Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

donderdag 3 juni 2021

19:45 - 23:00
Locatie

Digitaal (via TEAMS)

Voorzitter
J.W.E. Spies
Toelichting

Digitale vergadering.
Mededelingen voor raadsleden: graag ontvangen wij 24 uur voor de vergadering opgave van woordvoerders, stemverklaringen, eventuele amendementen en moties.
Een vraag voor agendapunt 3 kunt u tot 12.00 uur op de dag van de vergadering aanbieden.
Heeft u nog technische vragen? Mailt u deze dan z.s.m. aan de griffie.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 0

    Besluit

    Voorafgaand aan de vergadering wordt door de heer Van der Hoort een petitie aangeboden tegen plaatsing van windturbines langs de N11 in Hazerswoude-Rijndijk. De petitie is door 2255 inwoners ondertekend

  2. 1

    Besluit

    Op de vraag van de heer Versteeg of het college kan toezeggen dat bij de accordering van de Regionale Omgevingsagenda (ROA) géén besluiten worden genomen over de Regionale Energie Strategie (RES), antwoordt wethouder Van As dat het college dat inderdaad kan toezeggen: vandaag staan de wensen en bedenkingen op de ROA op de agenda. In de ROA moeten later nog de uitkomsten van het RES proces verwerkt worden. De RES wordt separaat vastgesteld. In de concrete uitwerking van deze processen heeft de raad het laatste woord.


    De raad stemt in met het verzoek van het college om agendapunt 5 “Instellen strategisch verwervingsbudget” in te trekken. Desgevraagd licht wethouder van As dit verzoek toe: gehoord de commissie en rekening houdend met het aangekondigde amendement heeft dit voorstel geen of nauwelijks toegevoegde waarde ten opzichte van de bestaande situatie. Spoedaankopen waarbij snel handelen vereist is, kunnen in de huidige situatie ook al. Dergelijke aankopen zullen altijd worden gedaan onder voorbehoud van goedkeuring van de raad waarna eventueel een spoeddebat aangevraagd wordt. Bij nader inzien is het niet nodig een verwervingsbudget hiervoor in te stellen. Dan wordt ook geen beslag gelegd op middelen.


    De agenda wordt aldus gewijzigd vastgesteld.

  3. 1.a.1
    Afscheid van het raadslid de heer J.P. Wijnhorst (CDA)
  4. 1.a.2

  5. 1.a.3

  6. 1.a.4

  7. 1.a.5

  8. 2

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Besluit

    De besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld.

  9. 3
    Vragen raadsleden
  10. 4

    Op de inhoud van de op de lijst staande stukken wordt niet ingegaan tijdens de raadsvergadering. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de afdoeningsadviezen.

  11. 4.1
    Mededelingen en brieven van het college
  12. 4.1.a

    Eenzaamheid onder jongeren en jongvolwassenen is een actueel probleem dat door de coronamaatregelen steeds groter wordt. Jongeren zien een deel van hun normale structuur wegvallen. Veel jongeren zijn op dit moment kwetsbaar of dreigen dit te worden. Er is een zeer dringende behoefte aan meer fysieke activiteiten voor jongeren en aan ontmoeting. Het is daarom juist nu belangrijk om in contact te blijven met hen en activiteiten en ondersteuning te blijven organiseren.
    Jongeren en jongvolwassenen zijn voor hun welzijn en ontwikkeling afhankelijk van onderling contact en interactie die belangrijk voor hen zijn. De verwachting is dat de vraag naar psychische hulp onder jeugdigen de komende tijd verder toe zal nemen.
    BOOST heeft tot 1 juli 2021 de opdracht om onder andere activiteiten te organiseren ten behoeve van het welbevinden van deze jongeren en jongvolwassenen. Vanwege de urgentie om juist voor deze groep fysiek activiteiten te organiseren, is het wenselijk de komende periode BOOST extra activiteiten te laten organiseren binnen alle wijken en kernen op het gebied van: sport en bewegen, kunst en cultuur, ontmoeten en training en ondersteuning. Uitgangspunt hierbij is dat het laagdrempelig is zodat het voor jongeren en jongvolwassenen ook interessant is om aan te sluiten bij de activiteiten.
    Bij de totstandkoming van het extra aanbod worden jongeren en jongvolwassenen nauw betrokken. Vanuit BOOST wordt nauw samengewerkt met diverse verenigingen, scholen, Alphen Beweegt en Tom in de buurt. De basis van de aanpak wordt gefinancierd vanuit de huidige budgetten van BOOST en TOM in de buurt. Voor de extra aanvullende inzet zijn aanvullende middelen aangevraagd.

    Voorgesteld besluit

    • BOOST een extra subsidie te verlenen ad €57.400,- voor activiteiten voor jongeren en jongvolwassenen voor de periode april - 1 juli 2021;
    • En te dekken uit de inkomsten ‘Vierde pakket maatregelen coronacrisis’ van het Rijk.

  13. 4.1.b

    Medio april 2021 heeft het bedrijf GO Sharing het voornemen elektrische deelscooters te plaatsen in de gemeente Alphen aan den Rijn. De deelscooters van GO Sharing zijn een duurzaam alternatief voor korte afstanden en sluit aan bij de ambitie van de gemeente om duurzame mobiliteit te bevorderen.
    Op dit moment beschikt de gemeente niet over publiekrechtelijke instrumenten om aanbieders te reguleren. In overleg met de aanbieder, GO Sharing, zijn afspraken gemaakt over het aantal e-scooters, het servicegebied, de handhaving en de communicatie.

    Voorgesteld besluit

    - Een overeenkomst aan te gaan met het bedrijf GO Sharing, dat medio april 2021 elektrische deelscooters in de gemeente Alphen aan den Rijn gaat plaatsen.
    - De portefeuillehouder Verkeer, Kees van Velzen, het mandaat te verlenen de overeenkomst namens het College te ondertekenen en aan te passen indien nodig.
    - Het collegebesluit te plaatsen op de Lijst Ingekomen Stukken (LIS) aan de raad.

    Besluit

    Desgevraagd merkt wethouder Van Velzen op dat in de eerste twee weken sprake was van incidenten en aanloopproblemen. De raad ontvangt een schriftelijke rapportage over aantal scooterritten, bekeuringen, afspraken met betreffende firma e.d.

  14. 4.1.c

    In december 2020 heeft de gemeenteraad gesproken over een herhaling van de Minima-Effectrapportage (MER). Hiervoor is een motie ingediend, vanuit de zorg over de effecten van de coronacrisis op kwetsbare Alphense inwoners. Na toezeggingen van het college, is deze motie uiteindelijk niet in stemming gebracht.


    Eind 2015 heeft het Nibud voor de gemeente Alphen aan den Rijn een MER opgesteld. Hierbij is een aantal hypothetische huishoudtypes (voorbeeldsituaties) onderzocht. Het gaat hierbij om huishoudens met een laag inkomen. Voor deze huishoudens wordt berekend hoe de maandelijkse begroting eruit ziet, inclusief alle toeslagen en andere (gemeentelijke) inkomensondersteunende voorzieningen.


    Via de raadsbrief informeert het college de raad over een aantal recente onderzoeken, die zicht geven op kwetsbare Alphenaren en de impact van Corona op deze kwetsbare inwoners. Gegeven deze onderzoeken, verwacht het college dat een nieuwe MER geen nieuwe inzichten oplevert en stelt het college voor om geen nieuwe MER op te laten stellen. Het betreft de volgende onderzoeken:

    1. Rapport Nibud: 5 Jaar MER bij 80 gemeenten
    2. Rekenkameronderzoek aanpak armoede en schulden
    3. Onderzoek Deloitte gevolgen Corona
      Daarnaast informeert het college de raad over de factsheet inkomensondersteunende voorzieningen 2020, zoals toegezegd in de commissie van 4 maart 2021 bij het bespreken van de discussiepaper “Impact Corona”.

    Voorgesteld besluit

    1. De raadsinformatiebrief over de minima-effectrapportage en de factsheet inkomensondersteunende voorzieningen te versturen.

    Besluit

    Via agendacommissie bespreking inplannen (met als suggestie bespreking in raadswerkgroep sociaal domein).

  15. 4.1.d

    De Functionaris voor Gegevensbescherming (FG) is de onafhankelijke toezichthouder op het gebied van privacy binnen de gemeente. Hij houdt toezicht op de naleving van de privacywetgeving en het gemeentelijke privacybeleid en rapporteert hierover aan het college. Over 2020 is een jaarverslag uitgebracht waarin aanbevelingen zijn opgenomen. De gemeente neemt kennis van deze aanbevelingen en zorgt in 2021 voor de naleving ervan.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van het jaarverslag 2020 van de Functionaris voor Gegevensbescherming.
    2. Kennis te nemen van de aanbevelingen over DPIA's en bewustzijn waar reeds gevolg aan is gegeven.
    3. Gevolg te geven aan aanbevelingen over visie en het efficiënter bijhouden van het register van verwerkingen door in 2021 onderzoek te doen naar noodzaak actualisatie visie en de inzet van een privacy tool.
    4. Het jaarverslag 2020 van de Functionaris voor Gegevensbescherming ter kennis te brengen aan de raad
  16. 4.1.e

    Gemeenten dienen een integriteitsbeleid te hebben en zich jaarlijks over de uitvoering daarvan te verantwoorden. Voor de gemeente Alphen aan den Rijn is een jaarverslag integriteit 2020 en een jaarplan integriteit 2021uitgebracht. Voor de activiteiten van Rijnvicus (BV) in het kader van ongewenste omgangsvormen in 2020 is een afzonderlijk jaarverslag opgesteld.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennisnemen van het jaarverslag integriteit 2020;
    2. Kennisnemen van het jaarplan integriteit 2021;
    3. Kennisnemen van het jaarverslag vertrouwenspersonen ongewenste omgangsvormen Rijnvicus (BV) 2020;
    4. De gemeenteraad in kennis te stellen van beide jaarverslagen en het jaarplan.
  17. 4.1.f

    Zoals hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht dat voorschrijft, rapporteert Gemeente Alphen aan den Rijn jaarlijks over de ingediende bejegeningsklachten. Het Jaarverslag Klachten is een bundeling van zowel de interne als de externe klachtbehandeling. De interne klachtbehandeling bestaat uit de eerstelijns klachtbehandeling door Gemeente Alphen aan den Rijn en de externe klachtbehandeling bestaat uit tweedelijns klachtbehandeling door de Nationale Ombudsman. De jaaroverzichten die hierover zijn opgemaakt, vormen de basis van het Jaarverslag Klachten. De aanbevelingen die in het Jaarverslag worden gedaan, gaan over het optimaliseren van de klachtbehandeling. Iedere klacht kan namelijk een signaal en/of een onbenutte kans bevatten waar we met elkaar van kunnen leren, met als doel de dienstverlening aan onze inwoners te verbeteren.

