Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

donderdag 20 oktober 2022

20:00 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
J.W.E. Spies
Toelichting

De raadsvergadering vindt plaats in de raadzaal, met liveuitzending.
Mededelingen voor raadsleden:
Vragen voor agendapunt 3 kunt u mailen aan de griffie tot 12.00 uur op de dag van de vergadering.
Een stemverklaring bij een hamerstuk moet u aanmelden bij de griffie.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening vergadering en vaststellen agenda
  2. 1.a

    Dit initiatiefvoorstel is op 26 september 2022 aan de voorzitter van de raad aangeboden.
    Het college heeft vanaf 26 september twee maanden de tijd om schriftelijk wensen en bedenkingen over het voorstel aan de raad te sturen of te laten weten dat niet te gaan doen. Als dit is gebeurd of deze termijn is verlopen, komt het initiatiefvoorstel op de agenda van de raad tenzij de agenda al is gepubliceerd (dat moet tenminste 5 dagen voor de vergadering).
    Het initiatiefvoorstel komt dan als laatste punt op de agenda tenzij de raad het eerst in een commissievergadering wil behandelen.

    Besluit

    De heer Blom van NE biedt het initiatiefvoorstel Dierenwelzijn aan de voorzitter van de raad aan. Doel van het initiatiefvoorstel is te komen tot een transparant gemeentelijk dierenwelzijnsbeleid en een aantal dringende acties op dit terrein op te pakken.
    Het voorstel is mede ingediend door de fracties van VVD, D66, CDA, GL, CU en SGP. Het college krijgt eerst de gelegenheid op dit voorstel te reageren, waarna inhoudelijke bespreking in de gemeenteraad plaatsvindt.

  3. 2

    Besluit

    De besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld.

  4. 4

    Op de inhoud van de stukken op de lijst ingekomen mededelingen en brieven  wordt niet ingegaan tijdens de raadsvergadering; de raad wordt gevraagd in te stemmen met de afdoeningsadviezen.

  5. 4.1
    Mededelingen en brieven van het college
  6. 4.1.a

    Via de woonvisie en de doelgroepenverordening sturen we op het bouwen van voldoende betaalbare woningen. Om ervoor te zorgen dat deze woningen bij de juiste doelgroep terecht komen en voor hen beschikbaar blijven, maakt de gemeente Alphen aan den Rijn het mogelijk een anti-speculatiebeding en zelfbewoningsplicht bij nieuwbouw-koopwoningen in te zetten.
    Het anti-speculatiebeding bevat regels waaronder (door)verkoop van een woning gedurende een vastgestelde periode niet is toegestaan. Zelfbewoningsplicht is de verplichting om als eigenaar zelf (met eventuele gezinsleden) de koopwoning te bewonen.

    Voorgesteld besluit

    1.    De ontwerp ‘Beleidsregel anti-speculatiebeding en zelfbewoningsplicht nieuwbouw-koopwoningen Alphen aan den Rijn’ vast te stellen;
    2. Deze beleidsregel voor inspraak voor een periode van zes weken van 29 september 2022 tot 10 november 2022 ter inzage te leggen, op grond van de inspraakverordening Alphen aan den Rijn 2016;
    3. De ‘Beleidsregel anti-speculatiebeding en zelfbewoningsplicht nieuwbouw-koopwoningen Alphen aan den Rijn’ definitief vast te stellen, indien geen inspraakreacties worden ingediend.
    4. De toezegging naar aanleiding van de motie van de CU-fractie ‘Bouwen voor burgers (onderzoek woonplicht)’ d.d. 29 oktober 2020 met deze beleidsregel af te doen.
    5. Vanaf de inwerkingtreding van de Omgevingswet dit instrument op te nemen in de omgevingsplannen.

    Besluit

    De agendacommissie wordt gevraagd het onderwerp in de vergaderplanning op te nemen.

  7. 4.1.b

    Nadat de gemeenteraad de uitgangspunten van het Schetsontwerp voor de Aarhof heeft vastgesteld en de Anterieure- en Koopovereenkomst is ondertekend, zijn de plannen verder uitgewerkt. Inmiddels is het Voorlopig Ontwerp gereed en vordert de uitwerking tot Definitief Ontwerp. In de koopovereenkomst is onder meer opgenomen dat (een deel van) enkele kavels van de gemeente aan SB Alphen worden verkocht ten behoeve van de herontwikkeling van de Aarhof. De te hanteren koopsom dient marktconform te zijn. Om deze marktconformiteit te borgen worden de te verkopen gronden door een deskundigencommissie, bestaande uit drie in het NRVT ingeschreven taxateurs vastgesteld. De door de deskundigencommissie vastgestelde marktwaarde wordt gehanteerd als koopsom. Het college heeft uitgangspunten voor de uitvraag van de taxatie vastgesteld, om te komen tot een objectief en onafhankelijk vastgestelde koopprijs.

    Voorgesteld besluit

    1. De door de gemeente te verkopen gronden ten behoeve van de herontwikkeling van de Aarhof te laten taxeren door een taxatiecommissie van drie taxateurs, die gezamenlijk de marktwaarde vaststellen en hiermee de bindende marktconforme koopsom;
    2. Het taxatieproces te starten parallel met de verdere uitwerking van het Voorlopig Ontwerp tot het opstellen van het Definitief Ontwerp (DO), zodat zodra het DO gereed is, de definitieve taxatie kan worden afgerond.
  8. 4.1.c

    In opdracht van de gemeente Alphen aan den Rijn is het project Maximabrug uitgevoerd. In de landhoofden van deze brug is thermisch gereinigde grond toegepast (nader te noemen TGG). Uit onderzoeken van Rijkswaterstaat is gebleken dat het toegepaste TGG in diverse projecten in Nederland verontreinigd is. De gemeente heeft van dezelfde leverancier als Rijkswaterstaat TGG afgenomen. De gemeente Alphen aan den Rijn heeft in eerste instantie een inventariserend onderzoek laten uitvoeren door ingenieursbureau TAUW. TAUW heeft eind juli 2021 de rapportage van het inventariserend onderzoek opgeleverd. Op 17 september 2021 ontvingen we een definitieve memo van de ODMH op het uitgevoerde inventariserend onderzoek. Naar aanleiding van de resultaten van dat verkennend bodemonderzoek is besloten opdracht te verlenen voor een aanvullend onderzoek om gericht antwoord te kunnen geven op een aantal vooraf bepaalde onderzoeksvragen. De resultaten van het aanvullend onderzoek zijn middels een rapportage 6 september 2022, op 8 september 2022 aan ons opgeleverd.
    Hieruit wordt op basis van de beschikbare onderzoeksresultaten en de uitgevoerde risicobeoordeling geconcludeerd dat door de toepassing van TGG er bij het huidige gebruik.:
    • Geen onaanvaardbare humane risico’s worden verwacht
    • Geen onaanvaardbare ecologische risico’s voor bodemfauna en hogere soorten worden verwacht
    • Geen onaanvaardbare verspreidingsrisico’s worden verwacht. Omdat de TGG relatief recent is aangebracht en er interventiewaarde overschrijdingen van kwik en molybdeen worden aangetroffen in het grondwater, wordt aanbevolen wel een periodieke monitoring uit te voeren
    • Ten aanzien van de gezondheid van paarden is een uitgebreide risicobeoordeling uitgevoerd waarbij alle routes van (potentiële) huidige en toekomstige blootstelling van paarden aan stoffen uit de TGG zijn beschouwd. Ten opzichte van de eerder uitgevoerde quickscan (in november 2021) zijn ook aanvullende stoffen geanalyseerd die kritisch (kunnen) zijn voor de gezondheid van paarden/vee. Uit deze aangevulde risicoboordeling blijkt eveneens dat bij het huidige gebruik van het terrein geen onaanvaardbare risico’s (significante negatieve gezondheidseffecten) voor paarden die grazen ter plaatse van de paardenweide worden verwacht.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de uitkomst van het aanvullend onderzoek en de aanbevelingen over te nemen;
    2. De gemeenteraad schriftelijk te informeren;
    3. Tegelijkertijd de aanwonenden te informeren;
    4. Het gesprek met de eigenaar van de Paardenweide, tevens de partij die het handhavingsverzoek heeft ingediend op te starten.
    5. Het aanvullend onderzoek via onze advocaat in te laten brengen in de lopende civiele procedure.

