Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

donderdag 19 mei 2022

20:00 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
J.W.E. Spies
Toelichting

De vergadering wordt uitgezonden via de livestream.
Mededelingen voor raadsleden:
Vragen voor agendapunt 3 kunt u tot 12.00 op de dag van de vergadering aanmelden.
Een stemverklaring bij een hamerstuk dient u vooraf aan  te melden.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    Agendapunt 9 “Emissieloze zone Alphen aan den Rijn” zal eerst in commissieverband worden besproken en komt vanavond te vervallen.

  2. 1.1

    Besluit

    Woorden van dank en waardering voor de grote inzet van beide wethouders voor de gemeente Alphen aan den Rijn gedurende een lange periode.

  3. 1.2

  4. 1.3
    Benoemingen
  5. 1.3.a

    Besluit

    Na een schriftelijke geheime stemming waarin 36 geldige stembriefjes zijn ingevuld, worden mevrouw Noordermeer-Krommendam (33 stemmen) , en de heren Van As (34 stemmen), Schotanus (35 stemmen) , Van den Ham (34 stemmen) en Breeuwsma (34 stemmen) benoemd tot wethouder en vindt beëdiging plaats.

  6. 1.3.b

    toe te laten als lid van de gemeenteraad:
    de heer P.T.F. (Frans) Langerak
    de heer P.A.G. (Peter) Versteeg
    de heer K.C. (Koen) Verwoerd

    Besluit

    Door de benoeming van een aantal wethouders, is een aantal vacatures in de raad ontstaan die door nieuwe raadsleden toe te laten, kunnen worden ingevuld. Door verblijf in het buitenland van een kandidaat raadslid kan één vacature (fractie VVD) nog niet worden ingevuld.


    De commissie onderzoek geloofsbrieven constateert dat er geen beletselen zijn om de nieuw benoemde leden toe te laten. De heren Langerak (NieuwElan), Versteeg (NieuwElan) en Verwoerd (D66) worden vervolgens toegelaten en beëdigd.

  7. 1.3.c

    Besluit

    De heren Bremer en Bremmer worden benoemd en beëdigd als commissielid voor de fractie van de PvdA respectievelijk SGP.

  8. 1.3.d

    Besluit

    De raad stemt in met een aantal benoemingen uit de raad en de instelling van de raadsklankbordgroep Omgevingswet.

  9. 3

    Besluit

    Hier wordt geen gebruik van gemaakt.

  10. 4

    Op de inhoud van de op de lijst staande mededelingen en brieven wordt niet ingegaan tijdens de raadsvergadering. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de afdoeningsadviezen. Raadsleden kunnen voorstellen (incl. argumenten) het afdoeningsadvies te wijzigen.

  11. 4.1
    Ingekomen mededelingen en brieven van het college
  12. 4.1.a

    Op 15 februari jl. heeft het college de woonruimteverdeling voor het experiment Zaagmolenweg vastgesteld. Voor de woningen aan de Zaagmolenweg is door Woonforte en de gemeente de wens geuit om huurders vaste huurcontracten te geven. Daarbij vinden wij het ook belangrijk dat huurders hun opgebouwde inschrijftijd bij Huren in Holland Rijnland behouden. Dit is nodig om de doorstroming op deze locatie op gang te houden. De Huisvestingsverordening Holland Rijnland sluit uit dat huurders hun opgebouwde inschrijftijd mogen behouden bij een vast huurcontract. Om dit mogelijk te maken is een aanvullend criterium in het experiment nodig. Het college besluit hiermee dat huurders die een woning accepteren op de locatie Zaagmolenweg en een vast huurcontract sluiten hun opgebouwde inschrijftijd op Huren In Holland Rijnland behouden.

    Voorgesteld besluit

    Met de experimentstatus van de Zaagmolenweg mogelijk maken dat huurders die een woning accepteren op de locatie Zaagmolenweg en een vast huurcontract sluiten hun opgebouwde inschrijftijd bij Huren in Holland Rijnland behouden.

  13. 4.1.a

    Het college heeft op 23 november 2021 besloten om een overeenkomst te besluiten met Woonforte om aan de Zaagmolenweg in Alphen aan den Rijn 91 tijdelijke woningen te realiseren voor inwoners die nu onvoldoende kans maken op de woningmarkt. De woningen worden voor een periode van 15 tot 20 jaar gerealiseerd. Omdat het tijdelijke woningen betreft, vindt de verdeling van de woningen plaats op basis van de experimenteerruimte zoals beschreven in artikel 17 van de huisvestingsverordening Holland Rijnland. Voor de aanvang van het experiment is een collegebesluit nodig over de verdeling. Op basis van gegevens over inwoners die onvoldoende kans maken op de woningmarkt zijn de gemeente en Woonforte gekomen tot een woonruimteverdeling voor de Zaagmolenweg. Deze verdeling dient – na gebleken succes - als uitgangspunt gehanteerd te worden voor toekomstige vergelijkbare woonprojecten.

    Voorgesteld besluit

    • De woonruimteverdeling voor het experiment Zaagmolenweg vaststellen om te voldoen aan de vereisten van de Huisvestingsverordening Holland Rijnland. Daarmee wordt besloten tot de volgende verdeling van de 91 tijdelijke woningen voor inwoners die nu onvoldoende kans maken op de woningmarkt:
    o 54 woningen (60%) voor jongeren tot en met 28 jaar;
    o 9 woningen (10%) voor inwoners die wonen via de contingentregeling;
    o 9 woningen (10%) voor statushouders;
    o 19 woningen (20%) voor herstarters (spoedzoekers met multi-problematiek die buiten de bestaande regelingen vallen);
    • bovenstaande verdeling als uitgangspunt te hanteren bij toekomstige woonprojecten voor inwoners die nu onvoldoende kans maken op de woningmarkt, mits uit het experiment blijkt dat het werkbaar en effectief is.

  14. 4.1.b

    Binnen de regio Holland Rijnland werken gemeenten, provincie, waterschappen, de netbeheerder en vele andere betrokken partijen intensief samen rondom verduurzaming en de energietransitie. In het verlengde van het Regionale Energieakkoord uit 2017 is de afgelopen jaren door de regiopartijen gewerkt aan de ontwikkeling van de Regionale Energiestrategie 1.0. In de zomer van 2021 is de RES 1.0 vastgesteld, ook in de raad van Alphen aan den Rijn. Daarbij zijn wel een motie en een amendement aangenomen. De motie ziet toe op het betrekken van de Raad via de Raadsklankbordgroep Omgevingswet bij de uitvoering van de RES 1.0. Het amendement ziet toe op het schrappen van de zoekgebieden voor wind, en het opnieuw zoeken naar gebieden of locaties voor windenergie, samen met inwoners en stakeholders.
    De uitvoering van de RES 1.0 krijgt vooral lokaal invulling (lokale projecten, maatregelen etc.) onder regie van regiopartijen zelf. Deels zullen activiteiten op regionale schaal invulling krijgen. Bijvoorbeeld als dat efficiency voordelen biedt of als ze vanuit de inhoud vragen om bovenlokale afstemming. Om meer richting te geven aan het vervolg van de activiteiten in het kader van de uitvoering is een ondersteuningsprogramma opgesteld. Dit gaat met name in op het samenspel tussen lokale uitvoering en regionale ondersteuning.
    In het PHO+ Energie van 22 december 2021 hebben de gemeenten een voorkeur uitgesproken over drie voorliggende opties met betrekking tot (de omvang van) het ondersteuningsprogramma. Op basis van deze voorkeur is het Ondersteuningsprogramma Uitvoering RES 1.0 opgesteld, dat nu ter kennisname voorligt.

    Voorgesteld besluit

    * Kennis te nemen van het Ondersteuningsprogramma Uitvoering RES 1.0 van Holland Rijnland;
    * De raad middels bijgevoegde raadsinformatiebrief te informeren over dit Ondersteuningsprogramma
    van regio Holland Rijnland voor de uitvoering van de RES 1.0

    Besluit

    Het collegebesluit Ondersteuningsprogramma RES 1.0 zal in de Klankbordgroep Omgevingswet worden besproken.

  15. 4.1.c

    Sinds de motie ‘Groene scholen en schoolpleinen’ is aangenomen, d.d. april 2019, stimuleert de gemeente actief de aanleg van GroenBlauwe schoolpleinen bij Alphense basis- en middelbare scholen. Per brief wil het college de gemeenteraad informeren over de stand van zaken qua interesse en deelname. Na twee jaar uitvoer van de motie merkt de gemeente dat de interesse bij scholen, directeuren en leerlingen voor dit thema groot is. Tegelijk zien we dat de daadwerkelijke uitvoer en aanleg van een groener schoolplein lastiger is. Inmiddels zijn zes aanvragen voor cofinanciering aangevraagd, en biedt de gemeente bij diverse scholen hulp in natura. Het ontwikkelde hulpaanbod is vooralsnog beschikbaar en bestaat uit een financiële bijdrage (cofinanciering), hulp in natura (vergroeningsactie) en een aansluitend educatieprogramma vanuit NME Avifauna. Deze koers blijven we vervolgen waar bij voortdurend succes gezocht wordt naar structurele verankering binnen het programma duurzaamheid.

    Voorgesteld besluit

    Het college besluit de gemeenteraad te informeren met bijgevoegde brief over de uitvoer van de motie 'Groene scholen en Schoolpleinen'.

  16. 4.1.d

    Wethouder Van Velzen stelt voor namens het college een brief te sturen aan de provinciale Statencommissie Bestuur, Maatschappij en Middelen (BMM) over het Provinciaal Archeologisch Depot. Op woensdag 16 februari spreekt de wethouder in bij de commissie, die dan vergadert over de locatie van het Provinciaal Archeologisch Depot. De inspreektijd is maximaal vijf minuten, reden waarom een brief vanuit het college als ondersteuning wenselijk is. Na instemming door het college, wordt de brief via een collegevoorstel alsnog aan de agenda toegevoegd.

  17. 4.1.e

    De afgelopen weken is schuldhulpverleningsorganisatie PLANgroep negatief in het nieuws geweest. PLANgroep is een landelijk werkende organisatie. De gemeente Alphen aan den Rijn heeft een deel van het schuldhulpverleningstraject uitbesteed aan deze organisatie.
    In een brief informeert het college de raad over de stand van zaken van de dienstverlening van PLANgroep in Alphen aan den Rijn.

    Voorgesteld besluit

    De raadsinformatiebrief over Plangroep te versturen.

  18. 4.1.f

    De intentieovereenkomst Beter bereikbaar Gouwe is aangepast naar aanleiding van de besluitvorming in de raden en staten. De inzet is om deze op 12 maart 2022 te ondertekenen.