    Voorgesteld besluit

    1. kennis te nemen van het Jaarverslag Klachten 2020 met daarbij:
    - Overzicht ingediende en geregistreerde klachten per team Gemeente Alphen aan den Rijn 2020;
    - Overzicht ontvangen en behandelde verzoeken Nationale Ombudsman 2020; - Ombudsagenda 2021
    2. de aanbevelingen uit het Jaarverslag Klachten 2020 over te nemen;
    3. de gemeenteraad in kennis te stellen van het Jaarverslag Klachten 2020.

  18. 4.1.g

    De Extern Adviseurs en de Commissie bezwaarschriften rapporteren jaarlijks over de kwaliteit van de aan hen voorgelegde besluiten. De Extern Adviseurs op het gebied van de Participatiewet en de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Commissie bezwaarschriften op het gebied van
    bijvoorbeeld de wet Algemene bepalingen omgevingsrecht, de Jeugdwet en de Algemene Plaatselijke Verordening. Dit doen zij op basis van de verantwoording die zij afleggen voor de behandelwijze van de bezwaarschriften die aan hen zijn voorgelegd. In hun jaarverslagen doen zij aan de raad, de burgemeester en het college aanbevelingen ter verbetering van de besluitvorming en de behandeling van bezwaarschriften.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennisnemen van het jaarverslag 2020 van de Extern Adviseurs;
    2. Kennisnemen van het jaarverslag 2020 van de Commissie bezwaarschriften;
    3. De aanbevelingen van de Extern Adviseurs overnemen;
    4. De aanbevelingen van de Commissie bezwaarschriften overnemen;
    5. De jaarverslagen over 2020 van zowel de Extern Adviseurs als van de Commissie bezwaarschriften ter kennis van de raad te brengen.

  19. 4.1.h

    Op 29 oktober jl. heeft de fractie ChristenUnie een motie ingediend over: Bouwen voor burgers - onderzoek Woonplicht. In de motie wordt het college verzocht:
    • Onderzoek te doen naar de mogelijkheden om een woonplicht in de gemeente Alphen aan den Rijn in te voeren, waarbij nadrukkelijk gekeken moet worden naar handhavingsmogelijkheden, het maximum aankoopbedrag en een redelijke termijn voor de woonplicht;
    • en de raad hierover binnen drie maanden te informeren.
    Op 26 januari is de raad met een tussenbericht geïnformeerd over de stand van zaken en is toegezegd zo spoedig mogelijk met een volledige beantwoording van de motie terug te komen.
    Inmiddels is het traject om de woonvisie te actualiseren en in het verlengde daarvan een woningbouwakkoord te sluiten van start gegaan. Het voorstel is om de motie te beantwoorden in de woonvisie en het bijbehorende woningbouwakkoord, omdat een van de vraagstukken waar de woonvisie een oplossing voor moet bieden het beter bedienen van starters op de woningmarkt is. We gaan daarbij onderzoeken welke instrumenten nodig zijn in de Alphense woningmarkt. Het onderzoek naar de mogelijkheden van een woonplicht maakt hier onderdeel van uit.

    Voorgesteld besluit

    - De motie ‘Bouwen voor burgers - onderzoek Woonplicht’ te beantwoorden in de woonvisie met bijbehorend woningbouwakkoord;
    - De raad hierover schriftelijk te informeren.

    Besluit

    Agendacommissie verzoeken bespreking hiervan in te plannen om op korte termijn concrete afspraken te kunnen maken.

  20. 4.1.i

    Op 26 maart jl. heeft Horeca Nederland Alphen aan den Rijn (KHNAR) haar ‘herstelplan horeca’ aangeboden aan college en gemeenteraad. Dit herstelplan is ingediend naar eerder bestuurlijk overleg met de KHNAR. Op 14 april jl. is met KNHAR gesproken over het herstelplan. Het college heeft de reactie op het herstelplan schriftelijk beantwoord. Een afschrift van deze brief wordt aan de gemeenteraad gestuurd.

    Voorgesteld besluit

    Instemmen met de beantwoording op het herstelplan Horeca van Koninklijke Horeca Nederland Alphen aan den Rijn.

    Besluit

    Bespreken in commissieverband (vanwege onvoldoende zicht op omarmen van creatieve ideeën vanuit de horeca, met de suggestie om dit te koppelen aan landelijke herstelmaatregelen.

  21. 4.1.j

    De raad wordt per brief geïnformeerd over de stand van zaken over de verdere uitwerking van de maatregelen Hazerswoude Dorp in het kader van het project N207-Zuid.

    Voorgesteld besluit

    De raad door middel van bijgevoegde raadsbrief informeren over de verdere uitwerking maatregelen Hazerswoude-Dorp in het kader van het project N207-Zuid.

  22. 4.1.k

    De gemeente start in mei 2021 met het Snippergroenproject in Boskoop door de eerste groep inwoners aan te schrijven. Met het project wil de gemeente de feitelijke en de juridisch situatie van gemeentegrond met elkaar in overeenstemming brengen. Het project in Boskoop zal waarschijnlijk 4 jaar duren. Extern bureau Metafoor Vastgoed en Software zal de gemeente in dit project begeleiden. Zij hebben dergelijke projecten al in veel gemeenten uitgevoerd.
    In 2019 heeft het college de eerste versie van de nota Snippergroenbeleid vastgesteld. Nieuwe wetgeving, jurisprudentie en ervaringen in het taakveld maakten het nodig de nota te actualiseren. De versie 2021 is een actualisatie van de nota uit 2019.
    In het project zal een lagere m² prijs worden gehanteerd. Hiermee willen wij het aantrekkelijker maken voor bewoners om de aangeboden snippergroenstroken aan te kopen.
    Een belangrijke aanvulling op het beleid is het gebruik maken van de mogelijkheid om als gemeente – onder voorwaarden - schadevergoeding te vorderen, wanneer een beroep op bevrijdende verjaring moet worden erkend. Dit wordt door meer gemeenten als uitgangspunt in hun snippergroenbeleid opgenomen. Het vorderen van schadevergoeding kan positieve gevolgen hebben voor de dossierafhandeling en de voortgang van het project.

    Voorgesteld besluit

    - In mei 2021 met het Snippergroenproject te starten en de eerste inwoners in Boskoop te benaderen.
    - De nota Snippergroen te actualiseren. 
    - Binnen het project Snippergroen de verlaagde projectprijs van 140,- per m2 te hanteren voor de eerste staffel.
    - Bij erkenning van een beroep op bevrijdende verjaring, onder voorwaarden, gebruik te maken van de mogelijkheid om schadevergoeding te vorderen

    Besluit

    Inplannen voor bespreking in commissieverband.

  23. 4.1.l

    Voorgesteld besluit

    - De aanpak van de zoekopdracht voor de locatiebepaling en haalbaarheid van een nieuw dorpshuis in Hazerswoude Rijndijk Oost vast te stellen;

    Besluit

    complimenten van de heer Goes voor de slagvaardige wijze waarop het college met de zoekopdracht is gestart.

  24. 4.1.m

    In mei 2020 heeft de gemeenteraad een besluit genomen mbt het in ontwikkeling nemen van de voorgestelde onorthodoxe woningbouwlocaties voor de korte termijn overeenkomstig de door het college vastgestelde kavelpaspoorten.
    Hiervoor wordt binnenkort de procedure tot het wijzigen van het bestemmingsplan opgestart.
    Tijdens de raadscommissie RED van 3 september 2020 is door een vertegenwoordiger van een omwonende gebruik gemaakt van het algemeen spreekrecht en is er namens omwonenden ingesproken. Omwonenden geven aan dat de komst van een nieuwbouwcomplex aan de Klompenmaker tegenover de bestaande bebouwing de kwaliteit van de leefomgeving (luchtkwaliteit, veiligheid en uitzicht) aantast.
    In gesprek met twee omwonenden in oktober 2020 is eveneens gevraagd om te onderzoeken of het mogelijk is om gebouw verder van de bestaande bebouwing te situeren.
    Vanuit verschillende disciplines (stedenbouwkundig, beheer, financiën) is gekeken wat de mogelijkheden zijn. Daarbij is ook gekeken hoe het gebouw zo gepositioneerd kan worden, zodat er zo min mogelijk kabels en leidingen verlegd hoeven te worden.
    We kunnen aan de wens van de omwonenden tegemoet komen. Het nieuw te bouwen gebouw kan verder van de bestaande bebouwing gerealiseerd worden en er hoeven nauwelijks kabels en leidingen verlegd te worden.
    Het kavelpaspoort is aan de nieuwe situatie aangepast.