    Besluit

    De agendacommissie wordt gevraagd het onderwerp in de vergaderplanning op te nemen.

  9. 4.1.d

    Tijdens de recente sloopwerkzaamheden in het bestaande gebouw aan de Briljantstraat 1 is asbest aangetroffen. Door de asbestsanering is de nieuwbouw van de MFA Edelstenenbuurt vertraagd.
    Door o.a. de asbestsanering is zijn extra financiële middelen noodzakelijk. De Voedselbank wordt wel conform planning opgeleverd. De raad wordt per brief geïnformeerd over de stand van zaken van de nieuwbouw van de MFA Edelstenenbuurt en Voedselbank.

    Voorgesteld besluit

    Bijgaande raadsbrief over de stand van zaken nieuwbouw MFA Edelstenenbuurt en Voedselbank vaststellen en naar de gemeenteraad sturen.

  10. 4.1.e

    In 2021 heeft de gemeente met het stichtingsbestuur van Kaju Putih een huurovereenkomst gesloten voor gebruik van het nieuwe pand aan de Dennenlaan 3 in Alphen aan den Rijn (BIJLAGE 1a). In de huurovereenkomst is opgenomen dat er een evaluatie tussen partijen zal plaatsvinden omstreeks mei 2022 en januari 2023.
    Het eerste overleg heeft in juni plaatsgevonden. Het stichtingsbestuur heeft bij die gelegenheid haar Evaluatie wijkcentrum Kaju Putih overhandigd (BIJLAGE 2, GEHEIM). In deze rapportage legt het bestuur verantwoording af over de verschillende aspecten die in de huurovereenkomst zijn benoemd. De evaluatie kan als positief worden beoordeeld, waarmee de huurovereenkomst kan worden voortgezet.

    Voorgesteld besluit

    a. kennis te nemen van bijgevoegde Evaluatie wijkcentrum Kaju Putih, opgesteld door het stichtingsbestuur;
    b. de verhuur van Dennenlaan 3 voort te zetten volgens de in 2021 overeen gekomen huurovereenkomst.

  11. 4.1.f

    Voor het project Spoorcorridor Leiden – Utrecht is een definitieve beschrijving (scope) afgesproken. Deze scope is opgesteld na overleg en overeenstemming tussen de provincie Zuid-Holland, het Ministerie van lenW, ProRail, de NS, regio Holland Rijnland en alle gemeenten langs deze spoorlijn.
    De definitieve scope bestaat uit:
    • Uitbreiden naar vier keer per uur de hele dag op werkdagen tot 20 uur (met sprintermaterieel);
    • Ongelijkvloerse kruising Burgemeester Smeetsweg;
    • Station Hazerswoude-Rijndijk als regionale hub.
    Dit pakket zal de bereikbaarheid van de regio sterk vergroten. Met name de steden en dorpen gelegen op de as Leiden-Utrecht profiteren van deze verbetering. Om deze definitieve scope vast te leggen, moeten de bestaande bestuursovereenkomsten worden aangepast. Dit gebeurt doormiddel van een addendum (aanpassingsdocument). Het college besluit om dit addendum te ondertekenen en de raad hierover te informeren.

    Besluit

    De agendacommissie wordt gevraagd het onderwerp in de vergaderplanning op te nemen.

  12. 4.1.g

    De gemeenteraad van Alphen aan den Rijn heeft in januari van dit jaar besloten om de Gnephoek aan te wijzen als ontwikkellocatie in de gemeentelijke Omgevingsvisie. De Rijksoverheid stelt geld beschikbaar om een bijdrage te leveren aan de kosten van de infrastructuur voor grootschalige woningbouwlocaties. Omdat er in het land meer plannen zijn dan geld voor deze plannen, probeert de gemeente aanspraak te maken op een deel van dit geld voor de ontwikkeling van de noordwestelijke stadsrand van Alphen aan den Rijn.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met de aanvraag versnellingsafspraken stadsrandontwikkeling en bijbehorende collegeverklaring.

    Besluit

    Naar aanleiding van 4.1.g Collegebesluit Aanvraag versnellingsafspraken stadsrandontwikkeling (2991449) vraagt mevrouw Verloop waarom dit collegebesluit niet eerder kenbaar is gemaakt aan de raad.


    Wethouder Van As wijst erop dat de gemeenteraad eerder in het kader van de omgevingsvisie en woonvisie heeft besloten de Gnephoek als ontwikkellocatie aan te wijzen. Het aanvragen van subsidies om uitvoering te geven aan raadsbesluiten is een collegebevoegdheid.

  13. 4.1.h

    Gemeente Alphen aan den Rijn heeft de ambitie om Rijnhaven-Oost te transformeren naar een gemengd gebied waar gewoond en gewerkt wordt en waarbij de haven weer van de stad wordt. Een aantal jaar geleden is de voormalige locatie van Biesterfeld verworven, omdat dit bedrijf de transformatie-ambitie belemmerde. De locatie Biesterfeld, nu De Werf genoemd, is onder andere bedoeld voor bedrijven die invulling geven aan ‘de haven van de stad maken’. De huidige huurovereenkomsten lopen af per oktober 2023, maar gaan uit van een organisatiestructuur die onvoldoende naar wens functioneert. Daarom is het noodzakelijk dat nieuwe overeenkomsten worden gesloten. Om die reden heeft het college besloten de huidige huurovereenkomsten niet te verlengen. Daarbij heeft het college ook de intentie uitgesproken de tijdelijke verhuursituatie voort te zetten voor nog 5 jaar. Daartoe zal het bestaande Afwegingskader worden herijkt, door deze te verscherpen daar waar meer duidelijkheid nodig is gebleken. Aan de hand van dat herijkte Afwegingskader kunnen de nieuwe huurovereenkomsten worden afgesloten. Voor de periode vanaf oktober 2028 zal toekomstvisie voor de gehele westelijke oever van de zuidelijke havenarm worden opgesteld, onder de naam Visie Westoever Rijnhaven. Daarin zullen de randvoorwaarden worden opgenomen over hoe wij als gemeente De Werf na oktober 2028 willen uitgeven om de haven weer van de stad te maken.

    Voorgesteld besluit

    1. De tijdelijke huurovereenkomsten voor De Werf niet te verlengen, aangezien de huidige organisatiestructuur, waar de huidige overeenkomsten vanuit gaan, onvoldoende functioneert;
    2. De raad conform bijgevoegde brief te informeren over dit besluit, deze brief aan het eind van deze week te versturen, gelijk met de bekendmaking van dit besluit;
    3. De aanzegging voor het beëindigen van de tijdelijke huurovereenkomsten uiterlijk 29 september 2022 te verzenden;
    4. De intentie uit te spreken De Werf opnieuw voor een periode van maximaal 5 jaar (tot uiterlijk oktober 2028) te verhuren aangezien sprake is van voldoende energie en potentie voor het welslagen van de oorspronkelijke concept van De Werf;
    5. Daartoe het bestaande Afwegingskader voor De Werf te herijken en aan te scherpen daar waar meer duidelijkheid nodig is gebleken om aan de hand daarvan nieuwe huurovereenkomsten te sluiten; en
    6. Een visie op te stellen voor de gehele westelijke oever van de zuidelijke havenarm welke met name gericht is op de ontwikkeling van het gebied vanaf oktober 2028 onder de naam Visie Westoever Rijnhaven.

