Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Overzicht College Besluiten

dinsdag 18 oktober 2022

12:00
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
J.W.E. Spies

Agendapunten

  1. 1

    Er is een amendement ingediend op de jaarstukken 2021 tijdens de gemeenteraad van Alphen aan den Rijn bijeen d.d. 30 juni 2022. Het amendement is niet in stemming gebracht, onder toezegging van het college om met een inhoudelijk voorstel te komen met daarbij financiële dekking. Het college onderschrijft wel de overwegingen van het amendement en ziet aansluiting bij de ambities van het collegeakkoord. We zien dat juist arbeidsparticipatie voor jongeren op dit moment veel aandacht nodig heeft. En gaan met deze aanpak deze groep extra ondersteunen.

    Voorgesteld besluit

    • De invulling van de toezegging naar aanleiding van het amendement arbeidsparticipatie Groen Links (raad 30 juni 2022) met de ‘aanpak jongeren’ vast te stellen;
    • De gemeenteraad hiervan op de hoogte te stellen middels bijgevoegde Raadsinformatiebrief.
  2. 2

    Tijdens de geplande onderhoudswerkzaamheden aan het Oude Raadhuis en het pand van Rijnvicus te Alphen aan den Rijn is er veel achterstallig onderhoud geconstateerd. Om de uitvoering van de herstel/meerwerk werkzaamheden aan het Oude Raadhuis Alphen en het pand van Rijnvicus mogelijk te maken, wordt het college verzocht om hiervoor een budget beschikbaar te stellen vanuit beschikbare financiële ruimte in de reguliere begroting en het inzetten van enkele bestemmingsreserves van Vastgoed waar geen claims meer op liggen.

    Voorgesteld besluit

    1. Voor de uitvoering van achterstallig onderhoud aan de panden Oude Raadhuis en Rijnvicus in 2022 een incidenteel budget van € 981.000,- en voor 2023 een incidenteel budget van € 589.105,- beschikbaar stellen;
    2. Het benodigde budget te dekken ten laste van beschikbare ruimte binnen;
    a. de reserve Locatie Toor ad. € 328.330,- (2022);
    b. de reserve Onderhoud gebouwen ad. € 21.670,- (2022) en € 59.105,- (2023);
    c. Programma 4 ad. € 631.000,- in 2022 en € 530.000,- in 2023;
    3. De reserve Locatie Toor na besteding op te heffen;
    4. de financiële gevolgen op te nemen en te verwerken in de begroting via een verzamelbegrotingswijziging bij de Najaarsnota 2022;
    5. Gezien de urgente situatie is alvast gestart (Oude raadhuis) en zal gestart worden (Rijnvicus) met de uitvoering van de werkzaamheden vooruitlopend op het formeel beschikbaar komen van budget en dekking.

  3. 3

    In de Coalitie voor veiligheid staan de regionale thema’s waar we de komende vier jaar extra en integraal op inzetten. De meerwaarde van de Coalitie voor veiligheid is het samenbrengen van kennis, ervaring en denkkracht om te komen tot een verder uitgewerkt handelingsperspectief voor preventie en repressie. De Coalitie voor veiligheid is een integraal plan van de politie, gemeenten en Openbaar Ministerie in de regionale eenheid Den Haag, waarin de gezamenlijke prioriteiten en doelstellingen op het gebied van (sociale) veiligheid beschreven worden. In het lokale beleid blijft vanzelfsprekend ruimte voor het benoemen van specifieke veiligheidsprioriteiten, afhankelijk van de lokale problematiek. Dit wordt in de lokale driehoek afgestemd. Daar waar onderwerpen grenzen van gemeenten overstijgen en een bovenlokale samenwerking effectiever en efficiënter is, wordt samengewerkt in regionaal verband.

    Voorgesteld besluit

    Het ontwerp regionaal beleidsplan Coalitie voor Veiligheid 2023- 2026 ter consultatie aan de gemeenteraad voor te leggen met bijgevoegde conceptreactie.

