Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

donderdag 9 november 2023

19:00 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
J.W.E. Spies
Toelichting

Mededeling voor raads- en commissieleden schriftelijke voorbereiding vergaderingen
Om de vergaderingen goed voor te bereiden en efficiënt te laten verlopen is het belangrijk dat u technische en detailvragen over de geagendeerde dossiers uiterlijk woensdag 23 oktober, 12.00 uur mailt aan de griffie. De antwoorden zijn op maandag 6 november 12.00 uur beschikbaar.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    00:02:08 - 00:04:57 - Liesbeth Spies
  2. 2.a

    Sprekersvolgorde: VVD - SGP - PvdA - CDA - BA - LBA - FvD - D66 - RGL - GL - NE - SP - CU (maximaal 7 minuten per fractie)

    00:04:36 - 00:04:57 - Liesbeth Spies
    00:05:01 - 00:13:45 - Elise de Veth-Braat
    00:13:52 - 00:20:29 - Ernst Jan Straver
    00:20:32 - 00:29:02 - Jeroen van Gool
    00:29:21 - 00:37:36 - Nico de Jong
    00:37:43 - 00:42:30 - Filine Verloop
    00:42:40 - 00:47:50 - Maurits de Vries
    00:48:03 - 00:57:20 - José Huls
    00:57:37 - 01:06:37 - André de Jeu
    01:06:40 - 01:14:53 - G.A. Groep
    01:14:57 - 01:21:20 - Caroline Blom-de Ruiter
  3. 2.b

    Na de algemene beschouwingen (aan het begin van de schorsing) zal de voorzitter in overleg met de fractievoorzitters de onderwerpen/thema’s vaststellen die in de verdere beraadslagingen aan de orde komen. Per thema (blokje) zal de eerstverantwoordelijke portefeuillehouder de reactie van college verwoorden en kan het debat plaatsvinden, inclusief de betreffende moties en amendementen. Per blok kan per fractie één woordvoerder het woord voeren. Dat mag een andere dan de fractievoorzitter zijn, waarbij wel aangesloten wordt bij de eerdere door de fractievoorzitter uitgesproken algemene beschouwing.

    01:44:31 - 02:01:00 - Gerard van As
    02:01:18 - 02:01:35 - Jeroen van Gool
    02:02:35 - 02:14:52 - Anouk Noordermeer-Krommendam
    02:14:53 - 02:15:18 - José Huls
    02:15:18 - 02:19:20 - Anouk Noordermeer-Krommendam
    02:19:51 - 02:20:22 - Jeroen van Gool
    02:20:24 - 02:20:41 - Maurits de Vries
    02:20:43 - 02:24:15 - Anouk Noordermeer-Krommendam
    02:24:32 - 02:49:22 - Relus Breeuwsma
    02:49:24 - 02:49:52 - José Huls
    02:50:32 - 02:56:35 - Gert-Jan Schotanus
    02:56:35 - 02:56:54 - Caroline Blom-de Ruiter
    02:56:55 - 02:58:22 - Gert-Jan Schotanus
    02:58:23 - 02:59:03 - Nico de Jong
    02:59:06 - 03:04:54 - Gert-Jan Schotanus
    03:05:23 - 03:06:50 - Liesbeth Spies
    03:07:15 - 03:07:52 - Liesbeth Spies
    03:07:53 - 03:08:15 - Petra Hoogenes-van Noort
    03:08:22 - 03:08:31 - José Huls
    03:21:18 - 03:21:56 - Liesbeth Spies
    03:21:56 - 03:22:34 - Gerard van As
    03:22:36 - 03:23:19 - Ernst Jan Straver
    03:23:20 - 03:23:40 - Gerard van As
    03:23:40 - 03:24:04 - Liesbeth Spies
    03:24:05 - 03:24:16 - José Huls
    03:24:16 - 03:24:36 - Liesbeth Spies
    03:24:36 - 03:25:02 - Rebecca Sterk
    03:25:04 - 03:28:34 - Liesbeth Spies
    03:28:35 - 03:30:11 - René Driesen
    03:30:12 - 03:30:28 - Liesbeth Spies
    03:30:28 - 03:30:52 - Caroline Blom-de Ruiter
    03:30:52 - 03:31:07 - Filine Verloop
    03:31:07 - 03:32:30 - Liesbeth Spies
  4. 2.c