    Voorgesteld besluit

    1. Vaststellen van het aangepaste kavelpaspoort ‘Klompenmaker’ als kader voor de ontwikkeling van een woonzorgcomplex op locatie Klompenmaker.
    2. De participatie met de omwonenden op basis van het aangepaste kavelpaspoort hervatten.

    Besluit

    10 juni wordt hierover ingesproken in de commissie RED, dan kan communicatietraject aan de orde worden gesteld.

  25. 4.1.n

    Jaarlijks worden er ongeveer 450 evenementen in onze gemeente georganiseerd (op basis van de vergunningaanvragen en meldingen). De gemeente juicht het organiseren van evenementen toe, want evenementen brengen een levendige sfeer tot stand, vergroten de aantrekkelijkheid van de gemeente voor bewoners en bezoekers, en stimuleren de lokale economie.
    In de tweede helft van 2020 is het evenementenbeleid (d.d. 2017) en de uitvoeringspraktijk geëvalueerd door onderzoeksbureau DSP-groep uit Amsterdam. De evaluatie is gebaseerd op ruim 30 digitale (groeps)gesprekken met betrokken professionals en op enquêtes onder bewoners (respons: 978) en organisatoren (respons: 225). Het onderzoek vond plaats in een bijzonder moeilijke periode voor de evenementenbranche vanwege de coronapandemie. Toch was deze stille periode een goed moment om het huidige beleid te evalueren en terug te blikken op de afgelopen drie jaren waarin wel volop evenementen in onze gemeente werden georganiseerd. Door nu te evalueren, kunnen we weer goed van start zodra er weer evenementen georganiseerd mogen worden.
    De uitvoeringspraktijk krijgt in het onderzoek veel lof en de betrokkenheid van ambtelijke collega’s en ketenpartners veel waardering. Mede hierdoor is er bij de uitvoering van evenementen een goede balans tussen levendigheid en leefbaarheid. 80% van de respondenten van de bewonersenquête heeft de afgelopen drie jaar een of meerdere evenementen bezocht met als belangrijkste reden: plezier en vermaak (84%). Driekwart vindt dat er voldoende evenementen zijn in de gemeente. 70% zegt geen overlast te ervaren van (evenementen)locaties.
    De dienstverlening is op orde en wordt gewaardeerd door bewoners en organisatoren. Aspecten als innovatie en evaluatie kunnen extra aandacht gebruiken. Daarnaast is een aantal beleidskaders verouderd door ontwikkelingen op andere beleidsdomeinen (bijvoorbeeld op het gebied van afval en duurzaamheid). Daarom sluit het rapport af met adviezen welke vertaald kunnen worden in zowel het beleid, als de uitvoering daarvan.

    Voorgesteld besluit

    • Het evaluatierapport evenementenbeleid vaststellen;
    • De adviezen m.b.t. beleidskaders en dienstverlening uit het evaluatierapport over te nemen in de actualisatie van het evenementenbeleid of verder te onderzoeken;
    • De raadsinformatiebrief en het evaluatierapport versturen aan de raad.

  26. 4.1.o

    Castellum B.V. heeft conform de subsidieafspraken hun jaarverslag van Castellum B.V. over de subsidie binnen kunst en cultuur 2020 ingeleverd. Dit jaarverslag is door accountantsbureau Flynth Audit B.V. beoordeeld. De beoordeling is toegevoegd aan het jaarverslag. Het jaar 2020 heeft zich niet alleen door Covid-19 getekend. Ook het uitstellen van de opening is een ongekende tegenslag voor de B.V. en de gemeente Alphen aan den Rijn. De kernactiviteiten, zoals het tonen van theatervoorstellingen en films, hebben na 12 maart 2020 volledig stil gelegen.


    Castellum B.V. heeft in het eerste kwartaal van 2020 goede zaken gedaan. Dit blijkt uit de vergelijkingen van de cijfers van 2019 en 2020 over de periode januari t/m 12 maart 2020 waarin Castellum open is geweest. In het jaarverslag is te lezen dat de bezoekersaantallen bijna overal hoger uitkwamen. Het theater trok ruim 3.000 bezoekers meer over deze periode en ook film liet een kleine plus zien. Door het managen van de kosten en personeel te detacheren heeft Castellum B.V. ten opzichte van de eigen begroting het jaar 2020 afgesloten met een heel licht positief resultaat en dus een klein eigen vermogen kunnen opbouwen van € 13.000. Dit resultaat komt in 2021 ten goede aan de activiteiten die worden ontwikkeld om het publiek en stakeholders terug te winnen.

    Voorgesteld besluit

    De definitieve kunst en cultuur subsidie 2020 van Castellum B.V. vaststellen voor een bedrag € 1.784.800 op basis van de bijgaande jaarrekening 2020 en de daarbij behorende accountantsverklaring.

  27. 4.1.p

    Met deze brief informeert het college de gemeenteraad over de ontwikkelingen rond de voormalige kleiwarenfabriek Nieuw Werklust in Hazerswoude-Rijndijk. Dit fabriekscomplex is sinds 2000 niet meer in gebruik en is in eigendom van Nieuw Werklust Holding B.V.. Het complex heeft een monumentenstatus en verkeert in vervallen staat. De afgelopen jaren is geprobeerd om samen met de Nieuw Werklust Holding BV, de Rijksdienst voor Cultuur en Erfgoed, de Provincie Zuid-Holland en de gemeente te komen tot een gedragen gebiedsvisie, waarbij de herbestemming van het complex een belangrijke rol speelt. In de brief wordt uitgelegd welke stappen er de afgelopen tijd zijn gezet.

    Voorgesteld besluit

    1. Met bijgevoegde brief de gemeenteraad te informeren over de ontwikkelingen bij de voormalige kleiwarenfabriek Nieuw Werklust

    Besluit

    Een informatiemarkt organiseren (het betreft ontwikkeling van belangrijk cultureel erfgoed).

  28. 4.1.q

    In de afgelopen maanden is hard gewerkt aan het hbo-bidbook, waarin de ambities van Alphen aan den Rijn op hbo-niveau worden uitgesproken, en de mogelijkheden voor samenwerkingen in het kader van hbo-activiteiten zijn verkend.
    Het hbo-bidbook sluit aan op een van de ambities uit het coalitieakkoord 2018-2022 en bijbehorend uitvoeringsprogramma, namelijk de realisatie van hbo-activiteiten in Alphen aan den Rijn. Hiervoor is besloten om een zogenaamd bidbook te ontwikkelen als instrument om de actuele en toekomstige opgaven van Alphen aan den Rijn duidelijk over het voetlicht te brengen, en hogescholen (regulier en commercieel) te verleiden daarin de samenwerking met de gemeente en het bedrijfsleven aan te gaan. In het bidbook wordt beschreven wat de ambitie van Alphen aan den Rijn op hbo-niveau is, waar de gemeente economisch gezien sterk in is en welke vragen en kansen er voor onderwijsactiviteiten liggen.

    Voorgesteld besluit

    1. Het hbo-bidbook vaststellen;
    2. Het hbo-bidbook versturen aan de raad.

  29. 4.1.r

    De gemeenteraad van de gemeente Alphen aan den Rijn heeft op 10 september 2019 de Beleidsnota kinderboerderijen en dierenweides gemeente Alphen aan den Rijn 2019-2025 vastgesteld en ingestemd om met een incidentele subsidie van € 150.000 (incl. randvoorwaarden) invulling te geven aan de in de raadsvergadering van 4 juli 2019 overgenomen motie: lees toezegging van de wethouder om de drie kinderboerderijen open te houden.


    Met deze raadinformatiebrief informeert het college de gemeenteraad over de stand van zaken en de uitvoeringsagenda van de toekomstvisie Alphense kinderboerdrijen.

    Voorgesteld besluit

    1. Met bijgevoegde brief de gemeenteraad te informeren over de uitvoeringsagenda van de toekomstvisie Alphense kinderboerderijen.

    Besluit

    Een informatiemarkt organiseren met de suggestie SAK hierbij betrekken.

  30. 4.1.s

    De nieuwbouw van het buurthuis aan de Dennenlaan is net voor de zomer 2020 gereed gekomen. Vooruitlopend op de mondeling gemaakte afspraken met de Stichting Kaju Putih, is het gebouw vast in gebruik gegeven, onder de geldende coronarestricties. De huurovereenkomst tussen de gemeente en Stichting Kaju Putih is nog niet getekend.
    De gesprekken over een huurovereenkomst en het onderdeel uitmaken van de herijking dorps- en buurthuizen hebben gelopen van januari 2020 tot en met april 2021. Daaruit blijkt dat een combinatie van de wensen van Kaju Putih in combinatie met een buurthuis niet verenigbaar zijn. Voorgesteld wordt het gebouw uit de herijking dorps- en buurthuizen te halen en het wijkcentrum Kaju Putih een bijzondere positie te geven.

    Voorgesteld besluit

    - De door Kaju Putih op 12 april 2021 aangepaste huurovereenkomst met tegenvoorstel af te wijzen;
    - Een standaard huurovereenkomst voor een periode van 2 jaar af te sluiten met Stichting Kaju Putih met een aangepast huurbedrag ter hoogte van € 1000,- per maand;
    - Het wijkcentrum Kaju Putih uit het beleid herijking dorps- en buurthuizen te halen;
    - De bijgevoegde raadsbrief aan de gemeenteraad te doen toekomen.

