Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

donderdag 28 januari 2021

20:00 - 23:00
Locatie

Digitaal (via TEAMS)

Voorzitter
J.W.E. Spies
Toelichting

Mededelingen voor raadsleden:
Graag ontvangen wij aanmeldingen voor woordvoering, eventuele amendementen en moties 24 uur voor de vergadering.
Een vraag voor agendapunt 3 kunt u tot 12.00 uur op de dag van de vergadering mailen aan de griffie.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    De agenda wordt gewijzigd vastgesteld: agendapunt 8: bestemmingsplan Boskoopse Glorie komt te vervallen omdat nog niet alle informatie beschikbaar is.

  2. 2

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (1), VVD (6)

    Besluit

    De besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld.

  3. 4

    Op de op de lijst ingekomen mededelingen en brieven staande stukken wordt niet inhoudelijk ingegaan tijdens de raadsvergadering. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de afdoeningsadviezen.

  4. 4.1
    Mededelingen en -brieven van het college
  5. 4.1.a

    In de op 1 juli 2021 door de raad vast te stellen Kadernota 2022 komen drie sporen samen: het reguliere kadernotaproces, de Strategische heroriëntatie en een “Post-Covid”-spoor. Om in het kadernotaproces voldoende gelegenheid tot afstemming en debat te krijgen, is het van belang een proces met de raad af te spreken, dat daarvoor voldoende tijd biedt. Met deze raadsbrief informeert het college de raad over het voorgenomen proces voor de Kadernota 2022.
    Daarbij worden vooruitlopend op de Kadernota 2022 vier onderwerpen gedeeld, die op korte termijn een aanvullende claim op de financiële positie van de gemeente leggen.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad met bijgevoegde brief informeren over het voorgenomen proces voor de Kadernota 2022.

  6. 4.1.b

    Sinds 1999 zijn verschillende saneringen uitgevoerd en nog in uitvoering op het NAF-terrein te Alphen aan den Rijn. Daarbij zijn de land- en de waterbodemsanering separaat uitgevoerd. De sanering verloopt niet volgens de prognoses. Uit onderzoeken blijkt dat er beïnvloeding van de landbodemsanering plaats vanuit de waterbodemverontreiniging. De waterbodemverontreiniging is door de provincie in 2016 gedeeltelijk gesaneerd. Een omvangrijke verontreiniging is, na de technisch maximaal uitvoerbare sanering, achtergebleven. Uit nadere monitoring blijkt tot nu toe dat ook deze sanering nog niet tot het gewenste resultaat heeft geleid. Tussen provincie en gemeente bestond verschil van opvatting
    over de toerekenbaarheid van de kosten voortvloeiend uit de ontstane situatie. Naar aanleiding daarvan heeft 6 februari 2019 ambtelijk een overleg plaatsgevonden op het provinciehuis. Naar aanleiding hiervan heeft de provincie aan de ODMH opdracht gegeven voor het doen van een verkenning naar de mogelijke oplossing voor het saneren van het geval van (water) bodem verontreiniging. Deze verkenning heeft geleid tot een
    voorgenomen gezamenlijke aanpak welke nu voorligt.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de voorgenomen gezamenlijke water/landbodemsanering door- en voor rekening van de provincie, de onderdelen A, B, C en E;
    2. De verdere afwikkeling en ondertekening van de vaststellingsovereenkomst in mandaat door team ruimte te laten plaatsvinden;
    3. De afronding van de huidige sanering en afkoop van het contract, de onderdelen D en G, in mandaat door team ruimte te laten afwikkelen binnen de beschikbare reserve sanering NAF-terrein;
    4. De documenten conceptvaststellingsovereenkomst en definitieve scenariostudie onder vertrouwelijkheid te behandelen;
    5. De Raad middels bijgevoegde Raadsinformatiebrief te informeren over de voorgenomen wijzigingen;
    6. De bewoners door de ODMH te laten informeren middels bijgevoegde concept bewonersbrief;

    Besluit

    Opmerking de heer Van Kuijk: hij spreekt hoop uit dat commissie bodemsanering een vinger aan de pols houdt, ook al is gemeente niet meer direct verantwoordelijk.

  7. 4.1.c

    Het vervoerplan 2021 van Arriva met bijbehorende stukken ter kennisname aan college en raad en de consequenties van corona op de nieuwe busconcessie. De raad wordt over het aangepaste vervoerplan geïnformeerd. Het vervoerplan 2021 van Arriva treedt versoberd vanaf 3 januari 2021 in werking. De aanbesteding voor de busconcessie wordt uitgesteld.

    Voorgesteld besluit

    De raad middels de bijgevoegde aanbiedingsbrief te informeren over het Vervoerplan Arriva 2021 concessie ZHN, het addendum en de bijlagen

  8. 4.1.d

    Op 28 mei jl. heeft het CDA samen met een aantal andere fracties de motie ‘mogelijkheden voor binnenstedelijke woningbouw’ ingediend. In deze motie wordt het college verzocht:
    • Te onderzoeken of er nog meer binnenstedelijke onorthodoxe locaties binnen de gemeente zijn om te transformeren naar woningbouw;
    • Voor al deze locaties in beeld te brengen welke belemmeringen er momenteel zijn;
    • Daar waar dit overlastgevende bedrijven betreft actief met de provincie te verkennen of uitplaatsing mogelijk is en welke kosten hiermee gemoeid zijn;
    • De raad voor het eind van het jaar te informeren over deze locaties en de relatie met de bedrijventerreinenstrategie.
    De motie wordt beantwoord met een raadsbrief en bijbehorende notitie.
    Er zijn 17 locaties onderzocht en per locatie wordt aangegeven in hoeverre woningbouw kansrijk is, welke mogelijke belemmeringen er zijn, of er een relatie is met de bedrijventerreinenstrategie en welke ruimtelijke procedure kan worden doorlopen.

    Voorgesteld besluit

    Besluit:
    De motie ‘Mogelijkheden voor binnenstedelijke woningbouw’ beantwoorden met een raadsbrief en bijbehorende notitie.

  9. 4.1.e

    Ruimtelijke vraagstukken waar de overheid en samenleving voor staan, worden steeds complexer. Denk aan de opgaven met betrekking tot wonen & verstedelijking, economie, mobiliteit, energie, landschap, bodemdaling, stikstof, natuur, groen en recreatie. Deze opgaven worden lokaal vertaald in de gemeentelijke omgevingsvisie en komen regionaal en nationaal aan de orde in de Strategische agenda Ruimte, Energie en mobiliteit Holland Rijnland en de Nationale Omgevingsvisie Groene Hart. Als bouwsteen voor deze agenda’s wordt door het college de strategische Agenda Rijn- en Veenstreek gebruikt. Dit alles zorgt voor een dynamiek van lokale, regionale en nationale besluitvorming. Om inzicht te geven wanneer de raad hierbij in positie is wordt met bijgaande infographic een planning van lokale en regionale producten voor 2021 gegeven.

    Voorgesteld besluit

    Met bijgaande infographic de raad informeren over de planning met betrekking tot regionale en
    lokale producten in het fysieke domein 2021

  10. 4.1.f

    Gemeente Alphen aan den Rijn verleent subsidies aan maatschappelijke initiatieven die bijdragen aan de realisatie van maatschappelijke effecten die zijn beschreven in het Uitvoeringsplan Herinrichting Maatschappelijk Domein. Om in aanmerking te komen voor subsidie 2021, hebben partijen voor 1 mei 2020 subsidie aangevraagd. De volgende stap is de verdeling van de middelen over de verschillende partijen. De grondslag hiervoor is de Algemene subsidieverordening Gemeente Alphen aan den Rijn 2020 en het beschikbare subsidiebudget. Voor subsidies boven de € 1.000 geldt daarnaast dat ze zijn beoordeeld op hun bijdrage aan de maatschappelijke effecten (zoals verwoord in het Uitvoeringsplan Maatschappelijk Domein) en op de mate waarin ze slim benutten.

    Voorgesteld besluit

    1. De in Bijlage I. genoemde organisaties subsidie te verlenen met een totaalbedrag van € 1.108.175,32;
    2. De subsidieaanvragen van de in Bijlage II. genoemde organisaties te weigeren.
  11. 4.1.g

    Een terugkoppeling aan college en raad over de besluiten van het BO MIRT van 26 november, waaronder besluiten over het spoor Leiden-Utrecht en de A12 corridor, waaronder de bodegravenboog.

    Voorgesteld besluit

    de raad middels collegebrief te informeren over de voor Alphen aan den Rijn relevante besluiten in het BO MIRT van 26 november 2020

  12. 4.1.h

    Op grond van artikel 1, van de Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen 2019 gemeente Alphen aan den Rijn worden de beheerfunctionarissen aangewezen die belast zijn met het beheer en toezicht op de BRP. In bijlage 2 van de Regeling staan de functionarissen genoemd met de door hen uit te voeren taken. Periodiek wordt bijlage 2 geactualiseerd en vastgesteld.

