- Locatie
Digitaal (via TEAMS)
- Voorzitter
- J.W.E. Spies
- Toelichting
-
Digitale vergadering.
Mededelingen voor raadsleden: graag ontvangen wij 24 uur voor de vergadering opgave van woordvoerders, stemverklaringen, eventuele amendementen en moties.
Een vraag voor agendapunt 3 kunt u tot 12.00 uur op de dag van de vergadering aanbieden.
Heeft u nog technische vragen? Mailt u deze dan z.s.m. aan de griffie. - Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1
Bijlagen
Besluit
De heer Du Chatinier licht zijn ordevoorstel toe om de behandeling van de RES 1.0 (agendapunt 6) uit te stellen naar een later tijdstip: omdat de gemeenteraad nog niet voldoende gelegenheid heeft gehad om het juridisch advies omtrent de status van moties en/of amendementen op het raadsvoorstel, dan wel de RES 1.0 zelf, te bestuderen. Ook bestudering van alle door de overige regiogemeenten ingediende moties en amendementen kost tijd. Het verzoek is dan ook om de behandeling van de RES 1.0 over het weekend heen te tillen en voor of op 1 juli a.s. te bespreken.
De heer De Jeu is van mening dat er geen enkele aanleiding is om bespreking van de RES 1.0 uit te stellen. Zijns inziens is het noodzakelijk dat de inwoners zo snel mogelijk recht hebben op helderheid omtrent dit dossier en niet gebaat zijn bij uitstel van de besluitvorming.
Het ordevoorstel wordt in stemming gebracht en met 20 stemmen tegen (NE, GL, CDA) en 18 stemmen voor verworpen.
De heer Van Polanen merkt op dat agendapunt 10 als hamerstuk is geagendeerd, maar door een ingediend amendement een bespreekstuk wordt.
-
2
Bijlagen
Besluit
De besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld.
-
3
Besluit
Er zijn geen vragen van raadsleden.
-
4
Op de inhoud van de op de lijst ingekomen mededelingen en brieven staande documenten wordt niet ingegaan tijdens de raadsvergadering. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de afdoeningsadviezen.
Bijlagen
-
4.1Ingekomen mededelingen en brieven van het college
-
4.1.a
Ter informatie. Dit memo gaat in op het bestuurlijk besluitvormingstraject over de Transitievisie Warmte (TVW), de betrokkenheid en bevoegdheid van de raad hierbij en de globale planning tot verwachte vaststelling in februari 2022. Ook wordt kort de inhoud van de Transitievisie Warmte beschreven met de opgeleverde (en op te leveren) producten waarover de raad, naar verwachting in februari 2022, zal besluiten.
Bijlagen
Besluit
De heer Van Kuijk is van mening dat dit memo geen antwoord geeft op gestelde vragen in de raadsessie van 11 mei. Met name over betaalbaarheid voor de burger en over status van de TVW. De heer Van Zuylen zegt dat deze vragen alsnog schriftelijk worden beantwoord door het college.
-
4.1.b
De gemeente heeft in 2016 nadere regels vastgesteld voor het hebben van een terras. In de APV wordt hiernaar verwezen. Voldoe je niet aan de nadere regels voor het hebben van een terras dan kan je hiervoor een terrasvergunning aanvragen. In deze nadere regels is een gebied aangewezen in het centrum van de kern Alphen aan den Rijn (aangewezen gebied) waar terrassen tussen 1 april en
1 oktober open mogen blijven tot 00:30 uur. Buiten dit aangewezen gebied mogen de terrassen openblijven tot 23:00 uur. Dit aangewezen gebied is destijds tot stand gekomen vanwege het voornamelijk dominerende horeca karakter in dit gebied. Vanwege een motie van GroenLinks en Nieuw Elan in de gemeenteraad van december 2020 en de maatschappelijke effecten van Covid19 gaat de gemeente in de maanden juli, augustus en september 2021 een pilot draaien in de gehele gemeente Alphen aan den Rijn als het gaat om verruimde openingstijden van terrassen. Horecaondernemers die mee willen doen aan deze pilot kunnen zich hiervoor aanmelden en moeten zich wel aan bepaalde voorwaarden houden zoals o.a. het betrekken van de omwonenden, medewerking verlenen aan tussentijdse evaluatiemomenten en aan de eindevaluatie.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- instemmen met het uitvoeren van een pilot gelijktrekken terrastijden in de maanden juli, augustus en september 2021 in de gehele gemeente Alphen aan den Rijn;
-instemmen met conceptbrief die horecaondernemers ontvangen indien zij meedoen aan de pilot;
-instemmen met bijgaande brief aan de gemeenteraad over de uitvoering van de motie gelijktrekken terrastijden;
-instemmen met gunnen van de opdracht om de evaluatie uit te voeren aan bureau Awareness;
-brief over de motie gelijktrekken terrastijden ter informatie sturen naar de gemeenteraad.;
- Het uitvoeringsbesluit ‘Nadere regels voor het hebben van een terras 2021’ op grond van artikel 2:28a en 2:29 APV vast te stellen.Besluit
De vragen van mevrouw Van der Louw worden door wethouder Van As beantwoord: uitgangspunt is het informeren van de direct omwonenden van een terras. Dat is afhankelijk van de situatie ter plaatse en is in beginsel de verantwoordelijkheid van de horecaondernemers zelf. De ondernemers die zich hebben aangemeld voor de pilot hebben een voorbeeldbrief ontvangen van de gemeente waarmee zij omwonenden hebben kunnen informeren. Een evaluatie van de pilot is voorzien, waarin ook wordt ingegaan op het communicatieproces.
