Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Overzicht College Besluiten

dinsdag 24 juni 2025

12:00
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
J.P. Rehwinkel

Agendapunten

  1. 3.a

    Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om het construct Jeugdhulp Loopt Door met ingang van 1 juli 2025 onder te brengen bij de gemeentelijke B.V. Oog voor thuis en daartoe de benodigde financiële middelen ter beschikking te stellen. De gemeenteraad wordt hierover geïnformeerd.

    Voorgesteld besluit

    1. Het construct Jeugdhulp Loopt Door met ingang van 1 juli 2025 te positioneren binnen de gemeentelijke B.V. Oog voor thuis;
    2. De directeur-bestuurder van Oog voor thuis opdracht te geven om, na de overdracht van Jeugdhulp Loopt Door, te werken aan de verbeterpunten uit het inspectierapport zodanig dat over zeven maanden wordt voldaan aan het gestelde normenkader van de Inspectie Jeugd en Gezondheidszorg (IGJ);
    3. Bijgaande raadsinformatiebrief aan de gemeenteraad te versturen over ontwikkelingen aanpak jeugdhulp, waaronder de overheveling van dossiers Jeugdhulp Loopt Door naar Oog voor Thuis.

  2. 3.b

    Het aantal mantelzorgers neemt toe, waardoor het beschikbare budget voor het mantelzorgcompliment al een aantal jaren wordt overschreden. Ook in 2025 is het beschikbare budget niet voldoende en door de hoogte van de waardering te gaan berekenen (budget/aantal aanvragen), kan in 2025 beter op het budget gestuurd worden. In de tweede helft van 2025 wordt onderzocht hoe het mantelzorgcompliment op de langere termijn (in 2026 en verder) toekomstbestendig kan worden ingericht.

    Voorgesteld besluit

    1, De hoogte van het mantelzorgcompliment in 2025 vast te stellen op €200; 
    2. Jonge mantelzorgers in 2025 te waarderen met een VVV-cadeaubon ter waarde van €50; 
    3. Het benodigde budget te dekken uit Programma 4 en bij onvoldoende dekking het tekort mee te nemen in de Najaarsnota

  3. 3.c

    Op 5 juni jl. is het raadsvoorstel tot vaststelling van het Bestemmingsplan Elektriciteitsstation Hazerswoude-Rijndijk behandeld in de raadscommissie Ruimte, Economie en Duurzaamheid. Daarbij is in meerderheid het standpunt ingenomen dat tijdens de raadsvergadering van 26 juni a.s. een besluit moet worden genomen op het raadvoorstel. Een punt van geschil is nog de landschappelijke inpassing. In verband hiermee is op 19 juni 2025 de landschappelijke inpassing nog een keer besproken met alle betrokken partijen. Hieruit is een gewijzigd landschapsplan naar voren gekomen dat ter besluitvorming aan de raad wordt voorgelegd.

    Voorgesteld besluit

    1. Bijlage 1 bij de planregels van het Bestemmingsplan Elektriciteitsstation Hazerswoude-Rijndijk te vervangen voor het gewijzigde Landschapsplan.
    2. Paragraaf 5.16 van de plantoelichting bij het bestemmingsplan en de Nota van wijzigingen naargelang het gewijzigde landschapsplan te wijzigen.
    3. Wethouder Van As te machtigen tot aan de besluitvorming in de raad wijzigingen door te voeren in de onder punt 1 en 2 genoemde stukken of eventuele andere stukken die als gevolg van aanpassingen van het landschapsplan moeten worden gewijzigd.

