Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

donderdag 25 maart 2021

20:00 - 23:00
Locatie

Digitaal (via TEAMS)

Voorzitter
J.W.E. Spies
Toelichting

U kunt de vergadering live volgen via de website / raad / vergadering live volgen.


Mededelingen voor raadsleden:
Graag ontvangen wij opgave van de woordvoerders voor de agendapunten, eventuele amenementen en moties 24 uur voor de vergadering.
Een vraag voor agendapunt 3 kunt u tot 12.00 uur op de dag van de vergadering doorgeven.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1.a

    mw E. de Veth-Braat tot lid van de agendacommissie/commissievoorzitter
    dhr D.J. Moerings tot raadscommisiselid voor RijnGouweLokaal

    Besluit

    Mevrouw De Veth-Braat is benoemd tot lid van de agendacommissie/ commissievoorzitter.
    De heer Moerings is benoemd als raadscommissielid voor de fractie van RGL.

  2. 2

  3. 3
    Vragen raadsleden
  4. 4

    Op de op de lijst staande stukken wordt niet inhoudelijk ingegaan tijdens de raadsvergadering .De raad wordt gevraagd in te stemmen met de afdoeningsadviezen.

  5. 4.1
    Mededelingen en brieven van het college
  6. 4.1.a

    Op 1 januari 2022 gaat de nieuwe Wet Inburgering in. Dit betekent dat gemeenten vanaf dan verantwoordelijk worden voor inburgering. Inburgeraars gaan tegelijkertijd Nederlands leren en werken. Dit is een nieuwe taak voor gemeenten. Hiervoor hebben gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem en Nieuwkoop samen een aanbesteding gedaan.
    Asielstatushouders die vanaf 1 januari 2022 inburgeringsplichtig worden, krijgen vanaf dan inburgeringsonderwijs aangeboden bij Echt Nederlands.

    Voorgesteld besluit

    Instemmen met de brief en versturen naar de raad.

  7. 4.1.b

    Het Rijk, de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, heeft provincies en gemeenten opgeroepen om het Schone Lucht Akkoord te tekenen omdat als gevolg van blootstelling aan luchtverontreiniging Nederlanders op dit moment gemiddeld 9 maanden korter leven en er jaarlijks 11.000 mensen vroegtijdig overlijden. Deelnemende partijen  In dit akkoord stellen als gezamenlijk doel om in 2030 minimaal 50% gezondheidswinst uit binnenlandse bronnen te realiseren ten opzichte van 2016. De gemeente Alphen aan den Rijn heeft dit Akkoord, samen met 35 andere gemeenten, 9 provincies en het Rijk in januari 2020 ondertekend. Later in 2020 zijn daar nog meer dan 30 nieuwe deelnemers bijgekomen. De maatregelen uit het akkoord zijn vertaald naar een landelijke standaard (In een Excel bestand) voor het opstellen van een uitvoeringsplan. Elke deelnemer van het SLA moet dit standaard uitvoeringsplan (Excel bestand) invullen en voor 1 maart 2021 opsturen naar het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het RIVM gaat vervolgens, op basis van de lokale plannen, de maatregelen uit de gezamenlijke uitvoeringsagenda en andere maatregelen van het Rijk, berekenen wat de te verwachten gezondheidseffecten zijn.

    Voorgesteld besluit

    1. Het uitvoeringsplan Schone Lucht Akkoord vast te stellen

    Besluit

    Verzoek van GL en VVD aan agendacommissie om bespreking van de zogenaamde invulsheet in te plannen.

  8. 4.1.c

    De aanhoudende COVID-19-pandemie heeft grote gevolgen voor de jeugd, jongeren en jongvolwassenen, ook in Alphen aan den Rijn. Er is sprake van eenzaamheid, depressie, boosheid en een ontvankelijkheid voor complottheorieën. Gemeente, partners, maatschappelijke organisaties, scholen en individuen springen hier elk op hun eigen manier op in door extra activiteiten aan te bieden, aandacht te geven en ondersteunende instrumenten in te zetten. Dit varieert van hulpapps tot herstelprogramma’s bij leerachterstanden en van online toernooien en pubquizes tot het jagen op stages in het kader van jeugdwerkloosheid.

    Voorgesteld besluit

    Instemmen met het informeren van de raad over jongeren in coronatijd middels bijgaande brief.

    Besluit

    Complimenten van de heer Wijnhorst over de wijze waarop college en ambtenaren dit samen met ketenpartners hebben opgepakt om noden en zorg van de jeugd in kaart te brengen.

  9. 4.1.d

    Een aantal ontwikkelingen leidt tot de groei van groepen die een beroep doen op de sociale huurmarkt. Zonder nieuwbouw leidt dit tot verdringing. Steeds meer groepen krijgen voorrang bij woningtoewijzing. Dit gaat ten koste van de slagingskansen van ‘regulier woningzoekenden’.
    In de Alphense Woningmarktstrategie 2019-2022 is bepaald dat in elk woningbouwinitiatief in ieder geval 25% sociale woningbouw gerealiseerd dient te worden. De praktijk laat zien dat de bouw van dit aandeel sociale huurwoningen tot nu toe niet overal tot stand komt. Voor de beleidsregel om in elk woningbouwinitiatief in ieder geval 25% sociale woningbouw te realiseren is door de raad op 28 januari jl. de Uitvoeringsparagraaf Woningbouw vastgesteld, waarmee geregeld wordt een Vereveningsfonds in te kunnen stellen.
    Met dit besluit stelt het college de Nota Vereveningsfonds vast.

    Voorgesteld besluit

    De Nota Vereveningsfonds vaststellen.

  10. 4.1.e

    Op dit moment wordt er gewerkt aan een nieuwe economische agenda 2022 – 2025. De economische agenda vormt een overkoepelend kader voor diverse beleidsthema’s met als doel de economische groei in onze gemeente verder en op een duurzame wijze te stimuleren. Het uitvoeringsprogramma 2022-2025 richt zich zowel op economisch herstel uit de coronacrisis (korte termijn), als op duurzame economische groei van Alphen aan den Rijn op de lange termijn. De raad wordt nu geïnformeerd over de bouwstenen, het proces en planning van de agenda.

    Voorgesteld besluit

    De raad informeren over de bouwstenen, het proces en de planning van de economische agenda door middel van bijgaande raadsinformatiebrief.