-
4.1.c
November 2016 heeft de gemeenteraad van Alphen aan den Rijn de Nota Bodembeheer regio gemeenten Midden-Holland en Zoetermeer en de bijbehorende bodemkwaliteitskaart (BKK) vastgesteld. De nota heeft een geldigheid van 10 jaar. De geldigheid van de BKK loopt van rechtswege na 5 jaar af. De BKK moet of voor die datum geactualiseerd worden vastgesteld, of de geldigheid moet worden verlengd, waarbij de kaarten ongewijzigd blijven. Zonder verlenging of actualisatie van de BKK vervallen deze.
De geldigheid van de BKK wordt daarom verlengd met 5 jaar. De verlenging van de geldigheidsduur met 5 jaar is eenmalig. Zoveel eerder als besluitvorming en invoering van nieuwe regelgeving dit nodig maakt, zal de nota bodembeheer met bijbehorende bodemkwaliteitskaart worden herzien.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De geldigheid van de bodemkwaliteitskaart (BKK) behorende bij de Nota bodembeheer regio Midden-Holland met 5 jaar te verlengen;
2. De gemeenteraad te informeren door toezending van de bijgevoegde raadsinformatiebrief;
3. Kennis te geven vandit besluit via de gemeentelijke publicaties. -
4.1.d
In de commissie Ruimtelijk Economisch Domein van 21 mei 2021 is ingesproken over de dossiers Directeur Moerlandsstraat/J.H. van Straaten van Nesplantsoen in Boskoop. Wethouder Vastgoed, projectwethouder voor het snippergroenbeleid, heeft de raadsleden toegezegd een reactie te geven. In bijgaand memo een concept reactie.
Bijlagen
Besluit
De vragen van mevrouw Van der Louw worden door wethouder Van As beantwoord: De twee onderwerpen zijn gerelateerd, maar niet hetzelfde. Zij zijn nog bezig met de behandeling hiervan. Wat betreft de Gasunie : nadat zij zich nader heeft geïnformeerd over de situatie heeft de Gasunie de gemeente dringend geadviseerd de grond juist niet te verkopen. Hierna heeft de gemeente vanuit dit standpunt de dossiers verder in behandeling genomen en de bewoners een huurovereenkomst aangeboden. Naar aanleiding van het gesprek met 2 vertegenwoordigers van het J.H. van Straaten van Nesplantsoen 4-8-12-16 heeft de gemeente contact opgenomen met de Gasunie. De Gasunie zal binnenkort aan de wethouder een toelichting geven op haar standpunt. Dit vraagt een langere doorlooptijd. Voor het reces worden betrokkenen geïnformeerd.
-
4.1.e
Nadat het project Centrum Zuid door het uitstappen van Ahold in het plan stilviel, heeft de gemeente getracht met ontwikkelaar Leyten een doorstart te maken. Helaas lukte dat niet. Daarop is de overeenkomst met ontwikkelaar Leyten ontbonden. De gemeente heeft aan Volker Wessels gevraagd om onderzoek te doen naar een financieel haalbaar plan, waarbij zij de samenwerkingmet Leyten ook zouden onderzoeken. Leyten heeft aan de gemeente en aan Volker Wessels aangegeven, dat zij niet in deze samenwerking wil meewerken. Leyten heeft de gemeente gemeld alsnog Centrum Zuid te willen ontwikkelen. Het college informeert Leyten over haar standpunten en nodigt Leyten wederom uit om voor de
ontwikkeling van haar eigendom te komen tot een samenwerking met de gemeente en Volker Wessels.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Instemmen met de inhoud van de brief aan ontwikkelaar Leyten en deze brief versturen;
- De gemeenteraad informeren door deze brief ter kennisneming te sturen.Besluit
N.a.v. vragen van mevrouw Van der Louw zegt wethouder van As toe de raad schriftelijk te informeren over stand van zaken centrum Zuid Boskoop.
-
4.1.f
Burgemeester en wethouders hebben besloten een planologische procedure te starten voor het (ontwerp)wijzigingsplan Sierteeltgebied - zevende wijziging. Het plan ziet op het omzetten van enkele (voormalige) agrarische bedrijfswoningen naar plattelandswoning, het opnemen van een bouwvlak bij twee sierteeltbedrijven, het wijzigen van het bouwvlak van twee sierteeltbedrijven, het vergroten van een aanduiding plattelandswoning, het realiseren van een compensatiewoning op grond van de ruimte-voor-ruimte regeling en het herstructureren van een sierteeltbedrijf door verplaatsing van het bouwvlak. De bestemmingswijzigingen hebben betrekking op diverse locaties in Hazerswoude-Dorp.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het ontwerpwijzigingsplan Sierteeltgebied - zevende wijziging, met identificatienummer NL.IMRO.0484.HDsierteelt7wijz-ON01, vast te stellen;
2. Het ontwerpwijzigingsplan Sierteeltgebied - zevende wijziging ter inzage te leggen. -
4.1.g
Om grip te houden op de kwaliteit van de openbare ruimte wordt deze doorlopend gemonitord door middel van beleidsmetingen. De in 2020 uitgevoerde metingen hebben informatie opgeleverd over de kwaliteit van de openbare ruimte, toegespitst op de verschillende ambitie niveaus. Deze informatie is samengevat in een raadsinformatiebrief en opgenomen in een rapportage. De bijgevoegde rapportage genaamd ‘Beleidsmetingen 2020’ beschrijft de resultaten, conclusies en aanbevelingen van de beleidsschouwen die in 2020 in de gemeente Alphen aan den Rijn zijn uitgevoerd.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De gemeenteraad middels de bijgevoegde raadsinformatiebrief en rapportage te informeren over de in jaargang 2020 uitgevoerde beleidsmetingen in de openbare ruimte.
Besluit
Het verzoek van de heer Goes aan de agendacommissie om dit voor een korte bespreking in commissieverband te agenderen wordt gesteund.
