- Locatie
Collegekamer
- Voorzitter
- F.D. van Heijningen
Agendapunten
-
1
Bijlagen
-
2
Bijlagen
-
3.b
Door het besluit om enkel woningbouw te realiseren op locatie Nieuwe Sloot (november 2023) moest een oplossing gevonden worden voor de Squashvereniging Alphen (SRCA). De vereniging was huurder, maar de gemeente voelde zich medeverantwoordelijk voor het vinden en realiseren van een nieuwe locatie en onderkomen voor de vereniging. De raad besloot in twee stappen (juni 2024 en januari 2025) om de ruimtelijke en financiële voorwaarden te scheppen voor de vereniging om een nieuw onderkomen te kunnen realiseren op sportpark Kerk & Zanen aan de Amerikalaan. Deze initiële financiële voorwaarden bleken echter onvoldoende voor het realiseren van een nieuw onderkomen. Hierdoor is gezocht naar een partner die het project mede mogelijk kan maken. Deze partner is gevonden. Het gevolg is echter dat de genomen besluiten niet meer (volledig) van toepassing zijn op de squashvereniging, maar op een nieuw opgerichte stichting: Stichting Sport Amerikalaan (SSA) die het project realiseert en de voorziening vervolgens ook gaat exploiteren. De financiële en ruimtelijke voorwaarden van de gemeente blijven ongewijzigd. De juridische context wijzigt echter, omdat de gemeente een garantstelling verleent aan de stichting, waarbij de vereniging als mede-debiteur verbonden zal zijn, waarbij er ook sprake zal zijn van een externe commerciële huurder en tevens investeerder. Een stichting met een externe investeerder heeft een andere juridische grondslag. Hierdoor is een nieuw raadsbesluit nodig. Gemeente heeft extern juridisch advies gevraagd aan AKD (huisadvocaat). De conclusie is dat het project op de voorgenomen wijze gerealiseerd kan worden. Zowel de vereniging, als de stichting als de gemeente moet hiervoor wel aan een aantal voorwaarden voldoen. In de kern komt het erop neer dat alle partijen transparantie moeten betrachten in het traject richting realisatie.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het eerdere besluit d.d. 23 januari 2025 om 30 jaar voor 50% garant te willen staan voor een lening van 30 jaar (totale lening €700.000) (onder voorwaarden) aan de Squashvereniging Alphen in te trekken;
2. Akkoord te gaan met het plan van Stichting Sport Amerikalaan (SSA) met bijbehorende businesscase om een nieuwe voorziening te realiseren voor de Squashvereniging Alphen;
3. De raad voorstellen af te wijken van het treasurybeleid van de gemeente Alphen aan den
Rijn op het punt van de termijn waarvoor een garantstelling aan de Squashvereniging Alphen is verleend (30 jaar i.p.v. 20 jaar conform borgstelling Stichting Waarborgfonds Sport);
4. De raad voorstellen initieel voor 50% garant te willen staan voor een lening van 30 jaar (totale lening €700.000 (onder voorwaarden) aan de Stichting Sport Amerikalaan, met als mede-debiteur de Squashvereniging Alphen, waarbij de gemeente aan de geldverstrekker een borgtocht ter grootte van € 700.000 afgeeft en Stichting Waarborgfonds Sport aan de gemeente een borgstelling van initieel € 350.000 verstrekt;
5. De raad voorstellen wel of geen wensen en bedenkingen te uiten ten aanzien van de onder beslispunten 3 en 4 genoemde garantiestelling;
6. De raad voorstellen het eerder beschikbaar gestelde budget voor geraamde kosten voor het bouwrijp maken van de locatie ad. €188.000,- in stand te houden voor realisatie van de squashvoorziening.
7. De raad voorstellen het besluit de eerder eenmalige incidenteel beschikbaar gestelde subsidie ad €150.000 aan de squashvereniging in stand te houden;
8. De raad voorstellen en indien nodig (wanneer de stichting dit zelf niet kan opvangen), een kortlopende lening van maximaal € 55.600 te verstrekken ter overbrugging van de laatste 20% van de BOSA-subsidie (80% wordt door de stichting vooruit ontvangen), onder voorbehoud dat de vereniging bevestiging heeft dat het de subsidie gaat ontvangen.
