- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- J.W.E. Spies
- Toelichting
-
Mededelingen voor raadsleden:
Vragen voor agendapunt 3 kunt u tot 12.00 uur op de dag van de vergadering indienen bij de griffie.
Stemverklaringen over hamerstukken kunt u aanmelden bij de griffie. - Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1
Besluit
Wijziging agenda:
- De voorzitter doet het ordevoorstel om twee moties Vreemd (Verkeersmaatregelen Hazerswoude-Dorp en Dekking extra investering kruispunt Hazerswoude-Dorp) te betrekken bij de bespreking van agendapunt 5. De raad is hiermee akkoord.
- Het ordevoorstel van de heer Straver, voor het schrappen van agendapunt 14 over doordecentralisatie maatschappelijke zorg, wordt afgewezen (met 14 stemmen voor van fracties PvdA, CU, SP, VVD, D66). Dit agendapunt blijft als hamerstuk op de agenda staan.
De agenda wordt voor het overige ongewijzigd vastgesteld.
00:02:55 - 00:06:24 - Liesbeth Spies00:06:24 - 00:07:08 - Ernst Jan Straver00:07:08 - 00:07:17 - Liesbeth Spies00:07:17 - 00:07:52 - José Huls00:07:52 - 00:08:00 - Liesbeth Spies00:08:00 - 00:08:07 - Marjon Verkleij-Lemmers00:08:07 - 00:08:20 - Caroline Blom-de Ruiter00:08:20 - 00:08:26 - Liesbeth Spies00:08:26 - 00:08:45 - Iris van de Kolk00:08:45 - 00:08:49 - Liesbeth Spies00:08:49 - 00:08:54 - Anouk Noordermeer00:08:54 - 00:09:13 - Anouk Noordermeer00:09:13 - 00:09:35 - Marjon Verkleij-Lemmers00:09:35 - 00:09:41 - Maurits de Vries00:09:41 - 00:09:48 - André de Jeu00:09:48 - 00:10:00 - Liesbeth Spies00:10:00 - 00:10:06 - Ernst Jan Straver00:10:06 - 00:11:47 - Liesbeth Spies -
1.a
Bijlagen
Besluit
De raad besluit de heer F.J.P. Teule toe te laten als raadslid voor GroenLinks. De heer Teule legt de belofte af.
00:10:13 - 00:11:47 - Liesbeth Spies00:11:47 - 00:12:40 - René Driesen00:12:40 - 00:17:22 - Liesbeth Spies -
2
Bijlagen
Besluit
De heer Van Gool merkt het volgende op:
In het verslag staat bij agendapunt 6: “De heer van Gool zal het amendement steunen, omdat een vinger aan de pols gehouden moet worden met betrekking tot cultuurverandering.” Het CDA heeft echter niet met het amendement meegestemd, de stemverklaring was: “Wat het CDA betreft zullen wij instemmen met het participatiekader, maar houden wel een vinger aan de pols met betrekking tot de cultuurverandering die dit met zich mee zal moeten brengen.”
De besluitenlijst wordt conform aangepast en vastgesteld.00:16:40 - 00:17:22 - Liesbeth Spies -
2.a
Bijlagen
00:17:06 - 00:17:22 - Liesbeth Spies -
300:17:11 - 00:17:22 - Liesbeth Spies00:17:22 - 00:18:27 - Jeroen van Gool00:18:27 - 00:18:37 - Liesbeth Spies00:18:37 - 00:21:46 - Han de Jager00:21:46 - 00:21:56 - Liesbeth Spies00:21:56 - 00:23:36 - Gert van den Ham00:23:36 - 00:23:41 - Liesbeth Spies00:23:41 - 00:26:05 - Gerard van As00:26:05 - 00:26:22 - Gert van den Ham00:26:22 - 00:26:24 - Gerard van As00:26:24 - 00:26:41 - Liesbeth Spies00:26:41 - 00:27:50 - Henk Goes00:27:50 - 00:30:37 - Kees van Velzen00:30:37 - 00:31:05 - Henk Goes00:31:05 - 00:32:13 - Kees van Velzen00:32:13 - 00:32:21 - Henk Goes00:32:21 - 00:32:42 - Kees van Velzen00:32:42 - 00:32:49 - Liesbeth Spies00:32:49 - 00:33:54 - Henk Goes00:33:54 - 00:33:58 - Liesbeth Spies00:33:58 - 00:35:43 - Gerard van As00:35:43 - 00:35:49 - Henk Goes00:35:49 - 00:36:18 - Gerard van As00:36:18 - 00:36:20 - Henk Goes00:36:20 - 00:36:32 - Liesbeth Spies00:36:32 - 00:37:49 - Hans van Kuijk00:37:49 - 00:37:53 - Liesbeth Spies00:37:53 - 00:39:40 - Gert-Jan Schotanus00:39:40 - 00:39:42 - Liesbeth Spies00:39:42 - 00:39:46 - Hans van Kuijk00:39:46 - 00:39:52 - Hans van Kuijk00:39:52 - 00:39:56 - Gert-Jan Schotanus00:39:56 - 00:40:01 - Hans van Kuijk00:40:01 - 00:40:17 - Hans van Kuijk00:40:17 - 00:40:43 - Gert-Jan Schotanus00:40:43 - 00:41:02 - Hans van Kuijk00:41:02 - 00:41:16 - Liesbeth Spies00:41:16 - 00:42:23 - Hans van Kuijk00:42:23 - 00:45:23 - Kees van Velzen00:45:23 - 00:45:33 - Liesbeth Spies00:45:33 - 00:46:12 - José Huls00:46:12 - 00:50:04 - Liesbeth Spies
-
4
Op de inhoud van de op deze lijst staande mededelingen en brieven wordt niet ingegaan tijdens de raadsvergadering. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de afdoeningsadviezen.
Bijlagen
00:49:22 - 00:50:04 - Liesbeth Spies -
4.1Mededelingen en brieven van het college
-
4.1.a
De Vrienden van het Kroonjuweel Aarlanderveen reageert op het door de gemeente gepubliceerde participatieverslag plan Noordeinde 50.
Voorgesteld wordt om bijgevoegd memo te verzenden aan de raad.Bijlagen
00:50:56 - 00:51:05 - Liesbeth Spies -
4.1.b
Het gemeentebestuur van Alphen aan den Rijn heeft een steunfonds Covid-19 opgericht om lokale sociaal maatschappelijke organisaties te helpen om continuïteitsproblemen op te lossen die zij redelijkerwijs niet zelf kunnen opvangen. Deze aanvragen worden getoetst aan de Algemene subsidieverordening Gemeente Alphen aan den Rijn 2020 en de Nadere regels behorend bij het Steunfonds. Het college besluit over de vierde tranche aanvragen in het kader van dit steunfonds 2021. Het college stelt ook een definitieve subsidie vast voor een aantal aanvragen die in 2020 zijn gedaan en nu zijn verantwoord.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De in Bijlage 1 genoemde organisaties een voorlopige, eenmalige subsidie te verlenen met een totaalbedrag van € 8.300,- (tranche 4).
- De in bijlage 2 genoemde organisaties een definitieve subsidie Steunfonds 2020/2021 te verlenen op basis van de verantwoording 2020/2021. -
4.1.c
Het veenweidegebied staat voor veel uitdagingen: klimaatverandering en CO2-emissies, stikstofuitstoot, waterkwaliteit- en -kwantiteitsproblemen, bodemdaling, biodiversiteitsherstel, en verduurzaming en toekomstperspectief in de agrarische sector. Zodoende zijn op regionaal, provinciaal en gemeentelijk niveau verschillende processen gaande. Daarin worden deze uitdagingen geadresseerd en maatregelen geïdentificeerd. Gemeente Alphen aan den Rijn is nauw betrokken bij deze processen. Met deze brief informeert het college de gemeenteraad over de stand van zaken.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De gemeenteraad met bijgevoegde brief informeren over de stand van zaken aangaande de lopende processen in het veenweidegebied van gemeente Alphen aan den Rijn.