-
4.1.h
Het gemeentebestuur van Alphen aan den Rijn heeft een steunfonds Covid-19 opgericht om lokale sociaal maatschappelijke organisaties te helpen om continuïteitsproblemen op te lossen die zij redelijkerwijs niet zelf kunnen opvangen. Deze aanvragen worden getoetst aan de Algemene subsidieverordening Gemeente Alphen aan den Rijn 2020 en de Nadere regels behorend bij het Steunfonds. Het college besluit over de derde tranche aanvragen in het kader van dit steunfonds. Het college stelt ook een definitieve subsidie vast voor een aantal aanvragen die in 2020 zijn gedaan en nu zijn verantwoord.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De in Bijlage 1 genoemde organisaties een voorlopige, eenmalige subsidie te verlenen met een totaalbedrag van € 41.444,- (tranche 3).
2. De in bijlage 2 genoemde organisaties een definitieve subsidie Steunfonds 2020 te verlenen op basis van de verantwoording 2020. -
4.1.i
Naar aanleiding van het initiatiefvoorstel Buurtbus (oktober 2020), dat is ingegeven door de aanpassingen van het vervoerplan 2020 van Arriva, is de gemeente in april gestart met een onderzoek naar de behoefte en draagvlak van het initiëren van buurtbussen (verenigingen) in de dorpen van gemeente Alphen aan den Rijn.
Middels bijgevoegde brief wil het college de raad informeren over de stand van zaken betreft het onderzoek.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het college besluit de gemeenteraad te informeren over het buurtbusinitiatief met bijgevoegde brief.
-
4.2Collegebesluiten ter inzage gelegd
-
4.2.a
Aan Noordeinde 11C-D in Aarlanderveen bevinden zich kassen van een voormalige Rozenkwekerij.
Het plan omvat de sloop van 17.000 m2 aan kassen, de ontwikkeling van 5 vrijstaande woningen, een natuurcamping en de omzetting van 2 bedrijfswoningen. Er wordt al lang gewerkt aan een plan om dit perceel te herontwikkelen tot woningbouwlocatie. Jaren hebben gesprekken tussen de Gemeente Alphen aan den Rijn en de provincie plaatsgevonden over aantallen, 20 KE contour en andere aspecten. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een plan dat ruimtelijk- en financieel acceptabel is. Er is een anterieure overeenkomst tussen de gemeente en de ontwikkelaars gesloten. Op basis van de gemaakte afspraken is vervolgens een bestemmingsplan voorbereid om de planontwikkeling mogelijk te maken. Er heeft vooroverleg plaatsgevonden met een aantal adviesinstanties. De vooroverlegreacties hebben aanleiding gegeven tot aanpassing van het plan.
Als vervolg hierop hebben burgemeester en wethouders de bereidheid uitgesproken medewerking te verlenen aan de gevraagde ontwikkelingen door het ontwerpbestemmingsplan vrij te geven voor de zienswijze periode.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. het ontwerpbestemmingsplan Noordeinde 11C-D, Kronenburgerpark, Aarlanderveen met identificatienummer NL.IMRO.0484.AVnoordeinde11cd-ON01 de bijbehorende bestanden, vast te stellen;
2. De analoge afgeleide verbeelding van het ontwerpbestemmingsplan Noordeinde 11C-D, Kronenburgerpark, Aarlanderveen vast te stellen;
3. Het opstellen van een milieueffectrapport (MER) wordt niet nodig geacht, er wordt ingestemd met de vormvrije m.e.r.-beoordeling zoals opgenomen in de toelichting (bijlage) van het ontwerpbestemmingsplan;
4. Het ontwerpbestemmingsplan Noordeinde 11C-D, Kronenburgerpark, Aarlanderveen gedurende zes weken ter inzage te leggen;
5. De gemeenteraad informeren middels bijgaande (concept) raadsinformatiebrief. -
4.2.b
De eigenaar van de percelen Dorpsstraat 30, 32, 34 en 38 te Aarlanderveen wil deze locatie in het dorpscentrum herontwikkelen. Hierbij worden de woningen en de jeugdhaven aan de Dorpsstraat 32 en 34 gesloopt. Hiervoor in de plaats worden acht woningen gerealiseerd, bestaande uit vier eengezinswoningen en vier appartementen. Aan de kerk wordt een nieuwe jeugdhaven gebouwd met als belangrijkste functie een multifunctionele ontmoetingsruimte. Om dit planologisch mogelijk te maken is een wijziging van het bestemmingsplan nodig. Het college wordt voorgesteld de zienswijzenprocedure voor het ontwerpbestemmingsplan ‘Dorpsstraat 30, 32, 34 en 38, Aarlanderveen‘ op te starten.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Vast te stellen dat voor het bestemmingsplan ‘Dorpsstraat 30, 32, 34 en 38, Aarlanderveen‘ geen milieueffectrapportage hoeft te worden opgesteld, omdat er geen belangrijke nadelige milieugevolgen zijn te verwachten;
- Het ontwerpbestemmingsplan ‘Dorpsstraat 30, 32, 34 en 38, Aarlanderveen‘ met identificatienummer NL.IMRO.0484.AVdorpsstraat3038-ON01 en de bijbehorende bestanden, vast te stellen;
- De analoge afgeleide verbeelding van het ontwerpbestemmingsplan ‘Dorpsstraat 30, 32, 34 en 38, Aarlanderveen‘ vast te stellen;
- De procedure ex artikel 3.8 onder 1 Wro voor het ontwerpbestemmingsplan te starten en het ontwerpbestemmingsplan ‘Dorpsstraat 30, 32, 34 en 38, Aarlanderveen‘ gedurende zes weken ter inzage te leggen;
- De gemeenteraad met bijgevoegde informatiebrief te informeren over het ontwerpbestemmingsplan ‘Dorpsstraat 30, 32, 34 en 38, Aarlanderveen‘.