    Besluit

    De agendacommissie verzoeken bespreking in commissieverband in te plannen omdat dit een wijziging van een eerder genomen raadsbesluit is.

  31. 4.1.t

    Aedes start een lobby-actie op om de verhuurdersheffing die corporaties moeten betalen ongedaan te maken. Onderdeel van de actie is dat zoveel mogelijk gemeenten een brief sturen aan de informateur van het kabinet en de politieke partijen die een nieuw kabinet gaan vormen, met de oproep de heffing af te schappen. Hierdoor zouden veel meer broodnodige investeringen in de volkshuisvesting mogelijk worden.


    In de week van 25 – 28 mei zal Aedes alle brieven versturen en zullen deelnemers zoveel mogelijk in eigen en op sociale media aandacht voor de zaak hebben. In Alphen zal het persmoment op 25 mei benut worden. Aedes gaat in diezelfde week aandacht op de actie vestigen met publiciteit en in Den Haag.

    Voorgesteld besluit

    - Deel te nemen aan een lobytraject van Aedes, waarbij we namens het college een brief verzenden aan de formateur, waarin gevraagd wordt om de verhuurdersheffing af te schaffen;
    - De raad hierover (schriftelijk) te informeren;
    - De media hierover te informeren.

  32. 4.1.u

    De ICT dienstverlening voor de gemeenten Alphen aan den Rijn en Kaag en Braassem wordt sinds 1 januari 2018 uitgevoerd door de Bedrijfsvoeringsorganisatie Rijn en Braassem (“BVO”). De BVO is een gemeenschappelijke regeling (GR) van beide gemeenten. Het bestuur van de GR stelt jaarlijks de jaarrekening en de kadernota vast.
    Met de Kadernota 2022 informeert de BVO de Colleges en de Gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. De Kadernota is een richtinggevend document met daarin financiële kaders en beleidsvoornemens voor de programmabegroting van het volgende begrotingsjaar en de meerjarenraming.

    Voorgesteld besluit

    Kennisnemen van de goedgekeurde kadernota 2022 van de BVO Rijn en Braassem en deze ter
    kennisname toezenden aan de gemeenteraad.

  33. 4.2
    Collegebesluiten ter inzage gelegd
  34. 4.2.a

    Op 13 oktober 2016 heeft de raad de beleidsbrief erfgoed vastgesteld. Hierbij heeft de raad aangegeven dat zij het belangrijk vindt dat al het erfgoed binnen de gemeente op een eenduidige wijze wordt benaderd. Hieraan is gevolg gegeven door het opstellen van een cultuurhistorische waardenkaart waarop alle bovengrondse cultuurhistorische waarden (gebouwd en niet-gebouwd) zijn geïnventariseerd. De cultuurhistorische waardenkaart laat in één oogopslag zien hoe cultuurhistorisch rijk onze gemeente is. De cultuurhistorische waardenkaart is voorzien van meer dan 2000 objecten. In april 2019 is deze kaart gepresenteerd.
    De kaart op zich heeft geen status en is vooral informatief van aard en dient ter inspiratie. Om de geïnventariseerde erfgoedwaarden mee te kunnen wegen in ruimtelijke ontwikkelingen worden deze opgenomen in het bestemmingsplan dan wel beheersverordening Cultuurhistorie. Hiermee krijgen de cultuurhistorische waarden een juridische status. De Erfgoedverordening wordt herzien om de bredere bescherming van erfgoed te realiseren en de cultuurhistorische waarden als zodanig te beschermen. Vooruitlopend op de procedure van het ter inzage leggen van de ontwerp stukken zijn begin 2020 informatiebijeenkomsten georganiseerd. In oktober 2020 heeft de raad ingestemd met de uitgangspunten en de vervolgstappen. De ontwerp stukken worden nu voor een ieder ter inzage gelegd voor een periode van zes weken. Gedurende deze periode van terinzagelegging is het indienen van een zienswijze dan wel inspraakreactie mogelijk.

    Voorgesteld besluit

    Met betrekking tot het bestemmingsplan en de beheersverordening Cultuurhistorie:
    1. De Nota van beantwoording inspraakreacties Cultuurhistorie (bijlage bij toelichting ontwerp bestemmingsplan / beheersverordening Cultuurhistorie) vast te stellen;
    2. Het ontwerp bestemmingsplan Cultuurhistorie, met identificatienummer NL.IMRO.0484.BPcultuurhistorie-ON01 met bijbehorende bestanden digitaal en analoog, vast te stellen;
    3. De ontwerp beheersverordening Cultuurhistorie, met identificatienummer NL.IMRO.0484.BVcultuurhistorie-ON01 met bijbehorende bestanden digitaal en analoog, vast te stellen;
    4. De procedure na de vaststelling verder te vervolgen door:
    a. het ontwerp bestemmingsplan Cultuurhistorie vrij te geven voor zienswijzen op grond van artikel 3.8, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening en
    b. de ontwerp beheersverordening Cultuurhistorie vrij te geven voor inspraak op grond van artikel 3.38 van de Wet ruimtelijke ordening en de Inspraakverordening Alphen aan den Rijn 2016;
    Met betrekking tot de Erfgoedverordening Alphen aan den Rijn 2021:
    5. De ontwerp Erfgoedverordening Alphen aan den Rijn 2021 vast te stellen;
    6. De procedure na de vaststelling verder te vervolgen door de ontwerpstukken zoals vermeld in de beslispunt 5 vrij te geven voor inspraak op grond van de Inspraakverordening Alphen aan den Rijn 2016.

  35. 4.3
    Collegebesluiten betrekken bij financiële producten
  36. 4.3.a

    Voor de woningbouwlocatie Westvaartpark is in 2020 een bestemmingsplan vastgesteld. Voor een gedeelte van de woningbouwlocatie geldt dat woningbouw mogelijk is door middel van een wijzigingsbevoegdheid. Het woningbouwinitiatief van Konkreet BV past niet geheel binnen deze wijzigingsbevoegdheid. Om de ontwikkeling met 53 woningen alsnog mogelijk te maken wordt een ontwerpbestemmingsplan opgesteld. Door het afsluiten van een Anterieure Exploitatieovereenkomst voldoet de gemeente aan het wettelijk kostenverhaal.

    Voorgesteld besluit

    1. Met Konkreet BV een Anterieure Exploitatieovereenkomst te sluiten, één en ander volgens bijgevoegd concept;
    2. Wethouder Van As te mandateren om overeenkomsten namens uw college aan te gaan, tekstuele wijzigingen door te voeren in overeenkomsten en conform bijgevoegde volmacht tot ondertekening van de definitieve overeenkomst over te gaan;
    3. De faciliterende projectexploitatie “Westvaartpark ECO” te openen en vast te stellen;
    4. De neutrale financiële gevolgen (balansmutatie), conform het actuele Besluit Begroting en Verantwoording, op te nemen en te verwerken in de begroting via de periodieke actualisatie van het MPG

  37. 4.3.b

    Rijnpark Ontwikkeling B.V. heeft het voornemen om op het voormalige Bosbeton-terrein aan de oostzijde van de kern Koudekerk aan den Rijn over te gaan tot de ontwikkeling en realisatie van het bedrijventerrein Rijnpark. Door het afsluiten van een Anterieure Overeenkomst voldoet de gemeente aan het wettelijk kostenverhaal.

    Voorgesteld besluit

    1. Met Rijnpark Ontwikkeling B.V. een Anterieure Overeenkomst te sluiten, één en ander volgens bijgevoegd concept;
    2. Wethouder Van As te mandateren om de overeenkomst namens het college aan te gaan, tekstuele wijzigingen door te voeren in overeenkomst en conform bijgevoegde volmacht tot ondertekening van de definitieve overeenkomst over te gaan;
    3. De faciliterende projectexploitatie “Bedrijventerrein Rijnpark” te openen en vast te stellen;
    4. De neutrale financiële gevolgen (balansmutatie), conform het actuele Besluit Begroting en Verantwoording, op te nemen en te verwerken in de begroting via de periodieke actualisatie van het MPG.

  38. 4.3.c

    Vanuit het coalitie-akkoord ‘Groene stad met lef’ is de aanpak van armoede en schulden een speerpunt. Het college heeft hierin de ambitie uitgesproken om steviger in te zetten op  vroegsignalering van schulden, budget coaching, maatwerkondersteuning bij dreigende schulden en de doorontwikkeling van stress sensitieve dienstverlening. De Alphense aanpak van armoede en schulden, met als doel om van armoedebestrijding naar armoedepreventie te gaan, is vertaald in de Actie-Agenda Financieel Fit, onderdeel van de opgave Verbindend Samenleven. Het college neemt kennis van de voortgang van de actie-agenda Financieel Fit en de plannen voor 2021 en verder. Daarnaast neemt het college een besluit over de financiële dekking van de aanpak van armoede en schulden.

  39. 4.3.d

    Op 1 januari 2022 treden de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (hierna:
    Wkb) in werking. De komst van deze wetten betekent dat het huidige VTH-stelsel ingrijpend wordt
    herzien. Om op een adequate wijze invulling te geven aan deze stelselherziening zijn meer
    middelen nodig dan op dit moment in de begroting opgenomen.
    In het jaar 2020 zijn door een financiële stelselwijziging met betrekking tot de inkomsten
    bouwleges (KDE Titel 2 Leges omgevingsvergunning) veel meer inkomsten gegenereerd dan
    begroot. Als gevolg van deze financiële stelselwijziging wordt voorgesteld om deze
    meeropbrengsten uit boekjaar 2020, in lijn met de uitgangspunten van een kostendekkende
    exploitatie, te reserveren om de transitie binnen het VTH-stelsel voor de jaren 2022-2024 te
    bekostigen.

