Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Overzicht College Besluiten

dinsdag 7 oktober 2025

12:00
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
J.P. Rehwinkel

Agendapunten

  1. 3.a

    Vorig jaar heeft de Gemeente Alphen aan den Rijn samen met de Provincie Zuid-Holland, de Regio Holland Rijnland en het Hoogheemraadschap van Rijnland de bestuursovereenkomst ontwikkeling Gnephoek ondertekend. Ook heeft de gemeente met marktpartijen met grondposities in het gebied het ‘Hoofdlijnenakkoord Gnephoek’ ondertekend. Afspraken uit dit Hoofdlijnenakkoord vormen de basis voor de financiële haalbaarheid van het Masterplan. De bestuursovereenkomst met andere overheden vormde het startsein voor het opstellen van het Masterplan Gnephoek. Het Masterplan is in een uitgebreid participatieproces met bewoners, baathouders, belangenverenigingen, scholieren, andere overheden en marktpartijen tot stand gekomen. De inbreng uit het participatietraject is inhoudelijk gestaafd met adviezen van onafhankelijke adviesbureaus en tezamen uitgewerkt in het Masterplan. Het college van B&W vraagt de gemeenteraad om dit Masterplan vast te stellen. Parrallel aan de opstelling van het Masterplan loopt het traject om te komen tot de ruimtelijke besluiten die nodig zijn om de realisatie van de Gnephoek planologisch mogelijk te maken. De gemeente moet het omgevingsplan wijzigen en de provincie de Zuid-Hollandse Omgevingsverordening en het Omgevingsprogramma Zuid-Holland. Een belangrijke voorbereidende stap is het opstellen van een Milieueffectrapport (MER). Gemeente en Provincie trekken daarin samen op en hebben een gecombineerde plan/project-MER op laten stellen. In dit MER zijn de gevolgen voor natuur, milieu en omgeving onderzocht en weergegeven. Het MER en het Masterplan zijn op elkaar afgestemd en vormen belangrijke informatie voor de op te stellen wijziging van het omgevingsplan voor de Gnephoek. Daarvoor is een uitgangspuntennotitie opgesteld. Deze uitgangspuntennotitie vormt samen met het MER en het Masterplan het Inspraakplan ter voorbereiding op het op te
    stellen ontwerp van de wijziging van het omgevingsplan Gnephoek. Het college besluit om in het kader van de inspraak dit Inspraakplan ter inzage te leggen. Zij
    doen dit gelijktijdig met de provincie, die ontwerpwijzigingen ter inzage legt voor de Zuid-Hollandse Omgevingsverordening en het Omgevingsprogramma Zuid-Holland.

    Bijlagen

    Voorgesteld besluit

    1. Het concept-Masterplan Gnephoek ter vaststelling aan te bieden aan de gemeenteraad.
    2. Het Inspraakplan Gnephoek, bestaande uit de ‘Uitgangspuntennotitie wijziging omgevingsplan Gnephoek’, het ‘milieueffectrapport (MER) Gnephoek’ en het ‘Masterplan Gnephoek’ vrij te geven voor inspraak.