  11. 4.1.f

    Het college stelt de Integrale visie op laadinfrastructuur vast en brengt de gemeenteraad hiervan op de hoogte. De raad wordt daarnaast op hoofdlijnen geïnformeerd over de inhoud van de Regionale Aanpak Laadinfrastructuur.

    Voorgesteld besluit

    1. De integrale visie laadinfrastructuur vast te stellen
    2. De gemeenteraad met bijgevoegde collegebrief en bijlage in kennis te stellen van het collegebesluit en op de hoogte te brengen van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur en Regionale Aanpak Laadinfrastructuur
  12. 4.1.g

    Onlangs stelde de gemeenteraad de Verordening speelautomatenhallen Alphen aan den Rijn 2021 vast. Op basis van de voornoemde verordening kan de burgemeester Nadere (beleids)regels stellen over de indieningsvereisten voor een aanvraag voor een exploitatievergunning en de procedure voor vergunningverlening. Op basis van artikel 4:81 van de Awb kan het college beleidsregels vaststellen over het verlenen van een omgevingsvergunning, in het geval de exploitatie van een speelautomatenhal in strijd is met een geldend bestemmingsplan.
    De Nadere regels speelautomatenhallen Alphen aan den Rijn 2021 voorzien hierin.

    Voorgesteld besluit

    1. De Nadere regels speelautomatenhallen Alphen aan den Rijn 2021 definitief vast te stellen.
    2. Deze Nadere regels bekend te maken, zodat deze in werking treden.
    3. De nota van beantwoording zienswijzen nieuwe regels speelautomatenhallen 2021 vast te stellen.
  13. 4.1.h

    In juli 2019 heeft het college opdracht gegeven om samen met de gemeenten Zoetermeer en Zoeterwoude en de provincie Zuid-Holland een onderzoek te doen naar het terugdringen van doorgaand verkeer in het westelijk deel van de ring A12—N11-A4). De gemeenten ervaren als gevolg van de toenemende verkeerstromen nadelige effecten op het gebied van veiligheid, doorstroming en leefbaarheid. Daarnaast ligt er een flinke woningbouwopgave die leidt tot meer verkeer en een grotere druk op de wegen. Het rapport biedt beter inzicht in de verschillende knelpunten en de herkomst en bestemming van het verkeer, maar het levert ook handvatten op voor oplossingsrichtingen om de groei van de verkeersintensiteiten op deze wegen en in de kernen te beperken of knelpunten te verminderen. De rapportage is onlangs voltooid. De raad wordt over het onderzoek geïnformeerd.

    Voorgesteld besluit

    De onderzoeksrapportage N206-N209 met begeleidende brief aan te bieden aan de gemeenteraad

    Besluit

    Op verzoek van D66 en VVD wordt agendacommissie gevraagd om bespreking van dit rapport in te plannen.

  14. 4.1.i

    Op grond van de wet (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en het hieruit voortvloeiende Besluit omgevingsrecht) zijn we verplicht om jaarlijks een uitvoeringsprogramma vast te stellen, waarin we aangeven welke activiteiten we in het komende jaar zullen uitvoeren op het gebied van
    vergunningverlening en handhaving van het omgevingsrecht. Het uitvoeringsprogramma moet jaarlijks geëvalueerd worden en vastgelegd worden in een verslag. Na vaststelling moet dat verslag gedeeld moet worden met de gemeenteraad en Provinciale Staten (in het kader van interbestuurlijk toezicht). De evaluatie van het jaar 2020 is vastgelegd in het Jaarverslag VTH 2020

    Voorgesteld besluit

    1. Vaststellen van het Jaarverslag
    2. De Gemeenteraad en Provinciale Staten van Zuid-Holland hierover te informeren.
  15. 4.1.j

    Tijdens de raadscommissie Sociaal en Maatschappelijk Domein van 6 februari 2020 is toegezegd de raad te informeren over de in jaargang 2020 doorlopen participatie trajecten binnen het domein spelen. Deze informatie is verwerkt in een raadsinformatiebrief en bijbehorende rapportage. De participatietrajecten zijn vormgegeven bij de reconstructies van speelplaatsen. De bijgevoegde rapportage genaamd ‘Participatie spelen 2020’ geeft inzicht in de toegepaste methodiek, middelen, resultaten, bevindingen en beoogde doorontwikkeling van de participatie trajecten binnen het domein spelen.

    Voorgesteld besluit

    1. De gemeenteraad middels de bijgevoegde raadsinformatiebrief en rapportage te informeren
    over de in jaargang 2020 doorlopen participatie trajecten binnen het domein spelen.

  16. 4.1.k

  17. 4.1.l

    Naar aanleiding van het initiatiefvoorstel ‘Tijdelijke woningbouw van tiny houses voor starters of
    alleenstaanden’ heeft het college een oproep gedaan om mee te denken welke locaties in de gemeente Alphen aan den Rijn hier mogelijk geschikt voor zijn. De Wooncommissie Zwammerdam / Belangenvereniging Zwammerdam (BVZ) is op zoek gegaan naar mogelijkheden voor tiny houses in het dorp. Er zijn daarbij meerdere eigenaren die zich als geïnteresseerde hebben gemeld. De Wooncommissie vraagt nu een standpunt van de gemeente over deze locaties. Met dit besluit verleent het college in principe medewerking aan het verder onderzoeken van mogelijkheden en het mogelijk voeren van de benodigde ruimtelijke procedure voor tijdelijke woningbouw in Zwammerdam.

    Voorgesteld besluit

    In principe medewerking verlenen aan het nader onderzoeken van locaties in Zwammerdam
    die mogelijk geschikt zijn voor tijdelijke woningbouw (tiny houses).

  18. 4.1.n

    In november 2019 is door de gemeenteraad van Gemeente Alphen aan den Rijn het beleidskader Sociaal Domein 2021, ‘Omdat het gewoon kan’ vastgesteld. In dit beleidskader zijn leidende principes, thema’s en een zestal bundels benoemd. Eén van deze bundels is de bundel Preventie. Door extra in te zetten op preventieve activiteiten en het ondersteunen van de basisvoorzieningen, wil de gemeente voorkomen dat kleine problemen groot worden en pech leidt tot ellende. We willen komen tot een preventieve basis die flexibel inspeelt op actuele maatschappelijke vraagstukken met als belangrijkste doelstellingen: • Vitale en gezonde inwoners • Zelfstandige inwoners die er zijn voor elkaar • Maatschappelijke – arbeidsparticipatie voor onze inwoners Onderdeel van de inzet op preventie is de inzet van de buurtsportcoaches. Het college heeft op basis van gewijzigde inzichten besloten de subsidieregeling op dit onderdeel in te trekken en te onderzoeken hoe de buurtsportcoaches gelieerd kunnen worden aan het vitaliteitsplatform, dat zich sinds de publicatie van de subsidieregeling, heeft ontwikkeld. Op deze manier zijn de buurtsportcoaches direct verbonden aan de sportverenigingen en andere maatschappelijke organisaties, die met elkaar in het platform werken aan vitaliteit voor alle Alphenaren. Doordat deelsubsidie II, onderdeel buurtsportcoaches wordt ingetrokken, besluit het college alle subsidieaanvragen voor het onderdeel Buurtsportcoaches te weigeren.

    Besluit

    De heer Van Kuijk heeft naar aanleiding hiervan een motie vreemd ingediend inzake lokaal preventieakkoord.

  19. 4.1.o

    De gemeente Alphen aan den Rijn wil de openbare ruimte planmatig en op een efficiënte wijze in stand houden. Om aan dit doel te voldoen worden er beheerplannen opgesteld. Dit beheerplan geeft inzicht in het beheer en onderhoud van het openbaar groen in de gemeente Alphen aan den Rijn.
    Het doel van dit groenbeheerplan is inzichtelijk maken welke maatregelen met bijbehorende budgetten er door de beheerorganisatie ingezet moeten worden om de vastgestelde kwaliteitsniveaus en ambities te realiseren. Het beheerplan is hiermee ook een instrument voor het gemeentebestuur om de doelstellingen te kunnen toetsen.

    Voorgesteld besluit

    1. Het Groenbeheerplan 2021-2024 vast te stellen.

    Besluit

    Dit onderwerp heeft betrekking op dagelijks gebruik van de openbare ruimte. Daarom wil de fractie van GL de praktische uitwerking hiervan bespreken in de informatiemarkt over het groenbeheerplan.

  20. 4.2

    Volgen

  21. 4.2.a

    Burgemeester en wethouders hebben het ontwerpbestemmingsplan Linnaeusweg 2, Boskoop vastgesteld. Het ontwerpbestemmingsplan voorziet in het realiseren van 9 vrijstaande woning op het perceel Linnaeusweg 2 te Boskoop.

    Voorgesteld besluit

    1. Het ontwerpbestemmingsplan Linnaeusweg 2, Boskoop, identificatienummer NL.IMRO.0484.BKlinnaeusweg2-ON01, vast te stellen;
    2. Het ontwerpbestemmingsplan Linnaeusweg 2, Boskoop ter inzage te leggen;
    3. Vast te stellen dat het (ontwerp)bestemmingsplan Linnaeusweg 2, Boskoop niet leidt tot belangrijke nadelige milieugevolgen en geen milieueffectrapport hoeft te worden opgesteld.

  22. 4.2.b

    Ten oosten van de dorpskern Benthuizen ligt de ontwikkellocatie Bentwijck. Het betreft een plangebied met een omvang van circa 8,5 hectare tussen de woonkern Benthuizen en het bedrijventerrein Verbreepark. De gemeente Alphen aan den Rijn heeft samen met Habeko Wonen en GB Vastgoed B.V. plannen ontwikkeld voor woningbouw (maximaal 200 woningen) en een nieuwe Brede School Benthuizen met ‘De School met de Bijbel’ van Mantum Onderwijs, ‘OBS Arnoldus van Os’ van Morgenwijzer en Junis Kinderopvang. Met deze planontwikkeling wordt uitvoering gegeven aan de door de voormalige gemeenteraad van Rijnwoude op 11 december 2008 vastgestelde Samengestelde structuurvisie Rijnwoude 2020, waarin het plangebied als project is opgenomen om woningbouw mogelijk te maken. Het college heeft besloten het ontwerpbestemmingsplan vrij te geven voor inspraak om het oprichten van 200 woningen en een Brede School juridisch/ planologisch mogelijk gemaakt.

    Voorgesteld besluit

    het ontwerpbestemmingsplan Bentwijck, Benthuizen met identificatienummer NL.IMRO.0484.BHbentwijck-ON01 en de bijbehorende bestanden, vast te stellen;
    2. De analoge afgeleide verbeelding van het ontwerpbestemmingsplan Bentwijck, Benthuizen vast te stellen;
    3. Het opstellen van een milieueffectrapport (MER) wordt niet nodig geacht, er wordt ingestemd met de vormvrije m.e.r.-beoordeling zoals opgenomen in de toelichting (bijlage) van het ontwerpbestemmingsplan;
    4. Het ontwerpbestemmingsplan Bentwijck, Benthuizen gedurende zes weken ter inzage te leggen;
    5. Het ontwerpbestemmingsplan Bentwijck, Benthuizen ter kennisname te brengen aan de gemeenteraad.

  23. 4.3
    Collegebesluiten betrekken bij financiële producten
  24. 4.3.a

    Korfbalvereniging Tempo, Olympiaweg 2 Alphen aan den Rijn, renoveert haar kantine en kleedruimten. De kantine is eigendom van Tempo, de kleedruimten zijn eigendom van de gemeente. De gemeente draagt mede vanuit het Masterplan Sport bij aan deze renovatie. Vanwege hogere bouwkosten zijn onder andere een deel van de geplande energiemaatregelen wegbezuinigd. Om deze maatregelen toch te kunnen nemen, en zo een toekomstbestendig gebouw neer te zetten, vraagt Tempo de gemeente om een extra bijdrage.
    Het college besluit tot het doen van een extra bijdrage voor renovatie van kleedruimten en kantine van KV Tempo, te weten €70.621 incl. BTW. Dit bedrag komt ten bate van isolatiemaatregelen conform bouwbesluit en het plaatsen van warmteterugwinning en 36 zonnepanelen.
    Het college besluit dit als volgt te dekken
    a. Investeringsbijdrage van €38.000 uit de reserve sport
    b. Incidentele bijdrage van €32.621,- waarvoor Tempo de doorberekende kapitaallasten over 25 jaar terugbetaalt.

