Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Overzicht College Besluiten

dinsdag 26 april 2022

12:00
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
J.W.E. Spies

Agendapunten

  1. 1

    In de woning aan Zuideinde 34 vindt huisvesting van arbeidsmigranten plaats. Er is plek voor maximaal 18 arbeidsmigranten. De huisvesting is aangevangen in 2019. Toen is hiervoor in overeenstemming met het toen geldende beleid vergunning verleend tot juni 2020, in afwachting van een nieuw bestemmingsplan voor de locatie. Het bestemmingsplan is inmiddels in werking getreden. Het pand is hierin bestemd als woning. Om de bestemming te kunnen realiseren hebben de eigenaars verzocht de huisvesting van arbeidsmigranten tijdelijk te kunnen voortzetten tot 1 juni 2026. Op basis van de huidige beleidsregels Nadere regels tijdelijk wonen 2021 is huisvesting van meer dan 2 personen niet meer mogelijk in een woning. Het betreft in dit geval de voortzetting voor een beperkte periode van een bestaande situatie, die eerder vergund was in overeenstemming met het toen geldende beleid. Het college heeft daarom besloten om op basis van de hardheidsclausule af te wijken van de Nadere regels tijdelijk wonen 2021 om een omgevingsvergunning te kunnen verlenen voor de huisvesting van arbeidsmigranten tot 1 juni 2026.

    Voorgesteld besluit

    Af te wijken van de Nadere regels tijdelijk wonen 2021 op basis van de daarin opgenomen hardheidsclausule (artikel 10), teneinde een tijdelijke omgevingsvergunning te kunnen verlenen tot 1 juni 2026 voor de huisvesting van maximaal 18 personen in de woning aan Zuideinde 34 in Aarlanderveen. Hiertoe af te wijken van de volgende bepalingen:
    1. de bepaling dat een grote vorm van huisvesting niet mogelijk is in een woning (artikel 3.3), ten behoeve van de huisvesting van meer dan 2 personen in de woning;
    2. de bepaling dat een huurder/bewoner van een kamer recht heeft op minimaal 12 vierkante meter woon- en slaapruimte per persoon (art. 2.2) in combinatie met de begripsomschrijving van ‘oppervlakte woon- en slaapruimte’ op basis waarvan ruimtes als
    entree, gang, keuken hier niet onder vallen, ten behoeve van de huisvesting van maximaal 18 personen.

  2. 2

    Raadslid René Driesen heeft vragen gesteld over bomen in de Quadriviumlaan. Het college heeft deze vragen beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    Art. 40 vragen van de heer Driesen (GroenLinks) over bomen in de Quadriviumlaan in Alphen aan den Rijn te beantwoorden met bijgaande brief.

  3. 3

    Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde kunnen raadsleden schriftelijk vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. De heer Straver van de PvdA heeft vragen gesteld over de verkeersmaatregelen bebouwing derde veld Hazerswoudse Boys. In bijgevoegde brief worden deze vragen beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40-vragen van de PvdA-fractie te beantwoorden met bijgevoegde brief.

  4. 4

  5. 5

    Het 800-jarig bestaan van Boskoop wordt in 2022 groots gevierd. Er komen allerlei grote en kleinere initiatieven van de grond, die worden gecoördineerd door de - ter gelegenheid in het leven geroepen - Stichting 800 Jaar Boskoop. De stichting organiseert zelf een aantal grote evenementen in 2022, waaronder een openingsfeest, midzomersfeest en slotfeest. Om de drie evenementen mogelijk te maken ontvangt stichting 800 jaar Boskoop hiervoor een exploitatiebijdrage.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met het verlenen van maximaal € 30.000,- als exploitatiebijdrage aan stichting 800 jaar Boskoop voor het organiseren van het openingsfeest, midzomersfeest en slotfeest. Deze bijdrage is enkel van toepassing in geval van een negatief exploitatieresultaat.

  6. 6

    In het project N207 zuid werkt de gemeente Alphen aan den Rijn samen met de Provincie Zuid-Holland en de gemeente Waddinxveen aan het verbeteren van de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeerveiligheid in het gebied Hazerswoude-Dorp, Boskoop en Waddinxveen. In de Samenwerkingsovereenkomst worden afspraken over de realisatie met elkaar afgesproken.

