- Locatie
Collegekamer
- Voorzitter
- J.P. Rehwinkel
Agendapunten
-
1
Bijlagen
-
2
Bijlagen
-
3.a
In de RES-regio Holland Rijnland werken we toe naar een regionaal verbonden warmtenet, gericht op het verzilveren van kansen voor warmtenetten gevoed met regionale warmtebronnen. Om dit te bereiken stellen we binnen de regio Holland Rijnland gezamenlijk een regionaal toekomstbeeld op. De spelregels en het regionale toekomstbeeld dienen als kompas in het vormgeven van de lokale en regionale warmtetransitie. De RES-gemeenten hebben aangegeven dat het maken van een regionaal toekomstbeeld warmte alleen zinvol is als het door alle gemeenten als kompas wordt gebruikt en de spelregels worden vastgesteld. Er is daarom afgesproken om spelregels op te stellen over hoe we samenwerken en hoe we gebruik maken van het toekomstbeeld.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Binnen de samenwerking van RES-regio Holland Rijnland:
1. In te stemmen met de “spelregels” regionaal verbonden warmtenet Holland Rijnland (bijlage 1);
2. Kennis te nemen van het Toekomstbeeld – eerste verkenning (bijlage 2);
3. De gemeenteraad te informeren met bijgevoegde raadsinformatiebrief over de “spelregels” regionaal verbonden warmtenet Holland Rijnland en het Regionale toekomstbeeld warmte. -
4.a
De heer Matthijssen en de heer Scholten van de fractie Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD) hebben artikel 40 vragen over het project rotonde Zijde-Boezemlaan te Boskoop gesteld. Met bijgevoegde brief beantwoordt het college deze vragen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De gestelde artikel 40 vragen over rotonde Zijde-Boezemlaan te Boskoop met bijgevoegde conceptbrief te beantwoorden.
-
4.b
Als reactie op het collegebesluit van 8 juli jl. over de implementatie Wet Verbetering beschikbaarheid Jeugdzorg hebben mevrouw Sterk namens de fractie van de PvdA en mevrouw Thoomes namens de fractie GroenLinks artikel 40 vragen gesteld. Het college beantwoordt deze vragen met bijgevoegde brief.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De artikel 40 vragen van mevrouw Sterk en mevrouw Thoomes, namens de fracties van PvdA en GroenLinks, als reactie op het collegebesluit ‘Implementatie Wet Verbetering beschikbaarheid Jeugdzorg’, beantwoorden met bijgevoegde brief.
-
4.c
De gemeente stelt de nieuwe Subsidieregeling Buurtbudget Gemeente Alphen aan den Rijn 2025 vast. Via deze regeling kunnen inwoners een subsidie aanvragen voor het organiseren van een activiteit. Een activiteit moet worden georganiseerd door en/of voor de inwoners uit de gemeente Alphen aan den Rijn, met als doel het buurtgevoel onder de inwoners te vergroten. In uitzonderlijke gevallen kan ook subsidie worden toegekend aan (maatschappelijke) organisaties uit gemeente Alphen aan den Rijn, mits de activiteit bedoeld is om het wijk-/buurtgevoel te stimuleren. Het moet een activiteit zijn waar iedereen uit de betreffende straat, buurt, wijk of kern zoveel mogelijk aan mee kan doen. De activiteit(en) moet(en) gericht zijn op de verbetering van de leefbaarheid (schoon, heel, veilig, gezellig) in de straat, buurt, wijk of kern en/of de verbetering van de samenwerking en het contact tussen en met de inwoners.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
a. De Subsidieregeling Buurtbudget Gemeente Alphen aan den Rijn 2025 met terugwerkende kracht per 1 september 2025 vast te stellen;
b. Het beschikbaar stellen van € 50.000 per jaar als plafondbudget voor de uitvoering van de subsidieregeling genoemd bij punt a.;
c. Het naar rato onttrekken van het bij punt b. genoemde budget à € 50.000 uit het huidige budget 66702100/343910 t/m 343914 en toe te voegen aan een nieuwe ecl 424600 (kleine subsidies) onder de huidige fcl. Over 2025 gaat het om een bedrag van € 16.500 voor de periode september tot en met december 2005;
d. Het mandaat voor de besluitvorming te beleggen bij de teammanager Wijken en Kernen;
e. Het informeren van de Raad over de vaststelling van de Subsidieregeling Buurtbudget Gemeente Alphen aan den Rijn 2025 via een raadsinformatiebrief. -
4.d
Jeugdbescherming west (Jbw) is de grootste aanbieder in onze gemeente die gezinnen begeleid in het gedwongen kader, op basis van jeugdbeschermingsmaatregelen die door de rechter worden uitgesproken. De laatste jaren wordt een daling van het aantal trajecten waargenomen waardoor een begrotingstekort dreigt. Om die reden zijn er aanvullende afspraken gemaakt met Jeugdbescherming west. Deze afspraken zijn er enerzijds om Jbw financieel gezond te houden, anderzijds om in gezamenlijkheid de kwaliteit te kunnen beoordelen en toetsen. De beschikbaarheid van de jeugdbescherming is een wettelijke taak die door de gemeente vervuld dient te worden, conform Artikel 2.4, lid 2 van de Jeugdwet. Het hoofddoel van deze afspraken is daarmee ook het garanderen van de continuïteit en daarmee voldoen aan de wettelijke taak. De afspraken bestaan uit financiële afspraken en kwaliteitsafspraken. Zo wordt er afgesproken dat Jbw in juli volgend jaar maar maximaal 5% van de gezinnen zonder vaste jeugdbeschermer mag hebben.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Vast stellen van het Bestuurlijk Akkoord continuïteit jeugdbescherming regio ZW 2025 t/m 2029;
- de wethouder jeugd van de gemeente Teylingen en tevens de voorzitter van het PHO Jeugd, mw. E. Koek, te mandateren om namens de regio Holland Rijnland de bovenregionale meerjarige afspraken met betrekking tot jeugdbescherming te tekenen.
