Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

donderdag 18 februari 2021

20:00 - 23:00
Locatie

Digitaal (via TEAMS)

Voorzitter
J.W.E. Spies
Toelichting

Mededelingen voor raadsleden:
Graag ontvangen wij aanmeldingen voor woordvoering, eventuele amendementen en moties 24 uur voor de vergadering.
Een vraag voor agendapunt 3 kunt u tot 12.00 uur op de dag van de vergadering mailen aan de griffie.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 0

    De petitie wordt aangeboden door mevrouw Meerburg.

    Besluit

    Voorafgaand aan de vergadering is een petitie aan de gemeenteraad aangeboden. Deze petitie roept de gemeente op om samen met inwoners onderzoek te doen naar een tunnel in Hazerswoude-Dorp, deze tunnel op te nemen in de plannen van de korte-termijn-verkeersmaatregelen en daarvoor geld beschikbaar te stellen. Deze petitie is ondertekend door meer dan duizend inwoners.


    Wethouder Van Velzen neemt de petitie mee in het overleg dat hij binnenkort heeft met de gedeputeerde over de verkeersproblematiek.

  2. 1
    Opening digitale vergadering en vaststellen agenda
  3. 1.a

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (1), VVD (6)

    Besluit

    Mevrouw Ishak en de heer Van de Kolk worden benoemd als raadscommissielid voor respectievelijk de fracties van VVD en SP.

  4. 2

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (1), VVD (6)

    Besluit

    De besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld.

  5. 3
    Vragen raadsleden
  6. 4

    Op de stukken op de lijst ingekomen mededelingen en brievne wordt niet inhoudelijk ingegaan tijdens de raadsvergadering. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de afdoeningsadviezen.

  7. 4.1
    Mededelingen en brieven van het college
  8. 4.1.a

    Op 29 oktober jl. heeft de fractie ChristenUnie een motie ingediend over:
    Bouwen voor burgers - onderzoek Woonplicht.
    In de motie wordt het college verzocht:
    • Onderzoek te doen naar de mogelijkheden om een woonplicht in de gemeente Alphen aan den Rijn in te voeren, waarbij nadrukkelijk gekeken moet worden naar handhavingsmogelijkheden, het maximum aankoopbedrag en een redelijke termijn voor de woonplicht;
    • en de raad hierover binnen drie maanden te informeren.
    Het onderzoek is nog niet afgerond, waardoor de motie niet binnen de aangegeven termijn volledig beantwoord kan worden.
    Via een tussenbericht wordt de raad geïnformeerd over de stand van zaken.

    Voorgesteld besluit

    Het tussenbericht naar aanleiding van de motie ‘Bouwen voor burgers – onderzoek Woonplicht’ te verzenden aan de fractie ChristenUnie.

  9. 4.1.b

    Het gemeentebestuur van Alphen aan den Rijn heeft een steunfonds Covid-19 opgericht om lokale
    sociaal maatschappelijke organisaties te helpen om continuïteitsproblemen op te lossen die zij
    redelijkerwijs niet zelf kunnen opvangen. Deze aanvragen worden getoetst aan de Algemene
    subsidieverordening Gemeente Alphen aan den Rijn 2020 en de Nadere regels behorend bij het
    Steunfonds. Het college besluit over de achtste tranche aanvragen in het kader van dit steunfonds.

    Voorgesteld besluit

    De in Bijlage 1 genoemde organisaties een voorlopige, eenmalige subsidie te verlenen
    met een totaalbedrag van € 329.862,- (tranche 9).

  10. 4.1.c

    Het college van B&W heeft in 2020 een steunfonds opgericht om lokale sociaal maatschappelijke organisaties te helpen om continuïteit- of acute liquiditeitsproblemen, ontstaan door de Coronapandemie, op te lossen die zij redelijkerwijs niet zelf kunnen opvangen. Daarvoor vragen we deze organisaties wel eerst alle andere mogelijke vangnetregelingen van het Rijk en koepelorganisaties te benutten, kosten te minimaliseren en al het mogelijke te doen om de inkomsten te behouden.
    Het Verlengde Steunfonds COVID-19 liep tot eind december 2020. De Coronapandemie duurt voort en de sociaal maatschappelijke organisaties kunnen hun activiteiten door de lockdown niet voortzetten. Het college heeft daarom besloten het steunfonds te verlengen tot en met 30 juni 2021. De Nadere regels zijn hiertoe aangepast. Stichting Parkvilla is de eerste organisatie die gebruik maakt van het steunfonds in 2021 en krijgt een voorlopige verlening van het College.

    Voorgesteld besluit

    1. Het Steunfonds COVID-19 voor de periode 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2021, met een subsidieplafond van € 1.256.132,- in te stellen;
    2. Nadere regels voor het Steunfonds COVID-19 2021 vast te stellen met terugwerkende kracht per 1 januari 2021;
    3. De dekking voor het Steunfonds 2021als volgt vorm te geven
    - Restant van het Verlengde steunfonds COVID-19 2020 ad. € 435.214,-
    - Een bedrag van € 400.000,- uit PJ0332-Steunfonds Corona, als onderdeel van de € 3.000.000 van de gemaakte reservering in de Najaarsnota 2020.
    - De Algemene uitkering van het Rijk 2021 ten behoeve van “ondersteuning lokale culturele infrastructuur” ad. € 420.918,- binnen de Algemene Uitkering 2021.
    4. Stichting Parkvilla een eenmalige voorlopige subsidie te verlenen ter hoogte van € 144.184,- basis van de nieuwe regels Steunfonds COVID-19 2021.

  11. 4.1.d

    Participe heeft op basis van de beschikkingen met kenmerken 208421, 215926 en 208419 een voorlopige subsidie voor het jaar 2019 toegekend gekregen van in totaal € 2.523.168 voor de uitvoering van de maatwerkvoorzieningen Wmo, het beheer van de multifunctionele accommodaties en de uitvoering van buurtbemiddeling. Voor de uitvoering van de verstrekkingen,  heeft het college voor 2019 in totaal een budget van € 10.160.000 verstrekt. Op basis van de jaarstukken heeft het college de subsidie 2019 definitief vastgesteld op € 2.774.492 en het verstrekkingenbudget 2019 op € 10.247.662.