  4. 4

    Alphen aan den Rijn heeft voor de kleinschalige rioolwerkzaamheden een belangrijk contract met Habo GWW B.V. De vigerende overeenkomst met Habo GWW B.V. loopt tot 01 september 2022. Deze overeenkomst bestaat uit (kleinschalige) rioolwerkzaamheden, welke 24/7 doorlopen. De werkzaamheden na kantooruren zijn ook ondergebracht in deze overeenkomst.
    De werkzaamheden houden onder andere in; het verzorgen van nieuwe rioolaansluitingen, aangevraagd door burgers / bedrijven; het verhelpen van verstoppingen binnen en buiten kantooruren; het spoedig afzetten en repareren van ingestort riool, zodat er geen calamiteiten ontstaan; het herstellen van defecten van de rioleringsassets; het eventueel per as afvoeren van rioolwater bij defecten aan de persriolering; het reinigen van rioolobjecten et cetera.


    Riolering en het stedelijk waterbeheer leveren een belangrijke bijdrage aan het beschermen van de volksgezondheid, het waarborgen van de veiligheid en kwaliteit van de leefomgeving en het beschermen van het milieu en de natuur. Van oudsher zijn riolering en stedelijk waterbeheer wettelijke taken van de gemeente. Daarom is het noodzakelijk een (meerjarige) overeenkomst af te sluiten met een geschikte partij.
    Dit betekent onder meer dat de gemeente een aanbestedingsprocedure moet voorbereiden om deze dienst opnieuw in de markt te zetten, gezien de oude afloopt. Echter, deze voorbereiding moet zorgvuldig worden voorbereid en gaat een paar maanden in beslag nemen. Met een overbruggingsovereenkomst voor zes maanden, ingaande met terugwerkende kracht op 01-09-2022 wordt de periode die nodig is om de voorbereidings- en aanbestedingsprocedure voor te bereiden en uit te voeren, overbrugd.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met een overbruggingsovereenkomst voor zes maanden met Habo GWW B.V. inzake het onderhoud van rioolaansluitingen en (kleinschalige) rioolwerkzaamheden.
    2. Daarmee af te wijken van de Meervoudig Onderhandse Aanbestedingsprocedure.

  5. 5

    De locatie “Nieuw Werklust’ betreft het perceel van de voormalige kleiwarenfabriek Nieuw Werklust te Hazerswoude-Rijndijk. Op 22 maart 2002 is het complex als beschermd Rijksmonument in het register van de Monumentenwet 1988 opgenomen. De ‘complexwaarde’ speelde een belangrijke rol bij de aanwijzing. De staat van onderhoud van het complex was al voor de aanwijzing tot Rijksmonument slecht tot zeer slecht. Inmiddels is de onderhoudsstaat verder achteruitgegaan en is een aantal gebouwen zelfs ingestort. Leegstand is één van de grootste bedreigingen voor de instandhouding van een monument. Behoudsperspectief (op termijn) hangt daarom af van de mogelijkheden tot herbestemming. Eerdere verkenningen leverden al op dat hoogstens een gering deel van het complex mogelijk bewaard zou kunnen worden. Een restauratie van het gehele complex is financieel-economisch gezien een uitdaging. Een delegatie van het college heeft onlangs gesproken met de eigenaren van Nieuw Werklust. Doel van het overleg was om de eigenaren aan te zetten tot het zetten van verdere stappen tot herontwikkeling van het gebied. Afgesproken is dat in Q4 2022/Q1 2023 een plan van aanpak voor de herontwikkeling wordt gepresenteerd. De gemeente zorgt voor ondersteuning hierin. Het plan van aanpak moet leiden tot een hernieuwde gebiedsvisie. Wanneer de gebiedsvisie gereed is, wordt deze visie gepresenteerd aan raads- en commissieleden tijdens een raadsinformatiemarkt. De raad wordt hierover geïnformeerd middels een raadsinformatiebrief.

    Voorgesteld besluit

    1. Bijgevoegde raadsinformatiebrief versturen aan de raad, om de raad te informeren over de stand van zaken omtrent de verkenning tot herontwikkeling Nieuw Werklust.