    Besluit

    De agendacommissie wordt gevraagd het onderwerp in de vergaderplanning op te nemen.

  14. 4.1.i

    Op maandag 10 oktober is de Bestuursovereenkomst intenties samenwerking NOVEX Schipholregio ondertekend. Via de bestuursovereenkomst worden afspraken gemaakt met het Rijk om de kwaliteit van de leefomgeving in de Schipholregio komende jaren te verbeteren. Deze bestuursovereenkomst is de opmaat naar NOVEX Schiphol. In Novex gebieden werken Rijk en regio als partners, volgens een nieuwe werkwijze, gebieds- en opgavegericht nauw samen.

    Voorgesteld besluit

    De raad te informeren middels bijgevoegde brief over de ondertekening van de bestuursovereenkomst intenties samenwerking NOVEX Schipholregio

    Besluit

    Voor het verzoek van mw Verloop om bestuursovereenkomst intenties samenwerking NOVEX Schipholregio in commissieverband te bespreken is onvoldoende steun.

  15. 4.1.j

    Op 9 mei 2022 heeft minister De Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) een werkbezoek gebracht aan de Gnephoek. Tijdens dit bezoek heeft de minister gemeld dat hij voor het einde van het jaar een richtinggevend besluit wil laten nemen over de Gnephoek. Om dit besluit te onderbouwen, heeft de minister onafhankelijk advies ingewonnen bij de heer Kuijken (voormalig deltacommissaris). Op 5 oktober 2022 heeft een bestuurlijk overleg over dit advies plaatsgevonden tussen het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties, de provincie Zuid-Holland, het Hoogheemraadschap Rijnland, de regio Holland Rijnland en de gemeente Alphen aan den Rijn. Het college van B&W informeert de gemeenteraad over de uitkomsten van het advies van de heer Kuijken en de resultaten van het bestuurlijk overleg over dit advies.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van het advies van de heer Kuijken aan de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening over het perspectief voor de Gnephoek e.o.
    2. De uitkomsten van het bestuurlijk overleg van 5 oktober 2022 tussen het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de provincie Zuid-Holland, het Hoogheemraadschap Rijnland, de regio Holland Rijnland en de gemeente Alphen aan den Rijn n.a.v. dit advies te onderschrijven, te weten:
    a. De minister heeft scenario 3.1 (een integrale ontwikkeling van de Gnephoekpolder met gedeeltelijk woningbouw van 5500 woningen op de hogere delen) aangemerkt als voorkeursscenario voor de verdere uitwerking door de gemeente met betrokkenheid van de provincie Zuid-Holland, het Hoogheemraadschap Rijnland en de regio Holland Rijnland. Dit ontwikkelperspectief wordt opgenomen in de op te stellen woondeal voor de regio Holland Rijnland.
    b. De aandachtspunten die de heer Kuijken in zijn advies aangeeft en de uitgangspunten die Gedeputeerde Staten in de brief aan Provinciale Staten dd. 19 april 2022 hebben aangegeven, worden bij de uitwerking betrokken.
    c. Partijen (provincie Zuid-Holland, Hoogheemraadschap Rijnland, regio Holland Rijnland en gemeente Alphen aan den Rijn) volgen het door de heer Kuijken te begeleiden spoorboekje met concrete vervolgstappen en werken gezamenlijk toe naar een definitief besluit medio 2023.
    3. De gemeenteraad met bijgevoegde conceptbrief te informeren over het advies (besluitpunt 1) en de uitkomsten van het bestuurlijk overleg (besluitpunt 2).

  16. 4.2
    Collegebesluiten ter inzage gelegd
  17. 4.2.a

    De gemeenteraad wordt voorgesteld om de volgende economische activiteiten vast te stellen als activiteiten, die plaatsvinden in het algemeen belang, als bedoeld in artikel 25 h, vijfde en zesde lid van de Mededingingswet:

    • verhuur en exploitatie van de zwembadaccommodaties PWA-bad te Koudekerk aan den Rijn en De Hazelaar te Hazerswoude-Dorp.

    Voorgesteld besluit

    1. de gemeenteraad voor te stellen de verhuur en exploitatie van de buitenzwembaden Prins Willem Alexander-bad te Koudekerk aan den Rijn en De Hazelaar te Hazerswoude-Dorp, aan te wijzen als activiteiten die plaatsvinden in het algemeen belang, conform bijgevoegd concept raadsvoorstel en concept raadsbesluit;
    2. het bijgevoegde concept-raadsbesluit gedurende een periode van zes weken ter inzage te leggen.
  18. 4.3
    Collegebesluiten te betrekken bij financiële producten
  19. 4.3.a

    Verschillende partijen, waaronder De Thermen 2, hebben het plan om een vitaliteitscentrum te realiseren op locatie van zwembad De Hoorn. Het huidige zwembad wordt omgebouwd tot een vitaliteitscentrum. Deze partijen werken dit plan uit. De volgende stap is het maken van een businesscase. De initiatiefnemers vragen het college in te stemmen met het zetten van de volgende stap: het maken van een businesscase en vragen daar een financiële bijdrage voor Na het opstellen van de businesscase is duidelijk hoe het vitaliteitscentrum eruit ziet, welke kosten realisatie vraagt, hoe het centrum geëxploiteerd kan worden e.d. etc..

    Voorgesteld besluit

    1. Aan De Thermen 2, Alphen-op-een-lijn, Zorg & Zekerheid een (eenmalige, incidentele) subsidie te verlenen van €  50.000,- ten behoeve van het opstellen van een businesscase in het kader van de uitwerking van het initiatief voor het opzetten van een vitaliteitscentrum,-;
    2. vast te stellen dat in dit stadium (nog) geen besluit wordt genomen over de haalbaarheid van het initiatief;
    3. in te stemmen met de verdere uitwerking van het project en projectbegeleiding van € 80.000, waarvan €50.000 wordt verleend aan het initiatief en €30.000 wordt ingezet voor interne begeleiding, zie beslispunt 1;
    4. dit, binnen programma 4, te dekken;
    5. de financiële gevolgen van punten 1 en 3 verwerken in de Najaarsnota 2022.

    Besluit

    Mevrouw Verloop vraagt of, als het plan wordt uitgevoerd, er in de toekomst nog een mogelijkheid is voor een subsidieaanvraag. Is de bijdrage van de gemeente echt eenmalig? Wethouder Schotanus merkt op dat deze bijdrage een specifiek doel dient: het opstellen van een businesscase. Dat is theoretisch gezien éénmalig. Het valt niet helemaal uit te sluiten dat in een later stadium opnieuw een vraag aan de gemeente gesteld wordt, maar dat is niet de insteek. Deze Right to Challenge wordt gedaan vanuit de samenleving en de verantwoordelijkheid voor het proces ligt daarom bij betrokken partijen.

  20. 4.3.b

    Aan de Steekterweg 92 in Alphen aan den Rijn bevindt zich een oud kantoorgebouw dat voorheen gebruikt werd door isolatiebedrijf Vapotherm. Sinds 2014 is het kantoorgebouw in bezit van beheermaatschappij L. van Dommelen B.V.. Het gebouw staat al geruime tijd leeg en oogt vervallen. Nobel Projectontwikkeling B.V. heeft in samenwerking met beheermaatschappij L. van Dommelen B.V. een plan ontwikkeld om 8 grondgebonden woningen te realiseren.
    Voor dit plan moet beheermaatschappij L. van Dommelen B.V. grond aankopen van de gemeente. Het geldende bestemmingsplan biedt geen mogelijkheid om het plan te realiseren. In de anterieure overeenkomst staan daarom afspraken om de woningen planologisch mogelijk te maken. Verder bevat de anterieure overeenkomst afspraken over de te betalen kosten voor de ruimtelijke procedure en over planschade.