    Voorgesteld besluit

    1 De samenwerkingsovereenkomst N207 Zuid tussen de Provincie Zuid-Holland, de gemeente Waddinxveen en de gemeente Alpen aan den Rijn aan te gaan;
    De burgemeester besluit:
    2 Aan Wethouder Van Velzen volmacht te verlenen om deze samenwerkingsovereenkomst namens de burgemeester te ondertekenen en zo nodig tekstuele aanpassingen te laten doen.

  7. 7

    In december 2021 hebben de Rijnstreekgemeenten het Strategiedocument Ondersteuning met wonen en Opvang 2023 Rijnstreek vastgesteld. Hierin wordt beschreven wat nodig is om de opvang en ondersteuning voor inwoners met psychische aandoeningen en/of vanwege dakloosheid goed te organiseren per 1 januari 2023. Voor de taak Opvang (opvang van inwoners die dak en/of thuisloos zijn geraakt) is de keuze gemaakt dat Alphen aan den Rijn namens de Rijnstreekgemeenten een subsidieregeling opstelt voor het verstrekken van een subsidie aan één partij. In de subsidieregeling Opvang Rijnstreek 2023-2029 beschrijven we de taak en criteria (aanvullend op de Asv 2020) voor het verstrekken van de subsidie voor Opvang. Deze regeling is tot stand gekomen na een dialoogtraject met geïnteresseerde aanbieders en een klankbordgroep met vertegenwoordigers van (cliënt- en ouder)adviesraden. Omdat het een regeling betreft voor een nieuwe taak van de gemeente stellen we de regeling zo breed mogelijk open voor een inspraakronde tussen 4 mei 2022 tot 14 juni 2022. Om geïnteresseerde partijen de mogelijkheid te bieden zich voor de zomervakantie voor te bereiden op een subsidieaanvraag wordt ook de concept subsidieuitvraag als bijlage bij de subsidieregeling ter inzage gelegd.

    Voorgesteld besluit

    Besluiten om de Subsidieregeling Opvang Rijnstreek 2023-2029, waaronder de concept subsidieuitvraag Opvang Rijnstreek 2023-2026, open te stellen voor inspraak voor de periode van 4 mei 2022 tot 14 juni 2022 ex afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht (Awb).

  8. 8

    Op grond van artikel 1, van de Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen 2019 gemeente Alphen aan den Rijn worden de beheerfunctionarissen aangewezen die belast zijn met het beheer en toezicht op de BRP. In bijlage 2 van de Regeling staan de functionarissen genoemd met de door hen uit te voeren taken. Periodiek wordt bijlage 2 geactualiseerd en vastgesteld.

    Voorgesteld besluit

    De gewijzigde Bijlage 2 van de Regeling Beheer en Toezicht BRP vast te stellen.

  9. 9

    De gemeenteraad wil het voormalige gemeentehuis Alphen aan den Rijn geschikt maken voor een nieuwe bestemming en zij wil het gebouw langdurig en duurzaam behouden. De nieuwe bestemming zou ook deels een cultureel maatschappelijke functie moeten/kunnen krijgen.
    Het gebouw dient te worden gerestaureerd, gerenoveerd en geschikt te worden gemaakt voor het beoogd gebruik. Om precies te kunnen ramen welke investeringen nodig zijn voor het behoud van het gebouw dienen onderzoeken te worden uitgevoerd.
    Voor het onderzoek naar een nieuwe bestemming worden ook onderzoeken uitgevoerd.
    Deze onderzoekskosten worden gedekt uit de reserve Vastgoed.

    Voorgesteld besluit

    1. Een incidenteel (project-)budget beschikbaar stellen ten behoeve van de voorbereidingen voor de herbestemming van het voormalige gemeentehuis Alphen aan den Rijn ad. € 174.000,- en dit te dekken middels een onttrekking aan de reserve Vastgoedmanagement;
    2. De financiële gevolgen in de begroting te verwerken via een verzamelbegrotingswijziging bij de Voorjaarsnota 2022.
  10. 10

    Het verduurzamen van ons gemeentelijk vastgoed is noodzaak. Dit vraagt om een gedegen langjarige aanpak met duidelijke kaders en planning. Om de herijking van het verduurzamingsbeleid voor vastgoed en de feitelijke verduurzaming goed en efficiënt vorm
    te geven zijn voorbereidende onderzoeken noodzakelijk. Deze onderzoeken richten zich zowel op portefeuilleniveau (welke panden gaan we het eerst aanpakken) als op pandniveau (hoe gaan we de verduurzaming bij dit pand vorm geven). Dit vraagt specialistische kennis over, ervaring met en tooling voor verduurzaming. Dit voorstel draagt zorg voor het benodigde budget om opdrachten uit te zetten bij partijen met de benodigde specialistische kennis, ervaring en tooling.

