Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Overzicht College Besluiten

dinsdag 20 september 2022

12:00
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
J.W.E. Spies

Agendapunten

  1. 1

    In opdracht van de gemeente Alphen aan den Rijn is het project Maximabrug uitgevoerd. In de landhoofden van deze brug is thermisch gereinigde grond toegepast (nader te noemen TGG). Uit onderzoeken van Rijkswaterstaat is gebleken dat het toegepaste TGG in diverse projecten in Nederland verontreinigd is. De gemeente heeft van dezelfde leverancier als Rijkswaterstaat TGG afgenomen. De gemeente Alphen aan den Rijn heeft in eerste instantie een inventariserend onderzoek laten uitvoeren door ingenieursbureau TAUW. TAUW heeft eind juli 2021 de rapportage van het inventariserend onderzoek opgeleverd. Op 17 september 2021 ontvingen we een definitieve memo van de ODMH op het uitgevoerde inventariserend onderzoek. Naar aanleiding van de resultaten van dat verkennend bodemonderzoek is besloten opdracht te verlenen voor een aanvullend onderzoek om gericht antwoord te kunnen geven op een aantal vooraf bepaalde onderzoeksvragen. De resultaten van het aanvullend onderzoek zijn middels een rapportage 6 september 2022, op 8 september 2022 aan ons opgeleverd.
    Hieruit wordt op basis van de beschikbare onderzoeksresultaten en de uitgevoerde risicobeoordeling geconcludeerd dat door de toepassing van TGG er bij het huidige gebruik.:
    • Geen onaanvaardbare humane risico’s worden verwacht
    • Geen onaanvaardbare ecologische risico’s voor bodemfauna en hogere soorten worden verwacht
    • Geen onaanvaardbare verspreidingsrisico’s worden verwacht. Omdat de TGG relatief recent is aangebracht en er interventiewaarde overschrijdingen van kwik en molybdeen worden aangetroffen in het grondwater, wordt aanbevolen wel een periodieke monitoring uit te voeren
    • Ten aanzien van de gezondheid van paarden is een uitgebreide risicobeoordeling uitgevoerd waarbij alle routes van (potentiële) huidige en toekomstige blootstelling van paarden aan stoffen uit de TGG zijn beschouwd. Ten opzichte van de eerder uitgevoerde quickscan (in november 2021) zijn ook aanvullende stoffen geanalyseerd die kritisch (kunnen) zijn voor de gezondheid van paarden/vee. Uit deze aangevulde risicoboordeling blijkt eveneens dat bij het huidige gebruik van het terrein geen onaanvaardbare risico’s (significante negatieve gezondheidseffecten) voor paarden die grazen ter plaatse van de paardenweide worden verwacht.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de uitkomst van het aanvullend onderzoek en de aanbevelingen
    over te nemen;
    2. De gemeenteraad schriftelijk te informeren;
    3. Tegelijkertijd de aanwonenden te informeren;
    4. Het gesprek met de eigenaar van de Paardenweide, tevens de partij die het
    handhavingsverzoek heeft ingediend op te starten.
    5. Het aanvullend onderzoek via onze advocaat in te laten brengen in de lopende civiele
    procedure.

  2. 2

    Via de woonvisie en de doelgroepenverordening sturen we op het bouwen van voldoende betaalbare woningen. Om ervoor te zorgen dat deze woningen bij de juiste doelgroep terecht komen en voor hen beschikbaar blijven, maakt de gemeente Alphen aan den Rijn het mogelijk een anti-speculatiebeding en zelfbewoningsplicht bij nieuwbouw-koopwoningen in te zetten.
    Het anti-speculatiebeding bevat regels waaronder (door)verkoop van een woning gedurende een vastgestelde periode niet is toegestaan. Zelfbewoningsplicht is de verplichting om als eigenaar zelf (met eventuele gezinsleden) de koopwoning te bewonen.

    Voorgesteld besluit

    1.    De ontwerp ‘Beleidsregel anti-speculatiebeding en zelfbewoningsplicht nieuwbouw-koopwoningen Alphen aan den Rijn’ vast te stellen;
    2. Deze beleidsregel voor inspraak voor een periode van zes weken van 29 september 2022 tot 10 november 2022 ter inzage te leggen, op grond van de inspraakverordening Alphen aan den Rijn 2016;
    3. De ‘Beleidsregel anti-speculatiebeding en zelfbewoningsplicht nieuwbouw-koopwoningen Alphen aan den Rijn’ definitief vast te stellen, indien geen inspraakreacties worden ingediend.
    4. De toezegging naar aanleiding van de motie van de CU-fractie ‘Bouwen voor burgers (onderzoek woonplicht)’ d.d. 29 oktober 2020 met deze beleidsregel af te doen.
    5. Vanaf de inwerkingtreding van de Omgevingswet dit instrument op te nemen in de omgevingsplannen.