    Voorgesteld besluit

    1. Met Beheermaatschappij L. Van Dommelen B.V. bijgevoegde koopovereenkomst te sluiten;
    2. Met Nobel Projectontwikkeling B.V. bijgevoegde anterieure overeenkomst te sluiten;
    3. De faciliterende projectexploitatie “Steekterweg 92” te openen, vast te stellen en de neutrale
    financiële gevolgen, conform het actuele Besluit Begroting en Verantwoording, op te nemen
    en te verwerken in de begroting/administratie via de actualisatie van het MPG;

  21. 4.3.c

    Om de ontwikkeling van het stationsgebied en de bouw van sociale huurwoningen mogelijk te maken heeft de gemeente zes commerciële ruimten in de plint van blok 4 aan het Stationsplein gekocht. De stationsomgeving is tot ontwikkeling gekomen en de sociale huurwoningen zijn gebouwd. De gemeente heeft geen belang meer bij de eigendom van de commerciële ruimten en verkoopt drie commerciële ruimten.

    Voorgesteld besluit

    1. Het aangaan van een koopovereenkomst voor de verkoop van de commerciële ruimte aan het Stationsplein 21 in Alphen aan den Rijn;
    2. Wethouder Van As mandaat te verlenen om tekstuele en juridische wijzigingen van ondergeschikt belang aan te brengen in de overeenkomst;
    3. De teamleider Vastgoed a.i. te mandateren deze overeenkomst aan te gaan en om volmacht aan de notaris te verlenen voor de notariële afwikkeling;
    4. De geactiveerde boekwaarde van de investering Locatie Toor zal worden verminderd met de (netto-)opbrengst uit verkoop;
    5. De beschikbare saldo van de verliesvoorziening Locatie Toor in te zetten ter dekking van het verschil tussen de geactiveerde boekwaarde en de (netto-)opbrengst uit verkoop;
    6. Het positieve restant saldo van de verliesvoorziening ad. € 52.042,- ten gunst te brengen van de algemene reserve;
    7. Bovenstaande financiële gevolgen (beslispunt 4, 5 en 6) zullen worden verwerkt via de Najaarsnota 2022.

  22. 4.3.d

    Om de ontwikkeling van het stationsgebied en de bouw van sociale huurwoningen mogelijk te maken heeft de gemeente zes commerciële ruimten in de plint van blok 4 aan het Stationsplein gekocht. De stationsomgeving is tot ontwikkeling gekomen en de sociale huurwoningen zijn gebouwd. De gemeente heeft geen belang meer bij de eigendom van de commerciële ruimten en verkoopt drie commerciële ruimten.

    Voorgesteld besluit

    1. Het aangaan van een koopovereenkomst voor de verkoop van de commerciële ruimte aan het Stationsplein 21 in Alphen aan den Rijn;
    2. Wethouder Van As mandaat te verlenen om tekstuele en juridische wijzigingen van ondergeschikt belang aan te brengen in de overeenkomst;
    3. De teamleider Vastgoed a.i. te mandateren deze overeenkomst aan te gaan en om volmacht aan de notaris te verlenen voor de notariële afwikkeling;
    4. De geactiveerde boekwaarde van de investering Locatie Toor zal worden verminderd met de (netto-)opbrengst uit verkoop;
    5. De beschikbare saldo van de verliesvoorziening Locatie Toor in te zetten ter dekking van het verschil tussen de geactiveerde boekwaarde en de (netto-)opbrengst uit verkoop;
    6. Het positieve restant saldo van de verliesvoorziening ad. € 33.958,- ten gunst te brengen van de algemene reserve;
    7. Bovenstaande financiële gevolgen (beslispunt 4, 5 en 6) zullen worden verwerkt via de Najaarsnota 2022.

  23. 4.3.e

    De gemeente Alphen aan den Rijn krijgt de komende jaren te maken met een sterke stijging van de energiekosten. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door de stijging van de energieprijzen op de internationale energiemarkten en anderzijds door het besluit van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat dat Gazprom Energy Nederland valt onder het sanctieregime van de Europese Unie tegen Russische bedrijven en personen. Als vervolg hierop heeft het college besloten het huidige gasleveringscontract met Gazprom op te zeggen en per 1 oktober 2022 een contract af te sluiten met een andere gasleverancier (Vattenfall).
    Het college sluit aan bij het reguliere P&C-proces voor het organiseren van de dekking van de kosten. In de begroting voor 2023 wordt structureel rekening gehouden met de prijsstijging door het opnemen van een structureel bedrag voor ‘Prijsstijgingen energie’ van €389.000,-. Verdere financiële gevolgen worden verwerkt in de reguliere P&C cyclus (najaarsnota’s, voorjaarsnota en Kadernota). De lasten worden genomen in het boekjaar waarin de lasten vallen.

    Voorgesteld besluit

    1. de stijging van de energiekosten te verwerken via het regulieren P&C- proces. Dit betekent dat:
    a. De financiële gevolgen van de prijsstijgingen in 2022 worden verwerkt in de Najaarsnota 2022.
    b. In 2023 bij de Voorjaarsnota en Najaarsnota wordt bekeken of voor boekjaar 2023 (opnieuw) bijschaving nodig is. We nemen dan waar nodig opnieuw de last voor dat boekjaar.
    c. Bij de Kadernota 2024 (op te stellen in voorjaar 2023) bepalen noodzaak aanpassing nu structureel ingeboekte verhoging (zie b).
    2. Vastlegging van de wijze waarop de gemeente omgaat met energie aansluitingen voor huurders van gemeentelijke panden in de Kadernota Vastgoed;
    3. Acties te ondernemen gericht op het verminderen van het gas- en elektriciteitsverbruik in de gemeentelijke vastgoedportefeuille.

  24. 4.3.f

    In september 2021 is besloten om als gemeente zelf alle Wmo-taken op het gebied van maatschappelijke zorg uit te (laten) voeren die nu gemandateerd zijn aan en uitgevoerd worden door centrumgemeente Leiden. We hebben het dan over de opvang voor inwoners die dak- en/of thuisloos zijn geraakt (Opvang), ondersteuning voor inwoners die vanwege een psychische aandoening tijdelijk niet zelfstandig kunnen wonen (Ondersteuning met wonen) en taken op het gebied van Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ), waaronder verslavingszorg. Gemiddeld maken er jaarlijks 300 inwoners aanspraak op deze opvang en ondersteuning, waarvan 55 op de wachtlijst. Als gevolg van deze doordecentralisatie zorgen we ervoor dat benodigde hulp eerder, dichterbij de vertrouwde thuissituatie en meer in samenhang met andere sociale activiteiten en de lokale hulpverlening wordt georganiseerd. In december 2021 is besloten dat de gemeente Alphen aan den Rijn namens de Rijnstreek uitvoering zal geven aan deze taken. Om de benodigde opvang en ondersteuning voor inwoners uit de Rijnstreek die aanspraak maken op de (sub)regionale maatschappelijke zorg goed te regelen per 1 januari 2023 is een besluit nodig over:

    1. de selectie van partijen die per 1 januari 2023 uitvoering geven aan de opvang en ondersteuning;
    2. subregionale en regionale samenwerkingsafspraken over de uitvoering en financiering van de taken maatschappelijke zorg;
    3. de toegezegde informatievoorziening hierover naar de gemeenteraad.