    Voorgesteld besluit

    1. Tot het toekennen van een extra investeringsbijdrage voor duurzaamheidsmaatregelen
    bij de renovatie van kleedruimten en kantine aan Korfbalvereniging Tempo, te weten
    incl. BTW. Dit bedrag komt ten bate van isolatiemaatregelen conform bouwbesluit en het
    plaatsen van warmteterugwinning en 36 zonnepanelen.
    2. Dit te dekken middels
    a. Een onttrekking van €38.000 uit de reserve Masterplansport;
    b. Het doorbelasten van de kapitaallasten op basis van de restant bijdrage ad.
    €32.621,- aan KV Tempo gedurende 25 jaar;
    3. Bovenstaande financiële gevolgen onderdeel te laten zijn van besluitvorming via de
    Voorjaarsnota 2021. Bij vaststelling v

  25. 4.3.b

    Ontwikkelaar Niborgh is voornemens op de voormalige locatie van de  voormalige glascentrale aan de Linnaeusweg te Boskoop negen grondgebonden woningen en parkeerplaatsen te realiseren.
    Het betreft hier een particuliere ontwikkeling waarbij de gemeente een faciliterende rol heeft. Middels een anterieure exploitatieovereenkomst worden de publieke kosten die voortkomen uit deze ontwikkeling verhaald op de ontwikkelaar. Het college heeft besloten deze overeenkomst aan te gaan en de burgemeester heeft wethouder Van As een volmacht verleend om de overeenkomst en bijbehorend koopovereenkomst ten behoeve van de verkoop van een smal strookje grond met Niborgh BV aan te gaan en tot ondertekening over te gaan.

    Voorgesteld besluit

    1. Met “Niborgh B.V.” inzake de herontwikkeling van de locatie van de voormalige glascentrale Boskoop (Linnaeusweg 2) een anterieure exploitatieovereenkomst en bijbehorende koopovereenkomst te sluiten, één en ander volgens bijgevoegd concepten;
    2. Wethouder van As te mandateren om de overeenkomst namens uw college aan te gaan, tekstuele wijzigingen door te voeren in de overeenkomst en conform bijgevoegde volmacht tot ondertekening van de definitieve overeenkomsten over te gaan;
    3. De faciliterende projectexploitatie “Glascentrale Boskoop” (Linnaeusweg 2, 2771 HD te Boskoop) te openen en vast te stellen en de neutrale financiële gevolgen (balansmutatie), conform het actuele Besluit Begroting en Verantwoording, op te nemen en te verwerken in de begroting/administratie via de eerst volgende actualisatie van het MPG;
    4. De bijdrage in het Fonds Bovenwijkse Voorzieningen (reserve), ad. € 29.170 op te nemen en te verwerken in de begroting/administratie via de eerst volgende actualisatie van het MPG;
    5. De bijdrage ten behoeve van de reconstructie van de Linnaeusweg ad. € 27.540 op te nemen en te verwerken in de begroting/administratie via de eerst volgende actualisatie van het MPG.

  26. 4.3.c

    Samen met de EDBA wordt op dit moment gewerkt aan een vervolg op het Economisch Actieprogramma 2016-2019 in de vorm van een nieuwe Economische Agenda inclusief uitvoeringsagenda 2022-2025. In aansluiting bij recente door de gemeenteraad vastgestelde kaders en onderzoeken, zal de rode draad in deze nieuwe Economische Agenda naar verwachting zijn om op korte termijn stevig in te zetten op duurzaam-economisch herstel uit de coronacrisis en voor de lange termijn in te zetten op een versnelling van de transitie naar een duurzame economie. Om concreet invulling te kunnen gaan geven aan deze ambities is het huidige budget economie niet toereikend. Daarom wordt nu aanvullend (structureel) budget opgenomen in de kadernota 2022, wat geldt als financieel kader bij de nadere uitwerking en invulling van de Economische Agenda.

    Voorgesteld besluit

    1. Een structureel bedrag van € 200.000 per jaar als werkbudget beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de (in Q3) nog vast te stellen Economische Agenda met uitvoeringsagenda 2022-2025;
    2. Een bedrag van €350.000 per jaar in de periode 2022-2025 beschikbaar te stellen voor een vernieuwde cofinancieringsregeling LEF als één van de uitvoeringsinstrumenten van de nog vast te stellen Economische Agenda;
    3. Een eenmalig bedrag van €500.000 beschikbaar te stellen in 2022 voor het Innovatiefonds Economie als onderdeel van de uitvoering van de Economische Agenda en in aansluiting bij de ambities uit het Duurzaamheidsprogramma 2021-2030;
    4. Het vastgestelde bedrag waarover bij de behandeling van de Kadernota 2022 in de raad wordt besloten, als financieel kader te beschouwen bij de nadere uitwerking en invulling van de Economische Agenda en uitvoeringsagenda 2022-2025;
    5. Budget en dekking met betrekking tot de hiervoor genoemde beslispunten onderdeel te maken van de integrale afweging in de kadernota/begroting 2022 en volgende jaren met betrekking tot de beschikbare financiële ruimte;
    6. Bij vaststelling van de begroting 2022 door de raad, zijn de hiervoor genoemde budgetten/dekking pas formeel beschikbaar.
  27. 4.3.d

    Dit plan van aanpak is opgesteld om als leidraad te dienen voor de beheersing van de overlast die de eikenprocessierups veroorzaakt. De rups wordt jaarlijks waargenomen in de Gemeente Alphen aan den Rijn, de overlast varieert per jaar. De plaagdruk is een landelijk probleem, maar een definitieve oplossing is er niet. De brandharen van de rupsen geven veel overlast aan mensen, huisdieren en vee.
    Afgelopen jaar was de overlast, mede door het inzetten van een afgewogen pakket aan preventieve en curatieve maatregelen, gering. Door preventief te bestrijden, inspecteren, en het wegzuigen van nesten hebben we meldingen en overlast grotendeels voorkomen. In totaal is na preventieve bestrijding in 2,5% van de bomen alsnog een nest verwijderd. Bij de bomen met prioriteit middel, waarbij geen preventieve bestrijding is toegepast, is in 27% van de bomen een nest verwijderd. In totaal zijn er 493 nesten geregistreerd en weggezogen in nagenoeg alle variëteiten van ons bestand aan eiken. De actieve aanpak van de eikenprocessierups in het afgelopen jaar willen we in 2021 een vervolg geven. Hiervoor is de succesvolle aanpak van 2020 geëvalueerd. Op basis daarvan stellen we enkele aanpassingen voor, die verwerkt zijn in het plan van aanpak.
    Dit plan geeft inzicht in de wijze waarop de gemeente Alphen aan den Rijn de plaagdruk en overlast in 2021 en verder beheersbaar houdt. Waar en op welke wijze treedt de gemeente op tegen de rups en wie zijn daarbij betrokken. Een definitieve oplossing voor de eikenprocessierups is er nog niet, beheersing van de overlast blijft voorlopig noodzakelijk.

    Voorgesteld besluit

    1. Het Plan van aanpak Beheersing overlast eikenprocessierups vast te stellen;
    2. De incidentele en onvoorziene kosten ten laste te brengen van de post Groenbeheer en een (eventuele) overschrijding te verwerken in de voorjaars-/ en najaarsnota 2021 en te dekken via het begrotingssaldo.
    3. Instemmen met het voornemen om de structurele financiële gevolgen voor boomziekten en plagen in de openbare ruimte mee te nemen in de besluitvorming van de op te stellen ‘Richtlijn aanpak boomziekten en plagen in de openbare ruimte’ en onderdeel te laten uitmaken van de integrale afweging bij de kadernota 2022.

    Besluit

    Dit onderwerp heeft betrekking op dagelijks gebruik van de openbare ruimte. Daarom wil de fractie van GL de praktische uitwerking hiervan bespreken in de informatiemarkt over het groenbeheerplan.

  28. 4.3.e

    De afgelopen jaren is een gemengd programma van wonen, werken, horeca en algemene voorzieningen gerealiseerd in de stationsomgeving van Alphen aan den Rijn. De gemeente Alphen aan den Rijn wenst met de ontwikkeling van blok 22 de woonfunctie in de Stationsomgeving te versterken. Stichting Woonforte heeft het voornemen om 259 (sociale) huurwoningen te realiseren op deze locatie. Om die reden wenst Stichting Woonforte de grond, behorend tot dit blok, te kopen van de gemeente en wil met de realisatie van de woningbouw starten in het derde kwartaal van 2022. De oplevering van de woningen zal naar verwachting medio 2024 plaatsvinden.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met:
    - de verkoop van grond blok 22 van het projectgebied Stationsomgeving aan Stichting Woonforte, ten behoeve van de bouw van 259 (sociale) huurwoningen;
    - het aangaan van bijgevoegde koopovereenkomst met Stichting Woonforte;
    - wethouder Van As te mandateren om de koopovereenkomst namens het college aan te gaan, tekstuele wijzigingen door te voeren in de koopovereenkomst en conform bijgevoegd volmacht van de burgemeester tot ondertekening ervan over te gaan;
    - het betrekken van de financiële consequenties van dit besluit bij de eerstvolgende herziening van de grondexploitatie Stationsomgeving.

  29. 4.3.f

    In haar rol als publiekrechtelijke overheidsorgaan neemt het gemeentebestuur in het kader van de coronacrisis financiële steunmaatregelen voor lokale organisaties. De gemeente heeft echter ook een privaatrechtelijke rol als verhuurder van vastgoed en grond. Recent is jurisprudentie ontstaan die voor de uitvoering van deze privaatrechtelijke rol van belang is. Uit deze jurisprudentie volgt dat het niet redelijk is om de financiële effecten die het gevolg zijn van de landelijke maatregelen om corona te bestrijden (gehele of gedeeltelijke verplichte sluiting), volledig bij de huurder te laten. Voor de deelportefeuille maatschappelijk vastgoed geldt dat de doorlopende kosten voor het vastgoed worden betrokken in de beoordeling en subsidieverstrekking in het kader van het gemeentelijk steunfonds. Voor de huurders en erfpachters in de deelportefeuille commercieel vastgoed worden nu de uitgangspunten vastgelegd voor tijdelijke huurprijsvermindering, een huurkorting.

    Voorgesteld besluit

    1. Instemmen met de uitgangspunten en voorwaarden voor de huurkorting 2020 ten
      behoeve van commerciële huurders / erfpachters van gemeentelijk vastgoed en grond;
    2. De teamleider Beleid openbare ruimte en vastgoed mandaat te verlenen voor het afdoen
      van collegebesluiten tot huurkorting en het aangaan van allonges binnen de kaders van
      deze uitgangspunten en randvoorwaarden;
    3. De huurkorting voor een bedrag van afgerond € 41.000 ten laste te brengen van
      grondexploitatie “de Werf” en dit te verwerken in de eerstvolgende actualisatie MPG
      2022;
    4. De huurkorting voor een bedrag van afgerond € 181.000 ten laste te brengen van de
      reguliere exploitatie en te dekken via het jaarrekeningsaldo 2020. De toewijzing van
      deze middelen te bezien in samenhang met de compensatie die we vanuit het rijk
      ontvangen in het kader van Corona.
  30. 4.3.g

    Synchroon B.V. heeft het voornemen om 43 grondgebonden vrije sector koopwoningen te realiseren op het perceel Zuiderkeerkring 2 (locatie “Zuidervaart”) in Alphen aan den Rijn. De gemeente heeft hiertoe in 2020 een overeenkomst gesloten voor de verkoop van de grond aan Synchroon B.V. Door een later vertrek van het verzorgingstehuis Zuidervaart van het terrein is de oplevering van de gronden vertraagd. De vertraging maakt het noodzakelijk om aanvullende afspraken te maken over de oplevering van het de grond.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met:
    - Het addendum op koopovereenkomst van de grond van de locatie “Zuidervaart” (Zuiderkeerkring 2 te Alphen aan den Rijn) aan Synchroon B.V;
    - wethouder Van As te mandateren om het addendum op de koopovereenkomst namens het college aan te gaan en conform bijgevoegd volmacht van de burgemeester tot ondertekening ervan over te gaan;
    - De financiële gevolgen (balansmutatie), conform het actuele Besluit Begroting en Verantwoording, op te nemen en te verwerken in de administratie via de eerstvolgende actualisatie van de MPG.