  3. 3

    Op 22 april 2021 is tussen de gemeente Alphen aan den Rijn en de Stichting Maatschappelijk Vastgoed een intentieovereenkomst gesloten teneinde de haalbaarheid van het project ‘Tuinen van Boskoop’ nader te onderzoeken. Binnen dit haalbaarheidsonderzoek is gebleken dat een aantal steunmaatregelen vanuit de gemeente noodzakelijk is om het project financieel haalbaar te maken
    en daarmee tegelijkertijd ook de gewenste beleidsdoelstellingen te behalen.

    Voorgesteld besluit

    1. in te stemmen met bijgaande brief waarin aan Stichting Maatschappelijk Vastgoed Greenport Boskoop als gevolg van het besluit van 16 maart 2021 (dossiernr 2797) steunmaatregelen worden toegekend;
    2. deze steunverstrekking binnen 20 dagen na besluitvorming ter kennis te brengen aan de Europese Commissie.

  4. 4

    Naar aanleiding van gesprekken tussen het DT en het college over de conceptversie 'spelregels ambtelijk bestuurlijk samenspel' is gekozen om de basis van deze afspraken in stand te houden. Wel wordt er voor gekozen om in te zetten op een andere vormgeving die meer tot de verbeelding spreekt en beter aansluit bij ieders beelden. Dit heeft geleid tot het bijgaande document, waarin de hoofdboodschap is weergegeven. Het college stelt deze hoofdlijn vast, en stelt vast dat langs deze lijn de komende tijd de verschillende werkprocessen worden georganiseerd. Eind dit jaar worden deze spelregels en dit proces geëvalueerd, om zo nodig de spelregels dan aan te kunnen passen.
    Het doel van de herijking van de spelregels voor de ambtelijk bestuurlijke samenwerking is de politiek-bestuurlijke advisering op een hoger niveau brengen. Zowel in het gesprek als in de besluitvorming, zodat bestuurders worden ontzorgd, meer in stelling worden gebracht en zij daardoor op de hoofdlijnen en prioriteiten kunnen sturen. Voor meer helderheid en daarmee een meer resultaatgerichte en betrouwbare gemeentelijke organisatie.

    Voorgesteld besluit

    1. De afspraken met betrekking tot ambtelijke bestuurlijke samenwerking vast te stellen;
    2. Eind 2022 de afspraken te evalueren.

  5. 5

    Gemeente Alphen aan den Rijn heeft een Duurzaamheidsprogramma waarmee zij invulling geeft aan haar opgave duurzaamheid en klimaat. De stip op de horizon is om in 2050 volledig energieneutraal, circulair en klimaatbestendig te zijn, met een diversiteit aan plant- en diersoorten. De budgetten van dit programma zijn voor 2021 en 2022 incidenteel beschikbaar gesteld. Structurele middelen die nodig zijn voor personeel en investeringen zijn onderdeel van dit programma, maar nog niet formeel gevoteerd. In de begroting van 2023 worden daarom structurele middelen vrijgemaakt. Voor het thema energietransitie in het duurzaamheidsprogramma komen rijksmiddelen beschikbaar vanuit het Klimaatakkoord. De kosten die voor energietransitie gemaakt worden in het Duurzaamheidsprogramma worden betaald uit deze Rijksmiddelen en maken geen onderdeel uit van het aangevraagde budget. Voor de thema's klimaatadaptatie, biodiversiteit en circulaire economie zijn geen rijksmiddelen beschikbaar, maar heeft de raad wel beleid vastgesteld. Om tot uitvoering van deze onderwerpen te komen, wordt vanuit het structurele begrotingssaldo een bedrag van € 1.200.000,- beschikbaar gesteld.

