Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

donderdag 25 november 2021

20:00 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
J.W.E. Spies
Toelichting

De vergadering vindt fysiek plaats in de raadzaal, In verband met Coronamaatregelen zonder publiek en ambtelijke ondersteuning, met live uitzending.
Mededelingen voor raadsleden
Een vraag voor agendapunt 3 kunt u tot 12.00 uur op de dag van de vergadering aanmelden bij de griffie.
Het afgeven van een stemverklaring dient u te melden bij de griffie,

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    Het ordevoorstel van mevrouw Noordermeer om het agendapunt 5 (1,5 gratis parkeren) van de agenda af te halen omdat het raadsvoorstel haars inziens nog onvolledig is (met name voor wat betreft de koppeling OZB-niet wonen) en niet rijp voor besluitvorming. Het ordevoorstel wordt verworpen met 12 stemmen voor (VVD, D66, PvdA, RGL, SP en DWB).

    00:01:12 - 00:03:52 - Liesbeth Spies
    00:03:52 - 00:04:42 - Anouk Noordermeer
    00:04:42 - 00:04:51 - Liesbeth Spies
    00:04:51 - 00:05:41 - Gert van den Ham
    00:05:41 - 00:05:59 - Marjon Verkleij-Lemmers
    00:05:59 - 00:06:02 - Liesbeth Spies
    00:06:02 - 00:06:45 - André de Jeu
    00:06:45 - 00:06:59 - Hans van Kuijk
    00:06:59 - 00:08:33 - Liesbeth Spies
  2. 1.a

    Besluit

    De commissie voor geloofsbrieven (bestaande uit mevrouw Blom (voorzitter), de heren Versteeg en Piette) heeft de geloofsbrieven van het nieuw benoemde raadslid, de heer M. de Goede (CDA), in orde bevonden waarna beëdiging plaatsvindt.

    00:07:55 - 00:08:33 - Liesbeth Spies
    00:08:33 - 00:10:41 - Marjon Verkleij-Lemmers
    00:10:41 - 00:11:02 - Liesbeth Spies
    00:11:02 - 00:11:40 - Caroline Blom-de Ruiter
    00:11:40 - 00:13:03 - Liesbeth Spies
  3. 1.b

    Besluit

    Ook worden de volgende raadscommissieleden benoemd en beëdigd: de dames Oosterman en Sterk en de heren Van Kampen en Ponsioen voor respectievelijk de fracties van het CDA, PvdA, SP en CDA.

    00:12:26 - 00:13:03 - Liesbeth Spies
    00:13:03 - 00:13:10 - de Goede
    00:13:10 - 00:13:12 - Henk Goes
    00:13:17 - 00:13:26 - Liesbeth Spies
    00:13:35 - 00:17:14 - Liesbeth Spies
  4. 2

    Besluit

    De besluitenlijsten worden ongewijzig vastgesteld.

    00:16:19 - 00:17:14 - Liesbeth Spies
  5. 3

    00:16:36 - 00:17:14 - Liesbeth Spies
    00:17:14 - 00:20:07 - Iris van de Kolk
    00:20:07 - 00:20:59 - Gert-Jan Schotanus
    00:20:59 - 00:21:03 - Liesbeth Spies
    00:21:03 - 00:21:26 - Iris van de Kolk
    00:21:26 - 00:22:03 - Gert-Jan Schotanus
    00:22:03 - 00:22:06 - Liesbeth Spies
    00:22:06 - 00:22:48 - Iris van de Kolk
    00:22:48 - 00:22:55 - Gert-Jan Schotanus
    00:22:55 - 00:22:59 - Liesbeth Spies
    00:22:59 - 00:23:41 - Gert-Jan Schotanus
    00:23:41 - 00:23:55 - Liesbeth Spies
    00:23:55 - 00:24:06 - Ank de Groot-Slagter
    00:24:06 - 00:24:18 - Gert-Jan Schotanus
    00:24:18 - 00:24:28 - Liesbeth Spies
    00:24:28 - 00:25:09 - Marjon Verkleij-Lemmers
    00:25:09 - 00:29:42 - Liesbeth Spies
    00:29:46 - 00:29:58 - Marjon Verkleij-Lemmers
    00:29:58 - 00:30:20 - Liesbeth Spies
    00:30:23 - 00:30:41 - Liesbeth Spies
    00:30:41 - 00:32:44 - Ank de Groot-Slagter
    00:32:44 - 00:36:13 - Kees van Velzen
    00:36:13 - 00:37:56 - Liesbeth Spies
    00:37:56 - 00:39:26 - G. Groep
    00:39:26 - 00:39:32 - Liesbeth Spies
    00:39:32 - 00:42:57 - Gert-Jan Schotanus
    00:42:57 - 00:43:23 - G. Groep
    00:43:23 - 00:43:24 - Gert-Jan Schotanus
    00:43:24 - 00:43:46 - Gert-Jan Schotanus
    00:43:46 - 00:44:12 - Liesbeth Spies
  6. 4

    Op de inhoud van de op de lijst staande stukken wordt niet ingegaan tijdens de raadsvergadering. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de afdoeningsadviezen.

    00:43:49 - 00:44:12 - Liesbeth Spies
    00:44:12 - 00:44:51 - Hans van Kuijk
    00:44:51 - 00:45:02 - Liesbeth Spies
    00:45:02 - 00:45:32 - Michel du Chatinier
    00:45:32 - 00:46:21 - Liesbeth Spies
  7. 4.1
    Mededelingen en brieven van het college
  8. 4.1.1

    Ten behoeve van de besluitvorming over het toevoegen van de richting noordwest op het kruispunt Dorpsstraat / N209 in Hazerswoude-Dorp heeft de provincie Zuid Holland een brief geschreven. Hierin geven zij aan hoe de provincie aankijkt tegen deze wijziging en de gevolgen hiervan.

    Voorgesteld besluit

    De brief van gedeputeerde Zevenbergen beantwoorden met bijgevoegde brief.

  9. 4.1.a

    De jaarrekening van de gemeente wordt door de gemeentelijke accountant PWC gecontroleerd op getrouwheid en rechtmatigheid.
    Het doel van het Controleplan is om inzicht te geven in de mate waarin de gemeente Alphen aan den Rijn ‘in control’ is en op welke wijze getoetst wordt of dit gedurende het jaar ook
    daadwerkelijk het geval is. Het waarborgen van een adequate inrichting en uitvoering van de werkzaamheden is van groot belang om een uitspraak te kunnen doen over de getrouwheid en rechtmatigheid.
    Ter voorbereiding en ondersteuning van de uitvoering van de accountantscontrole op de jaarrekening moet de gemeenteraad een aantal zaken nader regelen, hetgeen op hoofdlijnen plaatsvindt in het controleprotocol.
    In de 2e tussentijdse rapportage willen we management, directie en bestuur informeren over de voortgang en tussentijdse resultaten van de werkzaamheden op het gebied van de VIC, en de ontwikkelingen die zich daaromtrent intern en extern hebben voorgedaan, en nog gaan voordoen als ook de bevindingen van de interne controle.

    Voorgesteld besluit

    De volgende stukken te laten vaststellen door het college, inhoudelijk aan de orde te stellen in de vergadering van de auditcommissie op 6 oktober 2021 en ter kennisneming
    aan te bieden aan gemeenteraad 28 oktober 2021;
    - Het Controleplan 2021;
    - Het Controleprotocol 2021;
    - 2e tussenrapportage Verbijzonderde Interne Controle (VIC) 2021.

  10. 4.1.b

    Op 28 mei 2020 heeft de gemeenteraad besloten onderzoek te laten doen naar de staat en toekomst van het buitengebied van gemeente Alphen aan den Rijn. Dit onderzoek is nu afgerond.
    Zoals in de rest van Nederland, heeft ook het buitengebied van Alphen aan den Rijn te maken met een groot aantal uitdagingen en opgaven op ruimtelijk, sociaal en economisch gebied. Door dit onderzoek weet de gemeente hoe de inwoners en gebruikers van het buitengebied en de in het gebied actieve organisaties tegen deze uitdagingen aankijken en het buitengebied beleven en gebruiken. Bovendien weet de gemeente nu waar zij trots op zijn als het gaat om hun leef- of werkomgeving en welke kansen zij zien voor een toekomstbestendig buitengebied. Dit helpt bij het opstellen van nieuw plattelandsbeleid en een bijbehorend uitvoeringsprogramma.
    Als resultaat zijn twee producten opgeleverd. Er is een magazine gemaakt met de meest in het oog springende resultaten per thema en per deelgebied. Daarnaast is op www.buitengebiedalphenaandenrijn.nl alle informatie te vinden die voor dit onderzoek is verzameld. Hier zal ook de digitale versie van het magazine worden geplaatst.

  11. 4.1.c

    De gemeente en GO! voor jeugd hebben de intentie om de overeenkomst Jeugdhulp tot en met 2025 te verlengen. De komende periode worden deze afspraken nader geconcretiseerd. Tevens zal de gemeente komende periode invulling geven aan de door de gemeenteraad aangenomen motie “Opvoeden, opgroeien en jeugdhulp in Alphen aan den Rijn”.

    Voorgesteld besluit

    Bijgaande raadsbrief jeugdhulp vast te stellen en aan de gemeenteraad toe te zenden.

  12. 4.1.d

    In maart 2019 is de startnotitie herijking dorps- en buurthuizen vastgesteld door de gemeenteraad. Fase 1 (de diagnose van ieder gebied) is in juli 2019 vastgesteld en fase 2 (de gewenste eindsituatie): de analyse, conclusies en besluiten per gebied” in oktober 2019. In fase 3 (eindvoorstel) is het totaal voorgelegd en door de gemeenteraad vastgesteld in juli 2020. De herijking buurt- en dorpshuizen kent een vierde fase die de laatste en belangrijkste fase van de herijking buurt- en dorpshuizen is. In deze fase wordt het beleid tot uitvoering gebracht. In de stand van zaken staat beschreven welke stappen gezet zijn en wat de stand van zaken is.