  31. 4.3.h

    De eigenaren van de Rijndijk 107 en 107a hebben het voornemen om op de locatie Rijndijk 107-109 in Hazerswoude-Rijndijk over te gaan tot de ontwikkeling en realisatie van enkele woningen. Door het afsluiten van een Anterieure Exploitatieovereenkomst voldoet de gemeente aan het wettelijk kostenverhaal.

    Voorgesteld besluit

    1. Met de eigenaren van de Rijndijk 107 en 107a een Anterieure Exploitatieovereenkomst te sluiten, één en ander volgens bijgevoegd concept;
    2. Wethouder Van As te mandateren om de overeenkomst namens het college aan te gaan, tekstuele wijzigingen door te voeren in overeenkomst en conform bijgevoegde volmacht tot ondertekening van de definitieve overeenkomst over te gaan;
    3. De faciliterende projectexploitatie “Nieuw Rhynhoven” te openen en vast te stellen;
    4. De neutrale financiële gevolgen (balansmutatie), conform het actuele Besluit Begroting en Verantwoording, op te nemen en te verwerken in de begroting via de periodieke actualisatie van het MPG.

  32. 4.4
    Schriftelijke vragen raadsleden op grond van artikel 40 of 42 van het Raadsreglement van orde en collegebeantwoording
  33. 4.4.a

    Mevrouw Blom-de Ruiter heeft artikel-40-vragen gesteld over giften in het kader van de Participatiewet. Het college beantwoordt deze vragen met de brief.

    Voorgesteld besluit

    De vragen van mevrouw Blom- de Ruiter over giften in relatie tot de Participatiewet met de conceptbrief beantwoorden

  34. 4.4.b

    De heer Straver heeft namens de PVDA fractie vragen gesteld over de twee recente autobranden in
    de Snijdelwijk. Specifieker gesteld, het Pastoor Daalmansplantsoen in Boskoop. Het college heeft
    deze vragen beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De vragen van de heer Straver over autobranden in Boskoop Snijdelwijk met bijgaande conceptbrief beantwoorden.

  35. 4.4.c

    Mevrouw Van der Louw van de raadsfractie CDA heeft vragen gesteld over de communicatie bij het onderhoud van het wegennet. Het college heeft de vragen schriftelijk beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40 vragen van mevrouw Van der Louw, namens de fractie van het CDA, te
    beantwoorden met bijgevoegde brief.

  36. 4.4.d

    Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde kunnen raadsleden schriftelijk vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. De heer Van Kuijk heeft vragen gesteld over de reclame van Second Love in een abri aan de Hogeveenseweg in Hazerswoude Dorp. Hij vraagt of de gemeente mogelijkheden heeft om de reclame te verbieden, omdat deze aanstootgevend zou zijn. Geantwoord is dat de Reclame Code Commissie hierin bevoegd is en de gemeente alleen maatregelen kan treffen tegen de locatie van reclames als de verkeersveiligheid, ernstige hinder voor de omgeving of als het uiterlijk aanzien van de gemeente in het geding is.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40 vragen van de heer Van Kuijk, namens de fractie van de SGP, te beantwoorden met bijgevoegde brief.

  37. 4.4.e

    De heer Van Kleef van de raadsfractie Groen Links heeft vragen gesteld over de bomenkap in de wijk Groenoord. Het college heeft de vragen schriftelijk beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40 vragen van de heer Van Kleef, namens de fractie van Groen Links, te beantwoorden met bijgevoegde brief.

    Besluit

    Dit onderwerp heeft betrekking op dagelijks gebruik van de openbare ruimte. Daarom wil de fractie van GL de praktische uitwerking hiervan bespreken in de informatiemarkt over het groenbeheerplan.

  38. 4.4.f

    Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde kunnen raadsleden schriftelijk vragen stellen
    aan het college van burgemeester en wethouders. De heer Blom van de Nieuw Elan fractie heeft vragen gesteld over het gebruik van het voormalig GGZ gebouw als woongebouw voor kamerverhuur. Het betreft de zorg over de brandveiligheid, de hygiëne, en het beheer door de eigenaar (Woonforte) en verhuurder (Villex).
    Het college heeft de vragen schriftelijk beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40 vragen van de heer R. Blom, namens de Nieuw Elan fractie gesteld op 23 februari 2021, te beantwoorden met bijgevoegde brief.

  39. 4.4.g

  40. 4.4.h

    De fractie van Nieuw Elan heeft vragen gesteld aan het college om zo spoedig mogelijk in overleg te treden met de Alphense horecaondernemers over de voor hen, en de recreatieondernemers, onhoudbare situatie. Het college heeft de vragen van Nieuw Elan beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    Beantwoorden van de art. 40 vragen van Nieuw Elan overeenkomstig bijgaande concept brief.

  41. 4.4.i

  42. 4.4.j

  43. 4.4.k

  44. 4.4.l

  45. 4.4.m

  46. 4.4.n

  47. 4.4.o

  48. 4.5

    Bijlagen

  49. 4.6
    Antwoordbrieven aan inwoners/organisaties
  50. 4.6.a
    Antwoord op mail met bijlage over motie Knarrenhof
  51. 4.6.b
    Antwoord op brief inwoner grond achter huizen J.H. van Straaten van Nesplantsoen
  52. 4.6.c
    Antwoord op brief OSO betreft toekomst Oude Raadhuis
  53. 4.7
    Ontwerpantwoordbrieven
  54. 5

    De Thermen 2 is exploitant van de Alphense zwembaden De Hoorn en AquaRijn. De Thermen 2 heeft naast de opdracht van het exploiteren van de zwembaden ook een maatschappelijke opdracht van gemeente Alphen aan den Rijn. De Thermen 2 geeft op een succesvolle wijze invulling aan de opdracht van de gemeente. Zowel De Thermen 2 als gemeente willen de samenwerking voortzetten. Zowel De Thermen 2 als gemeente zien ook kansen om de maatschappelijke resultaten verder te verbeteren. Voorwaarde is dat De Thermen 2 kan exploiteren met een realistische exploitatiebijdrage van gemeente. Deze is in 2019 door de gemeenteraad, na interne en externe analyse, vastgesteld op € 1.750.000.