    Voorgesteld besluit

    1. De voorlopig verleende subsidies (beheer accommodaties, buurtbemiddeling en uitvoering individuele maatwerkvoorzieningen Wmo) 2019 aan Participe definitief vaststellen op € 2.774.492.
    2. Het verstrekkingenbudget 2019 definitief vaststellen op € 10.247.662
    3. Participe nog een bedrag van € 338.986 betalen over 2019.
    4. Als gevolg van een positief jaarresultaat Participe toestemming verlenen om een bedrag van € 110.104 toe te voegen aan haar Algemene Reserve.

  12. 4.1.e

    Naar aanleiding van gestelde vragen in de raadsvergadering van de 10 december jl. heeft het
    college toegezegd een pilot te willen houden naar de effecten van het weghalen van het paaltje
    tussen de Jan van Eycklaan en de Zilverschoon. Naar aanleiding van overleggen met de bewoners
    wordt gekeken of de pilot uitgesteld wordt totdat de lockdown voorbij is. Hierdoor ontstaat een
    reëler beeld van het effect.

    Voorgesteld besluit

    De pilot met het tijdelijk verwijderen van het paaltje Jan van Eycklaan / Zilverschoon uit te
    stellen totdat de lockdown voorbij is.

  13. 4.1.f

    Op 12 december 2019 is de Nota Dierenwelzijn 2020 - 2030 (hierna: Nota) vastgesteld. Hierin zijn 21 actiepunten vastgelegd die een bijdrage leveren aan Dierenwelzijn in onze gemeente. Daarnaast is de gemeenteraadsvergadering d.d. 12 december 2019 is een motie aangenomen om in het nieuwe dierenwelzijnsbeleid – naast de gestelde actiepunten in de Nota - meer plaats te geven aan vervoer en opvang van in het wild levende dieren, het stimuleren van sterilisatie/castratie-acties bij zwerfkatten en het leveren van een bijdrage in de medische kosten voor huisdieren van inwoners met een smalle beurs.


    In bijgevoegde raadsinformatiebrief lichten wij de stand van zaken toe op het gebied van Dierenwelzijn, zowel ten aanzien van de actiepunten uit de Nota als de aanvullende punten van de motie.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad te informeren middels bijgevoegde raadsinformatiebrief over de stand van zaken over de uitvoering van de Nota Dierenwelzijn en bijbehorende motie.

  14. 4.1.g

    Alphen aan den Rijn behoort tot de regio Holland Rijnland en werkt in dit verband samen aan een Regionale Energie Strategie (RES). Participatie is in dit proces zeer belangrijk. Daartoe zijn in regionaal verband enkele informerende webinars georganiseerd. Ook in Alphen aan den Rijn is een participatietraject gestart om de inwoners te informeren en consulteren over de energietransitie in het algemeen, over de Regionale Energie Strategie en in het bijzonder de Kansenkaart voor duurzame opwekking van Elektriciteit door middel van wind en zon. Uit de resultaten van de gehouden enquête blijkt dat in de meeste kernen rond 75% van de inwoners positief staat ten opzichte van opwekking van duurzame elektriciteit in de gemeente. In navolging van de enquête is een informerend webinar gehouden en twee consulterende vervolgbijeenkomsten. Ook hier was sprake van een positieve basishouding, maar werden ook zorgen geuit. De zorgen betroffen met name de gevolgen voor waardevolle landschappen en natuur, hinder, het wegvloeien van subsidies naar grote ontwikkelaars of het buitenland en het (nog) niet in beeld brengen van alternatieven. De resultaten van de participatie zullen gebruikt worden als input voor de RES. Daarnaast zullen concrete vervolgacties volgen richting participanten die hebben aangegeven betrokken te willen worden bij het vervolg.

    Voorgesteld besluit

    • De conclusies van de rapportage met resultaten van de lokale enquête over de Regionale Energie Strategie over met name de Kansenkaart voor Wind- en Zonne-energie in Alphen aan den Rijn vrij te geven aan Holland Rijnland middels bijgevoegde brief;
    • De opbrengst van de reeds beschikbare resultaten van de lokale webinars over Wind- en Zonne-energie vrij te geven aan Holland Rijnland middels bijgevoegde brief;
    • De raad te informeren over het regionale en het lokale participatietraject over de RES middels een raadsinformatiebrief.

    Besluit

    De heer Van Kuijk bekijkt met trots de grote opkomst in het participatietraject rond de RES, mede dankzij de grote inzet van Holland Rijnland. Hij ziet uit naar het vervolgproces om te komen tot RES 1.0.

  15. 4.1.h

  16. 4.1.i

    Burgemeester en wethouders hebben de intentie uitgesproken om medewerking te verlenen aan het realiseren van een zonnepark op het ITC/PCT-terrein te Hazerswoude-Dorp, als onderdeel van een Local Grid waarop het ITC/PCT-terrein wordt aangesloten.

    Voorgesteld besluit

    De intentie uitspreken om medewerking te verlenen aan het realiseren van een zonnepark op het ITC/PCT-terrein te Hazerswoude-Dorp, onder de in het voorstel genoemde voorwaarden.

    Besluit

    De agendacommissie wordt gevraagd dit besluit voor bespreking in te plannen. De heer Van Polanen wijst erop dat de plannen voor dit zonnepark enkel kort zij aangestipt in de notitie partiële herziening over Greenport waarbij kaders zijn gesteld voor de aanleg van evt. zonneparken. Die kaders worden niet gevolgd bij het collegebesluit noch is er de ruimte geweest om hierover nader in debat te gaan.

  17. 4.1.j

    De gemeente heeft in oktober 2020 een inwonersconsultatie over duurzaamheid en warmtetransitie uitgevoerd. Deze consultatie is uitgevoerd samen met een consultatie Regionale Energiestrategie (RES) en een stakeholderconsultatie over het actieprogramma duurzaamheid.
    Voorliggende Raadsinformatiebrief bevat de resultaten van de inwonersconsultatie over duurzaamheid en warmtetransitie en schetst op hoofdlijnen het participatie- en communicatieproces omtrent de warmtetransitie en het opstellen van de Transitievisie Warmte (TVW) in het bijzonder.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met bijgevoegde raadsinformatiebrief voortgang participatieproces warmtetransitie en te versturen naar de raad.