  2. 3.b

    Het college van burgemeester en wethouders is voornemens een verkeersbesluit te nemen tot het invoeren van een zero-emissiezone in Alphen aan den Rijn. Er zijn eind vorig jaar bij het college 131 zienswijzen ingediend over het ontwerp verkeersbesluit voor de zero-emissiezone: vooral kleine ondernemers en eenmanszaken uitten hun zorgen over de overstap naar emissieloze voertuigen.
    Zij maken zich zorgen over de hoge aanschafkosten van elektrische voertuigen, de beperkte laadinfrastructuur, problemen met netcapaciteit en of de financiële overgang haalbaar is binnen de gestelde termijn. Ook wordt gevreesd dat diensten in de zone duurder worden, omdat sommige werkzaamheden (zoals loodgieters- en timmerwerk) door technische beperkingen met elektrische voertuigen moeilijk uitvoerbaar zijn.
    Naar aanleiding van die zienswijzen heeft het college een zorgvuldige belangenafweging gemaakt en wil de volgende wijzigingen doorvoeren in een definitief verkeersbesluit voor de zero emissiezone:
    • De zone significant te verkleinen (wijk Kerk en Zanen en een deel van Ridderveld uit te sluiten van de zone).
    • De invoeringsdatum uit te stellen naar 1 januari 2027, zodat ondernemers meer voorbereidingstijd hebben.
    • De waarschuwingsperiode te verlengen van 4 naar 6 maanden.
    • Bestelauto’s met emissieklasse 6 hebben tot 1 januari 2029 toegang tot de zone.
    • Het ontheffingenbeleid is verruimd: ondernemers die financieel in de knel komen kunnen eenvoudiger een landelijke ontheffing aanvragen. Ook is er een ontheffing voor situaties waarin elektrisch laden niet mogelijk is vanwege netcongestie. Het college heeft nog een aanvullend onderzoek laten uitvoeren. De resultaten laten zien dat de zone nog steeds bijdraagt aan een schonere lucht, minder CO₂-uitstoot en gezondere leefomstandigheden in Alphen aan den Rijn. De maatschappelijke voordelen blijven daarmee op lange termijn voorop staan. De raad wordt gevraagd om wel/geen wensen en bedenkingen te uiten.
    Het college heeft nog een aanvullend onderzoek laten uitvoeren. De resultaten laten zien dat de zone nog steeds significant bijdraagt aan een schonere lucht, minder CO₂-uitstoot en gezondere leefomstandigheden in Alphen aan den Rijn. De maatschappelijke voordelen blijven daarmee op lange termijn voorop staan. De raad wordt gevraagd om wel/geen wensen en bedenkingen te uiten.

  3. 4.a

    De heer De Vries heeft artikel-40-vragen gesteld over de ontwikkelingen rond de Alphenpas. Het college beantwoordt deze vragen met de brief.

    Voorgesteld besluit

    De vragen van raadslid M. de Vries over de Alphenpas beantwoorden middels de bijgevoegde brief.

  4. 4.b

    De heer De Vries heeft artikel-40-vragen gesteld over het bereik van de minimaregelingen in 2024. Het college beantwoordt deze vragen met de brief.

    Voorgesteld besluit

    De vragen van raadslid M. de Vries over het bereik van de minimavoorzieningen in 2024 beantwoorden middels de bijgevoegde brief.

  5. 4.c

    Namens de fractie van het CDA zijn er vragen gesteld met betrekking tot Het Raadhuis Boskoop. Het college heeft deze vragen beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De beantwoording van de artikel 40 vragen met betrekking tot Het RaadHuis Boskoop conform bijgevoegd concept antwoordbrief te versturen aan de fractie van het CDA.

  6. 4.d

    De gemeente Alphen aan den Rijn heeft op 30 juni een intentieverklaring ondertekend om de mogelijkheden voor zon op land op rijksgronden langs infrastructuur te verkennen. Naar aanleiding hiervan heeft mevrouw Verloop (Forum voor Democratie) artikel 40 vragen gesteld. Deze worden beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    Instemmen met de beantwoording van de artikel 40 vragen.

  7. 4.e

    Beantwoording van artikel 40 vragen die gesteld door leden Bakker en Driessen over het Rijksmonument Nieuw Werklust, het deels verlaten complex van gebouwen waar voorheen een kleiwarenfabriek was aan de Rijndijk in Hazerswoude-Rijndijk. 
    Naar aanleiding van een bericht in de media over mogelijke gevaarlijke situatie bij het ongeoorloofd betreden van het complex.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met de beantwoording van de gestelde artikel 40 vragen door Peter Bakker namens Ernst-Jan Straver (PvdA) en René Driessen (GroenLinks) middels het verzenden van bijgevoegde brief binnen het kader van artikel 40 van het Reglement van orde.

  8. 4.f

    Op 17 juli 2025 is de motie vreemd Lokaal Hitteplan overgenomen door het college. Het Plan van aanpak Lokaal Hitteplan is het startpunt voor het opstellen van een Lokaal Hitteplan dat In het voorjaar van 2026 wordt voorgelegd aan de Raad en in de zomer van 2026 operationeel is. Een Lokaal Hitteplan is noodzakelijk om maatregelen te nemen op lokaal niveau en richt zich op de inzet van communicatie en maatregelen voor bescherming van de gezondheid van inwoners die kwetsbaar zijn voor hitte tijdens het hitteseizoen (mei tot en met september).

