Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Overzicht College Besluiten

dinsdag 20 december 2022

12:00
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
J.W.E. Spies

Agendapunten

  1. 1

    Op 12 januari 2021 heeft het college besloten om een gemeentelijke voorkeursrecht te vestigen op het gebied ‘Rijnhaven-Oost’. In navolging hierop heeft de raad op 25 maart 2021 de vestiging van het voorkeursrecht bestendigd. Na de vestiging c.q. bestendigheid van het voorkeursrecht dienen eigenaren binnen het vestigingsgebied hun percelen bij een voorgenomen verkoop als eerste aan de gemeente aan te bieden. De eigenaar van Energieweg 37 tot en met 69 (gebouw Mileway) heeft zijn perceel aan de gemeente aangeboden. De gemeente heeft besloten het perceel te verwerven en daarna tijdelijk te verhuren omdat dit bijdraagt aan de doelstelling om het projectgebied Havenfront in Rijnhaven-Oost te transformeren naar een gemengd woon- werkgebied

    Voorgesteld besluit

    1.De koopovereenkomst met Onyx (NL) Propco B.V. inzake de aankoop van de locatie Energieweg 37 tot en met 69 (gebouw Mileway) voor een vast bedrag van € 9 miljoen, één en ander volgens laatste bieding gemeente, zie bijgevoegd concept.2.De reeds lopende huurovereenkomsten door te laten lopen en de onverhuurde adressen te verhuren, voor de duur van een nog vast te stellen periode.3.Met Vinkbouw en BPD een verwervings-overeenkomst inzake de aankoop van Energieweg 37 tot en met 69, e.e.a. conform bijgevoegd concept. 4.Wethouder van As te mandateren om de koopovereenkomst namens uw college aan te gaan, tekstuele wijzigingen door te voeren in de overeenkomst en conform bijgevoegde volmacht tot ondertekening van de definitieve overeenkomst over te gaan.

  2. 2

    Op 15 februari jl. heeft het college de woonruimteverdeling voor het experiment Zaagmolenweg vastgesteld, dit experiment biedt huurders een vast huurcontract en zorgt ervoor dat hun opgebouwde inschrijftijd bij Huren in Holland Rijnland behouden blijft. Dit experiment willen wij ook van toepassing laten zijn op de locatie Barones. Het college besluit hiermee dat huurders die een woning accepteren op de locatie Barones en een vast huurcontract sluiten hun opgebouwde inschrijftijd op Huren In Holland Rijnland behouden.

    Voorgesteld besluit

    Met de experimentstatus van de Barones mogelijk maken dat huurders die een woning accepteren op de locatie Barones en een vast huurcontract sluiten hun opgebouwde inschrijftijd bij Huren in Holland Rijnland behouden.

  3. 3

    Het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente biedt de mogelijkheid om gemotiveerd af te wijken van de geldende procedures. Het Rijnvicus pand is in 2002 opgeleverd. De parkeervoorziening bevindt zich op het dak van het pand. Dit parkeerdak is voorzien van de zogeheten Zoontjens betontegels van het gelijknamige bedrijf Zoontjens beton. Door achterstallig onderhoud en het vervangen van de onderliggende dakbedekking dient dit parkeerdak grootschalig hersteld te worden. Er is geen partij in de markt te vinden die gelijkwaardig werk kan leveren betreffende de Zoontjes betontegels. Daarbij is er sprake van een patent op het product. Volgens het patent mag uitsluitend Zoontjens beton aan en met het product gerelateerde werkzaamheden uitvoeren.
    De waarde van de aanbesteding ligt onder het drempelbedrag van meervoudig onderhands aanbesteden van werken (€ 1.500.000,-). Maar boven het bedrag van enkelvoudig onderhands aanbesteden van werken van (150.000,-). In dit geval heeft het college besloten om af te wijken van het inkoopbeleid om enkelvoudig onderhands te gunnen aan Zoontjens Beton.

    Voorgesteld besluit

    Af te wijken van het inkoop- en aanbestedigsbeleid en het werk, herstelwerkzaamheden aan het parkeerdak, enkelvoudig onderhands te gunnen.

