Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Overzicht College Besluiten

dinsdag 30 augustus 2022

12:00
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
J.W.E. Spies

Agendapunten

  1. 1

    De bestuursopdracht volgt op het collegebesluit van 14 juni 2022 (2915250) over het niet publiceren van de aanbesteding exploitatie pand Castellum. De bestuursopdracht richt zich op het opbouwen van een nieuwe entiteit binnen een passende, duurzaam en bestendig governance model. Belangrijk is om binnen deze herijking te behouden wat goed is en te vernieuwen of te veranderen wat gewenst is. Bovenstaande betekent ook dat de huidige exploitant, Castellum B.V., de bedrijfsvoering voortzet tot aan de nieuwe situatie én dat Castellum B.V. wordt betrokken bij het ontwikkelen van een nieuwe entiteit en nieuwe subsidierelatie.

    Voorgesteld besluit

    1. De concept bestuursopdracht vaststellen.
    2. Voorafgaand aan de definitieve vaststelling de bestuursopdracht aan de gemeenteraad voor te leggen en te vragen wensen en bedenkingen in te brengen.
    3. Nadat de afweging over de wensen en bedenkingen heeft plaatsgevonden de bestuursopdracht definitief vast te stellen

  2. 2

    Voor de woningbouwlocatie Westvaartpark is in 2020 een bestemmingsplan vastgesteld. In de woningbouwlocatie wordt op een aantal percelen voorzien in 25% sociale woningbouw. Het woningbouwinitiatief van Woningbouwvereniging Habeko Wonen past niet geheel binnen de bestemmingsplanbepalingen. Om de ontwikkeling met 34 sociale huurwoningen alsnog mogelijk te maken wordt een ontwerpbestemmingsplan opgesteld. Door het afsluiten van een Anterieure Exploitatieovereenkomst voldoet de gemeente aan het wettelijk kostenverhaal.

    Voorgesteld besluit

    1. Met Woningbouwvereniging Habeko Wonen een Anterieure Exploitatieovereenkomst te sluiten, één en ander volgens bijgevoegd concept AEO Westvaartpark locatie I Rijn plot
    2. Wethouder Van As te mandateren om overeenkomsten namens uw college aan te gaan, tekstuele wijzigingen door te voeren in overeenkomsten en conform bijgevoegde volmacht tot ondertekening van de definitieve overeenkomst over te gaan;
    3. De faciliterende projectexploitatie “Rijnplot Westvaartpark” te openen en vast te stellen;
    4. De neutrale financiële gevolgen (balansmutatie), conform het actuele Besluit Begroting en Verantwoording, op te nemen en te verwerken in de begroting via de periodieke actualisatie van het MPG.

  3. 3

    Voor de woningbouwlocatie Westvaartpark is in 2020 een bestemmingsplanvastgesteld. In de woningbouwlocatie wordt op een aantal percelen voorzien in 25% sociale woningbouw.Het woningbouwinitiatief van Woningbouwvereniging Habeko Wonenpast niet geheel binnen debestemmingsplanbepalingen. Om de ontwikkeling met 62(sociale)huurwoningen alsnog mogelijk te maken wordt eenontwerpbestemmingsplan opgesteld. Door het afsluiten van een Anterieure Exploitatieovereenkomst voldoet de gemeente aan het wettelijk kostenverhaal.

    Voorgesteld besluit

    1.Met Woningbouwvereniging Habeko Woneneen Anterieure Exploitatieovereenkomst te sluiten, één en ander volgens bijgevoegd concept AEO Westvaartpark locatie II N11 plot
    2.Wethouder Van Aste mandateren om overeenkomsten namens uw college aan te gaan, tekstuele wijzigingen door te voeren in overeenkomsten en conform bijgevoegde volmacht tot ondertekening van de definitieve overeenkomst over te gaan;
    3.De faciliterende projectexploitatie “N11plot Westvaartpark” te openen en vast te stellen;
    4.De neutrale financiële gevolgen (balansmutatie), conform het actuele Besluit Begroting en Verantwoording, op te nemen en te verwerken in de begroting via de periodieke actualisatie van het MPG.