9. De raad voorstellen de begrootte BOSA-subsidie ad € 278.000 te verzekeren. Mocht de BOSA-subsidie in 2026 niet (volledig) worden verstrekt, zal de gemeente dit in 2026 middels een aanvullende incidentele bijdrage van maximaal € 278.000 uit de Algemene Reserve dekken. -
3.c
In projectgebied ‘Kop West’ aan de Ondernemingsweg te Alphen aan den Rijn, wordt de komende jaren een gemengd woon-werkgebied met circa 330 woningen en 15.000 m² bedrijfsruimte ontwikkeld. Omdat de ruimte beperkt is en duurzaamheid centraal staat, is gekozen voor een innovatieve parkeeropzet die inzet op deelmobiliteit, fietsen en openbaar vervoer. De gekozen autoparkeeropzet wijkt af van de Parkeernota 2020. Er wordt gerekend met een lagere bezoekersnorm en een hoger aandeel deelauto’s. Daarmee kan een aantrekkelijk stedelijk gebied worden gerealiseerd met toch voldoende parkeercapaciteit, terwijl ruimte wordt bespaard voor groen en water. Voor het fietsparkeren wordt gebruikgemaakt van dubbellaags rekken die voldoen aan de FietsParkeur-norm. Hiermee kan efficiënt en veilig fietsparkeren worden gegarandeerd. Het college wordt gevraagd akkoord te gaan met deze afwijkingen, zodat de ontwikkeling van Kop West planologisch en stedenbouwkundig verantwoord kan worden voortgezet.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Voor het project Kop West af te wijken van enkele bepalingen uit de nota Parkeernormen en parkeervoorzieningen 2020 gemeente Alphen aan den Rijn, op grond van artikel VI van deze nota en bijbehorende beleidsregels. Het afwijken heeft betrekking op de volgende aspecten:
Autoparkeren:
• Verlaging van de bezoekersnorm van 0,30 naar 0,15.
• Toepassing van maximaal 22 deelauto’s in de eindsituatie, die leiden tot een reductie van circa 24 parkeerplaatsen in de parkeerbehoefte. Hierbij is uitgegaan van het maatgevende moment (avondperiode), waarbij de korting voor deelauto’s resulteert in een afname van de bewoners gerelateerde parkeerbehoefte van 161 naar circa 137 plaatsen.
• Totale capaciteit aan autoparkeerplaatsen is 367 (voor ca. 330 woningen en bedrijfsruimte).
• Op basis van Scenario 1 bedraagt de benodigde parkeerbehoefte circa 347 plaatsen op het maatgevende moment (avondperiode), waarmee een restcapaciteit van circa 20 parkeerplaatsen beschikbaar blijft.
Gefaseerde uitvoering:
• Herijking na oplevering blok A & B; eventuele bijsturing (midden- of worstcasescenario) inclusief terugvaloptie +29 plekken bij 0,30 bezoekersnorm en zonder deelauto’s.
Fietsparkeren:
• Afwijking van de Beleidsregel gemeenschappelijke bergingen 2020 bij nieuwe woongebouwen (art. 4 lid 3), waarin dubbellaags fietsenrekken zijn uitgesloten.
• Toepassing van dubbellaags fietsparkeersystemen (FietsParkeur) met borging van voldoende benedenrekken in de blokken A en B;
• Monitoring en professioneel beheer via VvE.
• Vooruitblik blok C & D: bij de verdere uitwerking wordt nadrukkelijk aandacht besteed aan de inpassing van fietsparkeren in plint en openbare ruimte, met gebruik van ervaringen uit A & B. -
3.d
De gemeenteraad wordt met dit raadsvoorstel gevraagd het genoemde bestemmingsplan vast te stellen. Tegelijk met het collegebesluit over het bestemmingsplan is ook het definitief besluit Hoger waarde (Wet geluidhinder) voor de bedrijfswoning op het adres Hogeveenseweg 59 Benthuizen genomen.