-
4.1.d
De gemeente heeft in 2016 nadere regels vastgesteld voor het hebben van een terras. In de APV wordt hiernaar verwezen. Voldoe je niet aan de nadere regels voor het hebben van een terras dan kan je hiervoor een terrasvergunning aanvragen. In deze nadere regels is een gebied aangewezen in het centrum van de kern Alphen aan den Rijn (aangewezen gebied) waar terrassen tussen 1 april en 1 oktober open mogen blijven tot 00:30 uur. Buiten dit aangewezen gebied mogen de terrassen openblijven tot 23:00 uur. Dit aangewezen gebied is destijds tot stand gekomen vanwege het voornamelijk dominerende horeca karakter in dit gebied. Vanwege een motie van GroenLinks en Nieuw Elan in de gemeenteraad van december 2020 en de maatschappelijke effecten van Covid19 draait er op dit moment (tot 1 oktober 2021) in onze gemeente een pilot verruimde openingstijden van terrassen. Vanwege de maatregelen rondom Covid19 zijn de terrassen maar voor een paar dagen volledig opengegaan. Na overleg met de horecaondernemers, de klankbordgroep (in deze groep zitten; omwonenden, Koninklijke Horeca Nederland, Omgevingsdienst en politie) en het lezen van de tussentijdse evaluatie kan er op dit moment niet worden gesproken van een representatieve pilot waar conclusies aan verbonden kunnen worden. Daarom gaat deze pilot in het terrasseizoen 2022 gecontinueerd worden.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- instemmen met het verlengen van de pilot verruimde openingstijden terrassen in de gehele gemeente Alphen aan den Rijn van 1 april 2022 tot oktober 2022;
-instemmen met bijgaande brief aan de gemeenteraad over de verlenging van de pilot verruimde openingstijden terrassen;
-kennis te nemen van de tussentijdse evaluatie over de pilot gelijktrekken terrastijden welke is opgesteld door het bureau Awareness;
-brief over de verlenging van de pilot gelijktrekken terrastijden ter informatie sturen naar de gemeenteraad;
- Het uitvoeringsbesluit ‘Nadere regels voor het hebben van een terras 2021’ op grond van artikel 2:28a en 2:29 APV vaststellen (bevoegdheid burgemeester);
- instemmen met het verlengen van de verleende vergunningen voor tijdelijke uitbreiding terrassen (vanwege Covid19) tot 1 december 2021, dit betekent dat op
de tijdelijke uitbreiding terrassen met een verleende vergunning ook alcohol geschonken mag worden tot 1 december 2021. -
4.1.e
Het college van burgemeester en wethouders informeert de gemeenteraad per brief over vier onderzoeken die zijn gedaan. Dit betreft achtereenvolgens:
Onderzoek financieel beheermodel Openbare ruimte;
Onderzoek Vastgoed door Republiq;(niet openbaar)
Onderzoek door Berenschot naar het cultuuraanbod binnen onze bibliotheekvoorziening;
Onderzoek door Berenschot (benchmark) naar de relatieve inzet van personeel binnen de verschillende taakvelden.
De vier eindrapportages zijn als bijlagen bij de raadsbrief gevoegd. Daarnaast zijn ter informatie tevens de uitkomsten toegevoegd van de Personeelsmonitor Gemeenten 2020 en van de opgave Gemeente in Regie.
De gemeenteraad wordt met de brief geïnformeerd over de integrale uitkomsten van de vier onderzoeken. Daarnaast wordt het vervolgproces toegelicht.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Bijgevoegde raadsbrief vast te stellen en aan de gemeenteraad te
verzenden.Besluit
Er is steun voor het verzoek van de heer Straver (PvdA) om dit te bespreken in commissieverband. In de eerste agendacommissie na de begrotingsbehandeling wordt hiervoor een datum gezocht.
00:49:26 - 00:50:04 - Liesbeth Spies00:50:04 - 00:50:30 - Ernst Jan Straver00:50:30 - 00:51:05 - Liesbeth Spies -
4.1.f
Bijlagen
Besluit
Er is steun voor het verzoek van mevrouw Noordermeer (VVD) voor bespreking in commissieverband. De agendacommissie gaat hiervoor een datum inplannen.
00:50:58 - 00:51:05 - Liesbeth Spies00:51:05 - 00:51:38 - Anouk Noordermeer00:51:38 - 00:51:51 - Liesbeth Spies00:51:51 - 00:51:52 - Anouk Noordermeer00:51:52 - 00:51:59 - Liesbeth Spies00:51:59 - 00:52:14 - Anouk Noordermeer00:52:14 - 00:52:30 - Liesbeth Spies00:52:30 - 00:52:56 - Anouk Noordermeer00:52:56 - 00:53:01 - Liesbeth Spies00:53:01 - 00:53:34 - Anouk Noordermeer00:53:34 - 00:54:01 - André de Jeu00:54:01 - 00:54:45 - Liesbeth Spies00:54:45 - 00:55:07 - Anouk Noordermeer00:55:07 - 00:55:13 - Liesbeth Spies00:55:13 - 00:55:16 - Gert van den Ham00:55:16 - 00:55:42 - Gert van den Ham00:55:42 - 00:56:11 - Liesbeth Spies00:56:11 - 00:56:17 - André de Jeu00:56:17 - 00:56:32 - Liesbeth Spies00:56:32 - 00:56:54 - André de Jeu00:56:54 - 00:56:55 - André de Jeu00:56:55 - 00:57:20 - Liesbeth Spies -
4.1.g
Op 1 april 2020 zijn de gronden en opstallen van de Stichting Alphense Tennispark (SAT) aangekocht door de gemeente. Voor de herontwikkeling van het gehele complex zijn een schetsontwerp en een kavelpaspoort met stedenbouwkundige uitgangspunten opgesteld.
Op de informatiemarkt van 11 maart jl. heeft de raad kennis genomen van het plan met de toezegging dat de raad op de hoogte wordt gehouden van de voortgang en het participatietraject met omwonenden en belanghebbenden.
Het zorgvuldig doorlopen participatietraject heeft geleid tot een ontwerpwijziging. In de raadsinformatiebrief wordt duidelijk toegelicht hoe de wijziging tot stand is gekomen en wat het gevolg is voor de verdere projectontwikkeling.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De gemeenteraad kennis te laten nemen van de ontwerpwijziging 'Herontwikkeling locatie Nieuwe Sloot' via een raadsinformatiebrief.
-
4.1.h
De burgemeester heeft de bevoegdheid om woningen en lokalen te sluiten als daar een handelshoeveelheid soft- of harddrugs wordt aangetroffen. In de “Beleidsregels artikel 13b Opiumwet Alphen aan den Rijn 2021” is vastgelegd hoe van deze bevoegdheid gebruik wordt gemaakt.
In 2020 is de Opiumwet aangepast en zijn ook zogenaamde voorbereidingshandelingen strafbaar gesteld. Daarom moeten de beleidsregels uit 2014 aangepast worden.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Beleidsregels artikel 13b Opiumwet Alphen aan den Rijn 2021 vast te stellen;
2. De Beleidsregels artikel 13b Opiumwet Alphen aan den Rijn 2014 in te trekken. -
4.1.i
Burgemeester en wethouders hebben de Nadere regels tijdelijk wonen 2021 vastgesteld. Op hoofdlijnen blijven deze regels gelijk aan de huidige regels, zoals verwoord in de Nadere regels tijdelijk wonen 2019, na 1e wijziging; er wordt nog steeds een onderscheid gemaakt tussen kleine
vormen, grote vormen en huisvesting bij agrarische bedrijven. De aanpassing heeft betrekking op de grens gemaakt tussen kleine vormen en grote vormen. Die wordt gewijzigd naar 2 (i.p.v. 4) personen bij een hoofdhuishouden. Daarnaast zijn enkele technische aanpassingen, geen
beleidsmatige wijzigingen, verricht voor een betere uitvoering en handhaving van de regels.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Nadere regels tijdelijk wonen 2021 vast te stellen;
2. De onder punt 1 genoemde nadere regels in werking te laten treden de dag na bekendmaking op de gemeentepagina en de daarvoor bestemde media.
3. De Nadere regels tijdelijk wonen 2019, na 1e wijziging in te trekken.Besluit
Er is geen steun voor het verzoek van de heer Vlieland (VVD) om dit besluit in een commissievergadering te bespreken.