  4. 4

    Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde kunnen raadsleden schriftelijk vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. De heer Van Lent heeft vragen gesteld over kansspelreclame in de buitenruimte. Hij vraagt wanneer nieuwe aanbestedingen gaan lopen, of hierin bepalingen meegenomen kunnen worden om dergelijke reclame te weren en of er nog andere mogelijkheden zijn dergelijke reclame te weren. Het college heeft geantwoord tot wanneer de huidige exploitatieovereenkomsten lopen, welke bepalingen hierin zijn opgenomen mbt reclame-uitingen plaatsen die in strijd zijn met de openbare orde en/of goede zeden, dat de gemeente nu geen mogelijkheden heeft deze reclames te verbieden, maar dat het college de zorg deelt en de actuele ontwikkelingen nauwlettend volgt.

    Voorgesteld besluit

    Bijgevoegde concept-brief vaststellen en verzenden waarin wordt geantwoord tot wanneer de huidige exploitatieovereenkomsten lopen, welke bepalingen hierin zijn opgenomen mbt reclame-uitingen plaatsen die in strijd zijn met de openbare orde en/of goede zeden, dat de gemeente nu geen mogelijkheden heeft deze reclames te verbieden, maar dat het college de zorg deelt en de actuele ontwikkelingen nauwlettend volgt.

  5. 5

    De fractie van de CU heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college conform artikel 40 Reglement van Orde Gemeenteraad. De vragen gaan over uiteenlopende zaken die gerelateerd zijn aan de ambitie van het college om een multifunctionele sportaccommodatie te realiseren. Het college beantwoordt de vragen schriftelijk, zie bijgevoegde brief.

    Voorgesteld besluit

    • Instemmen met beantwoording artikel 40 vragen van de CU over de Multifunctionele Sportaccommodatie, beoogde locatie De Bijlen;
    • Bijgevoegde brief met beantwoording versturen naar de fractie van de CU en cc aan overige raadsleden.
  6. 6

    Eind juni heeft het college de gemeenteraad door middel van een raadsbrief (2915250 - rbrf) geïnformeerd over het collegebesluit om geen aanbesteding voor de exploitatie van het pand Castellum te starten. Naar aanleiding van de raadsbrief heeft de CU schriftelijke vragen gesteld. Het college beantwoordt de vragen via bijgevoegde brief.

    Voorgesteld besluit

    De door ChristenUnie gestelde vragen te beantwoorden via bijgevoegde brief.

  7. 7

    Van 16 juni tot en met 28 juli 2022 heeft het ontwerpbestemmingsplan ‘Gnephoek 15-17, Alphen aan den Rijn’ ter inzage gelegen. Het bestemmingsplan voorziet in de bouw van 2 nieuwbouwwoningen op de locatie Gnephoek 15-17. In de bestaande situatie bevindt zich hier een verouderde en leegstaande burgerwoning. Met het plan wordt een ruimtelijke kwaliteitsslag gemaakt en zal het woon- en leefklimaat worden verbeterd. Er zijn geen zienswijzen ingediend tegen het plan gedurende de ter inzage legging van het ontwerpbestemmingsplan. Dit geeft aanleiding om aan de gemeenteraad voor te stellen het bestemmingsplan ‘Gnephoek 15-17,
    Alphen aan den Rijn’ ongewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan.
    Voor meer toelichting wordt verwezen naar het bijbehorende raadsvoorstel en –besluit en de daarvan deel uitmakende bijlagen.

    Voorgesteld besluit

    1. Het bestemmingsplan ‘Gnephoek 15- 17, Alphen aan den Rijn’ met identificatienummer NL.IMRO.0484.Agnephoek15en17-VA01 ongewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan.
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, tweede lid onder a van de Wet ruimtelijke ordening, omdat de kosten van de grondexploitatie anderszins verzekerd zijn.

  8. 8

    Op 6 oktober organiseert VOA het duurzaamheidscongres ‘Doe Maar Duurzaam’, gericht op
    kennis, inspiratie en netwerken rondom het thema duurzaam ondernemen. De gemeente
    verleent nu een eenmalige subsidie voor de organisatie van dit congres, aangezien dit congres
    bijdraagt aan de gemeentelijke ambities om duurzaam ondernemen bij het mkb in onze
    gemeente te stimuleren.

    Voorgesteld besluit

    Een eenmalige subsidie te verstrekken ter hoogte van €5.000 aan VOA ten behoeve van het Duurzaamheidscongres 2022 ‘Doe maar Duurzaam’ en dit te dekken vanuit budget Economische Zaken/handel met FCL 63100300

  9. 9

    De Gemeente Alphen aan den Rijn levert geen evenementenbijdrage citymarketing aan de
    organisatie van het NK Schieten 2022.

    Voorgesteld besluit

    De aanvraag van Schietsportvereniging Alphen voor een financiële bijdrage evenementen afwijzen, omdat zij niet voldoen aan de vereisten zoals gesteld in het toetsingskader citymarketingevenementen (2018).

  10. 10

    De aanvrager van de omgevingsvergunning is voornemens om 4 appartementen te realiseren in
    twee bouwblokken op de locatie Artesiaplantsoen 4 te Koudekerk aan den Rijn waar voorheen een bedrijf gevestigd zat. Het bedrijf is inmiddels al gesloopt. Het voormalige kantoorgebouw dat
    behoorde tot het bedrijf wordt verder gebruikt als zelfstandig kantoor. Er zullen in de toekomstige
    situatie geen bedrijfsactiviteiten meer plaatsvinden op het terrein. Het plan past niet in de ter plaatse geldende beheersverordening ‘Koudekerk aan den Rijn 2018’.
    In de beheersverordening zijn de bestaande bestemmingen geconserveerd. Ter plaatse geldt een bedrijfsbestemming waarvan moet worden afgeweken om het plan mogelijk te maken. Er kan van de beheersverordening worden afgeweken met een uitgebreide Wabo procedure conform artikel 2.12, lid 1, onder a sub 3 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Hiervoor dient
    te worden aangetoond dat sprake is van een goede ruimtelijke ordening. Initiatiefnemer van het
    plan heeft een ruimtelijke onderbouwing opgesteld waarin deze ‘goede ruimtelijke ordening’
    gemotiveerd is.
    Het college van B&W heeft besloten om in te stemmen met het plan en een ontwerpvergunning
    voor zes weken ter inzage te leggen voor het indienen van zienswijzen.

    Voorgesteld besluit

    1. Medewerking verlenen aan de aanvraag omgevingsvergunning voor de realisatie van 4 appartementen en het wijzigen van het bestaande kantoorgebouw ten behoeve van het voormalige bedrijf in een zelfstandig kantoor op de locatie Artesiaplantsoen 4a te
    Koudekerk aan den Rijn;
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen omdat de kosten anderszins verzekerd zijn via de legesverordening en de planschadeovereenkomst.
    3. Het ontwerpbesluit met bijbehorende stukken voor een periode van zes weken ter inzage te leggen;

  11. 11

    De aanvrager van de omgevingsvergunning is voornemens om 12 appartementen en een bijbehorend parkeerterrein te realiseren in twee bouwblokken op de locatie Molenstraat 27/Vosholstraat 10 te Zwammerdam. Aan de Molenstraat 27 is op het voorste deel een winkel in de woninginrichting gevestigd. Op het achterste deel ligt een parkeerterrein met vrijgekomen
    brandweerpost. Het planvoornemen is om de bebouwing op het terrein te slopen en een appartementengebouw te realiseren met 12 woningen met bijbehorend parkeerterrein.
    De beoogde ontwikkeling past niet binnen het vigerende bestemmingsplan. Om de ontwikkeling planologisch juridisch mogelijk te maken is een omgevingsvergunning voor het afwijken van de bestemmingsplannen aangevraagd. Hiertoe is een ruimtelijke
    onderbouwing opgesteld waarmee wordt aangetoond dat de realisatie van het plan niet in strijd is met een goede ruimtelijke ordening. Het college van B&W heeft besloten om in te stemmen met het plan en een ontwerpvergunning voor zes weken ter inzage te leggen voor het indienen van zienswijzen.

    Voorgesteld besluit

    1. Medewerking verlenen aan de aanvraag omgevingsvergunning voor de realisatie van 12 appartementen en bijbehorend parkeerterrein op de locatie Molenstraat 27/Vosholstraat 10 te Zwammerdam;
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen omdat de kosten anderszins verzekerd zijn via een gesloten anterieure overeenkomst.
    3. Het ontwerpbesluit met bijbehorende stukken voor een periode van zes weken ter inzage te leggen.

  12. 12

    Sinds 1 januari 2021 bestaat in de regio Hollands Midden officieel een Zorg- en Veiligheidshuis (ZVH). Het ZVH is gevormd door een samenvoeging van de sector Maatschappelijke Zorg en Veilig Thuis van de GGD en het Veiligheidshuis. Het ZVH heeft verschillende teams die zich bezighouden met vraagstukken rondom zorg en veiligheid. In de jaarrapportage over 2021 geeft het ZVH inzage in de verschillende werkzaamheden van het afgelopen jaar.

    Voorgesteld besluit

    Middels bijgevoegde raadsbrief de gemeenteraad te informeren over de jaarrapportage 2021 van het Zorg- en Veiligheidshuis Hollands Midden.

  13. 13

    Nadat de gemeenteraad de uitgangspunten van het Schetsontwerp voor de Aarhof heeft vastgesteld en de Anterieure- en Koopovereenkomst is ondertekend, zijn de plannen verder uitgewerkt. Inmiddels is het Voorlopig Ontwerp gereed en vordert de uitwerking tot Definitief Ontwerp. In de koopovereenkomst is onder meer opgenomen dat (een deel van) enkele kavels van de gemeente aan SB Alphen worden verkocht ten behoeve van de herontwikkeling van de Aarhof. De te hanteren koopsom dient marktconform te zijn.
    Om deze marktconformiteit te borgen worden de te verkopen gronden door een deskundigencommissie, bestaande uit drie in het NRVT ingeschreven taxateurs vastgesteld. De door de deskundigencommissie vastgestelde marktwaarde wordt gehanteerd als koopsom.
    Het college heeft uitgangspunten voor de uitvraag van de taxatie vastgesteld, om te komen tot een objectief en onafhankelijk vastgestelde koopprijs.

    Voorgesteld besluit

    1. De door de gemeente te verkopen gronden ten behoeve van de herontwikkeling van de Aarhof te laten taxeren door een taxatiecommissie van drie taxateurs, die gezamenlijk de marktwaarde vaststellen en hiermee de bindende marktconforme koopsom;
    2. Het taxatieproces te starten parallel met de verdere uitwerking van het Voorlopig Ontwerp tot het opstellen van het Definitief Ontwerp (DO), zodat zodra het DO gereed is, de definitieve taxatie kan worden afgerond.
  14. 14

    Tussen de N11, de Goudse Schouw en de Tankval/de Gouwenlandlaan (op bedrijventerrein De Schans II) is de realisatie van een hotel met bijbehorende voorzieningen beoogd. Het hotel kent een hoogte van maximaal 35 meter (maximaal 8 verdiepingen). Het initiatief kan niet worden gerealiseerd op grond van de ter plaatse geldende beheersverordening 'De Schans en De Vork' en het bestemmingsplan 'N11 - Goudse Schouw', omdat de gewenste ontwikkeling niet binnen de geldende bestemmingen (groen, water en maatschappelijk) past. Om de gewenste ontwikkeling planologisch-juridisch mogelijk te maken, is een procedure tot vaststelling van een nieuw bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 Wet ruimtelijke ordening (Wro) noodzakelijk. Met voorliggend bestemmingsplan ‘Hotel Goudse Schouw-N11, Alphen aan den Rijn’ wordt voorzien in een actueel ruimtelijk juridisch kader.


    Vooruitlopend op de procedure tot terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan is op 19 mei 2021 een digitale informatiebijeenkomst georganiseerd. De ontwerpstukken zijn voor een ieder ter inzage gelegd voor een periode van zes weken. In deze periode zijn twee zienswijzen op
    het ontwerp bestemmingsplan ingediend. Dit voorstel ziet toe op het beantwoorden van de ingediende zienswijzen en het vaststellen van het bestemmingsplan ‘Hotel Goudse Schouw-N11, Alphen aan den Rijn’.

    Voorgesteld besluit

    1. De raad voorstellen:
    a. de indieners van de zienswijzen ontvankelijk te verklaren en de ingediende zienswijzen te beantwoorden (op de wijze) zoals vermeld in bijlage I ‘Overzicht indieners zienswijzen en Nota van beantwoording zienswijzen, ontwerp bestemmingsplan Hotel Goudse Schouw-N11, Alphen aan den Rijn’;
    b. het bestemmingsplan ‘Hotel Goudse Schouw-N11, Alphen aan den Rijn’, met identificatienummer NL.IMRO.0484.AhotelgoudsschwN11-VA01 met bijbehorende bestanden digitaal en analoog vast te stellen, met inachtneming van beslispunt 1a, waarbij gebruik is gemaakt van de ondergrond o_NL.IMRO.0484. AhotelgoudsschwN11-VA01.dxf, van 6 april 2022.
    c. geen exploitatieplan vast te stellen, omdat het verhaal van de kosten van de grondexploitatie over de in de vergunning begrepen gronden anderszins verzekerd is, op grond van artikel 6.12, tweede lid, aanhef en onder a, van de Wet ruimtelijke ordening.
    2. Aan wethouder G.P. van As de bevoegdheid te mandateren om namens het college het bestemmingsplan ‘Hotel Goudse Schouw-N11, Alphen aan den Rijn’ met bijbehorende bestanden vóór de behandeling in de Raad aan te passen op ondergeschikte punten en/of redactionele aanpassingen.