-
4.2.c
Burgemeester en wethouders hebben het ontwerpbestemmingsplan Westvaartpark - Eco, Hazerswoude-Rijndijk vastgesteld. Het ontwerpbestemmingsplan ziet in het realiseren van 53 woningen op een locatie, gesitueerd nabij de Rijndijk en de Gemeneweg te Hazerswoude-Rijndijk.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het ontwerpbestemmingsplan Westvaartpark - Eco, Hazerswoude-Rijndijk, met identificatienummer NL.IMRO.0484.HRwestvaartparkeco-ON01, vast te stellen;
2. Het ontwerpbestemmingsplan Westvaartpark - Eco, Hazerswoude-Rijndijk ter inzage te leggen.
3. Vast te stellen dat het (ontwerp)bestemmingsplan niet leidt tot belangrijke nadelige milieugevolgen en geen milieueffectrapport hoeft te worden opgesteld. -
4.2.d
Op 28 mei 2020 heeft de gemeenteraad ingestemd met de ontwikkeling van een aantal binnenstedelijke woningbouwlocaties (de onorthodoxe woningbouwlocaties) waarvoor het college de procedure van de wijziging van het bestemmingsplan zal opstarten. Twee van deze locaties, de locaties Klompenmaker en Bospark, zijn opgenomen in het ontwerpbestemmingsplan Inbreidingslocaties woningbouw Alphen Stad.
In het ontwerpbestemmingsplan zijn de planologisch-juridische kaders opgenomen waarbinnen de ontwikkelingen moeten worden uitgewerkt. Voor de locaties is de haalbaarheid van de beoogde ontwikkelingen onderzocht en deze zijn haalbaar gebleken. Het resultaat van de onderzoeken is beschreven in het ontwerpbestemmingsplan. Het college wordt voorgesteld om in te stemmen met het ontwerpbestemmingsplan en de bijbehorende stukken. Vervolgens wordt het ontwerpbestemmingsplan en een ontwerpbesluit hogere waarden geluid zes weken ter inzage gelegd. Een ieder heeft dan de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het ontwerpbestemmingsplan Inbreidingslocaties woningbouw Alphen Stad met identificatienummer NL.IMRO.0484.Ainbreidingalphen-ON01 met de bijbehorende bestanden, vast te stellen;
2. De analoge afgeleide verbeelding van het ontwerpbestemmingsplan Inbreidingslocaties woningbouw Alphen Stad vast te stellen;
3. Geen milieueffectrapport op te stellen voorafgaand aan de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan;
4. Het ontwerpbestemmingsplan en bijbehorend ontwerpbesluit hogere waarden geluid gedurende zes weken ter inzage te leggen, waarbij voor een ieder de gelegenheid bestaat om zienswijzen in te dienen;
5. Kennis te geven van de voorbereiding van het bestemmingsplan conform artikel 1.3.1 Besluit ruimtelijke ordening;
6. De gemeenteraad te informeren met de (concept) raadsinformatiebrief. -
4.2.e
In 2012 heeft de gemeente in de “RijnHavenwijzer” haar visie op en belang bij het Rijnhavengebied geschetst. Het Rijnhavengebied moet weer een aantrekkelijk en goed functionerend deel van de stad worden. Voor Rijnhaven-Oost wordt gestreefd naar de doorontwikkeling van een voor Alphen aan den Rijn uniek woon-, werk- en watersportmilieu aan de haven. Het huidige bestemmingsplan Rijnhaven-Oost, vastgesteld in 2018, maakt transformatie van het bedrijventerrein naar een gemengd gebied met wonen, bedrijvigheid en diverse andere voorzieningen mogelijk. De bestaande bedrijvigheid bleef toegestaan in dit bestemmingsplan. Dit betekent dat er rekening moet worden gehouden met de milieubelasting van deze bedrijven, vooral in de vorm van geluids-en geurcontouren.
Op dit moment zijn op basis van het huidige bestemmingsplan al diverse woningbouwprojecten gerealiseerd of in ontwikkeling in Rijnhaven-Oost. De aanwezigheid van verschillende ‘zwaardere’ bedrijven zorgt er echter voor dat woningbouw in grote delen van het gebied niet mogelijk is, omdat er rekening moet worden gehouden met geluids- en geurcontouren (hindercontouren) die de bedrijven veroorzaken. Dit terwijl er in de gemeente Alphen aan den Rijn een groot tekort aan woningen is. De gemeente heeft daarom de strategie voor een deel van het gebied veranderd in een actievere strategie en wil het bestemmingsplan aanpassen om deze contouren weg te kunnen nemen. Ook wordt het maximaal aantal toegestane woningen verhoogd van 1120 naar 2000. Daarnaast worden andere aanpassingen doorgevoerd om het bestemmingsplan actueel te maken.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Kennis te geven van de voorbereiding van het bestemmingsplan conform artikel 1.3.1 Besluit ruimtelijke ordening;
2. Geen milieueffectrapport op te stellen voorafgaand aan de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan;
3. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Chw bestemmingsplan Rijnhaven-Oost 2021’ met identificatienummer NL.IMRO.0484.OPrijnhavenoost21-ON01 en het ontwerpgebiedsbeleid ‘Chw bestemmingsplan Rijnhaven-Oost 2021 - Gebiedsbeleid’ met identificatienummer NL.IMRO.0484.GBrijnhavenoost21-ON01 met de bijbehorende bestanden, vast te stellen;
4. De analoge afgeleide verbeelding van het ontwerpbestemmingsplan ‘Chw bestemmingsplan Rijnhaven-Oost 2021’ vast te stellen;
5. Het ontwerpbestemmingsplan en het ontwerpgebiedsbeleid met bijbehorende stukken gedurende zes weken ter inzage te leggen, waarbij voor een ieder de gelegenheid bestaat om zienswijzen in te dienen. -
4.3Collegebesluiten betrekken bij financiële producten
-
4.3.a
De coronapandemie heeft grote gevolgen voor alle inwoners van onze gemeente, zowel op het mentale als fysieke welbevinden. De kans is groot dat door de coronacrisis de gezondheidsverschillen en kansenongelijkheid verder toenemen. Dit treft vooral kwetsbare groepen en senioren binnen onze samenleving, waarbij we vooral problemen signaleren zoals een ongezonde leefstijl, eenzaamheid en oplopende schulden.