    Voorgesteld besluit

    Bijlage 2 van de Regeling Beheer en Toezicht BRP vast te stellen.

  13. 4.1.i

    Met deze brief informeren wij de raad over de stand van zaken en de voortgang van het seniorenbeleid. Dit doen wij aan de hand van drie documenten, namelijk het Uitvoeringsplan Senioren, het Huisvestingsplan Senioren en het advies van de commissie Toekomst zorg thuiswonende ouderen (Oud en zelfstandig in 2030. Een aangepast REISadvies). Aan deze commissie heeft wethouder Han de Jager deelgenomen. Naast deze drie documenten komt ook de voortgang van het seniorenbeleid specifiek aan bod in de brief. Structurele inzet is noodzakelijk, gezien de toenemende urgentie de komende decennia.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met de brief en deze ter informatie te versturen naar de raad.

    Besluit

    De heer Van Kuijk uit zijn complimenten voor dit besluit en bijgevoegde brief.

  14. 4.1.j

    In de gemeenteraadsvergadering van 26 november 2020 hebben de raadsleden Vermeulen (CDA) en Van Kleef (GroenLinks) verzocht nader geïnformeerd te worden over de stand van zaken met betrekking tot de bedrijfsontwikkeling op een perceel aan de Staalweg in Alphen aan den Rijn. De gemeenteraad wordt per brief geïnformeerd.

    Voorgesteld besluit

    Instemmen met het verzenden van een informatieve brief aan de gemeenteraad over de .

  15. 4.1.k

    Gemeente Alphen aan den Rijn, woningcorporaties Habeko Wonen en Woonforte en hun huurdersorganisaties ondertekenden prestatieafspraken voor de periode 2017-2021. Hierin is vastgelegd wat ieders bijdrage is aan de volkshuisvestelijke opgaven in onze gemeente. Ieder jaar actualiseren we de opgave en de bijdrage van alle partijen in jaarafspraken. Het college ondertekent deze afspraken en verbindt zich daarmee aan de gemaakte afspraken. De partijen kunnen op basis van deze afspraken elkaar aanspreken op hun inzet.

    Voorgesteld besluit

    - Vaststellen van de Prestatieafspraken 2021 tussen de Gemeente Alphen aan den Rijn, Habeko wonen, Woonforte en hun huurdersorganisaties;
    - Wethouder G.P. van As machtigen voor het ondertekenen van de Prestatieafspraken 2021.

  16. 4.1.l

    Er is een verkenningenstudie uitgevoerd naar de mogelijkheden voor het realiseren van een fietspad langs de Ziendeweg en naar het verkeersveiliger maken van de Ziendeweg voor fietsers. De huidige situatie met veel autoverkeer op de Ziendeweg wordt door fietsers niet als verkeersveilig en prettig ervaren en er zijn de afgelopen jaren ook meerdere ongelukken gebeurd.
    De conclusie van het onderzoek is dat een tracé direct langs de Ziendeweg de voorkeur heeft als wordt gekozen voor een vrijliggend fietspad. Bij maatregelen op de Ziendeweg heeft volledig afsluiten van de weg voor doorgaand autoverkeer de voorkeur.
    Voor de uiteindelijk keuze tussen de aanleg van een fietspad of het afsluiten van de Ziendeweg voor autoverkeer is nader onderzoek nodig naar de effecten en haalbaarheid. Afsluiten van de Ziendeweg voor autoverkeer is sneller, eenvoudige en goedkoper te realiseren en sluit aan bij het lokale en regionale verkeersbeleid om autoverkeer zoveel mogelijk via hoofdwegen te laten rijden. Bovendien heeft het buitengebied van Aarlanderveen met de Ziendeweg een bijzondere natuur- en landschappelijke waarde en leidt veel autoverkeer tot verstoring van dit gebied met veel slachtoffers onder dieren die in de omgeving leven. De voorkeur van het college gaat dan ook uit naar het afsluiten van de Ziendeweg. Anderzijds heeft afsluiten van de Ziendeweg effecten op de routekeuze en reistijd van de bewoners van vooral Aarlanderveen, Nieuwkoop en Zwammerdam en op de verkeerssituatie op de wegen die na afsluiting van de Ziendeweg drukker zullen worden. Daarom wordt een keuze pas gemaakt na nader onderzoek naar de effecten in de ruime omgeving van een afsluiting van de Ziendeweg.

    Voorgesteld besluit

    1. De verkenningenstudie Ziendeweg van november 2020 vaststellen;
    2. Op basis van het lokale en regionale verkeersbeleid en de uitkomsten van de studie, de voorkeur geven aan het afsluiten van de Ziendeweg voor doorgaand auto- en
      vrachtverkeer.
    3. Uitvoeren van een vervolgonderzoek naar de effecten en de haalbaarheid van het
      afsluiten van de Ziendeweg voor doorgaand autoverkeer, inclusief de te nemen
      maatregelen in de omgeving en tevens het ontwerp en de haalbaarheid van het
      voorkeurstracé van het fietspad nader uitwerken.
    4. De gemeenteraad informeren met bijgaande brief.

    Besluit

    Agendacommissie verzoeken vóór de zomer een informatiemarkt in te plannen.

  17. 4.1.m

    De overeenkomst met GO! voor jeugd loopt af op 31 december 2021. De gemeente wenst het contract met GO! voor jeugd met één jaar te verlengen.

    Voorgesteld besluit

    1. Het collegebesluit “Verlenging overeenkomst GO! voor jeugd” (zaaknummer 333489) van 22 september 2020 te herzien door de overeenkomst met GO! voor jeugd voor de duur van één jaar (2022) te verlengen.
    2. GO! voor jeugd schriftelijk te informeren over het herziene verleningsbesluit en het beschikbare aanvullende budget voor 2022.
    3. Een bedrag van € 263.000,-- in 2022 op te vangen in programma 4.
    4. Bijgaande raadsbrief vast te stellen en de Raad middels deze brief te informeren over de verlenging.

    Besluit

    De heer Van Kuijk ondersteunt besluit van harte, het besluit geeft rust, continuïteit en stabiliteit.

  18. 4.1.n

    Het Uitvoeringsprogramma integraal veiligheidsbeleid 2021 is het derde programma dat voortvloeit uit de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 Alphen aan den Rijn (IVB) dat op 22 november 2018 door de gemeenteraad is vastgesteld. In het veiligheidsbeleid zijn zes prioriteiten voor de jaren 2019-2022 vastgesteld: verbinding veiligheid en sociale domein versterken; ondermijning aanpakken; verder ontwikkelen aanpak radicalisering en polarisatie; kader ontwikkelen voor de regierol op fysieke veiligheid; veiligheidsrisico’s in kaart brengen die voortkomen uit de veranderende samenleving; integrale aanpak versterken door een strategische inzet voor de gemeentelijke handhavers als partner in integrale teams voor wijkveiligheid en –leefbaarheid. In de jaarlijkse uitvoeringsprogramma's wordt aangegeven hoe uitvoering wordt gegeven aan de prioriteiten en de wettelijke taken uit het beleid.

    Voorgesteld besluit

    1. het Uitvoeringsprogramma integraal veiligheidsbeleid 2021 vast te stellen
    2. het Uitvoeringsprogramma integraal veiligheidsbeleid 2021 ter informatie aan de raad aan te bieden via de lijst ingekomen stukken

  19. 4.1.o

    Het gemeentebestuur van Alphen aan den Rijn heeft een steunfonds Covid-19 opgericht om lokale
    sociaal maatschappelijke organisaties te helpen om continuïteitsproblemen op te lossen die zij
    redelijkerwijs niet zelf kunnen opvangen. Deze aanvragen worden getoetst aan de Algemene
    subsidieverordening Gemeente Alphen aan den Rijn 2020 en de Nadere regels behorend bij het
    Steunfonds. Het college besluit over de achtste tranche aanvragen in het kader van dit steunfonds.

  20. 4.1.p

    De Grondprijzentabel 2021 maakt deel uit van de Nota Grondprijsbeleid en geeft een overzicht van de wijze waarop de gemeente prijzen bij grondverkoop, verhuur en vergoedingen voor zakelijke rechten vaststelt. Daarnaast is in een aantal gevallen, veelal bij maatschappelijke doeleinden en kleine transacties, sprake van een vaste grond-, huurprijs of vergoeding. Deze prijzen zijn eveneens in de Grondprijzentabel opgenomen. Om de marktconformiteit te waarborgen wordt de Grondprijzentabel jaarlijks geactualiseerd en door het college vastgesteld. De Grondprijzentabel 2021 gaat in per 1 januari 2021.

    Voorgesteld besluit

    1. De Grondprijzentabel 2021 vast te stellen;
    2. De Grondprijzentabel 2021 in werking te laten treden per 1 januari 2021 en te publiceren op overheid.nl en hierdoor de Grondprijzentabel 2019/2020 (2019/257035) per 1 januari 2021 buiten werking te stellen.

  21. 4.1.q

    Het college gaat onderzoeken of een tijdelijke, overdekte 400-meter schaatsbaan kan worden gerealiseerd in Alphen aan den Rijn. Een dergelijke schaatsbaan is gedurende de wintermaanden geopend voor zowel de schaatsverenigingen, wedstrijdschaatsers als recreanten. Het college verkent de variant zoals in Rotterdam bestaat, daar is een overdekte baan 4 maanden per jaar geopend. In het onderzoek wordt onder meer gekeken naar potentiële locaties, geïnteresseerde ondernemers en naar de financiële consequenties voor de gemeente. Op grond van de uitkomsten neemt het college naar verwachting in het voorjaar 2021 een voorgenomen besluit.

    Voorgesteld besluit

    Onderzoek te doen naar de haalbaarheid van een tijdelijke schaatsbaan in Alphen aan den Rijn.

    Besluit

    Agendacommissie verzoeken in te plannen voor commissiebespreking.

  22. 4.1.r

    In onze gemeenten is reeds veel georganiseerd op het gebied van kwaliteitssturing en bijbehorende instrumenten op onze contracten, subsidies en aanbestede opdrachten en het voorkomen van fraude. Het gaat immers om gemeenschapsgeld dat bedoeld is voor onze inwoners die dit nodig hebben.
    Tegelijkertijd is het houden van Wmo-toezicht een wettelijk gemeentelijke taak, die naast onze bestaande sturingsinstrumenten grote meerwaarde biedt voor kwalitatief goede en eerlijke dienstverlening naar onze inwoners. Toezicht houden wil zeggen het verzamelen van informatie over de vraag of een handeling of zaak voldoet aan de daaraan gestelde wettelijke (kwaliteits)eisen, het zich daarna vormen van een oordeel daarover en het eventueel naar aanleiding daarvan interveniëren. Wmo-toezicht is aanvullend op de kwaliteitssturing die we reeds uitvoeren. Zo kan ‘op papier’, in managementrapportages en in maatwerk en pgb-beschikkingen, de zorg op orde zijn en voldoen aan de contracteisen, terwijl in de praktijk niet de kwaliteit geleverd wordt die is afgesproken, bewust dan wel onbewust. De toezichthouder toetst en onderzoekt casussen om het geheel van zorg te verbeteren.
    De toezichtfunctie is op dit moment reactief ingevuld, op basis van calamiteiten en/of signalen. Het voorstel is de toezichtfunctie in de vorm van een pilot verder te versterken door deze in het tweede kwartaal voor 1,5 jaar proactief en risico-gebaseerd in te richten. Daarnaast is het voorstel om dit op Rijnstreek niveau in te steken, waarbij de toezichthouder nauw samenwerkt met de drie gemeenten en lokaal maatwerk levert.
    Om in het eerste kwartaal van 2021 een goede werving te doen voor de functie, start de toezichthoudende functie als pilot in het tweede of derde kwartaal van 2021 te laten starten en in het vierde kwartaal van het jaar 2022 te evalueren. Op basis van de evaluatie wordt besloten in welke vorm de toezichtfunctie structureel wordt voortgezet.
    Per 1 januari 2021 stopt de huidige gemeentelijk toezichthouder, zoals eerder ook is overeengekomen. De functie wordt per 1 januari 2021 tijdelijk intern ondergebracht totdat de nieuwe toezichthouder in het tweede kwartaal van 2021 is aangesteld.
    De doelen die het college met dit besluit nastreeft zijn aanvullende kwaliteitssturing, met aandacht voor de kwaliteit op de ingekochte en geleverde pgb-ondersteuning.

    Voorgesteld besluit

    Besluit:
    1. om de toezichthoudende functie te professionaliseren door de functie in het tweede kwartaal van 2021 voor 1,5 jaar als pilot ‘pro actief risico-gebaseerd’ in te richten om het Wmo-toezicht kwalitatief te versterken en meer zicht krijgen op de samenhang tussen de verkregen meldingen en signalen;
    2. Gijs Lampe per 1 januari 2021 te ontheffen als toezichthouder Wmo (reactief).
    3. Sharon Cohen per 1 januari 2021 tijdelijk aan te stellen als toezichthouder Wmo reactief te vervullen tot de start van de pilot, in het tweede kwartaal van 2021 (middels het aanstellingsbesluit, zie bijlage 1)
    4. om de toezichthoudende functie Rijnstreek-breed te beleggen voor de gemeenten Alphen aan den Rijn, Nieuwkoop en Kaag en Braasem (Rijnstreek), waarbij de functie wordt uitgevoerd door een aan te stellen (interne) toezichthouder van gemeente Alphen aan den Rijn en de gemaakte kosten als volgt te verdelen:
    - 1/6 gemeente Nieuwkoop;
    - 1/6 gemeente Kaag en Braassem;
    - 4/6 gemeente Alphen.
    5. dat tijdens de pilot toezichthoudende functie in ieder geval de volgende onderdelen behelst:
    a. toezicht houden op meldingen en calamiteiten op grond van de Wmo.
    b. een nadrukkelijke(re) rol spelen bij het tegengaan van pgb fraude op grond van de Wmo;
    c. een signaalfunctie naar de landelijk aangestelde toezichthouder(s) het sociaal domein.
    6. Ten aanzien van het uitvoeren van de toezichtfunctie in de pilot de volgende voorwaarden gelden:
    a. De toezichthouder voldoet aan de gestelde competenties (zie competentieprofiel)  en zo nodig of ter aanvulling, op kosten van gemeenten, een of meer opleidingen volgt om hier op zo kort mogelijke termijn hier aan te voldoen;
    b. De toezichthouder kan zijn of haar rol professioneel en onafhankelijk uitvoeren.
    c. De toezichthouder werkt op basis van een door de toezichthouder op te stellen werkplan, acteert op signalen en houdt qua rol en taakverdeling in ieder geval rekening met:
    - de andere taken en rollen van de gemeente, zoals het contractmanagement,
    - de verantwoordelijkheden van die aanbieders die in een subsidie, contract of anderszins met de gemeente zijn vastgelegd;
    - de verantwoordelijkheidsverdeling tussen de (gemeentelijk) toezichthouder Wmo en de landelijke toezichthouders op het sociaal domein.
    7. In het vierde kwartaal van 2022 de toezichthoudende functie te evalueren en op basis hiervan te besluiten om de toezichthoudende functie structureel te beleggen:
    a. volgens de eerder gekozen inrichting of een andere variant (primair Wmo-toezicht); en/of
    b. verder uit te breiden naar sociaal domein breed (integraal toezicht).

    Besluit

    O.b.v. beantwoording technische vragenronde bezien of inhoudelijke bespreking gewenst is.

  23. 4.1.s

    Het college van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn is bevoegd personen aan te wijzen die belast zijn met het houden van toezicht op de naleving van de bepaalde bij of krachtens de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo). Op 15 december 2020 heeft het college het besluit ‘Inrichten toezichthoudende functie per 1 januari 2021’ is vastgesteld. Gelet op Wmo 2015 (artikel 6.1) en de Verordening Sociaal Domein gemeente Alphenaan den Rijn 2015 neemt het college een aanwijzingsbesluit.

    Voorgesteld besluit

    Aanwijzingsbesluit toezichthouder Wmo per 1 januari 2021 (tijdelijk)
    1. Sharon Cohen aan te wijzen, zijnde een ambtenaar aan te wijzen als toezichthouder overeenkomstig artikel 6.1, eerste lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en belast is met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze voornoemde wet en het houden van toezicht op de naleving van de Verordening en Nadere regels Sociaal Domein gemeente Alphen aan den Rijn.
    2. Het college zorgdraagt voor de uitgifte van het legitimatiebewijs voor de toezichthouder overeenkomstig de wettelijke eisen;
    3. De onder sub 1 van dit besluit bedoeld persoon is bevoegd om uit naam van het college aanvullende handelingen te verrichten ten behoeve van (dossier)onderzoek naar aanleiding van calamiteiten (zaken die ernstig mis gaan in de ondersteuning door aanbieders) en geweldsincidenten (hierbij gaat het zowel om geweld van de kant van beroepskrachten als, in bepaalde gevallen, om geweld tussen cliënten) die zich hebben
    voorgedaan bij de verstrekking van een voorziening en voor zover dat betrekking heeft op alle (minimum)voorschriften uit de wet, de regels die in de verordening (en de nadere regels) zijn opgenomen, en op de (aanvullende) voorwaarden die in overeenkomsten met zorgaanbieders zijn gesteld.
    4. Het college ziet toe op de uitvoering van de onder sub 1 van dit besluit bedoelde persoon binnen de toepasselijke wettelijke voorschriften;
    5. Het college trekt de aanwijzing van de onder sub 1 van dit besluit genoemde persoon tot toezichthouder in op het moment van benoeming van de nieuwe toezichthouder, conform afspraak in het (bijbehorend) collegebesluit ‘Inrichten toezichthoudende functie per 1 januari 2021’.