    Voorgesteld besluit

    1 Een voorbereidingsbudget beschikbaar te stellen ad. € 150.000,- voor de verduurzaming van ons gemeentelijk vastgoed en dit te dekken uit de reserve vastgoed;
    2 Bovenstaande financiële gevolgen in de begroting te verwerken via een verzamelbegrotingswijziging bij de Voorjaarsrapportage 2022.

  11. 11

    De gemeente Alphen aan den Rijn is op grond van de Wet basisregistratie personen verplicht jaarlijks een onderzoek uit te voeren naar de inrichting, werking en beveiliging van de Basisregistratie personen. De beveiligingsbeheerder BRP en de controller BRP brengen hierover verslag uit aan burgemeester en wethouders.

    Voorgesteld besluit

    Kennis te nemen van de Rapportage informatiebeveiliging BRP

  12. 12

    Als rechtspersoon met een wettelijke taak levert Stichting HALT kortlopende interventies ter voorkoming, bestrijding en bestraffing van jeugdcriminaliteit. Doel is het terugdringen van jeugdcriminaliteit en zo een bijdrage leveren aan een veilige en leefbare samenleving.
    Stichting HALT heeft voor de Gemeente Alphen aan den Rijn in het jaar 2021 preventieve activiteiten verricht. Door middel van de inhoudelijke verantwoording en het financiële jaarverslag 2021 inclusief accountantsverklaring legt Stichting HALT verantwoording af over de besteding van de reeds ontvangen subsidiegelden.

    Voorgesteld besluit

    De subsidie voor Stichting HALT over het jaar 2021 definitief vast te stellen op een totaalbedrag van € 48.950, -.

  13. 13

    De locatie Puttelaan in Boskoop wordt aangewezen voor de plaatsing van noodhuisvestingunits voor de opvang van vluchtelingen Oekraïne met een capaciteit van 48 bedden. Daarnaast wordt de locatie aan de Pr. Kennedylaan voor maximaal twee jaar aangewezen met een capaciteit van 72 bedden. Beide locaties zijn direct beschikbaar. Vanaf 17 juni 2022 is de Puttelaan operationeel en vanaf 1 juli 2022 de Pr. Kennedylaan. Hiermee is de totale opvang capaciteit in de noodhuisvestingsunits 120 bedden per 1 juli 2022.
    Daarnaast heeft het college besloten om, van de vier onderzochte locaties in Benthuizen en Hazerswoude Dorp, de locatie Katjesweg voorlopig in portefeuille wordt gehouden als een extra opdracht voor meer opvangcapaciteit wordt gegeven vanuit de Veiligheidsregio.
    Verder heeft het college besloten het Groene Kruisgebouw Julianastraat 16b in Benthuizen in gebruik te nemen als noodopvanglocatie voor 2-3 gezinnen.

    Voorgesteld besluit

    1. Onverminderd vast te houden aan locatie Zaagmolenweg voor de plaatsing van alle tijdelijke units in afwachting van de uitkomst van het overleg met de provincie.
    2. Vanwege de urgentie van de plaatsing van tijdelijke units voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen wordt van de onderzochte locaties de locatie Puttelaan (Boskoop) aangewezen als opvanglocatie voor noodhuisvestingsunits met een capaciteit van 48 bedden en Katjespolder als toekomstige locatie. Hier moet nader onderzoek naar gedaan worden.
    3. In afwachting van de uitkomst van het onderzoek Katjespolder wordt de locatie Pr. Kennedylaan (voormalige locatie noodlokalen Scala) voor maximaal twee jaar aangewezen voor het plaatsen van de 1- en 2-laagse noodhuisvestingsunits met een capaciteit van 72 bedden.
    4. Instemmen met het in gebruik nemen van het Groene Kruisgebouw Julianastraat 16b in Benthuizen als noodopvanglocatie.