Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Overzicht College Besluiten

dinsdag 4 oktober 2022

12:00
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
J.W.E. Spies

Agendapunten

  1. 1

    VOA, Stichting Centrummanagement en gemeente zijn al lange tijd in gesprek over het invoeren van
    de eerste anderhalf uur gratis parkeren in de gemeentelijke parkeergarages in het centrum
    (Castellum, Aarhof, parkeerdak Hoogvliet en parkeerterrein Bospark). Onderzocht is op welke wijze
    de gederfde inkomsten gedekt kunnen worden. In januari 2022 is door de raad de motie gratis
    parkeren in het centrum aangenomen. Met dit voorstel wordt invulling gegeven aan deze motie.
    Onder andere is bekeken of een Bedrijfs Investerings Zone (Biz) voor een periode van 5 jaar opgezet
    kan worden welke kan worden ingezet voor een gedeeltelijke dekking van de door de gemeente
    gederfde inkomsten en welke beleidswijzigingen mogelijk en haalbaar zijn om extra inkomsten te
    genereren. Om het gratis parkeren in de eerste anderhalf uur mogelijk te maken wordt voorgesteld
    voor verschillende onderdelen het betaald parkeren in Alphen aan den rijn te verhogen. Zo wordt
    parkeren op straat verhoogd van € 1,90 per uur naar € 2,50 per uur. Ook wordt het tarief in de
    parkeergarages na 90 minuten verhoogd naar € 2,50 per uur. Daarnaast worden de
    betaalvenstertijden verruimd naar 21.00 uur. De ondernemers in het centrum dragen middels een
    Biz een bedrag van € 200.000,- bij om het exploitatieverlies van ca. € 1,3 miljoen gedeeltelijk te
    kunnen opvangen. Daarnaast doet de ontwikkelaar van winkelcentrum Aarhof, SB Realestate, een
    bijdrage.

    Voorgesteld besluit

    1. de eerste anderhalf uur parkeren in de gemeentelijke parkeergarages in het centrum (Castellum,
    Aarhof, parkeerdak Hoogvliet en parkeerterrein Bospark) gratis te maken per 25 november 2022;
    2. Bij de midterm review 2025 van het Uitvoeringsprogramma 2022-2026 het onderdeel “gratis
    parkeren” in heroverweging te nemen en hierbij de gemaakte afspraken met VOA en Stichting
    Centrummanagement in ogenschouw nemen waarbij het uitgangspunt is om met ingang van 2026
    een sluitende businesscase op gratis parkeren te realiseren waarbij de inzet vanuit het
    begrotingsresultaat niet meer nodig is.
    3. het straattarief per 25 november 2022 in het centrum verhogen naar € 2,50 per uur en hiertoe de
    eerste wijziging Verordening parkeerbelastingen 2022 vast te stellen;
    4. het tarief van parkeergarages na 1,5 uur per 1 januari te verhogen van € 1,80 naar € 2,50 per uur
    en dit te verwerken in het Uitvoeringsbesluit privaatrechtelijk parkeren Alphen aan den Rijn;
    5. de reguleringstijden te wijzigen naar maandag t/m zaterdag van 9.00-21.00 uur en hiertoe de
    eerste wijziging Verordening parkeerbelastingen 2022 vast te stellen;
    6. De financiële consequenties voor boekjaar 2022 groot € 310.887 te dekken vanuit het
    begrotingssaldo 2022 en deze te verwerken bij de Najaarsnota 2022;
    7. De volgende financiële consequenties als aparte wijziging op de Begroting 2023 voor de jaren
    2023 tot en met 2025 te verwerken:
    a. De opbrengsten garageparkeren worden met € 1.100.000 structureel afgeraamd.
    b. De opbrengsten straatparkeren (tariefsverhoging) worden met € 343.000 structureel
    bijgeraamd (optie 1).
    c. De opbrengsten voor garageparkeren worden met € 58.386 structureel bijgeraamd (optie
    2).
    d. De opbrengsten straatparkeren (extra opbrengst venstertijden) worden met € 140.400
    structureel bijgeraamd (optie 3).
    e. De (nog te ontvangen) opbrengst van de projectontwikkelaar ad € 1.300.000 wordt bij
    ontvangst gedoteerd aan de Egalisatiereserve Parkeren.
    f. Vanaf 2024, of zoveel eerder wanneer de nieuwe uitbreiding parkeergarage Aarhof wordt
    opgeleverd, wordt gedurende 30 jaar in gelijke delen een jaarlijkse onttrekking van €
    43.333 aan de parkeerexploitatie toegevoegd ter dekking van het exploitatietekort van de
    parkeerexploitatie.
    g. De opbrengsten voortvloeiend vanuit de door VOA en Stichting Centrummanagement op te
    stellen Biz ad € 200.000 structureel bij te ramen.
    h. Het jaarlijks verwacht exploitatietekort van de PEX van € 489.714 in 2023 oplopend naar €
    636.714 in 2024 en 2025 te dekken vanuit het begrotingsresultaat van die jaren.
    8. Wanneer de voorgenomen Biz parkeren in Q1 2023 niet wordt aangegaan het gratis parkeren per
    direct te stoppen.