  24. 4.1.t

    In de commissievergadering van 3 december jl. hebben enkele fracties vragen gesteld over de aanpassing van de managementstructuur. De gemeenteraad wordt per brief geïnformeerd. In februari of zoveel eerder als gewenst zal de gemeentesecretaris de raad bijpraten over de organisatieontwikkeling.

    Voorgesteld besluit

    Instemmen met het verzenden van een informatieve brief aan de gemeenteraad over de aanpassing van de managementstructuur.

  25. 4.1.u

    De afgelopen weken is er veel aandacht voor de toeslagenaffaire bij de Belastingdienst. De gemeenteraad wordt met bijgaande brief geïnformeerd welke rol de gemeente hierin vervult. Spoedheidshalve is de brief op 21 december 2020 verstuurd.

    Voorgesteld besluit

    1. De raad met bijgaande brief informeren over de rol van de gemeente bij de toeslagenaffaire bij de Belastingdienst
  26. 4.1.v

    Onze gemeente is gebaat bij een goede samenwerking in de kernen en wijken. Een samenwerking die past bij de historie en cultuur van onze kernen en wijken. Maatwerk dus. In het afgelopen jaar heeft de gemeente deelgenomen aan het project Kernendemocratie van het actieplan Democratie in Actie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en het ministerie van Binnenlandse Zaken. In het kader van dit project is eind november 2019 een miniconferentie Kernendemocratie gehouden. Met de input van deze conferentie is een handreiking opgesteld die is besproken met bewonersoverleggen. De resultaten hiervan worden gedeeld met de gemeenteraad.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennisnemen van de conclusies van de bespreking van de handreiking kernendemocratie met de georganiseerde bewonersoverleggen;
    2. De samenwerking met de georganiseerde bewonersoverleggen jaarlijks agenderen voor bestuurlijk overleg;
    3. De raad met bijgaande conceptraadsbrief informeren.

    Besluit

    De agendacommissie wordt verzocht hierover een commissiebespreking in te plannen, als het kan op dezelfde avond als de informatiemarkt over de communicatiestrategie.

  27. 4.1.w

    U ontvangt van ons de rapportage voortgang projecten woningbouw. Deze rapportage wordt nu ook ontsloten via de gemeentelijke website via bijgaande link https://www.alphenaandenrijn.nl/Inwoners\_en\_bedrijven/Projecten\_en\_reconstructies en is daarmee voor iedereen toegankelijk.


    Elke twee maanden wordt hier de update van de voortgang gepubliceerd. De volgende update kunt u medio maart hier terugvinden.

  28. 4.1.x

    Van tevoren was, vanwege de beperkende maatregelen rondom Covid19 en het landelijke vuurwerk verbod, moeilijk te voorspellen hoe de jaarwisseling in Alphen aan den Rijn zou gaan verlopen. In een groot deel van de gemeente is de jaarwisseling rustiger verlopen dan vorig jaar.
    In de kern Alphen aan den Rijn is deze jaarwisseling relatief onrustig verlopen door twee grote incidenten die zich hebben afgespeeld; een vuurwerkontploffing in een woning aan het Aïdaplein en onrust in het Rode Dorp. Daarnaast hebben veel inwoners zich aan het algehele vuurwerk verbod gehouden, maar is er meer schade in het openbaar gebied dan vorig jaar.
    Als gevolg van het algehele vuurwerkverbod was er minder vuurwerkafval.

    Voorgesteld besluit

    - instemmen met bijgaande brief aan de gemeenteraad over het verloop van de jaarwisseling 2020-2021;


    - brief over het verloop van de jaarwisseling 2020-2021 ter informatie sturen naar de gemeenteraad.

  29. 4.1.y

    Ledenbrief van de VNG om gemeenten te informeren over de inhoud van het Rijksvaccinatieprogramma (RVP).

    Voorgesteld besluit

    Het College en de Gemeenteraad door middel van bijgevoegde VNG brief te informeren over de huidige situatie en voorgenomen toekomstige ontwikkelingen.

  30. 4.1.z

    De gemeente onderzoekt de mogelijkheden om tijdelijke woningen voor spoedzoekers te realiseren. Naast een concrete locatie aan de Zaagmolenweg zal ook elders in de kern Alphen en in de andere gemeentelijke kernen worden gekeken naar geschikte locaties. Als een geschikte locatie geen woonbestemming heeft, moet worden afgeweken van het bestemmingsplan. Wanneer langer dan tien jaar wordt afgeweken, is een uitgebreide Wabo-procedure noodzakelijk. Mocht sprake zijn van een stedelijke ontwikkelingsproject dan kan evenmin gebruik worden gemaakt van een tijdelijke afwijking van het bestemmingsplan. De Crisis- en herstelwet (Chw) maakt het, onder voorwaarden, mogelijk om met een reguliere (relatief korte) vergunningprocedure langer dan tien jaar af te wijken van het bestemmingsplan. Een langere termijn dan tien jaar biedt meer mogelijkheden voor een rendabele exploitatie. Om voor de realisatie van tijdelijke woningen gebruik te kunnen maken van de reguliere vergunningprocedure voor een langere termijn dan tien jaar dient de gemeente een aanvraag in bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).

    Voorgesteld besluit

    Besluit:

    1. Aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties te verzoeken om het gemeentelijk grondgebied toe te voegen aan het experiment in artikel 6 van het Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet;
    2. De gemeenteraad met bijgevoegde conceptbrief hiervan op de hoogte te stellen.
  31. 4.1.za

    De burgemeester heeft op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening de bevoegdheid om voor het publiek openstaande gebouwen te sluiten in het belang van de openbare orde. Denk hierbij aan winkels, bioscopen, autogarages, musea, e.d.

  32. 4.1.zb

    De Regionale Dienst Openbare Gezondheid (RDOG) is een gemeenschappelijke regeling van alle gemeentes in de regio Hollands Midden (18 gemeenten). De RDOG voert veel taken voor de gemeenten uit, zoals Veilig Thuis, Jeugdgezondheidszorg, Centrum voor Jeugd en Gezin, Rijksvaccinatieprogramma en Advisering op publieke gezondheid.
    De raad wordt per brief met bijlage geïnformeerd over de ontwikkelingen in de werkzaamheden van de RDOG en de contouren van de financiële kaders 2022

    Voorgesteld besluit

    De raad door middel van bijgevoegde brief informeren over de ontwikkelingen in de werkzaamheden van de RDOG en de contouren van de financiële kaders 2022.

  33. 4.1.zc

    In november 2019 is door de gemeenteraad van Gemeente Alphen aan den Rijn het beleidskader
    Sociaal Domein 2021, ‘Omdat het gewoon kan’ vastgesteld. In dit beleidskader zijn leidende
    principes, thema’s en een zestal bundels benoemd. Eén van deze bundels is de bundel Preventie.
    Door extra in te zetten op preventieve activiteiten en het ondersteunen van de basisvoorzieningen,
    wil Gemeente voorkomen dat kleine problemen groot worden en pech leidt tot ellende.
    We willen komen tot een preventieve basis die flexibel inspeelt op actuele maatschappelijke
    vraagstukken met als belangrijkste doelstellingen:
     Vitale en gezonde inwoners
     Zelfstandige inwoners die er zijn voor elkaar
     Maatschappelijke – arbeidsparticipatie voor onze inwoners


    Naast de reguliere subsidie voor Preventie stellen we gedurende de eerste subsidieperiode van
    drieënhalf jaar extra financiële middelen ter beschikking. Door deze extra investering willen we
    komen tot een aanbod waarbij het een norm is om ‘gewoon’ mee te doen in plaats van een
    diagnose of recept te krijgen.
    Om te komen tot het gewenste aanbod vanaf 1 juli 2021 heeft het college de ‘Subsidieregeling
    Preventie Gemeente Alphen aan den Rijn 2021’ vastgesteld. Het doel van deze subsidieregeling is
    om te komen tot verlening van vijf deelsubsidies in het kader van Preventie:
    I. Breed welzijnswerk: -9 maanden tot en met 100+ jaar
    II. Combinatiefunctionarissen (buurtsportcoaches en cultuurcoaches)
    III. Opvoeden en Opgroeien
    IV. Jongerenwerk op het snijvlak van preventieve (zorg en) openbare orde en veiligheid
    V. Sociale activering in het kader van de Participatiewet, Maatschappelijke begeleiding
    asielstatushouders en Participatieverklaringstraject voor asielstatushouders en
    gezinsmigranten
    Na besluit van het college, in september 2020, is de subsidieregeling en de subsidieuitvraag die
    hierbij hoort, gepubliceerd. Potentiële subsidieaanvragers konden tot en met 4 november 2020
    een subsidie aanvragen in het kader van deze subsidieregeling. Voor elke deelsubsidie zijn in deze
    periode aanvragen gedaan. Na een zorgvuldig beoordelingsproces besluit het college nu tot het
    verlenen van subsidie per 1 juli 2021 aan:
    - Participe voor de deelsubsidie Breed welzijnswerk -9 maanden tot en met 100+ jaar;
    - Participe voor de deelsubsidie Combinatiefunctionarissen, onderdeel cultuurcoaches;
    - Kwadraad voor de deelsubsidie Opvoeden en Opgroeien;
    - Participe voor de deelsubsidie Jongerenwerk op het snijvlak van preventieve (zorg en)
    openbare orde en veiligheid;
    - Kwadraad voor de deelsubsidie Sociale activering in het kader van de Participatiewet en
    maatschappelijke begeleiding asielstatushouders en Participatieverklaringstraject voor
    asielstatushouders en gezinsmigranten.
    Het college gaat een subsidierelatie aan met bovenstaande partijen voor de duur van 3,5 jaar, met
    de mogelijkheid – na evaluatie - tot verlengen van 4 jaar.
    Het college heeft nog niet besloten op de deelsubsidie Combinatiefunctionarissen, onderdeel
    buurtsportcoaches, en beraadt zich tot nader orde.