    03:31:14 - 03:32:30 - Liesbeth Spies
  5. 2.c.1

    In de Programmabegroting 2024 zijn de voornemens van het gemeentebestuur opgenomen voor de voorbereiding en uitvoering van beleid in begrotingsjaar 2024 met een doorkijk naar de meerjarenperiode 2025-2027. Deze beleidsvoornemens zijn ingedeeld in zes programma's.
    Met het vaststellen van de begroting geeft de raad toestemming voor de totale baten en lasten per programma, het overzicht algemene dekkingsmiddelen en het in de begroting opgenomen MeerjarenInvesteringsProgramma (MIP). Met de goedkeuring van het MIP stelt de raad tevens de voor deze investeringen benodigde investeringskredieten beschikbaar. Ook stelt de raad de in de begroting opgenomen verplichte paragrafen vast.

    Voorgesteld besluit

    1. De Programmabegroting 2024 vast te stellen; 
    2. Kennis te nemen van de Meerjarenraming 2025-2027.

  6. 2.c.1a

  7. 2.c.1b

  8. 2.c.1c

  9. 2.d.1

    In deze Septembercirculaire 2023 is de Miljoenennota 2024 van het Rijk verwerkt. In deze Miljoenennota is op basis van de CPB-ramingen het accres bijgesteld en is de voorlopige onderuitputting van het BTW-compensatiefonds 2023 verwerkt. Tevens zijn er enkele taakmutaties opgenomen. In dit voorstel worden de financiële consequenties voor de gemeente Alphen aan den Rijn inzichtelijk gemaakt.

  10. 2.d.2

    In onze begroting kom je twee verschillende 'geldstromen' aan baten en lasten tegen: aan de ene kant een geldstroom van 'structurele baten en lasten' en aan de andere kant een geldstroom van 'incidentele baten en lasten'. Met de Nota incidentele baten en lasten 2024 stelt de raad de financiële spelregels vast voor welke baten en lasten we als incidenteel in de begroting 2024 en verder moeten verwerken en welke als structureel. Dit is van belang omdat je baten uit de ene geldstroom niet zomaar mag gebruiken om lasten uit de andere geldstroom mee te dekken. Bij evenveel baten in een jaar als dat er lasten zijn, kan een begroting door dit onderscheid toch niet sluitend zijn.


    Dit is een nieuw financieel kader. Deze spelregels zijn nodig omdat de externe regelgeving en de manier hoe je naar deze regelgeving moet kijken door de provinciale toezichthouder recent zijn aangescherpt. Door deze aanscherpingen voldoet de bestaande verwerking van incidentele baten en lasten in de begroting 2023 niet meer overal aan de regelgeving. Deze nota beschrijft waar deze afwijkingen zitten en hoe we deze kunnen herstellen. De financiële gevolgen van deze herstelmaatregelen zijn opgenomen in de kaderstelling voor de begroting 2024. Met de vaststelling van deze nota en de begroting 2024 voldoet onze gemeente weer volledig aan de regelgeving voor incidentele baten en lasten.


    Voorgesteld besluit:
    1. De Nota incidentele baten en lasten 2024 vast te stellen

  11. 2.e
    Achtergrondinformatie
  12. 2.e.1

    De beheerders van het gemeentefonds (de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de staatssecretaris van Financiën) verstrekken regelmatig mededelingen over de algemene uitkering via de gemeentefondscirculaires. Daarin worden de ontwikkelingen toegelicht op grond van de meest recente gegevens over de financiën en het beleid op rijksniveau. In dit verband is onlangs de meicirculaire 2023 over de algemene uitkering uit het gemeentefonds ontvangen. In deze circulaire worden de mutaties in het gemeentefonds nader toegelicht.