    Voorgesteld besluit

    1. Akkoord gegaan met de financiële stelselwijziging aangaande de verwerking van opbrengsten samenhangend met KDE Titel 2 Leges (omgevingsvergunning), in navolging van vigerende regelgeving (BBV);
    2. De raad via resultaatbestemming voor te stellen de meeropbrengsten voor de KDE Titel 2 Leges boekjaar 2020 groot € 2.050.000 in te zetten voor de incidentele dekking van de te verwachten kosten van de VTH-stelselherziening op het gebied van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen en de Omgevingswet en deze te doteren aan Reserve Veiligheid. Hiervoor zal bij de vaststelling van de jaarrekening een apart voorstel worden gedaan;
    3. De raad via resultaatbestemming voor te stellen de resterende overige meeropbrengsten voor de KDE Titel 2 Leges boekjaar 2020 groot € 387.818 in te zetten voor de incidentele dekking van het project huisvesting arbeidsmigranten en deze te doteren aan Reserve Veiligheid. Hiervoor zal bij de vaststelling van de jaarrekening eveneens een apart voorstel worden gedaan.
  40. 4.3.e

    In vervolg op de tranche voor de maanden maart tot en met mei 2020 bestaat nu voor het vierde kwartaal 2020 de mogelijkheid om bij het ministerie van VWS compensatie te vragen voor huurderving van kosten die verbonden zijn aan het gebruik van gemeentelijk vastgoed/grond door amateursportorganisaties. Belangrijkste voorwaarde hierbij is dat compensatie alleen mogelijk is voor zover aan de desbetreffende huurders c.a. kwijtschelding is verleend.

    Voorgesteld besluit

    1. Volledige kwijtschelding (100%) ad. € 180.738,- te verlenen aan de amateursportorganisaties voor hun huur/erfpachtverplichting voor het vierde kwartaal 2020;
    2. Het kwijtscheldingsbedrag, conform de subsidie voorwaarden, te declareren bij het ministerie van VWS;
    3. Het niet declarabele deel ad. € 55.354, conform vergelijkbare besluitvorming vorig jaar, als incidentele uitgave te dekken ten laste van het jaarrekening resultaat 2020;
    4. Bovenstaande mutaties te verwerken in de jaarrekening 2020;
    5. Mandaat te verlenen aan de teamleider Beleid Openbare Ruimte en Vastgoed voor ondergeschikte aanpassingen t.a.v. kwijtschelding en declaratie binnen de kaders van de regeling.

  41. 4.3.f

    Ten behoeve van een formeel correcte juridische afwikkeling van enkele gerealiseerde ontwikkelingen in de Stationsomgeving Alphen aan den Rijn sluiten de gemeente Alphen aan den Rijn en NS Vastgoed een aantal overeenkomsten en worden enkele zakelijke rechten gevestigd.

    Voorgesteld besluit

    Besluiten tot:
    1. het vestigen van:
    - een recht van erfpacht t.b.v. de gemeente voor de toeleidende bakken en overig openbaar gebied van de onderdoorgang, genaamd “De Verbinding”;
    - een recht van opstal t.b.v. de gemeente voor de onbewaakte fietsenstalling, genaamd “De Fietsappel”;
    - een recht van opstal t.b.v. de gemeente voor een technische ruimte aan de Kerk en Zanen-zijde en
    - rechten van opstal t.b.v. de gemeente voor de ondergrondse bewaakte fietsenstalling en een bovengronds busstation.
    2. het aangaan van een bruikleenovereenkomst voor grond, waarop de onbewaakte fietsenstalling aan de Kerk en Zanen-zijde (op maaiveldniveau) is gelegen en een onderhoudsovereenkomst voor de ondergrondse bewaakte fietsenstalling plus de overeenkomsten inzake de onder 1 genoemde zaken.
    3. het betrekken van de financiële consequenties van dit besluit bij de eerstvolgende herziening van de grondexploitatie Stationsomgeving.

  42. 4.3.g

    De coronapandemie heeft grote gevolgen voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen. Het kabinet heeft daarom extra gelden vrijgemaakt voor de bestrijding van de negatieve effecten van corona voor jeugdigen (hierna: Corona-middelen jeugd). De Gemeente Alphen aan den Rijn wil hiervoor een integrale aanpak ontwikkelen, in nauwe samenwerking met het onderwijs, de partijen uit de bundel preventie, partners op het gebied van jeugd en lokale ondernemers. Door de integrale aanpak wil de gemeente voorkomen dat er een versnipperd aanbod ontstaat en wil de gemeente bevorderen dat het gemeentelijk aanbod aansluit bij het aanbod van het onderwijs vanuit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). De gemeente heeft hiervoor een aantal uitgangspunten opgesteld, dat zoveel mogelijk aansluit bij de huidige doelstellingen, initiatieven en programma's.

    Voorgesteld besluit

    1. Instemmen met de uitgangspunten voor de besteding van de extra middelen voor de jeugd vanwege de gevolgen van Corona.
    2. De middelen ad € 342.140 toevoegen aan het flexibel budget bij de Preventieagenda en ten laste te brengen van het begrotingssaldo. Het vierde Corona compensatie pakket wordt via verwerking van de meicirculaire 2021 toegevoegd aan het begrotingssaldo.
    3. De financiële gevolgen voor de begroting 2021 verwerken in voorjaarsnota.
      4. De bijlage ter kennisname aanbieden aan de raad.
  43. 4.3.h

    Eind 2022 eindigt de overeenkomst met GO! voor Jeugd voor de levering van ambulante en specialistische jeugdhulp. Daarmee moeten de Gemeenten Alphen aan den Rijn en Kaag en Braassem op zoek naar een uitvoerder voor de jeugdhulp met ingang van 2023. De Gemeente Nieuwkoop heeft aangegeven daarin te willen participeren. Voor het traject om te komen tot een nieuwe overeenkomst met een uitvoerder is een bestuursopdracht opgesteld. Deze opdracht beschrijft de aanpak om dit resultaat te behalen.
    De motie Opvoeden, opgroeien en jeugdhulp in Alphen aan den Rijn -aangenomen in de gemeenteraad op 23 april 2021- geeft opdrachten mee voor de uitvoering van de bestuursopdracht. Met de motie vraagt de raad om met relevante maatschappelijke partijen een manifest op te stellen, aanbevelingen te kunnen doen bij voortgangsrapportages, op basis van data brede gesprekken te voeren over opvoeden en opgroeien in de wijken, leertafels te blijven organiseren en deze verzoeken uit te werken in een door de raad vast te stellen beleidskader.

    Voorgesteld besluit

    Besluit:
    1. De bestuursopdracht Jeugdhulp 2023 vast te stellen.
    2. De motie ‘Opvoeden en opgroeien’ te verbinden met- en uit te werken bij de uitvoering van de bestuursopdracht.
    3. De projectkosten ad € 450.000 te dekken door een onttrekking uit de Participatiereserve en dit te verwerken in de Voorjaarsnota 2021.

  44. 4.3.i

    De beheerders van het gemeentefonds (de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de staatssecretaris van Financiën) verstrekken regelmatig mededelingen over de algemene uitkering via de gemeentefondscirculaires. Daarin worden de ontwikkelingen toegelicht op grond van de meest recente gegevens over de financiën en het beleid op rijksniveau. In dit verband is de decembercirculaire 2020 over de algemene uitkering uit het gemeentefonds ontvangen. In deze circulaire worden de mutaties in het gemeentefonds nader toegelicht. Normaal gesproken is een decembercirculaire géén bijstellingsmoment, omdat in een decembercirculaire alleen over het lopende jaar informatie wordt verstrekt. Echter in deze decembercirculaire 2020 heeft het Rijk ook informatie verwerkt over het 3e Corona compensatiepakket voor gemeenten voor het jaar (2020 en) 2021.

    Voorgesteld besluit

    1. De uitkomsten van de decembercirculaire 2020, jaarschijf 2020 te verwerken in de Jaarrekening 2020;
    2. De uitkomsten van de decembercirculaire 2020, jaarschijven 2021 (coronacompensatie) en verder te verwerken in de Voorjaarsnota 2021;
    3. Akkoord te gaan met de verbijzondering van de voorgestelde taakmutaties;
    4. De raad te informeren over de uitkomsten van de decembercirculaire 2020, met hierin verwerkt de voorgestelde verwerking van deze uitkomsten zoals benoemd bij besluit 1 tot en met 3.

  45. 4.3.j

    In 2018 zijn de Rijnstreekgemeenten met het vaststellen van het Uitvoeringsprogramma maatschappelijke zorg ‘Blijf in de buurt’ Rijnstreek 2018-2021 gestart met de voorbereiding van de doordecentralisatie van de maatschappelijke zorg per, ten tijde van de vaststelling, 1 januari 2021. Tegelijkertijd is voor deze voorbereiding een projectbudget maatschappelijke zorg ingesteld. Inmiddels is de doordecentralisatie van de maatschappelijke zorg o.a. in verband met het uitblijven van een landelijk financieel herverdeelmodel voor beschermd wonen uitgesteld naar 1 januari 2023. Het uitstel van deze nieuwe taken heeft geen invloed op onze visie en uitgangspunten. Door extra en/of andere ondersteuning en voorzieningen te realiseren willen we ervoor zorgen dat inwoners zo lang mogelijk (of weer) zelfstandig kunnen wonen en leven in de vertrouwde thuisomgeving.
    Het Werkplan maatschappelijke zorg Rijnstreek ‘Blijf in de buurt’ 2021-2022 is de concretisering van het Uitvoeringsprogramma ‘Blijf in de buurt’ 2018-2021 tot de beoogde doordecentralisatie op 1 januari 2023. Het Werkplan beschrijft de voortgang van het Uitvoeringsprogramma ‘Blijf in de buurt’ 2018-2021, gevolgd door een toelichting van acties voor de komende jaren. Deze acties richten zich enerzijds op het doorzetten van de ingezette transformatie, anderzijds op de (voorbereiding van de) inkoop van de regionale en subregionale voorzieningen en de afspraken die nodig zijn voor de toekomstige samenwerking.