Het kabinet heeft daarom extra gelden vrijgemaakt voor de bestrijding van de negatieve effecten van corona voor kwetsbare inwoners en senioren. Gemeente Alphen aan den Rijn wil hiervoor een integrale aanpak ontwikkelen, in nauwe samenwerking met Tom in de buurt, de partijen uit de bundel preventie en andere lokale ketenpartners die direct met onze inwoners te maken hebben.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Instemmen met de uitgangspunten voor de besteding van de extra middelen voor senioren en kwetsbare groepen vanwege de gevolgen van Corona;
- De middelen ad € 442.000 toevoegen aan het flexibel budget bij de Preventieagenda en ten laste te brengen van het begrotingssaldo (de ontvangen Coronacompensatie wordt via verwerking van de meicirculaire 2021 toegevoegd aan het begrotingssaldo).
- De financiële gevolgen voor de begroting 2021 verwerken in de Najaarsnota.
- De notitie ter kennisname aanbieden aan de raad.
-
4.3.b
Voor het jaar 2020 heeft het college een regeling vastgesteld om commerciële gebruikers van gemeentelijk vastgoed een huurkorting van 30% aan te bieden als gevolg van de overheidsmaatregelen welke zijn opgelegd in verband met de corona-pandemie, mits voldaan werd aan enkele voorwaarden. Belangrijkste voorwaarde daarbij was dat sprake was van een omzetdaling van tenminste 30%. Nu er tot begin juni 2021 nog steeds sprake was van overheidsmaatregelen wordt eveneens een generieke regeling voorgesteld. Gelet op de substantiële verbetering van de landelijke TVL-regeling wordt er alleen voor het eerste kwartaal 2021 korting verleend en wordt het kortingspercentage teruggebracht naar 15%.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Instemmen met een generieke korting van 15% voor het eerste kwartaal 2021 voor de huurders / erfpachters in de commerciële vastgoedportefeuille.
- Voor het tweede kwartaal 2021 en verder geen generieke huurkorting verlenen
- De maximale kosten ad € 33.300,- ten laste brengen van de daarvoor gelabelde middelen (overschot huurkorting 2020).
-
4.3.c
In vervolg op de tranches in 2020 bestaat nu voor het eerst kwartaal 2021 de mogelijkheid om bij het ministerie van VWS compensatie te vragen voor huurderving van kosten die verbonden zijn aan het gebruik van gemeentelijk vastgoed/grond door amateursportorganisaties. Belangrijkste voorwaarde hierbij is dat compensatie alleen mogelijk is voor zover aan de desbetreffende huurders c.a. kwijtschelding is verleend.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Volledige kwijtschelding (100%) ad. € 440.115,62 te verlenen aan de amateursportorganisaties voor hun huur/erfpachtverplichting voor het eerste kwartaal 2021;
- Het kwijtscheldingsbedrag, conform de subsidievoorwaarden, te declareren bij het ministerie van VWS;
- Het niet declarabele deel ad. € 110.028,91 via de Najaarsnota 2021 incidenteel te dekken ten laste van de algemene reserve;
- Vooruitlopend op formele (definitieve) besluitvorming via de Najaarsnota 2021 uitvoering te geven aan de kwijtschelding van de huur en erfpachtverplichtingen voor het eerste kwartaal;
- Mandaat te verlenen aan de teamleider Beleid openbare ruimte en vastgoed voor ondergeschikte aanpassingen t.a.v. kwijtschelding en declaratie binnen de kaders van de regeling.
-
4.4Schriftelijke vragen raadsleden op grond van artikel 40 of 42 van het Raadsreglement van orde en collegebeantwoording
-
4.4.a
De fractie van de PvdA heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college conform artikel 40 Reglement van Orde Gemeenteraad. De aanleiding voor de vragen was een chloorlekincident dat zich heeft voorgedaan op 7 mei j.l. Naast vragen over het chloorlek stelt de PvdA fractie ook vragen over de nieuwe overeenkomst die het PWA-bad en gemeente willen sluiten. In bijgevoegde brief beantwoordt het college de gestelde vragen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Instemmen met beantwoording artikel 40 vragen van de PvdA over het chloorlek bij het PWA-bad in Koudekerk.
-
4.4.b
Raadslid Van de Kolk heeft namens de SP-fractie, op grond van het Reglement van orde artikel 40, vragen gesteld over controle van inwoners via sociale media.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De artikel 40-vragen van mevrouw Van de Kolk, namens de SP-fractie gesteld op 19 mei 2021, te beantwoorden met bijgevoegde brief.
-
4.4.c
Mevrouw Van der Louw en de heer Oostdam hebben namens de fractie van het CDA vragen gesteld over Snippergroen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De vragen gesteld door mevrouw W.E.F.T van der Louw-Vergeer en de heer H. Oostdam namens het CDA te beantwoorden door middel van bijgevoegde brief
-
4.4.d
Bijlagen
-
4.4.e
Bijlagen
-
4.4.f
Bijlagen
-
4.4.g
Bijlagen
-
4.5
Bijlagen
Besluit
➢ 4.5.e: Open brief dorpsoverleggen: de heer Goes is blij dat niet alleen een antwoordbrief wordt verstuurd maar dat het college op 14 juli ook in gesprek gaat met de dorpsoverleggen uit de voormalige gemeente Rijnwoude;
➢ 4.5.h: Kopie brief inwoner over scootmobielbeleid zorginstelling: een oproep van de heer Goes aan wethouder De Jager om hierin te bemiddelen.
Met de overige afdoeningsadviezen wordt ingestemd.