Het bestemmingsplan maakt composteringsactiviteiten en een manege mogelijk op de locatie Hogeveenseweg 57 en 59 in Benthuizen. Anders dan de naam doet vermoeden gaat dit bestemmingsplan alleen over Hogeveenseweg 57 en 59 in Benthuizen en niet over Hogeveenseweg 87. De reden hiervoor is een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna de Afdeling) na het eerdere raadsbesluit van 17 februari 2022 om het bestemmingsplan ‘Hogeveenseweg 57, 59 en 87 Benthuizen’ (versie VA01) niet vast te stellen voor deelgebied Hogeveenseweg 57 en 59. De initiatiefnemer van het deelgebied Hogeveenseweg 57 en 59 (Dijkshoorn) heeft daarna beroep ingesteld bij de Afdeling. In de uitspraak van de Afdeling van 18 juni 2025 wordt de gemeenteraad opgedragen een nieuw besluit te nemen met betrekking tot het deelgebied Hogeveenseweg 57 en 59 Benthuizen van het bestemmingsplan ‘Hogeveenseweg 57, 59 en 87 Benthuizen’. Om onderscheid te maken wordt hiervoor de versie VA02 gebruikt.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De indiener van de zienswijze, zoals vermeld in het Overzicht indieners zienswijzen van het ontwerpbesluit hogere waarden Wet geluidhinder bedrijfswoning Hogeveenseweg 59,Benthuizen (bijlage 1), ontvankelijk te verklaren;
2. De ingediende zienswijze ongegrond te verklaren, zoals vermeld in de Nota van beantwoording zienswijzen naar aanleiding van het ontwerpbesluit hogere waarden Wetgeluidhinder bedrijfswoning Hogeveenseweg 59, Benthuizen (bijlage 2);
3. Het besluit hogere waarden Wet geluidshinder bedrijfswoning Hogeveenseweg 59, Benthuizen met kenmerk 2020053430 (bijlage 3), vast te stellen;
4. De gemeenteraad met bijgevoegde memo (bijlage 4) te informeren over de na te zenden geactualiseerde stikstofonderzoek;
5. De raad voor te stellen:
a. Kennis te nemen van de tussenuitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 18 juni 2025, inzake het op 17 februari 2022 vastgestelde bestemmingsplan ‘Hogeveenseweg 57, 59 en 87, Benthuizen’ (VA01) en de daarin gegeven opdracht om binnen een termijn van 26 weken een nieuw besluit te nemen;
b. de indieners van zienswijzen 1 tot en met 9, vermeld in de Nota van Beantwoording zienswijzen Hogeveenseweg 57, 59 en 87, Benthuizen (VA02) ontvankelijk te verklaren;
c. de indiener van zienswijze 10, vermeld in de Nota van Beantwoording zienswijzen Hogeveenseweg 57, 59 en 87 (VA02), niet-ontvankelijk te verklaren;
d. de zienswijzen 1 tot en met 9 gedeeltelijk gegrond en ongegrond te verklaren als vermeld in de Nota van Beantwoording zienswijzen Hogeveenseweg 57, 59 en 87, Benthuizen (VA02);
e. de Nota van beantwoording zienswijzen ontwerpbestemmingsplan ‘Hogeveenseweg 57, 59 en 87, Benthuizen (VA02)' vast te stellen;
f. het bestemmingsplan Hogeveenseweg 57, 59 en 87, Benthuizen, met identificatienummer NL.IMRO.0484.B155BHhogevwg5787-VA02 met de bijbehorende bestanden digitaal en analoog vast te stellen, waarbij gebruik is gemaakt van de ondergrond o_NL.IMRO.0484.BHhogevwg5787-VA02.dxf, d.d. 8 maart 2018;
g. Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, lid 2 onder a van de Wet ruimtelijke ordening. -
4.a
De aanpassing van de belastingverordeningen en -tarieven vindt jaarlijks in december plaats na vaststelling van de gemeentebegroting. Uitgangspunt van het coalitieakkoord 2022-2026 Zichtbaar en dichtbij is een sluitende begroting en het behouden van een goede financiële positie. De afgelopen jaren zijn er vanuit de Rijksoverheid steeds meer taken naar gemeenten overgeheveld. Daar staat nu vanuit het Rijk minder geld tegenover dan nodig is. Tegelijkertijd zijn de kosten voor onder meer de jeugdzorg en infrastructurele werken in de afgelopen jaren fors gestegen. Naast de bezuinigingsmaatregelen die hiervoor zijn genomen heeft de gemeenteraad ook moeten kiezen voor inkomstenverhogende maatregelen. Het voorliggende voorstel voor de aanpassing van de belastingverordeningen en -tarieven is in lijn met de door de raad vastgestelde begroting 2026. In dit voorstel zijn de woonlasten voor de OZB extra verhoogd met 30%. De overige tarieven en heffingen zijn kostendekkend, worden verhoogd met de prijsindex of blijven gelijk aan 2025.
