Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

vrijdag 17 december 2021

20:00 - 23:00
Locatie

Vergadering via Teams

Voorzitter
J.W.E. Spies
Toelichting

VOORTZETTING VAN DE RAADSVERGADERING VAN 16 DECEMBER 2021
Digitale vergadering via TEAMS. U kunt de vergadering volgen via de livstream.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 5

    De bestuurlijke afstemgroep (BAG) van het project Beter Bereikbaar Gouwe heeft een
    maatregelenpakket voor een beter bereikbaar gebied rondom de Gouwe voorgesteld. De verbinding W20-3 (via het Rietvelse pad) is afgevallen als één van de drie mogelijke routes van Boskoop naar de N11. De bestuurders geven de voorkeur aan het verder uitwerken van de noordelijke routes W20-1 of de W20-2, vóórdat een uitvoeringsbesluit wordt genomen. Die routes sluiten meer aan bij andere infrastructuur en kunnen gecombineerd of uitgebreid worden met een nieuwe oeververbinding. Daarom zitten W20-1 en W20-2 nog steeds in het pakket, inclusief de drie mogelijke aansluitingen op de N11. Ook de andere maatregelen zitten erin: de Bodegravenboog (N11/A12), drie regionale doorfietsroutes, maatregelen bij de Gouwe en onderzoeken naar een oeververbinding onder/over de Gouwe en tunnel(bak) ter hoogte van de N209 in Hazerswoude-Dorp. Aan gemeenteraden en Provinciale Staten wordt gevraagd om dit advies over te nemen en akkoord te gaan met het verder uitwerken van het maatregelpakket en de onderzoeken uit te voeren, voordat een definitief besluit wordt genomen.

    Bijlagen

  2. 6

    De raad wordt gevraagd het geactualiseerde Meerjaren Investeringsprogramma Woningbouw- en Infrastructuur (MIPWI) 2021-2025 vast. te stellen Daarmee geeft de raad aan waar de bestuurlijke prioriteiten liggen voor het investeren of bijdragen in (grotere) verkeers- en woningbouwprojecten.

  3. 7

  4. 8

  5. 9

    Collegebesluiten op 14 december 2021:
    a) Verlenging Stimuleringsfonds ondernemerscollectieven (385353)
    b) Verlenging Steunfonds maatschappelijke organisaties COVID-19 2022 (2819205)

  6. 9.a

  7. 9.b

    Het college van B&W heeft in mei 2020 een Stimuleringsfonds Ondernemerscollectieven opgericht, om initiatieven/projecten vanuit ondernemerscollectieven in Alphen aan den Rijn financieel te ondersteunen, die als doel hebben om de economische schade van het coronavirus te beperken en ervoor zorgen dat ondernemers in onze gemeente in deze periode (een deel van ) hun omzet kunnen blijven genereren. Het Stimuleringsfonds loopt tot en met 31 december 2021. De Coronapandemie duurt voort en de beperkende maatregelen vanuit het Rijk hebben impact op onze ondernemers. Om ondernemend Alphen aan den Rijn te ondersteunen legt het college van B&W aan de raad voor om voor de periode van 1 januari 2022 tot 1 juni 2022 het “Stimuleringsfonds ondernemerscollectieven” te verlengen.

  8. 10

    De Bedrijventerreinenstrategie Alphen aan den Rijn wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. De bedrijventerreinenstrategie vormt het beleidskader voor de bedrijventerreinen in de gemeente Alphen aan den Rijn. Het geeft inzicht in de context en ontwikkelingen op de bedrijventerreinen, gaat in op het profiel, belang en het functioneren van de huidige Alphense bedrijventerreinenvoorraad en beschrijft de belangrijkste trends en ontwikkelingen die op de bedrijven(terreinen) af komen de komende jaren. Dit is vervolgens vertaald naar de te verwachten ruimtevraag en de belangrijkste (ontwikkel)opgaven voor de komende jaren. Op basis hiervan is een strategie uitgewerkt, die de basis vormt voor een sterke en toekomstbestendige bedrijventerreinenportefeuille die optimaal bijdraagt aan Alphen aan den Rijn als aantrekkelijke en complete woon-werkstad.

  9. 11

    De Financiële verordening schrijft voor dat het college de raad informeert via tussentijdse rapportages over afwijkingen van de realisatie ten opzichte van de begroting van de gemeente en de (mogelijke) effecten op de meerjarenraming. Dit zijn na vier maanden de Voorjaarsnota en na acht maanden de Najaarsnota. Daarna volgen dan de Jaarstukken. De tussenrapportages "bevatten per programma een inhoudelijke uiteenzetting over afwijkingen van de uitvoering ten opzichte van de begroting en de daaruit voortvloeiende bijstelling van het beleid en een overzicht van baten en lasten met de bijgestelde raming, alsmede een adequate toelichting daarop." Daarmee vormt de nota een (bij) sturingsinstrument, een "afwijkingenrapportage" voor beleid en budgetten. Na verwerking van de financiële mutaties uit de Najaarsnota 2021 houdt Gemeente Alphen aan den Rijn een structureel sluitende begroting.

  10. 12

    De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) stelt gemeenten in staat om hun eigen huishouding te regelen zoals zij dat graag willen. De APV geldt voor iedereen binnen de gemeente (niet alleen voor inwoners) en heeft tot doel om de gemeente netjes en leefbaar te houden. In de APV worden zaken geregeld op het gebied van openbare orde, horeca, evenementen, bescherming van het milieu en andere onderwerpen betreffende de huishouding van de gemeente.
    In januari 2014 stelde de raad de nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Alphen aan den Rijn 2014 vast. Sinds de laatste wijziging van december 2020, is er een noodzaak of wens om deze verordening te actualiseren of aan te passen.
    Naast redactionele wijzingen aan de hand van de ledenbrieven van de VNG, wordt ook voorgesteld om in de APV nieuwe artikelen op te nemen. Het gaat om een nieuw artikel 2:34e over Proeverijen in slijterijen, een nieuw artikel 2:28b over Intrekkingsgronden exploitatievergunning openbare inrichting, alsook om een nieuwe afdeling 7a in hoofdstuk 5 over deelvoertuigen met een vergunningplicht.

