Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

vrijdag 23 april 2021

19:30 - 23:00
Locatie

Vergadering via Teams

Voorzitter
J.W.E. Spies
Toelichting

De terugekoppeling en stemuitslag is gepubliceerd bij de vergadering van 22 april 2021.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 7

    Het Duurzaamheidsprogramma 2021-2030 wordt aan de raad voorgelegd ter vaststelling. Met dit programma geeft Gemeente Alphen aan den Rijn invulling aan haar opgave Duurzaamheid en Klimaat. De stip op de horizon is om in 2050 volledig energieneutraal, circulair en klimaatbestendig te zijn, met een diversiteit aan plant- en diersoorten. Hoe we dit bereiken hebben we uitgewerkt in ambities tot 2030, gewenste resultaten tot 2025 en een concreet uitvoeringsprogramma 2021-2023. Elke twee jaar actualiseren we dit uitvoeringsprogramma, zodat we kunnen inspelen op technologische ontwikkelingen en initiatieven uit de samenleving. Op die manier blijft het programma flexibel en kunnen we leerervaring direct weer inzetten. Met dit Duurzaamheidsprogramma scheppen we de voorwaarden om samen met inwoners, ondernemers en (maatschappelijke) organisaties gemeente Alphen aan den Rijn duurzamer te maken.

  2. 8

  3. 8.a

    In 2020 is 60,3% van het huishoudelijk afval gescheiden ingezameld. De doelstelling van 75% afvalscheiding in 2020 is niet gehaald en er is sprake van overlast door zwerfafval en bijplaatsingen. De scheidingsresultaten en de kosteneffectiviteit van gemeente Alphen aan den Rijn blijven achter bij andere vergelijkbare gemeenten. Daarom start het college het Verbeterproces Grondstoffenbeleid 2021 – 2022. Dit proces wordt uitgerold aan de hand van 5 verbeterlijnen: Innovatie en Circulaire Economie, van buiten naar binnen en gebiedsgericht werken, verder optimaliseren Bedrijfsvoering afvalinzameling en verwerking, Schone Buurt Coaches, communicatie, gedragsbeïnvloeding en intensiveren handhaving reiniging.

  4. 8.b

    Sinds 2018 zet gemeente Alphen aan den Rijn Schone Buurt Coaches in voor het activeren van bewoners en bedrijven en de preventie en aanpak van zwerfafval en bijgeplaatst afval. De huidige proactieve en succesvolle aanpak wordt nu vastgelegd in het Zwerfafvalbeleid 2021 - 2025. De financiering van het Zwerfafvalbeleid vindt tot en met 2022 plaats op basis van de zwerfafval-subsidie van het Afvalfonds.
    Voorliggend besluit draagt er zorg voor dat de instrumenten die hiervoor worden ingezet, te weten structurele preventie door positieve gedragsbeïnvloeding, participatiebevordering, educatie en communicatie ook voor de toekomst worden geborgd.

  5. 8.c

    Ecopark DeLimes heeft een belangrijke functie voor de gescheiden inzameling van grof afval voor Alphense huishoudens. Om het aantal bezoeken van bedrijven en het overmatig gebruik van het Ecopark terug te dringen, heeft het college besloten het aantal gratis bezoeken per jaar aan het Ecopark op 12 te stellen. Vanaf het 13de bezoek moet €14,95 per bezoek betaald worden. Dit toegangsbeleid wordt ter vaststelling voorgelegd
    aan de gemeenteraad.