00:57:14 - 00:57:20 - Liesbeth Spies00:57:20 - 00:57:59 - Raymond Vlieland00:57:59 - 00:58:25 - Liesbeth Spies -
4.1.j
Subsidies in Alphen worden verworven via het subsidieloket in samenwerking met de subsidioloog duurzaamheid. Het Subsidieloket adviseert en ondersteunt sinds 2016 de gemeentelijke organisatie op het gebied van inkomende subsidies, de subsidioloog ondersteunt sinds juni 2019. De voortgangsrapportage inkomende subsidies 2020 geeft een overzicht van de resultaten van het loket, inclusief duurzaamheidssubsidies.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Kennis nemen van de Voortgangsrapportage Inkomende Subsidies 2020
2. De raad te informeren over de resultaten van het subsidieloket door middel van bijgevoegde raadsbrief -
4.1.k
In opdracht van de gemeente Alphen aan den Rijn is het project Maximabrug uitgevoerd. In de landhoofden van deze brug is thermisch gereinigde grond toegepast (nader te noemen TGG). Uit onderzoeken van Rijkswaterstaat is gebleken dat het toegepaste TGG in diverse projecten in Nederland verontreinigd is. De gemeente heeft van de zelfde leverancier als Rijkswaterstaat TGG afgenomen. Op grond van de in de Wet bodembescherming genoemde zorgplicht heeft de Omgevingsdienst Midden- Holland, in opdracht van de gemeente Alphen aan den Rijn, een inventariserend onderzoek laten uitvoeren door ingenieursbureau TAUW. TAUW heeft eind juli de onderzoeksrapportage van het inventariserend onderzoek opgeleverd. 17 september 2021 ontvingen we een definitieve memo van de ODMH op het uitgevoerde inventariserend onderzoek.
Op basis van het uitgevoerde onderzoek kan samenvattend worden gesteld:
• Dat de TGG op enkele plekken is teruggevonden waar het niet direct verwacht werd en/of toegepast had mogen worden. Dit betreft aan de noordzijde ter plaatse van het fietspad en de paardenwei, en aan de zuidzijde buiten het talud aan de oostkant;
• De samenstelling van de TGG voldoet indicatief bij 2 van de 5 onderzochte mengmonsters niet;
• In 6 van de 8 uitloogproeven is een overschrijding van de maximale emissiewaarden met antimoon aangetoond. In nabijgelegen grond en het grondwater zijn plaatselijk verhogingen (kleiner dan de interventiewaarde) met antimoon gemeten. In enkele monsters zijn verhoogde emissiewaarden voor fluoride (niet genormeerd) aangetoond.
• De TGG heeft de omgeving beperkt beïnvloed: de grond onder TGG (beperkte waarnemingen) is licht verontreinigd, het grondwater plaatselijk sterk maar voornamelijk lichte verontreinigingen en het oppervlaktewater is niet beïnvloed;
• De aanwezige leeflaag voldoet aan de gewenste dikte en kwaliteit;
• Nader onderzoek is nodig om het gebied waar de TGG is toegepast af te perken en de kwaliteit van de toegepaste TGG in het toepassingsgebied meer gedetailleerd in beeld te krijgen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Kennis te nemen van de inhoud van het onderzoeksrapport van Tauw;
2. Een projectbudget beschikbaar te stellen ad. € 150.000,- voor nader onderzoek grond Maximabrug en dit te dekken door het bestaande projectbudget en de dekking (reserve) Sanering Langeroode te verlagen;
3. Deze financiële gevolgen in de begroting te verwerken middels een verzamelbegroting-wijziging bij de Najaarsnota 2021;
4. De gemeenteraad te informeren via de lijst mededelingen;
5. Het onderzoeksrapport te agenderen voor de raadscommissie bodem;
6. De aanwonenden schriftelijk te informeren;
7. Het onderzoeksrapport vrij te geven voor derden;
8. De Omgevingsdienst Midden-Holland opdracht te verlenen tot het uitvoeren van een nader onderzoek.Besluit
Er is steun voor het verzoek van de heer Straver (PvdA) om dit in commissieverband (niet zijnde de commissie bodemsanering) te bespreken. Dit wordt ingepland via de agendacommissie.
00:58:15 - 00:58:25 - Liesbeth Spies00:58:25 - 00:58:40 - Ernst Jan Straver00:58:40 - 00:58:42 - Liesbeth Spies00:58:42 - 00:58:46 - Ernst Jan Straver00:58:46 - 00:58:51 - Liesbeth Spies00:58:51 - 00:59:57 - Liesbeth Spies -
4.1.l
In de Agenda Toegankelijk Alphen aan den Rijn zijn alle actiepunten opgenomen waarmee we als gemeente willen bevorderen dat inwoners met een beperking zo normaal mogelijk mee kunnen doen. De agenda is in oktober 2020 vastgesteld door het college. Nu we één jaar verder zijn, informeert het college de raad graag over de stand van zaken op de verschillende actiepunten.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Met bijgevoegde raadsbrief de gemeenteraad informeren over de stand van zaken van de Agenda Toegankelijk Alphen aan den Rijn.
-
4.1.m
Via de bijgevoegde raadsbrief wordt de gemeenteraad geïnformeerd over de verbouwing, de opening én de op handen zijnde aanbesteding van de exploitatie van het pand Castellum.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Instemmen met het versturen van de bijgaande raadsbrief.
OPENING THEATER CASTELLUM zondag 9 januari
-
4.1.n
Ter informatie. Er heeft een artikel over de rituitval op de Treindienst Alphen aan den Rijn – Gouda (TAG) in het AD gestaan. Diverse reizigers ervaren een hoge mate van rituitval in de afgelopen vier maanden. In het artikel wordt de suggestie gewekt dat de provincie zich ook veel zorgen maakt over de dienstuitvoering van de spoorlijn. In bijgaande brief aan de Statenleden wordt een toelichting op deze zorgen gegeven ten opzichte van de daadwerkelijke situatie van de spoorlijn. Geadviseerd wordt de brief ter kennisname naar de raad te sturen.
Bijlagen
-
4.1.o
Op 30 augustus 2021 heeft het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat de tweede kamer geïnformeerd over de beëindiging van de steunmaatregelen. Per 1 oktober 2021 vervallen de generieke steunpakketten voor de Coronacrisis. Het kabinet zag met deze steunpakketten toe op het opvangen van de tijdelijke klap voor bedrijven, ondernemers en werkenden als gevolg van de coronacrisis.
Middels deze brief informeert het college de gemeenteraad, op verzoek van wethouder De Jager, over de gevolgen van dit besluit voor de Gemeente Alphen aan den Rijn.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De gemeenteraad middels een brief informeren over de effecten van de stopzetting van de corona steunpakketten voor de gemeente Alphen aan den Rijn.
-
4.2Collegebesluiten ter inzage gelegd (geen)
-
4.3Collegebesluiten betrekken bij financiële producten
-
4.3.a
Op 1 juli 2021 is de Subsidieregeling Preventie van start gegaan. Eén van de onderdelen van deze subsidieregeling is het flexibel budget dat direct verbonden is aan de Preventieagenda.
De coronapandemie heeft grote gevolgen voor alle inwoners van onze gemeente, zowel op het mentale als fysieke welbevinden. De partijen binnen de bundel Preventie hebben extra opdrachten gekregen om extra in te zetten op jeugd en jongeren en kwetsbare inwoners en senioren. Daarnaast hebben zij een belangrijke rol bij het Nationaal Programma Onderwijs. De extra middelen die hiervoor beschikbaar zijn gesteld hebben het reguliere aanbod extra verstevigd, maar er zijn ook nieuwe initiatieven ontstaan. Zo zijn er nieuwe samenwerkingen ontstaan met onder andere het voorveld zoals het onderwijs, huisartsen, vrijwilligersorganisaties en verenigingen.
De extra middelen zijn beschikbaar gesteld vanaf de tweede helft van 2021. Gevraagd wordt om de middelen die in 2021 niet zijn ingezet, te reserveren voor 2022 zodat de nieuwe initiatieven en de extra inzet in 2022 gecontinueerd kunnen worden, met als opdracht om succesvolle activiteiten te borgen binnen het reguliere aanbod.
Preventie kent naast reguliere middelen en coronamiddelen ook Versnellingsmiddelen. Deze middelen zijn door alle extra inzet in het kader van corona niet allemaal in 2021 besteed. Daarnaast is er een verzoek om deze middelen te temporiseren, zodat ze juist als de bundel Ondersteuning van start gaat (1 januari 2022) meer gericht op de transformatie ingezet kunnen worden.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Instemmen met het temporiseren van de Versnellingsmiddelen Preventie over de jaren 2021 – 2024 conform de verdeling zoals opgenomen onder het onderdeel financiën;
- Instemmen met een gedeelte van de resterende extra coronamiddelen, inclusief de resterende middelen van Kansrijke start en het flexibel budget van Preventie over te hevelen naar 2022, middels de reserve jaar overschrijdende budgetten voor een bedrag van € 324.000;
- De financiële gevolgen voor de begroting 2021 verwerken in de Najaarsnota 2021 in de jaarschijven 2021 en verder;
- De notitie ter kennisname aanbieden aan de raad.