    Voorgesteld besluit

    1. Om de opvang en ondersteuning voor inwoners uit de Rijnstreek die aanspraak maken op de maatschappelijke zorg goed te organiseren, besluiten om:
      1.1. Namens de Rijnstreek subsidie te verlenen voor de taak Opvang van 2023 tot en met 2026 aan Stichting De Binnenvest naar aanleiding van de Subsidieregeling Opvang Rijnstreek;
      1.2. Namens de Rijnstreek de aanbieders die zich conform de toelatingsprocedure hebben aangemeld (en voldoen aan alle voorwaarden) toe te laten de raamovereenkomst Ondersteuning met wonen Rijnstreek 2023 tot en met 2026 ;
      1.3. In 2023 een opdracht te verlenen voor de taak verslavingszorg aan Brijder Verslavingszorg;
    2. Om de benodigde (financiële) samenwerkingsafspraken maatschappelijke zorg in de Rijnstreek en binnen Holland Rijnland goed te organiseren, besluiten om:
      2.1. De Dienstverleningsovereenkomst Maatschappelijke zorg Rijnstreek inclusief bijlagen vast te stellen, waarmee besloten wordt:
      2.1.1. dat Alphen aan den Rijn namens de Rijnstreekgemeenten per 2023 verantwoordelijk is voor de uitvoering (waaronder de toegang) en financiering van de taken Ondersteuning met wonen, Opvang;
      2.1.2. om alle huidige en toekomstige middelen van de Rijnstreek als één totaal in te zetten voor de taken maatschappelijke zorg Rijnstreek en het realiseren van de opbouwopgave.
      2.1.3. een reserve in te stellen bij Gemeente Alphen aan den Rijn ten behoeve van de maatschappelijke zorg Rijnstreek en te voeden met de resterende nog niet bestede middelen per betreffende boekjaar;
      2.1.4. op basis van een evaluatie in 2033 te bepalen wat de benodigde en structurele omvang van de reserve maatschappelijke zorg Rijnstreek dient te zijn vanaf 2034 op basis van het historisch gebruik en toekomstige prognoses.
      2.2. Mandaat te verlenen aan Gemeente Leiden voor de uitvoering en financiering van de ondersteuning die door de gemeenten van Holland Rijnland zijn aangemerkt als ‘specialistische maatschappelijke zorg’;
    3. Voor de financiering van de maatschappelijke zorg besluiten om:
      3.1. De verdeling van de budgetten maatschappelijke zorg (conform tabel onder financiële consequenties) vast te stellen en op te nemen in de programmabegroting 2023;
      3.2. De financiële gevolgen van beslispunt 1 en 2 te dekken binnen de meerjarig beschikbare middelen voor de maatschappelijke zorg;
      3.3. Een bedrag van €50.000 voor het jaar 2022 en een bedrag €175.000 voor het jaar 2023 te onttrekken aan de reserve participatie ter dekking van kosten implementatie taken maatschappelijke zorg en dit te verwerken in de Najaarsnota 2022;
      3.4. Als gevolg van beslispunt 2.1.3. vanaf 2023 in de begroting opnemen van een reserve maatschappelijke zorg Rijnstreek met als doel de beoogde opbouwopgave te realiseren;
    4. De collegebrief te versturen aan de gemeenteraad over de voortgang van de doordecentralisatie van de maatschappelijke zorg Rijnstreek.
    5. De directeur Sociaal Domein Alphen aan den Rijn te mandateren voor het ondertekenen van de Dienstverleningsovereenkomst Maatschappelijke Zorg Rijnstreek, mandaatverlening Gemeente Leiden, beschikking Opvang en raamovereenkomst Ondersteuning met wonen.

    Besluit

    De agendacommissie wordt gevraagd het onderwerp in de vergaderplanning op te nemen.

  25. 4.3.g

    Het Rijk heeft twee verschillende prioriteiten gesteld voor (de gevolgen van) de toeslagenaffaire. Ten eerste is een hersteloperatie opgezet voor getroffen ouders en kinderen. Hiervoor heeft de gemeente de beschikking over onder andere financiële middelen uit de specifieke uitkering hersteloperatie kinderopvangtoeslagaffaire. Daarnaast wil het Rijk maatregelen nemen die leiden tot een structurele verbetering van de dienstverlening aan kwetsbare inwoners, zodat de kans op situaties zoals bij de toeslagenaffaire sterk vermindert. Daarvoor zijn de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) – gelden bedoeld. Het Rijk kent gemeenten
    € 150 miljoen structureel extra toe voor de versterking van de dienstverlening van inwoners in een kwetsbare positie. Dit voorstel gaat over de inzet van deze POK-gelden.
    Voor inwoners is het belangrijk dat zij weten bij wie ze met welke vragen terecht kunnen en waar zij ondersteuning kunnen krijgen. Onze gemeente biedt al heel veel, maar we moeten voorkomen dat er een versnipperd aanbod ontstaat. Een versnipperd aanbod kan er namelijk toe leiden dat inwoners niet of slechts deels de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben.
    Met verschillende medewerkers van het Serviceplein en lokale samenwerkingspartners is nagedacht over de inzet van de POK-gelden, waarbij zowel het perspectief van de inwoners als het perspectief vanuit professionals is meegenomen.
    Uit deze gesprekken bleek de wens om de komende jaren in te zetten op de volgende thema’s:
    (a) Informatie en Voorlichting,
    (b) Samen Leren en
    (c) Grijze Gebieden (tussen wal en schip).
    Door in te zetten op concrete acties binnen deze drie thema’s ontvangen inwoners een betere dienstverlening die passend is bij hun behoeften.

    Voorgesteld besluit

    Collegebesluit:
    1. In te stemmen met de uitgangspunten voor de meerjarige besteding van de POK-gelden conform dit voorstel.
    De onderstaande beslispunten 2, 3, 4 en 6 worden op grond van dit collegebesluit verwerkt in de najaarsnota 2022 en beslispunt 5 wordt betrokken bij de integrale afwegingen bij de Kadernota 2024.
    2. De onderbesteding 2022 groot € 380.500,- geoormerkt te doteren aan de reserve Participatie.
    3. De onderbesteding 2021 en 2022 samen groot € 1.002.500,- over de periode 2023 tot en met 2025 over drie gelijke delen ieder groot € 334.167,- te onttrekken aan de reserve Participatie en ten gunste van het incidenteel begrotingsresultaat te laten komen.
    4. Vanuit het begrotingssaldo voor de jaren 2023 tot en met 2025 een aanvullend structureel bedrag van € 334.167,- beschikbaar te stellen.
    5. Bij de Kadernota 2024 een integrale afweging te maken of er voor boekjaar 2026 een aanvullende structurele budgetimpuls moet worden gegeven.
    6. De POK-gelden die beschikbaar zijn binnen de gemeentelijke begroting 2023 voor twee derde deel* beschikbaar te stellen voor de bundel Preventie en dit financieel te verwerken bij de Najaarsnota 2022
    7. Dit besluitformulier aan te bieden aan de raad.
    *(totaal 480 + 30 + 334 = 844 en daar 2/3e deel van = 563.000 euro)

  26. 4.3.h

    Het Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG) geeft een integraal financieel beeld van de ruimtelijke ontwikkelingen binnen de gemeente. Dit zijn zowel projecten waarbij de gemeente actief grondbeleid voert, risicodragend participeert en waarvoor een gemeentelijke grondexploitatie is geopend, als projecten waarbij de gemeente facilitair grondbeleid voert.
    Grondexploitaties zijn meerjarige ontwikkelingen waarbij sprake is van rente en kosten- & opbrengstenstijging (inflatie) die het financieel resultaat beïnvloeden. Daarom wordt voorafgaand aan de jaarlijkse actualisatie van het MPG een inschatting gemaakt van de verwachte ontwikkelingen ten aanzien van deze parameters.

    Voorgesteld besluit

    1. De voorlopige uitgangspunten ten aanzien van de parameters voor het Meerjarenperspectief grondexploitaties 2023 zoals vastgelegd in het memo ‘Voorlopige uitgangspunten actualisatie MPG 2023’, vast te stellen;
    2. De raad door middel van een presentatie in de raadscommissie ‘Financiën, bestuurlijk en publiek domein’ te informeren over de parameters voor het Meerjarenperspectief grondexploitaties 2023.

  27. 4.3.i

    In 2018 is gestart met het traject om te komen tot een visie voor het Stadshart van Alphen aan den Rijn, waarbij ondernemers, eigenaren en gemeente verenigd in de werkgroep ‘Vitaal Stadshart’ de handen ineen hebben geslagen. Dat heeft geresulteerd in het Visieplan Stadshart, dat in juli 2019 is overhandigd aan het College van B&W. Daarbij is afgesproken om gezamenlijk toe te werken naar een concreet uitvoeringsplan. Met veel energie en draagvlak is sindsdien in een samenwerking tussen vastgoedeigenaren, winkeliers, collectieven, ondernemers, gemeente en onderwijs en allerlei andere partijen gewerkt aan een nadere uitwerking tot een concreet Uitvoeringsplan. Dit Uitvoeringsplan is in september 2021 ter besluitvorming aangeboden aan het College en inhoudelijk akkoord bevonden. Het besluit over de financiële dekking is gekoppeld aan de begrotingsbehandeling en de Kadernota 2022. Met het akkoord op de Kadernota 2022 is een incidenteel budget ter beschikking gesteld ad € 250.000,- voor 2022. Om daadwerkelijk gebruik te kunnen maken van dit budget is een besluit nodig van het College.
    Het College gaat akkoord met het beschikbaar stellen van het budget. Daarnaast kan zij zich vinden in het Uitvoeringsplan Vitaal Stadshart 2021, dat in het komende half jaar wordt geactualiseerd op basis van de ontwikkelingen van de afgelopen periode en uiterlijk Q1 2023 wordt aangeboden ter besluitvorming. Het College wil zich samen met de stakeholders inzetten om de doelstelling voor de komende jaren voor het Stadshart te realiseren.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met het beschikbaar stellen van de incidentele dekking ad. € 250.000,- vanuit de Reserve Economie 2022 ten behoeve van het Uitvoeringsplan Stadshart;
    2. Inhoudelijk in te stemmen met het Uitvoeringsplan Stadshart Alphen aan den Rijn 2021 vooruitlopende op de geactualiseerde versie 2022 waar momenteel aan gewerkt wordt en uiterlijk in Q1 2023 ter besluitvorming wordt aangeboden;
    3. Bovenstaande mutaties in de begroting te verwerken middels een verzamelbegrotingswijziging bij de Najaarsnota 2022.

  28. 4.4
    Schriftelijke vragen raadsleden op grond van artikel 40 of 42 van het Raadsreglement van orde en collegebeantwoording
  29. 4.4.a

  30. 4.4.b

    Raadslid van Kuijk heeft vragen gesteld namens de SGP over de aanvraag omgevingsvergunning voor het bouwen van 7 seniorenappartementen aan de Bentwoudlaan in Benthuizen (nummer: V2022/365). Het college heeft deze vragen beantwoord

    Voorgesteld besluit

    De vragen van raadslid van Kuijk te beantwoorden met bijgaande brief.

  31. 4.4.c

    Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde kunnen raadsleden schriftelijk vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. Mevrouw De Groot Slager van RijnGouweLokaal heeft vragen gesteld over de afsluiting van de Ziendeweg. Zij vraagt een verklaring voor de verschillen in consultatie door Vereniging Eymbert en de gemeente en om voortijdig beeindigen van de proefafsluiting. Het college heeft geantwoord geen aanleiding te zien tot het voortijdig beëindigen van de proefafsluiting en dat de inbreng van de geconsulteerde organisaties is gedocumenteerd en goedgekeurd door de betreffende organisaties.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40 vragen gesteld door mw. De Groot-Slagter van RijnGouweLokaal mbt de afsluiting van de Ziendeweg beantwoorden met bijgevoegde beantwoordingsbrief.

  32. 4.4.d

    Door raadslid De Groot - Slagter is op 29 augustus 2022 een aantal artikel 40 vragen ingediend over de intentieverklaring Zwammerdamschepencollectie en museum. Deze intentieverklaring is ondertekend op 25 augustus 2022 bij museumpark Archeon ten overstaan van het 25e internationale Limescongres. In de bijlage is de beantwoording van deze vragen opgenomen. Tevens is de eerdere besluitvorming door het college en de ondertekende intentieverklaring als bijlage toegevoegd bij dit voorstel.

    Voorgesteld besluit

    1. De beantwoording van de artikel 40 vragen van raadslid De Groot Slagter over de intentieverklaring Zwammerdamschepencollectie en museum vast te stellen;
    2. de beantwoording via de griffie aan de raad toe te sturen.

  33. 4.4.e

    Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde Gemeenteraad heeft mevrouw Thoomes vragen gesteld met betrekking tot begrijpelijke overheidscommunicatie. Deze vragen worden met bijgaande brief beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40 vragen van de mevrouw Thoomes (GroenLinks) te beantwoorden met bijgaande brief.

  34. 4.4.f

  35. 4.4.g

  36. 4.4.h

    Het CDA merkt op dat de horeca- en eetgelegenheden in Boskoop, met name in de zomer, goed bezocht worden.
    Met name nabij horecagelegenheden wil men snel van fastfood/afval af, vooral omdat het smerig of vet is. Bezoekers zijn dan ook niet bereid om het afval mee naar huis te nemen. De voorzieningen, zowel vanuit de ondernemer als de gemeente, moeten op dit gedrag aansluiten.
    Daarbij kent de mate van vervuiling op dit soort locaties sterke pieken, zoals bijvoorbeeld tijdens de weekmarkt, evenementen of koopzondagen. Alhoewel hier vanzelfsprekend al op geanticipeerd wordt zal de werkwijze en bedrijfsvoering vanuit de gemeente worden geëvalueerd.
    In overleg met ondernemers nemen we voor volgend seizoen passende maatregelen.

    Voorgesteld besluit

    1. Akkoord gaan met de beantwoording van de Artikel 40 vragen CDA inzake reiniging Boskoop.

  37. 4.4.i

    Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde kunnen raadsleden schriftelijk vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. Mevrouw Thoomes van Groen Links heeft vragen gesteld over de Regionale Energie Strategie (RES) en de Module Energie van het Omgevingsbeleid van Provincie Zuid-Holland. In de vastgestelde brief worden deze vragen beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40 vragen van Groen Links te beantwoorden met bijgevoegde brief.