    Voorgesteld besluit

    • Instemmen met Plan van aanpak Lokaal Hitteplan gemeente Alphen aan den Rijn.

  9. 4.g

    Het Warmteprogramma is de opvolger van de Transitievisie Warmte (TVW). Met ingang van de Wet gemeentelijke instrumenten Warmtetransitie (Wgiw) wijzigt de Omgevingswet en verandert de naam Transitievisie Warmte in Warmteprogramma. Het hoofddoel van het Warmteprogramma is om te helpen bij de overgang naar een aardgasvrije toekomst en heeft als horizon 2050. In juli 2025 is de Startnotitie voor het Warmteprogramma door het College vastgesteld. In diverse stappen en besluitmomenten werken we naar de definitieve vaststelling van het Warmteprogramma, uiterlijk 31 december 2026. Vervolgens moet het Warmteprogramma iedere 5 jaar geactualiseerd worden. Het College heeft besloten het Participatieplan voor het Warmteprogramma vrij te geven voor wensen en bedenkingen door de Raad en aan de Raad te vragen wel/geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken.

    Voorgesteld besluit

    1. Het Participatieplan voor het Warmteprogramma vrij te geven voor wensen en bedenkingen door de Raad.
    2. De Raad voor te stellen wel/geen wensen en bedenkingen te uiten op het Participatieplan voor het Warmteprogramma.

  10. 4.h

    In deze Septembercirculaire 2025 is de Miljoenennota 2026 van het Rijk verwerkt. In deze Miljoenennota is op basis van de CPB-ramingen het accres bijgesteld en is de voorlopige onderuitputting van het BTW-compensatiefonds 2025 verwerkt. Tevens zijn er enkele taakmutaties opgenomen. In dit voorstel worden de financiële consequenties voor de gemeente Alphen aan den Rijn inzichtelijk gemaakt.

    Voorgesteld besluit

    1. De uitkomsten van de septembercirculaire 2025, jaarschijf 2025 (na verwerking van de taakmutaties) voor een bedrag van € 4.761.000 positief te verwerken in de Najaarsnota 2025;
    2. De uitkomsten van de septembercirculaire 2025 (en de daarbij behorende taakmutaties) 2026-2029 te verwerken in de begroting 2026 (na taakmutaties respectievelijk voor 2026 € 167.000 negatief, 2027 € 533.000 negatief, 2028 € 689.000 negatief en 2029 € 864.000 negatief);
    3. De extra middelen van jeugdzorg en verkiezingen ten gunste te brengen van het begrotingssaldo;
    4. De financiële consequenties van bovengenoemd punt 2 betrekken bij de Kadernota 2027 en verwerken in Voorjaarsnota 2026.

  11. 4.i

    Het Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG) geeft een integraal financieel beeld van de ruimtelijke ontwikkelingen binnen de gemeente. Dit zijn zowel projecten waarbij de gemeente actief grondbeleid voert, risicodragend participeert en waarvoor een gemeentelijke grondexploitatie is geopend, als projecten waarbij de gemeente facilitair grondbeleid voert.
    Grondexploitaties zijn meerjarige ontwikkelingen waarbij sprake is van rente en kosten- & opbrengstenstijging (inflatie) die het financieel resultaat beïnvloeden. Daarom wordt voorafgaand aan de jaarlijkse actualisatie van het MPG een inschatting gemaakt van de verwachte ontwikkelingen ten aanzien van deze parameters.

    Voorgesteld besluit

    1. De voorlopige uitgangspunten ten aanzien van de parameters voor het Meerjarenperspectief grondexploitaties 2026 zoals vastgelegd in het memo ‘Voorlopige uitgangspunten actualisatie MPG 2026’, vast te stellen; 
    2. De raad door middel van een presentatie tijdens de technische toelichting op 9 oktober te informeren over de parameters voor het Meerjarenperspectief grondexploitaties 2026.