-
4.3.b
Het incidentele budget voor de dorps- en buurthuizen, waaruit de fysieke aanpassingen worden gefinancierd, raakt uitgeput. Door de verhoging van de prijzen en (onderhouds) tegenvallers is het hiervoor beschikbaar gestelde onderhoudsbudget sneller uitgeput dan verwacht. Er zijn nog twee
accommodaties waar aanvullende aanpassingen aan moeten worden gedaan. Dit betreft het wijkcentrum Zeeheldenbuurt en Kerk en Zanen.
Bij de structurele middelen is een eenmalige onderbesteding die ontstaat doordat er in het overgangsjaar nog niet volledig kon worden opgestart met de werkzaamheden. Voorgesteld wordt € 100.000,- incidenteel te onttrekken aan de exploitatiebudgetten “Samenkracht en burgerparticipatie” en deze te storten in een reserve ten gunste van de aanpassingen aan twee wijkcentra.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Een bedrag van € 100.000 ,- incidenteel te onttrekken aan de exploitatiebudgetten uit taakveld 6.1 “Samenkracht en burgerparticipatie” en deze te storten in de reserve “Vastgoed Welzijnsaccommodaties”.
2. De financiële gevolgen van deze mutatie te verwerken bij de Najaarsnota 2021. -
4.3.c
In vervolg op de vorig jaar aangevraagde Specifieke Uitkering (IJs-) en Zwembaden bestaat nu voor het eerste en tweede kwartaal 2021 de mogelijkheid om bij het ministerie van VWS compensatie te vragen voor exploitatie tekorten als gevolg van de maatregelen ter bestrijding van de verdere verspreiding van COVID-19. Belangrijkste voorwaarden hierbij zijn dat wordt aangetoond dat er sprake is van een exploitatie tekort en dat de Gemeente Alphen aan den Rijn een besluit heeft genomen om het exploitatietekort te daadwerkelijk te vergoeden. Middels de aanvraag bij het Rijk wordt de gemeente vervolgens weer gecompenseerd.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De Thermen II compenseren voor het in het eerste en tweede kwartaal 2021 ontstane exploitatie tekort ad. € 180.226,- als gevolg van de maatregelen ter bestrijding van de verdere verspreiding van COVID-19;
- Deze compensatie ad. € 180.226,- conform de subsidie voorwaarden van de SPUK-IJZ regeling, te declareren bij het ministerie van VWS;
- Vooruitlopend op het definitief beschikbaar komen van de Rijkssubsidie het compensatie bedrag uit te keren aan De Thermen II;
- Bovenstaande per saldo neutrale mutaties te verwerken in de begroting via de Najaarsnota 2021;
-
4.4Schriftelijke vragen raadsleden op grond van artikel 40 of 42 van het Raadsreglement van orde en collegebeantwoording
-
4.4.a
Mevrouw I. van der Kolk (SP) heeft vragen gesteld op grond van artikel 40 van het reglement van orde over misstanden huisvesting arbeidsmigranten OTTO Work Force locatie Boskoop. Dit naar aanleiding van een artikel in het AD. De vragen zijn door het college van B&W beantwoord.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De artikel 40 vragen die mevrouw van der Kolk (SP) heeft gesteld over misstanden huisvesting arbeidsmigranten OTTO Work Force locatie Boskoop te beantwoorden door middel van bijgevoegde brief. De in de brief genoemde bijlage is niet openbaar.
-
4.4.b
De heer Blom (Nieuw Elan) heeft op 31 augustus 2021 vragen conform artikel 40 Reglement van Orde Gemeenteraad gesteld aan het college. Deze vragen gaan over de telefonische bereikbaarheid van Gemeente Alphen aan den Rijn en de afhandeling van telefonische vragen en emails.
In de beantwoording heeft het college antwoord gegeven op de gestelde vragen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Akkoord gaan met het verzenden van bijgevoegde antwoordbrief voor de beantwoording van vragen van de heer Blom binnen het kader van artikel 40 orde van reglement over de bereikbaarheid van Gemeente Alphen aan den Rijn.
-
4.4.c
Op 20 juli 2021 heeft het college besloten het gemeentelijk voorkeursrecht te vestigen op een aantal percelen in Hazerswoude-Dorp. Naar aanleiding hiervan heeft de fractie van Rijn Gouwe Lokaal vragen gesteld. In bijgevoegde brief beantwoordt het college de gestelde vragen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De artikel 40 vragen van mevrouw A. de Groot-Slagter te beantwoorden middels bijgevoegde brief.
-
4.4.d
Bijlagen
-
4.4.e
Bijlagen
-
4.4.f
Bijlagen
-
4.4.g
Bijlagen
-
4.4.h
Mevrouw Van der Louw-Vergeer (CDA) heeft vragen gesteld op grond van artikel 40 van het reglement van orde over de fietsenstalling met oplaadpunten die geplaatst is aan de Parklaan te Boskoop voor het Floragebouw. De vragen gaan met name over de gekozen locatie van de stalling omdat het Floragebouw een rijksmonument is in een historische omgeving. In bijgevoegde brief is antwoord gegeven op de vragen van mevrouw Van der Louw-Vergeer.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De door mw. W.E.F.T. Van der Louw-Vergeer (CDA) gestelde artikel 40 vragen over het oplaadstation e- bikes aan de Parklaan te Boskoop beantwoorden met bijgevoegde brief.
-
4.4.i
De heer E. Straver (PvdA) heeft vragen gesteld op grond van artikel 40 van het reglement van orde over autobranden in de Snijdelwijk in Boskoop. In bijgevoegde brief is antwoord gegeven op de vragen van de heer Straver.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De door dhr. E. Straver (PvdA) gestelde artikel 40 vragen over autobranden in de Snijdelwijk Boskoop te beantwoorden met bijgevoegde brief.
-
4.5
Bijlagen
Besluit
Met de overige afdoeningsadviezen wordt ingestemd.
-
4.6Antwoordbrieven aan inwoners/organisaties
-
4.6.aAntwoordbrief op brief over geluidshinder verkeer Burgemeester Bruins Slotsingel
-
4.6.bAntwoord aan Bewoners Burg Smitweg n.a.v. kopie van brief aan weth Van Velzen over W20 variant BBG
-
5
Insprekers:
Namens Fietsersbond
Namens Molenberaad
Namens Vereniging Natuurbehoud Groenpoort
Vertegenwoordiger van Albert Heijn
Namens BOPZ en Weidelanden
Brief Werkgroep Dorpsstraat vrij van zwaar verkeer aan college en raad over verkeersmaatregelen bij realiseren ZW ontsluitingsweBijlagen
Besluit
Korte samenvatting van de inspraakreacties:
- De heer H. van der Zanden namens de Fietsersbond: De fietsersbond pleit voor aanleg van een enkelstrooksrotonde op dit kruispunt, als kortetermijnmaatregel. De vele voordelen hiervan worden toegelicht en een enkele kanttekening wordt geplaatst.
- De heer D. Kuijper namen het Molenberaad: Het Molenberaad is tegen de inhoud van het PIP en de voorlopige conclusies BBG, en positief over de toevoeging van de afslagbeweging van noord naar west. Het Molenberaad heeft 3 adviezen; geen verlegging van de bushalte naar de noordkant van het kruispunt, doe een ontwerpend inpassingsonderzoek naar een onderdoorgang, en doe als raad een heldere uitspraak over het nooit doortrekken van de verbindingsweg noordoost naar de Dorpsstraat.
- De heer R. Hagendoorn namens Vereniging Natuurbehoud Groenpoort: De Vereniging vindt dat het voorliggend voorstel de lange onderdoorgang blokkeert en de toezegging van een studie ernaar breekt. Het verzoek is om nu een besluit te nemen om geen enkele verandering in het tracé tussen de Zuidelijke rotonde en de Katjesweg aan te brengen. Hij stelt de raad voor het college op te dragen in overleg binnen een jaar een uitvoerbaar plan met begroting voor een onderdoorgang aan de raad aan te bieden, waarbij aanleg binnen 3 jaar voltooid kan worden.