  4. 4

    Gemeente Alphen aan den Rijn heeft de ambitie binnen het gebied Rijnhaven-Oost een gebiedstransformatie tot stand te brengen. Het doel is om het huidige (verouderde) bedrijventerrein te transformeren naar een dynamische woon- en werkomgeving waarbij de haven weer van de stad wordt. In het plangebied van het deelproject Havenfront is KST Alphen aan den Rijn voornemens het bedrijf uit te breiden en invulling te geven aan de transformatiedoelstelling door nadat de hindercontouren zijn verwijderd maximaal 55 appartementen te realiseren op het huidige bedrijf als op de uitbreiding.
    Het gaat hier om een particuliere ontwikkeling waarbij de gemeente een faciliterende rol heeft. Met de anterieure (exploitatie) overeenkomst worden de publieke kosten die voortkomen uit deze ontwikkeling verhaald op de ontwikkelaar. Het college heeft besloten deze overeenkomst aan te gaan.

    Voorgesteld besluit

    1. Een anterieure (exploitatie) overeenkomst aan te gaan voor de ontwikkeling van de eerste fase de realisatie van de winkeluitbreiding (‘experience ruimte’) en de tweede fase, te weten de bouw van 11 woonlagen met maximaal 55 woningen, één en ander volgens bijgevoegde overeenkomst.
    2. Binnen Havenfront is er een vereveningsfonds. Aangezien Knikker Keukens geen sociale woningen ontwikkelt dienen deze verevent te worden. Akkoord te gaan met het te verevenen bedrag a €523.840,-.
    3. Met KST in de anterieure overeenkomst genoemde koopovereenkomst voor de verkoop van 155 m2 grond voor uitbreiding van de Knikker Keukens en de in- en uitrit alsmede het bezoekersparkeren aan te gaan, tegen een verkoopprijs van € € 39.525,- en deze opbrengst ten gunste te brengen van de algemene middelen.
    4. Wethouder van As te mandateren om de anterieure (exploitatie) overeenkomst namens uw college aan te gaan, tekstuele wijzigingen door te voeren in de overeenkomst en conform bijgevoegde volmacht tot ondertekening van de definitieve overeenkomst over te gaan.

  5. 5

    De eigenaar van de grond op het adres Brederodestraat 3A te Zwammerdam is voornemens om op deze locatie de bestaande garage met aanbouw te slopen en op dit perceel te voorzien in het bouwen van 1 nieuwbouwwoning. De gemeente Alphen aan den Rijn sluit met de initiatiefnemer een anterieure overeenkomst voor de ontwikkeling van 1 woning op het perceel. Het plan is
    strijdig met het vigerende bestemmingsplan Limes. Op 25 september 2022 is een omgevingsvergunning aangevraagd om van het bestemmingsplan te kunnen afwijken en de woning te bouwen. De interne toetsing van de aanvraag is op dit moment nog gaande. De gemeente toont middels het aangaan van de overeenkomst de bereidheid om medewerking te verlenen aan het plan, mits de planologische en milieutechnische inpasbaarheid wordt aangetoond. Verder bevat de overeenkomst afspraken over de te betalen plankosten, de uitvoering van het project en het eventuele verhalen van planschade op de initiatiefnemer van het plan. Hiermee wordt de financiële uitvoerbaarheid van het plan vastgelegd.


    Het college heeft tevens besloten om af te wijken van de parkeernota. Voor het bouwen van de woning is 1 parkeerplaats benodigd (parkeernorm van 0,8 voor een woning met 49 m2 Bruto vloeroppervlak). Op eigen terrein is een parkeerplaats niet realiseerbaar na realisatie van de woning. Er is daarom onderzocht of er in de openbare ruimte capaciteit beschikbaar is om de
    toename van 1 parkeerplaats op te vangen. Uit parkeertellingen (nachttellingen november 2021) is gebleken dat er in de Brederodestraat ter hoogte van het plangebied nog enkele vrije parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Daarnaast zijn er bij de reconstructie van het kerkplein op redelijke loopafstand (100 meter) extra parkeerplaatsen aangelegd. Het totaal aantal
    parkeerplaatsen neemt hier toe van 36 naar 40. Er is daarom besloten om af te wijken van de versie d.d. 1 december 2022 pagina 2 van 4 parkeernormen en toe te staan dat de toename van de parkeervraag van 1 parkeerplaats wordt
    opgevangen in de openbare ruimte.

    Voorgesteld besluit

    1. Een anterieure overeenkomst aan te gaan voor de ontwikkeling van 1 woning op het perceel bekend van het adres Brederodestraat 3A te Zwammerdam.
    2. Wethouder van As mandateren voor de ondertekening van de overeenkomst.
    3. Af te wijken van de nota parkeernormen ten behoeve van de realisatie van 1 woning op het perceel Brederodestraat 3A te Zwammerdam.