    Voorgesteld besluit

    - De aanscherping van het beleid m.b.t. de governance dorps- en buurthuizen vast te stellen;
    - De eerste evaluatie van het beleid plaats te laten vinden in Q2 2022;
    - De bestuurlijke verantwoordelijkheid van het dossier dorps- en buurthuizen over te dragen aan de portefeuillehouder Wijken en kernen;
    - De raad te informeren over de stand van zaken uitvoering fase 4 dorps- en buurthuizen.

    Besluit

    De heer Van Kuijk is van mening dat het MFA beleid zou moeten leiden tot een gelijk speelveld. Echter zijns inziens is hier geen sprake van, want voor Kaju Putih wordt een uitzondering gemaakt en voor de TAS niet: een gemiste kans voor de samenleving.

  13. 4.1.e

    In het gebied rondom de Magnoliastraat en de Bosparkweg zijn diverse ontwikkelingen gaande. Doel is om te komen tot een vitale leefomgeving: Een gebied dat zo is ingericht dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen te midden van anderen, zodat een levensloopbestendige leefomgeving ontstaat. Het is een gewone wijk waar onder andere winkels, arts en apotheek vlakbij zijn en er is extra aandacht voor welzijn en zorg.
    De gemeenteraad wordt met de raadsinformatiebrief op de hoogte gesteld van deze doelstelling en de diverse ontwikkelingen.

    Voorgesteld besluit

    1. Bijgevoegde raadsinformatiebrief aan de raad te verzenden.

    Besluit

    complimenten van de heer Du Chatinier over de wijze waarop met dit besluit wordt bijgedragen aan een vitale leefomgeving en zolang mogelijk zelfstandig wonen.

  14. 4.1.f

    Om de woningnood terug te dringen heeft de gemeenteraad in mei 2020 besloten tot het in ontwikkeling nemen van een aantal onorthodoxe woningbouwlocaties. Gelijktijdig is via een motie gevraagd om te onderzoeken of er meerdere locaties als onorthodoxe locaties aangewezen kunnen worden waar op korte termijn woningen gerealiseerd kunnen worden. Over de resultaten van dat onderzoek is de gemeenteraad in december 2020 met een raadsbrief geïnformeerd.
    De gemeenteraad wordt met de raadsinformatiebrief op de hoogte gesteld over de voortgang van de onorthodoxe en binnenstedelijke woningbouwlocaties.

    Voorgesteld besluit

    1. Bijgevoegde raadsinformatiebrief aan de raad te verzenden.

  15. 4.1.g

    In coronatijd zijn heel positieven ervaringen opgedaan met de dienstverlening in het gemeentehuis en daar willen we mee doorgaan. Voor Burgerzaken en Vergunningen blijven inwoners een afspraak kunnen maken voor hun bezoek zodat de wachttijd kort blijft. Vanaf 18 oktober kunnen inwoners zonder afspraak terecht bij het Serviceplein. De openingstijden zijn:

    • Maandag van 13.00 - 16.30 uur;
    • Dinsdag tot en met vrijdag van 9.00 - 16.30 uur;
    • Vrijdagavond 16.30 – 20.00 uur (alleen voor paspoort, rijbewijs, ID -kaart, verhuizing, verklaring omtrent gedrag en uittreksels).

    Voorgesteld besluit

    De eerstelijns dienstverlening in het gemeentehuis aan te passen:

    1. De balies van Burgerzaken en Vergunningen blijven Op afspraak open;
    2. De balie van Burgerzaken en de Infobalie kunnen indien nodig open op zaterdagochtend;
    3. Op het Serviceplein gaat de Open inloop weer open per 18 oktober.
  16. 4.1.h

    Bij de besluitvorming over de Maatregelen Hazerswoude-Dorp in februari jl., heeft de raad gevraagd om samen met de bewoners de weg landschappelijk in te passen. Om deze verder uit te werken wordt een aantal voorstellen gedaan die uitgangspunt zijn bij de verdere uitwerking.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met de uitgangspunten voor de (landschappelijke) inpassing van de zuidwestelijke wijkontsluitingsweg zoals beschreven in de notitie Landschappelijke inpassing van de wijkontsluitingsweg Hazerswoude-Dorp.

    Besluit

    Op de vraag van de heer Van Gool waarom voorstellen van inwoners niet terug te vinden zijn in dit collegebesluit, antwoordt wethouder Van Velzen dat in dit besluit de uitgangspunten van het college zijn verwoord als basis waarop het participatieproces gaat plaatsvinden. De wethouder is bereid om de raad hierover op een later moment bij te praten.

    00:45:52 - 00:46:21 - Liesbeth Spies
    00:46:21 - 00:46:52 - Jeroen van Gool
    00:46:52 - 00:46:58 - Liesbeth Spies
    00:46:58 - 00:47:00 - Kees van Velzen
    00:47:00 - 00:47:57 - Kees van Velzen
    00:47:57 - 00:48:12 - Liesbeth Spies
  17. 4.1.i

    Dit voorjaar heeft een gespecialiseerd adviesbureau de toegankelijkheid van onze dorps- en buurthuizen, binnenzwembaden en bibliotheken beoordeeld. Op basis van hun rapporten zullen de komende tijd al veel eenvoudige aanpassingen in deze gebouwen worden gerealiseerd. Het uitvoeren van de grotere aanpassingen is mede afhankelijk van keuzes die het bestuur moet maken over toegankelijkheid van ons maatschappelijk vastgoed, nu en in de toekomst. Daarom wordt de gemeenteraad nu geïnformeerd over de huidige stand van zaken en het proces om tot besluitvorming hierover te komen.

    Voorgesteld besluit

    Middels bijgevoegde raadsbrief de gemeenteraad te informeren over de stand van zaken rondom de toegankelijkheid van het maatschappelijk vastgoed

  18. 4.1.j

    In de gemeente Alphen aan den Rijn zijn en/of worden locaties aangewezen waarop woningbouw kan plaatsvinden via ruimte-voor-ruimte contingenten. Een ruimte-voor-ruimte contingent omvat nadeelcompensatie voor geleden of te lijden economische schade bij sanering van gronden met een sierteeltbestemming en de daarop aanwezig bebouwing en/of kassen, zoals in het project Sierteelt buiten de contour wordt toegepast. Inzet van een ruimte-voor-ruimte contingent voor woningbouw levert daardoor een behoorlijke extra kostenpost op in vergelijking met reguliere woningbouwontwikkeling. Hierdoor ontbreekt de financiële ruimte om nog te kunnen voldoen aan de eis van 25% sociale huur, danwel een bijdrage te leveren aan het Vereveningsfonds.
    Het college wordt daarom verzocht bij woningbouwlocaties waarbij sprake is van toepassing van de ruimte-voor-ruimte regeling deze uit te zonderen van de eis 25% sociale huur en daarnaast de ontwikkeling vrij te stellen van een bijdrage aan het Vereveningsfonds. Een bijdrage voor het aandeel sociale huur maakt deze ontwikkelingen namelijk (nog) moeilijker of onmogelijk.

    Voorgesteld besluit

    1. Woningbouwontwikkelingen waarbij de ruimte-voor-ruimte regeling wordt toegepast uit te zonderen van de eis 25% sociale huur;
    2. De ontwikkelingen vrij te stellen van een bijdrage aan het Vereveningsfonds.
  19. 4.1.k

    Enkele bewoners van het J.H. van Straaten van Nesplantsoen in Boskoop  hebben in de commissie RED ingesproken over de situatie van de gemeentegrond nabij hun woning. In bijgevoegde raadsinformatiebrief staat de reactie van het college en zijn standpunt, gebaseerd op het vastgestelde snippergroenbeleid.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met de inhoud van bijgevoegde brief en deze brief via de lijst van ingekomen stukken en mededelingen aan de raad ter kennis brengen.

    Besluit

    Een verzoek van de heren Oostdam en Goes om het snippergroenbeleid in commissieverband te bespreken wordt niet gehonoreerd.

    00:47:59 - 00:48:12 - Liesbeth Spies
    00:48:12 - 00:49:02 - Henk Goes
    00:49:02 - 00:49:15 - Henk Oostdam
    00:49:15 - 00:49:56 - Liesbeth Spies
  20. 4.1.l

    Per 1 juli 2021 is Stichting Alphen Vitaal gestart. Voor de opstartfase heeft het college een kwartiermaker aangesteld als directeur/bestuurder en een tijdelijke bestuurder, de heer S. Sijm. In de afgelopen maanden zijn beoogd bestuursleden geworven. Uit 17 sollicitanten benoemt het college nu 5 kandidaten tot bestuurder van Alphen Vitaal. Het bestuur wordt gevormd door 5 bestuursleden: een voorzitter, een penningmeester, een secretaris en twee algemene bestuursleden.

    Voorgesteld besluit

    Het college benoemt 5 bestuursleden van Alphen Vitaal, waaronder de voorzitter, de secretaris en de penningmeester voor een periode van 4 jaar.

  21. 4.1.m

    De gemeente heeft de Detailhandelsvisie Alphen aan den Rijn 2016-2025 geëvalueerd. De grote dynamiek in de samenleving, de effecten van de Coronamaatregelen en de snelle ontwikkelingen in de retail waren aanleiding om dit op een samenhangende en integrale wijze te doen. In de evaluatie is voor alle winkelgebieden in Alphen aan den Rijn de situatie geïnventariseerd en beoordeeld op de toekomstbestendigheid. Vanwege de grote omvang van de hierdoor verkregen informatie heeft het college een samenvattende notitie met prioriteiten en hoofdlijnen vastgesteld. Met de vaststelling van deze notitie wordt de evaluatiefase afgerond en kan de verkregen informatie worden ingezet om de actualisatie van de huidige detailhandelsvisie te starten.

    Besluit

    De vragen van mevrouw Blom waarom verruiming openingstijden tijdens feestdagen niet is geëvalueerd en wanneer dit wel gebeurt, zullen schriftelijk worden beantwoord.

