Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

RC Ruimtelijk en economisch domein

woensdag 4 december 2024

19:30 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Ernst-Jan Straver
Toelichting

Agenda en stukken onder voorbehoud
Mededelingen voor raads(commissie)leden:
Technische en detailvragen kunt u mailen aan de griffie tot woensdag 27 november 2024, de antwoorden komen op maandag 2 december 2024 beschikbaar.
Spreektijdenregelingen voor het inbrengen van het fractiestandpunt in eerste termijn en de reactie van het college/ambtelijke ondersteuning is van toepassing.
Een rondvraag voor dit domein kunt u indienen tot 12.00 uur op de dag van de vergadering.

Agendapunten

  1. 1
    Opening en vaststellen agenda
  2. 2
    Spreekrecht voor inwoners en organisaties
  3. 3

    De Beheervisie Openbare Ruimte 2025-2035 Ontwikkelend Beheren legt de doelen en de werkwijze vast voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte in de komende tien jaar. Het oude kader is bijna tien jaar oud en toe aan een update. Met de nieuwe beheerstrategie dragen we bij aan de ruimtelijke ambities voor onder andere klimaat, energie, gezondheid en toegankelijkheid. Het is nodig om verder vooruit te kunnen kijken om slim te kunnen combineren. We gaan vaker dan voorheen groot onderhoud toepassen, waarmee we de gemiddelde levensduur van de openbare ruimte verlengen, met name die van wegverhardingen, en dat scheelt in de kosten. Met participatie vergroten we de maatschappelijke betrokkenheid, want we willen lokale energie en initiatieven benutten. Voor de implementatie van het nieuwe kader wordt rekening gehouden met een transitieperiode van drie jaar.

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen om:

    1.  De Beheervisie Openbare Ruimte 2025-2035 vast te stellen.
    2.  Het verwachte structurele tekort op de exploitatie- en investeringsbudgetten als gevolg kostenstijgingen (indexering) en de actualisatie van  assetbeheerplannen vanaf 2026 onderdeel te maken van het kadernota/begrotingsproces.
    3. Na de transitieperiode van drie jaar de Beheervisie te evalueren en indien nodig bij te stellen.
  4. 4

    Door het vaststellen van de Nota Op weg naar duurzaam gemeentelijk vastgoed 2024-2028 wordt hernieuwd richting geven aan de verduurzaming van ons gemeentelijk vastgoed en de monitoring hiervan verder vormgeven.

  5. 4.a

    De Routekaart Verduurzaming Gemeentelijk Vastgoed Gemeente Alphen aan den Rijn 2024 geeft inzicht in onze verduurzamingsstrategie voor ons bestaande gemeentelijk vastgoed. Het beschrijft relevante afwegingen, gemaakte keuzes en financiële consequenties. Door het vaststellen van de Routekaart is duidelijk welke panden wanneer verduurzaamd worden.

    Voorgesteld besluit

    1. Tot het vaststellen van de Routekaart Verduurzaming Gemeentelijk Vastgoed Gemeente Alphen aan den Rijn 2024;
    2. Een (restant-)investeringskrediet “Verduurzaming gemeentelijkvastgoed 2024” ad. € 2.411.142,- beschikbaar te stellen en de kapitaallasten te dekken ten laste van de in de begroting 2025 hiervoor beschikbare stelpost;
    3. Investeringskredieten “Verduurzaming gemeentelijkvastgoed” beschikbaar te stellen ad. € 3.000.000,- voor respectievelijk de jaarschijven 2025, 2026 en 2027 en de kapitaallasten te dekken ten laste van de in de begroting hiervoor beschikbare stelpost;
    De onder punt 2 en 3 genoemde (neutrale-) financiële gevolgen te verwerken in de begroting via de Voorjaarsrapportage 2025.

  6. 5
    Sluiting door de voorzitter