- De heer O. Beugelsdijk, eigenaar Albert Heijn HWD en parkeerruimte voor de winkel: Hij uit zijn verbazing over de planvorming over zijn grond waarbij hij niet is betrokken. Hij gaat in op de drie meest in het oog springende aandachtspunten: de parkeerbehoefte, bereikbaarheid van de winkels en de positionering van de bushalte. Hij noemt o.a. dat langparkeerders hun auto kwijt kunnen, maar klanten niet en hij stelt voor om de bushalte op de huidige locatie te laten. Winkels zorgen voor levendigheid een leefbaarheid in een dorp. Hij rekent er op dat de gemeente er alles aan zal doen om de juiste voorwaarden te scheppen om dagelijkse voorzieningen in het dorp in stand te houden. Desgevraagd is hij voorstander van een blauwe zone, mits de handhaving geborgd is.
- De heer T. Beijersbergen namens Bewonersoverleg Plan Zuid en Weidelanden: het bewonersoverleg betreurt het dat de richting Oost -> Zuid op dit kruispunt definitief sneuvelt, met name voor de vrijwilligers van de Brandweer en begrafenisstoeten. Ook bewoners moeten vele kilometers omrijden. Het bewonersoverleg is verheugd dat in deze opdracht op het kruispunt de toevoeging richting Noord -> West is opgenomen ofwel behouden blijft. Na een moeizame start draait het participatieproces nu volop.
De raadsleden bedanken insprekers voor de constructieve bijdragen.
De motie van alle raadsfracties over “Uitvoering van het amendement van de raad van 18 februari 2021 m.b.t. optimalisaties verkeersmaatregelen Hazerswoude Dorp Planstudie 2e fase N207 Zuid” wordt unaniem aangenomen.
De motie van de VVD over “Dekking extra investering kruispunt Hazerswoude-Dorp” wordt ingetrokken.
Portefeuillehouder Van Velzen stuurt de Provincie volgende week een antwoord op de brief van de gedeputeerde van 14 oktober 2021. De raad wordt hierover geïnformeerd. De wethouder zegt toe met de heer Beugelsdijk in gesprek te gaan over mogelijke oplossingen voor de door hem geschetste problemen.Moties
Titel Motie verkeersmaatregelen HWD 00:59:13 - 00:59:57 - Liesbeth Spies01:03:13 - 01:03:22 - Liesbeth Spies01:03:22 - 01:03:57 - Henk Goes01:03:57 - 01:04:07 - Liesbeth Spies01:04:23 - 01:05:13 - Liesbeth Spies01:09:06 - 01:09:56 - Liesbeth Spies01:12:36 - 01:12:38 - Liesbeth Spies01:12:38 - 01:12:43 - Liesbeth Spies01:12:43 - 01:12:45 - Hans van Kuijk01:12:45 - 01:13:03 - Hans van Kuijk01:13:11 - 01:13:24 - Jeroen van Gool01:13:24 - 01:13:36 - Maurice Piette01:14:03 - 01:14:54 - Liesbeth Spies01:21:07 - 01:21:19 - Liesbeth Spies01:21:19 - 01:22:06 - Henk Goes01:22:06 - 01:22:17 - Liesbeth Spies01:22:17 - 01:22:53 - Maurice Piette01:22:53 - 01:22:58 - Liesbeth Spies01:23:17 - 01:24:51 - Liesbeth Spies01:27:02 - 01:27:42 - Liesbeth Spies01:27:42 - 01:31:05 - Peter Versteeg01:31:05 - 01:31:12 - Liesbeth Spies01:31:12 - 01:33:09 - Maurice Piette01:33:09 - 01:33:12 - Liesbeth Spies01:33:12 - 01:33:13 - Henk Goes01:33:13 - 01:37:34 - Henk Goes01:37:34 - 01:37:36 - Liesbeth Spies01:37:36 - 01:37:59 - Maurice Piette01:37:59 - 01:38:20 - Henk Goes01:38:20 - 01:38:26 - Liesbeth Spies01:38:26 - 01:39:45 - Caroline Blom-de Ruiter01:39:45 - 01:39:48 - Liesbeth Spies01:39:48 - 01:41:21 - Jeroen van Gool01:41:21 - 01:41:22 - Liesbeth Spies01:41:22 - 01:41:24 - Liesbeth Spies01:41:24 - 01:41:47 - Maurice Piette01:41:47 - 01:42:15 - Jeroen van Gool01:42:15 - 01:42:20 - Liesbeth Spies01:42:20 - 01:45:07 - Pieter Jan Morssink01:45:07 - 01:45:13 - Liesbeth Spies01:45:13 - 01:47:10 - Marijke Kottenhagen01:47:10 - 01:47:26 - Liesbeth Spies01:47:26 - 01:49:53 - Kees van Velzen01:49:53 - 01:50:25 - Maurice Piette01:50:25 - 01:57:18 - Kees van Velzen01:57:18 - 01:57:59 - Henk Goes01:57:59 - 01:58:59 - Kees van Velzen01:58:59 - 01:59:28 - Maurice Piette01:59:28 - 02:00:14 - Kees van Velzen02:00:14 - 02:00:20 - Liesbeth Spies02:00:20 - 02:00:39 - Henk Goes02:00:39 - 02:01:49 - Kees van Velzen02:01:49 - 02:02:59 - Peter Versteeg02:02:59 - 02:03:02 - Liesbeth Spies02:03:02 - 02:04:25 - Maurice Piette02:04:25 - 02:04:42 - Liesbeth Spies02:04:42 - 02:05:25 - Kees van Velzen02:05:25 - 02:05:28 - Henk Goes02:05:28 - 02:05:38 - Liesbeth Spies02:05:38 - 02:05:43 - Henk Goes02:05:43 - 02:05:47 - Liesbeth Spies02:05:47 - 02:05:49 - Henk Goes02:05:49 - 02:05:52 - Liesbeth Spies02:05:52 - 02:05:56 - Kees van Velzen02:05:56 - 02:06:02 - Kees van Velzen02:06:02 - 02:06:22 - Liesbeth Spies02:06:22 - 02:06:26 - Peter Versteeg02:06:26 - 02:07:20 - Liesbeth Spies -
5.a
Stemuitslag
voorCDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), SGP (1), SP (2), VVD (5)Bijlagen
Besluit
De motie van alle raadsfracties over “Uitvoering van het amendement van de raad van 18 februari 2021 m.b.t. optimalisaties verkeersmaatregelen Hazerswoude Dorp Planstudie 2e fase N207 Zuid” wordt unaniem aangenomen.
-
6
In 2020 is er een analyse gemaakt van de 7 begraafplaatsen in de gemeente Alphen aan den Rijn.
Op dat moment was de conclusie dat de begroting van de begraafplaatsen niet sluitend was. Omde exploitatie weer dekkend te krijgen zijn inmiddels enkele maatregelen genomen. De Raad heeft echter het college gevraagd een visie op te stellen, waarin 3 mogelijke scenario’s zijn uitgewerkt.
Waarbij het eerste scenario de huidige situatie beschrijft, scenario 2 de noodzakelijke aanpassingen weergeeft en scenario 3 het optimaal scenario is. De 3 scenario’s zijn nu uitgewerkt in de ‘toekomstvisie begraafplaatsen Alphen aan den Rijn’ en de raad wordt gevraagd een keuze te maken uit een van de 3 scenario’s om verder uit te laten werken in een nieuwe begraafplaats verordening en tarievenstelsel.Stemuitslag
voorCDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), SGP (1), SP (2)tegenVVD (5)Bijlagen
Voorgesteld besluit
- voor toekomstscenario 3 te kiezen voor de visie van de begraafplaatsen;
- het college opdracht te geven scenario 3 uit te werken tot een nieuwe begraafplaatsverordening met daarin verwerkt de adviezen zoals ze zijn opgenomen in de ‘analyse beheersverordening’.
- het college een nieuwe tarievenlijst te laten opstellen voor 2022, conform de keuze voor een scenario in beslispunt 1. Waarbij het uitgangspunt is dat de exploitatie kostendekkend blijft.
Besluit
Het aldus geamendeerde besluit luidt dan als volgt:
De raad besluit (met 5 stemmen tegen van VVD):
- Voor toekomstscenario 3 te kiezen voor de visie van de begraafplaatsen bij voorkeur met behoud van de aula in Benthuizen waarbij de huidige functie van het gebouw wordt herzien.