  4. 3.d

    In het licht van het gelopen participatieproces in de Barrepolder en de scenario-analyse die daarbij wordt opgesteld is het van belang de gemeenteraad goed mee te nemen in de inhoud en het procesverloop.
    Ten eerste om de integraliteit van besluiten te borgen en ten tweede is het cruciaal om recht te doen aan het intensieve participatieproces waar in- en omwonenden van de polder met tal van stakeholders met veel energie en betrokkenheid hun inbreng hebben geleverd.
    Daartoe is het gewenst om via een raadsInformatiemarkt in de volle breedte te informeren. Het college zet daarmee een stap vooruit in dit proces en kan via de informatiemarkt input en richtingen ophalen voor het vervolg.
    Bijgaande raadsbrief kondigt deze informatiemarkt aan én doet een appel om de niet vooruitlopend aan de inhoudelijke besprekingen kaders mee te geven.
    De memo voor de agendacommissie beoogt de planning daarvan in gang te zetten.

    Voorgesteld besluit

    1. instemmen met de raadsinformatiebrief Scenario-analyse Barrepolder en deze aan de gemeenteraad toe te sturen
    2. Instemmen met het voorstel t.a.v. de agendacommissie voor de organisatie van een Informatiemarkt Scenario-analyse Barrepolder

  5. 4.a

    Namens de fractie van Forum voor Democratie zijn er vragen gesteld over Sunset Beach. Het college heeft deze vragen beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De beantwoording van de artikel 40 vragen over Sunset Beach conform bijgevoegde concept antwoordbrief te versturen aan de fractie van Forum voor Democatie.

  6. 4.b

    Jaarlijks ontvangt de Raad in Q2 een brief waarin wij het college hen informeert over de stand van zaken rond de verduurzaming van ons gemeentelijk vastgoed (vastgoed dat in eigendom is van de gemeente). Onze algehele conclusie is dat we een solide basis hebben gelegd voor de verduurzaming van ons gemeentelijk vastgoed. Het eerder ingezette tempo houden we vast. En tegelijk is een verdere versnelling noodzakelijk om onze doelen te behalen. Daar werken we aan.

    Voorgesteld besluit

    De ‘Raadsbrief Stand van Zaken verduurzaming gemeentelijk vastgoed 2025’ toe te sturen aan de raad.

  7. 4.c

    Voor de ontwikkeling van de Gnephoek heeft de gemeente een gemeentelijk voorkeursrecht op het gebied ‘Gnephoek” gevestigd. Eigenaren die binnen dat gebied hun percelen willen verkopen dienen die als eerste aan de gemeente aan te bieden. De eigenaar van een bedrijfspand in de Gnephoek heeft bij de gemeente aangekondigd zijn bedrijfspand te willen verkopen. De gemeente heeft onderhandelingen over de aankoop van de betreffende locatie gevoerd en minnelijke overeenstemming bereikt. De locatie is benodigd voor de toekomstige herontwikkeling van het gebied ‘Gnephoek’.

    Voorgesteld besluit

    1. De koopovereenkomst met Auto Make-Up B.V. aan te gaan inzake de aankoop van de locatie Zaagmolenweg 6 en 8a te Alphen aan den Rijn (bedrijfspand Auto Make-Up B.V.) voor een vast bedrag van € 810.000,- kosten koper, één en ander volgens de door verkoper reeds ondertekende koopovereenkomst, zie bijgevoegd.
    2. De reeds lopende huurovereenkomst door te laten lopen tot eind dit jaar en telkens met een jaar tot verlengen totdat de gemeente over de locatie wenst te beschikken.
    3. Wethouder van As te mandateren om de koopovereenkomst namens het college aan te gaan en conform bijgevoegde volmacht tot ondertekening van de koopovereenkomst over te gaan.

  8. 4.d

    Op 1 juli 2021 is de stichting Alphen Vitaal gestart. Alphen Vitaal is een door gemeente opgerichte, maar zelfstandige stichting die de opdracht heeft om inwoners gezond en vitaal te houden en/of gezonder en vitaler te krijgen. Alphen Vitaal richt zich op het bouwen en het verder ontwikkelen van een vitale, gezonde en inclusieve samenleving met accent op preventie. De oorspronkelijke overeenkomst tussen Alphen Vitaal en gemeente kende een looptijd tot en met 31 december 2023. Per 1 januari 2024 heeft gemeente een nieuwe overeenkomst gesloten voor twee jaar. In deze overeenkomst hebben Alphen Vitaal en gemeente afgesproken de overeenkomst 2x met 1 jaar te kunnen verlengen. Het college besluit om de lopende overeenkomst voor 2026 te verlengen.
    Alphen Vitaal dient jaarlijks een bedrijfsplan met bijbehorende begroting in, waarvoor accordering door het college voorwaardelijk is om de middelen voor de opdracht te kunnen beschikken.