  13. 2.e.2

    De gemeente is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van onze openbare ruimte. Hoe, wanneer en voor welk budget het beheer en onderhoud aan de verschillende assets wordt uitgevoerd staat beschreven in 20 verschillende beheerplannen. Vier van deze beheerplannen, de beheerplannen voor Civiele Kunstwerken, Verkeersregelinstallaties en Straatreiniging, liepen vorig jaar af. Het beheer en onderhoud van straatmeubilair en verkeersvoorzieningen was nog niet omschreven in een beheerplan en is nieuw toegevoegd.


    In dit voorstel worden de vier beheerplannen ter goedkeuring voorgelegd het college. Financiële consequenties zijn verwerkt in de begroting 2024 welke in november 2023 ter vaststelling aan de raad wordt aangeboden.

    Voorgesteld besluit

    1. Het beheerplan Civiele Kunstwerken 2023-2029 vast te stellen;
    2. Het beheerplan straatmeubilair en verkeersvoorzieningen 2023-3032 vast te stellen en vanaf 2024 en verder in de begroting structureel op te nemen:
    - aanvullend budget voor regulier onderhoud (exploitatie) in de jaarschijven 2024-2032 van € 90.000, - per jaar;
    - krediet voor regulier vervangingsonderhoud in de jaarschijven 2023-2032 van € 188.000, - per jaar beschikbaar te stellen;
    3. Het Reinigingsplan 2023-2026 vast te stellen en vanaf 2024 en verder in de begroting structureel op te nemen:
    - aanvullend budget van € 100.000,- voor het verwijderen van onkruid op verharding;
    - aanvullend budget van € 150.000,- voor de aanschaf van materialen en inzet bij evenementen;
    - aanvullend budget van € 150.000,- extra inzet (uren) voor straatreiniging in 2024 en € 280.000,- in 2025 en 2026.
    4. Het beheerplan Verkeersregelinstallaties (VRI’S) 2023-2026 vast te stellen en vanaf 2024 een structureel aanvullend onderhoudsbudget van € 12.000,- beschikbaar te stellen.
    5. De Raad te informeren middels bijgevoegde informatiebrief.

  14. 2.e.3

    Jaarlijks stelt het college van de gemeente Alphen aan den Rijn het subsidieplafond vast voor de subsidies die vallen onder de bundel Preventie. Op basis van dit subsidieplafond vragen Participe en Kwadraad jaarlijks hun subsidies aan om uitvoering te geven aan de activiteiten die vallen onder preventie.
    Momenteel worden deze organisaties geconfronteerd met CAO-afspraken van ruim 15%.Deze loonstijgingen leiden bij ongewijzigde subsidies tot het stopzetten van enkele activiteiten en / of het verminderen van de inzet.
    Op dinsdag 10 oktober 2023 heeft het college besloten de raad te vragen voor een wijziging in de Algemene Subsidieverordening (Asv 2020) om indexering, dan wel compensatie voor elkaar te krijgen. Dit raadsbesluit zal in 2024 genomen worden.
    Gevraagd wordt om, vooruitlopend op het raadsbesluit, nu al een besluit te nemen over het subsidieplafond voor de subsidies binnen de bundel Preventie. Op deze manier kunnen Participe en Kwadraad hun subsidies voor 2024 aanvragen en kan de continuïteit in dienstverlening en activiteiten geborgd worden.

    Voorgesteld besluit

    • Vooruitlopend op de vaststelling van de begroting 2024, het subsidieplafond voor de bundel Preventie te verhogen met 6,3%;
    • De eenmalige structurele bijstelling voor het boekjaar 2024 ad€347.600,- te dekken vanuit de beschikbaar gestelde middelen in de begroting 2024 en verder.
  15. 3

    03:32:28 - 03:32:30 - Liesbeth Spies