  6. 6

    Mevrouw Thoomes heeft artikel-40-vragen gesteld over de sluiting van de Ichthus school
    te Boskoop. Het college beantwoordt deze vragen met een brief.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40 vragen van mevrouw Thoomes over de sluiting van de Ichthus school te Boskoop, namens de fractie van Groen Links, beantwoorden met bijgevoegde brief.

  7. 7

    De gemeente heeft in de zomer van 2021 een budget beschikbaar gesteld voor het PWA-bad om dit (door vrijwilligers gerunde) zwembad te verduurzamen. Dit traject voorloopt voorspoeding. Na offerteuitvraag bleek de goedkoopste offerte € 90.513 boven het beschikbaar gestelde budget. Het college dekt deze overschrijding. Het is logisch dat de prijzen van aannemers aanzienlijk hoger liggen dan in de zomer van 2021. De fracties van de PvdA en Lokaal Belang hebben vragen gesteld over dit besluit in het kader van artikel 40 conform artikel 40 Reglement van Orde Gemeenteraad. Het college heeft deze vragen beantwoord in bijgevoegde brief.

    Voorgesteld besluit

    1. Instemmen met beantwoording artikel 40 vragen van de CU over de Multifunctionele Sportaccommodatie, beoogde locatie De Bijlen;
    2. Bijgevoegde brief met beantwoording versturen naar de fractie van de CU en cc aan overige raadsleden.
  8. 8

    Aan de tennisvereniging T.V. Boskoop is een vergunning verleend voor het aanleggen van 3 padelbanen en een terras. De bezwarencommissie adviseert de vergunning in te trekken. Het college besluit de vergunning in stand te laten, in afwijking van het advies van de commissie.

    Voorgesteld besluit

    1. het bezwaarschrift van bezwaarden H. Bultman en M. Molenaar niet-ontvankelijk te verklaren;
    2. het bezwaarschrift van mr. Van Steenis namens H. van de Kraats en R. Hoes ontvankelijk te verklaren;
    3. Contrair aan het advies van de bezwarencommissie het bestreden besluit in stand te laten.
    4. Het verzoek om tegemoetkoming in de proceskosten in de bezwaarfase toe te kennen ter hoogte van € 541,00.
    5. De teamleider Ontwikkeling Leefomgeving te mandateren tot het aanvullen van het bestreden besluit met nadere motivering en onderzoek m.b.t. licht- en geluidsbelasting.

  9. 9

    Tijdens de coronacrisis is Grandcafé De Egel een tijdelijke uitbreiding terrasvergunning verleend op de plek van een aantal parkeerplaatsen. In 2022 heeft De Egel opnieuw een aanvraag voor een terrasvergunning gedaan om het bestaande terras uit te breiden door gebruik te maken van 3 parkeerplaatsen. De aanvraag is door de gemeente geweigerd vanwege de parkeerdruk. Hierop is bezwaar gekomen door de aanvrager. Dit is voorgelegd aan de Adviescommissie bezwarenschriften. Inschikkelijk herroept de burgemeester het bestreden besluit en vergunt zij de aanvraag naar aanleiding van het uitgebrachte advies. Het terras en de openbare ruimte worden hierop aangepast.

    Voorgesteld besluit

    De burgemeester besluit Grandcafé De Egel een terrasvergunning te verlenen, waarbij 3 parkeerplaatsen verdwijnen.

  10. 10

    Naar aanleiding van het initiatiefvoorstel Buurtbus (oktober 2020), dat is ingegeven door de aanpassingen van het vervoerplan 2020 van Arriva, doet de gemeente onderzoek naar het opzetten van buurtbus(sen) in de dorpen van gemeente Alphen aan den Rijn. Het doel is om de bereikbaarheid van de dorpen onderling en de daar aanwezige voorzieningen te vergroten door een robuust netwerk te realiseren die aanvullend is op het bestaande openbaar vervoer.
    De afgelopen maanden hebben Dorpsoverleg Hazerswoude-Dorp, Stichting Buurtvervoer Boskoop en de initiërende raadsleden gewerkt aan een potentiële conceptroute voor een buurtbus in Hazerswoude-Dorp. De route maakt onderdeel uit van het voorstel dat voorgelegd wordt aan de Provincie Zuid-Holland en Arriva.
    Middels bijgevoegde brief met bijlage informeert het college de raad over de stand van zaken van het buurtbusinitiatief, namelijk de potentiële buurtbusroute voor Hazerswoude-Dorp en de vervolgstappen.

    Voorgesteld besluit

    Het college besluit de gemeenteraad te informeren over de stand van zaken van het buurtbusinitiatief met bijgevoegde brief en bijbehorende bijlage.