    Voorgesteld besluit

    1. De raad voor te stellen een bedrag van € 2.500.000,- binnen de Reserve Duurzaamheid te oormerken ter dekking van (toekomstige) afschrijvingslasten op het gebied vanv  Duurzaamheid.
    2. Vanaf 2023 in totaal structureel € 716.000 ter beschikking te stellen voor formatie en deze lasten te dekken vanuit het begrotingsresultaat.
    3. Vanaf 2023 in totaal structureel € 484.000 ter beschikking te stellen voor werkbudget en deze lasten te dekken vanuit het begrotingsresultaat.
    4. Bovenstaande beslispunten, zijnde een structurele last van € 1.200.000,- te verwerken bij de primitieve begroting 2023-2026
    5. Toekomstige (Rijks)bijdragen met een label duurzaamheid specifiek voor klimaatadaptatie en circulair, mits in te zetten als algemeen dekkingsmiddel, toe te voegen aan het begrotingsresultaat, met een maximum tot € 1.200.000 per jaar.
    6. Indien toekomstige (Rijks)bijdragen voor klimaatadaptatie en circulair niet ingezet kunnen worden voor het programma zoals nu opgenomen in dit collegevoorstel dan zal er een heroverweging van dit programma met bijbehorende dekking moeten
    plaatsvinden en zullen reeds gemaakte kosten voor dit programma incidenteel gedekt worden uit de niet beklemde gelden binnen de Reserve Duurzaamheid.

  6. 6

    Tijdens de recente sloopwerkzaamheden in het bestaande gebouw aan de Briljantstraat 1 is asbest
    aangetroffen. Door de asbestsanering is de nieuwbouw van de MFA Edelstenenbuurt vertraagd.
    Door o.a. de asbestsanering is zijn extra financiële middelen noodzakelijk. De Voedselbank wordt
    wel conform planning opgeleverd. De raad wordt per brief geïnformeerd over de stand van zaken
    van de nieuwbouw van de MFA Edelstenenbuurt en Voedselbank.

    Voorgesteld besluit

    Bijgaande raadsbrief over de stand van zaken nieuwbouw MFA Edelstenenbuurt en Voedselbank vaststellen en naar de gemeenteraad sturen.

  7. 7

    In de Programmabegroting 2023 zijn de voornemens van het gemeentebestuur opgenomen voor de voorbereiding en uitvoering van beleid in begrotingsjaar 2023 met een doorkijk naar de meerjarenperiode 2024-2026. Deze beleidsvoornemens zijn ingedeeld in zes programma's. Met het vaststellen van de begroting geeft de raad toestemming voor de totale baten en lasten per programma, het overzicht algemene dekkingsmiddelen en het in de begroting opgenomen MeerjarenInvesteringsProgramma (MIP). Met de goedkeuring van het MIP stelt de raad tevens de voor deze investeringen benodigde investeringskredieten beschikbaar. Ook stelt de raad de in de begroting opgenomen verplichte paragrafen vast.
    De begroting 2023 en alle jaarschijven van het meerjarenraming 2024-2026 zijn structureel sluitend. In de begroting 2023 zijn ook de budgetten voor de uitvoering van de speerpunten 2023 uit het nieuwe Coalitieakkoord Zichtbaar en dichtbij opgenomen.
    Voor wat betreft de lokale lastendruk stijgt de OZB volgend jaar gemiddeld met het in de begroting gehanteerde inflatiecijfer van 3,0% (uit de Meicirculaire 2022). Het tarief voor de rioolheffing stijgt met 5%. Het tarief voor de afvalstoffenheffing blijft ongewijzigd.

    Voorgesteld besluit

    1. de Programmabegroting 2023 vast te stellen;
    2. kennis te nemen van de Meerjarenraming 2024-2026.
  8. 8