Met het vaststellen van deze belastingverordeningen en -tarieven blijven we een gemeente zijn waar mensen prettig kunnen wonen, werken en leven. De zichtbare voorzieningen dichtbij mensen kunnen we hiermee blijven behouden. Ook behouden we hiermee goed en veilig onderhoud van onze wegen en parken en behouden we de sportvelden, de bibliotheek, de verenigingen, de cultuurvoorzieningen en goede, veilige schoolgebouwen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad voor te stellen tot het vaststellen van de volgende verordeningen op de heffing en invordering van:
1. onroerende-zaakbelastingen 2026 (gelet op artikel 220 tot en met 220 h Gemeentewet)
2. afvalstoffenheffing plus tarieventabel 2026 (gelet op artikel 229 Gemeentewet en artikel 15.33 Wet Milieubeheer)
3. rioolheffing 2026 (gelet op artikel 228a Gemeentewet)
4. hondenbelasting 2026 (gelet op artikel 226 Gemeentewet)
5. marktgeld 2026 (gelet op artikel 229 lid 1 aanhef en onderdelen a en b Gemeentewet)
6. leges plus tarieventabel 2026 (gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet, de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet en artikel 13.1a van de Omgevingswet)
7. toeristenbelasting 2026 (gelet op artikel 224 Gemeentewet)
8. parkeerbelastingen 2026 (gelet op artikel 225 Gemeentewet en de parkeerverordening 2021)
9. belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten 2026 (gelet op artikel 221 Gemeentewet)
10. grafrechten plus tarieventabel 2026 (gelet op artikel 229 lid 1 aanhef en onderdelen a en b Gemeentewet)
11. kwijtschelding gemeentebelastingen 2026 (gelet op artikel 255 Gemeentewet, artikel 26 van de Invorderingswet 1990, de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 en de Regeling kwijtschelding belastingen medeoverheden)
De raad voor te stellen tot het vaststellen van de volgende besluiten: 1. Kostenbesluit naheffingsaanslag parkeerbelasting 2026
-
4.b
Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde kunnen raadsleden schriftelijk vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. Raadsleden namens de fracties van Forum voor Democratie, RijnGouwe Lokaal, VVD en Alphen voor Elkaar hebben vragen gesteld naar aanleiding van de zero-emissiezone in Alphen aan den Rijn. Deze vragen worden met bijgaande brief beantwoord.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met bijgaande beantwoording artikel 40 vragen van Forum voor Democratie, RijnGouwe Lokaal, ONS Alphen, VVD en Alphen voor Elkaar
-
4.c
In maart van dit jaar heeft de gemeente een aanvraag gedaan voor een toewijzing zoekgebied aardwarmte in de gemeente Alphen aan den Rijn. Het zoekgebied is op 9 oktober 2025 door het ministerie van Klimaat en Groene Groei toegekend aan de gemeente. Met de toewijzing heeft de gemeente nu het exclusieve recht om deze warmtebron verder te verkennen en samen met kennis- en uitvoeringspartner(s) toe te gaan werken naar een startvergunning op een nog nader te bepalen boorlocatie.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Voor de toewijzing zoekgebied “Aardwarmte Alphen aan den Rijn;
1. Kennis te nemen van de toewijzing zoekgebied Aardwarmte van het ministerie van Klimaat en Groene Groei;
2. de gemeenteraad met bijgevoegde informatiebrief te informeren over de toewijzing zoekgebied. -
4.d
Op 27 november 2025 heeft een hoorzitting over de zero-emissiezone plaatsgevonden. Tijdens deze hoorzitting hebben inwoners en ondernemers hun mening gegeven over het aangepaste ontwerp-verkeersbesluit van de zero-emissiezone. Na de hoorzitting hebben inwoners van de wijk Beerendrecht en Gouwesluis apart van elkaar een mail verstuurd over ‘wet dwangsom ingebrekenstelling ongelijke behandeling zero-emissiezone’.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Bijgevoegde brief wet dwangsom zero-emissiezone vaststellen en versturen.