    Besluit

    De heer Van Kuijk vraagt zich af hoe communicatie en participatie hieromtrent concreet zal worden ingevuld. Op 18 maart wordt de raad nader geïnformeerd over de participatie rondom duurzaamheidsvraagstukken.

  18. 4.1.k

    De raad heeft in december 2020 gevraagd om een overzicht van de verkochte percelen en in optie zijnde percelen op de bedrijventerreinen van de gemeente Alphen aan den Rijn. Het betreft hier de vrij uitgeefbare percelen, in eigendom van de gemeente Alphen aan den Rijn, met een bestemming als bedrijventerrein.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met het overzicht van verkochte en in optie zijnde percelen op de bedrijventerreinen voor de raad aanbieden

  19. 4.1.l

  20. 4.1.m

    Sinds 2008 werkte de gemeente samen met ontwikkelaar Leyten aan de planvorming van de locatie Centrum Zuid. Het parkeerterrein is eigendom van de gemeente en Villa van Teylingen is eigendom van Leyten.
    In de plannen van Leyten was opgenomen dat Albert Heijn (AH) uit de passage in het plan van Leyten zou worden ingepast. De overeenkomst om tot deze ontwikkeling te kunnen overgaan met de gemeente is in december 2013 gesloten. In 2017 heeft AH de overeenkomst over deze ontwikkeling met Leyten laten verlopen. Daarmee is het plan van Leyten voor deze ontwikkeling onhaalbaar gebleken. Hiermee is ook de ontwikkeling van plan Centrum Zuid helaas niet tot realisatie kunnen komen.
    Leyten heeft toen aangegeven vooralsnog niets te zullen ondernemen en zolang ligt ook de ontwikkeling van Centrum Zuid stil. De gemeente wil ook proberen met Leyten uit deze impasse te komen.
    Met deze Intentieovereenkomst verbinden de gemeente en Volker Wessels zich voor een kortere periode om onderzoek te doen naar de haarbaarheid van de ontwikkeling van de locatie Centrum Zuid, waarbij Volker Wessels zal optreden als intermediair tussen Leyten en gemeente.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennisnemen van bijgevoegde Intentieovereenkomst en besluiten deze Intentieovereenkomst aan te gaan om gezamenlijk onderzoek te doen naar de haalbaarheid van de ontwikkeling Centrum Zuid;
    2. Wethouder van As machtigen de Intentieovereenkomst te ondertekenen.

    Besluit

    Op de vragen van Mevrouw Van der Louw geeft wethouder van As kort de stand van zaken weer: zodra betrokken partijen op één lijn zitten wat betreft villa Teylingen, start het participatietraject.

  21. 4.1.n

  22. 4.2
    Collegebesluiten ter inzage gelegd
  23. 4.2.a

    Beoogd wordt, ter plaatse van het voormalige agrarisch bedrijf aan het Zuideinde 22 in Aarlanderveen, een plan te ontwikkelen genaamd ‘Welgelegen’. Het bedrijfsmatig agrarisch gebruik van de locatie is al geruime tijd beëindigd. De bedrijfsbebouwing is verouderd en voor een doelmatige bedrijfsvoering niet meer te gebruiken . Om de vitaliteit van het buitengebied te waarborgen, wordt een herontwikkeling ter plaatse beoogd. Met het bestemmingsplan ‘Zuideinde 22, Aarlanderveen’ wordt een herontwikkeling naar een woonlocatie mogelijk gemaakt, waarbij aansluiting is gezocht bij de woningbehoefte van Aarlanderveen. Hiertoe worden de bestaande opstallen, met uitzondering van de bedrijfswoning, gesloopt. De bedrijfswoning wordt omgezet naar burgerwoning en als vervanging van de bedrijfsbebouwing worden daarnaast vijf extra woningen in de vrije sector en het middensegment (koop) gerealiseerd, verdeeld over twee bouwmassa’s. Eveneens worden een kleinschalige bed & breakfast en dierenverblijf gerealiseerd achterop het perceel, passend in het agrarische landschap.

    Voorgesteld besluit

    1. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Zuideinde 22, Aarlanderveen’ met identificatienummer 'NL.IMRO.0484.Zuideinde22-ON01' en de bijbehorende bestanden, vast te stellen;
    2. De analoge afgeleide verbeelding van het ontwerpbestemmingsplan ‘Zuideinde 22, Aarlanderveen’ vast te stellen
    3. De procedure ex artikel 3.8 onder 1 Wro voor het ontwerpbestemmingsplan te starten en het ontwerpbestemmingsplan 'Zuideinde 22, Aarlanderveen’ gedurende zes weken ter inzage te leggen
    4. De raad te informeren via de lijst van mededelingen.
    5. Vast te stellen dat voor het bestemmingsplan ‘Zuideinde 22, Aarlanderveen’ geen milieueffectrapportage hoeft te worden opgesteld, omdat er geen belangrijke nadelige milieugevolgen zijn te verwachten;
  24. 4.3
    Collegebesluiten betrekken bij financiële producten
  25. 4.3.a

    De gemeente sluit met de Hervormde gemeente te Aarlanderveen een anterieure overeenkomst voor de ontwikkeling van 4 eengezinswoningen, 4 appartementen en een ontmoetingscentrum nabij dorpsstraat 38 te Aarlanderveen. Het geldende bestemmingsplan biedt niet de mogelijkheid om het plan te realiseren. In de anterieure overeenkomst staan daarom afspraken om de woningen en het ontmoetingscentrum planologisch mogelijk te maken. Verder bevat de anterieure overeenkomst afspraken over de te betalen kosten voor de ruimtelijke procedure, bouw- en woonrijp maken en over planschade.

    Voorgesteld besluit

    1. Met de Hervormde gemeente te Aarlanderveen bijgevoegde anterieure overeenkomst te sluiten;
    2. De faciliterende projectexploitatie “locatie Dorpshart Aarlanderveen” te openen en vast te stellen en de neutrale financiële gevolgen, conform het actuele Besluit Begroting en Verantwoording, op te nemen en te verwerken in de begroting/administratie via de actualisatie van het MPG;

  26. 4.4
    Schriftelijke vragen raadsleden op grond van artikel 40 of 42 van het Raadsreglement van orde en collegebeantwoording
  27. 4.4.a

  28. 4.4.b

    Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde kunnen raadsleden schriftelijk vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. De heer Straver van de PvdA heeft vragen gesteld over het zoekgebied voor windturbines in de polder Aarlanderveen. In de vastgestelde brief worden deze vragen beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40 vragen van PvdA te beantwoorden met bijgevoegde brief

  29. 4.4.c

    RijnGouweLokaal heeft op 3 januari jl. artikel 40 vragen gesteld over de situatie van voetbalvereniging SV DSO op sportpark Bentwoud. De vragen zijn beantwoord

    Voorgesteld besluit

    De beantwoording van de artikel 40 vragen van RijnGouweLokaal te verzenden.

