Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Overzicht College Besluiten

dinsdag 29 november 2022

12:00
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
J.W.E. Spies

Agendapunten

  1. 1

    De Functionaris voor Gegevensbescherming (FG) is de onafhankelijke toezichthouder op het gebied van privacy binnen de gemeente. Hij houdt toezicht op de naleving van de privacywetgeving en het gemeentelijke privacybeleid en rapporteert hierover aan het college. Over 2021 is een jaarverslag uitgebracht waarin aanbevelingen zijn opgenomen. De gemeente neemt kennis van deze aanbevelingen en zorgt in 2022 voor de naleving ervan.

    Voorgesteld besluit

    Besluit:
    1. Kennis te nemen van het jaarverslag 2021 van de Functionaris voor Gegevensbescherming.
    2. (Verder) gevolg te geven aan de aanbevelingen vanuit het jaarverslag.
    3. Het jaarverslag 2021 van de Functionaris voor Gegevensbescherming ter kennis te brengen aan de raad.

  2. 2

    Gemeenten dienen een integriteitsbeleid te hebben en zich jaarlijks over de uitvoering daarvan te verantwoorden. Voor de gemeente Alphen aan den Rijn is een jaarverslag integriteit 2021 en een jaarplan integriteit 2022 uitgebracht.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennisnemen van het jaarplan integriteit 2022;
    2. Kennisnemen van het jaarverslag integriteit 2021 gemeente Alphen aan den Rijn;
    3. Kennisnemen van het jaarverslag vertrouwenspersonen ongewenste omgangsvormen Rijnvicus (BV) 2021
    4. De gemeenteraad in kennis te stellen van de jaarverslagen en het jaarplan.

  3. 3

    Zoals hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht dat voorschrijft, rapporteert Gemeente Alphen aan den Rijn jaarlijks over de ingediende bejegeningsklachten. Het Jaarverslag Klachten is een bundeling van zowel de interne als de externe klachtbehandeling. De interne klachtbehandeling bestaat uit de eerstelijns klachtbehandeling door Gemeente Alphen aan den Rijn en de externe klachtbehandeling bestaat uit tweedelijns klachtbehandeling door de Nationale Ombudsman. De jaaroverzichten die hierover zijn opgemaakt, vormen de basis van het Jaarverslag Klachten. De aanbevelingen die in het Jaarverslag worden gedaan, gaan over het optimaliseren van de klachtbehandeling. Iedere klacht kan namelijk een signaal en/of een onbenutte kans bevatten waar we met elkaar van kunnen leren, met als doel de dienstverlening aan onze inwoners te verbeteren.
    Het totaal aantal ingediende geregistreerde bejegeningsklachten bij Gemeente Alphen aan den Rijn over 2021 bedraagt 62 klachten (in 2020 waren dit er 100). Deze gegevens gaan niet over de wijze van afhandeling van de klachten. Dit betekent dat deze klachten, die als ‘bejegeningklachten’ zijn getypeerd niet allemaal over bejegening hoeven te gaan. Ook zeggen deze gegevens niets over de gegrondheid van de bejegeningsklachten. De bejegeningsklachten gaan vooral over medewerkers die veelvuldig rechtstreeks in contact staan met inwoners van de gemeente. De onderwerpen van de ingediende geregistreerde klachten zijn divers van aard.
    De Nationale Ombudsman heeft in 2021 43 klachten, vragen en verzoeken ontvangen over Gemeente Alphen aan den Rijn (in 2020 waren dit er 50). De onderwerpen van deze verzoeken zijn divers van aard. Het merendeel van de verzoeken die Nationale Ombudsman in 2020 heeft behandeld, heeft niet geleid tot een onderzoek (44 van de 53 behandelde verzoeken). In vergelijking met referentiegemeenten zijn over Gemeente Alphen aan den Rijn relatief weinig verzoeken ontvangen.

    Voorgesteld besluit

    1. kennis te nemen van het Jaarverslag Klachten 2021 met daarbij:
    - Overzicht ingediende en geregistreerde klachten per team Gemeente Alphen aan den Rijn 2020;
    - Overzicht ontvangen en behandelde verzoeken Nationale Ombudsman 2020;
    2. de aanbevelingen uit het Jaarverslag Klachten 2021 over te nemen;
    3. de gemeenteraad in kennis te stellen van het Jaarverslag Klachten 2021.

  4. 4

    Op 26 juni 2019 heeft de gemeente met Habeko Wonen en Hazerswoudse Boys een
    intentieovereenkomst gesloten om te onderzoeken of een woningbouw op het derde veld van Hazerswoudse Boys haalbaar is. Om voldoende speelcapaciteit voor de voetbalclub te behouden moet er een kunstgrasveld gerealiseerd worden op het huidige trainingsveld. Een kunstgrasveld  kan namelijk dubbel dienst doen als trainingsveld en als wedstrijdveld. Onderzocht moest worden of de verkoopopbrengsten van het derde veld hoog genoeg waren om het kunstgrasveld te kunnen bekostigen.
    In juni 2021 heeft het college besloten dat de woningbouwontwikkeling haalbaar is. Sinds dit besluit zijn de overeenkomsten opgesteld die nodig zijn voor deze ontwikkeling en zijn de plannen verder uitgewerkt. Met dit voorstel wordt het college gevraagd om overeenkomsten met Habeko en Hazerwoudse Boys te sluiten om de gemaakte afspraken vast te leggen. Dit zijn een koopovereenkomst voor verkoop van het derde veld, een anterieure overeenkomst voor de woningbouwontwikkeling en de ruimtelijke procedure en een realisatieovereenkomst voor de realisatie van het kunstgrasveld.

    Voorgesteld besluit

    1. Met Habeko Wonen bijgevoegde koopovereenkomst te sluiten;
    2. Met Habeko Wonen bijgevoegde anterieure overeenkomst te sluiten;
    3. Met Voetbal- en Atletiekvereniging Hazerswoudse Boys bijgevoegde realisatieovereenkomst te sluiten;
    4. Wethouder G.P. van As te mandateren om de overeenkomst namens het college aan te gaan, tekstuele wijzigingen door te voeren in overeenkomsten en conform bijgevoegde volmacht tot ondertekening van de definitieve overeenkomst over te gaan;
    5. De faciliterende projectexploitatie “Oostvaarderskwartier” te openen, vast te stellen en de neutrale financiële gevolgen, conform het actuele Besluit Begroting en Verantwoording, op te nemen en te verwerken in de begroting/administratie via de actualisatie van het MPG.

  5. 5

    Om inwoners de mogelijkheid te bieden hun stem uit te brengen worden stemlokalen aangewezen. In de praktijk zijn dat veelal gebouwen van welzijnsinstellingen, zorginstellingen, buurthuizen, bibliotheken, scholen en kerken. De locaties ontvangen een onkostenvergoeding voor het gebruik als stemlokaal op de verkiezingsdag inclusief de op- en afbouw in de dagen ervoor en erna. De vergoeding is om te voorzien in de onkosten voor bijvoorbeeld schoonmaak, energie en het openen en sluiten van de locaties. Sinds de fusie in 2014 is de vergoeding niet meer verhoogd. Datzelfde geldt voor de vergoeding van koffie- en theefaciliteiten. Om die reden worden de vergoedingen nu verhoogd.

    Voorgesteld besluit

    Vaststellen vergoeding voor het gebruik van locaties als stemlokaal per 1 januari 2023.

  6. 6

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alphen aan den Rijn heeft besloten om de lopende dienstverleningsovereenkomst met Kledingbank Groene Hart te vernieuwen. Kledingbank Groene Hart heeft zich de laatste jaren sterk ontwikkeld en speelt een steeds grotere rol in het versterken van de bestaanszekerheid van onze minima. Inmiddels hebben zich in 2022 al ruim 1.200 inwoners gemeld bij Kledingbank Groene Hart voor kledingpakketten.
    De groei van Kledingbank Groene Hart heeft er inmiddels toe geleid dat het bestuur versterkt is met nieuwe leden, samenwerkingen verkend worden met de gemeente op het gebied van duurzaamheid en de circulaire economie en tot slot dat Kledingbank Groene Hart eerder dit jaar een petitie heeft aangeboden aan het college met hierin het verzoek om ondersteuning naar het zoeken naar een geschiktere locatie voor Kledingbank Groene Hart.
    Het is met deze motiveringen dat het college besloten heeft om de bestaande dienstverleningsovereenkomst met Kledingbank Groene Hart open te breken en de maximale vergoeding voor het aanbieden van kledingpakketten aan kinderen op te hogen tot een maximum van € 30.000,- per jaar voor de periode 1 januari 2023 tot 1 januari 2025.

    Voorgesteld besluit

    1. De dienstverleningsovereenkomst met Kledingbank Groene Hart te vernieuwen;
    2. Met de vernieuwing van de dienstverleningsovereenkomst wordt de dienstverleningsovereenkomst verlengd tot 1 januari 2025;
    3. Met de vernieuwing van de dienstverleningsovereenkomst wordt de maximale jaarlijkse bijdrage opgehoogd van € 5.000,- naar € 30.000,- per jaar en dit te dekken vanuit de Klijnsmagelden.