    Voorgesteld besluit

    Kennis te nemen van de aangepaste intentieovereenkomst Beter bereikbaar Gouwe (eerder besloten in het college van 9 november 2021)

  19. 4.1.g

    Onlangs is de nieuwe woonvisie door de gemeenteraad vastgesteld. In de nieuwe woonvisie zijn nieuwe normen vastgesteld die dienen te worden gehanteerd bij het realiseren van nieuwbouw. Echter zijn er woningbouwprojecten die reeds zijn vastgesteld en nog niet zijn opgeleverd, projecten waarbij de anterieure overeenkomst is getekend of projecten die in een ver gevorderd stadium verkeren waardoor het niet mogelijk is om de nieuwe normen te hanteren. In de bijlage ‘planlijst oude normen’ treft u een overzicht van alle woningbouwprojecten die niet onder de normen van de nieuwe woonvisie vallen.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met de stand van zaken planlijst ‘oude normen’ en deze met de raad te delen.

  20. 4.1.h

    De Jostiband heeft 24 uur muziek gemaakt om geld op te halen voor Bake4Ukraine, een goed doel waar de bandleden een nauw contact mee hebben. Het gemeentebestuur ondersteunt deze actie met een bijdrage van € 15.000.

    Voorgesteld besluit

    - Een bedrag van € 15.000 euro te doneren aan de actie van Jostiband t.b.v. Oekraïne
    - Dit bedrag te dekken vanuit het lopende exploitatiebudget voor kleine evenementen

  21. 4.1.i

    Tijdens de coronapandemie zijn op verschillende feestdagen de winkeltijden verruimd. Het idee achter de verruimingen was dat het winkelend publiek beter gespreid kon worden en daarmee de coronamaatregelen beter nageleefd en gehandhaafd konden worden. Om te onderzoeken of de verruiming tot spreiding van winkelend publiek heeft geleid en of er behoefte is aan een permanente verruiming, is er een evaluatie uitgevoerd. Het onderzoek heeft geen eenduidige c.q. valide onderzoeksresultaten opgeleverd. De raad wordt hier nu over geïnformeerd.

    Voorgesteld besluit

    De raadsinformatiebrief versturen aan de gemeenteraad.

  22. 4.1.j

    Het college verzoekt Provinciale Staten om een voortvarende aanpak van de onveiligheid van de kruising Heerewegh-N209 bij Benthuizen. De groeiende trend van ongevallen baart het college al jaren zorgen. Provinciale Staten kan besluiten om deze kruising op te nemen in de projectprogrammering van het Provinciaal Kaderbesluit Bereikbaarheid 2023.

    Voorgesteld besluit

    • In te stemmen met het verzenden van de collegebrief aan Provinciale Staten van Zuid-Holland
    • De brief ter kennisname aan te bieden aan de Raad en het Dorpsoverleg Benthuizen

  23. 4.1.k

    Om Hazerswoude-Dorp toegankelijk, leefbaarheid en veilig te houden is de Dorpsstraat recentelijk heringericht. Ondanks deze herinrichting ontstaan er door het vrachtverkeer alweer de eerste verzakkingen en beschadigingen aan de weg, en moeten auto’s en fietsers over de stoep rijden bij het passeren van deze grote voertuigen. Daarom heeft Gemeente Alphen aan den Rijn een verkeersbesluit met een vrachtwagenverbod voor de Dorpsstraat opgesteld. Uit de communicatie met direct betrokkenen en uit de 14 reacties die zijn binnengekomen op het voorgenomen verkeersbesluit blijkt dat met name de ondernemers in het gebied onvoldoende betrokken zijn bij het participatieproces. Hiervoor heeft Gemeente Alphen aan den Rijn haar excuses aangeboden en is besloten om samen met onder andere de ondernemers aan de Dorpsstraat opnieuw te kijken naar een geschikte oplossing voor de verkeersproblematiek.

    Voorgesteld besluit

    Bijgevoegde concept-brief vaststellen en verzenden waarin de raad wordt geïnformeerd over intrekken verkeersbesluit Dorpsstraat te Hazerswoude-Dorp en opnieuw doorlopen participatieproces.

  24. 4.1.l

    In juli 2021 is de bundel Preventie van start gegaan. Participe, Kwadraad en Alphen Vitaal zijn de partijen die preventief en flexibel inspelen op nieuwe maatschappelijke vraagstukken die (gaan) spelen binnen onze samenleving. Door middel van deze Raadsinformatiebrief wordt de raad geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot de bundel preventie, de belangrijkste maatschappelijke vraagstukken die zijn opgehaald als gevolg van de coronapandemie en de wijze waarop partijen momenteel extra inzet plegen.
    Deze Raadsinformatiebrief over Preventie zal mede ingaan op de wijze waarop er vanuit preventie wordt geacteerd om samen met het onderwijs, jeugdhulp en jeugdgezondheidszorg te komen tot een optimale verbinding tussen onderwijs en jeugdzorg. Hiermee wordt opvolging gegeven aan de motie 'Ambassadeurs GO! Verbinding onderwijs/jeugdhulp (29 oktober 2020)'.
    De buurtsportcoaches van Alphen Vitaal vallen niet onder de Subsidieregeling Preventie Gemeente Alphen aan den Rijn 2021, maar werken volledig samen met Participe en Kwadraad aan de doelstellingen van de bundel.

    Voorgesteld besluit

    De raad informeren over de stand van zaken met betrekking tot de bundel Preventie door middel van bijgaande Raadsinformatiebrief.

  25. 4.1.m

    De kinderopvangtoeslagenaffaire heeft ook inwoners van Alphen aan den Rijn getroffen. De compensatie en rechtmatige financiële afhandeling wordt door de Belastingdienst afgehandeld. Door deze affaire zijn bij de gedupeerden daarnaast vaak (andere) zware financiële problemen ontstaan, wat veelal resulteert in multiproblematiek binnen deze gezinnen. De Gemeente Alphen aan den Rijn ondersteunt deze inwoners waar mogelijk om samen weer grip te krijgen op de situatie. De raad wordt per brief geïnformeerd over de stand van zaken van de ondersteuning aan gedupeerde ouders door de toeslagenaffaire.

    Voorgesteld besluit

    De raad door middel van bijgevoegde brief informeren over de stand van zaken van gedupeerde ouders door de toeslagenaffaire.

  26. 4.1.n

    Op 15 december 2021 is de wijziging vastgesteld van de Wet publieke gezondheid vanwege het opnemen daarin van een gemeentelijke taak om een prenataal huisbezoek aan zwangeren en/of hun gezinnen in een kwetsbare situatie (PHB) te (laten) verrichten. Het gaat om een nieuwe gemeentelijke taak die wordt toegevoegd aan de taken voor de jeugdgezondheidszorg (JGZ), in Alphen aan den Rijn uitgevoerd door de GGD Hollands Midden.
    Samen met regiogemeenten en de GGD bereidt de gemeente Alphen aan den Rijn de uitvoering van het PHB voor.

    Voorgesteld besluit

    De raad door middel van bijgevoegde ledenbrief van de VNG informeren over het Prenataal Huisbezoek.

  27. 4.1.o

    Tijdens geplande onderhoudswerkzaamheden aan de Koningin Julianabrug in Alphen aan den Rijn is ter hoogte van de Hooftstraat, schade aan de oostelijke aanbrug (fiets- en wandelpad) ontdekt. Om de herstelwerkzaamheden aan de Koningin Julianabrug mogelijk te maken, heeft de gemeenteraad hiervoor een budget beschikbaar gesteld. Het is de bedoeling om de herstelwerkzaamheden onder regie van de provincie Zuid-Holland te laten uitvoeren. Hiertoe gaan de gemeente Alphen aan den Rijn en de provincie Zuid-Holland een uitvoeringsovereenkomst aan.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met:
    - het uitvoeren van de herstelwerkzaamheden aan de oostelijke aanbrug en de maatregelen aan de westelijke aanbrug van de Koningin Julianabrug te laten plaatsvinden onder regie van de provincie Zuid-Holland;
    - het aangaan van bijgevoegde uitvoeringsovereenkomst met de provincie Zuid-Holland;
    - wethouder Schotanus te mandateren om de uitvoeringsovereenkomst namens het college aan te gaan, tekstuele wijzigingen door te voeren in de uitvoeringsovereenkomst en conform bijgevoegd volmacht van de burgemeester tot ondertekening ervan over te gaan.

  28. 4.1.p

    Het college heeft een zoekopdracht vastgesteld voor een haalbaarheidsonderzoek en mogelijke locatie voor een multifunctionele accommodatie in Hazerswoude Rijndijk. Deze is eind april 2021 vastgesteld (376988). Een belangrijk element in deze zoekopdracht is brede participatie met het dorpsoverleg, maatschappelijke partijen (onderwijs, sport, zorg) en vertegenwoordigers van gebruikers van de Som. Het college geeft in de raadsbrief een stand van zaken van de uitvoering.

    Voorgesteld besluit

    De bijgevoegde raadsbrief met de stand van zaken van het haalbaarheidsonderzoek multifunctionele accommodatie Hazerswoude Rijndijk door te sturen naar de gemeenteraad.

  29. 4.1.q

    De kosten voor energie stijgen fors voor huishoudens. Om huishoudens met een laag inkomen te ondersteunen heeft het Rijk extra middelen beschikbaar gesteld om deze groep een eenmalige energietoeslag toe te kennen. De uitvoering ligt bij de gemeenten.
    Om hier zo snel mogelijk te beginnen gaan we starten met de ambtshalve uitbetalingen.
    Hiertoe stelt het college de beleidsregels ambtshalve verstrekking van eenmalige energietoeslag 2022 Alphen aan den Rijn vast.
    Daarnaast zal het mogelijk gemaakt worden voor de overige minima om de energietoeslag aan te vragen. De beleidsregels hiervoor volgen op een later moment.

    Voorgesteld besluit

    • De beleidsregels ambtshalve verstrekking van eenmalige energietoeslag 2022 Alphen aan den Rijn vaststellen;
    • Gezien de gewenste spoedige uitvoering van het uitbetalen van de energietoeslag, vooruitlopend op het formeel beschikbaar komen van de financiering, te starten met het ambtshalve verstrekken van de eenmalige energietoeslag;
    • De middelen vanuit het Rijk voor de energietoeslag hiervoor beschikbaar stellen.
  30. 4.1.r

    Ter informatie de halfjaar-rapportages met een overzicht van de activiteiten die in 2021 op het gebied van sport en bewegen hebben plaatsgevonden. Stuk voor stuk in het kader van gemeente Alphen aan den Rijn als European City of Sport. Met onze maatschappelijke partners zoals Alphen Vitaal in hun faciliterende en stimulerende rol, steeds een stapje dichter bij ons doel: sport en bewegen voor iedereen, zowel nu als in de toekomst. Het jaaroverzicht en memo wordt ter informatie aan de gemeenteraad aangeboden.

  31. 4.1.s

  32. 4.1.t

    Als rechtspersoon met een wettelijke taak levert Stichting HALT kortlopende interventies ter voorkoming, bestrijding en bestraffing van jeugdcriminaliteit. Doel is het terugdringen van jeugdcriminaliteit en zo een bijdrage leveren aan een veilige en leefbare samenleving.
    Stichting HALT heeft voor de Gemeente Alphen aan den Rijn in het jaar 2021 preventieve activiteiten verricht. Door middel van de inhoudelijke verantwoording en het financiële jaarverslag 2021 inclusief accountantsverklaring legt Stichting HALT verantwoording af over de besteding van de reeds ontvangen subsidiegelden.