  30. 4.4.d

    Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde kunnen raadsleden schriftelijk vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. Mevrouw De Groot-Slagter van RijnGouwe Lokaal heeft vragen gesteld over het aantal gegrond verklaringen op bezwaren tegen naheffingsaanslagen als gevolg van de scanauto en een onderbouwing van het tarief voor de naheffingsaanslag. In de vastgestelde brief wordt deze informatie verstrekt.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40 vragen van RijnGouwe Lokaal te beantwoorden met bijgevoegde brief.

  31. 4.4.e

  32. 4.4.f

  33. 4.4.g

  34. 4.4.h

  35. 4.4.i

  36. 4.4.j

  37. 4.6
    Antwoordbrieven aan inwoners/organisaties
  38. 4.6.a
    Antwoord op brief inwoner klacht ontbreken toiletvoorzieningen
  39. 4.6.b

    Besluit

    De heer Goes constateert dat de betreffende brief is verzonden voordat inwoner heeft ingesproken in de commissie van 3 december 2020. Wethouder Van Velzen bevestigt desgevraagd dat het toegezegde overleg met betrokkene alsnog zal plaatsvinden.

  40. 4.6.c

  41. 5

    Op 11 december 2019 is een aanvraag om omgevingsvergunning ingediend voor de realisatie van 6 woningen en 1 appartement op het huidige niet-bebouwd terrein aan de Swaenswijkplaats (naast de fietsbrug aan de Prins Hendrikstraat) te Alphen aan den Rijn. Het is een kleinschalig plan, dat qua functie en bouw aansluit bij de omgeving.
    De aanvraag is in strijd met het geldende bestemmingsplan Alphen Stad, voornamelijk omdat het perceel weliswaar wel de bestemming ‘Wonen’ kent maar zonder bouwvlak. Er is evenwel sprake van een wenselijke ontwikkeling. In de wet is een mogelijkheid opgenomen om medewerking te verlenen aan de omgevingsvergunning via een uitgebreide afwijkingsprocedure, mits de activiteit niet in strijd is met een goede ruimtelijke ordening, de motivering van het besluit een goede ruimtelijke onderbouwing bevat en de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen heeft afgegeven. Uit de bijbehorende ruimtelijke onderbouwing blijkt dat het project in overeenstemming is met een goede ruimtelijke ordening. Ter plaatse van de woningen kan een goed woon- en leefmilieu worden gegarandeerd. Ook levert het project geen belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu op, waardoor een milieueffectrapport niet nodig is.
    De fracties RGL,CDA, PvdA, SP, SGP, D66, Dorpen en Wijken Belangen en Beter Alphen hebben aangegeven deze procedure aan de raad te willen houden..

    Stemuitslag

    voor 61%
    tegen 39%
    voor
    ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), SGP (1)
    tegen
    CDA (6), RGL (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    1 een ontwerpverklaring van geen bedenkingen ex artikelen 2.27 en 3.11 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht juncto artikel 6.5 van het Besluit omgevingsrecht af te geven ten behoeve van aanvraag omgevingsvergunning voor de nieuwbouw van 7 woningen, Swaenswijkplaats te Alphen aan den Rijn;
    2 een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven voor de bouw van 6 woningen en 1 appartement aan de Swaenswijkplaats te Alphen aan den Rijn bij geen zienswijzen of zienwijzen die niet van ruimtelijke aard zijn.

    Besluit

    De raad besluit de (ontwerp)verklaring van geen bedenkingen voor dit bouwplan af te geven met 23 stemmen voor en 15 tegen (VVD, RGL CDA, SP). De fractie van BA heeft niet deelgenomen aan de stemming.

  42. 6

    De gemeenteraad heeft donderdag 10 december 2020 de motie “opdracht haalbaarheid alternatieven scenario theater Castellum e.a.” aangenomen. De motie ziet toe op het uitvoeren van een verkennende haalbaarheidsstudie naar alternatieve scenario’s voor het pand Castellum. De gevraagde haalbaarheidsonderzoeken richten zich op de mogelijkheden van een theaterfunctie gecombineerd met andere functies zoals wonen, sport en evenementen op een nader te bepalen locatie(s) in de gemeente Alphen aan den Rijn.


    Het in stand houden van een volwaardige theaterfunctie voor Alphen aan den Rijn blijft daarmee het uitgangspunt. De motie heeft het doel het kunnen maken van een gemotiveerde keuze tussen het herstellen van de brandveiligheid van het huidige pand en het afronden van de verbouwing óf kiezen voor een alternatief scenario waarbij een volwaardige theaterfunctie wordt gecombineerd met activiteiten op het gebied van sport en evenementen op een andere locatie en de huidige locatie van het pand Castellum wordt ontwikkeld voor woningbouw.

    Stemuitslag

    voor 95%
    tegen 5%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), SP (2), VVD (6)
    tegen
    RGL (1), SGP (1)

    Voorgesteld besluit

    op basis van de onderzoeksresultaten van de bestuursopdracht alternatieve scenario’s theater Castellum te kiezen voor Scenario 3 het prijstechnisch meest gunstige scenario, inhoudende dat theater Castellum behouden blijft in de huidige vorm (conform college voorstel d.d. 10 november 2020 met een investering van € 3,6 miljoen euro).

    Besluit

    De raad besluit voor scenario drie te kiezen met 37 stemmen voor en 2 stemmen tegen (RGL en SGP).

  43. 7

    In december 2020 heeft de gemeenteraad het besluit over het inzetten van een extra budget om de brandveiligheid in het pand Castellum te herstellen aangehouden. Er zijn vragen
    gesteld die geresulteerd hebben tot een extra bestuursopdracht. Als de gemeenteraad binnen de gevraagde uitwerkingen kiest voor het scenario om het pand volledig te herstellen
    en in januari 2022 open te gaan wordt aan de gemeenteraad gevraagd om hiervoor een budget van € 4.151.250,- beschikbaar te stellen. Dit bedrag is opgebouwd uit alle
    herstelwerkzaamheden inclusief de extra verbouwingskosten en rentelasten ten gevolge van het uitstellen van het eerdere besluit. Binnen het gevraagde budget is ook de incidentele dekking van de gebruikerslasten opgenomen omdat er geen sprake is van een opening in 2021 en deze kosten niet aan Castellum B.V. doorbelast kunnen worden.


    De laatste wijziging betreft de beslissing om aan de Rekenkamer voor te stellen het onderzoek uit te voeren naar de oorzaak en verhaalbaarheid van de schade. De brandweer
    en Toezicht en Handhaving zijn nauw betrokken bij dit het proces en de voorgestelde herstelwerkzaamheden.

    Stemuitslag

    voor 95%
    tegen 5%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), SP (2), VVD (6)
    tegen
    RGL (1), SGP (1)

    Voorgesteld besluit

    1. na een positief besluit over scenario 3 (het prijstechnisch meest gunstige scenario, inhoudende dat theater Castellum behouden blijft in de huidige vorm (conform college voorstel d.d. 10 november 2020 met een investering van € 3,6 miljoen euro)), een (aanvullend) krediet/investering van € 2.810.000,- beschikbaar te stellen voor het oplossen van de brandveiligheidsknelpunten, inclusief herstelwerkzaamheden, en de gevolgen van de langere sluiting, en in 25 jaar af te schrijven;
    2. de benodigde dekking voor de totale kapitaallasten ad. € 3.723.250,- te onttrekken aan de algemene reserve en door te storten in de reserve kapitaallasten Theater;
    3. een aanvullend incidenteel bedrag ad. € 428.000 beschikbaar te stellen om de gebruikerslasten (inclusief huur) pand Castellum 2021 te dekken en dit bedrag ten laste van de algemene reserve te laten komen;
    4. de financiële gevolgen in de begroting te verwerken middels een separate begrotingswijziging.

    Besluit

    De raad besluit het gevraagde budget beschikbaar te stellen met 37 stemmen voor en 2 stemmen tegen (RGL en SGP).

  44. 8

    De provinciale weg N207 en de wegen ten westen van de N207 worden steeds voller, met name in Waddinxveen, Boskoop en Hazerswoude-Dorp. Zo zorgen de wegen voor geluidsoverlast en onoverzichtelijke, onveilige verkeerssituaties. De provincie Zuid-Holland en de drie betrokken
    gemeenten willen de bereikbaarheid en leefbaarheid van het gebied verbeteren. Inmiddels is het besluit tot het aanleggen van de Verlengde Bentwoudlaan genomen. Afgesproken is dat ook voor Hazerswoude-Dorp maatregelen genomen worden om daar de doorstroming en
    interne aansluitingen te verbeteren waarmee naast de bereikbaarheid ook de veiligheid en de leefbaarheid toeneemt.
    In Hazerswoude-Dorp concentreren de problemen zich op het kruispunt Dorpsstraat-N209 en op het gebied tussen dit kruispunt en de brug in het noorden. Het kruispunt zit op dit moment aan het maximum van de hoeveelheid verkeer dat er overheen kan. Niets doen, betekent dat het
    verkeer op alle takken van het kruispunt meer en langer zal vaststaan. De wachtrijen nemen toe, zowel mét als zonder Verlengde Bentwoudlaan. De Dorpsstraat is voor het westelijk deel van het dorp de enige ontsluiting. Bewoners ervaren de Dorpsstraat als druk en onveilig.

    Stemuitslag

    voor 95%
    tegen 5%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (4), NieuwElan (9), PvdA (2), SGP (1), SP (2), VVD (6)
    tegen
    GroenLinks (1), RGL (1)

    Bijlagen

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met het pakket maatregelen zoals aangegeven in Variant Zuidwestelijke wijkontsluiting als maatregelen voor Hazerswoude in het kader van het project N207 zuid, dit ruimtelijk verder uit te werken en de benodigde ruimtelijke procedures op te starten.
    De Variant Zuidwestelijke wijkontsluiting houdt in: (verbeelding)


    2. In de nadere uitwerking van dit besluit over de lokale maatregelen in Hazerswoude-Dorp te zoeken naar een verdere optimalisering van de maatregelen;
    Daarbij zoveel mogelijk verkeersstromen, in verschillende richtingen op het kruispunt in stand te houden, zoals het behouden van de rechtsaf beweging vanuit het noorden;
    3. De Provincie Zuid-Holland te verzoeken de variant Zuidwestelijke wijkontsluiting mee te nemen in de verdere uitwerking van het Provinciaal Inpassingsplan;
    4. De landschappelijke inpassing van de nieuwe lokale wegen en benodigde aanpassingen aan de huidige infrastructuur in participatie met de inwoners vorm te geven;

    Besluit

    Het amendement van CDA e.a. wordt aangenomen met 37 stemmen voor en 2 stemmen tegen (RGL en de heer Driesen).


    Het raadsbesluit is daarmee volledig geamendeerd en met dezelfde stemverhoudingen aangenomen.

    Moties

    Titel
    Motie gebruik lokaal groen
    Motie lokale (middel)lange termijn maatregelen N209 bij Hazerswoude-Dorp
  45. 8.a

    Stemuitslag

    voor 95%
    tegen 5%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (4), NieuwElan (9), PvdA (2), SGP (1), SP (2), VVD (6)
    tegen
    GroenLinks (1), RGL (1)

    Besluit

    Het amendement van CDA e.a. wordt aangenomen met 37 stemmen voor en 2 stemmen tegen (RGL en de heer Driesen).

  46. 8.b

    Stemuitslag

    voor 77%
    tegen 23%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), SGP (1), SP (2)
    tegen
    ChristenUnie (2), RGL (1), VVD (6)

    Besluit

    De motie van het CDA e.a. wordt aangenomen met 30 stemmen voor en 9 stemmen tegen (CU, VVD, RGL).

  47. 8.c

    Stemuitslag

    voor 95%
    tegen 5%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (8), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)
    tegen
    BeterAlphen (1), NieuwElan (1)

    Besluit

    De motie van de VVD e.a. wordt aangenomen met 37 stemmen voor en 2 stemmen tegen (BA en de heer Blom).