    Stemuitslag

    voor 92%
    tegen 8%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), SGP (1), VVD (6)
    tegen
    RGL (1), SP (2)

    Besluit

    De raad besluit met 35 stemmen voor en 3 stemmen tegen (SP en RGL) de aanvullende bijdrage ad. € 250.000,- per jaar voor De Thermen II (voor de periode 2022-2026) beschikbaar te stellen, en dit bedrag onderdeel te maken van de integrale afweging in de kadernota/begroting 2022 en volgende jaren met betrekking tot de beschikbare financiële ruimte.

  55. 5.a

    Stemuitslag

    voor 8%
    tegen 92%
    voor
    RGL (1), SP (2)
    tegen
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), SGP (1), VVD (6)

    Besluit

    De motie wordt in stemming gebracht en met 3 stemmen voor (SP en RGL) verworpen.

  56. 6

    Bij de besluitvorming herijking dorps- en buurthuizen is het plan opgevat om een Ontwikkelcentrum te realiseren in de Edelstenen- en Planetenbuurt. Parallel aan deze ontwikkeling liep er een traject om de voedselbank een eigen plek te geven. Dit heeft geresulteerd in een locatie bij de Briljantstraat. Beide ontwikkelingen zijn gezamenlijk opgepakt als één project. De voedselbank heeft meegedacht over de herontwikkeling Briljantstraat 1 en 5 om te komen tot één gebouw met een gezamenlijke entree. De voedselbank heeft wel apart een ruimte nodig voor de opslag, uitgifte. Deze aparte ruimtes worden door een ontvangstplein verbonden aan de multifunctionele accommodatie. Hierdoor ontstaat één gebouw. Briljantstraat 5 kan na de realisatie gesloopt worden.
    Door het realiseren van één gebouw en de inhoudelijke ambities voor de Edelstenenbuurt zijn de kosten echter hoger dan het beschikbare budget. De gemeenteraad wordt gevraagd de realisatie van het wijkcentrum met voedselbankfunctie vast te stellen en de benodigde € 2.438.150,-(incl. btw en rentelasten) aan de algemene reserve en de reserve vastgoed welzijnsaccommodaties te onttrekken.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Besluit

    De raad besluit unaniem de gevraagde middelen voor realisatie van het wijkcentrum Briljantstraat beschikbaar te stellen.

  57. 7

    Het is een wettelijke verantwoordelijkheid van de gemeente om scholen in huisvesting te voorzien. Het onderwijs en de gemeente wensen kinderen een integraal aanbod te leveren van onderwijs, zorg en opvang in een doorgaande leerlijn, waar mogelijk onder hetzelfde dak. Met het aanbieden van deze financieringsfaciliteit kunnen straks, in de nieuwbouw van de Brede School Benthuizen, De school met de Bijbel, Openbare basisschool Arnoldus van Os en Junis kinderopvang een integraal aanbod leveren onder hetzelfde dak.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen om:
    1. Een investeringskrediet van € 766.184,- beschikbaar te stellen voor de realisatie van het kinderopvanggedeelte Brede School Benthuizen en in 40 jaar annuïtair af te schrijven;
    2. De annuïtaire kapitaallasten van € 30.522,- per jaar te dekken middels een jaarlijkse bijdrage van de schoolbesturen Stg. Mantum onderwijs en Stg. Morgenwijzer.

    Besluit

    Het gevraagde krediet voor de kinderopvang bij de Brede School wordt unaniem beschikbaar gesteld.

  58. 8

    De Biezen is één van de mooiste wegen in Boskoop. Aan de Biezen in Boskoop is echter ernstige schade aan de weg geconstateerd. De weg is pas 13 jaar oud, maar heeft al zoveel extra onderhoud nodig, dat de gemeente de weg wil vervangen. Hierbij moeten de beschermwaardige bomen langs de Biezen behouden blijven en moet de ondergrond van de Biezen gesaneerd worden. Dit brengt extra kosten met zich mee. Het college vraagt de raad om te besluiten om een investeringsbudget van € 4.990.000 beschikbaar te stellen en de structurele kosten voor rente- en afschrijving ad. afgerond € 291.000 jaarlijks te dekken uit de structurele begrotingsruimte om dit groot onderhoud uit te voeren.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Besluit

    Het krediet voor Biezen wordt unaniem beschikbaar gesteld.

  59. 9

    Talrijke bewoners, ondernemers en organisaties in de stad zijn aan de slag met duurzaamheid.Daarbij gaat het om duurzaamheid in brede zin. Het gaat om de leefbaarheid van onze aarde en de leefbaarheid van de stad. Het gaat om de grote opgave rond klimaatverandering, natuurlijke hulpbronnen en biodiversiteit, die lokaal handen en voeten krijgt. En dat wordt heel concreet in initiatieven van bewoners en ondernemers. Deze initiatieven op talrijke gebieden, van groen,
    natuur en stadslandbouw tot energie besparen en duurzame energie opwekken, van duurzame mobiliteit en gezonde lucht tot afval en circulaire economie, willen wij versterken. Daarmee dragen we samen bij aan een mooie, schone, leefbare en duurzame stad.
    Het Huis van Duurzaamheid, gevestigd in de bibliotheek aan het Aarplein, verbindt samen met Duurzaam Alphen de initiatieven uit de stad met elkaar, en met de hulpbronnen van de gemeente en grote bedrijven. Wij maken zichtbaar hoe de initiatieven verder komen en creëren volume en meer zichtbare resultaten. Daardoor gaan de initiatieven van onderop nog meer verschil maken in de stad. Dat is waar het Huis van Duurzaamheid voor gaat en staat. Naast een fysiek informatiepunt komt er ook een digitaal informatieplatform waar inwoners informatie kunnen vinden die bij kan dragen aan hun kennis, het besef van eigen invloed en uiteindelijk een bijdrage aan meer toekomstbestendig gedrag.

    Stemuitslag

    voor 84%
    tegen 16%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2)
    tegen
    VVD (6)

    Besluit

    De raad besluit met de stemmen (6) van VVD tegen het budget voor het Huis van de Duurzaamheid beschikbaar te stellen.