    Voorgesteld besluit

    1. Naar aanleiding van Subsidieregeling Preventie Gemeente Alphen aan den Rijn 2021 subsidie te verlenen
    aan:
    - Participe voor de deelsubsidie Breed welzijnswerk -9 maanden tot en met 100+ jaar
    - Participe voor de deelsubsidie Combinatiefunctionarissen, onderdeel cultuurcoaches
    - Kwadraad voor de deelsubsidie Opvoeden en Opgroeien
    - Participe voor de deelsubsidie Jongerenwerk op het snijvlak van preventieve (zorg en) openbare orde en
    veiligheid
    - Kwadraad voor de deelsubsidie Sociale activering in het kader van de Participatiewet en maatschappelijke
    begeleiding asielstatushouders en Participatieverklaringstraject voor asielstatushouders en
    gezinsmigranten.
    2. Een subsidierelatie aan te gaan voor de periode 1 juli 2021 – 31 december 2024 met de mogelijkheid tot
    verlenging met vier jaar;
    3. De bijbehorende beschikkingen te tekenen op 12 januari 2021;
    4. Het college besluit nog niet op de deelsubsidie Combinatiefunctionarissen, onderdeel
    buurtsportcoaches, en beraadt zich tot nader orde.
    5. De gemeenteraad te informeren over dit besluit op dinsdag 12 januari 2021 met het verzoek dit
    vertrouwelijk te houden tot 14 januari 2021;
    6. Dit besluit openbaar te maken vanaf donderdag 14 januari 2021, tot die tijd is dit besluit vertrouwelijk.

  34. 4.1.zd

    In november 2019 is door de gemeenteraad van Gemeente Alphen aan den Rijn het beleidskader Sociaal Domein 2021, ‘Omdat het gewoon kan’ vastgesteld. In dit beleidskader zijn leidende principes, thema’s en een zestal bundels benoemd. Eén van deze bundels is de bundel Voorschoolse educatie. Door middel van Voorschoolse educatie wil het college optimale (ontwikkel)kansen creëren en onderwijsachterstanden voor alle kinderen binnen Alphen aan den Rijn voorkomen.
    In september is de subsidieregeling en de subsidie uitvraag die hierbij hoort, na besluit van het college, gepubliceerd. Potentiële subsidieaanvragers konden tot en met 4 november 2020 een subsidie aanvragen in het kader van deze subsidieregeling. Voor elke deelsubsidie zijn in deze periode aanvragen gedaan. Na een zorgvuldig beoordelingsproces besluit het college nu tot het verlenen van subsidie per 1 juli 2021 aan:
    - Stichting Peuterspeelzalen Alphen aan den Rijn (PeuterStart, onderdeel van Junis) voor de uitvoering van Voorschoolse educatie als preferente aanbieder;
    versie d.d. 11 december 2020 pagina 2 van 4
    - Kern kinderopvang voor de uitvoering van Voorschoolse educatie als extra aanbieder in het gebied Aarlanderveen, Boskoop en Zwammerdam;
    - Shezaf voor de uitvoering van Voorschoolse educatie als extra aanbieder in de gebieden Hoge Zijde, Lage Zijde en Zegersloot (gebied 3) en Hoorn, Kerk en Zanen en Rietveld (gebied 4)
    - Bibliotheek Rijn en Venen voor de uitvoering van Leesbevordering;
    - Participe voor de uitvoering van Ouderbetrokkenheid
    De subsidieregeling is een belangrijk onderdeel van het Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB) van Gemeente Alphen aan den Rijn. Het college gaat een subsidierelatie aan met bovenstaande partijen voor de duur van 3,5 jaar met de mogelijkheid tot verlengen van 4 jaar.

    Voorgesteld besluit

    1. Naar aanleiding van Subsidieregeling Voorschoolse educatie, Leesbevordering en Ouderbetrokkenheid Gemeente Alphen aan den Rijn 2021 subsidie te verlenen aan:
    - Stichting Peuterspeelzalen Alphen aan den Rijn (SPA, PeuterStart) voor deelsubsidie I Voorschoolse educatie, preferente aanbieder;
    - Kern kinderopvang voor deelsubsidie I Voorschoolse educatie als extra aanbieder voor het gebied Aarlanderveen, Boskoop en Zwammerdam;
    - Shezaf voor deelsubsidie I Voorschoolse educatie als extra aanbieder voor de gebieden Hoge Zijde, Lage Zijde en Zegersloot (gebied 3) en Hoorn, Kerk en Zanen en Rietveld (gebied 4)
    - Bibliotheek Rijn en Venen voor deelsubsidie II Leesbevordering
    - Participe voor deelsubsidie III Ouderbetrokkenheid
    2. Een subsidierelatie aan te gaan voor de periode 1 juli 2021 – 31 december 2024 met de mogelijkheid tot verlenging met vier jaar;
    3. De bijbehorende beschikkingen te laten tekenen op 12 januari 2021;
    4. De gemeenteraad te informeren over dit besluit op dinsdag 12 januari 2021 met het verzoek dit vertrouwelijk te houden tot 14 januari 2021;
    5. Dit besluit openbaar te maken vanaf donderdag 14 januari 2021, tot die tijd is dit besluit vertrouwelijk

  35. 4.2
    Collegebesluiten ter inzage gelegd
  36. 4.2.a

    Op 24 september 2020 heeft de gemeenteraad op verzoek van de ontwikkelaar besloten om toepassing te geven aan de coördinatieregeling artikel 3.30 Wro voor het bouwplan, bouwen van 190 woningen, aan de Dr. A.D. Sacharovlaan 2 en 2 A (blok 34) Alphen aan den Rijn. Na het besluit van de gemeenteraad heeft de ontwikkelaar een aanvraag om omgevingsvergunning en een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan aangevraagd. Op verzoek van de gemeenteraad tijdens de raadscommissie van september en naar aanleiding van de participatieronde met de omgeving heeft de ontwikkelaar een aantal keer het plan op een aantal punten aangepast om tegemoet te komen aan de belangen van de omwonenden.
    Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een plan dat ruimtelijk- en financieel enigszins acceptabel is.
    De vooroverlegreacties hebben geen aanleiding gegeven tot aanpassing van het plan.
    Als vervolg hierop hebben burgemeester en wethouders de bereidheid uitgesproken medewerking te verlenen aan de gevraagde ontwikkelingen door het ontwerpbestemmingsplan, de ontwerp-omgevingsvergunning en het hogere waardenbesluit vrij te geven voor de zienswijze periode.

    Voorgesteld besluit

    1. het ontwerpbestemmingsplan  Dr A.D. Sacharovlaan 2 en 2A (blok 34), Alphen aan den Rijn met identificatienummer NL.IMRO.0484.Astationsomgblok34-ON01 met de bijbehorende bestanden, vast te stellen;
    2. De analoge afgeleide verbeelding van het ontwerpbestemmingsplan Dr A.D. Sacharovlaan 2 en 2A (blok 34), Alphen aan den Rijn vast te stellen;
    3. Het opstellen van een milieueffectrapport (MER) wordt niet nodig geacht, er wordt ingestemd met de vormvrije m.e.r.-beoordeling zoals opgenomen in de toelichting (bijlage) van het ontwerpbestemmingsplan;
    4. Het ontwerpbestemmingsplan, de ontwerp-omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1. onder a en onder c Wabo en het ontwerp van het besluit hogere grenswaarden Wgh, gedurende zes weken ter inzage te leggen;
    5. De gemeenteraad informeren middels de (concept) raadsinformatiebrief;
    6. De directe omgeving middels de bijgevoegde (concept) brief te informeren over het plan en de verdere procedure.

  37. 4.2.b

    Om te voorkomen dat de gronden binnen (een deel van) het gebied Rijnhaven-Oost, gelegen ten noorden van de kern van de gemeente Alphen aan den Rijn, ten westen van de Van Foreestlaan, ten zuiden van de Hoorn, ten oosten van de Rijnhaven en ten noorden van de Nijverheidsweg te Alphen aan den Rijn, worden vervreemd en als gevolg daarvan de gemeente mogelijk grip op een herontwikkeling van het gebied verliest, is het nodig een gemeentelijk voorkeursrecht te vestigen.