    In juli 2022 is een alliantie binnen Alphen aan den Rijn toegelaten tot het Voorloperstraject in het kader van de Rijke Schooldag. De alliantie bestaat uit zowel kinderopvang, PO, VO als maatschappelijke organisaties en de gemeente. De alliantie bedient dus kinderen en jongeren in de leeftijd van 0 tot ongeveer 18 jaar. Door de brede samenwerking van zowel het onderwijs als meerdere maatschappelijke organisaties en een gemeente (die preventie al enkele jaren hoog op de politieke agenda heeft staan en hierin ook durft te investeren) kan gesproken worden over een alliantie met veel potentie.
    Omdat Gemeente Alphen nog niet is aangesloten bij de Gelijke Kansen Alliantie terwijl het wel onze ambitie is om de kansengelijkheid van alle jeugdigen binnen de gemeente Alphen aan den Rijn te vergroten, willen we hier ook bij aansluiten. De plek waar je wieg staat en het inkomen van je ouders/ verzorgers, zijn mede bepalend voor je leven. Een goede start beïnvloedt in veel gevallen het later opleidingsniveau, de baankansen en de hoogte van het inkomen.
    De Gelijke Kansen Alliantie is de kapstok en voorliggend aan de Rijke Schooldag en heeft als doel het bevorderen van de gelijke kansen voor alle jeugdigen in Alphen aan den Rijn. De Rijke Schooldag zoemt in op het verrijken van het onderwijs in wijken met een lagere welvaartsscore.
    Wethouder Schotanus is portefeuillehouder. Gevraagd wordt de wethouder te mandateren voor het onderteken van het convenant.

    Voorgesteld besluit

    Wethouder Schotanus mandateren voor het ondertekenen van het convenant in het kader van de Gelijke Kansen Alliantie en Rijke Schooldag

  9. 9

    In 2021 heeft de gemeente met het stichtingsbestuur van Kaju Putih een huurovereenkomst gesloten voor gebruik van het nieuwe pand aan de Dennenlaan 3 in Alphen aan den Rijn (BIJLAGE 1a). In de huurovereenkomst is opgenomen dat er een evaluatie tussen partijen zal plaatsvinden omstreeks mei 2022 en januari 2023.
    Het eerste overleg heeft in juni plaatsgevonden. Het stichtingsbestuur heeft bij die gelegenheid haar Evaluatie wijkcentrum Kaju Putih overhandigd (BIJLAGE 2, GEHEIM). In deze rapportage legt het bestuur verantwoording af over de verschillende aspecten die in de huurovereenkomst zijn benoemd. De evaluatie kan als positief worden beoordeeld, waarmee de huurovereenkomst kan worden voortgezet.

    Voorgesteld besluit

    a. kennis te nemen van bijgevoegde Evaluatie wijkcentrum Kaju Putih, opgesteld door het stichtingsbestuur;
    b. de verhuur van Dennenlaan 3 voort te zetten volgens de in 2021 overeen gekomen huurovereenkomst.

  10. 10

    Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde kunnen raadsleden schriftelijk vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. Mevrouw De Groot Slager van RijnGouweLokaal heeft vragen gesteld over de afsluiting van de Ziendeweg. Zij vraagt een verklaring voor de verschillen in consultatie door Vereniging Eymbert en de gemeente en om voortijdig beeindigen van de proefafsluiting. Het college heeft geantwoord geen aanleiding te zien tot het voortijdig beëindigen van de proefafsluiting en dat de inbreng van de geconsulteerde organisaties is gedocumenteerd en goedgekeurd door de betreffende organisaties.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40 vragen gesteld door mw. De Groot-Slagter van RijnGouweLokaal mbt de afsluiting van de Ziendeweg beantwoorden met bijgevoegde beantwoordingsbrief.

  11. 11

    De gemeenteraad van Alphen aan den Rijn heeft in januari van dit jaar besloten om de Gnephoek aan te wijzen als ontwikkellocatie in de gemeentelijke Omgevingsvisie. De Rijksoverheid stelt geld beschikbaar om een bijdrage te leveren aan de kosten van de infrastructuur voor grootschalige woningbouwlocaties. Omdat er in het land meer plannen zijn dan geld voor deze plannen, probeert de gemeente aanspraak te maken op een deel van dit geld voor de ontwikkeling van de noordwestelijke stadsrand van Alphen aan den Rijn.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met de aanvraag versnellingsafspraken stadsrandontwikkeling en bijbehorende collegeverklaring.

  12. 12

    Het college wil graag samen met de raad en de samenwerkingspartners bouwen aan een duurzame en vitale gemeente. Hiertoe heeft het college een uitvoeringsprogramma opgesteld en legt dit voor voor te bespreking aan de Raadscommissie financiën, bestuurlijk en publiek domein van 6 oktober 2022. De opbrengsten van de gesprekken met samenwerkingspartners op 14 mei en 3 september jl. zijn hierin verwerkt.

    Voorgesteld besluit

    Bijgaand raadsvoorstel vaststellen en aanbieden aan de raad met het verzoek wel/geen wensen
    en/of bedenkingen te uiten over het uitvoeringsprogramma.