  60. 10

    Van 26 november 2020 tot en met 6 januari 2021 heeft het ontwerpbestemmingsplan Landlustweg 7 en 10a, Alphen aan den Rijn voor een ieder ter inzage gelegen. Het bestemmingsplan voorziet in de herontwikkeling van en de realisatie van enkele (nieuwe) woningen, in combinatie met kleinschalige recreatieve bedrijvigheid, op de locatie Landlustweg 7 en 10a te Alphen aan den Rijn.
    Tijdens de inzageperiode is op het ontwerpbestemmingsplan één zienswijze ingekomen. Deze zienswijze geeft aanleiding de gemeenteraad voor te stellen om het bestemmingsplan op enkele punten gewijzigd vast te stellen.
    Verwezen wordt naar het bijbehorende raadsvoorstel en –besluit en de daarvan deel uitmakende bijlagen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen om:
    1. De beantwoording van de zienswijze, zoals opgenomen in de Nota van beantwoording zienswijzen ontwerpbestemmingsplan Landlustweg 7 en 10a, Alphen aan den Rijn (bijlage 1), vast te stellen;
    2. De regels, de toelichting, de verbeelding en bijbehorende documenten van het ontwerpbestemmingsplan Landlustweg 7 en 10a, Alphen aan den Rijn, te wijzigen zoals aangegeven in de Nota van beantwoording zienswijzen ontwerpbestemmingsplan Landlustweg 7 en 10a, Alphen aan den Rijn (bijlage 1);
    3. Het bestemmingsplan Landlustweg 7 en 10a, Alphen aan den Rijn, identificatienummer NL.IMRO.0484.Alandlustweg7en10a-VA01, digitaal met de bijbehorende bestanden, gewijzigd vast te stellen in overeenstemming met het ter inzage gelegde ontwerp en de hiervoor onder 2 aangegeven wijzigingen; 2. De analoge afgeleide versie van het bestemmingsplan Landlustweg 7 en 10a, Alphen aan den Rijn, gewijzigd vast te stellen;
    3. Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, tweede lid onder a van de Wet ruimtelijke ordening, omdat de kosten van de grondexploitatie anderszins zijn verzekerd.

    Besluit

    Het bestemmingsplan Landlustweg 7 en 10a wordt unaniem vastgesteld.

  61. 11

    De raad van Gemeente Alphen aan den Rijn heeft in mei 2020 ingestemd met het in ontwikkeling nemen van een aantal onorthodoxe woningbouwlocaties. Dit zijn binnenstedelijke locaties waar op korte termijn gebouwd kan worden om de woningnood terug te dringen. Aan de Bosparkweg ligt één van deze locaties. Het doel is om hier een woonzorgcomplex te realiseren met maximaal 120 woningen. Het college stelt de raad voor om de grondexploitatie vast te stellen zodat er een start gemaakt kan worden met deze ontwikkeling. De kosten die de gemeente maakt voor onder andere projectbegeleiding en bouw- en woonrijp maken, worden terugverdiend met de verkoop van de grond.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad voor te stellen om:
    1. de rapportage ‘Grondexploitatie Bospark d.d. 26-01-2021’ vast te stellen;
    2. Het resultaat, als onderdeel van eerdere besluitvorming (144986) met betrekking tot de Decentralisatie Onderwijs-huisvesting, toe te voegen aan de reserve Onderwijshuisvesting;
    3. De financiële gevolgen op te nemen en in de begroting te verwerken via een separate begrotingswijziging (jaarschijf 2021) en via de eerstvolgende actualisatie van het MPG (jaarschijf 2022 en volgende jaren).

    Besluit

    De Grondexploitatie woonzorgcomplex Bospark wordt unaniem vastgesteld.

  62. 12

    Om te voorkomen dat de gronden binnen (een deel van) het gebied Rijnhaven-Oost, gelegen ten noorden van de kern van de gemeente Alphen aan den Rijn, ten westen van de Van Foreestlaan, ten zuiden van de Hoorn, ten oosten van de Rijnhaven en ten noorden van de Nijverheidsweg te Alphen aan den Rijn, worden vervreemd en als gevolg daarvan de gemeente mogelijk grip op een herontwikkeling van het gebied verliest, is het nodig een gemeentelijk voorkeursrecht te vestigen.
    Met de vestiging van het gemeentelijk voorkeursrecht verkrijgt de gemeente een voorkeurspositie op de grondmarkt in het betreffende gebied c.q. een eerste recht van koop op de in het besluit betrokken percelen.
    De eigenaren van de betreffende percelen dienen hun eigendom op de percelen bij voorgenomen vervreemding eerst aan de gemeente aan te bieden. Het gemeentelijk voorkeursrecht maakt het de gemeente mogelijk een actief grondbeleid te voeren bij de ontwikkeling van de betreffende percelen en zelf de regie te houden bij de uitvoering van haar plannen. Het gemeentelijk voorkeursrecht voorkomt, dat een andere partij zich in het gebied een positie verschaft, waardoor de gemeentelijke regierol kan worden verstoord.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    1 Te concluderen dat er op het collegebesluit (354385, 12 april 2021) voor het vestigen van een gemeentelijk voorkeursrecht (WVG) op locatie “Rijnhaven-Oost” een zienswijze is ingediend en geen aanleiding bestaat om het concept raadsvoorstel en/of -besluit aan te passen.
    2 De gemeenteraad voor te stellen om het gemeentelijk voorkeursrecht ex artikel 6 (Wvg) op locatie “Rijnhaven-Oost” te bestendigen, conform bijgevoegd raadsvoorstel.

    Besluit

    De raad vestigt unaniem het gemeentelijk voorkeursrecht op de locatie Rijnhaven Oost.

  63. 13

    De gemeenteraad heeft op 30 januari 2020 besloten om een Raadswerkgroep Gedragscode c.a. in te stellen. Deze raadswerkgroep heeft bekeken of actualisatie nodig is van de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2014 (laatst gewijzigd in 2018), de Instructie voor de griffier (laatst gewijzigd in 2015). Op voorstel van de raadswerkgroep worden deze verordeningen gewijzigd.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Besluit

    De raad stelt de Instructie voor de griffie 2021 en de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning unaniem vast.

  64. 14.a

    Stemuitslag

    voor 84%
    tegen 16%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2)
    tegen
    VVD (6)

    Besluit

    De motie wordt aangenomen met 32 stemmen voor en 6 stemmen tegen (VVD).