2. De huidige aula past qua uitstraling in het beeld van de begraafplaats. Het college om die reden opdracht te geven tot nader onderzoek naar het behoud van dit gebouw en de kosten daarvan nader te specificeren en af te wegen tegen het alternatief van nieuw gebouw.
3. Het college opdracht te geven scenario 3 uit te werken tot een nieuwe begraafplaatsverordening met daarin verwerkt de adviezen zoals ze zijn opgenomen in de ‘analyse beheersverordening’, waarbij de nadere en uiteindelijke invulling van de aula in Benthuizen wordt besproken met de “Werkgroep Begraafplaats Benthuizen” in een participatietraject en de mogelijkheid van “Right to challenge”. - De tarieven in 2022 te handhaven en te komen met een nieuwe doorrekening van de voorziening ‘Begraafplaatsen’ op basis van de verwachte kosten van scenario 3, de demografische ontwikkelingen en mortaliteitverwachtingen van de komende 5-10 jaar. Deze doorrekening is in het eerste kwartaal 2022 gereed, zodat de tarieven onderdeel kunnen zijn van de coalitie-onderhandelingen na de Gemeenteraadsverkiezing.
5. Tot een opdracht aan het college voor vervolgstudie Natuurbegraven te Alphen aan den Rijn.
02:06:47 - 02:07:20 - Liesbeth Spies02:07:20 - 02:07:21 - Hans van Kuijk02:07:21 - 02:07:24 - Hans van Kuijk02:07:24 - 02:07:28 - Liesbeth Spies02:07:28 - 02:11:37 - Hans van Kuijk02:11:37 - 02:11:44 - Liesbeth Spies02:11:44 - 02:16:50 - Marjon Verkleij-Lemmers02:16:50 - 02:17:26 - Liesbeth Spies02:17:26 - 02:18:25 - Marjon Verkleij-Lemmers02:18:25 - 02:18:31 - Liesbeth Spies02:18:31 - 02:19:45 - Ernst Jan Straver02:19:45 - 02:19:50 - Liesbeth Spies02:19:50 - 02:22:17 - Anouk Noordermeer02:22:17 - 02:22:24 - Liesbeth Spies02:22:24 - 02:24:12 - Petra Hoogenes-van Noort02:24:12 - 02:24:15 - Liesbeth Spies02:24:15 - 02:24:55 - Maurits de Vries02:24:55 - 02:25:06 - Liesbeth Spies02:25:06 - 02:25:11 - José Huls02:25:11 - 02:25:17 - Liesbeth Spies02:25:17 - 02:28:04 - José Huls02:28:56 - 02:30:42 - Caroline Blom-de Ruiter02:30:42 - 02:30:49 - Liesbeth Spies02:30:49 - 02:36:30 - Gert-Jan Schotanus02:36:30 - 02:36:43 - Liesbeth Spies02:36:43 - 02:37:32 - Anouk Noordermeer02:37:32 - 02:38:05 - Gert-Jan Schotanus02:38:05 - 02:38:08 - Liesbeth Spies02:38:08 - 02:38:10 - Anouk Noordermeer02:38:10 - 02:38:34 - Anouk Noordermeer02:38:34 - 02:38:42 - Gert-Jan Schotanus02:38:42 - 02:38:48 - Liesbeth Spies02:38:48 - 02:39:03 - Marjon Verkleij-Lemmers02:39:03 - 02:39:13 - Liesbeth Spies02:39:13 - 02:39:40 - Marjon Verkleij-Lemmers02:39:40 - 02:39:43 - Gert-Jan Schotanus02:39:43 - 02:39:49 - Marjon Verkleij-Lemmers02:39:49 - 02:39:58 - Gert-Jan Schotanus02:39:58 - 02:40:00 - Marjon Verkleij-Lemmers02:40:00 - 02:40:26 - Marjon Verkleij-Lemmers02:40:26 - 02:40:31 - Liesbeth Spies02:40:31 - 02:41:06 - Caroline Blom-de Ruiter02:41:06 - 02:42:00 - Gert-Jan Schotanus02:42:00 - 02:42:09 - Caroline Blom-de Ruiter02:42:09 - 02:42:31 - Gert-Jan Schotanus02:42:31 - 02:42:39 - Liesbeth Spies02:42:39 - 02:42:50 - Marjon Verkleij-Lemmers02:42:50 - 02:43:08 - Liesbeth Spies02:48:17 - 02:49:34 - Liesbeth Spies02:49:34 - 02:49:46 - Marjon Verkleij-Lemmers02:49:46 - 02:52:14 - Liesbeth Spies -
6.a
Stemuitslag
voorCDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), SGP (1), SP (2), VVD (5)Bijlagen
Besluit
Het amendement 'Aula begraafplaats Vrederust Benthuizen (scenario 3)’ wordt unaniem aangenomen.
-
6.b
Stemuitslag
voorChristenUnie (2), D66 (3), PvdA (2), SGP (1), SP (2), VVD (5)tegenCDA (6), GroenLinks (5), NieuwElan (9)Bijlagen
Besluit
Het amendement van VVD, ‘Scenario 3: Maatwerk als toekomstvisie voor begraafplaatsen’ over wordt verworpen (met 15 stemmen voor van VVD, SGP, D66, CU en SP en PvdA).
-
6.c
Stemuitslag
voorCDA (6), ChristenUnie (2), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), SGP (1), SP (2)tegenD66 (3), VVD (5)Bijlagen
Besluit
Het amendement ‘Tarieven loskoppelen van de scenario’s’ wordt aangenomen (met 27 stemmen voor van CDA, SGP, CU, SP, PvdA, GL, NE).
-
6.d
Stemuitslag
voorCDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), SGP (1), SP (2), VVD (5)Bijlagen
Besluit
Het amendement ‘Vervolgstudie natuurbegraven in Alphen aan den Rijn’ wordt unaniem aangenomen.
-
7
De Economische Agenda 2021-2025 wordt aan de raad voorgelegd ter vaststelling. Met deze Economische Agenda zet Gemeente Alphen aan den Rijn volop in op de ontwikkeling naar een duurzame en toekomstbestendige economie, die niet alleen toegevoegde waarde en werkgelegenheid voor onze inwoners oplevert maar die ook bijdraagt aan duurzaamheid, leefbaarheid en inclusiviteit op de arbeidsmarkt. De Economische Agenda is aan de hand van vijf pijlers uitgewerkt. Daarin is weergeven wat onze ambities zijn en hoe we deze willen realiseren. Het nieuwe beleid is in nauwe samenwerking met onze economische partners tot stand gekomen en kan daarmee rekenen op veel draagvlak. Ten behoeve van de uitvoering wordt als vervolgstap een separaat uitvoeringsprogramma 2021-2022 opgesteld. Hierin worden keuzes gemaakt en prioriteiten gesteld, in aansluiting bij het door de raad beschikbaar te stellen budget voor de uitvoering van de Economische Agenda via de kadernota en begroting 2022.
Stemuitslag
voorCDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), SGP (1), SP (2), VVD (5)Bijlagen
Voorgesteld besluit
- de Economische Agenda 2021-2025 vast te stellen met daarin de volgende 5 pijlers:
- duurzaam & circulair ondernemen
- ruimte voor bedrijvigheid
- arbeidsmarkt
- ondernemersklimaat & innovatie
- vrijetijdseconomie
- de uitvoering van de Economische Agenda 2021-2025 afhankelijk te laten zijn van het beschikbaar stellen van de hiervoor gevraagde middelen via de begroting 2022.
Besluit
De raad stelt unaniem de Economische Agenda 2021-2025 vast met daarin de volgende 5 pijlers:
- Duurzaam & circulair ondernemen
- Ruimte voor bedrijvigheid
- Arbeidsmarkt
- Ondernemersklimaat & innovatie
- Vrijetijdseconomie
De raad laat de uitvoering van de Economische Agenda 2021-2025 afhankelijk zijn van het beschikbaar stellen van de hiervoor gevraagde middelen via de begroting 2022.
02:51:46 - 02:52:14 - Liesbeth Spies02:52:14 - 02:52:33 - Henk Oostdam02:52:33 - 02:53:14 - Liesbeth Spies -
7.a
N.a.v. de commissie over de Economische Agenda is een brief opgesteld over de twee toezeggingen die wethouder Van As heeft gedaan.