-
4.e
In 2023 is de Algemene subsidieverordening Gemeente Alphen aan den Rijn 2020 aangevuld met een artikel over de mogelijkheid tot indexering. Gelijktijdig met de toevoeging van de mogelijkheid tot indexering, is het artikel met betrekking tot de nullijn geschrapt. Het schrappen van de bepaling over het hanteren van de nullijn bij gelijkblijvende activiteiten heeft een onbedoeld effect gehad. Partijen kunnen voor gelijkblijvende activiteiten een aanvraag indienen voor een aanzienlijk hoger bedrag dan het voorgaande jaar. Er is op dit moment geen grond om dan niet dit hogere gevraagde bedrag toe te kennen. De hoogte van de aangevraagde subsidie kan uitsluitend worden beperkt door het subsidieplafond. Om dit te repareren wordt artikel 4 lid 3 van de Algemene subsidieverordening Gemeente Alphen aan den Rijn 2020 (Asv 2020) per 2026 aangepast, waardoor het weer mogelijk wordt om de nullijn - bij gelijkblijvend activiteitenaanbod - vast te houden.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad voor te stellen;
1. Artikel 4 lid 3 van de Algemene subsidieverordening Gemeente Alphen aan den Rijn 2020 (Asv 2020) per 2026 aan te passen, waardoor het weer mogelijk wordt om de nullijn - bij gelijkblijvend activiteitenaanbod - vast te houden;
2. De Asv gewijzigd vast te stellen. -
4.f
Op dit moment wordt de functie van gemeentesecretaris/algemeen directeur waargenomen door mevrouw F. van den Berg-Janssen, concerndirecteur Bedrijfsvoering en Publiekszaken.
Het college van B&W heeft besloten tot structurele openstelling van de vacature van gemeentesecretaris/algemeen directeur.
Een selectiecommissie bestaande uit de wnd. burgemeester, een wethouder, een directeur en een organisatieadviseur heeft het wervings- en selectieproces begeleid. De selectiecommissie is geadviseerd door een adviescommissie. De selectiecommissie heeft vervolgens het college geadviseerd mevrouw F. van den Berg-Janssen te benoemen tot gemeentesecretaris/algemeen directeur.
De Ondernemingsraad heeft op grond van artikel 30 van de Wet op de ondernemingsraden over de (voorgenomen) benoeming van mevrouw Van den Berg een positief advies uitgebracht.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Mevrouw F. van den Berg-Janssen met ingang van 1 december 2025 te benoemen tot gemeentesecretaris/algemeen directeur.
-
4.g
Castellum heeft als podium van de stad een goed jaar achter de rug met hogere bezoekersaantallen en verhuringen. Inclusief de film en event zijn er in 2024 ruim 142.000 bezoekers geweest. Ten opzichte van 2023 en 2022 is dit een stijging van respectievelijk 21% en 67%. Dit zijn overigens niet alleen de inwoners van de kern Alphen aan den Rijn, maar in toenemende mate ook de inwoners van de dorpen rondom de kern: Koudekerk aan den Rijn, Hazerswoude, Boskoop, Benthuizen, Aarlanderveen en Zwammerdam. Het publiek waardeert Castellum gemiddeld met een 8,5.
Omdat niet iedereen door eenzelfde soort programma wordt aangetrokken vindt Castellum het belangrijk om met enige regelmaat in alle genres iets aan te bieden en ook nieuwe doelgroepen te bereiken. In seizoen ‘24-‘25 doet Castellum voor de tweede keer mee aan het landelijk project Wijkjury, zowel voor jongeren als voor volwassenen. Andere gerealiseerde projecten zijn bijvoorbeeld Gouden Dans (senioren maken samen een dansvoorstelling onder deskundige leiding) en maakprojecten met jongeren (i.sm. Participe), waaronder Explore! en Theater Na de Dam.
Ook de samenwerking met de middelbare scholen in Alphen is groeiende en heeft in 2024 al geleid tot meer klassikaal en individueel theaterbezoek door scholieren en, minstens even belangrijk, eigen producties van de scholen op het podium van Castellum. Castellum was daarnaast ook betrokken bij het Festival Culturele Opening en organiseerde het “Klapstoelencabaret” op het plein voor Parkvilla (waarbij bezoekers op hun eigen meegenomen stoel gratis voorproefjes kregen van aankomende cabaretiers). In Cultuurplatform KHABBAZ werkt Castellum samen met alle andere culturele organisaties in Alphen ad Rijn om het jaarlijks Openingsfestival, de bandcontest Alphen On Fire en meer te organiseren.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Kennis nemen van door Castellum ingediende jaarrekening, managementletter en accountantsverklaring over het jaar 2024.