    Voorgesteld besluit

    De subsidie voor Stichting HALT over het jaar 2021 definitief vast te stellen op een totaalbedrag van € 48.950, -.

  33. 4.1.v

    Sinds 2018 heeft de gemeente een eigen Erfgoedcommissie ingesteld. Deze gemeentelijke Erfgoedcommissie adviseert onafhankelijk het college van B&W over erfgoedzaken zoals de toekenning van subsidie uit het Erfgoedfonds, de aanwijzing van gemeentelijke monumenten, de erkenning van immaterieel erfgoed en over het erfgoedbeleid in het algemeen. Van de werkzaamheden van de commissie wordt jaarlijks een verslag opgesteld.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennisnemen van de inhoud jaarverslag 2021 Erfgoedcommissie Alphen aan den Rijn;
    2. Instemmen met het ter informatie toezenden van het Jaarverslag 2019 Erfgoedcommissie aan de Raad.
  34. 4.1.w

    De Woo verplicht bestuursorganen per 1 mei 2022 één of meerdere contactpersoon Woo aan te wijzen. De contactpersoon helpt burgers bij het zoeken naar overheidsinformatie. Met dit besluit voldoet de gemeente Alphen aan den Rijn aan deze wettelijke verplichting.

    Voorgesteld besluit

    De M. van Rijn (JZI) en R. Nijhof (Informatiebeheer) aan te wijzen als contactpersonen Woo.

  35. 4.1.x

    In opdracht van de gemeente Alphen aan den Rijn voert Wareco sinds 1 januari 2013 de nazorg van de Coupépolder uit. Sinds 2012 worden de nazorgwerkzaamheden uitgevoerd conform het in 2011 opgestelde en op 5 december 2011 door de provincie Zuid-Holland beschikte nazorgplan. Er zijn in 2021 geen overschrijdingen geconstateerd. Er is voldaan aan de nazorgdoelstellingen. Het bevoegd gezag is akkoord met de uitgevoerde nazorg en de nazorgrapportage 2021. Vanaf 1 januari 2022 wordt de nazorg uitgevoerd in opdracht van de Provincie Zuid-Holland. Naast de uitvoering van de nazorg is door de Provincie, de Omgevingsdienst Midden-Holland en de gemeente Alphen aan den Rijn gewerkt aan een nieuw nazorgplan. Het ontwerp van het nieuwe nazorgplan komt ter inzage te liggen met de gelegenheid voor een ieder om zienswijzen in te dienen.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de nazorgrapportage 2021 Coupépolder;
    2. Kennis te nemen van het ontwerp nieuw nazorgplan 2022;
    2. De gemeenteraad te informeren via de Lijst Mededelingen;
    3. De nazorgrapportage 2021 en het ontwerp nieuw nazorgplan 2022 te agenderen voor de raadscommissie bodemsanering

  36. 4.1.y

    De kosten voor energie stijgen fors voor huishoudens. Om huishoudens met een laag inkomen te ondersteunen heeft het Rijk extra middelen beschikbaar gesteld om deze groep een eenmalige energietoeslag toe te kennen. De uitvoering ligt bij de gemeenten.
    Om hier zo snel mogelijk te beginnen gaan we starten met de ambtshalve uitbetalingen.
    Hiertoe stelt het college de beleidsregels ambtshalve verstrekking van eenmalige energietoeslag 2022 Alphen aan den Rijn vast.
    Daarnaast zal het mogelijk gemaakt worden voor de overige minima om de energietoeslag aan te vragen. De beleidsregels hiervoor volgen op een later moment.

    Voorgesteld besluit

    • De beleidsregels eenmalige energietoeslag 2022 Alphen aan den Rijn vaststellen;
    • € 1,6 miljoen van de middelen vanuit het Rijk voor de energietoeslag voor de uitkering verstrekking in fase 2 beschikbaar stellen;
    • € 600.000 van de middelen vanuit het Rijk voor de energietoeslag voor additionele  kosten, implementatiekosten en uitvoeringskosten beschikbaar stellen;
    • Akkoord gaan met een steekproef voor de 4-ogen controle op de rechtmatige  verstrekking van de energietoeslag.
  37. 4.1.z

    Na de raadsvergadering van 21 april jl. heeft het college op 28 april 2022 gesproken met vertegenwoordigers van Woonforte en Villex over de situatie aan de Noorderkeerkring. In het gesprek heeft het college aan Woonforte en Villex gevraagd om zich maximaal in te spannen voor hun tijdelijke huurders in het vinden van vervangende woonruimte.
    Woonforte en Villex hebben in het gesprek de situatie uitgelegd en de inspanningen die zij ondernemen richting hun tijdelijke huurders. Dit hebben zij ook in een brief aan de raad en het college nogmaals beschreven met daarbij een tijdslijn.

    Voorgesteld besluit

    De raad te informeren over de brief en tijdslijn van Woonforte-Villex d.d. 3 mei 2022.

  38. 4.1.za

    Er is de afgelopen tijd veel op de gemeente afgekomen. Verschillende ontwikkelingen, waaronder de coronapandemie en nu de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne in combinatie met oplopend verzuim, hebben ertoe geleid dat de gemeente prioriteiten moet stellen ten aanzien van de dienstverlening. Inwoners kunnen te maken krijgen met langere wacht- en doorlooptijden in de gemeentelijke dienstverlening. De gemeenteraad wordt over deze situatie geïnformeerd met bijgaande raadsbrief.

    Voorgesteld besluit

    De bijgevoegde raadsbrief over de langere wacht- en doorlooptijden in de gemeentelijke dienstverlening te versturen naar de gemeenteraad.

  39. 4.1.zb

    Voor de gemeenteraad is door het zittende college van burgemeester en wethouders een informatiebrief opgesteld, waarin is aangegeven wat er op het gebied van wijk- en gebiedsgericht werken de afgelopen 4 jaar is ondernomen en bereikt. Een fraaie schets van de projecten en initiatieven voor- en met de inwoners van Alphen aan de Rijn.

    Voorgesteld besluit

    1. bijgaande raadsinformatiebrief rondom de doorontwikkeling gebiedsgericht versturen
    naar de gemeenteraad

  40. 4.1.zc

    Om te komen tot een herontwikkeling van een tweetal locaties aan de Voorkade en om te voorzien in de behoefte aan meer parkeerplaatsen en een betere waterhuishouding in het gebied tussen de Voorkade en de Nieuwstraat in Boskoop, is een ontwerpplan opgesteld met een aangepast appartementengebouw. Over het aangepaste ontwerp van de geplande bebouwing aan de Voorkade, is onder de bewoners een enquête verspreid. De resultaten van deze enquête geven het college van burgemeester en wethouders geen aanleiding om een gewijzigd standpunt in over de herontwikkelingsmogelijkheden aan de Voorkade.

    Voorgesteld besluit

    De resultaten van de enquête over de herontwikkeling van de locaties Voorkade 26-27-30 en 33-35 en het gebied tussen de Voorkade en de Nieuwstraat, voor kennisgeving aannemen en het besluit, d.d. 14 augustus 2021, aangaande de maximale bouwhoogte van het appartementengebouw handhaven.

  41. 4.2
    Collegebesluiten ter inzage gelegd
  42. 4.2.a

    Burgemeester en wethouders hebben het ontwerpbestemmingsplan De Tuinen van Boskoopvastgesteld. Het ontwerpbestemmingsplan De Tuinen van Boskoopheeft betrekking op het perceel Reijerskoop 68 en dedaaromheen liggende gronden (in Boskoop)en voorziet in hetkoesteren van het historisch kwekerijlandschap, het realiseren van enkele (ruimte-voor-ruimte) woningen en een aantrekkelijk woonmilieu en het versterken van het recreatieve profiel, waarbij ruimte is voor een combinatie van functies, zoals sortimentstuinen, collectietuinen, tiny forest, boomkwekerijmuseum en hobbykwekerij. Het plan sluit aan op de ontwikkelingen die planologisch reeds mogelijk zijn op grond van het op 6 april 2021 vastgestelde wijzigingsplan Buitengebied Boskoop –7e wijziging(Transformatiegebied Reijerskoop e.o.).


    Inleiding
    Er is een aanvraag voor een herziening van het bestemmingsplan ingediend door Stichting Maatschappelijk VastgoedBoskoop voor het perceel Reijerskoop 68en de omliggende grond en in Boskoop. In de aanvraag wordt verzocht tot het in procedure brengen en vaststellen van het namens de Stichting opgestelde (ontwerp)bestemmingsplan De Tuinen van Boskoop.


    Beoogd maatschappelijk resultaat
    Het planologisch mogelijk maken van het project De Tuinen van Boskoop dat bestaat uit het koesteren van het historisch kwekerijlandschap, het realiseren van enkele (ruimte-voor-ruimte) woningen en een aantrekkelijk woonmilieu en het versterken van het recreatieve profiel, waarbij ruimte is voor een combinatie van functies, zoals sortimentstuinen, collectietuinen, tiny forest, boomkwekerijmuseum en hobbykwekerij.


    Kader
    -Wet ruimtelijke ordening-Bestemmingsplan Buitengebied Boskoop(incl.actualisaties)
    -Wijzigingsplan Buitengebied Boskoop
    –zevende wijziging(Transformatiegebied Reijerskoop e.o.)
    -Visiedocument Een Nieuwe Waarde Integrale visie op transformatiegebieden binnen de Greenport regio Boskoop
    -Startnotitie Omvorming transformatiegebied Reijerskoop e.o.
    -Beleidsnotitie Ruimte-voor-Ruimte regeling binnen het boom-en sierteeltconcentratiegebied Greenport Regio Boskoop
    -Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport regio Boskoop, partiële herziening 2020
    -Provinciale omgevingsverordening, incl. (ontwerp)herziening 2021


    Argumenten
    Project De Tuinen van Boskoop
    Op 6april 2021 is het wijzigingsplan Buitengebied Boskoop –7e wijziging (Transformatiegebied Reijerskoop e.o.)vastgesteld. Op basis van dit wijzigingsplan kan een deel van het project De Tuinen van Boskoop reeds worden gerealiseerd en de werkzaamheden daarvoor zijn inmiddels gestart. Voor het perceel Reijerskoop 68 was echter nog een nadere uitwerking nodig. Om die reden is dit perceel toen niet in het wijzigingsplan meegenomen. Inmiddels heeft de uitwerking plaatsgevonden; door toepassing van de Ruimte-voor-ruimteregeling, waarbij het aanwezige sierteeltbedrijf wordt gesaneerd, ontstaat bouwcontingent dat wordt ingezet om enkele nieuwe functies en gebouwen mogelijk te maken. Deze ontwikkelingen bestaan uit onder andere twee maal twee nieuwe woningen, een educatiecentrum, het behoud van een waardevolle kwekersloods en de eventuele realisering vaneen restaurant. Door op de overige gronden van het perceel sierteelt gerelateerde activiteiten mogelijk te maken, kunnen deze worden toegevoegd aan de andere gronden waarop De Tuinen van Boskoop worden gerealiseerd. Om de nieuwe ontwikkelingenmogelijk te maken is namens de Stichting Maatschappelijk Vastgoed Boskoop een (ontwerp)bestemmingsplan opgesteld dat voldoet aan een goede ruimtelijke ordening.