  6. 9

    OP 23 APRIL IS EEN NIEUW VOORSTEL/BESLUIT AANGELEVERD EN EEN AANGEPASTE VERORDENING
    Vele feestdagen worden tijdens de coronaperiode (2020/2021) op bijzondere wijze gevierd. Door
    de coronamaatregelen zijn veel restaurants gesloten, kunnen mensen niet op vakantie en is de
    maximale groepsgrootte beperkt, waardoor veel mensen de feestdagen voornamelijk thuis in kleine
    gezelschappen vieren. Dit leidt tot extra drukte bij winkels in de levensmiddelenbranche, waardoor verruiming van de openingstijden wenselijk is. Voor Hemelvaart en Pinksteren hebben de Albert Heijn filialen daarom het verzoek ingediend om de openingstijden te verruimen, waardoor spreiding van winkelend publiek mogelijk is.
    Vanwege deze uitzonderlijke situatie maakt dit principebesluit het mogelijk om eenmalig op 13 mei 2021 (Hemelvaartsdag) en maandag 24 mei (Tweede Pinksterdag) de winkels in de levensmiddelenbranche zoals supermarkten – bakkers, etc. – langer open te stellen, zolang de huidige situatie ongewijzigd blijft en coronamaatregelen nog van kracht zijn. Hiermee kan het winkelend publiek zoveel mogelijk gespreid worden en de gezondheidsrisico’s voor klanten en personeel zoveel mogelijk beperkt blijven.

  7. 10

    Op 24 september 2020 heeft de gemeenteraad besloten de procedure van het bestemmingsplan, de omgevingsvergunning en het hogere waarden besluit te coördineren. Artikel 3.31 van de Wet ruimtelijke ordening maakt het mogelijk dat diverse procedures gezamenlijk kunnen worden doorlopen. Het programma voorziet in minimaal 25% sociale huur en minimaal 10% middeldure huur of koop. 65 % van de woningen bestaat uit vrije sector huur of koopwoningen. De mix van woningen binnen het complex komt ten goede aan het woonprogramma van Alphen aan den Rijn.
    Het ontwerpbestemmingsplan, de ontwerp omgevingsvergunning en het ontwerp hogere waarden besluit heeft zes weken ter inzage gelegen. Hierop zijn vier zienswijzen ingediend. Naar aanleiding hiervan is een Nota van beantwoording zienswijzen opgesteld, waarin de zienswijzen verkort worden vormgegeven en van commentaar voorzien. De conclusie van de Nota is dat - na volledige afweging van alle belangen - de zienswijzen geen aanleiding geven om de onderhavige planologische procedure te staken en af te zien van vaststelling van het bestemmingsplan dan wel het weigeren van de omgevingsvergunning. De zienswijzen geven wel aanleiding om onderdelen van de toelichting/ planregels/ bijlagen en verbeelding van het bestemmingsplan aan te passen en voorschriften aan de omgevingsvergunning toe te voegen.De raad wordt voorgesteld om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen om de bouw van 190 woningen juridisch/planologisch mogelijk maken en het college wordt voorgesteld om de omgevingsvergunning onder voorwaarden te verlenen.

  8. 11

    Gemeente Alphen aan den Rijn werkt aan haar nieuwe woonvisie, gericht op de gewenste ontwikkeling van het wonen in de gemeente tot 2026. De huidige woonvisie ‘De Alphense
    Woonagenda’ is vastgesteld in 2016. Sinds 2016 is er echter veel gebeurd. De druk op de woningmarkt is opgelopen, regelgeving is veranderd en de gemeente heeft de
    verantwoordelijkheid voor meer doelgroepen gekregen. Daarom gaat de gemeente over tot het opstellen van een nieuwe woonvisie, vanuit de gedachte dat een combinatie van meerdere ingrepen nodig is om de woningmarktproblematiek te verlichten. Ook moet de visie bijdragen aan de doorontwikkeling van de gemeente tot een knooppunt van landschap en stad met vitale kernen faciliteert zoals staat beschreven in de ontwerp-Omgevingsvisie “Groene gemeente met lef”. De woonvisie geeft daarmee een beeld van de gewenste ontwikkeling van de gemeente en de ontwikkeling van de kernen en wijken. De woonvisie kent daarom straks bij uitwerking een algemeen deel met uitgangspunten op gemeenteniveau en gebiedsgerichte vertaling hiervan naar de wijken en kernen. In deze eerste contourennotitie geven we een aanzet voor de
    thema’s/contouren die in de woonvisie verder uitgewerkt zullen worden.
    De notitie geeft een aanzet tot ambities van de gemeente en de opgaves waar zij de komende jaren voor staat. In de contourennotitie wordt de prioritering gegeven aan de thema's:
    1. Voldoende bereikbare woningen;
    2. Aandacht voor senioren en bijzondere groepen met een zorgvraag;
    3. Gezonde vergroening en landschappelijke verstedelijking om kwalitatief hoogwaardige en
    diverse leefomgevingen te creëren;
    4. Verduurzaming van de gebouwde omgeving.