  12. 4.j

    De marktverordening regelt de organisatie en het gebruik van de warenmarkten binnen de gemeente. De marktverordening 2015 is geactualiseerd om beter aan te sluiten bij relevante wet- en regelgeving en de huidige praktijk. Daarbij is expliciet rekening gehouden met de Europese Dienstenrichtlijn, die in Nederland is omgezet in de  Dienstenwet. Omdat marktactiviteiten worden beschouwd als economische diensten, is de vernieuwde verordening zorgvuldig getoetst aan de Europese Dienstenrichtlijn. Deze richtlijn stelt eisen aan lokale regelgeving die de toegang tot of uitoefening van diensten kan beperken. Door hier rekening mee te houden, zorgen we voor transparantie, rechtszekerheid en een eerlijke verdeling van vergunningen. Het college wordt voorgesteld de vernieuwde marktverordening ter besluitvorming aan de gemeenteraad voor te leggen.

    Voorgesteld besluit

    Aan de raad voor te stellen om de marktverordening 2025 vast te stellen.

  13. 4.k

    Het college van B&W gaat een anterieure overeenkomst aan met de initiatiefnemer van het plan Landlustweg 14 ten behoeve van het bouwen van een nieuwbouwwoning en het op termijn slopen van de bestaande woning. In de overeenkomst worden locatie specifieke afspraken gemaakt over de voorwaarden voor de bouw.

    Voorgesteld besluit

    Een anterieure overeenkomst aan te gaan met de initiatiefnemer van een plan ten behoeve van het bouwen van een nieuwbouwwoning op het adres Landlustweg 14 en het op termijn slopen van de bestaande verouderde woning.

  14. 4.l

    De gemeente Alphen aan den Rijn gaat een ruilovereenkomst sluiten met Blue Bricks, gevestigd aan de Steekterweg. Het gaat om twee percelen grond die worden uitgewisseld. Door deze grondruil krijgt de gemeente een aaneengesloten perceel, nodig voor de aanleg van een toegangsweg naar het nieuwe hondenlosloopveld aan het Goudse Rijpad. De percelen zijn door een onafhankelijk bureau getaxeerd en zijn gelijkwaardig in waarde. De voorgenomen ruil is conform het Didam-arrest gepubliceerd; er hebben zich geen andere gegadigden gemeld. Met dit besluit wordt uitvoering gegeven aan het eerder vastgestelde raadsbesluit van 26 september 2024 (3011819): ''verplaatsen hondenlosloopgebied, starten grondruil en aanwijzen coördinerend wethouder'' en kan de overeenkomst worden ondertekend.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de ruil van gemeentelijke gronden met Blue Bricks, conform de bijgevoegde ruilovereenkomst. 
    2. Wethouder van As te mandateren als ondertekenaar van de ruilovereenkomst.

  15. 4.m

    Bewoners/eigenaren (hierna initiatiefnemers) van Westeinde 39 hebben het voornemen de bestaande oppervlakte aan bijgebouwen uit te breiden in het achtererfgebied. Onderdeel van het plan is om daarvoor ook de ‘woonbestemming’ te verschuiven. Het initiatief past niet binnen de regels van het tijdelijk deel van het omgevingsplan (onderdeel de beheersverordening 'Buitengebied Rijnwoude 2015'). Omdat het plan ook het verleggen van bestemmingen omvat is een Omgevingsvergunning (BOPA) niet mogelijk. Derhalve is het voorliggende TAM-omgevingsplan opgesteld.

    Voorgesteld besluit

    1. Geen milieueffectrapport op te stellen omdat de ontwikkeling niet is aan te merken als een stedelijk ontwikkelingsproject als bedoeld in J11 van Bijlage V van het Omgevingsbesluit; 
    2. Het ontwerp "TAM-Omgevingsplan Hoofdstuk 22f Westeinde 39 Hazerswoude-Dorp”, met identificatienummer NL.IMRO.0484.HDwesteinde39-ON01, vast te stellen; 
    3. Het voornoemde ontwerp ter inzage te leggen conform artikel 16.30 Omgevingswet juncto afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht; 
    4. Aan wethouder G.P. van As de bevoegdheid te mandateren om namens het college het TAM-Omgevingsplan Hoofdstuk 22f Westeinde 39 Hazerswoude-Dorp”, met bijbehorende bestanden, en/of de raadsinformatiebrief vóór de terinzagelegging aan te passen op ondergeschikte punten en/of redactionele aanpassingen.

