rijn 2023-2027" maakt dit mogelijk. De gemeenteraad is het bevoegde orgaan om deze verordening nu vast te stellen. Daarna volgt een formele draagvlakmeting onder de bijdrageplichtige ondernemers en vastgoedeigenaren in het centrum in Q1 2023. Indien er sprake blijkt van voldoende draagvlak onder de bijdrageplichtigen zoals vastgelegd in de BIZ-wet, treedt de BIZ met terugwerkende kracht vanaf 1-1-2023 in werking voor een periode van vijf jaar.

    Stemuitslag

    94% Voor
    6% Tegen
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (5), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (8), PvdA (2), VVD (5)
    tegen
    SP (2)

    Voorgesteld besluit

    de “Verordening Bedrijven Investeringszone (BIZ) parkeren centrum Alphen aan den Rijn 2023-2027” vast te stellen.

    Besluit

    Stemverklaring van mevrouw Van de Kolk: stemt tegen deze verordening omdat de SP-fractie tegen het besluit is waarin het 1,5 uur gratis parkeren is geregeld.
    De raad stelt de Verordening BIZ parkeren centrum Alphen aan den Rijn 2023-2027 vast, met 2 stemmen tegen van SP.

  63. 24

    Het budget voor fractieondersteuning wordt aan de in de raad vertegenwoordigde fracties
    ter beschikking gesteld om de volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende taken beter uit te kunnen voeren. Raadsfracties kunnen bijvoorbeeld kosten voor het inhuren van een fractieassistent, excursies en cursussen die door alle fractieleden worden bijgewoond, extern advies en bewonersbijeenkomsten uit dit budget betalen.

    Stemuitslag

    100% Voor
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (5), Lokaal Belang Alphen (1), NieuwElan (8), PvdA (2), SP (2), VVD (5)

    Besluit

    De raad is unaniem akkoord met de afrekening van het fractieondersteuningsbudget over januari en februari 2022.

  64. 25

    Er zijn geen moties vreemd. De vergadering wordt om 21.30 uur gesloten.