  48. 9

    Het is dit jaar de verwachting dat de Paasdagen opnieuw bijzonder zullen worden vanwege de coronamaatregelen. Veel mensen zullen deze dagen in kleine gezelschappen thuis vieren. Supermarkten verwachten daardoor extra drukte voor en tijdens Pasen. De Albert Heijn heeft daarom voor vier filialen het verzoek ingediend om de openingstijden te verruimen, waardoor spreiding van winkelend publiek mogelijk is. Vanwege deze uitzonderlijke situatie maakt dit voorstel het mogelijk om eenmalig op 2 april 2021 (Goede Vrijdag) en 5 april 2021 (Tweede Paasdag) de winkels in de levensmiddelenbranche zoals supermarkten – bakkers, etc. – open te stellen. Hiermee wordt het winkelend publiek zoveel mogelijk gespreid en blijven de gezondheidsrisico’s voor klanten en personeel zoveel mogelijk beperkt.

    Stemuitslag

    voor 90%
    tegen 10%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (5), ChristenUnie (1), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), SP (2), VVD (6)
    tegen
    CDA (1), ChristenUnie (1), RGL (1), SGP (1)

    Voorgesteld besluit

    1. Te besluiten tot afwijking van de Winkeltijdenverordening, conform bijgevoegde wijzigingsverordening.
    2. De gemeenteraad voorstellen om eenmalig af te wijken van de Winkeltijdenverordening Alphen aan den Rijn 2015, artikel 3.

    Besluit

    Mevrouw Verkleij is tegen deze verruiming, het kabinet roept op om zo veel mogelijk thuis te blijven en de huidige openingstijden bieden haars inziens voldoende ruimte om verantwoord inkopen te doen.
    Mevrouw Blom: vindt deze verruiming een klap in het gezicht van de lokale ondernemers die a.g.v. coronamaatregelen niet open mogen zijn;
    De heer Van Kuijk is van mening dat de coronacrisis wordt misbruikt om extra omzet te halen, enkel en alleen op verzoek van AH.
    Mevrouw De Groot is tegen dit voorstel: de huidige openingstijden bieden voldoende ruimte om inkopen te doen, tevreden over het feit dat niet alle verzoeken zijn ingewilligd. Roept supermarkten op zorg te dragen voor een behoorlijke CAO voor winkelpersoneel.


    De raad stelt met inachtneming van de stemverklaringen de wijziging van de Winkeltijdenverordening voor verruiming openingstijden op Goede Vrijdag en Pasten 2021 vast.

  49. 10

    Met de Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport regio Boskoop - partiële herziening 2020 vindt een actualisatie plaats van de uitgangspunten en maatregelen van de in 2011 vastgestelde Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport regio Boskoop. Een ontwerp van deze partiële herziening heeft op grond van de inspraakverordening voor een ieder ter inzage gelegen. Tijdens de inzageperiode zijn 2 inspraakreacties ingekomen. De gemeenteraad wordt voorgesteld om de Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport regio Boskoop - partiële herziening 2020 (ongewijzigd) vast te stellen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    1 De Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport regio Boskoop - partiële herziening 2020, met identificatienummer NL.IMRO.0484.SVgpboskoopher2020-VA01, vast te stellen, in overeenstemming met het ter inzage gelegde ontwerp en de in het voorstel weergegeven aanpassingen;
    2 De beantwoording van de inspraakreacties, zoals opgenomen in de Nota van inspraak d.d. 4 december 2020, vast te stellen;
    3 Vast te stellen dat de Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport regio Boskoop - partiële herziening 2020 niet leidt tot belangrijke nadelige milieugevolgen en geen milieueffectrapport hoeft te worden opgesteld.

    Besluit

    De raad stelt de partiële herziening 2020 van de Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport regio Boskoop unaniem vast.

  50. 11

    Voor het terrein van de voormalige Rijks Middelbare Tuinbouwschool (RMTS) in het verlengde van de Azalealaan te Boskoop heeft de eigenaar het woningbouwplan 'Koopse Glorie' ontwikkeld. In het gebied komen maximaal 68 woningen. Op basis van een wijzigingsbevoegdheid in het geldende bestemmingsplan ‘Boskoop - Dorp’ is een ontwikkeling tot maximaal 100 woningen in het gebied mogelijk. Er is echter voor gekozen om voor de ontwikkeling een nieuw bestemmingsplan op te stellen, ‘Koopse Glorie, Boskoop’, zodat maatwerk kan worden geleverd.
    Bij het bestemmingsplan is als toetsingskader voor welstand een beeldkwaliteitsplan opgesteld.Het ontwerpbestemmingsplan en ontwerpbeeldkwaliteitsplan hebben gelijktijdig ter inzage gelegen. Hierop zijn drie zienswijzen ingediend. Een aantal zienswijzen leidt tot aanpassing van het plan en er is een aantal ambtshalve wijzigingen. Het voorstel is om zowel het bestemmingsplan als het beeldkwaliteitsplan (gewijzigd) vast te stellen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    1 De indieners van de zienswijzen, zoals vermeld in de Nota van beantwoording zienswijzen (bijlage I) ontvankelijk te verklaren;
    2 De ingediende zienswijzen (gedeeltelijk) gegrond of ongegrond te verklaren, zoals vermeld in de in punt 1 genoemde Nota van beantwoording zienswijzen (bijlage II);
    3 De Nota van wijzigingen van het bestemmingsplan Koopse Glorie, Boskoop (bijlage III) vast te stellen;
    4 Het bestemmingsplan Koopse Glorie, Boskoop, met identificatienummer NL.IMRO.0484.BKkoopseglorie-VA01, met bijbehorende bestanden digitaal en analoog gewijzigd vast te stellen, met inachtneming van de beslispunten 2 en 3, waarbij gebruik is gemaakt van de ondergrond o_NL.IMRO.0484.BKkoopseglorie-VA01.dxf, d.d. 5 december 2019.
    5 Het beeldkwaliteitsplan Azalealaan als onderdeel van de welstandsnota vast te stellen;
    6 Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, lid 2 onder a van de Wet ruimtelijke ordening omdat de kosten anderszins verzekerd zijn.