2. In te stemmen met een definitieve lagere subsidieverlening van € 2.460.376 voor het jaar 2024.
3. In te stemmen met een terugvordering van € 370.624 in verband met de voorlopige verlening van € 2.831.000
4. Castellum op de hoogte brengen van dit besluit door het versturen van bijgaande definitieve verleningsbeschikking. -
4.h
Op 14 december 2023 heeft de gemeente Alphen aan den Rijn een aanvraag omgevingsvergunning ontvangen voor het uitbreiden van het behandelcentrum op de Middenweg 7- 11 te Zwammerdam. Op 12 september 2023 is tussen de Gemeente Alphen aan den Rijn en de aanvrager een anterieure overeenkomst gesloten. Voor de gronden in het plangebied geldt het bestemmingsplan “Limes', vastgesteld door de raad van de gemeente Alphen aan den Rijn op 23 april 2014. Het besluitgebied is geheel bestemd als ‘Groen- landgoed’ zonder bouwmogelijkheden. Het gebied grenst direct aan de bestaande bebouwing van het behandelcentrum welke is als ‘Maatschappelijk’ bestemd. Tevens geldt voor nagenoeg het gehele plangebied als dubbelbestemming ‘Waarde- Archeologie’. Om de ontwikkeling mogelijk te maken heeft de aanvrager een aanvraag omgevingsvergunning ingediend. Er zal van het bestemmingsplan moeten worden afgeweken om het plan mogelijk te maken. In de wet (Wabo) is een mogelijkheid opgenomen om medewerking te verlenen aan een afwijking van het bestemmingsplan via een uitgebreide afwijkingsprocedure (uitgebreide Wabo procedure), mits de activiteit niet in strijd is met ‘een goede ruimtelijke ordening’ en de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen heeft afgegeven.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Medewerking te verlenen aan de aanvraag omgevingsvergunning om af te wijken van het bestemmingsplan ten behoeve van de uitbreiding van het behandelcentrum op het perceel Middenweg 7- 11 te Zwammerdam, door het opstarten van een procedure ex artikel 2.12 lid 1, sub a onder 3 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
2. De gemeenteraad voor te stellen met verantwoording van het groepsrisico gemotiveerd af te wijken van het gemeentelijk beleid op het aspect externe veiligheid, dit voor de ligging van het behandelcentrum in de 100% letaalzone van de hogedruk aardgasleiding A515;
3. De gemeenteraad voor te stellen om een ontwerp- verklaring van geen bedenkingen af te geven en gelijktijdig de gemeenteraad voor te stellen bij geen zienswijzen of zienswijzen die niet van ruimtelijke aard zijn een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven;
4. De gemeenteraad voor te stellen om geen exploitatieplan vast te stellen omdat de kosten anderszins verzekerd zijn;
5. Na het besluit van de gemeenteraad de ontwerp- omgevingsvergunning met bijbehorende stukken voor een periode van zes weken ter inzage leggen op grond van artikel 3.10 e.v. van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht juncto afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht. -
4.i
Naar aanleiding van de Motie Budget Erfgoed PB M2.2 (bijlage 1) is op 14 november 2023 door het College van B&W besloten een budget uit de algemene reserve te onttrekken en in de reserve Erfgoed te storten (bijlage 2). Om dit het geld aan te wenden dat met dit besluit is toegekend moet het met een mutatie uit het Reserve Erfgoed, in het projectbudget Budget Erfgoed bestendiging en onderzoek cultuurhistorische waarden' worden gestort.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De raad bij de eerstvolgende voor- of najaarsnota voor te stellen de financiële gevolgen, die voortvloeien uit dit besluit, te verwerken in de begroting op basis van bijgevoegde begrotingswijziging.
2. Het bestaande projectbudget ‘vul hier het PJ-nummer in van de FCL’ ophogen met € 100.000, - ten behoeve van regie en bestendiging behoud van cultuurhistorische waarden bij van monumentale panden.