  2. 2

    Op 14 december 2021 is het Actieplan voorkomen dakloosheid (Rijnstreek) vastgesteld door de colleges van gemeente Alphen aan den Rijn, Kaag & Braassem en Nieuwkoop. De Rijnstreekgemeenten willen voorkomen dat onze inwoners dak- en/of thuisloos raken en zetten daarom stevig in op het bevorderen van bestaanszekerheid en voorkomen dat inwoners hun huis verliezen.
    In dit actieplan focussen wij op de drie volgende thema’s en de daarbij behorende ambities:
    - Wonen als startpunt: de ambitie is dat onze inwoners een dak boven hun hoofd hebben én deze niet verliezen. Projecten: Housing First (LIMOR) & Kamers met aandacht.
    - Een flexibel vangnet bieden: voor inwoners die (tijdelijk) in een kwetsbare situatie belanden door problemen met werken, inkomen, wonen en/of gezondheid bieden we een flexibel vangnet. Projecten: de Doorbraakmethode & de menselijke maat in de Participatiewet.
    - Aandacht voor jongeren (18-27 jaar): in voorgaande jaren raakten er in de Rijnstreek tussen de 30-40 jongeren dak- en/of thuisloos. Daarom zijn gerichte acties nodig om de dak- en thuisloosheid onder jongeren tegen te gaan. Projecten: het
    Bouwdepot & Kamers met aandacht.
    Om de acties uit het Actieplan voorkomen dakloosheid te realiseren is een besluit nodig over:
    1. de selectie van Kamers met aandacht als subsidiepartner om woningdelen te stimuleren en dak- en thuisloosheid onder jongeren tegen te gaan.

    Voorgesteld besluit

    1. Een subsidie verlenen aan Kamers met aandacht voor een periode van 2 jaar en 3 maanden (tot 1 januari 2025) om woningdelen te stimuleren en dak- en thuisloosheid tegen te gaan bij jongeren.
    2. Aanvullende huisvestingsmogelijkheden onderzoeken om dak- en thuisloosheid bij jongeren tegen te gaan.
  3. 3

    De VNG voert sinds 1 juni 2020 het project Verbeteragenda toegang hulpmiddelen uit. Het project heeft als doel een aantal landelijke vastgestelde actiepunten uit te werken en verbeteringen in de hulpmiddelenverstrekking in de praktijk te stimuleren.


    Vanuit het project Verbeteragenda toegang hulpmiddelen (VNG) zijn twee convenanten opgeleverd. Het convenant meeverhuizen Wmo hulpmiddelen en het convenant maatwerkprocedure Toegang. Het college en Tom in de Buurt ondertekenen beide convenanten. Ook onze leveranciers houden zich aan deze afspraken.
    Bij beide convenanten is een oplegger bijgevoegd waarin het college aangeeft hoe het eigen beleid zich verhoudt tot de inhoud van de convenanten en op welk punt de gemeente genoodzaakt is een voorbehoud te maken. De VNG maakt dit mogelijk zolang dit niet in strijd is met de bedoeling en de uitgangspunten van de convenanten. Het college maakt hier gebruik van, zodat de convenanten aansluiten bij de werkwijze van onze gemeente. De bedoeling en de uitgangspunten van de convenanten blijven overeind.
    Het naleven van deze convenanten draagt ertoe bij dat de kwaliteit van het toegang- en verstrekkingsproces van complexe hulpmiddelen verbetert. Het convenant meeverhuizen draagt bij aan goede afspraken tussen partijen zodat inwoners hun hulpmiddel kunnen meenemen als zij verhuizen naar een andere gemeente of verhuizen naar een intramurale voorziening.