    Milieueffectrapportage
    Om te kunnen beoordelen of de beoogde herontwikkeling leidt tot grote nadelige gevolgen voor het milieu is een m.e.r-beoordeling uitgevoerd. Op grond van deze boordeling is geconcludeerd dat voor deze geen verplichting bestaat om een milieueffectrapportage op te stellen.


    Bevoegdheid
    Op grond van artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening ligt de bevoegdheid tot vaststelling van het bestemmingsplan bij de gemeenteraad.


    Duurzaamheid
    Het (ontwerp)bestemmingsplanmaakt de bouw van een aantal nieuwe woningen mogelijk. Voor het bouwen van deze woningen is (tevens) een omgevingsvergunning nodig. De uitwerking en beoordeling van de woningenop het gebied van duurzaamheid vindt plaats in het kader van de omgevingsvergunningsaanvragen.


    Participatie
    Werkgroep
    Om het project Tuinen van Boskoop van de grond te laten komen is de Stichting Maatschappelijk Vastgoed Greenport Boskoop(SMVGB) opgericht. De SMVGB heeft een werkgroep met vertegenwoordigers uit diverse stichtingen en organisatiestot stand gebracht.Deze organisaties hebbenop een of andere manier een relatie met sierteelt en zullen een actieve rol bij het project (gaan) spelen. De volgende organisaties zijn bij de werkgroep betrokken:
    -Boomkwekerijmuseum
    -VVV
    -Stichting Rondvaarten en Promotie Boskoop-Stichting Sortimentstuin Harry van der Laar
    -Koninklijke Vereniging voor Boskoopse Culturen
    -Imkersvereniging Groene Hart
    -Eigenaren van plantcollecties/genenbanken
    -IVN (heeft tevens contacten met basisscholen)
    -Ontwerp Academie


    Participatie omwonenden
    Er zijn door SMVB vier informatiebijeenkomstengeorganiseerd. Ongeveer 130 mensen hebben deze bijeenkomsten bezocht, waarvan ruim 100mensen woonachtig op het Reijerskoop, de Tuinstraat, de Proeftuin, de Valkenburgerlaan en de Biezen.Tijdens de bijeenkomsten is toegelicht hoe de inrichtingsvisie voor het projectgebied er uit ziet, welkeonderdelen er waar in het projectgebiedkomen, hoe omgegaan zal worden met verkeer en parkerenen welke bestemmingen er zijn voor de gebouwen in het projectgebied.De tijdens de bijeenkomsten ingekomenvragen zijn in eenverslag samengevat en van een beantwoording voorzien.Een verslag van de participatie maakt deel uit van het ontwerpbestemmingsplan.


    Ontwerpbestemmingsplan
    Het ontwerpbestemmingsplan De Tuinen van Boskoop zal ter inzage worden gelegd. Op het ontwerp kunnen zienswijzen kenbaar worden gemaakt. Zienswijzen worden betrokken bij de vaststelling van het bestemmingplan.Tegen het vaststellingsbesluit kan een belanghebbende beroep instellen bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Via de gemeentelijke website (en de landelijke site www.ruimtelijkeplannen.nl) wordt eenieder op de hoogte gesteld van de stand van zaken in de bestemmingsplanprocedure.


    Financiële consequenties
    Anterieure overeenkomst
    Met de eigenaren van de betrokken gronden wordt een anterieure overeenkomst afgesloten waarin wordt aangegeven dat de kosten voor het opstellen van het onderhavige bestemmingsplan en de daarvoor benodigde (milieu)onderzoeken voor hun rekening zijn. Tevens worden afspraken gemaaktover de door de eigenaren te betalen gemeentelijke plankosten en een bijdrage bovenwijkse voorzieningen en zal bepaald worden dat eventuele uit te betalen tegemoetkoming in de planschade voor rekening van de eigenaren komt.


    LEADER-subsidie
    Op 25 mei 2021 is ingestemd met het leveren van co-financiering ten behoeve van een aanvraag door Stichting Maatschappelijk Vastgoed Greenport Boskoop voor een LEADER-subsidie ten gunste van het project De Tuinen van Boskoop.Het besluit van de provincie Zuid-Holland omtrent de toekenning van de subsidie wordt binnenkortverwacht.Daarna zal het college via een separaat voorstel gevraagd worden een besluit omtrent de co-financieringte nemen.


    Realisatie
    Na vaststelling van het ontwerpbestemmingsplan De Tuinen van Boskoop wordt een ieder in de gelegenheid gesteld omhierop een zienswijze te geven. Na de ter inzage legging worden alle zienswijzen samengevat en van een reactie voorzien. Daarna wordt het bestemmingsplan ter vaststelling aan de raad voorgelegd. Naar verwachting vindt de vaststelling medio2022 plaats.

    Voorgesteld besluit

    1. Het ontwerpbestemmingsplan De Tuinen van Boskoop, met identificatienummerNL.IMRO.0484.BKtuinenvanboskoop-ON01, vast te stellen;
    2. Het ontwerpbestemmingsplan De Tuinen van Boskoop ter inzage te leggen.
    3. Vast te stellen dat het (ontwerp)bestemmingsplan De Tuinen van Boskoop niet leidt tot belangrijke nadelige milieugevolgen en geen milieueffectrapport hoeft te worden opgesteld.

  43. 4.2.b

    Burgmeester en wethouders hebben het ontwerpbestemmingsplan Herstemmen sierteelt buiten de contour 2021 vastgesteld.Het ontwerpbestemmingsplan voorziet in hetomzetten van drie bedrijfswoningen, het wijzigen van eenbedrijfsperceel met het oog op een toekomstbestendige bedrijfsvoering, het bestemmen vaneen restperceel voor een passende bedrijfsfunctie, het verwerken van een verleendevergunning voor opslagboxen en het via de toepassing van de Ruimte-voor-ruimte-regelingrealiseren van een nieuwe woning.De percelen, waarop het plan betrekking heeft, zijn: Baanwegsekade 20-24/Jagerspad 10 en Biezen 103-105 en achter 107(Boskoop) en BurgemeesterSmitweg tussen 17 en 19en Loeteweg 9(Hazerswoude-Dorp).


    Inleiding
    Er is een aanvraag voor een herziening van het bestemmingsplan ingediend door Stichting Belangenbehartiging Greenport Boskoop, namens de eigenaren van de volgende locaties binnenhet sierteeltconcentratiegebied van de Greenport Boskoop:• Baanwegsekade 20-24/Jagerspad 10(Boskoop)• Biezen 103-105 en achter 107(Boskoop)• Burg. Smitweg tussen 17 en 19(Hazerswoude-Dorp)• Loeteweg 9(Hazerswoude-Dorp)In de aanvraag wordt verzocht tot het in procedure brengen en vaststellen van het namens de betreffende eigenaren opgestelde (ontwerp)bestemmingsplan Herbestemmen sierteelt binnen de contour 2021.


    Beoogd maatschappelijk resultaat
    Het planologisch mogelijk maken van omzetten van drie bedrijfswoningen, het wijzigen van een bedrijfsperceel met het oog op een toekomstbestendige bedrijfsvoering, het bestemmen van een restperceel voor een passende bedrijfsfunctie, het verwerken van een verleende vergunning voor opslagboxen en het via de toepassing van de Ruimte-voor-ruimte-regeling realiseren van een nieuwe woning.


    Kader
    •Wet ruimtelijke ordening;
    •Bestemmingsplannen Buitengebied Boskoop (incl. actualisaties) en Sierteeltgebied (incl.herzieningen);
    •Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport regio Boskoop, partiële herziening 2020.


    Argumenten
    De voornoemde aanvraag ziet op het omzetten van drie bedrijfswoningen, het wijzigen van een bedrijfsperceel met het oog op een toekomstbestendige bedrijfsvoering, het bestemmen van een restperceel voor een passende bedrijfsfunctie, het verwerken van een verleende vergunning voor opslagboxen en het via de toepassing van de Ruimte-voor-ruimte-regeling realiseren van een nieuwe woning. Voor een nadere toelichting wordt kortheidshalve verwezen naar paragraf 2.2 van het als bijlage aan dit voorstel gevoegde ontwerpbestemmingsplan Herbestemmen sierteelt binnen de contour 2021. De nu geldende planologische regimes staan de voornoemde ontwikkelingen niet toe. Om de ontwikkelingen wel mogelijk te maken moet een bestemmingsplanprocedure worden doorlopen. Het opgestelde ontwerpbestemmingsplan voldoet aan een goede ruimtelijke ordening. Op grond van artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening ligt de bevoegdheid tot vaststelling van het bestemmingsplan bij de gemeenteraad.


    Milieueffectrapportage
    Om te kunnen beoordelen of de beoogde herontwikkeling leidt tot grote nadelige gevolgen voor het milieu is een m.e.r-beoordeling uitgevoerd. Op grond van deze boordeling is geconcludeerd dat voor deze geen verplichting bestaat om een milieueffectrapportage op te stellen.


    Hogere grenswaarde Wet geluidhinder
    Uit het verrichte akoestisch onderzoek blijkt dat de locatie Burgemeester Smitweg tussen17 en 19niet kan voldoen aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB uit de Wet geluidhinder. Voor de woning op deze locatie dient een Hogere waarde te worden vastgesteld. De ODMH is gemandateerd om de Hogere waarde voor te bereiden en vast te stellen.


    Duurzaamheid
    Duurzaamheid ontstaat door efficiënt ruimtegebruik: het bundelen, concentreren en herstructureren van teeltgronden in het sierteeltconcentratiegebied. Hiermee kunnen de bedrijven beter samenwerken op het terrein van logistiek, kennisuitwisseling en dergelijke en wordt een bijdrage geleverd aan het landschap van het Groene Hart.


    Participatie
    Het ontwerpbestemmingsplan zal ter inzage worden gelegd. Op het ontwerp kunnen zienswijzen kenbaar worden gemaakt. Zienswijzen worden betrokken bij de vaststelling van het bestemmingplan. Tegen het vaststellingsbesluit kan een belanghebbende beroep instellen bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Via de gemeentelijke website (en de landelijke site www.ruimtelijkeplannen.nl) wordt eenieder op de hoogte gesteld van de stand van zaken in de bestemmingsplanprocedure.


    Financiële consequenties
    Ingevolge de Wet ruimtelijke ordening moet bij vaststelling van een bestemmingsplan het verhaal van plankosten zeker zijn gesteld. Hierdoor kan afgezien worden van het opstellen van een exploitatieplan. De kosten voor het opstellen van de herziening van het bestemmingsplan en de daarvoor benodigde (milieu)onderzoeken zijn voor rekening van de initiatiefnemers. Ook de ontwikkeling en realisatie van de betreffende (bouw)plannen, inclusief het bouwrijp maken daarvan, alsook het aanleggen van de nodige groenvoorzieningen, parkeervoorzieningen, waterpartijen en/of andere voorzieningen, zal worden uitgevoerd door dan wel in opdracht van de initiatiefnemers. In een anterieure overeenkomst tussen de initiatiefnemers en de gemeente zijn de wederzijdse verplichtingen vastgelegd. In de overeenkomst zijn tevens afspraken gemaakt over de gemeentelijke plan(begeleiding)kosten. Daarnaast is vastgelegd dat de eventuele uit te betalen tegemoetkoming in de planschade voor rekening van de initiatiefnemers komt (planschadeovereenkomst).