-
4.6Antwoordbrieven aan inwoners/organisaties
-
4.6.aAntwoordbrief op inwoner over Ontwikkeling Noordrand
-
5
Er zijn toenemende zorgen op landelijk en lokaal niveau over de problematiek omtrent huisvesting, arbeidsomstandigheden en de veiligheid van arbeidsmigranten. Om die reden is het thema o.l.v. Emile Roemer opgenomen in de landelijke politieke agenda. Op lokaal niveau hebben de SP en Dorpen & Wijken Belangen tijdens de raadsvergadering van juli 2020 verzocht om de aanbevelingen voor de gemeenten uit het landelijk rapport ‘Eerste aanbevelingen Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten’ over te nemen en verder te onderzoeken hoe we de veiligheid van arbeidsmigranten in onze gemeente kunnen waarborgen. Wethouder E. van Zuylen heeft deze motie overgenomen.
Om de genoemde problematiek in een deel van Alphen aan den Rijn proactief aan te pakken is het project ‘Arbeidsmigranten Alphen aan den Rijn’ gestart. Het project heeft als doel te komen tot een integrale werkwijze die zich richt op het voorkomen van problematiek door o.a. goede regelgeving, vroegsignalering van zorgelijke situaties en door zorg voor (ex) arbeidsmigranten en hun omgeving in het kader van leefbaarheid en veiligheid. Deze doelstelling dient in een projectlooptijd van twee jaar te worden behaald, na de officiële accordering. Inmiddels zijn de bouwstenen voor dit project gelegd in het Plan van Aanpak Arbeidsmigranten. Om van start te kunnen gaan dient het college en de gemeenteraad in te stemmen met het projectplan.
Stemuitslag
voorCDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2)tegenVVD (6)Bijlagen
Besluit
Het amendement wordt met 16 stemmen voor (NE, GL, SP, RGL) en 21 stemmen tegen verworpen. De heer Zwerk was tijdens de stemming offline.
De raad besluit met de stemmen tegen van de fractie van de VVD in te stemmen met het plan van aanpak arbeidsmigranten.
-
5.a
Stemuitslag
voorGroenLinks (4), NieuwElan (9), RijnGouweLokaal (1), SP (2)tegenCDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), PvdA (2), SGP (1), VVD (6)Bijlagen
Besluit
Het amendement wordt met 16 stemmen voor (NE, GL, SP, RGL) en 21 stemmen tegen verworpen. De heer Zwerk was tijdens de stemming offline.
-
6
ln het Akkoord van Parijs is afgesproken dat de opwarming van de aarde wordt beperkt tot minder dan twee graden Celcius. Het Klimaatakkoord is de nationale invulling van dit internationale akkoord, met als centrale doel het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen in 2030 met 49% t.o.v.1990. Voor het behalen van dit doel is een belangrijke rol weggelegd voor regio's (gemeenten, provincie en waterschappen). ledere regio dient een Regionale Energie Strategie (RES) op te stellen, waarin zij beschrijft welke energiedoelstellingen er moeten worden gehaald en op welke termijn. Een RES is daarmee ook een instrument om de lokale ambities betreffende energie binnen bereik te brengen. ln regio Holland Rijnland, waar Alphen aan den Rijn bij hoort, is in 2017 het Energieakkoord Holland Rijnland vastgesteld. Op basis van dit Energieakkoord, en conform de eisen vanuit het Nationaal Programma RES is eerst een Concept-RES opgesteld, die voor Wensen en Bedenkingen aan de volksvertegenwoordigende organen is voorgelegd. Daarnaast is zowel regionaal als lokaal een uitgebreid participatietraject met inwoners doorlopen. Met deze input is vervolgens de RES 1.0 opgesteld. Deze wordt nu ter besluitvorming aan de volksvertegenwoordigende organen voorgelegd. ln Holland Rijnland is ervoor gekozen om naast Warmte en Elektriciteit (verplicht) ook in te gaan op Energiebesparing en Mobiliteit.
Op 17 juni hebben 19 inwoners/organisaties ingesproken. De inspreekteksten zijn aan het dossier toegevoegd. Evenals de ontvangen schriftelijke reacties.
Stemuitslag
voorCDA (6), GroenLinks (5), NieuwElan (9)tegenChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), PvdA (2), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)Bijlagen
Besluit
De raad stelt de RES 1.0 (gewijzigd) vast met 20 stemmen voor (NE, GL en CDA) en 18 stemmen tegen.
Moties
Titel Motie vervolgproces RES -
6.a
Stemuitslag
voorCDA (6), GroenLinks (5), NieuwElan (9)tegenChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), PvdA (2), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (5)Bijlagen
Besluit
Het amendement van NE, GL en CDA wordt aangenomen met 20 stemmen voor (NE, GL, CDA) en 17 stemmen tegen aangenomen. Mevrouw De Vos-Verwaijen was offline.
-
6.b
Stemuitslag
voorChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), PvdA (2), RijnGouweLokaal (1), SP (2), VVD (6)tegenCDA (6), GroenLinks (5), NieuwElan (9)Bijlagen
Besluit
De motie wordt verworpen met 20 stemmen tegen (NE, CDA en GL) en 17 stemmen voor. De heer Van Kuijk was offline.
-
6.c
Stemuitslag
voorCDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), GroenLinks (4), NieuwElan (8), PvdA (1)tegenDorpen en Wijken Belangen (1), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)Bijlagen
Besluit
De motie van het CDA/NE/GL (vervolgproces RES) wordt aangenomen met 24 stemmen voor (CDA, NE, D66, CU, mevrouw Huls, mevrouw Kottenhagen, de heer Zwerk, de heer Van Kleef en de heer Goes). Mevrouw Hoogenes en de heer Straver waren offline.