  6. 6

    Sinds 1 januari 2021 is het Besluit Structuur Uitvoering Werk en Inkomen (SUWI-wetgeving) gewijzigd. Hierin staat hoe gemeenten en het UWV hun wettelijke taken moeten uitvoeren voor werkgevers en werkzoekenden. De wijziging heeft betrekking op het verder versterken van de samenwerking tussen gemeenten en het UWV in de arbeidsmarktregio Holland Rijnland. In het besluit SUWI is opgenomen, dat de colleges van B&W in de arbeidsmarktregio (Holland Rijnland) en het UWV jaarlijks een uitvoeringsplan vaststellen. Dit Uitvoeringsplan 2022-2023 is een vervolg op het Uitvoeringsplan 2021. De verplichting geldt voor alle arbeidsmarktregio’s in Nederland om er zo voor te zorgen dat elk regionaal WSP hetzelfde basispakket aan diensten aanbiedt en  werkgevers weten waarvoor zij terecht kunnen. De sub-regionale WSP’s binnen Holland Rijnland (Rijnvicus, Dijn- en Bollenstreek
    en regio Leiden) en het UWV vormen het regionaal WSP Holland Rijnland.

    Voorgesteld besluit

    1. Het Uitvoeringsplan WSP Holland Rijnland 2022-2023 (d.d.1 juli 2022) vast te stellen.

  7. 7

    Met de doelgroepenverordening regelen we dat voor inwoners met een laag- tot middeninkomen de juiste woningen wordt gebouwd. Ook blijven de woningen voor een langere periode beschikbaar en betaalbaar voor deze doelgroepen.
    Sinds het vaststellen van de 'Verordening doelgroepen woningbouw Alphen aan den Rijn 2018' is zowel regionaal als lokaal de vraag naar betaalbare woningen sterk toegenomen. Door het beperkte aanbod wordt het gat tussen koopwoningen en sociale huurwoningen steeds groter.
    Voor huishoudens met een middeninkomen is het aanbod van koopwoningen vaak niet betaalbaar. Daarbij blijft het aanbod van middeldure huurwoningen achter bij de vraag en woningen in de vrije sector zijn veelal te duur. Deze groep loopt daardoor vast in hun wooncarrière. Daarnaast staan we voor de opgave voldoende sociale huurwoningen te realiseren en te zorgen dat deze voor de juiste doelgroep beschikbaar zijn en blijven.
    De ingediende zienswijzen zijn verwerkt in een Nota van beantwoording. De zienswijzen hebben geleid tot één aanpassing van de doelgroepenverordening.
    Zowel de Nota van beantwoording zienswijzen als de Doelgroepenverordening woningbouw Alphen aan den Rijn 2022 worden ter vaststelling aan de gemeenteraad aangeboden.

    Voorgesteld besluit

    1. De Nota van beantwoording zienswijzen, behorende bij de Doelgroepenverordening woningbouw Alphen aan den Rijn 2022, vast te stellen;
    2. De Doelgroepenverordening woningbouw Alphen aan den Rijn 2022 vast te stellen.

  8. 8

    Naar verwachting treden op 1 januari 2023 twee nieuwe wettelijke regelingen voor nadeelcompensatie in werking, namelijk afdeling 15.1 van de Omgevingswet en titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht. Nadeelcompensatie is de vergoeding van schade die de overheid veroorzaakt door rechtmatig overheidsoptreden. De Verordening nadeelcompensatie Alphen aan den Rijn 2023 met toelichting regelt procedureel hoe een aanvraag om nadeelcompensatie wordt afgehandeld. Hierdoor is duidelijk wat een aanvrager dient aan te leveren en welke procedure gevolgd moet worden.

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen:
    De Verordening nadeelcompensatie Alphen aan den Rijn 2023 met toelichting met het oog op de inwerkingtreding van afdeling 15.1 van de Omgevingswet (Ow) en titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) vast te stellen.

  9. 9

    Naar verwachting treedt op 1 januari 2023 de Omgevingswet in werking. Voor de invoering van de Omgevingswet is het noodzakelijk een aantal besluiten te nemen waarbij het gaat om duidelijke afspraken tussen de gemeenteraad en het college over wie nu waarvan is. Op deze manier is een snelle en transparante besluitvorming mogelijk bij het verlenen van aanvragen om omgevingsvergunningen die niet passen binnen het omgevingsplan. Dit voorstel gaat over het bindend adviesrecht van de raad rondom dergelijke aanvragen. Daarnaast ziet dit voorstel op gevallen waarvoor verplichte participatie gewenst is.

    Voorgesteld besluit

    De raad voorstellen:

    1. De lijst met activiteiten vast te stellen, bestaande uit een tweetal onderdelen:
      a. Activiteiten waarvoor advies van de gemeenteraad nodig is voor een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit, conform artikel 16.15a lid b onder 1 Omgevingswet; 
      b. Activiteiten, waarvoor de gemeenteraad heeft bepaald dat daarvoor verplicht participatie moet worden georganiseerd door aanvrager/initiatiefnemer op grond van artikel 16.55 lid 7 Omgevingswet;
    2. De lijst met activiteiten in werking te laten treden met ingang van de dag waarop de Omgevingswet in werking treedt;
    3. Evaluatie van het werken met de lijst met activiteiten in de praktijk, indien een jaar is verstreken.
  10. 10

    Met de Omgevingswet (die volgens de huidige planning op 1 januari 2023 in werking treedt) wordt het stelsel van ruimtelijke regels volledig herzien. De wet bundelt de wetgeving en regels voor ruimte, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water. Eén van de doelen van de wet is het bereiken van een goede omgevingskwaliteit. De gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit (hierna: commissie) draagt bij aan het doel van een goede omgevingskwaliteit en is daarom in de Omgevingswet verplicht gesteld. De bestaande welstandscommissie en monumentencommissie (beide momenteel belegd bij Stichting Dorp, Stad en Land) vervallen, omdat de juridische grondslagen voor deze commissies in de Monumentenwet en de Woningwet worden ingetrokken bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet. De nieuwe Verordening gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Alphen aan den Rijn (hierna: verordening) vervangt de huidige regels met betrekking tot de commissie(s) conform de Bouwverordening Alphen aan den Rijn 2018 en de Erfgoedverordening Alphen aan den Rijn 2021.


    De commissie heeft in ieder geval tot taak te adviseren over de aanvragen om een omgevingsvergunning voor een rijksmonumentenactiviteit met betrekking tot een gebouwd of aangelegd rijksmonument. De gemeente mag verder zelf bepalen of zij het wenselijk vindt dat de gemeentelijke adviescommissie over meerdere zaken advies uitbrengt, bijvoorbeeld over het uiterlijk van bouwwerken en gemeentelijke monumenten. In de verordening is dit verder uitgewerkt, ter continuering van de huidige advisering.
    De Verordening regelt de instelling van de gemeentelijke adviescommissie, de delegatie van de benoeming van haar leden en de werking van de commissie. De werking en functie van elk artikel wordt uitgebreid uitgelegd in de toelichting van de verordening. De verordening is gebaseerd op de modelverordening die in gezamenlijkheid is opgesteld door de VNG, Federatie Ruimtelijke Kwaliteit en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.

    Voorgesteld besluit

    1. De raad voorstellen:
      a. De Verordening op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Alphen aan den Rijn vast te stellen;
      b. Te bepalen dat de Verordening op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Alphen aan den Rijn tegelijk met de Wet van 23 maart 2016, houdende regels over het beschermen en benutten van de fysieke leefomgeving (Omgevingswet) in werking treedt, onder intrekking van
      i. artikelen 9.1 tot en met 9.7 van de Bouwverordening Alphen aan den Rijn 2018 en
      ii. artikelen 6 en 14, eerste en tweede lid, van de Erfgoedverordening Alphen aan den Rijn 2021;
      c. Bij inwerkingtreding van de Verordening op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Alphen aan den Rijn, zoals bedoeld in beslispunt 1 onder b, vervallen
      i. artikelen 9.1 tot en met 9.7 van de Bouwverordening Alphen aan den Rijn 2018 en
      ii. artikelen 6 en 14, eerste en tweede lid, van de Erfgoedverordening Alphen aan den Rijn 2021;
    2. De Verordening op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Alphen aan den Rijn via de wettelijk voorgeschreven wijze bekend te maken.
  11. 11

    Als gemeente zijn we verantwoordelijk voor een kwalitatief goede uitvoering van taken op het gebied van vergunningverlening en handhaving van het omgevingsrecht. Om invulling te geven aan die verantwoordelijkheid heeft de gemeenteraad op 13 oktober 2016 de verordening ‘Kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht Alphen aan den Rijn’ vastgesteld.
    Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2023 vervalt de grondslag voor de huidige verordening, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
    Om de beleidscyclus voor de VTH-taken in het omgevingsrecht en de verantwoording die daarover wordt afgelegd sluitend te houden dient er een nieuwe verordening te worden vastgesteld, een verordening die de Omgevingswet als grondslag heeft. De oude verordening dient te worden ingetrokken.