-
4.e
De huidige Verordening Leerlingenvervoer maakt geen vervoer mogelijk naar het regulier voortgezet onderwijs. Dat is strenger dan de landelijke wet (WVO 2020) toestaat. Daardoor zouden leerlingen met een structurele handicap nu geen vergoeding kunnen krijgen, terwijl ze daar volgens de wet wél recht op hebben.
Om dit op te lossen totdat de verordening is aangepast, gebruikt de gemeente de hardheidsclausule (artikel 17 van de Verordening Leerlingenvervoer gemeente Alphen aan den Rijn 2023). Hiermee kunnen we in bijzondere gevallen afwijken van de regels en vervoer toch toekennen.
Voor schooljaar 2025-2026 gaat het om drie leerlingen. Dit besluit geldt ook als leidraad voor toekomstige aanvragen, totdat de verordening en beleidsregels zijn aangepast.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Toepassen van de hardheidsclausule (artikel 17 van de Verordening Leerlingenvervoer 2023) om, indien sprake is van een structurele handicap, vervoer naar het regulier voortgezet onderwijs, binnen het leerlingenvervoer te kunnen beschikken.
-
4.f
In 2019 is het Klimaatakkoord vastgesteld. Onderdeel van het Klimaatakkoord is de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), waarin de provincie Zuid-Holland en provincie Zeeland een samenwerkingsregio vormen en de Regionale Agenda Laadinfrastructuur opstelt en uitvoert (RAL Zuidwest). Het doel van de NAL en RAL is een slim dekkend, toegankelijk en betrouwbaar netwerk van laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer. Het aantal laadpalen en de locaties van deze laadpalen en de diversiteit aan laadpalen groeit. Aangezien de gemeenten eigenaar zijn van de potentiële gronden voor publieke laadinfra, liggen veel van de relevante werkzaamheden bij de gemeenten en is het belangrijk dat zij hun rol goed invullen en uitoefenen. Vanuit de RAL Zuidwest is de opdracht om gemeenten zo goed als mogelijk te faciliteren om te komen tot het slim dekkend netwerk. Daarom stelt de RAL Zuidwest middelen beschikbaar om een regiovertegenwoordiger aan te stellen. Deze regiovertegenwoordiger zal per RES regio optreden binnen de RAL Zuidwest.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Akkoord gaan met het namens de deelnemende gemeenten van Holland Rijnland met aanstellen van een Regiovertegenwoordiger Regionale Aanpak Laadinfrastructuur Zuidwest Holland Rijnland.
2. De wethouder mobiliteit namens het college van burgemeester en wethouders een vol macht te verlenen om, daartoe gemachtigd door de burgemeester op grond van artikel 171 lid 1 Gemeentewet, de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen met de deelnemende gemeenten in de regio Holland Rijnland en de Provincie Zuid Holland waarin dit vastgelegd wordt. -
4.g
In februari 2025 is door het Rijk een Regio Deal toegekend voor het versterken van de Brede Welvaart in de Sierteeltregio. Daar wordt nu een convenant en samenwerkingsovereenkomst voor opgesteld. Het college van B&W heeft besloten de voorbereidingskosten daarvan te dekken vanuit het eerder vastgestelde projectbudget voor cofinanciering van de Regio Deal.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het projectbudget voor cofinanciering van de Regio Deal Sierteeltregio mede in te zetten voor werkzaamheden die noodzakelijk zijn om de Regio Deal te sluiten en uit te voeren, maar die nog niet als cofinanciering kunnen worden aangemerkt, zoals:
o het inrichten van de kassiersrol met bijkomende juridische en financieel-administratieve werkzaamheden;
o extra te leveren inzet vanuit Stichting Greenport Regio Boskoop m.b.t. inhoudelijke input en coördinatie;
o kosten van werkbijeenkomsten, overige netwerkkosten en onvoorziene kosten; -
4.h
Op dit moment zijn Peter Rehwinkel, lid van het Dagelijks Bestuur, Gerard van As, lid van het Algemeen Bestuur en Max van Lent lid van het Algemeen Bestuur van Holland Rijnland. De gemeenten hebben drie posities in het Algemeen Bestuur. Indien één van de leden niet in staat is om de vergadering bij te wonen is een plaatsvervangend algemeen bestuurslid noodzakelijk om deze plek op te vullen. Op dit moment is alleen voor raadslid van Lent een plaatsvervanger aangewezen. Het voorstel is om nu de wethouders Breeuwsma en Van den Ham voor te dragen als plaatsvervangende leden van het Algemeen Bestuur van de gemeenschappelijke regeling Holland Rijnland.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De raad voor te stellen wethouder Breeuwsma en wethouder van den Ham namens de gemeente Alphen aan den Rijn te benoemen in de Gemeenschappelijke regeling Holland Rijnland tot Plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur.