Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Overzicht College Besluiten

dinsdag 13 september 2022

12:00
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
J.W.E. Spies

Agendapunten

  1. 1

    Sinds 1 januari 2015 zijn de Verordening en Nadere regels sociaal domein Alphen aan den Rijn van kracht, waarin het gemeentelijk beleid met betrekking tot de Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) en de Jeugdwet op integrale wijze zijn opgenomen. De Rijnstreek gemeenten Alphen aan de Rijn, Kaag en Braassem en Nieuwkoop hebben, waar mogelijk, dit beleid met elkaar afgestemd.
    De laatste actualisatie dateert van 1 januari 2022. Om een aantal redenen zijn er ook dit jaar wijzigingen nodig om de Verordening en Nadere regels te actualiseren voor komend jaar. De voornaamste redenen hiervoor zijn jurisprudentie en wetswijzigingen.
    Een aantal artikelen die zowel betrekking hebben de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) als de Jeugdwet worden gewijzigd.
    Voor de Wmo 2015 weegt financiële draagkracht niet langer mee bij de beoordeling van een aanvraag om een maatwerkvoorziening hulp bij het huishouden. Verder zijn de toekenningsvereisten voor een maatwerkvoorziening ondersteunen met wonen en Opvang in de Verordening vastgelegd.
    Door wijziging in de Participatiewet is de plicht om voorwaarden in voor individuele studietoeslag in de Verordening op te nemen komen te vervallen. Bij wet is nu een landelijk uniforme invulling vastgesteld. De voorwaarden staan nu in de Participatiewet zelf. Inhoudelijk wijzigt er qua voorwaarden op dit moment niets.
    Verder is ten aanzien van de Participatiewet in de Nadere regels opgenomen dat de gemeentelijke bijdrage voor de aanvullende premie voor de collectieve zorgverzekering voor de laagste inkomensgroep opgehoogd wordt tot 100%. In het oude artikel was dit 85%. Doordat hiermee de gemeente de gehele AV-standaard premie betaalt voor deze doelgroep, blijven ook deelnemers met betaalachterstanden bij de zorgverzekeraar aanvullend verzekerd.
    Voor de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening is in de Nadere regels verankerd dat de dienstverleningsproducten voor Schuldhulpverlening zijn uitgebreid. Zo is bijvoorbeeld budget-coaching (zonder problematische schulden) als dienstverlening toegevoegd als onderdeel van de Helpdesk Geldzaken om inwoners zo goed (en vroeg) mogelijk te kunnen ondersteunen bij beginnende financiële problemen en zo te voorkomen dat zij problematische schulden krijgen
    Verder zijn de wijzigingen voor bovenstaande wetten van taalkundige en technische aard.
    Het college legt de voorgestelde wijzigingen ter advies voor aan de Adviesraad Samenleving van de gemeente Alphen aan den Rijn. Het college geeft de wijzigingen van de Verordening ook gedurende een periode van 6 weken voor inspraak vrij. Tot slot biedt het college de wijzigingen van de Verordening ter vaststelling aan de raad aan.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de voorgestelde wijziging van de Verordening sociaal domein Alphen aan den Rijn.
    2. In te stemmen met de voorgestelde wijziging van de Nadere regels sociaal domein Alphen aan den Rijn.
    3. De voorgestelde wijziging van de Verordening voor een periode van 6 weken vrijgeven voor inspraak.
    4. De voorgestelde wijziging van de Verordening en Nadere regels voor een periode van 6 weken voor advies vrijgeven aan de Adviesraad Samenleving
    5. Bijgevoegde raadsbrief te ondertekenen en te versturen aan de gemeenteraad ter informatie of ter bespreking voor de raadsvergadering van 6 oktober 2022.
  2. 2

    Aan de Steekterweg 92 in Alphen aan den Rijn bevindt zich een oud kantoorgebouw dat voorheen gebruikt werd door isolatiebedrijf Vapotherm. Sinds 2014 is het kantoorgebouw in bezit van beheermaatschappij L. van Dommelen B.V.. Het gebouw staat al geruime tijd leeg en oogt vervallen. Nobel Projectontwikkeling B.V. heeft in samenwerking met beheermaatschappij L. van Dommelen B.V. een plan ontwikkeld om 8 grondgebonden woningen te realiseren.
    Voor dit plan moet beheermaatschappij L. van Dommelen B.V. grond aankopen van de gemeente. Het geldende bestemmingsplan biedt geen mogelijkheid om het plan te realiseren. In de anterieure overeenkomst staan daarom afspraken om de woningen planologisch mogelijk te maken. Verder bevat de anterieure overeenkomst afspraken over de te betalen kosten voor de ruimtelijke procedure en over planschade.

    Voorgesteld besluit

    1. Met Beheermaatschappij L. Van Dommelen B.V. bijgevoegde koopovereenkomst te sluiten;
    2. Met Nobel Projectontwikkeling B.V. bijgevoegde anterieure overeenkomst te sluiten;
    3. De faciliterende projectexploitatie “Steekterweg 92” te openen, vast te stellen en de neutrale
    financiële gevolgen, conform het actuele Besluit Begroting en Verantwoording, op te nemen
    en te verwerken in de begroting/administratie via de actualisatie van het MPG;

  3. 3

    Naar aanleiding van berichten in de media over de verkoop van sociale huurwoningen door Woonforte heeft de fractie RijnGouweLokaal op 14 augustus jl. artikel 40 vragen gesteld. De vragen zijn beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De beantwoording van de artikel 40 vragen inzake verkoop woningen Woonforte, opkoopbescherming, zelfbewoningsplicht verzenden aan de fractie RijnGouweLokaal.

  4. 4

    Raadslid Van Zuylen heeft aan burgemeester en wethouders vragen gesteld over het drinkwaterverbruik in onze gemeente. Deze vragen zijn beantwoord met een overzicht van het drinkwaterverbruik, hoe de gemeente gaat besparen op het gebruik van water en wat de gemeente doet om water op te slaan.

    Voorgesteld besluit

    De gestelde vragen te beantwoorden conform de bijgevoegde concept-antwoordbrief

  5. 5

    Beantwoording artikel 40 vragen over de dienstverlening van de Regiotaxi.

    Voorgesteld besluit

    - het instemmen van bijgaande collegebrief aan de gemeenteraad en deze te ondertekenen en te versturen.

  6. 6

    De (technische) vragen vanuit de raadscommissie Ruimtelijk en Economisch Domein inzake het bestemmingsplan Herbestemmen sierteelt binnen de contour 2021 worden beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De (technische) vragen inzake het bestemmingsplan Herbestemmen sierteelt binnen de contour 2021 te beantwoorden met bijgaande brief.

  7. 7

    Het college heeft vastgesteld dat voor de omgevingsvergunning voor de tijdelijke woningen aan de Zaagmolenweg (V2022/298) geen milieueffectrapportage (M.E.R.) hoeft te worden opgesteld, omdat er geen belangrijke nadelige milieugevolgen zijn te verwachten. Daarom kan volstaan worden met een vormvrije M.E.R.-beoordeling en het college heeft de tekst van paragraaf 4.13 van de ‘Ruimtelijke Onderbouwing Tijdelijke Woningen Zaagmolenweg’ vastgesteld als vormvrije M.E.R.-beoordeling.

    Voorgesteld besluit

    1. Vast te stellen dat voor de omgevingsvergunning voor de tijdelijke woningen
    Zaagmolenweg (V2022/298) geen milieueffectrapportage hoeft te worden opgesteld,
    omdat er geen belangrijke nadelige milieugevolgen zijn te verwachten;
    2. De vormvrije M.E.R.-beoordeling voor de omgevingsvergunning met nummer V2022/298
    vast te stellen conform paragraaf 4.13 van de ‘Ruimtelijke onderbouwing tijdelijke
    woningen Zaagmolenweg’.

  8. 8

    De gemeente geeft een bijdrage aan evenementen die een bijdrage leveren aan de sociale
    samenhang binnen de wijken en dorpen. De Braderievereniging Boskoop ontvangt een bijdrage voor de organisatie van de Braderie in Boskoop.

    Voorgesteld besluit

    Een bijdrage van € 3.000,- toekennen uit aan de Braderievereniging Boskoop voor de organisatie
    van de Braderie Boskoop, vanuit het budget evenementen sociale samenhang.

  9. 9

    Dit collegevoorstel heeft betrekking op het collegevoorstel (zaaknummer 2970654) inzake het
    verzoekbesluit betreffende Publiek-private samenwerking “Havenfront”. In de in het besluit genoemde bijlagen van het Adviesstuk Deloitte over voorgestelde samenwerkingsvorm en de Heads of Terms zijn gegevens opgenomen die betrekking hebben op de juridische totstandkoming daarvan. Daarom wordt het college voorgesteld om geheimhouding op te leggen ten aanzien van deze bijlagen en de gemeenteraad voor te stellen om deze geheimhouding te bekrachtigen.

    Voorgesteld besluit

    1. Ex artikel 25 lid 2 Gemeentewet en artikel 10 lid 2 sub e Woo geheimhouding op te leggen op de bijlagen behorende bij het verzoekbesluit “Publiek-Private Samenwerking Havenfront”; en
    2. De gemeenteraad voor te stellen deze geheimhouding te bekrachtigen.
  10. 10

    Gemeente Alphen aan den Rijn heeft de ambitie binnen het gebied Rijnhaven-Oost een gebiedstransformatie tot stand te brengen. Het doel is om het huidige (verouderde) bedrijventerrein te transformeren naar een dynamische woon- en werkomgeving waarbij de haven weer van de stad wordt. Met het wegnemen van milieubelemmeringen en met de inwerkingtreding van het omgevingsplan Rijnhaven-Oost is de transformatie mogelijk gemaakt en zijn door meerdere marktpartijen woningbouwprojecten in voorbereiding en uitvoering genomen.
    De gemeente heeft voor de ontwikkeling van het woningbouwproject “Havenfront” in samenwerking met BPD Ontwikkeling, Vink Bouw en Deloitte onderzocht of een publiek-private samenwerking (PPS) voor de ontwikkeling haalbaar is. Daarvoor is onder meer onderzoek gedaan naar verschillende potentiële vormen van samenwerking. Hieruit is uiteindelijk unaniem door de partijen de voorkeur uitgesproken om de samenwerking vast te leggen middels een Besloten Vennootschap (BV). De drie partijen gaan deze voorkeur uitwerken in een PPS-contract. Dit is in feite de opvolging van de reeds gesloten samenwerkingsovereenkomst.

    Voorgesteld besluit

    1. De raad voor te stellen:
      A. voor de ontwikkeling van het project Havenfront overgaan te gaan naar de contractvorming voor het aangaan van een publiek-private samenwerking (PPS) met BPD en Vink Bouw; en
      B. het PPS contract voor wensen en bedenkingen aan de gemeenteraad voor te leggen.
      C. het college de opdracht te geven de oprichting van een Besloten Vennootschap met 50% eigendom voor de gemeente, 25% eigendom voor BPD en 25% voor Vink Bouw voor te bereiden.
    2. Het voornemen voor het aangaan van een PPS te publiceren.
  11. 11

    Het tijdelijke hondenlosloopgebied in bedrijventerrein Steekterpoort komt te vervallen. Het perceel is verkocht en wordt in afzienbare tijd ontwikkeld. Samen met de gebruikers, o.a. Stichting Alphense Hondenbezitter (hierna AHB), heeft de gemeente gezocht naar vervangende locatie.


    Het recent aangekochte perceel aan het Goudse Rijpad is mogelijk geschikt om het veelgebruikte losloopgebied te vervangen. De afgelopen weken is, o.a. met een enquête, onderzocht hoe het beste invulling gegeven kan worden aan de wensen vanuit de samenleving.


    Uit het onderzoek komt naar voren dat een combinatie van een deel verhuur en een deel openbaar het beste aansluit bij de behoefte van de hondenbezitters in de gemeente. Door deze combinatie wordt tegemoet gekomen aan de wens voor een openbaar toegankelijke locatie, wordt ruimte geboden aan initiatieven en wordt de sociale veiligheid op het openbare deel vergroot. De huurder fungeert hierbij als een gastheer voor de gehele locatie.


    Na vaststelling van dit voorstel wordt een selectieprocedure opgestart om een geschikte huurder te vinden. Daarnaast wordt met de betrokken partijen een inrichtingsplan opgesteld voor het openbare deel. De kosten voor realisatie van het openbare deel wordt geraamd op € 302.700,-

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad voor te stellen:
    1 In navolging van het besluit van 15 januari 2019 met betrekking tot het aanleggen van
    een hondenlosloopgebied ter vervanging van het huidige losloopgebied aan de
    Steekterpoort het scenario ‘deels openbaar, deels gesloten’ te realiseren op het perceel
    aan het Goudse Rijpad;
    2 Een selectieprocedure op te zetten teneinde een geschikte huurder te vinden voor het
    ‘gesloten’ deel;
    3 Een investeringsbudget voor het inrichten van het openbare deel van het terrein
    beschikbaar te stellen van € 302.700,-;
    4 De hieruit voortvloeiende structurele afschrijving en rente lasten van afgerond €
    16.429,- vanaf 2023 voor 25 jaar beschikbaar te stellen en te dekken ten laste van het
    begrotingsresultaat;
    5 Vanaf 2023 een budget voor structurele beheer- en onderhoudskosten van het openbare
    deel beschikbaar te stellen van € 41.900,- en deze te dekken ten laste van het
    begrotingsresultaat;
    6 De voortvloeiende netto huuropbrengst uit het te verhuren deel ten gunste te brengen
    van het begrotingsresultaat;
    7 Mocht na doorlopen van de selectieprocedure geen huurder gevonden worden, dan wordt
    een klein openbaar losloopgebied aangelegd (budgetaanvraag blijft gelijk).