  38. 4.4.j

  39. 4.4.k

  40. 4.4.l

  41. 4.4.m

  42. 4.4.n

  43. 5

    Het tijdelijke hondenlosloopgebied in bedrijventerrein Steekterpoort komt te vervallen. Het perceel is verkocht en wordt in afzienbare tijd ontwikkeld. Samen met de gebruikers, o.a. Stichting Alphense Hondenbezitter (hierna AHB), heeft de gemeente gezocht naar vervangende locatie.
    Het recent aangekochte perceel aan het Goudse Rijpad is mogelijk geschikt om het veelgebruikte losloopgebied te vervangen. De afgelopen weken is, o.a. met een enquête, onderzocht hoe het beste invulling gegeven kan worden aan de wensen vanuit de samenleving.
    Uit het onderzoek komt naar voren dat een combinatie van een deel verhuur en een deel openbaar het beste aansluit bij de behoefte van de hondenbezitters in de gemeente. Door deze combinatie wordt tegemoet gekomen aan de wens voor een openbaar toegankelijke locatie, wordt ruimte geboden aan initiatieven en wordt de sociale veiligheid op het openbare deel vergroot. De huurder fungeert hierbij als een gastheer voor de gehele locatie.
    Na vaststelling van dit voorstel wordt een selectieprocedure opgestart om een geschikte huurder te vinden. Daarnaast wordt met de betrokken partijen een inrichtingsplan opgesteld voor het openbare deel. De kosten voor realisatie van het openbare deel wordt geraamd op € 302.700,-

    Stemuitslag

    voor 61%
    tegen 39%
    voor
    CDA (5), D66 (4), NieuwElan (8), SGP (1), VVD (5)
    tegen
    ChristenUnie (2), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (6), PvdA (2), RijnGouweLokaal (2), SP (2)

    Voorgesteld besluit

    1. In navolging van het besluit van 15 januari 2019 met betrekking tot het aanleggen van een hondenlosloopgebied ter vervanging van het huidige losloopgebied aan de Steekterpoort het scenario ‘deels openbaar, deels gesloten’ te realiseren op het perceel aan het Goudse Rijpad;
    2. Een selectieprocedure op te zetten teneinde een geschikte huurder te vinden voor het ‘gesloten’ deel;
    3. Een investeringsbudget voor het inrichten van het openbare deel van het terrein beschikbaar te stellen van € 302.700,- en hiervoor de 18e wijziging van de programmabegroting 2022 vast te stellen;
    4. De hieruit voortvloeiende structurele afschrijving en rente lasten van afgerond € 16.429,- vanaf 2023 voor 25 jaar beschikbaar te stellen en te dekken ten laste van het begrotingsresultaat;
    5. Vanaf 2023 een budget voor structurele beheer- en onderhoudskosten van het openbare deel beschikbaar te stellen van € 41.900,- en deze te dekken ten laste van het begrotingsresultaat;
    6. De voortvloeiende netto huuropbrengst uit het te verhuren deel ten gunste te brengen van het begrotingsresultaat;
    7. Mocht na doorlopen van de selectieprocedure geen huurder gevonden worden, dan wordt een klein openbaar losloopgebied aangelegd (budgetaanvraag blijft gelijk)

    ps De kapitaallasten worden via de Najaarsnota geregeld na vaststelling van de primitieve begroting voor 2023.

    Besluit

    De raad besluit met 23 stemmen voor (NE, VVD, CDA, SGP en D66) ter vervanging van het huidige losloopgebied aan de Steekterpoort het scenario ‘deels openbaar, deels gesloten’ te realiseren op het perceel aan het Goudse Rijpad, tot een selectieprocedure voor een geschikte huurder voor het gesloten deel, een investeringsbudget voor het inrichten van het openbare deel van het terrein beschikbaar te stellen van € 302.700,-, alsmede budgetten voor structurele beheer- en onderhoudskosten van het openbare deel.

  44. 6

    In 2017 is door de drie Rijnstreekgemeenten de Centrumregeling Participatiewet Rijnstreek vastgesteld. Hierin is vastgelegd dat Alphen aan den Rijn een aantal taken van de Participatiewet uitvoert voor Nieuwkoop en Kaag en Braassem. De precieze uitvoering van deze taken en de vergoeding daarvoor is vastgelegd in een Dienstverleningsovereenkomst (DVO). Inmiddels voert Alphen aan den Rijn ook taken uit met betrekking tot de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, de Wet inburgering 2021 en de Leerplichtwet. Daarnaast zijn afspraken gemaakt over de uitvoering van taken maatschappelijke zorg: Alphen aan den Rijn heeft een subsidieregeling voor Opvang gepubliceerd en zal voor de drie gemeenten overeenkomsten sluiten voor de uitvoering van Ondersteuning met wonen. Met de ontwerp wijziging van de centrumregeling worden ook deze taken opgenomen in de regeling.
    Sinds 1 juli 2022 is de wet “Versterken van de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen” van kracht. Deze wet versterkt de positie bij besluitvorming en de controlerende rol van gemeenteraden. De raad heeft hiermee de mogelijkheid vooraf een zienswijze te geven bij het treffen of wijzigen van een GR waaraan de colleges deelnemen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (6), NieuwElan (8), PvdA (2), RijnGouweLokaal (2), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Voorgesteld besluit

    Geen zienswijze naar voren te brengen op de voorgestelde wijziging van de Gemeenschappelijke regeling Centrumregeling Sociaal domein Rijnstreek.

    Besluit

    De raad besluit geen zienswijze in te dienen op de ontwerp Centrumregeling Sociaal Domein Rijnstreek.

  45. 7

    Van 6 mei tot en met 16 juni 2022 heeft het ontwerpbestemmingsplan Tuinstraat e.o., Boskoop voor een ieder ter inzage gelegen. Het plan voorziet in het transformeren van enkele locaties nabij de Tuinstraat te Boskoop; het sierteeltperceel ten oosten van de Tuinstraat verandert naar particuliere tuinen en openbaar gebied (met behoud van de aanwezige cultuurhistorische objecten) en enkele sierteeltrestanten aan de Tuinstraat 80 en 82 en de Biezen 111 worden aan de woonpercelen op deze locaties toegevoegd. Tijdens de inzageperiode zijn op het ontwerpbestemmingsplan drie zienswijzen ingekomen. Deze zienswijzen geven aanleiding de gemeenteraad voor te stellen om het bestemmingsplan op enkele punten gewijzigd vast te stellen. Verwezen wordt naar het bijbehorende raadsvoorstel en –besluit en de daarvan deel uitmakende bijlagen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (6), NieuwElan (8), PvdA (2), RijnGouweLokaal (2), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Besluit

    Het bestemmingsplan Tuinstraat e.o. Boskoop wordt unaniem vastgesteld.

  46. 8

    De Handreiking Duurzame Mobiliteit is een beleidsdocument dat is voortgevloeid uit de gemeentelijke omgevingsvisie ‘’Groene gemeente met lef!’’ en dient richting te geven aan het consolideren van duurzame mobiliteit in gebiedsontwikkelingen.
    Het gebruiken van de handreiking moet handvatten geven om het gesprek met ontwikkelaars en stedenbouwkundige ontwerpers al in een vroeg stadium van planvorming aan te gaan.
    Het college vraagt de raad om wensen en bedenkingen voor de Handreiking Duurzame Mobiliteit mee te geven.

    Stemuitslag

    voor 97%
    tegen 3%
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), GroenLinks (6), NieuwElan (8), PvdA (2), RijnGouweLokaal (2), SGP (1), SP (2), VVD (5)
    tegen
    Forum voor Democratie (1)

    Voorgesteld besluit

    1 De Nota van zienswijzen en ambtshalve aanpassingen naar aanleiding van het ontwerpbestemmingsplan Tuinstraat e.o., Boskoop (bijlage 1) vast te stellen;
    2 Met inachtneming van de beslispunt 1, het bestemmingsplan Tuinstraat e.o., Boskoop met identificatienummer NL.IMRO.0484.BKtuinstraateo-VA01, met de bijbehorende bestanden, gewijzigd vast te stellen;
    3 De analoge afgeleide verbeelding van het bestemmingsplan Tuinstraat e.o., Boskoop gewijzigd vast te stellen;
    4 Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, tweede lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening, omdat de kosten van de grondexploitatie anderszins verzekerd zijn.

    Besluit

    De raad geeft vijf wensen aan het college mee over de Handreiking duurzame mobiliteit. FvD stemt tegen.