    Voorgesteld besluit

    1. Het bedrijfsplan en bijbehorende begroting van Alphen Vitaal vast te stellen voor 2025; 
    2. Alphen Vitaal voor 2025 een bijdrage voor uitvoering van de opdracht in 2025 te verlenen van €880.558;-; 
    3. Akkoord te gaan met de inzet en overheveling van de uit 2024 resterende NPO middelen €93.926 voor uitvoering van projecten in 2025; 
    4. De bestaande optie in de overeenkomst met looptijd tot en met 31 december 2025 tussen Alphen Vitaal en gemeente te lichten en de overeenkomt met één jaar, voor kalenderjaar 2026 te verlengen; 
    5. De wijzigingen in het bestuur van Alphen Vitaal te formaliseren door akkoord te gaan met het uittreden van voorzitter, mevrouw Oppers en het overnemen van diens rol door de heer Rijnbeek.

  9. 4.e

    Van 20 t/m 27 juli viert stichting Kaju Putih het 60-jarig bestaan van de Molukse wijk in Alphen aan den Rijn. Ter gelegenheid van dit bijzondere moment organiseert de stichting diverse activiteiten, waaronder kookworkshops, tentoonstellingen, sportieve activiteiten, optredens en culturele uitwisselingen. De activiteiten vinden plaats in de Molukse wijk in Alphen aan den Rijn. Het doel van deze jubileumweek reikt verder dan alleen de viering van deze mijlpaal. De gemeente verleent een eenmalige subsidie voor de organisatie van de activiteiten omdat deze bijdragen aan belangrijke gemeentelijke beleidsdoelen, zoals het bevorderen van inclusie, culturele diversiteit en gemeenschapszin. Bovendien versterkt het de onderlinge betrokkenheid in onze samenleving.

    Voorgesteld besluit

    1. In afwijking van het beleid een eenmalige subsidie te verlenen van € 10.000 aan de aan Stichting Dewan Maluku Jajasan Kaju Putih (hierna te noemen "stichting Kaju Putih") voor de viering van 60 jaar Molukse wijk met diverse activiteiten in de week van 20 t/m 27 juli 
    2. In verband met het ontbreken van middelen deze subsidie te dekken uit het begrotingsresultaat 2025 en te verwerken in de Najaarsnota 2025

  10. 4.f

    Op 15 mei 2025 is de voortgang van het uitvoeringsprogramma Dierenwelzijn in de Raadscommissievergadering Financiën, bestuurlijk en publiek domein besproken. Stichting Zorg voor Egels heeft door middel van een brief aan de gemeente Alphen aan den Rijn een reactie gegeven op de evaluatie van het Dierenwelzijnsbeleid. De brief van Stichting Zorg voor Egels is ook in de Raadscommissievergadering van 15 mei besproken. In deze Raadscommissievergadering heeft wethouder J.G. Schotanus toegezegd de brief van Stichting Zorg voor Egels te beantwoorden en in afschrift aan de Raad te versturen.

    Voorgesteld besluit

    1. Brief te verzenden aan Stichting Zorg voor Egels, en
    2. In afschrift aan de Raad te versturen.

  11. 4.g

    Gemeenten dragen de wettelijke zorgplicht voor onderwijshuisvesting. Dat betekent dat gemeenten verantwoordelijk zijn voor het voorzien in voldoende kwalitatief goede onderwijsruimten.
    Basisschool Het Palet, Javastraat 5 van schoolbestuur Morgenwijzer heeft op basis van het toenemend aantal leerlingen recht op uitbreiding. Binnen het huidige schoolgebouw van Het Palet is geen ruimte aanwezig om het huidige aantal leerlingen te huisvesting en uitbreiding op deze locatie is door fysiek ruimte tekort niet te realiseren.
    De Rehobothschool, Anna van Burenlaan 4, heeft door het dalend aantal leerlingen onderwijsruimte over in het schoolgebouw.
    Om het ruimte te kort bij Het Palet op te lossen en daarbij gebruik te maken van de beschikbare onderwijsruimte bij de Rehobothschool wordt in samenwerking en in gezamenlijk overleg met de beide schoolbesturen onderzocht of een gebouwenwissel per 1 augustus 2026 haalbaar en uitvoerbaar is. Met de gebouwenwissel tussen Het Palet en de Rehobothschool voldoet de gemeente aan haar wettelijke zorgplicht en heeft daarmee een passende oplossing voor de groei van Het Palet en de krimp van de Rehobothschool.
    De afspraken over de samenwerking tussen de schoolbesturen en de gemeente met betrekking om te komen tot de gebouwenwissel zijn vastgelegd in een concept intentieovereenkomst. Met het ondertekenen van deze intentieovereenkomst bekrachtigen alle partijen deze samenwerking en de gemaakte afspraken.

    Voorgesteld besluit

    - Vaststellen van de intentieovereenkomst met betrekking tot de gebouwenwissel tussen de basisscholen Het Palet, Javastraat 5 en De Rehoboth, Anna van Burenlaan 4.
    - Wethouder Schotanus te mandateren om de intentieovereenkomst te ondertekenen.

  12. 4.h

    Vanuit het Nationaal Isolatieprogramma (NIP) heeft het Rijk een bedrag van € 2.024.824 voor de gemeente Alphen aan den Rijn gereserveerd. Deze specifieke uitkering is bedoeld om eigenaar-bewoners met een slecht geïsoleerde woning en lage WOZ-waarde te helpen met het isoleren van hun woning, om zo energiearmoede tegen te gaan. Van deze uitkering moeten bij minimaal 1.048 woningen energiebesparende maatregelen worden aangebracht. Van bovenvermeld bedrag is € 125.230 bestemd voor een doe-het-zelversaanpak. De gemeente vraagt het voor haar gereserveerde bedrag aan bij het Rijk. Daarnaast vraagt de gemeente € 562.060 extra aan. Mogelijk komt dit bedrag vanuit een veegtranche beschikbaar om 314 extra woningen te isoleren.

    Voorgesteld besluit

    1. Akkoord gaan met het aanvragen van de 3e tranche van de Specifieke Uitkering Lokale Aanpak Isolatie 2025;
    2. De raad via de Najaarsnota 2025 voor te stellen om de financiële gevolgen van deze aanvraag – op basis van de bijgevoegde begrotingswijziging – in de begroting 2025 te verwerken op basis van de bedragen in de daadwerkelijke toekenning van tranche 3.

  13. 4.i

    Om de reparatieslag die we recent hebben doorgevoerd in onze organisatie inrichting, te laten slagen is een extra investering in onze cultuur, onze identiteit en de ontwikkeling van onze medewerkers en leidinggevenden noodzakelijk. Dat zijn belangrijke voorwaarden om een aantrekkelijke werkgever te kunnen zijn en daarmee de juiste dienstverlening als Gemeente te leveren.
    Daarnaast zijn er in 2025 wervings- en begeleidingskosten gemaakt ten behoeve van de nieuwe inrichting.
    Voor deze investering wordt € 1,5 mln aan de reserve onttrokken voor incidentele kosten die in 2025 en 2026 worden voorzien.

    Voorgesteld besluit

    1. Het beschikbaar stellen van € 1.512.500 voor de jaren 2025 en 2026 ten behoeve van de doorontwikkeling van de organisatie;
    2. Dit bedrag te dekken uit de reserve Organisatieontwikkeling;
    3. De financiele consequenties van dit besluit zijn al verwerkt in de voorjaarsnota 2025.