    Voorgesteld besluit

    Besluit:
    1.  De Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) toe te passen op de locatie Rijnhaven-Oost te Alphen aan den Rijn zodat de gemeente een centrale regierol kan uitoefenen bij de ontwikkeling van plannen.
    2. Aan te wijzen op basis van artikel 6 lid 1 van de Wvg als percelen waarop de artikelen 10 tot en met 15, 24 en 26 van de Wvg van toepassing zijn, de percelen, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte kadastrale tekening met nummer TK- 30439174-01 en perceelslijst, waarop zijn vermeld de in de aanwijzing opgenomen percelen, hun grootte, alsmede de namen van de eigenaren en van de rechthebbenden op de daarop rustende beperkte rechten, één en ander naar de stand van de openbare registers van het Kadaster per 5 januari 2021.
    3. Te concluderen dat deze percelen niet eerder in een aanwijzing op grond van de Wvg betrokken zijn geweest.
    4. Kennis te hebben genomen van het feit dat het onderhavige besluit van rechtswege vervalt drie maanden na dagtekening van dit besluit, tenzij voor dit tijdstip door de gemeenteraad voor de betreffende percelen een besluit ex artikel 4 Wvg is genomen.
    5. Dit besluit te publiceren in de Staatscourant van 13 januari 2021 en het ter plaatse verschijnende blad het Alphens Nieuwsblad van 20 januari 2021, opdat het rechtsgevolg als bedoeld in artikel 7, eerste lid Wvg ontstaat.
    6. In het gemeentelijk beperkingenregister als bedoeld in de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken ('Wkpb') aan te tekenen dat op de betreffende percelen het gemeentelijk voorkeursrecht van toepassing is, alsmede de eigenaren en beperkt gerechtigden van de procedurele en materiële rechtsgevolgen van dit besluit in kennis te stellen.
    7. Geheimhouding op te leggen tot 14 januari 2021 op dit voorstel en de bijlagen bij dit voorstel op grond van artikel 55, lid 1 Gemeentewet in combinatie met artikel 10 Wob, lid 2 sub b om de financiële en economische belangen van de gemeente veilig te stellen.
    8. De gemeenteraad voor te stellen om het gemeentelijk voorkeursrecht ex artikel 4 Wvg te bestendigen en akkoord te gaan met bijgevoegd concept-raadsvoorstel.

  38. 4.3
    Collegebesluiten betrekken bij financiële producten
  39. 4.3.a

    Om te voorzien in de woningbehoefte van de kern Koudekerk aan den Rijn was op het voormalige Bosbeton-terrein aan de oostzijde van deze kern voorzien in de woningbouwlocatie Rijnpark. Naar jarenlange juridische strijd (met name door het aspect geurhinder) is er voor gekozen om de ontwikkeling van de woningbouwlocatie Rijnpark niet voort te zetten en de overeenkomsten die ten grondslag liggen aan de samenwerking voor de locatie Rijnpark in der minne te ontbinden door middel van een vaststellingsovereenkomst.

    Voorgesteld besluit

    1. Met Rijnpark Ontwikkeling BV en Niersman Projectontwikkeling 2 BV een Vaststellingsovereenkomst voor de minnelijke afwikkeling van de woningbouwlocatie Rijnpark te sluiten, één en ander volgens bijgevoegd concept;
    2. Op grond van artikel 55, lid 1 van de Gemeentewet en artikel 10 lid 2 sub b WOB, geheimhouding op te leggen ten aanzien van de vaststellingsovereenkomst. De geheimhouding vervalt zodra aan alle verplichtingen uit de vaststellingsovereenkomst is voldaan;
    3. Wethouder G.P. van As te mandateren om overeenkomsten namens uw college aan te gaan, tekstuele wijzigingen door te voeren in de overeenkomst en conform bijgevoegde volmacht tot ondertekening van de definitieve overeenkomst over te gaan;
    4. De financiële gevolgen (balansmutatie), conform het actuele Besluit Begroting en Verantwoording, op te nemen en te verwerken in de administratie via de eerstvolgende actualisatie van de MPG.

  40. 4.3.b

    Gemeente Alphen aan den Rijn heeft de ambitie om Rijnhaven-Oost te transformeren naar een
    gemengd gebied waar gewoond en gewerkt wordt en waarbij de haven weer van de stad wordt.
    Met het wegnemen van milieubelemmeringen en met de inwerkingtreding van het omgevingsplan
    Rijnhaven-Oost is de transformatie mogelijk gemaakt en zijn door meerdere marktpartijen
    woningbouwprojecten in voorbereiding en uitvoering genomen.
    Ruimtemaken B.V. en Vink Bouw B.V. hebben in 2020 het appartementencomplex Dok2404
    gerealiseerd en zijn nu voornemens op het naastgelegen perceel – eveneens gelegen tussen de
    Energieweg en de haven zelf - 18 appartementen en 3 grondgebonden woningen met
    bijbehorende parkeerplaatsen te realiseren.
    Het betreft hier een particuliere ontwikkeling waarbij de gemeente een faciliterende rol heeft.
    Middels een anterieure exploitatieovereenkomst worden de publieke kosten die voortkomen uit
    deze ontwikkeling verhaald op de ontwikkelaar. Het college heeft besloten deze overeenkomst aan
    te gaan en de burgemeester heeft wethouder Van As een volmacht verleend om de overeenkomst
    te ondertekenen.

    Voorgesteld besluit

    Besluit:
    1.Met “Ruimtemaken B.V.” en Vink Bouw B.V.” inzake de ontwikkeling Dok2404 fase 2 (locatie
    Langeveld) een Anterieure Exploitatieovereenkomst te sluiten, één en ander volgens bijgevoegd
    concept;
    2. Wethouder van As te mandateren om de overeenkomst namens uw college aan te gaan,
    tekstuele wijzigingen door te voeren in de overeenkomst en conform bijgevoegde volmacht tot
    ondertekening van de definitieve overeenkomst over te gaan;
    3. De faciliterende projectexploitatie “DOK2404 fase 2” (locatie Langeveld, Nijverheidsweg 1 en
    1 b/c te Alphen aan den Rijn) te openen en vast te stellen en de neutrale financiële gevolgen
    (balansmutatie), conform het actuele Besluit Begroting en Verantwoording, op te nemen en te
    verwerken in de begroting/administratie via de eerst volgende actualisatie van het MPG;

  41. 4.3.c

    In oktober 2020 heeft het college de Agenda Toegankelijk Alphen aan den Rijn vastgesteld, de lokale inclusie agenda. Met het uitvoeren van de actiepunten op deze agenda wil de gemeente bereiken dat inwoners met een beperking zo volwaardig mogelijk mee kunnen doen.
    Eén van de actiepunten op deze agenda gaat over de toegankelijkheid van de multifunctionele accommodaties die eigendom zijn van de gemeente. Omdat deze accommodaties voor een zo breed mogelijk publiek bedoeld zijn, is het van belang te onderzoeken of inwoners met een beperking volwaardig gebruik kunnen maken van de noodzakelijke ruimtes.
    Het gaat daarbij in eerste instantie om de dorps- en buurthuizen, de bibliotheken en de binnenzwembaden.

    Voorgesteld besluit

    1. Het maatschappelijk vastgoed te laten beoordelen op toegankelijkheid;
    2. Projectbudget beschikbaar te stellen van totaal € 20.000,- en deze te dekken middels een onttrekking aan de reserve Vastgoedmanagement;
    3. Bovenstaande mutaties in de begroting te verwerken middels een verzamelbegrotingswijziging bij de Voorjaarsnota 2021.
    4. Vooruit lopend op het formeel beschikbaar komen van het budget (zie hiervoor) te starten met werkzaamheden om het vastgoedgebruik te optimaliseren.
  42. 4.4
    Schriftelijke vragen raadsleden op grond van artikel 40 of 42 van het Raadsreglement van orde en collegebeantwoording
  43. 4.4.a

    De heer Versteeg heeft op grond van artikel 40 Reglement van orde van de raad vragen gesteld
    gesteld over het woningbouwinitiatief van 13 woningen aan het Noordeinde 50 in Aarlanderveen.
    Met bijgevoegde brief beantwoordt het college zijn vragen.

    Voorgesteld besluit

    De door de heer Versteeg gestelde vragen over het woningbouwinitiatief Noordeinde 50
    Aarlanderveen te beantwoorden via bijgevoegde antwoordbrief

  44. 4.4.b

    De VVD heeft op grond van artikel 40 Reglement van orde van de raad vragen gesteld over de lift in het pand van de nieuwe bibliotheek in het centrum van Alphen aan den Rijn. Met bijgevoegde brief beantwoordt het college de gestelde vragen.

    Voorgesteld besluit

    De door de VVD gestelde vragen over de lift in het pand van de nieuwe bibliotheek in het centrum van Alphen aan den Rijn te beantwoorden via bijgevoegde antwoordbrief.

    Besluit

    Desgevraagd laat wethouder Van Zuylen weten dat een digitale ontmoeting met de adviesraad binnenkort is voorzien.

  45. 4.4.c

    De heer M. Piette heeft op grond van het Reglement van orde van de gemeenteraad artikel 40 vragen gesteld over het versterkte gebedsoproep van de Moskee Arraham in Boskoop.
    Tijdens de ramadan heeft de moskee versterkt opgeroepen tot gebed. Na de ramadan waren er ook nog gebedsoproepen te horen. Volgens de Wet Openbare Manifestaties mag dat ook. De gemeente kan de gebedsoproep dus niet verbieden. Het moskeebestuur heeft de gemeente laten weten dat, alles overwegende, er voorlopig geen versterkte gebedsoproepen klinken. Als deze wens weer op de agenda komt, zoekt het moskeebestuur zelf contact met de buurtbewoners.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40 vragen van de heer M. Piette via bijgevoegde brief beantwoorden.

  46. 4.4.d

    De heer Van Polanen heeft op grond van artikel 40 Reglement van orde van de raad vragen gesteld over de woningbouwplannen op het derde veld van Hazerswoudse Boys. Met bijgevoegde brief beantwoordt het college zijn vragen.

    Voorgesteld besluit

    De door de heer Van Polanen gestelde vragen over de woningbouwplannen op het derde veld van Hazerswoudse Boys te beantwoorden via bijgevoegde antwoordbrief.

    Besluit

    De agendacommissie verzoeken korte bespreking van dit onderwerp in te plannen.

  47. 4.4.e

    Mevrouw Van der Louw van de raadsfractie van het CDA heeft vragen gesteld over de onderbouwing en gevolgen van het afstoten van het gemeentelijke steunpunt op het ITC terrein te Hazerswoude Dorp. De keuze van het college en gemeenteraad is nader toegelicht en er is geen aanleiding de reeds ingezette maatregel tot het sluiten van de ITC locatie te wijzigen.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40 vragen van mevrouw Van der Louw, namens de fractie van het CDA, te beantwoorden met bijgevoegde brief.

  48. 4.4.f

    De SP heeft op grond van artikel 40 Reglement van orde van de raad vragen gesteld over de gemeentelijke dienstverlening aan het gezin uit Alphen aan den Rijn dat gedupeerd is door de kinderopvangtoeslagenaffaire. Met bijgevoegde brief beantwoordt het college de gestelde vragen.

    Voorgesteld besluit

    De door de SP gestelde vragen over de gemeentelijke dienstverlening aan het gezin uit Alphen aan den Rijn dat gedupeerd is door de kinderopvangtoeslagenaffaire te beantwoorden via bijgevoegde antwoordbrief.

  49. 4.4.g

    De heer Blom van de Nieuw Elan fractie heeft vragen gesteld over het gebruik van het voormalig GGZ gebouw als woongebouw voor kamerverhuur.
    Het betreft de zorg over de brandveiligheid, de hygiëne en de staat van het onderhoud.
    Het college heeft de vragen schriftelijk beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    1. De artikel 40 vragen van de heer R. Blom, namens de Nieuw Elan fractie gesteld op 31 december 2020, te beantwoorden met bijgevoegde brief.

  50. 4.4.h

    De Christen Unie heeft vragen gesteld over burgervoogdij. Het college heeft deze vragen met een brief beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    Het college besluit de artikel 40 vragen (inzake burgervoogdij) te beantwoorden met bijgevoegde brief.

  51. 4.4.i

  52. 4.4.j

  53. 4.4.k

  54. 4.4.l

  55. 4.4.m

  56. 4.4.n

  57. 4.4.o

  58. 4.5

    Bijlagen

    Besluit

    4.5BB: Brief OSO woonbehoeften van ouderen, een tweede Driehoorne : betrekken bij informatiemarkt huisvestingsplan senioren/woonconferentie.


    Met de overige afdoeningsadviezen wordt ingestemd.

  59. 4.6
    Antwoordbrieven aan inwoners/organisaties
  60. 4.6.a

    Mevrouw Winkelaar heeft haar zorgen geuit over de zwaar getroffen horeca als gevolg van Covid19. Deze brief wordt beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    1. De brief aan de raad over de gevolgen van Covid-19 voor de horeca te beantwoorden
    met bijgevoegde brief.

  61. 4.6.b

  62. 4.6.e

  63. 4.7

    Geen.

  64. 5

    In het visieplan Stadshart en het Masterplan Groen-Blauw speelt vergroening een centrale rol ten behoeve van een vitale economie, gezonder inwoners en een klimaatbestendige stad. Vergaande vergroening vraagt op haar beurt om passend watermanagement, want zonder bewatering geen groen. Daarnaast neemt door klimaatverandering het risico op wateroverlast, watertekort en hittestress toe. Dit raakt de veiligheid en gezondheid van inwoners. Bovendien kan dit zowel voor de gemeente, als voor ondernemers en burgers tot flinke schade leiden. Niet alleen aan huizen, gebouwen en overige eigendommen, maar ook aan het ecosysteem.  Met het afvoeren en opslaan van water in de bodem, verkleint het risico op schade aan gebouwen en infrastructuur door wateroverlast en droogte, en is er altijd voldoende water voor bomen en planten. Die zorgen weer voor koeling - door schaduw en verdamping - waardoor het aangenamer is in de winkelstraten en andere delen van het Stadshart. Ondergrondse waterberging is een onmisbare en toekomstvaste schakel in het watermanagementsysteem voor het Stadshart. Om ook in droge en hete periodes voldoende water te hebben, beoogt de gemeente in het Stadshart twee ondergrondse waterbergingen te realiseren.

    Stemuitslag

    voor 97%
    tegen 3%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)
    tegen
    BeterAlphen (1)

    Voorgesteld besluit

    De raad te verzoeken om:

    1. In te stemmen met het voorbereiden van de realisatie van de ‘Ondergrondse waterberging vitaal stadshart’;
    2. In te stemmen met een co-financieringsbijdrage voor de voorlopig toegekende subsidie SBIR ad. € 612.000,- voor de uitvoering van de waterberging en distributiesysteem ten einde de subsidie ook definitief beschikt te krijgen en te behouden;
    3. Deze investeringen af te schrijven in 30 jaar en de structurele kapitaallasten (gemiddeld) € 28.000,- per jaar te dekken ten laste van het structurele begrotingsresultaat (saldo financiële ruimte) jaarschijf 2022 en verder.
    4. Nadrukkelijk in te zetten op subsidieonderzoek teneinde de kosten van het project zo veel mogelijk te verlagen;
    5. Op basis van voornoemd projectplan met businesscase te zijner tijd een definitief besluit te nemen over de uitvoering van het pilotproject;
    6. Het besluit voor co-financiering uiterlijk voor 31 januari 2021 voor te leggen aan de gemeenteraad ter besluitvorming ten einde de subsidie SBIR ad € 500.000,- te behouden.

    Besluit

    Het aldus geamendeerde raadsvoorstel wordt aangenomen met stemmen tegen van BA.

  65. 5.a

    Stemuitslag

    voor 97%
    tegen 3%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)
    tegen
    BeterAlphen (1)

    Besluit

    Het amendement wordt aangenomen met stemmen tegen van fractie BA.

  66. 6

    Ten behoeve van het instellen van een Bestemmingsreserve Verevening Sociale woningbouw – hierna Vereveningsfonds – door de gemeenteraad, dient de juridische grondslag te liggen in de structuurvisies van de gemeente Alphen aan den Rijn, te weten De stad van Morgen, Integrale structuurvisie Greenport Boskoop en de samengestelde structuurvisie van Rijnwoude. Met de Uitvoeringsparagraaf woningbouw wordt de juridische grondslag gewaarborgd.
    De vigerende structuurvisies worden met de Structuurvisie Uitvoeringsparagraaf woningbouw aangevuld. Deze zijn voor een periode van zes weken ter inzage gelegd en er zijn geen reacties ingediend.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    De raad verzoeken een Bestemmingsreserve Verevening Sociale Woningbouw in te stellen en
    het ontwerp van de Structuurvisie Uitvoeringsparagraaf Woningbouw, met
    identificatienummer NL.IMRO.0484.SVuitparwoningbouw-ON01, vast te stellen.

    Besluit

    De raad besluit de Structuurvisie Uitvoeringsparagraaf Woningbouw vast te stellen en
    het Vereveningsfonds in te stellen door middel van het openen van een reserve Vereveningsfonds Sociale woningbouw.

  67. 7

    Aan de Zuideinde 32-34 in Aarlanderveen is een voormalig agrarisch bedrijf gevestigd, met een
    bijbehorende woonboerderij en een zomerhuis. Het bedrijfsmatig agrarisch gebruik is al een
    aantal jaren beëindigd, de schuren zijn verouderd en voor een doelmatige bedrijfsvoering niet
    meer te gebruiken. Bovendien is door de ligging nabij een Natura-2000 gebied een volwaardig
    veehouderijbedrijf niet meer mogelijk.
    De woonboerderij is voor wonen gesplitst, waarvoor in januari 2019 een tijdelijke vergunning is
    verleend en in het zomerhuis wordt eveneens gewoond. Met voorliggend bestemmingsplan zal de
    voormalige agrarische bestemming op de plankaart worden gewijzigd naar een woonbestemming.
    De agrarische opstallen en bijbehorende verharding zullen worden verwijderd. Ter compensatie
    wordt met voorliggend bestemmingsplan op het oostelijke perceel een woonbestemming en
    bouwvlak toegevoegd voor de bouw van een extra woning. Eveneens wordt het bouwvlak van het
    huidige zomerhuis een stukje naar het westen verplaatst zodat deze in de toekomst daar
    herbouwd kan worden.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen:
    1 Het bestemmingsplan ‘Zuideinde 32-34, Aarlanderveen’ met identificatienummer
    NL.IMRO.0484.AVzuideinde3234-VA01, met bijbehorende bestanden digitaal en analoog vast te stellen
    in overeenstemming met het ter inzage gelegde ontwerp, waarbij gebruik is gemaakt van de
    ondergrond 0_NL.IMRO.0484.AVzuideinde3234-VA01.dxf;
    2 Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, lid 2 onder a van de Wet ruimtelijke
    ordening omdat de kosten anderszins verzekerd zijn.

    Besluit

    De raad besluit het bestemmingsplan Zuideinde 32-34 Aarlanderveen unaniem vast te stellen.

  68. 8

    Voor het terrein van de voormalige Rijks Middelbare Tuinbouwschool (RMTS) in het verlengde van de Azalealaan te Boskoop heeft de eigenaar het woningbouwplan 'Koopse Glorie' ontwikkeld. In het gebied komen maximaal 68 woningen. Op basis van een wijzigingsbevoegdheid in het geldende bestemmingsplan ‘Boskoop - Dorp’ is een ontwikkeling tot maximaal 100 woningen in het gebied mogelijk. Er is echter voor gekozen om voor de ontwikkeling een nieuw bestemmingsplan op te stellen, ‘Koopse Glorie, Boskoop’, zodat maatwerk kan worden geleverd.
    Bij het bestemmingsplan is als toetsingskader voor welstand een beeldkwaliteitsplan opgesteld.Het ontwerpbestemmingsplan en ontwerpbeeldkwaliteitsplan hebben gelijktijdig ter inzage gelegen. Hierop zijn drie zienswijzen ingediend. Een aantal zienswijzen leidt tot aanpassing van het plan en er is een aantal ambtshalve wijzigingen. Het voorstel is om zowel het bestemmingsplan als het beeldkwaliteitsplan (gewijzigd) vast te stellen.

    Besluit

    Vervallen.

  69. 9

    De gemeente beschrijft in het verkeersveiligheidsbeleidsplan aan welke zaken tijdens de looptijd van het plan (2021-2026) aandacht wordt besteed om de verkeersveiligheid in de gemeente te bevorderen. Het vorige beleidsplan is geëvalueerd, er is een analyse gedaan van de ongevallen in de afgelopen jaren en er is bij partners als VVN, fietsersbond en gebiedsadviseurs opgehaald welke locaties als onveilig worden ervaren. Verder is het nieuwe beleidsplan opgesteld aan de hand van de thema’s uit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) van de Rijksoverheid. Alphen aan den Rijn gaat de komende jaren werken aan de volgende speerpunten:
    • Een strategie om het stijgend aantal verkeersslachtoffers tegen te gaan, met bijzondere aandacht voor het grote aandeel jongeren, fietsers en bromfietsers in de ongevallenstatistieken, door lokaal invulling te geven aan het SPV 2030;
    • Een aanpak Grijze wegen;
    • Een uitvoeringsagenda voor de verkeersveiligheidsknelpunten voor de fiets;
    • Een educatieplan;
    • Een concrete aanpak voor het knelpunt N209 – Heerewegh.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    het Verkeersveiligheidsplan Alphen aan den Rijn 2021-2026 met de volgende speerpunten waaraan gewerkt wordt in de komende jaren vast te stellen (waarbij prioriteit wordt gegeven aan de thema’s 1, 3 en 5):
    1 het opstellen van een strategie om het stijgend aantal verkeersslachtoffers tegen te gaan, met bijzondere aandacht voor het grote aandeel jongeren, fietsers en bromfietsers in de ongevallenstatistieken;
    2 het opstellen van een concrete aanpak voor het knelpunt N209 – Heerewegh;
    3 het opstellen van een uitvoeringsagenda voor de verkeersveiligheidsknelpunten voor de fiets;
    4 het alsnog opstellen van een educatieplan ten behoeve van het structureren en beleidsmatig borgen van campagnes, verkeerseducatie, de aanpak van schoollocaties en het contact met de scholen en het borgen van betrokkenheid vanuit de gemeente in die gevallen dat zij niet zelf als projectverantwoordelijke in verkeersveiligheidsprojecten optreedt;
    5 het integraal opnemen van de aanpak Grijze wegen.
    6 naast deze onderwerpen op basis van de bevindingen van het bestaande verkeersveiligheids-plan, in het nieuwe plan ook te laten beschrijven hoe Alphen aan den Rijn invulling geeft aan een risico gestuurde aanpak volgens de negen thema’s van het Strategisch plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV2030).

    Besluit

    De raad besluit het Verkeersveiligheidsplan Alphen aan den Rijn 2021-2026 met de daarin opgenomen speerpunten waaraan gewerkt wordt in de komende jaren unaniem vast te stellen (waarbij prioriteit wordt gegeven aan de thema’s 1, 3 en 5).

  70. 10

    Het college vraagt de raad akkoord te gaan met het aanpassen van de Gemeenschappelijke
    regeling (GR) Schadevergoedingsschap HSL-Zuid, A16 en A4. Door de aanpassing wordt de
    werkingsduur van de regeling met 5 jaar verlengd tot 1 januari 2026.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de wijziging van de Gemeenschappelijke regeling
    Schadevergoedingsschap HSL-zuid, A16 en A4.
    2. De raad te vragen akkoord te gaan met de wijziging van de Gemeenschappelijke regeling
    Schadevergoedingsschap HSL-zuid, A16 en A4 te wijzigen conform het bijgevoegde
    concept-voorstel voor het Besluit van de minister van Infrastructuur en Waterstaat
    (bijlage 1).

    Besluit

    De raad besluit in te stemmen met het collegevoornemen de wijziging van de Gemeenschappelijke regeling Schadevergoedingsschap HSL-zuid, A16 en A4 vast te stellen.

  71. 11

    Gemeente Alphen aan den Rijn is aan de slag met het eerste wijkuitvoeringsplan duurzame wijkwarmte in een deel van de Planetenbuurt. Samen met stakeholders is onderzocht of het haalbaar is om warmte uit oppervlaktewater, zoals de Oude Rijn, te gebruiken voor het collectief verwarmen van bestaande bouw in een deel van de Planetenbuurt. Woningcorporatie Woonforte en Alrijne Zorggroep met het ziekenhuis en verpleeghuis Oudshoorn ondertekenen samen met de gemeente een samenwerkingsovereenkomst voor de doorontwikkeling van het project.

    Stemuitslag

    voor 97%
    tegen 3%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)
    tegen
    BeterAlphen (1)

    Voorgesteld besluit

    Voor het wijkuitvoeringsplan duurzame warmte Planetenbuurt:
    1. de samenwerkingsovereenkomst duurzame warmte Planetenbuurt met de Stakeholders aan te gaan;
    2. de portefeuillehouder duurzaamheid te machtigen deze samenwerkingsovereenkomst namens het College te ondertekenen;
    3. de Raad voor te stellen om €100.000,- uit de reserve Duurzaamheid te onttrekken, bestemd als risicodekking voor het warmtebedrijf in de ontwikkelfase;
    4. na akkoord van de raad op beslispunt 3 de aanbesteding te starten om een warmtebedrijf te selecteren waarmee een ontwikkelovereenkomst wordt gesloten en waaraan, na een geslaagde ontwikkelfase, een concessie wordt verleend om het warmtenet te exploiteren.

    Besluit

    De raad besluit met de stemmen van BA tegen het gevraagde budget budget van € 100.000,- beschikbaar stellen als risicodekking voor het warmtebedrijf in de ontwikkelfase.

  72. 12

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)

    Besluit

    De raad besluit unaniem de Verordeningen Auditcommissie Alphen aan den Rijn 2021 en de Verordening evaluatiegesprekken burgemeester en raad 2021 vast te stellen.

  73. 13.a

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)
  74. 13.b

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    BeterAlphen (1), CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RGL (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)