Bijlagen
02:52:42 - 02:53:14 - Liesbeth Spies -
8
De eigenaar van de percelen Dorpsstraat 30, 32, 34 en 38 te Aarlanderveen wil deze locatie in het dorpscentrum herontwikkelen. Hierbij worden de woningen en de jeugdhaven aan de Dorpsstraat 32 en 34 gesloopt. Hiervoor in de plaats worden acht woningen gerealiseerd, bestaande uit vier eengezinswoningen en vier appartementen. Aan de kerk wordt een nieuwe jeugdhaven gebouwd met als belangrijkste functie een multifunctionele ontmoetingsruimte. Om dit planologisch mogelijk te maken is een wijziging van het bestemmingsplan nodig. Tijdens de tervisielegging van het ontwerpbestemmingsplan ‘Dorpsstraat 30, 32, 34 en 38, Aarlanderveen‘ zijn geen zienswijzen binnengekomen. Er is wel een kleine ambtshalve aanpassing in de tekst van de toelichting. De gemeenteraad wordt daarom door het college voorgesteld het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen.
Stemuitslag
voorCDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), SGP (1), SP (2), VVD (5)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad voor te stellen:
1 De Nota van wijzigingen van het bestemmingsplan ‘Dorpsstraat 30, 32, 34 en 38, Aarlanderveen‘ (bijlage I) vast te stellen;
2 Het bestemmingsplan ‘Dorpsstraat 30, 32, 34 en 38, Aarlanderveen‘ met identificatienummer NL.IMRO.0484.AVdorpsstraat3038-VA01, met bijbehorende bestanden digitaal en analoog (gewijzigd) vast te stellen, met inachtneming van beslispunt 1, waarbij gebruik is gemaakt van de ondergrond o_NL.IMRO.0484.AVdorpsstraat3038-VA01.dxf d.d. 10 september 2020;
3 Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, lid 2 onder a van de Wet ruimtelijke ordening omdat de kosten anderszins verzekerd zijn.Besluit
De raad stelt unaniem de nota van wijzigingen en het (gewijzigd) bestemmingsplan ‘Dorpsstraat 30, 32, 34, 38, Aarlanderveen’ vast zonder exploitatieplan.
02:52:48 - 02:53:14 - Liesbeth Spies -
9
Van 24 juni tot en met 4 augustus 2021 heeft het ontwerpbestemmingsplan Westvaartpark - Eco, Hazerswoude-Rijndijk voor een ieder ter inzage gelegen. Het plan voorziet het realiseren van 53 woningen op een locatie die ligt nabij de Rijndijk en de Gemeneweg in Hazerswoude-Rijndijk.
Tijdens de inzageperiode zijn op het ontwerpbestemmingsplan geen zienswijzen ingekomen. Er zijn wel enkele ambtshalve aanpassingen op de toelichting van het plan. De gemeenteraad wordt voorgesteld om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen.
Verwezen wordt naar het bijbehorende raadsvoorstel en –besluit.Stemuitslag
voorCDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), SGP (1), SP (2), VVD (5)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad voor te stellen om:
1. Het bestemmingsplan Westvaartpark - Eco, Hazerswoude-Rijndijk, met identificatienummer NL.IMRO.0484.HRwestvaartparkeco-VA01, digitaal met de bijbehorende bestanden, gewijzigd vast te stellen in overeenstemming met het ter inzage gelegde ontwerp en de in het voorstel weergegeven aanpassingen op de toelichting van het plan;
2. De analoge afgeleide versie van het bestemmingsplan Westvaartpark - Eco, Hazerswoude-Rijndijk gewijzigd vast te stellen;
3. Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, tweede lid onder a van de Wet ruimtelijke ordening, omdat de kosten van de grondexploitatie anderszins zijn verzekerd.Besluit
De raad stelt unaniem het bestemmingsplan Westvaartpark – Eco, Hazerswoude Rijndijk’ digitaal en analoog gewijzigd vast zonder exploitatieplan.
02:52:52 - 02:53:14 - Liesbeth Spies -
10
Om te voorkomen dat de gronden binnen de locatie Hazerswoude-Dorp noordoost, meer specifiek de percelen kadastraal bekend als gemeente Hazerswoude, sectie B, nummers 1538 (gedeeltelijk), 3826 (gedeeltelijk), 3827 (gedeeltelijk), 4055, 4056 (gedeeltelijk), 4203 en 4204, worden vervreemd en als gevolg daarvan de gemeente mogelijk grip op een ontwikkeling van de locatie verliest, is het nodig een gemeentelijk voorkeursrecht te vestigen. Dit wordt nu voorgesteld.
Stemuitslag
voorCDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), SGP (1), SP (2), VVD (5)Bijlagen
Besluit
De raad besluit unaniem om op grond van artikel 5 van de Wet voorkeursrecht gemeenten voor de duur van drie jaren een voorkeursrecht te vestigen op een aantal aangewezen percelen en perceelsgedeelten op locatie “Hazerswoude-Dorp noordoost” en dit besluit te publiceren.
02:53:01 - 02:53:14 - Liesbeth Spies02:53:14 - 02:54:05 - Maurice Piette02:54:05 - 02:55:19 - Liesbeth Spies -
11
Om te voorkomen dat de gronden binnen de locatie Hazerswoude-Dorp zuidwest, meer specifiek de percelen kadastraal bekend als gemeente Hazerswoude, sectie E, nummers 1759 (gedeeltelijk) en 2001 (gedeeltelijk), worden vervreemd en als gevolg daarvan de gemeente mogelijk grip op een ontwikkeling van de locatie verliest, is het nodig een gemeentelijk voorkeursrecht te vestigen. Dit wordt nu voorgesteld.
Stemuitslag
voorCDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), SGP (1), SP (2), VVD (5)Bijlagen
Besluit
De raad besluit unaniem om op grond van artikel 5 van de Wet voorkeursrecht gemeenten voor de duur van drie jaren een voorkeursrecht te vestigen op een aantal aangewezen percelen en perceelsgedeelten op locatie “Hazerswoude-Dorp zuidwest” en dit besluit te publiceren.
02:54:25 - 02:55:19 - Liesbeth Spies -
12
Alphen aan den Rijn is een gemeente met grote ruimtelijke ambities welke zijn vastgelegd in de structuurvisies. De gemeente biedt ruimte aan initiatieven vanuit de samenleving die bijdragen aan het realiseren van deze visie. De gemeente blijft echter, in haar publiekrechtelijke taak, verantwoordelijk voor de aanleg van openbare voorzieningen. De Wet Ruimtelijke Ordening is de basis om de kosten van deze openbare voorzieningen op de initiatiefnemer te verhalen. Dit leidt tot een rechtvaardige verdeling van deze kosten over gebruikers, exploitanten, eigenaren en gemeente. Kostenverhaal kan plaatsvinden via gronduitgifte, exploitatieovereenkomst of exploitatieplan. De Nota Bovenwijkse Voorzieningen geeft inzicht in de aan te leggen voorzieningen en de bijdragen vanuit bouwplannen aan de kosten van de voorzieningen.
Stemuitslag
voorCDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), SGP (1), SP (2), VVD (5)Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De geactualiseerde Nota Bovenwijkse voorzieningen 2021 vast te stellen;
- De budgettair neutrale wijzigingen (kosten/dekking) van de Programmabegroting 2021 vast te stellen en kennis te nemen van de verwerking in de jaren 2022-2024, als gevolg van de actualisatie;
- De budgettaire (neutrale-) financiële gevolgen middels bijgevoegde separate wijziging in de begroting 2021 te verwerken.
Besluit
De raad besluit unaniem de Nota Bovenwijkse voorzieningen vast te stellen, daarbij de budgetneutrale wijzigingen van de Programmabegroting vast te stellen en de budgetneutrale financiële gevolgen middels een separate wijziging in de begroting 2021 te verwerken.
02:54:32 - 02:55:19 - Liesbeth Spies -
13
Gemeenten zijn wettelijk verplicht om passende jeugdhulp in te kopen voor haar jeugdige inwoners en hun ouders. In de regio Holland Rijnland zijn bij de uitvoering van de Jeugdhulp drie sub-regio’s betrokken. De Gemeente Alphen aan den Rijn vormt samen met de gemeenten Kaag & Braassem en Nieuwkoop de subregio Rijnstreek. De onderdelen jeugdbescherming, jeugdreclassering en de gesloten jeugdhulp wordt in regionaal verband ingekocht. Samen zijn de drie subregio’s verantwoordelijk voor een evenwichtig zorglandschap in de gehele regio. Dat is ook een belangrijke reden om gezamenlijk de governance van de uitvoering te willen verbeteren.