    Realisatie
    Na vaststelling van het ontwerpbestemmingsplan wordt een ieder in de gelegenheid gesteld om hierop een zienswijze te geven. Na de ter inzage legging worden alle zienswijzen samengevat en van een reactie voorzien. Daarna wordt het bestemmingsplan ter vaststelling aan de raad voorgelegd. Naar verwachting vindt de vaststelling medio2022 plaats.

    Voorgesteld besluit

    1. Het ontwerpbestemmingsplan Herbestemmen sierteelt binnen de contour 2021, met identificatienummer NL.IMRO.0484.hrsierteeltbindc21-ON01, vast te stellen;
    2. Het ontwerpbestemmingsplan Herbestemmen sierteelt binnen de contour 2021 ter inzage te leggen.
    3.Vast te stellen dat het (ontwerp)bestemmingsplan niet leidt tot belangrijke nadelige milieugevolgen en geen milieueffectrapport hoeft te worden opgesteld;
    4. Een anterieure exploitatieovereenkomst (ex art. 6.24 Wet ruimtelijke ordening) te sluiten met de initiatiefnemers waarin wordt geregeld dat het project volledig voor rekening en risico van initiatiefnemers is.

  44. 4.2.c

    De gemeenteraad heeft in zijn vergadering van 22 april 2021 met de motie ("Opvoeden, opgroeien en jeugdhulp in Alphen aan den Rijn") het college verzocht een manifest ‘jeugd’ op te stellen. De Raad wil met de organisaties die zich bezighouden met de jeugd als het om opvoeden en opgroeien gaat tot een aantal gemeenschappelijke uitgangspunten komen voor het omgaan met de situatie, vragen en behoeften van kinderen, jongeren en gezinnen.
    Het college heeft de motie overgenomen en is met organisaties, instellingen en jeugdigen en ouders in gesprek gegaan over wat belangrijke uitgangspunten zijn voor de ondersteuning en hulp aan jeugdigen en gezinnen. Bij de opstelling van het manifest (nu een conceptversie) zijn 75 vertegenwoordigers van organisaties en instellingen en jeugdigen en ouders betrokken geweest. Het manifest vormt een fundament, een basis, voor samenwerking en inhoudelijke samenhang in de jeugdketen, van preventie tot bescherming. Bij de opstelling van het manifest zijn ook raadsleden intensief betrokken geweest.
    Er ligt nu een concept voor dat aan alle betrokkenen wordt teruggelegd voor een reactie. De reacties worden verzameld en verwerkt met de opstelling van het definitieve document.

    Voorgesteld besluit

    • kennis te nemen van het concept Manifest Jeugd (zie de bijlage);
    • alle bij de opstelling van het manifest betrokkenen te vragen hun reactie en opmerkingen kenbaar te maken en deze te betrekken bij het opstellen van het definitieve manifest Jeugd;
    • het definitieve manifest na verwerking van de reacties ter vaststelling aan de gemeenteraad aan te bieden (planning mei 2022).
  45. 4.2.d

    Als onderdeel van het verkeersveiligheidsplan is Gemeente Alphen aan den Rijn gestart met het opstellen van het categoriseringsplan. Dit plan is inmiddels in concept opgesteld en ambtelijk afgestemd. De volgende stap is het ophalen van reacties van externe belanghebbenden. Zij worden de komende periode benaderd om kennis te nemen van de gemeentelijke visie op de categorisering van wegen. Op basis van alle opgehaalde reacties wordt een definitief categoriseringsplan opgesteld. Dit plan wordt in de zomer ter besluitvorming voorgelegd aan het College van B en W en vervolgens na de zomer ter besluitvorming voorgelegd aan de raad.

    Voorgesteld besluit

    Bijgevoegde concept-brief vaststellen en verzenden waarin de raad wordt geïnformeerd over de gang van zaken en de communicatiestrategie over het categoriseringsplan van wegen.

  46. 4.2.e

    Tussen de N11, de Goudse Schouw en de Tankval/de Gouwenlandlaan (op bedrijventerrein De Schans II) is de realisatie van een hotel met bijbehorende voorzieningen beoogd. Het hotel kent een hoogte van maximaal 35 meter (maximaal 8 verdiepingen). Het initiatief kan niet worden gerealiseerd op grond van de ter plaatse geldende beheersverordening 'De Schans en De Vork' en het bestemmingsplan 'N11 - Goudse Schouw', omdat de gewenste ontwikkeling niet binnen de geldende bestemmingen (groen, water en maatschappelijk) past. Om de gewenste ontwikkeling planologisch-juridisch mogelijk te maken, is een procedure tot vaststelling van een nieuw bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 Wet ruimtelijke ordening (Wro) noodzakelijk. Met voorliggend bestemmingsplan wordt het plan voorzien van een actueel ruimtelijk juridisch kader. In de toelichting van het bestemmingsplan wordt de beoogde ontwikkeling beschreven en wordt aangetoond dat voldaan kan worden aan de eisen van een goede ruimtelijke ordening. Het college heeft de bereidheid uitgesproken medewerking te verlenen aan de gevraagde ontwikkelingen. De ontwerpstukken worden nu voor een ieder ter inzage gelegd voor een periode van zes weken. Gedurende deze periode van terinzagelegging is het indienen van een zienswijze mogelijk.

    Voorgesteld besluit

    1. Geen milieueffectrapport op te stellen, omdat de activiteit geen belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu heeft zoals beschreven in de aanmeldnotitie m.e.r. die onderdeel uitmaakt van het ontwerpbestemmingsplan ‘Hotel Goudse Schouw-N11, Alphen aan den Rijn’.
    2. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Hotel Goudse Schouw-N11, Alphen aan den Rijn’, met identificatienummer NL.IMRO.0484.AhotelgoudsschwN11-ON01met bijbehorende bestanden digitaal en analoog, vast te stellen;
    3. De procedure na de vaststelling verder te vervolgen door het ontwerpbestemmingsplan ‘Hotel Goudse Schouw-N11, Alphen aan den Rijn’ vrij te geven voor zienswijzen op grond van artikel 3.8, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening;
    4. De gemeenteraad informeren middels de bijgevoegde raadsinformatiebrief.
    5. Aan wethouder G.P. van As de bevoegdheid te mandateren om namens het college het ontwerpbestemmingsplan ‘Hotel Goudse Schouw-N11, Alphen aan den Rijn’ met bijbehorende bestanden of de raadsinformatiebrief vóór de terinzagelegging aan te passen op ondergeschikte punten en/of redactionele aanpassingen.
  47. 4.2.f

    In de gemeente Alphen aan den Rijn is een grote behoefte aan nieuwe woningen. Daarom onderzoekt de gemeente de mogelijkheden van het bouwen in en aan de kernen, waarbij tegelijkertijd de kwaliteit van het groen in het gebied een impuls krijgt. De eerste resultaten zijn opgeschreven in een concept-intensiveringsvisie. De gemeente gaat graag met inwoners en andere partijen in gesprek over deze concept-intensiveringsvisie.

    Voorgesteld besluit

    1. De Participatieaanpak “Intensiveringsvisie Alphen aan den Rijn” vast te stellen.
    2. De concept-intensiveringsvisie vrij te geven voor participatie en deze conform de participatieaanpak (zie besluitpunt 1) uit te voeren.
    3. De gemeenteraad via de lijst van mededelingen te informeren over deze participatieaanpak en de concept-intensiveringsvisie.

  48. 4.2.g

    Naar aanleiding van de Kunst- en cultuurvisie 2021 – 2030 van de gemeente Alphen aan den Rijn is een subsidieregeling Kunst en Cultuur 2023-2030 opgesteld. In de regeling zijn, aanvullend op de Asv 2020, criteria voor toekenning van structurele subsidies voor professionele- en vrijwilligersorganisaties kunst en cultuur opgenomen. Met de nieuwe regeling wordt een toets op basis van een puntensysteem ingevoerd. Hiermee wordt bepaald welke organisaties voldoende bijdragen aan de doelstellingen uit de kunst- en cultuurvisie. Hoe hoger het behaalde puntenaantal, hoe hoger de subsidie kan worden. Het is ook mogelijk om de subsidie af te wijzen als er onvoldoende punten worden gescoord. Wij beogen een eerlijker en vooral transparanter systeem. Deze vorm van subsidie verlenen is nieuw in onze gemeente. Dit is de reden dat wij de regeling zo breed mogelijk openstellen voor een inspraakronde tussen 9 maart en 20 april 2022.
    Voor eenmalige subsidies verandert niets. Deze subsidies worden voorlopig nog op basis van de Asv 2020 verleend.

    Voorgesteld besluit

    1. De bijgevoegde concept-regeling open te stellen voor inspraak voor de periode van 9 maart tot 20 april 2022 ex afdeling 3.4 Awb.
    2. Voorafgaand aan de tweede vierjaarsperiode (2027-2030) te evalueren in hoeverre:
    • de regeling aan gestelde doelen heeft bijgedragen,
    • voor de periode 2027- 2030 aanpassing is gewenst.
  49. 4.3
    Collegebesluiten betrekken bij financiële producten
  50. 4.3.a

    Op 1 juli 2022 treedt de Omgevingswet in werking. Onderdeel van deze wet is de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Beide wetten zorgen voor een ingrijpende verandering binnen het VTH-stelsel. Om als organisatie mee te kunnen bewegen met deze transitie is in 2020 gestart met de Veranderopgave VTH. Een analyse van taken en processen, uitgevoerd in het kader van deze veranderopgave, heeft geleid tot een voorstel voor een toekomstbestendige VTH-organisatie. Het voorstel houdt in dat een aantal taken wordt uitgeplaatst, buiten de organisatie. De slooptaken (inclusief asbest) worden volledig overgedragen aan de Omgevingsdienst Midden Holland, in lijn met het basistakenpakket zoals dat in de Omgevingswet is vastgelegd. Daarnaast wordt het toezicht op brandveiligheid overgedragen aan de Veiligheidsregio Hollands Midden.

    Voorgesteld besluit

    1. Instemmen met de overdracht van alle slooptaken naar de Omgevingsdienst Midden Holland, conform het basistakenpakket voor omgevingsdiensten, zoals dat onder de Omgevingswet geldt;
    2. Instemmen met de overdracht van het brandveiligheidstoezicht naar de Veiligheidsregio Hollands Midden;
    3. De kosten voor de overdracht van slooptaken in 2022, begroot op € 192.125, incidenteel te dekken uit beschikbaar frictiebudget voor deze overdracht binnen de Reserve Veiligheid;
    4. De raad voor te stellen dit budget te onttrekken aan de Reserve Veiligheid en dit in de begroting 2022 toe te voegen als bijdrage aan de Omgevingsdienst Midden Holland;
    5. De financiële gevolgen van punt 4 en 5 in de begroting te verwerken via de Voorjaarsnota 2022;
    6. De kosten voor 2023 en verder te dekken uit een besparing van op het Jaarprogramma Milieu 2023 en het invoeren van milieuleges vanaf inwerkingtreding van de Omgevingswet, in lijn met de Nota kostendekkende exploitaties;
    7. De financiële gevolgen van punt 7 te betrekken bij het opstellen van de begroting 2023;
    8. Besluitvorming met betrekking tot de invoering van de milieuleges betrekken bij de aanpassing van de legesverordening, die met inwerkingtreding van de Omgevingswet moet worden gedaan.
    9. Kennisnemen van de voorgenomen samenvoeging van de Teams Vergunningen en Veiligheid en Inspectie.
  51. 4.3.b

    De realisatie van het Wijkcentrum Briljantstraat gaat samen met de realisatie van een opslag en uitdeellocatie voor de Voedselbank Alphen aan den Rijn1. Het is optisch één gebouw met twee eigenaren. Iedere eigenaar realiseert haar gebouw dan ook voor eigen risico en rekening. De uitdeellocatie van de voedselbank wordt gerealiseerd op gemeentegrond. Om de
    eigendomssituatie goed te regelen, is daarvoor een huurovereenkomst benodigd en een opstalovereenkomst. Deze twee overeenkomsten worden met dit besluit ter vaststelling aangeboden.

    Voorgesteld besluit

    • Tot het aangaan van een huurovereenkomst met de Stichting Vrienden van de Voedselbank Alphen aan den Rijn en Omstreken;
    • Tot het aangaan van een opstalovereenkomst met de Stichting Vrienden van de Voedselbank Alphen aan den Rijn en Omstreken;
    • De per saldo neutrale financiële gevolgen (inkomsten en uitgaven) in de begroting te verwerken via de Voorjaarsnota 2022.
  52. 4.3.c

    De beheerders van het gemeentefonds (de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de staatssecretaris van Financiën) verstrekken regelmatig mededelingen over de algemene uitkering via de gemeentefondscirculaires. Daarin worden de ontwikkelingen toegelicht op grond van de meest recente gegevens over de financiën en het beleid op rijksniveau. In dit verband is de decembercirculaire 2021 over de algemene uitkering uit het gemeentefonds ontvangen. In deze circulaire worden de mutaties in het gemeentefonds nader toegelicht. Normaal gesproken is een decembercirculaire géén bijstellingsmoment, omdat in een decembercirculaire alleen over het lopende jaar informatie wordt verstrekt. In deze decembercirculaire 2021 heeft het Rijk informatie verwerkt over:
    - het 6e Corona compensatiepakket voor gemeenten voor het jaren 2021 en 2022
    - versterking dienstverlening gemeenten als gevolg van het rapport “Ongekend onrecht” (toeslagenaffaire)
    - salarislasten zorgdomein.

    Voorgesteld besluit

    1. De uitkomsten van de decembercirculaire 2021, jaarschijf 2021 te verwerken in de Jaarrekening 2021;
    2. De uitkomsten van de decembercirculaire 2021, jaarschijven 2022 en verder te verwerken in de Voorjaarsnota 2022;
    3. Akkoord te gaan met de verbijzondering van de voorgestelde taakmutaties;
    4. De coronamiddelen 2022 voor de gemeenteraadsverkiezingen toevoegen aan het budget verkiezingen 2022.
    5. De raad te informeren over de uitkomsten van de decembercirculaire 2021, met hierin verwerkt de voorgestelde verwerking van deze uitkomsten zoals benoemt bij besluit 1 tot en met 4.

  53. 4.3.d

    De raad door middel van bijgevoegde brief informeren over de ontwikkelingen in de werkzaamheden van Hecht en de contouren van de financiële kaders 2023.

    Voorgesteld besluit

    De raad door middel van bijgevoegde brief informeren over de ontwikkelingen in de werkzaamheden van Hecht en de contouren van de financiële kaders 2023.

  54. 4.3.e

    In 2021 zijn door de raad budgetten beschikbaar gesteld aan het college, ten behoeve van diverse doelstellingen en activiteiten. Bij het opmaken van de financiële jaarrekening is gebleken dat een deel van de activiteiten door zal lopen tot in 2022. Een deel van het budget dat hiervoor beschikbaar is gesteld dient daarom te worden overgeheveld naar 2022. Conform bestendige gedragslijn leidt dit tot het voorstel om circa € 1.748.000,- over te hevelen naar 2022, zodat de betreffende doelstellingen en activiteiten alsnog behaald of uitgevoerd kunnen worden. Daarnaast wordt voorgesteld om € 215.000,- te bestemmen ten laste van de reserve vastgoed. Pas na definitieve besluitvorming door de raad over de jaarrekening 2021 worden de relevante financiële gevolgen verwerkt in de jaarrekening.

    Voorgesteld besluit

    1. Vooruitlopend op definitieve besluitvorming over de jaarrekening 2021 budgetten voor een totaal bedrag van € 1.748.000,- als resultaatbestemming op te nemen in de jaarrekening;
    2. Vooruitlopend op definitieve besluitvorming over de jaarrekening 2021 budget voor een totaal bedrag van € 215.000,- (huurcompensatie sport Q2/2021) als resultaat bestemming ten laste van de reserve vastgoed management op te nemen in de jaarrekening;
    3. De budgetten genoemd onder punt 1 en 2 pas na definitieve besluitvorming over de jaarrekening 2021 via een begrotingswijziging bij de Voorjaarsnota in 2022 weer beschikbaar te stellen.

  55. 4.3.f

    Castellum B.V. is in staat geweest om een mooi theater- en bioscoopprogramma te ontwikkelen voor het 2e deel van het seizoen 2022 én het eerste half jaar van seizoen 2022-2023 (start september 2022). Uit de ingediende subsidieaanvraag blijkt dat het in de verwachting ligt dat de inkomsten in 2022 achter blijven ten opzichte van 2019, het laatste jaar dat het pand open was. In 2022 heeft dit vooral te maken met de achterblijvende bezoekersaantallen en verhuringen die door de coronapandemie nog lang niet op het oude niveau zijn. Dit is overigens een landelijke trend waar alle theaters in het land mee te maken hebben. Castellum B.V. zal voor deze kosten nog onderzoeken of zij aanspraak kunnen maken op de verschillende steunmaatregelen.

  56. 4.3.g

    Van Wijnen Projectontwikkeling West BV heeft het voornemen om 57 woningen te realiseren op de locatie Voorweg 14 B en 14C in Hazerswoude-Dorp. Door het afsluiten van een Anterieure Overeenkomst voldoet de gemeente aan het wettelijk kostenverhaal.

    Voorgesteld besluit

    1. Met Van Wijnen Projectontwikkeling West BV een Anterieure Overeenkomst te sluiten, één en ander volgens bijgevoegd concept;
    2. Wethouder Van As te mandateren om overeenkomsten namens uw college aan te gaan, tekstuele wijzigingen door te voeren in overeenkomsten en conform bijgevoegde volmacht tot ondertekening van de definitieve overeenkomst over te gaan;
    3. In te stemmen met het voorbereiden van een grondverkoop van het deel van het gemeentelijk perceel, kadastraal bekend gemeente Hazerswoude, sectie D, met nummer 1701, ter grootte van circa 892m² onder de condities zoals opgenomen in de anterieure overeenkomst;
    4. De faciliterende projectexploitatie “Voorweg 14B/14C” te openen en vast te stellen en de financiële gevolgen (balansmutatie), conform het actuele Besluit Begroting en Verantwoording, op te nemen en te verwerken in de begroting/administratie via de eerst volgende actualisatie van het MPG.

  57. 4.3.h

    Gemeente Alphen aan den Rijn heeft de ambitie om in 2050 geheel fossiel brandstofvrij, energie- en CO2- neutraal te zijn. In deze ambitie heeft de gemeente Alphen aan den Rijn als organisatie een voorbeeldfunctie en verantwoordelijkheid voor wat betreft de verduurzaming van de eigen ( gemeentelijke ) organisatie en duurzaam inkopen. In dit kader wil de Gemeente ook haar wagenpark op een geleidelijke en maatschappelijke verantwoorde manier verduurzamen. Op korte termijn moeten drie afvalinzamelvoertuigen vervangen worden. Een goed moment om de overstap naar duurzame alternatieven te maken. Echter zijn er op het moment geen "fabriek klaar" elektrische afvalinzamelvoertuigen op de markt. De voertuigen zelf zijn dus nog gewoon in diesel uitgevoerd. Om de verduurzaming van het wagenpark voort te zetten zonder de dienstverlening te berperken worden de drie nieuwe afvalinzamelvoertuigen daarom (deels) geëlektrificeerd met een afval inzamel-opbouwinstallatie "Plug-in Hybride". Hier zijn echter extra kosten aan verbonden waarmee in eerste instantie geen rekening mee kon worden gehouden.

    Voorgesteld besluit

    Een aanvullend investeringskrediet van € 192.000,- beschikbaar te stellen ten behoeve van het vervangen van drie afval-inzamelvoertuigen;
    * De investering te activeren en conform beleid af te schrijven in 8 jaar, en de kapitaallasten (rente en afschrijving) voor het gedeelte dat is toe te rekenen aan afvalinzameling onder te brengen in de KDE Afval;
    * De benodigde dekking voor de kapitaallasten (rente en afschrijving) die niet onder de KDE afval vallen dekken uit de beschikbare middelen binnen de reguliere begroting;
    * Voorgaande financiële gevolgen in de begroting te verwerken via de Voorjaarsnota 2022 en de Begroting 2023;
    * Vooruitlopend op het formeel beschikbaar komen van het budget het bedrag beschikbaar te stellen voor aanschaf van de drie voertuigen.

  58. 4.3.i

    De gemeente Alphen aan den Rijn heeft op 8 februari jl. de selectieleidraad ‘exploitatie pand Castellum’ gepubliceerd. Er zijn vier aanmeldingen ingediend. Deze aanmeldingen zijn conform de selectieleidraad eerst op volledigheid en aanmeldingsvereisten beoordeeld. Na deze beoordeling is geconstateerd dat voor iedere gegadigde gesteld kan worden dat de aanmelding diverse gebreken vertoont. Dit betekent dat de gemeente Alphen aan den Rijn onvoldoende gegadigden heeft om de volgende fase van de aanbesteding op te starten én dat de gemeente geen beoordeling heeft kunnen uitvoeren op de inhoudelijke uitwerking van de aanmelding (de zogenaamde selectiecriteria).
    Na deze constateringen is, met inachtneming van de kaders van de Aanbestedingswet, onderzocht op welke manier het mogelijk is om te komen tot een overeenkomst voor de exploitatie van het Castellum. Uit het onderzoek is het advies gekomen om de lopende aanbesteding in te trekken en vervolgens een nieuwe aanbestedingsprocedure op te starten. Daarmee wordt het belang van zowel de betrokken gegadigden als die van de gemeente Alphen aan den Rijn het meest gediend.
    Alle vier de gegadigden krijgen bij de her-aanbesteding de mogelijkheid (als zij nog steeds geïnteresseerd zijn) wederom een aanmelding in te dienen.

    Voorgesteld besluit

    Collegebesluit:

    1. Instemmen met het intrekken van de huidige aanbesteding ‘exploitatie pand Castellum’ en daarmee de lopende aanbestedingsprocedure te beëindigen.
    2. In te stemmen met het opstarten van een nieuwe aanbestedingsprocedure en daarmee het doorvoeren van een wezenlijke wijziging in de aanbestedingsdocumenten.
    3. Gegadigden op de hoogte brengen van de intrekking van de aanbestedingsprocedure door middel van bijgaande brieven.
    4. De incidentele, extra projectkosten (t/m 2023) van circa € 70.000 realiseren uit de reserve Participatie. De financiële consequenties zullen worden verwerkt in de voorjaarsnota 2022. Als er sprake is van een positief resultaat binnen Programma 4 zullen de kosten van dit project eerst met het resultaat van Programma 4 worden verrekend.
    5. In te stemmen met het informeren van de gemeenteraad door middel van bijgaande brief.
    6. In te stemmen met het informeren van Castellum B.V. en de accounthouder de opdracht te geven om de programmering en de exploitatie van het pand ook in de eerste helft van 2023 veilig te stellen.
  59. 4.3.j

    De gemeenteraad wil het voormalige gemeentehuis Alphen aan den Rijn geschikt maken voor een nieuwe bestemming en zij wil het gebouw langdurig en duurzaam behouden. De nieuwe bestemming zou ook deels een cultureel maatschappelijke functie moeten/kunnen krijgen.
    Het gebouw dient te worden gerestaureerd, gerenoveerd en geschikt te worden gemaakt voor het beoogd gebruik. Om precies te kunnen ramen welke investeringen nodig zijn voor het behoud van het gebouw dienen onderzoeken te worden uitgevoerd.
    Voor het onderzoek naar een nieuwe bestemming worden ook onderzoeken uitgevoerd.
    Deze onderzoekskosten worden gedekt uit de reserve Vastgoed.

    Voorgesteld besluit

    1. Een incidenteel (project-)budget beschikbaar stellen ten behoeve van de voorbereidingen voor de herbestemming van het voormalige gemeentehuis Alphen aan den Rijn ad. € 174.000,- en dit te dekken middels een onttrekking aan de reserve Vastgoedmanagement;
    2. De financiële gevolgen in de begroting te verwerken via een verzamelbegrotingswijziging bij de Voorjaarsnota 2022.
  60. 4.3.k

    Het verduurzamen van ons gemeentelijk vastgoed is noodzaak. Dit vraagt om een gedegen langjarige aanpak met duidelijke kaders en planning. Om de herijking van het verduurzamingsbeleid voor vastgoed en de feitelijke verduurzaming goed en efficiënt vorm
    te geven zijn voorbereidende onderzoeken noodzakelijk. Deze onderzoeken richten zich zowel op portefeuilleniveau (welke panden gaan we het eerst aanpakken) als op pandniveau (hoe gaan we de verduurzaming bij dit pand vorm geven). Dit vraagt specialistische kennis over, ervaring met en tooling voor verduurzaming. Dit voorstel draagt zorg voor het benodigde budget om opdrachten uit te zetten bij partijen met de benodigde specialistische kennis, ervaring en tooling.

    Voorgesteld besluit

    1 Een voorbereidingsbudget beschikbaar te stellen ad. € 150.000,- voor de verduurzaming van ons gemeentelijk vastgoed en dit te dekken uit de reserve vastgoed;
    2 Bovenstaande financiële gevolgen in de begroting te verwerken via een verzamelbegrotingswijziging bij de Voorjaarsrapportage 2022.

  61. 4.3.l

    De Margaretha van Oostenrijklaan in Hazerswoude-Dorp loopt momenteel dood. De Hazerswoudse particulieren Schouten en Van Dijk zijn van plan om deze laan te verbinden met de Dorpsstraat, met een nieuwe ontsluiting langs de fietsenwinkel. Aan deze nieuwe verbinding willen beide heren 6 appartementen en 6 grondgebonden woningen realiseren. De geldende beheersverordening biedt geen mogelijkheid om het plan te realiseren. In de anterieure overeenkomst staan daarom afspraken om de 12 woningen planologisch mogelijk te maken. Verder bevat de anterieure overeenkomst afspraken over de te betalen kosten voor de ruimtelijke procedure, bouw- en woonrijp maken en over planschade.

    Voorgesteld besluit

    1. Af te wijken van de Uitvoeringsparagraaf Woningbouw door de initiatiefnemers geen bijdrage aan het Vereveningsfonds te vragen.
    2. Met de initiatiefnemers bijgevoegde anterieure overeenkomst te sluiten;
    3. De faciliterende projectexploitatie “Margaretha van Oostenrijklaan” te openen en vast te stellen en de neutrale financiële gevolgen (balansmutatie), conform het actuele Besluit Begroting en Verantwoording, op te nemen en te verwerken in de
    begroting/administratie via de eerst volgende actualisatie van het MPG.

  62. 4.4
    Vragen raadsleden
  63. 4.4.a

    Ook de gemiddelde Alphenaar is sinds corona nog meer online gaan bestellen en dat heeft een zichtbaar effect op straat. Zeker in 2020 resulteerde dat in volle papierbakken en zwervende dozen. Inmiddels zien we dat het aanbod van papier nog altijd hoger is dan in 2019, maar weer langzaam normaliseert.
    Wel zien we dat er verhoudingsgewijs meer karton wordt aangeboden. Zo was in 2021 46% van het totaal aangeboden papier karton, in 2019 was dit 33%. Met betrekking tot de inzameling van papier en karton spelen hierbij een aantal zaken:

    1. Klein maken karton
       Karton vraagt om een extra handeling, het moet worden klein gemaakt.
    2. De inzamelmiddelen zijn minder geschikt voor karton
       De inzamelmiddelen zijn ontworpen voor papier waarbij de capaciteit ook is afgestemd op het volume papier. Het grove en grote volume karton maken dat rolcontainers snel vol zitten en ondergrondse containers snel vol of verstopt.
    3. Tekort aan capaciteit
       Uit metingen is gebleken dat er op een aantal locaties tekort is aan capaciteit voor papier en karton.
      In bijgevoegde beantwoording  van de artikel 40 vragen van dhr. Blom leest u hoe hierop wordt geanticipeerd.

    Voorgesteld besluit

    Akkoord gaan met de beantwoording van de Artikel 40 vragen van de heer Blom (Nieuw Elan) inzake oud papier en karton

  64. 4.4.b

    Door de heer P. Versteeg, Nieuw Elan, zijn artikel 40 vragen gesteld omtrent de aanpak van de Regionale Energiestrategie. Deze vragen worden met bijgaande brief beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    Akkoord gaan met de beantwoording van de artikel 40 vragen omtrent Regionale Energie Strategie

  65. 4.4.c

    Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde kunnen raadsleden schriftelijk vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. De heer M. Piette heeft vragen gesteld over het uitvoeringsprogramma 2022 Integraal Veiligheidsbeleid met betrekking tot de onderwerpen ondermijning, diefstal uit auto's en in winkels, samenwerking met burgers en cyberveiligheid.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40-vragen van de heer Piette (VVD) te beantwoorden met bijgevoegde brief.

  66. 4.4.d

    De heer Straver heeft namens de fractie van de PvdA vragen gesteld over het dossier J.H. van Straaten van Nesplantsoen in Boskoop. De vragen worden beantwoord in bijgevoegde brief.

    Voorgesteld besluit

    De vragen gesteld door de heer E.-J. Straver namens de PvdA, in zijn brief d.d. 14 februari 2022, te beantwoorden door middel van bijgevoegde brief.

  67. 4.4.e

    Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde kunnen raadsleden schriftelijk vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. Fractievoorzitter dhr. R. Driesen stelde namens de fractie van GroenLinks vragen over wat het college gedaan heeft met de in juni 2021 opgestelde adviezen in de notitie “van Groen denken naar Groen doen” van het Bomenpanel Alphen. Het college informeert de fractie van GroenLinks met een antwoordbrief.

    Voorgesteld besluit

    Bijgevoegde concept-antwoordbrief vaststellen en verzenden aan de heer R. Driesen (GroenLinks).

  68. 4.4.f

    De vrijstelling van kleine giften is n.a.v. een aangenomen motie Vrijstelling kleine giften voor mensen in de bijstand in de raadsvergadering van 3 juni 2021 een uitvoeringsrichtlijn opgesteld waarin deze vrijstelling is uitgewerkt. De door mevrouw Blom gestelde vragen over de vrijstelling van de giften in het kader van de energiecompensatie vallen onder deze uitvoeringsrichtlijn. De vragen zijn daarmee naar tevredenheid beantwoord.

  69. 4.4.g

    Naar aanleiding van berichten in de media over huisvestingsproblematiek van huisartsenpraktijken heeft de heer Van der Ham (D66) op 2 februari jl. artikel 40 vragen gesteld. De vragen zijn beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    - De beantwoording van de artikel 40 vragen huisvestingsproblematiek huisartspraktijken gezondheidscentra verzenden aan de heer Van den Ham (D66)

  70. 4.4.h

    Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde Gemeenteraad heeft de heer E.J. Straver vragen gesteld met betrekking tot de antwoordbrief van het college d.d. 16 februari 2022 over de motie onderzoek naar het publiceren Week in Beeld in Groene Hart Koerier. Deze vragen worden met bijgaande brief beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40 vragen van de heer E.J. Straver (PvdA) te beantwoorden met bijgaande brief.

  71. 4.4.i

    Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde kunnen raadsleden schriftelijk vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. De heer E.J. Straver stelde namens de fractie van PvdA vragen over de niet meer in gebruik zijnde kolengestookte drogerij aan de Hogeveenseweg 57 en 59 in Benthuizen. Het college informeert de heer E.J. Straver, fractievoorzitter van de PvdA, met een antwoordbrief om een intrekkingsprocedure te starten, omdat de raad in zijn vergadering van 17 februari 2022 heeft besloten geen medewerking te verlenen aan een composteerinrichting aan de Hogeveenseweg 57-59 in Benthuizen.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40-vragen van de heer E.J. Straver, fractievoorzitter van de PvdA, inzake intrekken milieuvergunning kolengestookte drogerij Hogeveenseweg 57 en 59, Benthuizen te beantwoorden overeenkomstig bijgevoegde concept brief.

  72. 4.4.j

    Naar aanleiding van de extreem stijgende energieprijzen heeft Caroline Blom – de Ruiter van de ChristenUnie artikel 40 vragen gesteld over de aanpak van energiearmoede en de gemeentelijke isolatieaanpak van woningen. Deze vragen worden met bijgaande brief beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De beantwoording van de artikel 40 vragen inzake energiearmoede en isoleren verzenden aan mevrouw Blom - de Ruiter (ChristenUnie).

  73. 4.4.k

  74. 4.4.l

    Mevrouw P. Thoomes (Groen Links) heeft vragen gesteld op grond van artikel 40 van het reglement van orde over de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne in Alphen aan den Rijn. In bijgevoegde brief is antwoord gegeven op deze vragen.