    Besluit

    De raad stelt het bestemmingplan Koopse Glorie unaniem vast.

  51. 12

    Aan de Rijndijk 83 in Hazerswoude-Rijndijk is een groothandel in dierenbenodigdheden gevestigd.
    Tussen de eigenaren van het perceel Rijndijk 83, provincie Zuid-Holland en de gemeente over het
    gedeeltelijk saneren van bedrijfsopstallen en het bouwen van nieuwbouw. Dit heeft uiteindelijk
    geresulteerd in een plan dat ruimtelijk- en financieel acceptabel is. Op basis van de gemaakte
    afspraken is vervolgens een bestemmingsplan voorbereid om de planontwikkeling mogelijk te
    maken. Op 9 juni 2020 hebben Gedeputeerde Staten een ontheffing van de
    Omgevingsverordening verleend, omdat de gewenste bebouwing in de molenbeschermingszone
    ligt. Het ontwerpbestemmingsplan heeft gedurende zes weken voor een ieder ter inzage gelegen.
    Er is één zienswijze ingediend. Deze zienswijze is deels gegrond en het bestemmingsplan dient
    gewijzigd te worden vastgesteld. Verder zijn twee ondergeschikte ambtshalve wijzigingen
    noodzakelijk (datum en tekstueel). De aanpassingen zijn van zeer geringe aard.
    Met het gewijzigd vaststellen van het bestemmingsplan wordt de (deels vervangende) nieuwbouw
    op het huidige perceel Rijndijk 83, Hazerswoude-Rijndijk mogelijk gemaakt.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen:
    1 De beantwoording van de zienswijze, zoals opgenomen in de Nota van beantwoording
    zienswijze bestemmingsplan Rijndijk 83 (bijlage 1) vast te stellen;
    2 Vast te stellen dat het bestemmingsplan niet leidt tot belangrijke nadelige milieugevolgen en
    geen milieueffectrapport hoeft te worden opgesteld;
    3 De regels, de verbeelding en toelichting van het ontwerpbestemmingsplan Rijndijk 83 te
    wijzigen zoals aangegeven in de Nota van zienswijze (bijlage 1);
    4 Het gewijzigde bestemmingsplan, met identificatienummer NL.IMRO.0484.HRrijndijk83-VA01,
    digitaal met de bijbehorende bestanden, vast te stellen in overeenstemming met het ter inzage
    gelegde ontwerp en de hiervoor onder 3 aangegeven wijzigingen;
    5 De analoge afgeleide verbeelding van het bestemmingsplan Rijndijk 83 vast te stellen;
    6 Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, tweede lid onder a van de Wet
    ruimtelijke ordening, omdat de kosten van de grondexploitatie anderszins zijn verzekerd.
    Publiekssamenvatting

    Besluit

    De raad stelt het bestemmingplan Rijndijk 83, Hazerswoude-Rijndijk, unaniem vast.

  52. 13

    Op niet al te lange termijn treedt de Omgevingswet in werking. Dit is een wet die zaken regelt ten aanzien van de fysieke leefomgeving. In het kader van deze wet is de gemeente al langere tijd bezig met het treffen van voorbereidingen om slagvaardig aan de slag te kunnen als de Omgevingswet eenmaal in werking is getreden. Veel zaken zullen namelijk anders verlopen als deze wet er eenmaal is. Dit voorstel ziet op het eerste product dat in het kader van deze nieuwe wet is opgesteld, te weten de omgevingsvisie. De omgevingsvisie geeft het toekomstbeeld weer voor de gemeente Alphen aan den Rijn.
    Aanpassing:
    In de nu bijgevoegde versie  is n.a.v. de raadscommissie van 4 februari jl (i.v.m. opmerkingen van Peter Bakker) het volgende aangepast:
    • Beschrijving van Koudekerk aan den Rijn is aangepast (pagina 27);
    • Een nadere uitleg van de netwerkende overheid. Hier hebben we zowel in hoofdstuk 3.2 (rolopvatting en sturingsfilosofie) als in Hoofdstuk 5 (werken aan en met de visie) aandacht aan besteed.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    1 In te stemmen met het collegevoornemen om de door het college vastgestelde ontwerp-omgevingsvisie Alphen aan den Rijn “Groene gemeente met Lef” (met identificatienummer, NL.IMRO.0484.omgevingsvisie-ON01), met bijbehorende bestanden (waaronder het planMER) vrij te geven voor inspraak voor een ieder; waarbij in de visie de focus is gelegd op 5 integrale opgaven c.q. ontwikkelrichtingen, te weten:
    a. Duurzaam ondernemen;
    b. Landschappelijke verstedelijking;
    c. Waardevol buitengebied;
    d. Samen sterker;
    e. Gezonde vergroening,
    2 het planMER voor advies voor te leggen aan de commissie voor de Mer.

    Besluit

    De raad geeft de ontwerpomgevingsvisie Alphen aan den Rijn unaniem vrij voor inspraak.

  53. 14

    Er is met Rijnpark Ontwikkeling B.V. en Niersman Projectontwikkeling 2 overeenstemming bereikt inzake een minnelijke afwikkeling over het woningbouwprogramma op de locatie Rijnpark te Koudekerk aan den Rijn.
    Als gevolg hiervan is vaststelling van het voor de woningbouwontwikkeling op de locatie Rijnpark opgestelde en ter inzage gelegen ontwerpbestemmingsplan “Rijnpark” niet meer aan de orde.
    Burgemeester en wethouders hebben de gemeenteraad voorgesteld om het bestemmingsplan “Rijnpark” uitsluitend (gewijzigd) vast te stellen voor enkele, andere door Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State vernietigde onderdelen van het op 15 december 2016 vastgestelde bestemmingsplan "Rijnpark, Koudekerk aan den Rijn”. Dit betekent dat met het bestemmingsplan “Rijnpark” geen woningbouwontwikkeling mogelijk wordt gemaakt en alleen de verwerking plaatsvindt van de door Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State vernietigde artikelen 3, lid 3.2, onder a (uitsluitend bouwen van kassen),  4, lid 4.1, aanhef en onder e en 4, lid 4.5 van de planregels van het op 15 december 2016 vastgestelde bestemmingsplan "Rijnpark, Koudekerk aan den Rijn en de plandelen met de bestemming "Bedrijf" en de aanduidingen "maximum goothoogte (m) = 3" en "maximum bouwhoogte (m) = 5" en de daarbij horende dubbelbestemming en aanduidingen van het op 15 december 2016 vastgestelde bestemmingsplan "Rijnpark, Koudekerk aan den Rijn".