  11. 13

    Op 1 januari 2015 zijn de Verordening en Nadere regels sociaal domein Alphen aan den Rijn van kracht, waarin het gemeentelijk beleid met betrekking tot de Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) en de Jeugdwet op integrale wijze zijn opgenomen. De Rijnstreek gemeenten Alphen aan de Rijn, Kaag en Braassem en Nieuwkoop hebben, waar mogelijk, dit beleid met elkaar afgestemd.
    Om een aantal redenen zijn er nu wijzigingen nodig om de Verordening en Nadere regels te actualiseren. De voornaamste redenen hiervoor zijn jurisprudentie en wetswijzigingen.
    Een aantal artikelen die zowel betrekking hebben de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) als de Jeugdwet worden gewijzigd. Zo is de integrale aanvraag- en beoordelingsprocedure voor Wmo en Jeugdhulp uitgebreid met een stappenplan. Hoe een aanvraag in het kader van jeugdhulp wordt beoordeeld komt hiermee explicieter aan bod.
    Verder is een solide basis in de Verordening gelegd voor de mogelijkheid om een toezichthouder rechtmatigheid aan te wijzen.
    Voor de Wmo 2015 is bij het afwegingskader voor huishoudelijke ondersteuning, waar naar alle omstandigheden wordt gekeken, financiële draagkracht opgenomen als een van de omstandigheden bij de beoordeling of er sprake is van voloende eigen kracht en voldoende zelfredzaamheid. De uitvoering van de mantelzorgwaardering wordt in overeenstemming met de Aanbesteding van de Opdracht Ondersteuning belegd bij de Opdrachtnemer Ondersteuning.
    Voor de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening is ‘Vroegsignalering’ verankerd in de Nadere regels en Verordening. Ook zijn regels voor de Participatiewet, als gevolg van jurisprudentie en wetswijziging, aangepast. Verder zijn de wijzigingen voor de Participatiewet van taalkundige en technische aard.
    Verder is een algemeen artikel voor Inburgering aan de Verordening toegevoegd, die het mogelijk maakt om op een later moment nadere regels toe te voegen op het moment dat de landelijke modelbepalingen voor Inburgering gereed zijn. Naar verwachting is dit aan het eind van 2021 of begin 2022.
    Tot slot zijn de artikelen met betrekking tot de Adviesraad Samenleving gewijzigd, en daarmee in lijn gebracht met het vastgestelde Huishoudelijk Regelement van de Adviesraad Samenleving. In het huishoudelijk reglement van de Adviesraad Samenleving zijn de werkwijze en de bevoegdheden uitgewerkt.
    Over de voorgestelde wijzigingen van de Verordening en de Nadere regels is advies gevraagd aan de Adviesraad Samenleving van de gemeente Alphen aan den Rijn. Zij hebben daarover een advies uitgebracht. De wijzigingen van de Verordening zijn ook gedurende een periode van 6 weken voor inspraak vrijgegeven.
    Aan de raad van de gemeente Alphen aan den Rijn zullen de wijzigingen van de Verordening ter vaststelling worden aangeboden.

  12. 14

    In Benthuizen wordt nieuwbouw voor de Brede school Benthuizen gerealiseerd alsmede Sporthal De Hil gerenoveerd om zodoende te voorzien adequate en toekomstbestendige voorzieningen voor onderwijs, bewegingsonderwijs en sport in en voor Benthuizen. Door grote onvoorziene bouwprijsstijgingen hebben de aanbestedingen van beide projecten niet tot het gewenste resultaat geleid. Met het versoberen van de projecten en een aanvullende financiering wordt dit gerepareerd.

  13. 15

    De gemeente Alphen aan den Rijn zorgt samen met de schoolbesturen op haar grondgebied voor goede schoolgebouwen. Scholen kunnen een aanvraag bij de gemeente indienen voor een voorziening, bijvoorbeeld nieuwbouw of uitbreiding van een schoolgebouw. Aan de hand van de verordening voorzieningen huisvesting 2015 stelt de gemeente elk jaar een lijst vast waarop staat welke voorzieningen worden toegekend en welke voorzieningen worden afgewezen. De gemeente doet dit na overleg met de schoolbesturen. Dit besluit heeft betrekking op uitvoering in het kalenderjaar 2022. De aanvragen aangaande nieuwbouw of uitbreiding zijn conform het Integraal Huisvestingsplan (IHP). De dekking voor het IHP is meegenomen in de kadernota 2020.

  14. 16

    De ondernemers en eigenaren in het centrum van Alphen aan den Rijn - vertegenwoordigd in de stichting VOC Alphen aan den Rijn en in de vve CVCA – willen de twee BIZ-en in het centrum van Alphen aan den Rijn verlengen voor de periode 2022-2026. Daarnaast wil ook de stichting SCB de BIZ voor het centrum van Boskoop verlengen voor de periode 2022-2026. Conform de wet op de Bedrijveninvesteringszones moet hiervoor per BIZ een eigen BIZ-verordening door de raad worden vastgesteld en een uitvoeringsovereenkomst zijn gesloten tussen gemeente en de betreffende BIZ organisatie. De formele stukken zijn nu gereed voor besluitvorming.

  15. 17