  47. 9

    Tussen de N11, de Goudse Schouw en de Tankval/de Gouwenlandlaan (op bedrijventerrein De Schans II) is de realisatie van een hotel met bijbehorende voorzieningen beoogd. Het hotel kent een hoogte van maximaal 35 meter (maximaal 8 verdiepingen). Het initiatief kan niet worden gerealiseerd op grond van de ter plaatse geldende beheersverordening 'De Schans en De Vork' en het bestemmingsplan 'N11 - Goudse Schouw', omdat de gewenste ontwikkeling niet binnen de geldende bestemmingen (groen, water en maatschappelijk) past. Om de gewenste ontwikkeling planologisch-juridisch mogelijk te maken, is een procedure tot vaststelling van een nieuw bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 Wet ruimtelijke ordening (Wro) noodzakelijk. Met voorliggend bestemmingsplan ‘Hotel Goudse Schouw-N11, Alphen aan den Rijn’ wordt voorzien in een actueel ruimtelijk juridisch kader.
    Vooruitlopend op de procedure tot terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan is op 19 mei 2021 een digitale informatiebijeenkomst georganiseerd. De ontwerpstukken zijn voor een ieder ter inzage gelegd voor een periode van zes weken. In deze periode zijn twee zienswijzen op
    het ontwerp bestemmingsplan ingediend. Dit voorstel ziet toe op het beantwoorden van de ingediende zienswijzen en het vaststellen van het bestemmingsplan ‘Hotel Goudse Schouw-N11, Alphen aan den Rijn’.
    Voor nadere informatie wordt naar het bijbehorende raadsvoorstel en -besluit verwezen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (6), NieuwElan (8), PvdA (2), RijnGouweLokaal (2), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Voorgesteld besluit

    1 De Nota van zienswijzen en ambtshalve aanpassingen naar aanleiding van het ontwerpbestemmingsplan Tuinstraat e.o., Boskoop (bijlage 1) vast te stellen;
    2 Met inachtneming van de beslispunt 1, het bestemmingsplan Tuinstraat e.o., Boskoop met identificatienummer NL.IMRO.0484.BKtuinstraateo-VA01, met de bijbehorende bestanden, gewijzigd vast te stellen;
    3 De analoge afgeleide verbeelding van het bestemmingsplan Tuinstraat e.o., Boskoop gewijzigd vast te stellen;
    4 Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, tweede lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening, omdat de kosten van de grondexploitatie anderszins verzekerd zijn.

    Besluit

    De raad stelt het bestemmingsplan Hotel Goudse Schouw-N11 unaniem vast.

  48. 10

    De beoogde planontwikkeling aan de Mendelweg 1 staat sinds 2019 al in de planning. De locatie is bestuurlijk aangewezen voor sociale woningbouw en toegewezen aan Woonforte als preferente aanbieder van sociale huurwoningen voor de kern Boskoop. Afgelopen jaar is het plan verder uitgewerkt. Aangezien de locatie door middel van actief grondbeleid wordt ontwikkeld, stelt het college de raad voor om een grondexploitatie te openen en vast te stellen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (6), NieuwElan (8), PvdA (2), RijnGouweLokaal (2), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Voorgesteld besluit

    1 om een grondexploitatie voor de locatie Mendelweg 1 te openen en de grondexploitatie en daarbij behorende bijlagen vast te stellen.
    2 om een verliesvoorziening te treffen ter grootte van € 329.375,- op contante waarde per 01-01-2022.
    3 deze verliesvoorziening als volgt te dekken:
    a. een bedrag van € 135.000,- (zijnde de locatiespecifieke kosten ten behoeve van oeverbeschoeiing) ten laste van de Reserve vereveningsfonds sociale woningbouw te brengen en
    b. het restant, zijnde € 194.375,- te dekken ten laste van de Reserve grondexploitaties.
    4. De financiële gevolgen op te nemen en te verwerken in de begroting bij de eerstvolgende actualisatie van het Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG) in 2023.

    Besluit

    De (geheime) grondexploitatie Mendelweg wordt unaniem geopend. De financiële consequenties worden betrokken bij de eerstvolgende actualisatie van het MPG.

  49. 11

    Van 16 juni tot en met 28 juli 2022 heeft het ontwerpbestemmingsplan ‘Gnephoek 15-17, Alphen aan den Rijn’ ter inzage gelegen. Het bestemmingsplan voorziet in de bouw van 2 nieuwbouwwoningen op de locatie Gnephoek 15-17. In de bestaande situatie bevindt zich hier een verouderde en leegstaande burgerwoning. Met het plan wordt een ruimtelijke kwaliteitsslag gemaakt en zal het woon- en leefklimaat worden verbeterd. Er zijn geen zienswijzen ingediend
    tegen het plan gedurende de ter inzage legging van het ontwerpbestemmingsplan. Dit geeft aanleiding om aan de gemeenteraad voor te stellen het bestemmingsplan ‘Gnephoek 15-17, Alphen aan den Rijn’ ongewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan.
    Voor meer toelichting wordt verwezen naar het bijbehorende raadsvoorstel en –besluit en de daarvan deel uitmakende bijlagen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (6), NieuwElan (8), PvdA (2), RijnGouweLokaal (2), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Voorgesteld besluit

    1. Het bestemmingsplan ‘Gnephoek 15- 17, Alphen aan den Rijn’ met Identificatienummer NL.IMRO.0484.Agnephoek15en17-VA01 ongewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan.
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, tweede lid onder a van de Wet ruimtelijke ordening, omdat de kosten van de grondexploitatie anderszins verzekerd zijn.

    Besluit

    Het bestemmingsplan Gnephoek 15-17 wordt unaniem vastgesteld.

  50. 12

    De gemeente Alphen aan den Rijn neemt deel in een aantal gemeenschappelijke regelingen. De gemeenschappelijke regeling Serviceorganisatie Zorg is een nieuwe regeling per 2023. Zij kopen de jeugdhulp in voor de deelnemende gemeenten. De Serviceorganisatie Zorg vervangt de Tijdelijke Werk Organisatie (TWO) die voorheen deze taken uitvoerde.
    Het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling Serviceorganisatie Zorg heeft een conceptbegroting voor het jaar 2023 opgesteld voor de aan hen opgedragen taken. Artikel 35 van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) bepaalt dat de raden van de deelnemende gemeenten acht weken de tijd hebben om hun zienswijzen op de ontwerpbegrotingen kenbaar te maken.

    Stemuitslag

    voor 97%
    tegen 3%
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), GroenLinks (6), NieuwElan (8), PvdA (2), RijnGouweLokaal (2), SGP (1), SP (2), VVD (5)
    tegen
    Forum voor Democratie (1)

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de conceptbegroting 2023 van de gemeenschappelijke regeling Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland
    2. De structurele bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Serviceorganisatie Zorg van in totaal € 154.960,- op te nemen in de begroting en te dekken ten laste van de stelpost verbonden partijen;
    3. Zienswijzen / reactie conform het bijgevoegde concept te versturen naar de geadresseerde gemeenschappelijke regeling.

    Besluit

    De raad stemt in met de zienswijze op de conceptbegroting van de GR SOZ 2023 en stelt de middelen beschikbaar. Met een stem tegen van FvD.

  51. 13

    Besluit

    Wethouder Noordermeer is graag bereid deze motie over te nemen met dien verstande dat het gevraagde budget verdeeld wordt over zowel materieel als immaterieel erfgoed. Verder stelt zij voor dit budget vooralsnog voor 2023 ter beschikking te stellen. In 2023 is een evaluatie van het erfgoedbeleid voorzien op basis waarvan een erfgoedvisie wordt opgesteld. Dat is goed moment om over het budget van het erfgoedfonds voor de verdere jaren te spreken.


    Met deze toezegging wordt motie niet in stemming gebracht.