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    1 Het bestemmingsplan “Rijnpark” gewijzigd vast te stellen, voor zover dat betrekking heeft op:
    • de op 27 juni 2018 door de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State vernietigde plandelen met de bestemming "Bedrijf" en de aanduidingen "maximum goothoogte (m) = 3" en "maximum bouwhoogte (m) = 5" en de daarbij horende dubbelbestemming en aanduidingen van het op 15 december 2016 vastgestelde bestemmingsplan "Rijnpark, Koudekerk aan den Rijn";
    • het op 27 juni 2018 door de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State vernietigde artikel 3, lid 3.2, onder a, van de planregels (uitsluitend bouwen van kassen) van het op 15 december 2016 vastgestelde bestemmingsplan "Rijnpark, Koudekerk aan den Rijn;
    • het op 27 juni 2018 door de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State vernietigde artikel 4, lid 4.1, aanhef en onder e van de planregels (aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf -  bitumenemulsie') van het op 15 december 2016 vastgestelde bestemmingsplan "Rijnpark, Koudekerk aan den Rijn;
    • het op 27 juni 2018 door de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State vernietigde artikel 4, lid 4.5, van de planregels (wijzigingsbevoegdheid m.b.t. aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf -  bitumenemulsie') van het op 15 december 2016 vastgestelde bestemmingsplan "Rijnpark, Koudekerk aan den Rijn”;
    2 De toelichting, planregels en verbeelding van het bestemmingsplan “Rijnpark” (identificatienummer NL.IMRO.0484.KKrijnpark-VA01) voor de onder 1 genoemde punten gewijzigd vast te stellen in overeenstemming met het ter inzage gelegde ontwerpbestemmingsplan “Rijnpark” en de in het voorstel weergegeven aanpassing van de verbeelding van dit plan;
    3 De indieners van de zienswijzen op het ontwerpbestemmingsplan “Rijnpark” van het besluit in kennis te stellen.

    Besluit

    De raad stelt het bestemmingsplan Rijnpark (Koudekerk aan den Rijn) unaniem vast.

  54. 15

    De huidige supermarkt in de Snijdelwijk (Puttelaan 142) gaat verhuizen naar locatie Hoogeveenseweg te  Boskoop (tegenover de Karwei). Dit wordt gezien als een gewenste ontwikkeling, mits op de achterblijvende locatie geen nieuwe detailhandel wordt gevestigd. Detailhandel en commerciële voorzieningen buiten het centrumgebied van Boskoop wordt in principe niet uitgebreid maar geconcentreerd binnen het centrumgebied. Om ongewenste detailhandels- en/of horeca initiatieven tegen te gaan die wel in het ter plaatse geldende bestemmingsplan passen, is het nemen van een voorbereidingsbesluit mogelijk. Dit is een voortzetting op het eerdere voorbereidingsbesluit van 28 maart 2019. Het voorbereidingsbesluit houdt in dat een aanhoudingsplicht geldt voor aanvragen om omgevingsvergunningen die zien op (ongewenste) detailhandels- en/of horeca initiatieven binnen het aangewezen gebied. Het voorbereidingsbesluit is één jaar geldig. Tegen het voorbereidingsbesluit is geen bezwaar of beroep mogelijk.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen:
    1. Een voorbereidingsbesluit conform artikel 3.7 van de Wet ruimtelijke ordening te nemen voor het gebied zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende verbeelding met IMRO-code NL.IMRO.0484.BKvbbboskoop2021-VA01, waarbij geldt dat het verboden is tot het vestigen van nieuwe detailhandel en/of horeca van lichte vorm op gronden en/of in bouwwerken met de bestemming Centrum-Buurt zoals bedoeld in artikel 5 dan wel 6 van de regels van het geldende bestemmingsplan Boskoop-Dorp inclusief daaropvolgende actualisaties van dit bestemmingsplan.
    2. Te bepalen dat het voorbereidingsbesluit, als bedoeld onder 1, in werking treedt op de dag na     de datum van bekendmaking van dit besluit.

    Besluit

    De raad neemt unaniem het voorbereidingsbesluit detailhandel-horeca Puttelaan 142 in Boskoop.

  55. 16

    Dit collegevoorstel heeft betrekking op de Grondexploitatie Bospark d.d. 26-01-2021. Deze bevat gevoelige informatie over de financieel economische positie van de gemeente. Daarom wordt het college voorgesteld om geheimhouding op te leggen en de raad voor te stellen deze geheimhouding te bekrachtigen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    de ex artikel 25 lid 2 Gemeentewet en artikel 10 lid 2 sub b WOB door het college opgelegde geheimhouding ten aanzien van rapportage ‘Grondexploitatie Bospark d.d. 26-01-2021’ te bekrachtigen

    Besluit

    De raad bekrachtigt unaniem de opgelegde geheimhouding op de grondexploitatie Woonzorgcomplex Bospark (Alphen aan den Rijn).

  56. 17

    De geldende Speelautomatenhallenverordening Alphen aan den Rijn 2015 gaat uit van een maximum van 2 exploitatievergunningen voor speelautomatenhallen aan de Hoorn 65 te Alphen en de Parklaan 4A in Boskoop. Deze verordening voldoet sinds twee belangrijke uitspraken van de Raad van State over zogenoemde “schaarse” vergunningen niet aan de Europese Dienstenrichtlijn en de hiermee samenhangende (nationale) Dienstenwet. Deze verordening dient dan ook te worden geactualiseerd. Eveneens zijn er Nadere regels nodig met het oog op de procedure voor vergunningverlening, de mededinging, alsook de selectiecriteria voor een vrijkomende exploitatievergunning.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    1 De Nota van beantwoording zienswijzen nieuwe regels speelautomatenhallen 2021 vast te stellen.
    2 De Verordening speelautomatenhallen Alphen aan den Rijn 2021 met de toelichting daarop vast te stellen.

    Besluit

    De raad stelt de verordening speelautomatenhallen Alphen aan den Rijn 2021 unaniem vast.

  57. 18

    De motie is overgenomen door het college en wordt daarmee een toezegging.