    00:49:49 - 00:49:56 - Liesbeth Spies
    00:49:56 - 00:50:24 - Caroline Blom-de Ruiter
    00:50:24 - 00:51:14 - Liesbeth Spies
    00:51:14 - 00:51:24 - Kees van Velzen
    00:51:24 - 00:52:10 - Liesbeth Spies
  22. 4.1.n

    In de legesverordening is geen maximum opgenomen voor leges die zijn gerelateerd aan bouwvergunningen. De bouwprojecten worden steeds omvangrijker en de bouwkosten lopen op. De legesvergoedingen worden hierdoor ook hoger. De opbrengsten van de leges mogen de totale kosten niet overtreffen. Om dat te voorkomen wordt een maximum tarief aan leges opgenomen in de legesverordening.

    Voorgesteld besluit

    Een maximum tarief van € 500.000 als legesvergoeding op te nemen in de legesverordening 2022.

  23. 4.1.o

    In het kader van regionale fietsnetwerkplannen heeft de provincie Zuid-Holland het initiatief genomen om het Nationaal Toekomstbeeld Fiets uit te werken met de regio’s. In juli heeft onze gemeente, in een brief aan de provincie, de intentie uitgesproken om deel te nemen aan het Toekomstbeeld Fiets. Wij hebben vervolgens, net als andere gemeenten, ambtelijk
    input geleverd en daarbij belangrijke doorfietsroutes, fiets-OV routes, bruggen, onderdoorgangen en fietsenstallingen aangeduid. Deze input is verwerkt in het Zuid-Hollandse Toekomstbeeld Fiets beleidsrapportage en het projectenprogramma.

    Voorgesteld besluit

    Het college besluit de gemeenteraad te informeren met bijgevoegde brief en bijlagen over het Zuid-Hollandse Toekomstbeeld Fiets.

  24. 4.1.p

    In februari 2020 heeft het college een intentieovereenkomst gesloten met de eigenaar van De Aarhof. De eigenaar heeft de ambitie om het complex sterk te moderniseren, te verduurzamen en woningen toe te voegen op deze plek om zo de aansluiting bij de rest van het centrum mogelijk te maken. Op verzoek van de raad is de overeenkomst na de besluiten van 22 april en 15 juli voor wensen en bedenkingen aan de raad gezonden. In het geamendeerde raadsbesluit van 30 september heeft de gemeenteraad zijn wensen en bedenkingen kenbaar gemaakt aan het college. Nu deze wensen en bedenkingen zijn verwerkt, heeft het college besloten tot ondertekening over te gaan.

    Voorgesteld besluit

    • Gehoord hebbende de wensen en bedenkingen van de gemeenteraad op de Anterieure- en Koopovereenkomst voor de herontwikkeling van de Aarhof over te gaan tot het ondertekenen van de overeenkomst; en
    • Wethouder van As te machtigen deze overeenkomst te ondertekenen.
  25. 4.1.q

    Het gemeentebestuur van Alphen aan den Rijn heeft een steunfonds Covid-19 opgericht om lokale  ociaal maatschappelijke organisaties te helpen om continuïteitsproblemen op te lossen die zij redelijkerwijs niet zelf kunnen opvangen. Deze aanvragen worden getoetst aan de Algemene subsidieverordening Gemeente Alphen aan den Rijn 2020 en de Nadere regels behorend bij het Steunfonds. Het college besluit over de vijfde tranche aanvragen in het kader van dit steunfonds 2021. Het college stelt ook een definitieve subsidie vast voor een aantal aanvragen die in 2020 zijn gedaan en nu zijn verantwoord.

    Voorgesteld besluit

    - De in Bijlage 1 genoemde organisaties een voorlopige, eenmalige subsidie te verlenen met een totaalbedrag van € 102.568  (tranche 5).
    - De in bijlage 2 genoemde organisaties een definitieve subsidie Steunfonds 2020/2021 te verlenen op basis van de verantwoording 2020/2021.

  26. 4.1.r

    De raadsbrief ‘Evaluatie en voortgang verduurzaming gemeentelijk vastgoed’ informeert de raad over de lopende projecten en de ervaringen met verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed in de periode 2017-2020. Op basis van de evaluatie wordt de volgende fase van verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed vormgegeven.

    Voorgesteld besluit

    De Raad met bijgaande brief informeren over de evaluatie en de voortgang verduurzaming vastgoed

  27. 4.1.s

    De gemeente zet elk jaar verschillende middelen in om de jaarwisseling zo goed mogelijk te laten verlopen. Jaarlijks wordt hiervoor een integraal gemeentelijk draaiboek opgesteld. Hierin staat de specifieke inzet voor dat jaar. Deze is afgeleid uit de beleidskaders van de geldende aanpak vuurwerkoverlast.  Net voor de zomer is de gemeente Alphen aan den Rijn gestart met de operationele voorbereiding van de integrale aanpak jaarwisseling 2021/2022. Hierbij wordt gekeken welke maatregelen er (los van de maatregelen genoemd in de aanpak jaarwisseling 2019-2022) tijdens de jaarwisseling 2021/2022 worden ingezet, waarbij uiteraard tussentijds ingespeeld kan worden op eventuele actuele ontwikkelingen.

    Voorgesteld besluit

    - instemmen met bijgaande brief aan de gemeenteraad over de integrale aanpak van de jaarwisseling 2021-2022;
    - brief over integrale aanpak van de jaarwisseling 2020-2021 ter informatie sturen naar de gemeenteraad.

  28. 4.1.t

    Het college informeert de raad over de aanpassing van de Steekterbrug en stelt zich op het standpunt dat het college nog nadere afspraken met de provincie wil maken over onder andere de hoogte van de brug.

    Besluit

    Op verzoek van de heer Van Kuijk zal de raad zal worden betrokken bij verdere ontwikkelingen, provincie is echter verantwoordelijk.

  29. 4.1.u

    Landelijk zijn duizenden ouders gedupeerd door de manier waarop de Belastingdienst/Toeslagen is omgegaan met de kinderopvangtoeslag. Het is voor de gedupeerde ouders en diens toeslagpartner van de kinderopvangtoeslagaffaire van belang dat zij een nieuwe start kunnen maken. Dit is onmogelijk met schulden. Het kwijtschelden van de publieke schulden levert een belangrijke bijdrage aan het kunnen maken van een nieuwe schuldenvrije start en te komen tot een herstel van het vertrouwen in de overheid. De Verzamelwet hersteloperatie toeslagen gaat voorzien in een grondslag voor het kwijtschelden van schulden
    binnen zowel het belastingdomein, als het sociaal domein. De beoogde inwerkingtreding is 1 januari 2022. Met dit besluit wordt het mogelijk gemaakt te anticiperen op de Verzamelwet hersteloperatie toeslagen.

    Voorgesteld besluit

    1. De gemeentelijke vorderingen van ouders en diens toeslagpartner die gedupeerd zijn door de problemen rondom de kinderopvangtoeslag, en daardoor recht hebben op het forfaitaire bedrag van €30.000,-, vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Verzamelwet hersteloperatie toeslagen, kwijt te schelden.
    2. De kwijtschelding ambtshalve te verlenen als het gaat om de publieke vorderingen die binnen de beoogde reikwijdte van de Verzamelwet hersteloperatie toeslagen vallen.
    3. Goed te keuren dat de gemeenteambtenaar belast met de invordering van gemeentelijke belastingen de kwijtschelding ambtshalve verleent als het gaat om de publieke vorderingen die binnen de beoogde reikwijdte van de Verzamelwet hersteloperatie toeslagen vallen.
    4. De gemeenteambtenaar belast met de invordering van gemeentelijke belastingen kwijtschelding van een belastingaanslag aan een gedupeerde ouder te laten verlenen bij een voor bezwaar vatbare beschikking waarop Hoofdstuk V van de Algemene wet inzake rijksbelastingen van overeenkomstige toepassing is.
    5. Te bepalen dat dit besluit in werking treedt met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking en is van kracht tot het moment dat de Verzamelwet hersteloperatie toeslagen in werking treedt.
    6. De raad te informeren over dit besluit middels een raadsbrief.

    Besluit

    Complimenten van mevrouw Blom over inzet en het resultaat.

  30. 4.1.v

    Tijdens het werkbezoek op locatie Rijnvicus op 8 september jl. heeft wethouder De Jager toegezegd de Raad te informeren over de stand van zaken van de uitvoering van de Participatiewet. In een raadsbrief ontvangt de Raad informatie over de gevolgen van Corona voor de Participatiewet, de stand van het bestand en ontwikkelingen voor de toekomst.

    Voorgesteld besluit

    Instemmen met de raadsbrief Participatiewet en verzending aan de Raad

  31. 4.1.w

    De gemeenteraad van de gemeente Alphen aan den Rijn heeft op 15 juli 2021 de Kunst- en cultuurvisie gemeente Alphen aan den Rijn 2021-2030 vastgesteld. De visie is omvangrijk. Niet alleen in jaren, maar zeker ook in de ambitie die wordt uitgesproken. In de Uitvoeringsagenda kunst en cultuur 2022-2023 is het programma voor met name de speerpunten voor de komende jaren uitgewerkt (2022-2024). Bedoeld als leidraad voor de sector en alle partijen die daarmee verbonden zijn.
    Parallel aan de uitvoering van de voorliggende uitvoeringsagenda draait het reguliere werk bij alle partijen ook gewoon door. Dat maakt de fasering van de speerpunten over de komende drie jaar dan ook noodzakelijk.

    Voorgesteld besluit

    De bijgevoegde Uitvoeringsagenda kunst en cultuur 2022-2024 vaststellen en de gemeenteraad
    hierover informeren.

  32. 4.1.x

    Met deze brief wordt de gemeenteraad geïnformeerd over de stand van zaken en de voortgang van het seniorenbeleid. Structurele inzet op seniorenbeleid is noodzakelijk, gezien de toenemende urgentie de komende decennia.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met de brief en deze ter informatie te versturen naar de raad.

    Besluit

    Complimenten van de heer Du Chatinier en hij onderstreept de conclusie dat seniorenbeleid een structurele aanpak behoeft.