    Voorgesteld besluit

    1. de raad voor te stellen de Verordening uitvoering en handhaving omgevingsrecht Alphen aan den Rijn vast te stellen.
    2. de raad voor te stellen om de Verordening in werking te laten treden met ingang van de dag waarop de Omgevingswet in werking treedt;
    3. de raad voor te stellen de Verordening op de wettelijk voorgeschreven wijze bekend te maken;
    4. de raad voor te stellen de Verordening Kwaliteit Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving omgevingsrecht Alphen aan den Rijn uit 2016, na inwerkingtreding van de nieuwe verordening in te trekken.
  12. 12

    Aan het Noordeinde 50 in Aarlanderveen is een voormalige agrarische bebouwing aanwezig met een langhuisboerderij en enkele bouwwerken. Op dit moment is de bestemming Wonen in de beheersverordening Aarlanderveen 2018. Ten behoeve van nieuwe ontwikkeling op de locatie is een nieuw bestemmingsplan opgesteld. Dit bestemmingsplan maakt de nieuwbouw van de vier boerderijwoningen, vier geschakelde schuurwoningen, drie vrijstaande woningen en een twee-onder-één-kap-woning mogelijk met daarbij een speelruimte van ongeveer 750m2 en ruime gelegenheid om te parkeren. Het ontwerpbestemmingsplan Noordeinde 50, Aarlanderveen heeft gedurende 6 weken voor zienswijzen ter inzage gelegen. Er zijn 21 zienswijzen ontvangen die ontvankelijk zijn. Deze zienswijzen zijn beantwoord en worden aan de raad toegestuurd ten behoeve van de hoorzitting over het ontwerpbestemmingsplan Noordeinde 50, Aarlanderveen.

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen:
    1. De indieners van de zienswijzen, zoals vermeld in het ‘Overzicht indieners zienswijzen ontwerp bestemmingsplan Noordeinde 50, Aarlanderveen’ (bijlage I) ontvankelijk te verklaren;
    2. de ingediende zienswijzen te beantwoorden op de wijze zoals vermeld in de ‘Nota van beantwoording zienswijzen ontwerpbestemmingsplan Noordeinde 50, Aarlanderveen’ (bijlage II);
    3. de ‘Nota van wijzigingen bestemmingsplan Noordeinde 50, Aarlanderveen’ (bijlage III) vast te stellen;
    4. het opstellen van een milieueffectrapport (MER) wordt niet nodig geacht, er kan worden volstaan met de vormvrije m.e.r.-beoordeling zoals opgenomen in de toelichting (bijlage) van het bestemmingsplan;
    5. het bestemmingsplan Noordeinde 50, Aarlanderveen met identificatienummer NL.IMRO.0484.Noordeinde50-VA01 en de bijbehorende bestanden, digitaal en analoog (gewijzigd) vast te stellen, met inachtneming van de beslispunten 2 en 3 waarbij gebruik is gemaakt van de ondergrond o_NL.IMRO.0484.Noordeinde50-VA01, van 26 september 2022;
    6. geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, lid 2 van de Wet ruimtelijke ordening.

  13. 13

    De jaarwisseling is in de gemeente Alphen aan den Rijn doorgaans een veilige en feestelijke festiviteit. De gemeenteraad heeft in het najaar van 2018 ingestemd met de ‘Aanpak Vuurwerkoverlast 2019-2022’. De maatregelen die hierin staan sluiten aan bij het landelijke kader en lokaal worden er aanvullende maatregelen genomen. Na de jaarwisseling 2022-2023 loopt de huidige aanpak vuurwerkoverlast 2019-2022 af. De actualisatie zou dit najaar gereed zijn. De behandeling in de Tweede Kamer van een initiatiefwetsvoorstel voor een algeheel vuurwerkverbod is uitgesteld tot na de jaarwisseling. Vanwege deze landelijke
    ontwikkelingen wordt de actualisatie uitgesteld naar najaar 2023. Dit biedt ook de mogelijkheid om de lokale effecten en ervaringen van het huidige gedeeltelijke vuurwerkverbod mee te nemen in de actualisatie van de aanpak vuurwerkoverlast 2023-2026.

    Voorgesteld besluit

    instemmen met de concept raadsbrief over de voortgang actualisatie van de aanpak jaarwisseling 2023-2026.