    Voorgesteld besluit

    1. Het convenant meeverhuizen Wmo hulpmiddelen en de bijgevoegde lokale oplegger te ondertekenen.
    2. Het convenant maatwerkprocedure toegang en de bijgevoegde lokale oplegger te ondertekenen.
    3. De convenanten met opleggers te registreren in het register van de VNG.
    4. Wethouder A. Noordermeer (Wmo) te mandateren voor het ondertekenen van de Convenanten en opleggers namens het college.
  4. 4

    Het Rijk heeft het initiatief genomen voor het convenant Sterk door Werk waarin met verschillende partijen afspraken zijn gemaakt over een landelijke opschaling van het aantal trajecten voor mensen met een GGZ achtergrond. Op dit moment werkt Alphen aan den Rijn vanuit het Serviceplein en Rijnvicus al samen met GGZ Rivierduinen en zijn er inwoners met een GGZ achtergrond die een IPS traject volgen. Doel van het project is om deze inzet uit te breiden met financiering vanuit het Rijk. De verantwoordelijk ligt bij centrumgemeente Leiden. Het project wordt binnen Holland Rijnland breed gedragen. Voorwaarde voor de subsidie die de gemeente Leiden ontvangt is, dat er bestuurlijk akkoord is voor het Plan van Aanpak vanuit tenminste 2 gemeenten, UWV en GGZ Rivierduinen. In deze regio tekenen de wethouders van Katwijk, Alphen aan den Rijn en Leiden het plan van aanpak.

    Voorgesteld besluit

    1. Akkoord gaan met het Plan van Aanpak Hoofdzaak Werk Holland Rijnland
    2. Wethouder Noordermeer (ter vervanging wethouder Schotanus) mandaat geven om het Plan van aanpak Hoofdzaak Werk Holland Rijnland te ondertekenen.

  5. 5

    Burgemeester en wethouders hebben het ontwerpbestemmingsplan Goudse Rijweg 149 en 151A, Boskoop vastgesteld. Het ontwerpbestemmingsplan voorziet in het transformeren van kweekgronden en het saneren van alle bedrijfsopstallen ten behoeve van de bouw van 10 vrijstaande woningen (Ruimte-voor-Ruimte regeling).

    Voorgesteld besluit

    1. Het ontwerpbestemmingsplan Goudse Rijweg 149 en 151A, Boskoop, met identificatienummer NL.IMRO.0484.BKgdserijwg149151A-ON01, vast te stellen;
    2. Het ontwerpbestemmingsplan Goudse Rijweg 149 en 151A, Boskoop ter inzage te leggen.
    3. Vast te stellen dat het (ontwerp)bestemmingsplan niet leidt tot belangrijke nadelige milieugevolgen en geen milieueffectrapport hoeft te worden opgesteld;
    4. Een anterieure exploitatieovereenkomst (ex art. 6.24 Wet ruimtelijke ordening) te sluiten met de initiatiefnemers waarin wordt geregeld dat het project volledig voor rekening en risico van initiatiefnemers is.

  6. 6

    Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde Gemeenteraad heeft mevrouw Thoomes vragen gesteld met betrekking tot begrijpelijke overheidscommunicatie. Deze vragen worden met bijgaande brief beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40 vragen van de mevrouw Thoomes (GroenLinks) te beantwoorden met bijgaande brief.

  7. 7

    In september 2021 is besloten om als gemeente zelf alle Wmo-taken op het gebied van maatschappelijke zorg uit te (laten) voeren die nu gemandateerd zijn aan en uitgevoerd worden door centrumgemeente Leiden. We hebben het dan over de opvang voor inwoners die dak- en/of thuisloos zijn geraakt (Opvang), ondersteuning voor inwoners die vanwege een psychische aandoening tijdelijk niet zelfstandig kunnen wonen (Ondersteuning met wonen) en taken op het gebied van Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGZ), waaronder verslavingszorg. Gemiddeld maken er jaarlijks 300 inwoners aanspraak op deze opvang en ondersteuning, waarvan 55 op de wachtlijst. Als gevolg van deze doordecentralisatie zorgen we ervoor dat benodigde hulp eerder, dichterbij de vertrouwde thuissituatie en meer in samenhang met andere sociale activiteiten en de lokale hulpverlening wordt georganiseerd. In december 2021 is besloten dat de gemeente Alphen aan den Rijn namens de Rijnstreek uitvoering zal geven aan deze taken. Om de benodigde opvang en ondersteuning voor inwoners uit de Rijnstreek die aanspraak maken op de (sub)regionale maatschappelijke zorg goed te regelen per 1 januari 2023 is een besluit nodig over:

    1. de selectie van partijen die per 1 januari 2023 uitvoering geven aan de opvang en ondersteuning;
    2. subregionale en regionale samenwerkingsafspraken over de uitvoering en financiering van de taken maatschappelijke zorg;
    3. de toegezegde informatievoorziening hierover naar de gemeenteraad.

    Voorgesteld besluit

    1. Om de opvang en ondersteuning voor inwoners uit de Rijnstreek die aanspraak maken op de maatschappelijke zorg goed te organiseren, besluiten om:
      1.1. Namens de Rijnstreek subsidie te verlenen voor de taak Opvang van 2023 tot en met 2026 aan Stichting De Binnenvest naar aanleiding van de Subsidieregeling Opvang Rijnstreek;
      1.2. Namens de Rijnstreek de aanbieders die zich conform de toelatingsprocedure hebben aangemeld (en voldoen aan alle voorwaarden) toe te laten de raamovereenkomst Ondersteuning met wonen Rijnstreek 2023 tot en met 2026 ;
      1.3. In 2023 een opdracht te verlenen voor de taak verslavingszorg aan Brijder Verslavingszorg;
    2. Om de benodigde (financiële) samenwerkingsafspraken maatschappelijke zorg in de Rijnstreek en binnen Holland Rijnland goed te organiseren, besluiten om:
      2.1. De Dienstverleningsovereenkomst Maatschappelijke zorg Rijnstreek inclusief bijlagen vast te stellen, waarmee besloten wordt:
      2.1.1. dat Alphen aan den Rijn namens de Rijnstreekgemeenten per 2023 verantwoordelijk is voor de uitvoering (waaronder de toegang) en financiering van de taken Ondersteuning met wonen, Opvang;
      2.1.2. om alle huidige en toekomstige middelen van de Rijnstreek als één totaal in te zetten voor de taken maatschappelijke zorg Rijnstreek en het realiseren van de opbouwopgave.
      2.1.3. een reserve in te stellen bij Gemeente Alphen aan den Rijn ten behoeve van de maatschappelijke zorg Rijnstreek en te voeden met de resterende nog niet bestede middelen per betreffende boekjaar;
      2.1.4. op basis van een evaluatie in 2033 te bepalen wat de benodigde en structurele omvang van de reserve maatschappelijke zorg Rijnstreek dient te zijn vanaf 2034 op basis van het historisch gebruik en toekomstige prognoses.
      2.2. Mandaat te verlenen aan Gemeente Leiden voor de uitvoering en financiering van de ondersteuning die door de gemeenten van Holland Rijnland zijn aangemerkt als ‘specialistische maatschappelijke zorg’;
    3. Voor de financiering van de maatschappelijke zorg besluiten om:
      3.1. De verdeling van de budgetten maatschappelijke zorg (conform tabel onder financiële consequenties) vast te stellen en op te nemen in de programmabegroting 2023;
      3.2. De financiële gevolgen van beslispunt 1 en 2 te dekken binnen de meerjarig beschikbare middelen voor de maatschappelijke zorg;
      3.3. Een bedrag van €50.000 voor het jaar 2022 en een bedrag €175.000 voor het jaar 2023 te onttrekken aan de reserve participatie ter dekking van kosten implementatie taken maatschappelijke zorg en dit te verwerken in de Najaarsnota 2022;
      3.4. Als gevolg van beslispunt 2.1.3. vanaf 2023 in de begroting opnemen van een reserve maatschappelijke zorg Rijnstreek met als doel de beoogde opbouwopgave te realiseren;
    4. De collegebrief te versturen aan de gemeenteraad over de voortgang van de doordecentralisatie van de maatschappelijke zorg Rijnstreek.
    5. De directeur Sociaal Domein Alphen aan den Rijn te mandateren voor het ondertekenen van de Dienstverleningsovereenkomst Maatschappelijke Zorg Rijnstreek, mandaatverlening Gemeente Leiden, beschikking Opvang en raamovereenkomst Ondersteuning met wonen.
  8. 8