De huidige overeenkomst van de gemeenten en de GR Holland Rijnland voor de uitvoering van deze taak loopt eind 2021 af. De gemeenten van de regio hebben de ambitie om meer beleidsmatig te sturen op de jeugdhulp. De bestaande afspraken van de gemeenten met de GR Holland Rijnland en de TijdelijkeWerkOrganisatie (TWO) passen onvoldoende bij de gewenste nieuwe invulling van taken, rollen en verantwoordelijkheden. Het wetsvoorstel 'Verbetering beschikbaarheid zorg voor jeugdigen' legt gemeenten de plicht op om regionaal samen te werken en daarvoor ook een aparte entiteit op te richten. Dat vraagt om herijking van de huidige governance.
Tijdige besluitvorming over een passende governance is noodzakelijk om deze taak goed uit te kunnen blijven voeren per 1 januari 2022 en verder. De huidige DienstVerleningsOvereenkomst met de TWO loopt immers op 31 december 2021 af en verlengen is niet gewenst.
De nieuwe governance jeugdhulp krijgt vorm door oprichting van een nieuwe GR Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland (‘Bedrijfsvoeringsorganisatie’). Dit is verder uitgewerkt in een tekstvoorstel voor de GR en een Samenwerkingshandvest.Stemuitslag
voorCDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), SGP (1), SP (2), VVD (5)Bijlagen
Voorgesteld besluit
Collegebesluit
- In te stemmen tot het oprichten van een Bedrijfsvoering GR Zorg voor de ServiceOrganisatie.
- In te stemmen met de GR-tekst en de tekst voor het Samenwerkingshandvest.
- In te stemmen met financiële consequenties van de gewijzigde governance jeugdhulp en versterking van de organisatie waarbij de structurele bijdrage aan Holland Rijnland wordt verlaagd met structureel € 2.540.000,- en voor de nieuwe governance een structurele bijdrage van € 2.830.000,- wordt gevraagd aan de gezamenlijke gemeenten
- In te stemmen met financiële consequenties van de gewijzigde governance jeugdhulp.
- In te stemmen met de incidentele bijdrage voor implementatie en doorontwikkeling in 2021 van € 130.000,- en € 100.000 voor 2022.
- < b>De gemeenteraad verzoeken< /b> om toestemming te geven voor het oprichten van de Gemeenschappelijke Regeling Service Organisatie Zorg op grond van Wgr art. 1 lid 2.
Besluit
De raad besluit unaniem toestemming aan het college te geven om de Gemeenschappelijke Regeling Serviceorganisatie Zorg vast te stellen.
02:54:40 - 02:55:19 - Liesbeth Spies -
14
De gemeenten in Holland Rijnland besluiten om als gevolg van de doordecentralisatie van de maatschappelijke zorg met ingang van 2023 de opvang van inwoners die dak- en/of thuisloos zijn en ondersteuning voor inwoners met ernstige psychosociale problemen (sub)regionaal te organiseren. We hebben het dan over beschermd wonen, maatschappelijke opvang en taken op het gebied van (preventie) verslavingszorg en bemoeizorg. In 2015 hebben de gemeenten van Holland Rijnland Gemeente Leiden gemandateerd voor de uitvoering en financiering van deze taken. Als gevolg van deze doordecentralisatie dient elke gemeente ervoor te zorgen dat benodigde hulp eerder, dichterbij de vertrouwde thuissituatie en meer in samenhang met andere sociale activiteiten en de lokale hulpverlening wordt georganiseerd.
Vanaf 1 januari 2023 worden ook de financiële middelen voor beschermd wonen door het Rijk geleidelijk naar de afzonderlijke gemeenten overgedragen. De financiële middelen voor maatschappelijke opvang, verslavingszorg en bemoeizorg worden door het Rijk in elk geval tot 2026 nog aan de Gemeente Leiden verstrekt ten behoeve van de hele regio Holland Rijnland. In Holland Rijnland maken we afspraken met elkaar om de middelen die de Gemeente Leiden hiervoor ontvangt ook vanaf 2023 over de afzonderlijke gemeenten te verdelen.
Om alle ondersteuning en benodigde samenwerkingsafspraken op (sub)regionaal niveau in 2023 goed geregeld te hebben is nu een (raads)besluit noodzakelijk zodat begin 2022 de inkoop van maatschappelijke zorg kan starten.Stemuitslag
voorCDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), SGP (1), SP (2), VVD (5)Bijlagen
Voorgesteld besluit
Collegebesluit:
- Met ingang van 2023 als gemeente zelf alle Wmo-taken op het gebied van beschermd wonen en maatschappelijke opvang, verslavingszorg en/of bemoeizorg (MO/VZ/OGGZ) uit te (laten) voeren die nu gemandateerd zijn aan en uitgevoerd worden door centrumgemeente Leiden;
- Binnen Holland Rijnland en in de Rijnstreek afspraken uitwerken over de verdeling en verankering van de taken en middelen en wijze van samenwerking na de doordecentralisatie
- Afhankelijk van de gekozen samenwerkingsvorm een besluit hierover voorleggen aan de gemeenteraad.
- Bijgaand raadsvoorstel over de doordecentralisatie van de maatschappelijke zorg per 2023 aan de raad voorleggen voor besluitvorming. Aan de raad wordt voorgesteld: de volgende financiële middelen van de centrumgemeente Leiden en het Rijk op te nemen in de programmabegroting 2023 en conform de beleidskaders en afspraken
budgetneutraal in te zetten voor inwoners met een behoefte aan beschermd wonen of maatschappelijke opvang, verslavingszorg en/of bemoeizorg:
a. middelen voor huidige cliënten BW die vanaf 2023 door centrumgemeente Leiden worden overgedragen, b. middelen voor nieuwe cliënten BW die de gemeente rechtstreeks vanuit het Rijk ontvangt c. middelen voor MO/VZ/OGGZ die vanaf 2023 door centrumgemeente Leiden worden overgedragen.
Besluit
De raad besluit unaniem financiële middelen van de centrumgemeente Leiden en het Rijk op te nemen in de programmabegroting 2023 conform de beleidskaders en afspraken budgetneutraal in te zetten voor inwoners met een behoefte aan beschermd wonen of maatschappelijke opvang, verslagingszorg en/of bemoeizorg. Het gaat om middelen voor huidige cliënten BW die vanaf 2023 door centrumgemeente Leiden worden overgedragen, voor nieuwe cliënten BW die de gemeente rechtstreeks vanuit het Rijk ontvangt, en voor MO/VZ/OFFZ die vanaf 2023 door centrumgemeente Leiden worden overgedragen.
02:54:53 - 02:55:19 - Liesbeth Spies02:55:19 - 02:55:55 - José Huls02:55:55 - 02:56:25 - Marjon Verkleij-Lemmers02:56:25 - 02:56:35 - Ernst Jan Straver02:56:35 - 02:56:58 - Liesbeth Spies -
15
Bijlagen
Moties
Titel Motie ja ja stickers 02:56:41 - 02:56:58 - Liesbeth Spies02:56:58 - 02:58:03 - Pieter Jan Morssink02:58:03 - 02:58:17 - Liesbeth Spies02:58:17 - 02:59:24 - Erik van Zuylen02:59:24 - 02:59:28 - Liesbeth Spies02:59:28 - 03:00:22 - Anouk Noordermeer03:00:22 - 03:00:27 - Wouter van Kleef03:00:27 - 03:00:36 - Liesbeth Spies03:00:36 - 03:02:22 - André de Jeu03:02:22 - 03:02:29 - Pieter Jan Morssink03:02:29 - 03:02:36 - André de Jeu03:02:36 - 03:03:02 - Iris van de Kolk03:03:02 - 03:03:32 - Henk Oostdam03:03:32 - 03:03:57 - André de Jeu03:03:57 - 03:05:44 - Liesbeth Spies -
15.b
Stemuitslag
voorCDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), GroenLinks (5), PvdA (2), SGP (1), SP (2), VVD (5)tegenNieuwElan (9)Bijlagen
Besluit
De motie vreemd aan de orde van de dag ‘ ja/ja sticker reclamedrukwerk’ wordt aangenomen (met 9 stemmen tegen van NE).