3. De dekking van de € 100.000, - wordt verkregen uit de middelen die onder de Motie GL Budget erfgoed PB M2.2 beschikbaar zijn gesteld en momenteel gereserveerd zijn binnen de reserve Erfgoed. -
4.j
De gemeenteraad vroeg in november 2023 met de Motie Traineeprogramma aandacht voor het aantrekken en behouden van jonge professionals. Gemeente Alphen aan den Rijn heeft de afgelopen jaren diverse structurele maatregelen genomen om hier gericht invulling aan te geven. Via het interne Stage Informatiepunt (STIP) stromen jaarlijks circa 60 studenten in, waarvan 10% doorstroomt naar een tijdelijke of vaste functie. Daarnaast telt de organisatie gemiddeld zes trainees per jaar, die praktijkervaring opdoen en waarvoor na afloop een passend vervolg binnen de organisatie wordt gezocht. De aandacht voor jonge professionals wordt geborgd in vernieuwd personeelsbeleid, waarbij de focus ligt op instroom, behoud en ontwikkeling door onder andere stages en traineeships.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Instemmen met de bijgevoegde raadsbrief en daarmee het afdoen van de Motie Traineeprogramma (motie 4.2) van 9 november 2023.
-
4.k
Sinds 1 januari 2015 zijn de Verordening en Nadere regels sociaal domein Alphen aan den Rijn van kracht, waarin het gemeentelijk beleid met betrekking tot de Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) en de Jeugdwet op integrale wijze zijn opgenomen. De Rijnstreek gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem en Nieuwkoop hebben, waar mogelijk, dit beleid met elkaar afgestemd. De laatste actualisatie is per 1 januari 2025 in werking getreden. Om een aantal redenen zijn er ook nu wijzigingen nodig om de Verordening en Nadere regels te actualiseren. De voornaamste redenen hiervoor zijn jurisprudentie en wetswijzigingen. Daarnaast zijn een Handhavingskader jeugd en wmo en Beleidsregels jeugd toegevoegd. Begin volgend jaar zal weer een nieuwe actualisatieronde starten. Hierin zal dan ook de Sociale Visie 2025-2035 worden meegenomen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Aan de raad voor te stellen de wijziging van de Verordening Sociaal Domein Alphen aan den Rijn vast te stellen, onder intrekking van de huidige verordening.
2. Vaststellen van de wijziging op de Nadere Regels Sociaal Domein Alphen aan den Rijn, onder intrekking van de huidige Nadere Regels. Ingaande op 1 januari 2026 tezamen met de Verordening Sociaal Domein, onder voorwaarde dat de gemeenteraad akkoord gaat met de wijzigingen op de Verordening Sociaal Domein Alphen aan den Rijn.
3. Het Handhavingskader Wmo/Jeugdwet vast te stellen, ingaande op 1 januari 2026.
4. De Beleidsregels Jeugdhulp Alphen aan den Rijn vast te stellen, ingaande op 1 januari 2026.
5. In te stemmen met verzending van de beantwoording op het uitgebrachte advies van de Adviesraad Samenleving.
Financiële consequenties te dekken vanuit Programma 4. -
4.l
Door wijzigende wetgeving verdwijnt de 'woonvisie' als gemeentelijk beleidsdocument. Naar verwachting dienen gemeenten per 1-1-2027 te beschikken over een 'volkshuisvestingsprogramma'. De huidige Woonvisie 2021-2025 Gemeente Alphen aan den Rijn is geldig tot en met 31 december 2025. Door de looptijd te verlengen tot en met 31 december 2026 wordt voorkomen dat er in 2026 geen geldig woonbeleid is. De verlenging verandert niets aan de inhoud van het beleid.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad het raadsvoorstel Verlengen looptijd Woonvisie 2021-2025 Gemeente Alphen aan den Rijn aan te bieden.
-
4.m
Het college van burgemeester en wethouders besluit niet in te gaan op de uitnodiging van de eigenaar van twee percelen aan de Zaagmolenweg om in onderhandeling te treden over de aankoop van deze met voorkeursrecht belaste percelen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De eigenaar van de percelen kadastraal bekend als gemeente Oudshoorn, sectie A, nummers 1663 A12 en 1663 A20, plaatselijk bekend als Zaagmolenweg (ongenummerd) te Alphen aan den Rijn, te berichten dat de gemeente deze percelen in beginsel niet wenst aan te kopen op grond van artikel 9.13 Omgevingswet tegen nader overeen te voorwaarden en daartoe niet de onderhandelingen wenst te openen.
-
4.n
Om te voorkomen dat de gronden binnen (een deel van) de locatie Gnephoek, gelegen ten noorden van de kern van de gemeente Alphen aan den Rijn, worden vervreemd en als gevolg daarvan de gemeente mogelijk grip op een ontwikkeling van de locatie verliest, heeft de gemeenteraad op 23 november 2023 besloten het gemeentelijk voorkeursrecht te vestigen. Een eigenaar verzoekt het college van burgemeester en wethouders om een vrijstelling van de aanbiedingsplicht in het kader van het gevestigde voorkeursrecht te verlenen op basis van gewichtige redenen. Hiervan is sprake en voorgesteld wordt om het verzoek in te willigen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het college besluit de besloten vennootschap Forward Holding B.V. een vrijstelling van de aanbiedingsplicht te verlenen in het kader van artikel 9.10 Omgevingswet en daarbij beperkingen op te leggen.
-
4.o
In de verdere uitwerking van de plannen voor de ontwikkeling van het gebied ‘Gnephoek’ is gebleken dat een deel daarvan niet ontwikkeld wordt. Om de betreffende belanghebbenden niet onnodig te belasten met het voorkeursrecht wordt voorgesteld om het voorkeursrecht ter plaatse in te trekken.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad middels bijgevoegd raadsvoorstel en -besluit te verzoeken:
1. Het bij raadsbesluit van 23 november 2023 gevestigde voorkeursrecht op grond van artikel 9.5 Omgevingswet op de percelen, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende perceelslijst met nummer PL-30402674-01 en grondtekening met nummer TK-30402674-01, in te trekken.
2. De eigenaren van en beperkt gerechtigden tot deze percelen van de procedurele en materiële rechtsgevolgen van dit besluit in kennis te stellen.
3. In de openbare registers van het Kadaster aan te laten tekenen dat op deze percelen het gemeentelijk voorkeursrecht niet meer van toepassing is. -
4.p
De gemeente gaat voor de ontwikkeling van de locatie van de oude Krijtfabriek een intentieovereenkomst aan met eigenaar van de percelen. De partijen gaan in de komende periode gezamenlijk de haalbaarheid van de ontwikkelingsmogelijkheden van de percelen Raadhuisstraat 103, 105, 121, 129a en 129b te Alphen aan den Rijn onderzoeken. In het gebied liggen kansen om een kwaliteitsimpuls te geven door het toevoegen van een beperkt aantal woningen terwijl de bestaande cultuurhistorische waarden worden gerespecteerd.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Met de eigenaar van de percelen een intentieovereenkomst, inzake een haalbaarheidsonderzoek voor de gebiedsontwikkeling van de locatie van de oude Krijtfabriek aan te gaan, één en ander volgens de bijgevoegde overeenkomst.
-
4.q
Op 16 oktober jongstleden heeft het college een motie overgenomen om te komen tot een gebiedsplan voor het Oog van Koudekerk. Bij dit gebiedsplan worden de volgende vraagstukken betrokken: Plan Weidevogel, bedrijventerrein Hoogewaard, positionering buitensportaccommodatie, evenement trekkertrek en kleinschalige woningbouwprojecten. Het opstellen van dit gebiedsplan kent organisatorische en financiële gevolgen. Daarom wordt hier een krediet voor aangevraagd.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De gemeenteraad voor te stellen:
a. Voor het opstellen van een gebiedsplan voor Het Oog van Koudekerk naar aanleiding van de Motie Vreemd ‘Versnelling woningbouw o.a. Plan Park Weidevogel Koudekerk aan den Rijn’, zoals aangenomen op 16 oktober 2025, een projectbudget beschikbaar te stellen van € 500.000;
b. Dit bedrag te dekken door een onttrekking aan de Reserve Jaaroverschrijdende budgetten, waarin de middelen gereserveerd staan, die vanuit de Kadernotamutatie 2024-K014 Perspectief voor landschap en stad (UVP) beschikbaar zijn gesteld;
c. De financiele gevolgen, die voortvloeien uit dit besluit, te verwerken in de Begroting 2025 door bijgevoegde begrotingswijziging vast te stellen.