  16. 4.n

    Door de te verwachte stijgende vraag naar Huishoudelijke Ondersteuning (HO) in de komende jaren en de krappe beschikbaarheid van personeel voor de uitvoering van deze werkzaamheden, is in 2023 gestart met een pilot om kwalitatieve ondersteuning bij het huishouden te blijven bieden binnen de budgetten die hiervoor beschikbaar zijn. Dit met de principes van reablement als leidraad. De pilot vond plaats binnen het bestaande Wmo-contract voor HO met Tzorg en had een looptijd van oktober 2023 tot begin 2025. Uiteindelijk hebben 35 cliënten meegedaan aan deze pilot. Het overkoepelend beeld is dat de pilot een waardevolle basis biedt voor het verder ontwikkelen van beleid voor huishoudelijke ondersteuning en starten van nieuwe werkwijzen eventueel in pilotvormen, waarin een integrale aanpak van reablement, samenwerking tussen toegang en aanbieders, technologische ondersteuning en maatwerk verder vorm kan krijgen.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met bijgevoegde raadsbrief om de raad te informeren over de pilot Huishoudelijke Ondersteuning die uitgevoerd is van eind 2023 tot aan begin 2025.

  17. 4.o

    De gemeente Alphen aan den Rijn vindt het belangrijk dat schoolpleinen groener en duurzamer worden. In het voorjaar heeft de gemeente, via het project Gezonde Schoolpleinen van Jantje Beton en IVN, geld en ondersteuning aangevraagd en toegewezen gekregen. Vier scholen in de gemeente Alphen aan den Rijn kregen toen elk €35.000 om hun plein aan te pakken. Na de zomer kregen we binnen dit project de mogelijkheid om €30.000 voor een vijfde school aan te vragen. Dit bedrag is ook toegewezen en wordt als eenmalige subsidie verstrekt. Groene pleinen zijn goed voor de ontwikkeling van kinderen en helpen bij het omgaan met hitte en regen. Ze passen bij de doelen van de gemeente op het gebied van duurzaamheid, gezondheid en onderwijs. De vernieuwde pleinen dienen straks als voorbeeld voor andere scholen.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennisnemen van de toekenning van € 30.000 subsidie van Jantje Beton en IVN Natuureducatie aan Gemeente Alphen aan den Rijn voor het duurzaam herinrichten van 1 schoolplein;
    2. De verkregen subsidie, volgens de geldende voorwaarden, te verstrekken als eenmalige subsidie van € 30.000
    3. De raad bij de Najaarsnota 2025 voor te stellen de financiële gevolgen, die voortvloeien uit dit besluit, te verwerken in de Begroting 2025 op basis van bijgevoegde begrotingswijziging.

  18. 4.q

    Op 12 augustus 2025 ontvingen wij via de griffie vragen over de situatie bij de VvE Marsdiep. De situatie is bij ons bekend. Wij zijn actief in gesprek met bewoners, eigenaren en beheerders om te komen tot een oplossing van de problematiek.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met de beantwoording van de vragen over de VvE Marsdiep, gesteld door commissielid Arnoldus.

  19. 4.r

    Stichting Alphen Marketing heeft een tussentijdse verantwoording ingediend over de activiteiten in de eerste helft 2025. Het verslag laat zien dat de uitvoering in lijn is met afgesproken doelen en strategische aandachtspunten/projecten, en dat er volop wordt ingezet op intensieve samenwerking met (regio)partners. Het bereik en de betrokkenheid van campagnes en het citymarketingplatform Hier is Alphen is daarnaast flink groeiende. De inzet van Alphen Marketing draagt daarmee bij een zichtbare en aantrekkelijk positionering van Alphen aan den Rijn voor inwoners, bezoekers en ondernemers. Het college neemt nu kennis van dit tussentijdse verslag 2025.

    Voorgesteld besluit

    - Kennis te nemen van het tussentijdse verslag van de stichting Alphen Marketing 2025 
    - Dit verslag ter informatie te sturen aan de raad