    00:51:57 - 00:52:10 - Liesbeth Spies
    00:52:10 - 00:52:28 - Michel du Chatinier
    00:52:28 - 00:54:50 - Liesbeth Spies
  33. 4.2
    Collegebesluiten ter inzage gelegd
  34. 4.3
    Collegebesluiten betrekken bij financiële producten
  35. 4.3.a

    Nog steeds heeft de coronapandemie invloed op activiteiten en ontwikkelingen binnen onze samenleving. Dus ook op het tempo van de uitvoering van initiatieven en ontwikkelingen binnen de recent vastgestelde kunst- en cultuurvisie. Het college van de gemeente Alphen aan den Rijn verzoekt de gemeenteraad daarom eenmalig om het niet uitgegeven budget voor kunst en cultuur 2021 beschikbaar te houden in 2022. Het betreffen dus geen extra of nieuwe middelen. Dit geeft initiatiefnemers, de cultuurmakelaar en de ambtelijke organisatie de ruimte om de ambities uit de cultuurvisie waar te maken en de opgestarte werkgroepen door te kunnen laten gaan. Denk daarbij aan het realiseren van een regeling voor inwoners met een laag inkomen en die regeling dus ook financieel gezien mogelijk maken, de mogelijke positieve gevolgen van de nieuwe subsidieregeling (op dit moment in ontwikkeling), het ontwikkelen van een broedplaats met een financieel gezonde toekomst, het realiseren van een (pop-up) locatie voor een galerie maar ook het realiseren van goed geoutilleerde poppodia waar onze nieuwe kijk op popprogrammering een plek gaat krijgen.

    Voorgesteld besluit

    De niet besteedde middelen 2021 (ca. € 200.000) in het kader van de uitvoering cultuurvisie middels de reserve jaar overschrijdende budgetten te verwerken in de NJN 2021 en zo de uitgifte van dit budget (2021) beschikbaar te houden voor uitgaven in 2022.

  36. 4.3.b

    Voor de aanpak van jeugdwerkloosheid zijn door SZW middelen vrijgemaakt om dreigende werkloosheid, als gevolg van de Coronamaatregelen, te adresseren. De aanname was dat door corona de jeugdwerkloosheid snel zou stijgen. Na een aanvankelijke stijging is er nu een daling zichtbaar, maar er staan toch nog jongeren aan de kant én de tekortsectoren hebben goed opgeleid personeel nodig. Met een anti-cyclische insteek investeert de gemeente Alphen aan den Rijn juist nu in het voorkomen van jeugdwerkloosheid en het ondersteunen van kwetsbare jongeren richting een duurzame plek op de arbeidsmarkt. Op basis van een aantal verdeelsleutels (bijlage I) krijgt de regio Rijnstreek hiervoor €295.000. Met deze middelen worden dus ook gemeentes Kaag & Braassem en Nieuwkoop bediend.

    Voorgesteld besluit

    1. Instemmen met de speerpunten voor de besteding van de extra middelen voor het voorkomen en bestrijden van jeugdwerkloosheid.
    2. De financiële gevolgen ad Euro 295.000 te verwerken in de Najaarsnota 2021 middels storting in de reserve jaaroverschrijdende budgetten.
  37. 4.3.c

    De gemeente ontvangt € 50.000 extra voor ondersteuning van mantelzorgers van het Rijk. De extra middelen zijn beschikbaar gekomen voor gemeenten die de toegang tot mantelzorgvoorzieningen willen verbeteren. In onze gemeente start op 1 januari de nieuwe opdracht ondersteuning. Ook de toegang tot alle Wmo-voorzieningen valt vanaf dat moment onder de nieuwe Tom in de Buurt. Een extra bedrag is welkom om een goed plan van aanpak uit te werken, specifiek voor het verbeteren van de toegang voor mantelzorgers.

    Voorgesteld besluit

    1. Het bedrag van € 50.000 dat via de Decembercirculaire wordt toegekend voor mantelzorgondersteuning in te zetten voor dat doel.
    2. Daartoe de mantelzorgondersteuning  middelen van € 50.000 middels de Reserve jaaroverschrijdende budgetten te verwerken in de Najaarsnota 2021 en te besteden in 2022
  38. 4.3.d

    Gemeente Alphen aan den Rijn heeft in omvang (qua vierkant meters) en kwalitatief gezien onvoldoende sporthal faciliteiten om de binnensport op een volwaardige manier te faciliteren. Bovendien neemt de vraag naar binnensportfaciliteiten toe omdat het Onderwijs (Primair en Voortgezet) een vraag heeft naar extra sportzalen en de huidige planning van de toedeling van de sportactiviteiten onder druk staat. Uit marktonderzoek is gebleken dat Alphen aan den Rijn op basis van het aantal inwoners ca. 6 gymzaal eenheden minder heeft dan andere gemeenten met een gelijk aantal inwoners. Vanuit de hierboven aangegeven constateringen is deze bestuursopdracht opgesteld, waarbij het onderzoeksresultaat aan de raad wordt voorgelegd. Het resultaat van de bestuursopdracht is een rapportage waarin aangegeven wordt welke voorzieningen/uitgangspunten t.b.v. omgeving, gebruikers en multifunctionaliteit in de uitwerking meegenomen worden en welke kosten hieraan verbonden zijn. Uiteindelijk neemt de gemeenteraad een beslissing de uitvoeringsplannen wel of niet te gaan vormgeven.
    Op basis van deze bestuursopdracht wordt het onderzoek naar een MFS verder uitgewerkt waarna deze medio april/mei 2022 aan het college en de raad wordt voorgelegd.

    Voorgesteld besluit

    1 De bestuursopdracht voor de ontwikkeling van een Multifunctionele Sportaccommodatie (MFS) vaststellen.
    2 Een projectbudget ter hoogte van € 50.000,- beschikbaar te stellen voor de specifieke onderzoeken ten behoeve van de MFS voor de verdere uitwerking en deze te dekken uit incidentele budgetruimte binnen programma 4.
    3 Deze dekking te storten in de reserve Plankosten zodat projectbudget ook in 2022 nog beschikbaar (gereserveerd) is.
    4 Bovenstaande financiële gevolgen in de begroting te verwerken via de Najaarsnota 2021.
    5 Vooruit lopend op het formeel beschikbaar komen van het budget (zie hiervoor) te starten met werkzaamheden om onderzoeken uit te voeren.

  39. 4.3.e

  40. 4.3.f

    Ontwikkelaar Spacetolive Ontwikkeling is met de project-BV STL 2 voornemens op de voormalige locatie van Oliehandel Verschuur aan de Steekterweg te Alphen aan den Rijn 25 grondgebonden woningen, openbaar groen en parkeerplaatsen te realiseren.
    Het programma voorziet niet in sociale woningbouw, het college heeft besloten hier de hardheidsclausule uit het Vereveningsfonds toe te passen. De ontwikkeling van deze locatie kent zeer hoge sloop- en saneringskosten waardoor geen rendabel plan mogelijk is dat ook voorziet in sociale woningen. Wel heeft het college de nadrukkelijke wens de locatie te herontwikkelen: door de hardheidsclausule toe te passen wordt de verloederde locatie opgeruimd en kunnen er 25 koopwoningen worden gerealiseerd die de doorstroom uit het goedkopere en middeldure segment mogelijk maken.
    Het betreft hier een particuliere ontwikkeling waarbij de gemeente een faciliterende rol heeft.
    Middels een anterieure overeenkomst worden de publieke kosten die voortkomen uit deze ontwikkeling verhaald op de ontwikkelaar. Het college heeft besloten een anterieure overeenkomst aan te gaan en de burgemeester heeft wethouder Van As een volmacht verleend om de overeenkomst te ondertekenen.

    Voorgesteld besluit

    1. De hardheidsclausule uit de ‘Nota Vereveningsfonds’ toe te passen en de ontwikkelaar hiermee vrij te stellen van een financiële bijdrage t.b.v. dit fonds.
    2. Met “STL 2 BV ” inzake de ontwikkeling van de locatie ‘Steekterweg 208-210’ te Alphen aan den Rijn een anterieure overeenkomst te sluiten, één en ander volgens bijgevoegd concept.
    3. Wethouder van As te mandateren om de overeenkomst namens uw college aan te gaan, tekstuele wijzigingen door te voeren in de overeenkomst en conform bijgevoegde volmacht tot ondertekening van de definitieve overeenkomst over te gaan;
    4. De faciliterende projectexploitatie “Steekterweg 208-210” te openen en vast te stellen en de neutrale financiële gevolgen (balansmutatie), conform het actuele Besluit Begroting en Verantwoording, op te nemen en te verwerken in de begroting/administratie via de eerstvolgende actualisatie van het MPG;
    5. De bijdrage t.b.v. het rioolvoorzieningen, ad. € 25.000 eenmalig en daarnaast € 14.336 (een en ander op basis van werkelijke kosten) te verwerken in de IRS via een begrotingswijziging bij de Voorjaarsnota 2022.

  41. 4.3.g

    Aan de Churchilllaan in Alphen aan den Rijn heeft Niersman Projectontwikkeling 2 B.V. een plan ontwikkeld om een appartementencomplex te ontwikkelen. Het gaat om een complex met 71 appartementen. Hiervan is 25% sociaal en is 10% middeldure huur. Om de haalbaarheid te onderzoeken is in 2020 een intentieovereenkomst met de ontwikkelaar gesloten. De ontwikkelaar heeft sindsdien onderzocht of het plan planologisch en economisch haalbaar is. De ontwikkeling blijkt haalbaar, daarom sluit het college een anterieure overeenkomst met de ontwikkelaar. In deze overeenkomst staan afspraken over het programma, de te volgen ruimtelijke procedure om de ontwikkeling mogelijk te maken en de te betalen kosten. Uiteindelijk zal wethouder G.P. van As de overeenkomst ondertekenen namens het college.