    Van 24 maart tot en met 4 mei 2022 heeft het ontwerpbestemmingsplan De Tuinen van Boskoop voor een ieder ter inzage gelegen.
    Het (ontwerp)bestemmingsplan heeft betrekking op het perceel Reijerskoop 68 en de daaromheen liggende gronden (in Boskoop) en voorziet in het koesteren van het historisch kwekerijlandschap, het realiseren van enkele (ruimte-voor-ruimte) woningen en een aantrekkelijk woonmilieu en het versterken van het recreatieve profiel, waarbij ruimte is voor een combinatie van functies, zoals sortimentstuinen, collectietuinen, tiny forest, boomkwekerijmuseum en hobbykwekerij. Het plan sluit aan op de ontwikkelingen die planologisch reeds mogelijk zijn op grond van het op 6 april 2021 vastgestelde wijzigingsplan Buitengebied Boskoop – 7e wijziging (Transformatiegebied Reijerskoop e.o.).
    Tijdens de inzageperiode zijn op het ontwerpbestemmingsplan drie zienswijzen ingekomen. Deze zienswijzen geven aanleiding de gemeenteraad voor te stellen om het bestemmingsplan op enkele punten gewijzigd vast te stellen. Verwezen wordt naar het bijbehorende raadsvoorstel en –besluit en de daarvan deel uitmakende bijlagen

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen om:
    1. De Nota van zienswijzen en ambtshalve aanpassingen naar aanleiding van het ontwerpbestemmingsplan De Tuinen van Boskoop (bijlage 1) vast te stellen;
    2. Met inachtneming van de beslispunt 1, het bestemmingsplan De Tuin van Boskoop met identificatienummer NL.IMRO.0484.BKtuinenvanboskoop-VA01, met de bijbehorende bestanden, gewijzigd vast te stellen;
    3. De analoge afgeleide verbeelding van het bestemmingsplan De Tuinen van Boskoop vast te stellen;
    4. Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, tweede lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening, omdat de kosten van de grondexploitatie anderszins verzekerd zijn.

  9. 9

    De rechtbank Den Haag heeft in haar uitspraak van23 juni 2022 het college van burgemeester en wethouders opgedragen om met in achtneming van de uitspraak een nieuw besluit op bezwaar te nemen met betrekking tot het besluit van 6 februari 2020 tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan ten behoeve van het gebruik van het pand op het perceel Bootstraat 8 te Boskoop voor kamerverhuur (V2019/658). Het college heef besloten om dit besluit, onder aanvulling van een nadere motivering, in stand te laten

    Voorgesteld besluit

    1.Het advies van de commissie bezwaarschriften d.d. 11 juli 2020 over te nemen;
    2.Het besluit van 6 februari 2020 tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan ten behoeve van het gebruik van het pand op het perceel Bootstraat 8 te Boskoop voor kamerverhuur (V2019/658), onder aanvulling van de in het voorstel weergegeven motivering, in stand te laten, onder aanvulling van het volgend voorschrift -het aan de achterzijde van het pand liggend terras/balkon mag niet worden gebruikt als buitenruimte voor buiten zittenen bijeenkomsten.

  10. 10

    In 2018 is gestart met het traject om te komen tot een visie voor het Stadshart van Alphen aan den Rijn, waarbij ondernemers, eigenaren en gemeente verenigd in de werkgroep ‘Vitaal Stadshart’ de handen ineen hebben geslagen. Dat heeft geresulteerd in het Visieplan Stadshart, dat in juli 2019 is overhandigd aan het College van B&W. Daarbij is afgesproken om gezamenlijk toe te werken naar een concreet uitvoeringsplan. Met veel energie en draagvlak is sindsdien in een samenwerking tussen vastgoedeigenaren, winkeliers, collectieven, ondernemers, gemeente en onderwijs en allerlei andere partijen gewerkt aan een nadere uitwerking tot een concreet Uitvoeringsplan. Dit Uitvoeringsplan is in september 2021 ter besluitvorming aangeboden aan het College en inhoudelijk akkoord bevonden. Het besluit over de financiële dekking is gekoppeld aan de begrotingsbehandeling en de Kadernota 2022. Met het akkoord op de Kadernota 2022 is een incidenteel budget ter beschikking gesteld ad € 250.000,- voor 2022. Om daadwerkelijk gebruik te kunnen maken van dit budget is een besluit nodig van het College.
    Het College gaat akkoord met het beschikbaar stellen van het budget. Daarnaast kan zij zich vinden in het Uitvoeringsplan Vitaal Stadshart 2021, dat in het komende half jaar wordt geactualiseerd op basis van de ontwikkelingen van de afgelopen periode en uiterlijk Q1 2023 wordt aangeboden ter besluitvorming. Het College wil zich samen met de stakeholders inzetten om de doelstelling voor de komende jaren voor het Stadshart te realiseren.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met het beschikbaar stellen van de incidentele dekking ad. € 250.000,- vanuit de Reserve Economie 2022 ten behoeve van het Uitvoeringsplan Stadshart;
    2. Inhoudelijk in te stemmen met het Uitvoeringsplan Stadshart Alphen aan den Rijn 2021 vooruitlopende op de geactualiseerde versie 2022 waar momenteel aan gewerkt wordt en uiterlijk in Q1 2023 ter besluitvorming wordt aangeboden;
    3. Bovenstaande mutaties in de begroting te verwerken middels een verzamelbegrotingswijziging bij de Najaarsnota 2022.

  11. 11

    Door raadslid De Groot - Slagter is op 29 augustus 2022 een aantal artikel 40 vragen ingediend over de intentieverklaring Zwammerdamschepencollectie en museum. Deze intentieverklaring is ondertekend op 25 augustus 2022 bij museumpark Archeon ten overstaan van het 25e internationale Limescongres. In de bijlage is de beantwoording van deze vragen opgenomen. Tevens is de eerdere besluitvorming door het college en de ondertekende intentieverklaring als bijlage toegevoegd bij dit voorstel.

    Voorgesteld besluit

    1. De beantwoording van de artikel 40 vragen van raadslid De Groot Slagter over de intentieverklaring Zwammerdamschepencollectie en museum vast te stellen;
    2. de beantwoording via de griffie aan de raad toe te sturen.

  12. 12

    Net zoals op meerdere locaties in Nederland heeft het elektriciteitsnet in delen van de gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem en Nieuwkoop zijn maximale capaciteit bereikt. Het betreft specifiek de elektriciteitsstations Alphen West en Alphen Centrum. Dit raakt bedrijven in Alphen aan den Rijn, Hazerswoude-Rijndijk, Hazerswoude Dorp, Boskoop, Zwammerdam en Woubrugge. Netbeheerder Liander werkt aan een structurele oplossing om het net in en rondom Alphen uit te breiden en te verzwaren.
    Het thema energie is echter niet alleen een congestieprobleem en uitdaging voor het realiseren van nieuwe aansluitingen, maar loopt gelijk op met de opgaven vanuit de energietransitie voor het inzetten op duurzame vormen van energie opwek en (her)gebruik van restwarmte. De ontwikkelingen op de energiemarkt leiden bovendien tot een toegenomen vraag van bedrijven en bewoners tot het versnellen van deze transitie.
    Om dit alles goed te kunnen regisseren is een gemeentelijke procesaanpak nodig die op strategisch, operationeel en tactisch niveau met de relevante partners en stakeholders hier handen en voeten aan gaat geven richting korte en lange termijn oplossingen.

    Voorgesteld besluit

    • Kennis nemen van de problematiek rond netcongestie in de gemeente Alphen aan den Rijn en de impact op de ontwikkelmogelijkheden van individuele ondernemers en gebiedsontwikkeling;
    • Instemmen met de voorgestelde procesaanpak met een tijdhorizon tot eind 2023;
    • In te stemmen met het beschikbaar stellen van een projectbudget “Gemeentelijke aanpak netcongestie” van € 265.000,- en dit te dekken middels:
       - regulier werkbudget Economie ad. € 42.000,- (2022);
       - de reserve Wonen en Infra (MIPWI) ad. € 88.000,- (2023);
       - de reserve economie € 47.000,- (2023);
        - de reserve Duurzaamheid ad. € 88.000- (2023);