  15. 15

    Overeenkomstig artikel 11 lid 2 van de statuten van de Stichting Scala College en Coenecoop College is de gemeenteraad van Alphen aan den Rijn bevoegd om leden van de Raad van Toezicht van de stichting te benoemen. Het college heeft daarom besloten om de gemeenteraad via de lijst van antwoord-brieven voor te stellen in te stemmen met de benoeming van de heer J. Smid als lid van de Raad van Toezicht van het Scala College per 1 augustus 2022. Omdat de gemeente geen rol heeft bij de benoeming van de voorzitter van de Raad van Toezicht, neemt het college kennis van de benoeming van de heer mr. W.S.A.H. Croes als nieuwe voorzitter van de Raad van Toezicht.

    Voorgesteld besluit

    1. De gemeenteraad via de lijst van antwoord-brieven voor te stellen in te stemmen met de benoeming van de heer J. Smid als lid van de Raad van Toezicht van het Scala College per 1 augustus 2022.
    2. Kennisnemen van de benoeming van de heer mr. W.S.A.H. Croes als nieuwe voorzitter van de Raad van Toezicht.
  16. 16

    Van 2 juni tot en met 13 juli 2022 heeft het ontwerpwijzigingsplan Buitengebied Boskoop - tiende wijziging voor een ieder ter inzage gelegen. Met dit plan wordt een 19-tal (voormalige) agrarische bedrijfswoningen in Boskoop omgezet naar plattelandswoningen.
    Tijdens de inzageperiode zijn op het ontwerpwijzigingsplan geen reacties ingekomen.
    Burgemeester en wethouders hebben het wijzigingsplan (ongewijzigd) vastgesteld.

    Voorgesteld besluit

    1. Het wijzigingsplan Buitengebied Boskoop -tiendewijziging, met identificatienummer, NL.IMRO.0484.BKbuigebbosk10wij-VA01, digitaal met de bijbehorende bestanden,vast te stellen;2. De analoge afgeleide versie van het wijzigingsplan Buitengebied Boskoop -tiendewijziging vast te stellen.

  17. 18

    Burgemeester en wethouders hebben besloten het wijzigingsplan ‘Voshol 45, Boskoop‘
    ongewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerpwijzigingsplan. Het ontwerpwijzigingsplan
    heeft van 2 juni tot en met 14 juli ter inzage gelegen. Gedurende deze periode zijn er geen
    zienswijzen ontvangen.
    Het plan voorziet in het wijzigen van de bestemming ‘agrarisch met waarden- Natuur
    landschappelijke waarden’, welke o.a. het gebruik van de grond ten behoeve van
    veehouderijbedrijven en het behoud van landschapswaarden toestaat, in een vervolgfunctie. De
    vervolgfunctie betreft de inpandige opslag en stalling van niet- agrarische producten, werktuigen
    en voertuigen in de bestaande bebouwing.
    Initiatiefnemer heeft het wijzigingsplan ‘Voshol 45, Boskoop’ opgesteld waarin is aangetoond dat
    er wordt voldaan aan de wijzigingsvoorwaarden in artikel 4.7.2. van het moederplan
    ‘Bestemmingsplan Buitengebied’ en dat er sprake is van een goede ruimtelijke ordening. Besloten
    is om de het wijzigingsplan vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    1. Het wijzigingsplan ´Voshol 45, Boskoop´ met identificatienummer NL.IMRO.0484.BKvoshol45-VA01 ongewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerpwijzigingsplan;
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, tweede lid onder a van de Wet ruimtelijke ordening, omdat de kosten van de grondexploitatie anderszins verzekerd zijn.