  9. 12

    Om voor zowel de bestaande bouw als de nieuwbouw (locatie “Nieuw Rein”) te kunnen voldoen aan de in het Activiteitenbesluit vastgelegde grenswaarden en tevens te kunnen voldoen aan het door Pleyn68 voorgestane geluiddrukniveau van maximaal 95 dB(A) in de zaal, is het noodzakelijk om geluidwerende maatregelen te treffen aan het buurthuis Pleyn68 in Groenendijk. Met het sluiten van een overeenkomst leggen partijen bindende afspraken vast over de financiering en uitvoering van geluidwerende maatregelen aan het buurthuis Pleyn68. De gemeenteraad wordt verzocht in te stemmen met het beschikbaar stellen van een investeringsbijdrage voor het treffen van de geluidswerende maatregelen.

  10. 13

    De richtlijn aanpak boomziekten en plagen in de openbare ruimte geeft nadere invulling en detaillering aan het eerder vastgestelde bomenbeleid en zorgt voor houvast in de aanpak van een boomziekte of plaag en bij de monitoring. Deze aanpak kan projectmatig en efficiënt zijn omdat sommige boomziekten en plagen immers niet meer af en toe maar standaard voorkomen in de openbare ruimte. Op dit moment kan binnen het reguliere beheer geen structurele aanpak worden verzorgd van de volgende in de gemeente aanwezige boomziekten en plagen; Essentaksterfte, Massaria, Draaigatje, Eikenprocessierups en de Japanse Duizendknoop. De richtlijn geeft input voor een jaarplanning met een structureel budget om actuele boomziekten en de overlast van plagen te voorkomen, aan te pakken en te monitoren. Doordat er in de richtlijn risicogroepen vastgesteld zijn met een beheerstrategie is er ook inzicht in wat de gemeente moet doen bij constatering van een nieuwe ziekte of plaag.
    De richtlijn zal een keer per drie jaar herijkt worden, nieuwe ziekten en plagen kunnen toegevoegd worden evenals wijzigingen in de ontwikkeling en/of aanpak van de beschreven ziekten en plagen. Bestuurlijke besluiten die ten tijde van het opstellen van voorliggende richtlijn zijn genomen, zijn uiteraard al van kracht. Deze betreffen het Draaigatje, de Japanse Duizenknoop en de Kastanjebloedingsziekte. Dit geldt eveneens voor andere vastgestelde beleidsstukken zoals het afvalbeleidsplan en het bomenbeleid.

  11. 14

    Dit collegevoorstel heeft betrekking op het collegevoorstel (zaaknummer 370203) inzake de opening en vaststelling van een grond- en facilitaire exploitatie voor het project Havenfront. De bijlage 1 behorend bij de grondexploitatie Havenfront en de bijlage 1 behorend bij de facilitaire exploitatie Havenfront bevatten gevoelige informatie over de financieel economische positie van de gemeente. Daarom wordt het college voorgesteld om geheimhouding op te leggen ten aanzien van de bijlage 1 van de grondexploitatie Havenfront en bijlage 1 van de facilitaire exploitatie Havenfront en de gemeenteraad voor te stellen om deze geheimhouding te bekrachtigen.

  12. 15

    Dit collegevoorstel heeft betrekking op het ‘Meerjarenperspectief Grondexploitaties 2021’ (MPG 2021), zaaknummer 373178. De bijlagen behorend bij het ‘Meerjarenperspectief Grondexploitaties 2021’ (MPG 2021) bevat gevoelige informatie over de financieel economische positie van de gemeente. Daarom wordt het college voorgesteld om geheimhouding op te leggen ten aanzien van de bijlagen 1, 2, 3a, 3b, 4, 5 en 5b van het MPG 2021 en de raad voor te stellen deze geheimhouding te bekrachtigen.