-
6.d
Stemuitslag
voorCDA (6), GroenLinks (5), NieuwElan (9)tegenChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), PvdA (2), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)Bijlagen
Besluit
De motie wordt verworpen met 20 stemmen tegen (NE, CDA en GL) en 18 stemmen voor.
-
7
De gemeenteraad heeft op 30 januari 2020 besloten om een Raadswerkgroep Gedragscode c.a.
in te stellen. Deze raadswerkgroep heeft bekeken of actualisatie nodig is van het Protocol
Agressie tegen bestuurders. Binnenkort wordt het geactualiseerde protocol ter vaststelling
voorgelegd aan de gemeenteraad. Omdat het protocol ook ziet op agressie tegen collegeleden
is aan het college gevraagd om het (geactualiseerde) agressieprotocol vast te stellen.Stemuitslag
voorCDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)Bijlagen
Voorgesteld besluit
Vaststellen Protocol Agressie jegens politieke ambtsdragers Alphen aan den Rijn 2021.
Besluit
De raad besluit unaniem het agressieprotocol vast te stellen.
-
8
Beoogd wordt, ter plaatse van het voormalig agrarisch bedrijf aan het Zuideinde 22 in Aarlanderveen, een plan te ontwikkelen genaamd ‘Welgelegen’. Het bedrijfsmatig agrarisch gebruik van de locatie is al geruime tijd beëindigd. De bedrijfsbebouwing is verouderd en voor een doelmatige bedrijfsvoering niet meer te gebruiken . Om de vitaliteit van het buitengebied te waarborgen, wordt een herontwikkeling ter plaatse beoogd. Met het bestemmingsplan ‘Zuideinde 22, Aarlanderveen’ wordt een herontwikkeling naar een woonlocatie mogelijk gemaakt, waarbij aansluiting is gezocht bij de woningbehoefte van Aarlanderveen. Hiertoe worden de bestaande opstallen, met uitzondering van de bedrijfswoning, gesloopt. De bedrijfswoning wordt omgezet naar burgerwoning en als vervanging van de bedrijfsbebouwing worden daarnaast vijf extra woningen in de vrije sector en het middensegment (koop) gerealiseerd, verdeeld over twee bouwmassa’s. Eveneens worden een kleinschalige bed & breakfast en dierenverblijf gerealiseerd achterop het perceel, passend in het agrarische landschap.
Stemuitslag
voorCDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad voor te stellen:
1 Het bestemmingsplan ‘Zuideinde 22, Aarlanderveen’ met identificatienummer 'NL.IMRO.0484.Zuideinde22-VA01' met bijbehorende bestanden digitaal en analoog vast te stellen in overeenstemming met het ter inzage gelegde ontwerp, waarbij gebruik is gemaakt van de ondergrond 0_NL.IMRO.0484.Zuideinde22-ON01.dxf;
2 Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, lid 2 onder a van de Wet ruimtelijke ordening omdat de kosten anderszins verzekerd zijn.Besluit
De raad besluit het bestemmingsplan Zuideinde 22 (Aarlanderveen) unaniem vast te stellen.
-
9
De locatie Biezen 49 en 53 is bestemd voor sierteelt. Voortzetting van sierteeltactiviteiten is hier niet wenselijk, omdat het plangebied in een overwegend woongebied ligt met aan weerszijde woningen en basisscholen. Een vervolgfunctie naar wonen ligt daarom voor de hand. In verband hiermee is een woningbouwplan ontwikkeld met maximaal 23 vrijstaande woningen en een park dat het woonmilieu in en nabij het plangebied zal versterken.
Het ontwerpbestemmingsplan heeft zes weken ter inzage gelegen. De negen ingediende zienswijzen hebben geen aanleiding gegeven om de uitgangspunten van het bestemmingsplan te wijzigen. De raad wordt daarom voorgesteld om het bestemmingsplan vast te stellen om 23 woningen in het plangebied van Biezenlanden juridisch/planologisch mogelijk maken.Stemuitslag
voorCDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)Bijlagen
Besluit
De raad besluit het bestemmingsplan Biezenlanden (Boskoop) unaniem vast te stellen.
-
10
Op 28 mei 2020 heeft de gemeenteraad het college van B&W opdracht gegeven om een masterplan voor de locatie Noordrand I op te stellen, waaruit de technische, financiële en stedenbouwkundige haalbaarheid blijkt. Het masterplan Noordrand I, dat nu ter kennisgeving aan de gemeenteraad wordt voorgelegd, is ontwikkeld als antwoord op deze opdracht van gemeenteraad. De technische en financiële haalbaarheid van het plan is aangetoond en het plan is op inhoud door het merendeel van de geconsulteerde publieksgroepen goed ontvangen. Het plan is aldus een kwalitatieve vertaling van de door de raad meegegeven ontwikkelambities voor een duurzame wijk met veel groen en water en vormt daarmee een solide basis voor de ontwikkeling van Noordrand I.
Uit de participatie is ook gebleken dat de impact van de voorgestelde verkeersontsluiting via de opgewaardeerde Herenweg en Kalkovenweg omwonenden zorgen baart. Daarom wordt voorgesteld om -met inbreng van omwonenden voor wat betreft de knelpunten in de huidige situatie- een verkeersanalyse uit te laten voeren in de aan Noordrand I aansluitende wijken. Doel van deze analyse is te komen tot een optimalisatie van de in het masterplan opgenomen verkeersstructuur en een verbetering van de verkeersveiligheid.Stemuitslag
voorCDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2)tegenVVD (6)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het college van B&W opdracht te geven een verkeersanalyse uit te laten voeren in de aan Noordrand I aansluitende wijken, met als doel tot een optimalisatie van de in het masterplan opgenomen verkeersstructuur te komen, en de civieltechnische gevolgen en financiële resultaten daarvan in beeld te brengen.
2. A. Een (project)budget voor projectmanagement en plankosten voor het uitvoeren van de verkeersanalyse en voor de voorbereidende werkzaamheden voor een later op te stellen
omgevingsplan en omgevingsparticipatie ter grootte van € 300.000,- beschikbaar te stellen en, gelet op het feit dat de reserve Grondexploitaties en de reserve Wonen & Infra over
onvoldoende middelen beschikken, dit te dekken door een onttrekking aan de Algemene reserve.
B. De Algemene reserve weer te compenseren zodra voldoende middelen beschikbaar zijn via de reserve Grondexploitaties en/of de reserve Wonen & Infra.
3. De 21e wijziging van de Programmabegroting 2021 vast te stellen.Besluit
De raad besluit vervolgens om de gevraagde budgetten beschikbaar te stellen, met stemmen tegen van de VVD.
-
11
In de Verordening parkeerbelastingen worden onder andere de tarieven geregeld en regels gesteld voor betaald parkeren. Gehandicapten mogen in het centrum op straat overal gratis parkeren. In juni 2019 is een pilot gestart met de GPK app. Hiermee kunnen houders van een gehandicaptenparkeerkaart het kenteken digitaal aanmelden en gratis parkeren. Veel kaarthouders hebben aangegeven moeite te hebben met digitale oplossingen, of willen er geen gebruik van maken. Daarnaast kunnen alleen Alphense kaarthouders van de app gebruik maken. Om het makkelijker te maken wordt een speciale vergunning voor gehandicapten ingesteld. Houders van een kaart, ook uit andere gemeenten, kunnen gratis een gehandicaptenvergunning aanvragen. Hiermee kunnen zij gratis op alle openbare parkeerplaatsen parkeren. Kaarthouders die geen vergunning willen én geen gebruik willen maken van de app mogen alleen nog gratis parkeren met de fysieke kaart op gehandicaptenparkeerplaatsen.
Stemuitslag
voorCDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad voorstellen:
1 De Verordening parkeerbelastingen 2021, eerste wijziging per 1 juli 2021 in te trekken;
2 De Verordening parkeerbelastingen 2021, tweede wijziging vast te stellen en per 1 juli 2021 in werking te laten treden.Besluit
De 2e wijziging van de verordening Parkeerbelastingen 2021 wordt unaniem vastgesteld.
-
12
Voor inwoners uit gemeente Alphen aan den Rijn is zwemmen belangrijk. De betrokkenheid bij de zwembaden is groot. In Koudekerk en Hazerwoude-dorp gaat de betrokkenheid zo ver dat de zwembaden in deze kernen volledig gerund worden door vrijwilligers. Dit gaat al 30 jaar naar volledige tevredenheid. Om in de toekomst ook op deze wijze te kunnen beschikken over deze openluchtzwembaden, zijn investeringen nodig in grootonderhoud en duurzaamheid. Voor zowel het PWA-bad als voor De Hazelaar zijn hier plannen voor gemaakt. Na het zomerseizoen gaan beide zwembaden deze plannen uitvoeren met als doel om voor de komende jaren weer toekomstbestendig te zijn. Om de plannen te kunnen uitvoeren zijn investeringsbijdragen van de gemeente nodig.
Stemuitslag
voorCDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. voor het PWA-bad in 2021 een éénmalige investeringsbijdrage van €323.000 beschikbaar te stellen en de kapitaallasten (gemiddeld € 17.000,- per jaar) te dekken via de structurele begrotingsruimte;
2. voor De Hazelaar in 2021 een éénmalige investeringsbijdrage van €400.000 beschikbaar te stellen en de kapitaallasten (gemiddeld € 21.000 per jaar) te dekken via de structurele begrotingsruimte;
3. voor De Hazelaar in 2021 een investeringskrediet van €650.000 beschikbaar te stellen, in 25 jaar annuïtair af te schrijven, en de jaarlijkse kapitaallasten ad. € 35.000,- te dekken middels een jaarlijkse vergoeding van de Hazelaar en de vrijval van € 100.000,- aan onderhoudsbudget uit de voorziening MJOP sportvastgoed;4. voor de professionele ondersteuning van de zwembaden vanaf 2021 een structureel bedrag van € 30.000,- beschikbaar te stellen en dit te dekken via de structurele begrotingsruimte;
5. de 20e wijziging van de programmabegroting 2021 vast te stellen.Besluit
De raad besluit de gevraagde budgetten voor 2021 beschikbaar te stellen (budgetten vanaf 2021 via de structurele begrotingsruimte).
-
13
Dit raadsvoorstel heeft betrekking op de grondexploitatie woonzorgcomplex Klompenmaker, zaaknummer 383138.
De ‘Rapportage Grondexploitatie woonzorgcomplex Klompenmaker d.d. 27-05-2021’ behorend bij de grondexploitatie woonzorgcomplex Klompenmaker bevat gevoelige informatie over de financieel economische positie van de gemeente. Daarom wordt de raad voorgesteld om de door het college opgelegde geheimhouding ten aanzien van de ‘Rapportage Grondexploitatie woonzorgcomplex Klompenmaker d.d. 27-05-2021’ te bekrachtigen.Stemuitslag
voorCDA (6), ChristenUnie (2), D66 (3), Dorpen en Wijken Belangen (1), GroenLinks (5), NieuwElan (9), PvdA (2), RijnGouweLokaal (1), SGP (1), SP (2), VVD (6)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De gemeenteraad voor te stellen om:
1. De ex artikel 25 lid 2 Gemeentewet en artikel 10 lid 2 sub b WOB door het college opgelegde geheimhouding ten aanzien van ‘Rapportage Grondexploitatie woonzorgcomplex Klompenmaker d.d. 27-05-2021 behorende bij de grondexploitatie woonzorgcomplex Klompenmaker te bekrachtigen.Besluit
De raad besluit de door het college opgelegde geheimhouding op de grondexploitatie woonzorgcomplex Klompenmaker te bekrachtigen.
-
14
Besluit
Er zijn geen moties vreemd ingediend.