  18. 19

    Onze gemeente kent bijna 300 Rijks- en gemeentelijke monumenten. Met de vaststelling van het
    bestemmingsplan en de beheersverordening Cultuurhistorie zijn daar bijna 200 monumentale
    bouwwerken bij gekomen (cultuurhistorische waardevolle bouwwerken met een zeer hoge
    cultuurhistorische waardering). Hierbij geldt dat het reguliere onderhoud vergunningvrij is. Voor
    alle overige werkzaamheden (van grotere aard), die verricht worden aan of op het bouwwerk dat
    vanuit cultuurhistorie waarde heeft, is een omgevingsvergunning nodig. Dit houdt in dat het
    plaatsen van zonnepanelen op Rijks- en gemeentelijke monumenten en op monumentale
    bouwwerken vergunningplichtig is.
    In de beoordeling van een aanvraag om omgevingsvergunning die (mede) ziet op
    cultuurhistorische aspecten wordt bekeken of de cultuurhistorische waarden met de
    werkzaamheden wordt aangetast. Indien gewenst kunnen initiatiefnemers voor een beoordeling
    voorafgaand aan deze formele procedure de plannen voorleggen aan het gemeentelijke
    Erfgoedloket. In de praktijk wordt hier veelvuldig gebruik van gemaakt. Hierbij zitten veel vragen
    over de voorwaarden tot het plaatsen van zonnepanelen op monumenten of monumentale
    bouwwerken.
    De ‘Beleidsregel zonne-energie voor beschermde monumenten en monumentale bouwwerken in
    de gemeente Alphen aan den Rijn 2022’ beoogt daarom om een eenduidig en begrijpelijk kader
    aan inwoners en eigenaren te bieden én criteria die voor toetsing en vergunningverlening
    eenvoudig en efficiënt toe te passen zijn.
    versie d.d. 25 augustus 2022 pagina 2 van 4
    Het beleid schept veel ruimte voor zonnepanelen op monumenten. Dit is een bewuste keuze van
    de gemeente vanuit duurzaamheidsambities. De voorwaarden zoals vastgelegd in de beleidsregel
    zijn tegelijkertijd opgesteld om de monumentale beeldkwaliteit te waarborgen. Vanwege het
    relatief tijdelijke en reversibele karakter van de zonnepanelen is immers vooral de visuele impact
    ervan maatgevend.
    De toetsing door het bevoegd gezag (burgemeester en wethouders) en de advisering door een
    door het bevoegd gezag aan te wijzen deskundige inzake cultuurhistorie blijft, binnen deze
    criteria, echter altijd maatwerk.

    Voorgesteld besluit

    1. De ontwerp ‘Beleidsregel zonne-energie voor beschermde monumenten en monumentale bouwwerken in de gemeente Alphen aan den Rijn 2022’ vast te stellen;
    2. Deze beleidsregel voor inspraak voor een periode van zes weken van 15 september tot en met 26 oktober 2022 ter inzage te leggen, op grond van de inspraakverordening Alphen aan den Rijn 2016;
    3. De ‘Beleidsregel zonne-energie voor beschermde monumenten en monumentale bouwwerken in de gemeente Alphen aan den Rijn 2022’ definitief vast te stellen, indien geen inspraakreacties worden ingediend.
    4. Te bepalen dat de ‘Beleidsregel zonne-energie voor beschermde monumenten en monumentale bouwwerken in de gemeente Alphen aan den Rijn 2022’ de dag na bekendmaking in werking treedt.

  19. 20

    In de raadsvergadering op 30 juni 2022 heeft wethouder Schotanus toegezegd een toelichting te geven op het niet toekennen van de door St. de Hospicegroep Alphen aan den Rijn Nieuwkoop aangevraagde subsidie van € 1.000,- in reactie op voorgestelde motie van mevrouw De Groot-Slagter, Rijn Gouwe Lokaal. Het college herziet de afwijzing van de subsidieaanvraag van € 1.000,- en besluit, bij wijze van uitzondering en onder voorwaarden, eenmalig € 1.000 euro subsidie te verstrekken. Middels deze raadsbrief ontvangt de raad deze toelichting.

    Voorgesteld besluit

    1. De raad middels bijgevoegde raadsbrief te informeren over het herzien van de afwijzing van de door St. de Hospicegroep Alphen aan den Rijn Nieuwkoop gevraagde subsidie van € 1.000,-.