    Voorgesteld besluit

    1. Het Werkplan Maatschappelijke zorg Rijnstreek ‘Blijf in de buurt’ 2021-2022 vast te stellen;
    2. De huidige projectmiddelen Maatschappelijke Zorg toe te voegen aan de reserve Participatie en gefaseerd te onttrekken ten behoeve van het project de komende jaren en dit te verwerken in Najaarsnota 2021;
    3. De collegebrief te versturen aan de gemeenteraad over de voortgang van het Uitvoeringsprogramma/Werkplan Maatschappelijke zorg Rijnstreek ‘Blijf in de buurt’.

  46. 4.3.k

    Bibliotheek Rijn en Venen is een belangrijke basisvoorziening in onze gemeente. Zij bereiken meer dan 300 duizend bezoekers en deelnemers per jaar (onder normale omstandigheden en zonder coronamaatregelen). Van jong tot oud, via scholen, samenwerkingsnetwerken en op de locaties.
    Dit jaar is ook het eerste volledige jaar dat zij op de nieuwe locatie in het centrum van Alphen aan den Rijn zijn gehuisvest én in het verbouwde Oude Raadhuis in Boskoop en het pand in Hazerswoude Rijndijk. De organisatie, de fysieke en digitale boeken uitleen, de dienstverlening in de panden en de verschillende ontwikkelingsprogramma’s worden na 1 juli 2021 ondergebracht
    bij Kunst en Cultuur. VVE, educatie en een cultuurcoach zijn ondergebracht bij de subsidieuitvraag Preventie.Dit besluit betreft de voorlopige, incidentele, subsidietoekenning voor de huisvestingslasten over het hele jaar 2021 én de structurele afweging meenemen binnen de gesprekken over de kadernota 2022 e.v. Naast de subsidieaanvraag voor de huisvestingslasten heeft de bibliotheek een subsidieaanvraag ingediend voor de uitvoering van haar wettelijke taken, Over de hoogte van dit onderdeel van de subsidieaanvraag wordt verder gesproken tussen gemeente en bibliotheek.
    De uitkomst van deze gesprekken wordt op een later moment, maar uiterlijk in Q3, aan de Raad
    voorgelegd ter besluitvorming.

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen om:
    1. Op basis van de ingediende begroting 2021 van de stichting bibliotheek Rijn en Venen een voorlopige huisvestingssubsidie (huurdersdeel) 2021 te verlenen ad. € 960.261,-.
    2. Op basis van de actueel berekende gemeentelijke vastgoed beheer- en exploitatiekosten een budget beschikbaar te stellen van € 383.657,-.
    3. De totale huisvestingslasten (beslispunt 1 en 2) ad. € 1.343.918,- voor een bedrag van € 719.944,- te dekken uit beschikbare financiële ruimte en het restant ad. € 623.974,- via de Voorjaarsnota 2021 te dekken ten laste van het begrotingssaldo.
    4. De benodigde structurele aanvullende dekking van de huisvestingslasten vanaf 2022 ad. € 623.974 onderdeel te maken van de integrale afweging in de kadernota/begroting 2022/2023 en volgende jaren met betrekking tot de beschikb re financiële ruimte.

    Besluit

    De heer Van Kuijk uit zijn zorg over zowel de incidentele als structurele subsidieverlening die ten koste gaan van vrije bestedingsruimte.

  47. 4.3.l

    Eind 2018 hebben we onze ambitie op het gebied van informatieveiligheid neergezet in het strategisch informatieveiligheidsbeleid. We vinden het een belangrijk onderwerp en hebben verschillende acties/aandachtspunten onderkend om aan te werken. In de basis zijn vooral de teams van de ambtelijke organisatie aan zet om het onderwerp meer aandacht te geven, maar hebben we een sterke centrale aansturing nodig om dit te doen slagen. Met de huidige bezetting centraal informatieveiligheid kunnen we realistisch gezien niet verwachten dat we dit kunnen leveren. Daarom kiezen we ervoor extra functies te creëren: Security Officers, welke zich vooral zullen richten op de inhoudelijke sturing op de afgesproken kaders, actieplannen, audits en het uitvoeren van risico-inventarisaties.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de jaarrapportage 2020 informatieveiligheid gemeente Alphen aan den Rijn;
    2. Kennis te nemen van het memo jaarplan 2021 informatieveiligheid gemeente Alphen aan den Rijn;
    3. Instemmen met het op een voldoende niveau brengen van de gemeentebrede sturing op de informatieveiligheid middels noodzakelijke versterking van de formatieomvang van de centrale informatieveiligheidsfunctie met 4FTE, leidend tot een additioneel middelenbeslag van € 348.000,-- structureel vanaf 2022;
    4. De raad voor te stellen voor het op een voldoende niveau brengen van de gemeentebrede sturing op de informatieveiligheid met ingang vanaf 2022 een structureel uitvoeringsbudget van € 348.000,--beschikbaar te stellen en de dekking hiervan onderdeel te maken van de integrale afweging in de Kadernota 2022 met betrekking tot de beschikbare structurele begrotingsruimte.
  48. 4.3.m

    Eind 2020 kwam als gevolg van de Coronacrisis steeds meer druk op de organisatie en met name op de vitale processen te staan. Om knelpunten op te lossen is de najaarsnota 2021 3 miljoen euro ter beschikking gesteld. Hiervan was 1 miljoen euro bestemd voor de vitale processen van de gemeentelijke organisatie. Daarnaast is gekeken of er keuzes gemaakt kunnen worden. Op een aantal vitale processen is intern met capaciteit geschoven en voor een deel van de vitale processen is extra ingehuurd. Alle inhuur is in eerste instantie tot de zomer 2021 ingehuurd. Voor de meeste vitale processen geldt, dat de nu aanwezige inhuur langer nodig is om de vitale processen door te kunnen laten gaan. Daarvoor wordt het college gevraagd enerzijds nogmaals 1 miljoen euro ter beschikking te stellen voor het 2e half jaar van 2021 en anderzijds een bedrag van 400.000 euro uit de reeds geoormerkte middelen uit het Coronafonds in de Najaarsnota 2020 in te zetten voor de vitale processen en de top 10 doelen.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de actuele stand van zaken mbt de vitale processen;
    2. Een bedrag van 400.000 euro uit de reeds geoormerkte middelen uit het Coronafonds in de Najaarsnota 2020 in te zetten voor de vitale processen.
    3. aanvullend 1 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de vitale processen en top 10 doelen voor het 2e halfjaar 2021;
    4. deze 1 miljoen euro te dekken uit het begrotingsresultaat 2021, indachtig de Corona-compensatie vanuit het Rijk en te verwerken als saldomutatie Voorjaarsnota 2021.
  49. 4.4
    Schriftelijke vragen raadsleden op grond van artikel 40 of 42 van het Raadsreglement van orde en collegebeantwoording
  50. 4.4.a

    Mevrouw De Groot heeft vragen gesteld op grond van art. 40 van het regelement van orde, inzake de Villa van Teylingen. Het college heeft middels bijgevoegde brief de gestelde vragen beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De door Rijn Gouwe Lokaal gestelde artikel 40 vragen betreffende de Villa van Teylingen in Boskoop te beantwoorden middels bijgevoegde brief.

  51. 4.4.b

    Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde kunnen raadsleden schriftelijk vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. Mevrouw Noordermeer van de VVD heeft vragen gesteld over de mogelijkheden om lokale ondernemers een voorsprong te geven bij aanbestedingen. In de vastgestelde brief worden deze vragen beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40-vragen van de VVD-fractie te beantwoorden met bijgevoegde brief

    Besluit

    Mevrouw Noordermeer is teleurgesteld over de (weinig creatieve) beantwoording en kondigt aanvullende vragen aan.

  52. 4.4.c

    De PvdA fractie stelt naar aanleiding van een presentatie tijdens de informatiemarkt van 1 april 2021, artikel 40 vragen over de concept Ruimtelijke Visie voor de locatie Oostvaartpark in Hazerswoude-Rijndijk. Het college heeft de vragen beantwoord en zal de vragen meenemen in het participatietraject voor de voor de concept Ruimtelijke Visie voor het Oostvaartpark.

    Voorgesteld besluit

    De fractie van de PvdA en de leden van de gemeenteraad te informeren dat de door de PvdA fractie genoemde punten in het participatietraject zullen worden meegenomen.

  53. 4.4.d

    Mevrouw Van de Kolk heeft artikel-40-vragen gesteld over de dupering van bijstandsgerechtigden als gevolg van de nieuwe regelgeving en uitvoering van de beslagvrije voet. Het college beantwoordt deze vragen met de brief.

    Voorgesteld besluit

    De vragen van mevrouw Van de Kolk over de dupering van bijstandsgerechtigden als gevolg van
    de nieuwe regelgeving en uitvoering van de beslagvrije voet, te beantwoorden.

  54. 4.4.e

    Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde kunnen raadsleden schriftelijk vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. De heer Piette heeft vragen gesteld over de verkeersremmende maatregelen op de Reijerskoop in Boskoop waar een sluis is aangelegd en een geslotenverklaring voor vrachtwagens en landbouwvoertuigen is ingevoerd. Geantwoord is dat uitgevoerde maatregelen voldoen aan het verkeersbesluit en tekeningen en dat gezamenlijk met de bewoners gekeken wordt naar de inrichting van de Reijerskoop om de rijsnelheden te beperken.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40 vragen van dhr. Piette van VVD mbt de verkeersremmende maatregelen Reijerskoop Boskoop, te beantwoorden met bijgevoegde conceptbrief.

  55. 4.4.f

    In 2013 heeft de gemeenteraad een motie aangenomen waarin het college wordt opgeroepen te komen tot nieuwe afspraken met de Stichting Openbare Golfcourse Zeegersloot. Sinds 2013 wordt getracht om met de stichting tot een herijking van afspraken te komen, tot nog toe zonder resultaat. In de vergadering van 16 februari heeft het college besloten het juridische traject niet door te zetten. Dat wordt aan de stichting gemeld.
    Medio maart jl. heeft de PvdA fractie op grond van artikel 42 Reglement van orde vragen gesteld over de voortgang van het overleg met de stichting. De beantwoording hiervan heeft geleid tot vervolgvragen.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met conceptbrief aan de heer H. Goes waarin artikel 42 RvO vragen worden beantwoord.

  56. 4.4.g

    Het CDA heeft op 4 mei 2021 artikel 40 vragen gesteld over de terrassen bij buitensportaccommodaties. De vragen zijn beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De beantwoording van de artikel 40 vragen van het CDA te verzenden

  57. 4.4.h

  58. 4.4.i

  59. 4.4.j

  60. 4.5

    Bijlagen

    Besluit

    4.5.h: mail inwoner buurt- en dorpshuis Hazerswoude Rijndijk: desgevraagd merkt wethouder Van As op dat wat betreft het Anker de ontwikkeling in afrondende fase zit, de keuze voor een woningbouwcorporatie wordt binnenkort gemaakt. Via de commissie RED zal de raad nader worden geïnformeerd.


    Met de overige afdoeningsadviezen wordt ingestemd.

  61. 4.6
    Antwoordbrieven aan inwoners/organisaties
  62. 4.6.a
    Antwoord op mail inwoner over nieuwbouw stationsomgeving
  63. 4.6.b

    Deze brief is door de raad om advies aangeboden aan het college. Het college heeft deze brief echter afgedaan door de reactie rechtstreeks aan de briefschrijvers te verzenden.


    Een groep bewoners van Aarlanderveen maakt zich zorgen over de woningbouwstrategie in het dorp. Er wordt gevreesd dat door de gekozen strategie de authenticiteit van het dorp verloren gaat. Met bijgevoegde beantwoordingsbrief wordt een reactie gegeven op dit op opiniestuk. In deze reactie wordt uitgelegd waarom de huidige strategie wordt gehanteerd en hoe de gemeente de authenticiteit van het dorp wil bewaren.

    Voorgesteld besluit

    1. Het ingekomen opiniestuk (bijlage 1) te beantwoorden met de brief uit bijlage 2

  64. 4.6.c
    Antwoord op brief Bewonersoverleg Plan Zuid inzake verkeersmetingen, aantakkingen ontsluitingsweg Weidelanden en pilot Jan van Eycklaan-Zilverschoon
  65. 4.6.d
    Antwoord op inwoner op WOB verzoek Paaltje Jan van Eycklaan Hazerswoude-Dorp.docx
  66. 4.7
    Ontwerp antwoordbrieven
  67. 4.7.a

    De Gemeenschappelijke Regeling De Oude Rijnzone heeft tot doel om de oevers van de Oude Rijn over het traject tussen de gemeenten Leiderdorp en Bodegraven-Reeuwijk volgens de in 2012 opgestelde samenwerkingsovereenkomst en transformatievisie economisch en kwalitatief te verbeteren. Hiervoor zijn financiële middelen beschikbaar gesteld in het Regionaal Investeringsfonds De Oude Rijnzone.
    Per 1 november 2015 houdt de Gemeenschappelijke Regeling zich alleen bezig met de begeleiding van projecten waarvoor in het Regionaal Investeringsfonds een bijdrage is gereserveerd. Jaarlijks wordt een Uitvoeringsprogramma, begroting en jaarverslag opgesteld. Het nu voorliggende concept jaarverslag 2020 laat zien dat er een negatief saldo is over 2020. Het negatieve saldo is lager dan vooraf begroot.

    Voorgesteld besluit

    1) Geen opmerkingen te hebben op de concept jaarrekening GR Oude Rijnzone 2020 en het bestuur van de GR ORZ daarover schriftelijk te informeren.
    2) De raad te informeren via de Lijst ontwerp-antwoordbrieven.

  68. 5

    In de Nota Grondbeleid 2020-2023 is vastgelegd dat wij actief grondbeleid kunnen voeren om ruimtelijke beleidsdoelstellingen van onze gemeente te realiseren. We zien steeds meer opgaven waarbij actief grondbeleid de beste mogelijkheden biedt om deze doelstellingen te realiseren en situaties waarin snel handelen vereist is. Met het strategisch verwervingsbudget als instrument kan daadkrachtiger worden gehandeld en de uitvoering worden bespoedigd.

    Voorgesteld besluit

    1 een strategisch verwervingsbudget in te stellen;
    2 een investeringsbedrag van € 2.500.000,- beschikbaar te stellen als strategisch verwervingsbudget;
    3 de jaarlijkse rentekosten (maximaal € 62.500,-) vanaf 2022 ten laste te brengen van de reguliere begroting (grondzaken) en te dekken middels een onttrekking aan de reserve grondexploitatie;
    4 het strategisch verwervingsbudget aan te merken als revolving fund waarbij eerder gemaakte verwervingskosten van strategische gronden overgeheveld worden naar een nieuw geopende grondexploitatie waardoor weer financiële ruimte beschikbaar komt voor andere grondaankopen;
    5 de 17e wijziging van de programmabegroting 2021 vast te stellen;
    6 tot een jaarlijkse verantwoording via de P&C documenten.

    Besluit

    Het agendapunt is vervallen.

  69. 6

    Het college van B&W van de gemeente Alphen aan den Rijn heeft onlangs besloten om de subsidieregeling Preventie voor het onderdeel “buurtsportcoaches” in te trekken en de inzet van buurtsportcoaches in de toekomst anders vorm te geven. Anders vormgeven zal plaatsvinden door het oprichten van een stichting die deze activiteiten voor de gemeente gaat uitvoeren. Voor het oprichten van een stichting is op grond van artikel 160 lid 2 van de Gemeentewet nodig dat het college een ontwerpbesluit tot het oprichten van een stichting aan de gemeenteraad toezendt voor wensen en bedenkingen voordat het college definitief overgaat tot oprichting van de stichting.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    geen wensen en bedenkingen te uiten t.a.v. het ontwerpbesluit van het college tot oprichting van de Stichting Alphen Vitaal (inclusief concept statuten) op grond van het bepaalde in artikel 160, tweede lid, Gemeentewet,

    Besluit

    De raad heeft geen wensen en bedenkingen over de oprichting van de Stichting Alphen Vitaal en de staturen.

  70. 7

    Het dorpsoverleg Hazerswoude Rijndijk-West heeft de behoefte om nieuwe statuten op te stellen. Het opstellen van deze nieuwe statuten (door een notaris) is bijna afgerond. Tijdens het opstellen hiervan kwam naar voren dat in de WCG-statuten (uit 1981; laatste wijziging in 1994) vanuit de gemeente (destijds de gemeente Rijnwoude) een voorwaarde staat bij wijziging. Namelijk dat wijziging van statuten goedgekeurd moeten worden door de raad (Artikel 10.3. van de uitgangstatuten: ‘De gewijzigde statuten behoeven de goedkeuring van de Raad van de Gemeente Rijnwoude’). De betrokken notaris heeft bij het dorpsoverleg aangegeven dat een raadsbesluit nodig is om de statuten te wijzigen. Daarom heeft het dorpsoverleg aan de gemeente gevraagd of wij kunnen instemmen met het wijzigen van de statuten. In de nieuwe statuten is geen artikel meer opgenomen waar een rol voor het gemeentebestuur is weggelegd of een besluit wordt gevraagd vanuit een toezichthoudende rol.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    1. De raad voor te stellen om, gelet op artikel 10, derde lid, van de bestaande statuten van de ‘Stichting Wijkkomite Groenendijk’ (WCG) in te stemmen met de wijziging van de bestaande statuten zodat het Dorpsoverleg Hazerswoude Rijndijk-West nieuwe statuten kan laten vastleggen bij de notaris.
    2. Na besluit van de gemeenteraad het dorpsoverleg Hazerswoude-Rijndijk West hierover te informeren.

    Besluit

    De raad besluit unaniem in te stemmen met de statutenwijziging van de stichting Wijkkomitee Groenendijk.

  71. 8

    De Archiefwet 1995 verplicht overheidsorganen de “onder hen berustende archiefbescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren, alsmede zorg te dragen voor de vernietiging van de daarvoor in aanmerking komende archiefbescheiden.” (Art. 3) Alphen aan den Rijn voldoet hier in onvoldoende mate aan. Om deze situatie te verbeteren is een verbeterplan opgesteld. Het verbeterplan richt zich op de verbetering van informatie- en archiefbeheer, met een focus op het team Informatiebeheer/DIV. Het doel van het plan is de benodigde kennis m.b.t. informatie- en archiefbeheer en de sturing (en grip) op de kwaliteit van het informatie- en archiefbeheer op operationeel/tactisch niveau te organiseren en duurzaam te borgen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    De raad te verzoeken het investeringsbudget voor het verbeterplan informatiebeheer (€ 523.000 incidenteel en € 184.000 structureel) vast te stellen.