  75. 4.4.m

    De artikel 40 vragen SP te beantwoorden met bijgaande brief.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40 vragen SP te beantwoorden met bijgaande brief.

  76. 4.4.n

    Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde kunnen raadsleden schriftelijk vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. De heer Straver van de PvdA heeft vragen gesteld over de verkeersmaatregelen bebouwing derde veld Hazerswoudse Boys. In bijgevoegde brief worden deze vragen beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40-vragen van de PvdA-fractie te beantwoorden met bijgevoegde brief.

  77. 4.4.o

  78. 4.4.p

    Raadslid René Driesen heeft vragen gesteld over bomen in de Quadriviumlaan. Het college heeft deze vragen beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    Art. 40 vragen van de heer Driesen (GroenLinks) over bomen in de Quadriviumlaan in Alphen aan den Rijn te beantwoorden met bijgaande brief.

    Besluit

    Complimenten voor de wijze waarop de problematiek inzake bomen Quadriviumlaan is opgepakt.

  79. 4.4.q

  80. 4.4.r

  81. 4.4.s

  82. 4.4.t

  83. 4.4.u

  84. 4.5

    Bijlagen

    Besluit

    De raad is akkoord met de overige afdoeningsvoorstellen.

  85. 5

    Om te voorkomen dat de gronden binnen de locatie Hazerswoude-Dorp noordoost, meer specifiek de percelen kadastraal bekend als gemeente Hazerswoude, sectie B, nummers 1538 (gedeeltelijk), 3826 (gedeeltelijk), 3827 (gedeeltelijk) en 4056 (gedeeltelijk) worden vervreemd en als gevolg daarvan de gemeente mogelijk grip op een ontwikkeling van de locatie verliest, heeft de gemeente besloten om een gemeentelijk voorkeursrecht op de locatie te vestigen. Tegen dit besluit is een bezwaarschrift binnengekomen. Voorgesteld wordt om dit bezwaarschrift – conform het advies van de Commissie bezwaarschriften - ontvankelijk doch ongegrond te verklaren. Hiermee blijft het bestreden besluit in stand.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (7), NieuwElan (6), PvdA (2), RijnGouweLokaal (2), SGP (1), SP (2), VVD (4)

    Voorgesteld besluit

    1. De gemeenteraad voor te stellen:
      a. Het advies van de Commissie bezwaarschriften over te nemen.
      b. Overeenkomstig het advies van de Commissie bezwaarschriften (401596) het bezwaar van de bewoners te Hazerswoude-Dorp ontvankelijk doch ongegrond te verklaren.

    Besluit

    De raad besluit unaniem het bezwaar ongegrond te verklaren.

  86. 6

    Om te voorkomen dat de gronden binnen de locatie Hazerswoude-Dorp zuidwest, meer specifiek de percelen kadastraal bekend als gemeente Hazerswoude, sectie E, nummers 1759 (gedeeltelijk) en 2001 (gedeeltelijk), worden vervreemd en als gevolg daarvan de gemeente mogelijk grip op een ontwikkeling van de locatie verliest, heeft de gemeente besloten om een gemeentelijk voorkeursrecht op de locatie te vestigen. Tegen dit besluit is een bezwaarschrift binnengekomen. Voorgesteld wordt om dit bezwaarschrift – conform het advies van de Commissie bezwaarschriften - niet-ontvankelijk te verklaren. Hiermee blijft het bestreden besluit in stand.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (7), NieuwElan (6), PvdA (2), RijnGouweLokaal (2), SGP (1), SP (2), VVD (4)

    Voorgesteld besluit

    1. De gemeenteraad voor te stellen:
      a. Het advies van de Commissie bezwaarschriften over te nemen.
      b. Overeenkomstig het advies van de Commissie bezwaarschriften (402642) het bezwaar van de heer [...] en de ondertekenaars van het bezwaar niet-ontvankelijk te verklaren.

    Besluit

    De raad besluit unaniem het bezwaar niet ontvankelijk te verklaren.

  87. 7

    Op 29 januari 2021 is een aanvraag om omgevingsvergunning ingediend voor de realisatie van 5 zorgappartementen in de bestaande schuur op het adres Katjesweg 6 te Hazerswoude. Het is een kleinschalig plan, dat met inachtneming van de toekomstige woningbouwplannen op het nabijgelegen 3e voetbalveld van de plaatselijke voetbalclub, qua functionaliteit goed past in de omgeving. De planlocatie ligt aan de rand van het dorp.


    De aanvraag is in strijd met de op 31 maart 2016 vastgestelde en vigerende beheersverordening ‘Buitengebied Rijnwoude 2015’ voornamelijk omdat het perceel weliswaar de bestemming ‘Wonen’ kent maar er slechts 1 woning is toegestaan binnen het bouwvlak. Er is evenwel sprake van een wenselijke ontwikkeling. In de wet is een mogelijkheid opgenomen om medewerking te verlenen aan de omgevingsvergunning via een uitgebreide afwijkingsprocedure, mits de activiteit niet in strijd is met een goede ruimtelijke ordening, de motivering van het besluit een goede ruimtelijke onderbouwing bevat en de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen heeft afgegeven. Uit de bijbehorende ruimtelijke onderbouwing blijkt dat het project in overeenstemming is met een goede ruimtelijke ordening. Ter plaatse van de woningen kan een goed woon- en leefmilieu worden gegarandeerd. Ook levert het project geen belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu op, waardoor een milieueffectrapport niet nodig is.


    Het college verleent medewerking aan de aanvraag door het opstarten van de procedure en verzoekt de gemeenteraad tot het afgeven van de vereiste verklaring van geen bedenkingen. Na afgifte van deze verklaring, worden de ontwerp stukken ter inzage gelegd. Indien er geen zienswijzen of geen zienswijzen van ruimtelijke aard worden ingediend tegen de verklaring van geen bedenkingen, dan is de verklaring van de gemeenteraad definitief. Het college neemt vervolgens nog wel het besluit omtrent de verlening van de omgevingsvergunning.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (7), NieuwElan (6), PvdA (2), RijnGouweLokaal (2), SGP (1), SP (2), VVD (4)

    Voorgesteld besluit

    Collegebesluit:
    1. Medewerking te verlenen aan de aanvraag om omgevingsvergunning voor de realisatie van 5 zorgappartementen in de bestaande schuur aan de Katjesweg 6 te Hazerswoude, door het opstarten van een procedure ex artikel 2.12 lid 1, sub a onder 3 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen omdat het geen aangewezen geval betreft (artikel 6.2.1. Bro);
    3. Geen milieueffectrapport op te stellen, omdat de activiteit geen belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu heeft zoals beschreven in de aanmeldnotitie m.e.r/ m.e.r paragraaf die onderdeel uitmaakt van de ruimtelijke onderbouwing;
    4. De gemeenteraad voor te stellen om een ontwerp- verklaring van geen bedenkingen af te geven en gelijktijdig de gemeenteraad voor te stellen bij geen zienswijzen of zienswijzen die niet van ruimtelijke aard zijn een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven;
    5. Na het besluit van de gemeenteraad de ontwerp omgevingsvergunning met bijbehorende stukken voor een periode van zes weken ter inzage leggen op grond van artikel 3.10 e.v. van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht juncto afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

    Besluit

    De raad besluit unaniem de ontwerp verklaring van geen bedenkingen voor de realisatie van vijf zorgappartementen schuur Katjesweg 5, Hazerswoude-Dorp af te geven.

  88. 8

    Van 26 januari tot en met 9 maart 2022 heeft het ontwerpbestemmingsplan ‘Vinkebuurt 116- 118, Zwammerdam’ ter inzage gelegen. Het bestemmingsplan voorziet in de bouw van 3 nieuwbouwwoningen op de locatie Vinkebuurt 116- 118. In de bestaande situatie bevindt zich hier een leegstaand bedrijfsgebouw en een verouderde burgerwoning. Met het plan wordt een ruimtelijke kwaliteitsslag gemaakt en zal het woon- en leefklimaat worden verbeterd. Er zijn geen zienswijzen ingediend tegen het plan gedurende de ter inzage legging. Dit geeft aanleiding om aan de gemeenteraad voor te stellen het bestemmingsplan ‘Vinkebuurt 116- 118, Zwammerdam’ ongewijzigd vastgesteld ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan. Voor meer toelichting wordt verwezen naar het bijbehorende raadsvoorstel en –besluit en de daarvan deel uitmakende bijlagen.”

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (7), NieuwElan (6), PvdA (2), RijnGouweLokaal (2), SGP (1), SP (2), VVD (4)

    Voorgesteld besluit

    Aan de gemeenteraad voor te stellen:
    1. Het bestemmingsplan ‘Vinkebuurt 116- 118, Zwammerdam’ met identificatienummer NL.IMRO.0484.ZDvinkebuurt116118-VA01 ongewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan.
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, tweede lid onder a van de Wet ruimtelijke ordening, omdat de kosten van de grondexploitatie anderszins verzekerd zijn.

    Besluit

    De raad stelt unaniem het bestemmingsplan Vinkebuurt 116-118, Zwammerdam vast.

  89. 9

    Besluit

    Vervallen

  90. 10

    De gemeente maakt gebruik van ANPR camera’s (camera’s met kentekenherkenning) om de toegang tot het centrumgebied in Alphen aan den Rijn en diverse verboden in de gehele gemeente te handhaven. Het gebruik van de camera’s is succesvol en al meerdere malen heeft de raad om uitbreiding van deze methode van handhaving gevraagd. Besloten is om 5 extra camera’s aan te schaffen ten behoeve van handhaving op diverse verkeersvoorschriften (verboden). Omdat hiervoor nog geen aparte post is opgenomen in de begroting wordt dit nu ook geregeld.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (7), NieuwElan (6), PvdA (2), RijnGouweLokaal (2), SGP (1), SP (2), VVD (4)

    Voorgesteld besluit

    1. Om een éénmalig budget van € 40.000,- voor de aanschaf van 5 extra ANPR-camera’s beschikbaar te stellen;
    2. Om structureel budget van € 105.000,- voor de bekostiging van kapitaallasten, verplaatsings-, onderhouds-, licentie- en softwarekosten beschikbaar te stellen;
    3. in boekjaar 2022 eenmalig € 145.000,- en daarna jaarlijks € 105.000,- aan het structureel begrotingssaldo te onttrekken ter dekking van de jaarlijkse kosten die samenhangen met de 17 ANPR-camera’s.

    Besluit

    De raad besluit unaniem het budget voor de aanschaf etc. van de ANPR camera’s in de begroting 2022 op te nemen.

  91. 11

    de Verordening rechtspositie raads- en commissieleden Alphen aan den Rijn 2022 vast te stellen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (5), ChristenUnie (2), D66 (4), Forum voor Democratie (1), GroenLinks (7), NieuwElan (6), PvdA (2), RijnGouweLokaal (2), SGP (1), SP (2), VVD (4)

    Besluit

    De raad stelt unaniem de Verordening rechtspositie raads- en commissieleden Alphen aan den Rijn 2022 vast te stellen.

  92. 12

    Besluit

    Er zijn geen moties vreemd.