    Voorgesteld besluit

    1. Met Niersman Projectontwikkeling 2 B.V. bijgevoegde anterieure overeenkomst te sluiten;
    2. Wethouder G.P. van As te mandateren om de overeenkomst namens het college aan te gaan, tekstuele wijzigingen door te voeren in overeenkomsten en conform bijgevoegde volmacht tot ondertekening van de definitieve overeenkomst over te gaan;
  42. 4.3.h

    De voorbereidingen voor de bouw van de fietsbrug over het Aarkanaal is in volle gang. De aanbestedingsprocedure om de geschikte aannemer te vinden is gestart. Uit vragen die de aannemers stellen blijkt dat de marktpartijen twijfelen aan de haalbaarheid van de omvang en kwaliteit van het te maken werk in relatie tot het beschikbare bedrag voor de uitvoering. Eén van de redenen die door de inschrijvers worden genoemd zijn de ontwikkelingen op de markt van staal. De staalprijzen, maar ook prijzen van andere grondstoffen, zijn enorm gestegen de afgelopen periode. Deze prijsontwikkelingen zijn ook in andere projecten zichtbaar. Om tot een succesvolle aanbesteding te komen is het wenselijk dat een aanvullend budget ter beschikking wordt gesteld. Met een aanvulling van €750.000,- bovenop het eerder beschikbaar gestelde bedrag van €4,25 mln. wordt de kans op een succesvolle aanbesteding aanzienlijk verhoogd.

  43. 4.4
    Schriftelijke vragen raadsleden op grond van artikel 40 of 42 van het Raadsreglement van orde en collegebeantwoording
  44. 4.4.a

    Het college beantwoordt de vragen van de VVD fractie over de W20-varianten uit het programma Beter Bereikbaar Gouwe en over een tweede oeververbinding bij Boskoop

    Voorgesteld besluit

    Akkoord te gaan met de antwoorden op de vragen van de VVD fractie en de bijgevoegde brief te verzenden aan de heer Piette.

  45. 4.4.b

    Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde kunnen raadsleden schriftelijk vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. De heer Zevenbergen heeft vragen gesteld over het handhaven van scooters in het centrum en verkeersoverlast op de Aziëlaan. Geantwoord is dat de handhaving op scooters en bromfietsen afdoende werkt. Over de verkeersoverlast is geantwoord dat de meldingen bekend zijn, de snelheid zeer acceptabel is en is ingegaan op de functie van de weg.

    Voorgesteld besluit

    Bijgevoegde concept-brieven vaststellen en verzenden waarin wordt geantwoord dat de handhaving op het scooterverbod in het centrum afdoende werkt en de meldingen over verkeersoverlast op de Aziëlaan bekend zijn.

    Besluit

    Via agendacommissie bespreking in commissieverband inplannen.

    00:52:55 - 00:54:50 - Liesbeth Spies
  46. 4.4.c

    De heer J.N. van Gool stelt artikel 40-vragen over kansen voor woningbouw, bewoning van recreatiewoningen en besluitvorming over woningbouw. Het college gaat in de beantwoording van deze vragen in op een aantal kansen voor woningbouw in de kernen, de kansen voor tijdelijke woningbouw en permanente bewoning van recreatiewoningen en de besluitvorming van onorthodoxe woningbouwlocaties

    Voorgesteld besluit

    Het met bijgaande brief beantwoorden van de vragen van de heer J.N. van Gool over een aantal kansen voor woningbouw in de kernen, kansen voor tijdelijke woningbouw en permanente bewoning van recreatiewoningen en de besluitvorming van onorthodoxe woningbouwlocaties.

  47. 4.4.d

    Dhr. Blom heeft namens Nieuw Elan artikel 40 vragen gesteld over illegaal vuurwerk. De vragen zijn door het College van B&W beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    - De artikel 40 vragen die dhr. Blom heeft gesteld namens Nieuw Elan over vuurwerk beantwoorden door middel van bijgevoegde brief.

  48. 4.4.e

    Mevrouw I. van der Kolk heeft vragen gesteld op grond van Artikel 40 van het reglement van orde over het bezoek dat tweede kamerlid Bart van Kent (SP) en FNV hebben gebracht aan het “polenhotel” te Boskoop op 12 oktober 2021. De vragen zijn door het college van B&W beantwoord.

  49. 4.4.f

    De fractie van de Rijn Gouwe Lokaal stelt artikel 40 vragen over de herstelwerkzaamheden aan het fiets- en wandelpad van de Koningin Julianabrug. Naar aanleiding van deze vragen informeert het college de fractie van Rijn Gouwe Lokaal en de leden van de gemeenteraad over de uitgevoerde werkzaamheden en onderhoud aan de Koningin Julianabrug, de stand van zaken ten aanzien van het onderzoek naar de schade aan de Koningin Julianabrug en het definitieve herstel van de schade aan de Koningin Julianabrug.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40 vragen van mevrouw A. de Groot-Slagter (Rijn Gouwe Lokaal) over de uitgevoerde werkzaamheden en onderhoud aan de Koningin Julianabrug, de stand van zaken ten aanzien van het onderzoek naar de schade en het definitieve herstel van de schade met bijgaande brief beantwoorden.

  50. 4.4.g

  51. 4.4.h

  52. 4.5

    Bijlagen

    Besluit

    Met de overige afdoeningsadviezen wordt ingestemd.

  53. 4.6
    Antwoordbrieven aan inwoners/organisaties
  54. 4.6.a
    Antwoordbrief aan Bestuur Vereniging Natuurbehoud Groenpoort Hazerswoude-Boskoop - reactie brief 21-01-2021 maatregelen Beter bereikbaar Gouwe en N207 Zuid
  55. 4.6.b
    Antwoordbrief bezwaar bewoners Burg Warnaarkade tegen collegebesluit haalbaarheidsstudie 3e veld Hazerswoudse Boys
  56. 4.7

    De raad wordt gevraagd in te stemmen met verzending van de antwoordbrief.

  57. 4.7.a

    De Gemeenschappelijke Regeling De Oude Rijnzone is vanaf begin 2011 effectief en in 2015 overgegaan in een bedrijfsvoeringsorganisatie. De Gemeenschappelijke Regeling is destijds aangegaan met de provincie Zuid-Holland en de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Alphen aan den Rijn, Rijnwoude, Zoeterwoude en Leiderdorp. Het doel was de realisatie van de uitvoering van de Transformatievisie Oude Rijnzone en de Samenwerkingsovereenkomst door middel van afspraken over programmering, planning, kwaliteit en het ter beschikking stellen van middelen.
    De in het uitvoeringsprogramma aangemerkte projecten zijn inmiddels gerealiseerd of bevinden zich in de afrondende fase.
    Het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie De Oude Rijnzone heeft daarom besloten de bedrijfsvoeringsorganisatie De Oude Rijnzone per 31 december 2021 op te heffen. In geval van opheffing van de regeling gaat het bestuur over tot de liquidatie en stelt daarvoor de regels vast in het liquidatieplan. Het concept-liquidatieplan wordt aan de raden van de deelnemende gemeenten aan de GR ORZ voorgelegd voor een reactie.

    Voorgesteld besluit

    1. Geen reactie te hebben op het concept-liquidatieplan opheffing GR De Oude Rijnzone
    2. Bijgevoegd concept antwoordbrief aan de secretaris van de GR De Oude Rijnzone waarin de gemeente informeert geen opmerking bij het concept-liquidatieplan te hebben, aan de raad kenbaar te maken via de lijst ontwerp antwoordbrieven.
  58. 5

    IVOA, Stichting Centrummanagement en gemeente zijn al lange tijd in gesprek over het invoeren van de eerste anderhalf uur gratis parkeren in de gemeentelijke parkeergarages in het centrum. Onderzocht is op welke wijze de gederfde inkomsten gedekt kunnen worden. Onder andere is bekeken of een Bedrijfs Investerings Zone (Biz) opgezet kan worden en welke beleidswijzigingen haalbaar zijn. Gezamenlijk is besloten geen Biz op te zetten en dat een combinatie van een Biz en een verhoging van de Ozb niet woningen financieel onhaalbaar is. In de begroting 2022 zijn structurele intensiveringen opgenomen binnen het thema economie. Deze structurele investeringne worden gedekt uit een verhoging van de OZB niet woningen. Gratis parkeren is genoemd als een van deze structurele investeringen. Verder wordt voorgesteld om de tarieven voor het parkeren op straat te verhogen van € 1,90 per uur naar € 2,50 per uur. De verwachting is dat dit per saldo € 343.000 euro opbrengt.

    Stemuitslag

    voor 49%
    tegen 51%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), NieuwElan (9)
    tegen
    D66 (2), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), PvdA (1), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Bijlagen

    Voorgesteld besluit

    1. de eerste anderhalf uur parkeren in de gemeentelijke parkeergarages in het centrum gratis te maken;
    2. het straattarief in het centrum te verhogen naar € 2,50 per uur per 1 januari 2022;
    3. de volgende financiële consequenties in de Begroting 2022 structureel te verwerken middels bijgevoegde begrotingswijziging:
      a) de opbrengsten garageparkeren worden met € 1.100.000 structureel afgeraamd;
      b) de opbrengsten straatparkeren worden met € 343.000 structureel bijgeraamd;
      c) de (nog te ontvangen) opbrengst van de projectontwikkelaar wordt bij ontvangst gedoteerd in de Egalisatiereserve Parkeren;
      d) Vanaf 2024, of zoveel eerder wanneer de nieuwe parkeergarage wordt opgeleverd, wordt gedurende 30 jaar in gelijke delen een jaarlijkse onttrekking van € 43.333 euro aan de parkeerexploitatie toegevoegd;
      e) als onderdeel van de structurele intensiveringen binnen thema economie de opbrengsten OZB niet-woningen in 2022 met € 757.000 te verhogen, oplopend tot een bedrag van € 860.667 vanaf 2024;
    4. de opbrengsten OZB niet-woningen te baseren op het uitgangspunt dat zowel gebruikers als eigenaren een evenredige last dragen voor dit voorstel.

    Besluit

    Raadsvoorstel wordt verworpen met 17 stemmen voor van CDA, NE en CU.


    De heer Van Kuijk wenst aantekening te maken dat hij zich bij het stemmen voor het raadsvoorstel vergist heeft en voor het raadsvoorstel 1,5 uur gratis parkeren had willen stemmen. De voorzitter concludeert dat het besluit rechtsgeldig is genomen. Deze aantekening heeft geen invloed op de uitslag van de stemming.

    00:54:27 - 00:54:50 - Liesbeth Spies
    00:54:50 - 01:00:02 - Michel du Chatinier
    01:00:02 - 01:00:07 - Liesbeth Spies
    01:00:07 - 01:03:08 - Gert van den Ham
    01:03:08 - 01:03:11 - Liesbeth Spies
    01:03:11 - 01:03:32 - Gert van den Ham
    01:03:32 - 01:03:52 - Marjon Verkleij-Lemmers
    01:03:52 - 01:04:55 - Gert van den Ham
    01:04:55 - 01:07:22 - Marjon Verkleij-Lemmers
    01:07:22 - 01:07:48 - Iris van de Kolk
    01:07:48 - 01:07:52 - Liesbeth Spies
    01:07:52 - 01:09:17 - Marjon Verkleij-Lemmers
    01:09:17 - 01:09:22 - Liesbeth Spies
    01:09:22 - 01:09:53 - Iris van de Kolk
    01:09:53 - 01:10:08 - Marjon Verkleij-Lemmers
    01:10:08 - 01:10:26 - Henk Goes
    01:10:26 - 01:10:51 - Marjon Verkleij-Lemmers
    01:10:51 - 01:11:14 - Gert van den Ham
    01:11:14 - 01:11:34 - Marjon Verkleij-Lemmers
    01:11:34 - 01:12:10 - Gert van den Ham
    01:12:10 - 01:12:11 - Liesbeth Spies
    01:12:11 - 01:13:10 - Marjon Verkleij-Lemmers
    01:13:10 - 01:13:40 - Henk Goes
    01:13:40 - 01:13:59 - André de Jeu
    01:13:59 - 01:15:40 - Henk Goes
    01:15:40 - 01:19:53 - Anouk Noordermeer
    01:19:53 - 01:20:06 - Gert van den Ham
    01:20:06 - 01:21:40 - Anouk Noordermeer
    01:21:40 - 01:23:14 - Iris van de Kolk
    01:23:14 - 01:23:50 - André de Jeu
    01:23:50 - 01:24:30 - Iris van de Kolk
    01:24:30 - 01:25:38 - André de Jeu
    01:25:38 - 01:25:43 - Liesbeth Spies
    01:25:43 - 01:26:12 - Marjon Verkleij-Lemmers
    01:26:12 - 01:26:45 - Iris van de Kolk
    01:26:45 - 01:29:43 - Hans van Kuijk
    01:29:43 - 01:32:17 - Peter Bontekoe
    01:32:17 - 01:34:36 - Marijke Kottenhagen
    01:34:36 - 01:35:03 - André de Jeu
    01:35:03 - 01:35:09 - Marijke Kottenhagen
    01:35:09 - 01:35:27 - André de Jeu
    01:35:27 - 01:36:32 - Marijke Kottenhagen
    01:36:32 - 01:36:52 - Marjon Verkleij-Lemmers
    01:36:52 - 01:39:16 - Marijke Kottenhagen
    01:39:16 - 01:41:28 - André de Jeu
    01:41:28 - 01:41:49 - Anouk Noordermeer
    01:41:49 - 01:42:25 - André de Jeu
    01:42:25 - 01:44:08 - Peter Bontekoe
    01:44:08 - 01:44:29 - André de Jeu
    01:44:29 - 01:45:33 - Iris van de Kolk
    01:45:33 - 01:46:03 - André de Jeu
    01:46:03 - 01:46:38 - Iris van de Kolk
    01:46:38 - 01:46:46 - André de Jeu
    01:46:46 - 01:47:15 - Anouk Noordermeer
    01:47:15 - 01:47:22 - André de Jeu
    01:47:22 - 01:47:59 - Hans van Kuijk
    01:47:59 - 01:48:28 - Iris van de Kolk
    01:48:28 - 01:51:17 - André de Jeu
    01:51:17 - 01:54:43 - Ank de Groot-Slagter
    01:54:43 - 01:54:59 - André de Jeu
    01:54:59 - 01:56:54 - Ank de Groot-Slagter
    01:56:54 - 01:57:16 - Iris van de Kolk
    01:57:16 - 01:57:36 - Ank de Groot-Slagter
    01:57:36 - 01:57:55 - Liesbeth Spies
    01:57:55 - 02:04:45 - Gert-Jan Schotanus
    02:04:45 - 02:04:52 - Liesbeth Spies
    02:04:52 - 02:05:36 - Iris van de Kolk
    02:05:36 - 02:06:08 - Gert-Jan Schotanus
    02:06:08 - 02:06:41 - Liesbeth Spies
    02:06:41 - 02:06:56 - Iris van de Kolk
    02:06:56 - 02:07:16 - Gert van den Ham
    02:07:16 - 02:07:38 - Anouk Noordermeer
    02:07:38 - 02:08:11 - Iris van de Kolk
    02:08:11 - 02:08:32 - Michel du Chatinier
    02:08:32 - 02:08:55 - Marjon Verkleij-Lemmers
    02:08:55 - 02:09:20 - Hans van Kuijk
    02:09:20 - 02:09:29 - Liesbeth Spies
    02:09:29 - 02:09:36 - Marjon Verkleij-Lemmers
    02:09:36 - 02:09:50 - Liesbeth Spies
    02:09:50 - 02:09:54 - Marjon Verkleij-Lemmers
    02:09:54 - 02:10:04 - Liesbeth Spies
    02:10:04 - 02:10:18 - Hans van Kuijk
    02:10:18 - 02:12:51 - Liesbeth Spies
    02:12:52 - 02:14:06 - Liesbeth Spies
    02:14:08 - 02:14:39 - Liesbeth Spies
    02:28:17 - 02:28:56 - Liesbeth Spies
    02:28:56 - 02:29:59 - Hans van Kuijk
    02:29:59 - 02:30:24 - Liesbeth Spies
    02:30:24 - 02:31:11 - André de Jeu
    02:31:11 - 02:31:24 - Liesbeth Spies
    02:31:24 - 02:32:04 - Gert van den Ham
    02:32:04 - 02:32:27 - Peter Bontekoe
    02:32:27 - 02:33:03 - Henk Goes
    02:33:03 - 02:33:32 - Liesbeth Spies
    02:33:32 - 02:33:52 - Iris van de Kolk
    02:33:52 - 02:34:07 - Marjon Verkleij-Lemmers
    02:34:07 - 02:34:32 - René Driesen
    02:34:32 - 02:34:52 - Michel du Chatinier
    02:34:52 - 02:34:54 - Liesbeth Spies
    02:34:54 - 02:35:27 - Ank de Groot-Slagter
    02:35:27 - 02:36:21 - Anouk Noordermeer
    02:36:21 - 02:36:26 - Liesbeth Spies
    02:36:26 - 02:36:57 - André de Jeu
    02:36:57 - 02:37:25 - Liesbeth Spies
    02:46:41 - 02:47:04 - Liesbeth Spies
    02:47:04 - 02:47:56 - André de Jeu
    02:47:56 - 02:48:22 - Iris van de Kolk
    02:48:22 - 02:48:48 - Liesbeth Spies
    02:48:48 - 02:48:49 - Henk Goes
    02:48:49 - 02:49:24 - Liesbeth Spies
    02:49:24 - 02:49:35 - Ank de Groot-Slagter
    02:49:35 - 02:50:22 - Anouk Noordermeer
    02:50:22 - 02:50:25 - Liesbeth Spies
    02:58:52 - 02:59:59 - Liesbeth Spies
    02:59:59 - 03:01:12 - André de Jeu
    03:01:12 - 03:01:14 - Liesbeth Spies
    03:01:14 - 03:01:22 - Henk Goes
    03:01:22 - 03:03:17 - Liesbeth Spies
  59. 5.a

    Stemuitslag

    voor 26%
    tegen 74%
    voor
    Dorpen en Wijken Belangen (1), RijnGouweLokaal (1), SP (2), VVD (5)
    tegen
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (2), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), SGP (1)

    Besluit

    Amendement VVD wordt verworpen met 9 stemmen voor van VVD, DWB, RGL en SP.

  60. 5.b

    Stemuitslag

    voor 49%
    tegen 51%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), NieuwElan (9)
    tegen
    D66 (2), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), PvdA (1), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Besluit

    Amendement CDA/NE wordt verworpen met 17 stemmen voor van CDA, NE en CU.

  61. 5.c

    Stemuitslag

    voor 29%
    tegen 71%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), SP (2)
    tegen
    D66 (2), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), VVD (5)

    Besluit

    Motie CU/NE/SP/CDA aantrekkelijk verblijven in centrum wordt verworpen met 9 stemmen voor van CU, SP en CDA.

  62. 5.d

    Stemuitslag

    voor 14%
    tegen 86%
    voor
    ChristenUnie (2), RijnGouweLokaal (1), SP (2)
    tegen
    CDA (6), D66 (2), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), SGP (1), VVD (5)

    Besluit

    Motie SP/RGL gratis parkeervergunningen centrumgebied wordt verworpen met 5 stemmen voor van RGL, CU en SP.

  63. 5.e

    Stemuitslag

    voor 46%
    tegen 54%
    voor
    ChristenUnie (2), GroenLinks (5), PvdA (1), RijnGouweLokaal (1), SP (2), VVD (5)
    tegen
    CDA (6), D66 (2), Dorpen en Wijken Belangen (1), NieuwElan (9), SGP (1)

    Besluit

    Motie SP gratis parkeren mantelzorgers centrumgebied wordt met 16 stemmen voor (GL, PvdA, VVD, RGL, CU, SP) verworpen.

  64. 6

    Op 20 juli 2021 het college besloten om het concept van de Woonvisie 2021-2025 in de periode van 12 augustus 2021 tot 23 september 2021 ter inzage te leggen. Op deze manier heeft iedereen de mogelijkheid gehad om een zienswijze in te dienen op dit concept. Deze wijziging heeft geleid tot twee beleidsaanpassingen, een extra maatregel in de uitvoeringsagenda, een aanvulling in de inleiding en een verduidelijking in de naamgeving van een ontwikkellocatie, ten opzichte van het concept van de Woonvisie 2021-2025 die door het college is vastgesteld. De ingediende zienswijzen zijn verwerkt in een Nota van beantwoording.
    Zowel de Nota van beantwoording zienswijzen als de Woonvisie 2021-2025 worden ter vaststelling aan de gemeenteraad aangeboden.

    Bijlagen

    Voorgesteld besluit

    1 De Nota van beantwoording zienswijzen, behorende bij de Woonvisie 2021-2025, vast te stellen;
    2 De Woonvisie 2021-2025, met de volgende uitgangspunten:
    a. Voldoende bereikbare woningen
    b. Aandacht voor senioren en bijzondere groepen met een zorgvraag
    c. Gezonde vergroening en landschappelijke verstedelijking om kwalitatief hoogwaardige en diverse leefomgevingen te creëren
    d. Verduurzaming van de gebouwde omgeving vast te stellen.
    3 Voor de uitvoering van de Woonvisie een incidenteel (project-)budget van €100.000,- beschikbaar te stellen voor het jaar 2022 te dekken ten laste van de reserve Wonen en Infra;
    4 De benodigde middelen voor de jaren 2023 tot en met 2025 (totaal € 300.000), voor de uitvoering van de Woonvisie 2021-2025, onderdeel te maken van de coalitieonderhandelingen en het kadernota proces voor de begroting 2023.

    Besluit

    Beraadslaging en besluitvorming over de moties vreemd is verdaagd naar de raadsvergadering van 16 december a.s.

    02:14:03 - 02:14:06 - Liesbeth Spies
    02:14:08 - 02:14:39 - Liesbeth Spies
    02:28:17 - 02:28:56 - Liesbeth Spies
    02:28:56 - 02:29:59 - Hans van Kuijk
    02:29:59 - 02:30:24 - Liesbeth Spies
    02:30:24 - 02:31:11 - André de Jeu
    02:31:11 - 02:31:24 - Liesbeth Spies
    02:31:24 - 02:32:04 - Gert van den Ham
    02:32:04 - 02:32:27 - Peter Bontekoe
    02:32:27 - 02:33:03 - Henk Goes
    02:33:03 - 02:33:32 - Liesbeth Spies
    02:33:32 - 02:33:52 - Iris van de Kolk
    02:33:52 - 02:34:07 - Marjon Verkleij-Lemmers
    02:34:07 - 02:34:32 - René Driesen
    02:34:32 - 02:34:52 - Michel du Chatinier
    02:34:52 - 02:34:54 - Liesbeth Spies
    02:34:54 - 02:35:27 - Ank de Groot-Slagter
    02:35:27 - 02:36:21 - Anouk Noordermeer
    02:36:21 - 02:36:26 - Liesbeth Spies
    02:36:26 - 02:36:57 - André de Jeu
    02:36:57 - 02:37:25 - Liesbeth Spies
  65. 7

    Op 1 juli 2022 treedt de Omgevingswet in werking. Dit is een wet die zaken regelt ten aanzien van de fysieke leefomgeving. De gemeente Alphen aan den Rijn is al een aantal jaren bezig met de voorbereiding op deze wet. De omgevingsvisie is het eerste product dat helemaal in de gedachte van de Omgevingswet is opgesteld en voldoet aan de in die wet gestelde eisen. De Omgevingsvisie schetst het toekomstbeeld voor onze fysieke leefomgeving. De ontwerp-omgevingsvisie en het bijbehorende PlanMER zijn in februari 2021 door de gemeenteraad vrijgegeven voor inspraak. Tijdens de terinzagetermijn zijn 19 zienswijzen ontvangen. Dit voorstel ziet op het vaststellen van de definitieve omgevingsvisie, al dan niet met inachtneming van de ingediende zienswijzen.


    N.B. de raadsklankbordgroep Omgevingswet is wel betrokken bij het proces totstandkoming van de omgevingsvisie maar niet bij de inhoud.

    Bijlagen

    Voorgesteld besluit

    1. De indieners van de zienswijzen, zoals vermeld in het ‘Overzicht indieners zienswijzen ontwerp omgevingsvisie’ (bijlage I) ontvankelijk te verklaren;
    2. De zienswijzen te beantwoorden op de wijze zoals vermeld in de Nota van beantwoording zienswijzen (bijlage II);
    3. De Nota van wijzigingen behorende bij de omgevingsvisie (bijlage III) vast te stellen;
    4. Het PlanMER en de aanvulling op het PlanMER die is opgesteld naar aanleiding van het advies van de Commissie voor de MER vast te stellen;
    5. De omgevingsvisie Alphen aan den Rijn “Groene gemeente met Lef” met identificatienummer, NL.IMRO.0484.omgevingsvisie-VA01 met bijbehorende bestanden digitaal en analoog gewijzigd vast te stellen, met inachtneming van beslispunten 2 en 3 waarbij de focus is gelegd op 5 integrale opgaven c.q. ontwikkelrichtingen, te weten:
      a. Duurzaam ondernemen;
      b. Landschappelijke verstedelijking;
      c. Waardevol buitengebied;
      d. Samen sterker;
      e. Gezonde vergroening.
    6. Onder vaststelling van de omgevingsvisie "Groene gemeente met Lef” worden ingetrokken:
      de ‘Structuurvisie Alphen aan den Rijn 2031', het 'Structuurplan Boskoop 2015’ en de ‘Samengestelde Structuurvisie Rijnwoude 2008'.

    Besluit

    Beraadslaging en besluitvorming over de moties vreemd is verdaagd naar de raadsvergadering van 16 december a.s.

  66. 8

    Op 28 mei 2020 heeft de gemeenteraad ingestemd met de ontwikkeling van een aantal binnenstedelijke woningbouwlocaties (de onorthodoxe woningbouwlocaties) waarvoor het college de procedure van de wijziging van het bestemmingsplan zal opstarten. Twee van deze locaties, de locaties Klompenmaker en de voormalige schoollocatie Bospark, zijn opgenomen in voorliggend bestemmingsplan ‘Inbreidingslocaties woningbouw Alphen Stad’. Op de locatie Klompenmaker kunnen maximaal 40 senioren- en zorgwoningen worden gerealiseerd; op de voormalige schoollocatie Bospark kunnen maximaal 120 senioren- en zorgwoningen worden gerealiseerd.
    In het bestemmingsplan zijn de planologisch-juridische kaders opgenomen waarbinnen de ontwikkelingen moeten worden uitgewerkt. Voor de locaties is de haalbaarheid van de beoogde ontwikkelingen onderzocht en deze zijn haalbaar gebleken. Het resultaat van de onderzoeken is beschreven in het bestemmingsplan. Het ontwerpbestemmingsplan heeft zes weken ter inzage gelegen voor zienswijzen. Er zijn twee zienswijzen ingediend. Deze hebben beide betrekking op de locatie Klompenmaker. De zienswijzen geven geen aanleiding voor aanpassingen aan de juridisch bindende onderdelen van het bestemmingsplan.
    Op het ontwerpbesluit hogere waarden geluid Klompenmaker zijn geen zienswijzen ingediend. Voorgesteld wordt om het besluit hogere waarden vast te stellen.

    Stemuitslag

    voor 83%
    tegen 17%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (2), Dorpen en Wijken Belangen (1), NieuwElan (9), PvdA (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)
    tegen
    GroenLinks (5), RijnGouweLokaal (1)

    Voorgesteld besluit

    1 De indieners van de zienswijzen, zoals vermeld in het ‘overzicht indieners zienswijzen’ (bijlage) ontvankelijk te verklaren;
    2 De ingediende zienswijzen gedeeltelijk gegrond te verklaren, zoals vermeld in het ‘overzicht indieners zienswijzen’ (bijlage I);
    3 De Nota van beantwoording zienswijzen Inbreidingslocaties woningbouw Alphen Stad (bijlage 2) vast te stellen;
    4 Het bestemmingsplan Inbreidingslocaties Woningbouw Alphen Stad, met identificatienummer, NL.IMRO.0484.Ainbreidingalphen-VA01, met bijbehorende bestanden digitaal en analoog vast te stellen, met inachtneming van de beslispunten 2 en 3, waarbij gebruik is gemaakt van de ondergrond 0_NL.IMRO.084.Ainbreidingalphen-VA01.dxf, d.d. 2 december 2020;
    5 Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, lid 2 onder a van de Wet ruimtelijke ordening omdat de kosten anderszins verzekerd zijn.

    Besluit

    De raad besluit (met 3 stemmen tegen van GL en RGL) het bestemmingsplan Inbreidingslocaties Woningbouw Alphen Stad vast te stellen.

    03:02:39 - 03:03:17 - Liesbeth Spies
    03:03:17 - 03:03:46 - Helma van der Louw-Vergeer
    03:03:46 - 03:04:27 - Marijke Kottenhagen
    03:04:27 - 03:04:50 - Ank de Groot-Slagter
    03:04:50 - 03:05:14 - Henk Goes
    03:05:14 - 03:05:30 - Liesbeth Spies
  67. 9

    De raad van Gemeente Alphen aan den Rijn heeft in mei 2020 ingestemd met het in ontwikkeling nemen van een aantal onorthodoxe woningbouwlocaties. Dit zijn binnenstedelijke locaties waar op korte termijn gebouwd kan worden om de woningnood terug te dringen. Eén van deze locaties is het ’s Molenaarspad. Er is toen een kavelpaspoort voor tijdelijke woningen voorgelegd. Inmiddels is het plan gewijzigd. Op de plek waar de tijdelijk woningen zouden komen, is nu een plan gemaakt om ongeveer 250 permanente woningen te realiseren. De locatie voor tijdelijke woningbouw is binnen het gebied verplaatst naar de kavel naast voedselpark Gnephoek. Het gewijzigde plan is vertaald naar een aangepast kavelpaspoort. Met dit besluit wordt dit aangepaste kavelpaspoort ter kennisgeving aan de raad meegegeven. Daarbij legt het college het onderdeel ‘Tijdelijke Woningbouw’ ter vaststelling voor aan de raad, zodat de tijdelijke woningen spoedig gerealiseerd kunnen worden.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (2), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Voorgesteld besluit

    na kennisneming van het kavelpaspoort ’s Molenaarspad het onderdeel ‘Tijdelijke Woningbouw’ vast te stellen.

    Besluit

    De raad besluit, na kennisneming van het kavelpaspoort ’s Molenaarspad, het onderdeel ‘Tijdelijke Woningbouw’ unaniem vast te stellen.

    03:05:18 - 03:05:30 - Liesbeth Spies
    03:05:30 - 03:05:41 - Hans van Kuijk
    03:05:41 - 03:05:49 - Liesbeth Spies
  68. 10

    De energietransitie stelt veel hogere eisen aan ons stroomnet. Onze stroomnetbeheerder Alliander heeft daarom geld nodig voor de benodigde investeringen in het stroomnet. Alliander wil daarom € 600 miljoen van zijn aandeelhouders lenen. Gemeente Alphen aan den Rijn bezit 1,972% van de aandelen. Daarmee vraagt Alliander aan onze gemeente € 11.833.804. Deze lening heeft de juridische vorm van een "Reverse converteerbare hybride obligatielening". Dit houdt in dat Alliander het geleende geld mag omzetten in aandelen als de kredietwaardigheid van Alliander verslechtert.
    Het college van onze gemeente moet uiterlijk 15 oktober 2021 aangeven of hij het voornemen heeft om de lening aan Alliander te verstrekken. Voordat het college het definitieve besluit hierover kan nemen, moet eerst de gemeenteraad om haar wensen en bedenkingen hierover gevraagd worden. Uiterlijk 1 december 2021 wil Alliander het definitieve besluit van onze gemeente weten.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (2), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Voorgesteld besluit

    Op grond van Artikel 17 lid 3 van de Nota Treasury 2018 het college de volgende wensen mee te geven ten aanzien van het voornemen van het college om Alliander NV op 15 december 2021 een bedrag van € 11.833.804 te verstrekken in de vorm van een Reverse converteerbare hybride obligatielening:
    • Vraag Alliander om aan te geven hoe ze het bedrag van 6 miljoen gaan investeren;
    • Om een greep op investeringen in de niet gereguleerde activiteiten te krijgen, op te roepen tot een statutenwijziging die dat mogelijk maakt;
    • Aan Alliander over te brengen dat het moet leiden tot mooie concrete resultaten voor Alphen, zoals investeren in versterking van het Alphense netwerk, of een impuls hiervoor zijn.

    Besluit

    De raad besluit unaniem drie wensen mee te geven aan het college ten aanzien van het voornemen van het college om Alliander NV op 15 december 2021 een bedrag van € 11.833.804 te verstrekken in de vorm van een Reverse converteerbare hybride obligatielening.

    03:05:46 - 03:05:49 - Liesbeth Spies
    03:05:50 - 03:06:11 - Liesbeth Spies
  69. 11

    Op 1 juli 2012 is de Mededingingswet uitgebreid met de Wet Markt en Overheid (Wet M&O). Deze wet moet voorkomen dat overheden bij het verrichten van economische activiteiten oneigenlijk gebruik kunnen maken van publieke middelen. Dit kan namelijk leiden tot  concurrentievervalsing met bedrijven. In dit geval gaat het erover dat de overheid niet onder een markthuurprijs mag verhuren maar altijd minimaal de volledige kostprijs in rekening dient te brengen. In het geval van de dorps- en buurthuizen is al een uitzondering gemaakt door de gemeenteraad. Het wijkcentrum Kaju Putih valt echter buiten het beleid. Om deze reden wordt daarvoor een afzonderlijk besluit genomen.

    Stemuitslag

    voor 97%
    tegen 3%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (2), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), RijnGouweLokaal (1), SP (2), VVD (5)
    tegen
    SGP (1)

    Besluit

    De raad besluit met de stem van de SGP tegen de volgende economische activiteiten aan te wijzen als activiteiten, die plaatsvinden in het algemeen belang als bedoeld in artikel 25h, vijfde lid van de Mededingingswet:
    • “Verhuur van maatschappelijk vastgoed (Wijkcentrum Dennenlaan) aan Stichting Kaju Putih”

    03:05:53 - 03:06:11 - Liesbeth Spies
    03:06:11 - 03:06:18 - Hans van Kuijk
    03:06:18 - 03:06:23 - Liesbeth Spies
  70. 12

    De eigenaar van percelen die zijn gelegen tussen de Gouwsluisseweg en de Oude Rijn in Alphen aan den Rijn wil hierop negen woningen realiseren. De bouw van de zeven rijwoningen en twee vrijstaande woningen maakt onderdeel uit van een groter gebied op de kop van de Gouwsluisseweg dat de afgelopen jaren getransformeerd is naar een woongebied. Om de realisatie van de woningen, inclusief de aanleg van een weg en parkeerplaatsen, planologisch mogelijk te maken is een wijziging van het bestemmingsplan nodig. De rijwoningen zijn al vergund en worden meegenomen in dit bestemmingsplan. Tijdens de tervisielegging van het ontwerpbestemmingsplan ‘Woningbouw Gouwsluisseweg, Alphen aan den Rijn‘ zijn geen zienswijzen binnengekomen. De gemeenteraad wordt daarom door het college voorgesteld het bestemmingsplan vast te stellen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (2), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen:
    1 Het bestemmingsplan ‘Woningbouw Gouwsluisseweg, Alphen aan den Rijn‘ met identificatienummer NL.IMRO.0484.Awgbwgouwsluissew-VA01, met bijbehorende bestanden digitaal en analoog vast te stellen, waarbij gebruik is gemaakt van de ondergrond o_NL.IMRO.0484.Awgbwgouwsluissew-VA01.dxf d.d. 24-11-2020;
    2 Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, lid 2 onder a van de Wet ruimtelijke ordening omdat de kosten anderszins verzekerd zijn.

    Besluit

    De raad besluit het bestemmingsplan Woningbouw Gouwsluisseweg, Alphen aan den Rijn unaniem vast te stellen.

    03:06:21 - 03:06:23 - Liesbeth Spies
    03:06:23 - 03:07:43 - Liesbeth Spies
  71. 13

    Aan de Kortsteekterweg 26 in Alphen aan den Rijn is een voormalige varkenshouderij aanwezig met bijbehorende opstallen. De initiatiefnemer is voornemens om de bestaande agrarische bebouwing met een totale oppervlakte van circa 2.000 m2 te saneren en  deze vrijgekomen ruimte te gebruiken voor de bouw van twee woningen te realiseren. De beoogde ontwikkeling past echter niet binnen het bestemmingsplan 'Buitengebied Aarlanderveen - eerste herziening' dat ter plaatse van het plangebied geldt. Om de planontwikkeling mogelijk te maken is voorliggend bestemmingsplan ‘Kortsteekterweg 26, Alphen aan den Rijn’ opgesteld. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingediend. Voorstel is om het bestemmingsplan vast te stellen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (2), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen:
    1 Het bestemmingsplan ‘Kortsteekterweg 26, Alphen aan den Rijn’ met identificatienummer NL.IMRO.0484.Akortsteekterweg26-VA01, met bijbehorende bestanden digitaal en analoog vast te stellen in overeenstemming met het ter inzage gelegde ontwerp, waarbij gebruik is gemaakt van de ondergrond o_NL.IMRO.0484.Akortsteekterweg26-ON01.dxf;
    2 Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, lid 2 onder a van de Wet ruimtelijke ordening omdat de kosten anderszins verzekerd zijn.

    Besluit

    De raad besluit het bestemmingsplan Kortsteekterweg 26, Alphen aan den Rijn unaniem vast te stellen.

    03:06:30 - 03:07:43 - Liesbeth Spies
  72. 14

    Op 27 oktober 2020 heeft Uw college een besluit genomen over een aanvulling op de Nota bodembeheer Midden-Holland en Zoetermeer 2016-2021 ten aanzien van de stofgroep PFAS (poly- en perfluoralkylstoffen). Deze aanvulling betreft het vaststellen dat voor grondverzet binnen de regio alleen toetsing op functie van de ontvangende bodem plaatsvindt, en dat voor grond van buiten de regio een dubbeltoets wordt gehanteerd (functie en kwaliteit) volgens het “geactualiseerde tijdelijk handelingskader PFAS”. Het is echter ook nodig om de bodemkwaliteitskaart te actualiseren m.b.t. PFAS. Op dit moment moet bij grondverzet nog steeds onderzoek naar PFAS plaatsvinden. Om die kaart op te stellen is er aanvullend bodemonderzoek binnen de aangesloten gemeenten uitgevoerd. De resultaten van die onderzoeken zijn verwerkt in een ‘bodemkwaliteitskaart (BKK) PFAS’. Tevens is er ook een bijbehorende beleidsregel opgesteld.
    Voorafgaan aan vaststelling van de BKK en beleidsregel door de Gemeenteraad dient het ontwerp zes weken ter inzage te worden gelegd. Het ontwerp heeft van 15 juli 2021 tot en met 26 augustus 2021 ter inzage gelegen onder de mededeling dat hiertegen door een ieder zienswijzen kunnen worden ingediend. Hiervan is geen gebruik gemaakt. Ambtshalve is in de beleidsregel nog een kennelijke verschrijving geconstateerd. In de toelichting op de beleidsregel, op pagina 4, is onder grondverzet buiten de regio onder 1b opgegeven landbouw/industrie. Dit moet zijn landbouw/natuur. Deze omissie in de toelichting is ambtshalve hersteld. U wordt voorgesteld om de bodemkwaliteitskaart en de beleidsregel ter vaststelling aan de gemeenteraad aan te bieden.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (2), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Voorgesteld besluit

    1. De ‘bodemkwaliteitskaart PFAS en bijbehorende beleidsregel’ te laten vaststellen door de gemeenteraad;
    2. Het onderwerp bodemkwaliteitskaar PFAS en bijbehorende beleidsregel te laten agenderen voor de raadscommissie bodemsanering van 9 november;
    3. Het vaststellingsbesluit op de gebruikelijke wijze te publiceren;

    Besluit

    De raad besluit de bodemkwaliteitskaart PFAS en bijbehorende beleidsregel unaniem vast te stellen.

    03:06:43 - 03:07:43 - Liesbeth Spies
  73. 15

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA (6), ChristenUnie (2), D66 (2), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (1), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)

    Besluit

    De raad besluit unaniem geheimhouding op te leggen op het second opinion advies bp Hogeveenseweg 57, 59 en 87 te Benthuizen.

    03:06:47 - 03:07:43 - Liesbeth Spies
  74. 16