    Besluit

    De raad besluit unaniem de gevraagde incidentele middelen 2021 (€ 523.000) voor het verbeterplan informatiebeheer beschikbaar te stellen (via de voorjaarsnota). Het gevraagde structurele budget (€ 184.000) wordt onderdeel van de integrale afwegingen bij de Kadernota 2022.

  72. 9

    Door Holland Rijnland is, samen met de dertien inliggende gemeenten, de Regionale Omgevingsagenda Holland Rijnland (ROA) opgesteld. In dit document is beoogd een antwoord te geven op de vraag hoe de ruimtelijke druk op de regio kan worden benut om de aantrekkelijkheid van de regio te behouden en versterken.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    De volgende wensen kenbaar te maken op de regionale omgevingsagenda:

    Besluit

    De raad besluit unaniem over de in te dienen wensen en bedenkingen op de regionale omgevingsagenda Holland Rijnland.

  73. 10

    Door Holland Rijnland is, samen met de dertien gemeenten, de Regionale Strategie Mobiliteit opgesteld (RSM). Vanuit onze regio, de Rijn en Veenstreek, zijn in de RSM knelpunten en speerpunten benoemd die hun basis vinden in de Strategische agenda Rijn- en Veenstreek. Het
    uitgangspunt is dat op het schaalniveau van Holland Rijnland de strategische opgaven worden verwoord. De vormgeving van het stuk wordt de komende dagen nog verder geoptimaliseerd. De RSM dient:
    • als strategisch document, waarmee Holland Rijnland het Rijk, provincie en omliggende regio's laat zien waar we samen voor staan en welke koers wij de komende decennia in willen slaan op gebied van toekomstbestendige mobiliteit;
    • als lobbydocument naar andere partijen;
    • als basis voor de regionale mobiliteitsagenda

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    De volgende wensen kenbaar te maken op de Regionale strategie Mobiliteit:
    de rapportage over de N206 en N209 en de verkeersmaatregelen in Hazerswoude Dorp (ondertunneling) en een 2e oeververbinding in Boskoop graag scherper en met meer aandacht in de RSM verwerken.

    Besluit

    De raad besluit unaniem over de in te dienen wensen en bedenkingen op de regionale strategie Mobiliteit Holland Rijnland.

  74. 11

    Het Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG 2021) geeft een integraal financieel beeld van het grondbeleid van de gemeente Alphen aan den Rijn. In het MPG zijn de vastgestelde actieve grondexploitaties opgenomen en projecten waar sprake is van kostenverhaal. Dit kostenverhaal is vastgelegd in facilitaire exploitaties.
    Het MPG 2021 geeft een beeld van de omvang van de investeringen in het kader van het grondbeleid, het moment van investeren, het verwachte resultaat, de risico’s en de wijze waarop de gemeente deze risico’s probeert te beheersen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Besluit

    De raad besluit unaniem het MPG 2021 met bijlagen vast te stellen en in te stemmen met de daaruit voortvloeiende financiële mutaties.

  75. 12

    De gemeente Alphen aan den Rijn heeft de ambitie om Rijnhaven-Oost te transformeren naar een gemengd gebied waar gewoond en gewerkt wordt en waarbij de haven weer van de stad wordt.
    Voor de volgende stap in de transformatie van Rijnhaven-Oost is het noodzakelijk nog twee milieubelemmeringen weg te nemen. De oplossing van deze belemmeringen is opgenomen in het projectgebied ‘Havenfront’.


    De gemeente Alphen aan den Rijn heeft samen met marktpartijen BPD en Vink Bouw de financiële haalbaarheid van de ontwikkeling van (de eerste fase van) Havenfront onderzocht. Voor het vervolg van de realisatie is de gemeente voornemens om met deze partijen een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan.
    Dit heeft geresulteerd in een plan dat de realisatie van circa 670 woningen behelst, waarvan minimaal 25% als sociale huurwoning beschikbaar komt en ruim 50% in de categorie betaalbaar valt.


    De beoogde transformatie zal voor het grootste deel van het exploitatiegebied door middel van actief grondbeleid tot stand komen. De gemeente heeft hiervoor een grondexploitatie opgesteld. Het resterend deel komt via facilitair grondbeleid tot ontwikkeling en is vastgelegd in een facilitaire exploitatie. Aangezien de grondexploitatie een financieel tekort kent, is bij het Rijk een subsidieaanvraag in het kader van de woningbouwimpuls ingediend. Deze subsidie is verstrekt. Daarnaast heeft ook de provincie een financiële bijdrage toegezegd. Het resterende tekort dient gedekt te worden door de gemeente.
    De raad wordt voorgesteld om de grond- en facilitaire exploitatie te openen en vast te stellen en in te stemmen met het dekkingsvoorstel voor het tekort op de grondexploitatie.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    1. De raad voor te stellen de grondexploitatie Havenfront en de daarbij behorende bijlagen vast te stellen en de grondexploitatie te openen;
    2. De raad voor te stellen de facilitaire exploitatie Havenfront en de daarbij behorende bijlagen vast te stellen en de facilitaire exploitatie te openen;
    3. De raad voor te stellen om ter dekking van het negatieve resultaat van de grondexploitatie een verliesvoorziening te treffen ter grootte van € 4.087.649,- op contante waarde per 1-1-2021 en deze:
      a. voor een bedrag van € 1.600.000,- te dekken door middel van het aframen van eerder voor Rijnhaven-Oost beschikbaar gesteld (project-)budget en dekking via de reserve Herstructurering bedrijventerreinen;
      b. het restant ter grootte van € 2.487.649,-, gelet op het feit dat de reserve Grondexploitaties en de reserve Wonen & Infra over onvoldoende middelen beschikken, te dekken door een onttrekking aan de Algemene reserve;
    4. De algemene reserve weer te compenseren zodra voldoende middelen beschikbaar zijn via de reserve Grondexploitaties en/of de reserve Wonen & Infra;
    5. De raad voor te stellen om de financiële gevolgen op te nemen en te verwerken in de begroting via een separate begrotingswijziging.

    Besluit

    De raad besluit unaniem over de vaststelling van de grond- en facilitaire exploitatie Havenfront en de daarbij behorende bijlagen vast te stellen en de grondexploitatie te openen en over de dekking van het negatieve resultaat.

  76. 13

    In opdracht van de gemeenteraad wordt de financiële en (ontwerp)technische haalbaarheid van de ontwikkeling van Noordrand I onderzocht. Dit is vertaald in een Masterplan voor de ontwikkeling van deze locatie. Het Masterplan Noordrand I schetst de kaders voor de ontwikkeling van de locatie Noordrand I en biedt inzicht in de technische en financiële haalbaarheid hiervan. Bijlage 1 van het Masterplan gaat in op de financiële haalbaarheid van de ontwikkeling van Noordrand I zoals opgenomen in het Masterplan en bevat gevoelige financiële informatie op projectniveau.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    1. Ex artikel 25 lid 2 Gemeentewet en artikel 10 lid 2 sub b WOB geheimhouding op te leggen ten aanzien van de bijlage 1 van het ‘Masterplan Noordrand’ en de raad voor te stellen deze geheimhouding te bekrachtigen.

    Besluit

    De door het college opgelegde geheimhouding wordt unaniem bekrachtigd.

  77. 14

    De gemeente Alphen aan den Rijn neemt deel in een aantal gemeenschappelijke regelingen. De dagelijks besturen van deze gemeenschappelijke regelingen hebben ontwerpbegrotingen voor het jaar 2022 opgesteld voor de aan hen opgedragen taken. Artikel 35 van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) bepaalt dat de raden van de deelnemende gemeenten acht weken de tijd hebben om hun zienswijzen op de ontwerpbegrotingen kenbaar te maken.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen:
    1. In te stemmen met de zienswijzen/reacties op ontwerpbegrotingen 2022 van de gemeenschappelijke regelingen
    a. Holland Rijnland
    b. Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM)
    c. Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden (RDOG)
    d. Omgevingsdienst Midden Holland (ODMH)
    e. Promen
    f. BVO Rijn en Braassem
    2. De verhoogde structurele bijdragen aan de diverse gemeenschappelijke regelingen als gevolg van de toegestane indexeringen ad. € 230.247 vanaf 2022 op  te nemen in de begroting en te dekken ten laste van de stelpost verbonden partijen, waarbij het restant van de stelpost verbonden partijen (€ 216.494) vrijvalt ten gunste van het begrotingssaldo.

    Besluit

    De raad besluit unaniem in te stemmen met de in te dienen zienswijzen op de ontwerpbegrotingen 2022 van de volgende gemeenschappelijke regelingen: Holland Rijnland (HR), Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM), Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden (RDOG), Omgevingsdienst Midden Holland (ODMH), Promen en de BVO Rijn en Braassem en de dekking over de verhoogde structurele bijdragen.

  78. 15.a

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Besluit

    De motie wordt in stemming gebracht en unaniem aangenomen.

  79. 15.b

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Besluit

    De motie wordt unaniem aangenomen.

  80. 15.c

    Stemuitslag

    voor 32%
    tegen 68%
    voor
    Dorpen en Wijken Belangen (1), PvdA (2), RijnGouweLokaal (1), SP (2), VVD (6)
    tegen
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), GroenLinks (5), NieuwElan (9), SGP (1)

    Besluit

    De motie wordt met 12 stemmen voor (SP, PvdA, RGL, DWB en VVD) verworpen.