  11. 11

    De maatregel beschermingsbewind wordt ingesteld indien een meerderjarige als gevolg van zijn lichamelijke of geestelijke toestand tijdelijk of duurzaam niet in staat is om zijn vermogensrechtelijke belangen waar te nemen. In 2014 is het hebben van problematische schulden en verkwisting toegevoegd aan de grond voor het toepassen van het beschermingsbewind. De persoon om wie het gaat kan de rechtbank verzoeken bewind in te stellen maar ook zijn familie, de voogd, curator mentor of het Openbaar Ministerie. Als er sprake is van schuldenbewind, lopen de bewindvoeringstrajecten vaak parallel aan schuldhulpverleningstrajecten. Goede samenwerking tussen de gemeente, bewindvoerders en ketenpartners is dan ook van belang om inwoners adequaat te helpen.
    Voor de groep inwoners voor wie beschermingsbewind in verband met schulden is uitgesproken, is een stevige samenwerking met de bewindvoerders noodzakelijk. De doelen van deze samenwerking zijn:

    • de inwoner zo goed mogelijk ondersteunen
    • de schulden zo snel mogelijk aanpakken
    • te komen tot een duurzame oplossing om zoveel mogelijk te voorkomen dat de inwoner in de toekomst wederom financieel knel komt te zitten
      De afgelopen maanden heeft de gemeente overlegd met een aantal bewindvoerderskantoren. In samenspraak is het voorliggende convenant tot stand gekomen. Gemeente en bewindvoerders die dit convenant tekenen committeren zich aan de afspraken die hierin gemaakt worden. Het convenant zorgt er ook voor dat aangesloten bewindvoerders en gemeente elkaar aan kunnen spreken op de kwaliteit van de dienstverlening.

    Voorgesteld besluit

    • Het convenant ter verbetering van de samenwerking met bewindvoerders te ondertekenen
    • Wethouder Noordermeer te mandateren namens het college voor de ondertekening van het convenant

  12. 12

    De subsidietenders Opgroeien & Ontwikkelen (- 9 maanden – 12 jaar en 12 tot 27 jaar) en Talentontwikkeling die sinds 2016 worden uitgevoerd door acht partijen, het samenwerkingsverband BOOST, richten zich op het realiseren van de maatschappelijke effecten op het gebied van basisvoorzieningen en preventie.
    Formeel liep deze opdracht per 31 december 2020 af.
    Door de maatschappelijke gevolgen en onzekerheid van het aanhoudende Coronavirus, heeft het college rust willen creëren voor inwoners door er zorg voor te dragen dat zij in de periode 1 januari 2021 tot 1 juli 2021 kunnen rekenen op vaste partners met bekend aanbod en voorzieningen en vaste contactpersonen. Met het collegebesluit van 10 september 2020 (zaaknummer 329627) is dit besloten.
    Financiële beoordeling van deze partijen in 2022 is onderdeel van dit proces. Omdat een aantal van deze partijen na 1 juli 2021 hun inzet voor gemeente Alphen aan den Rijn hebben voorgezet, vindt de financiële beoordeling van deze partijen in een ander proces plaats.
    Uitzondering is Stichting Sportspectrum Next. Zij hebben vanaf 31 december 2020 geen activiteiten meer gepleegd voor onze gemeente. Deze activiteiten zijn voor de overbruggingsperiode uitgevoerd door Sportzlab.

    Voorgesteld besluit

    Definitief vaststellen overbruggingssubsidie m.b.t. de periode 1 januari 2021 tot 31 juli 2021 van Stichting Jeugd en Jongerenwerk Midden Holland, Sportzlab en Stichting Streetlive
    conform bedragen in vaststellingsbeschikkingen.

  13. 13

    In een overleg met de burgemeester en leden van de Molukse gemeenschap is de wens naar voren gekomen om de graven van eerste generatie KNIL militairen van Molukse afkomst een eeuwigdurende grafrust te geven. Deze militairen en hun gezinnen zijn in 1951 aangekomen in Nederland. Lang is het onduidelijk gebleven of de KNIL-Militairen van Molukse afkomst nog terug konden keren naar de Molukken. In 1965 is een grote groep KNIL-Militairen in Alphen aan den Rijn komen wonen.


    Veel van de eerste generatie KNIL-militairen van Molukse afkomst zijn inmiddels overleden. De nabestaanden hebben gevraagd of voor deze graven een grafduur van onbepaalde tijd vastgesteld kan worden, ter erkenning voor hun inzet voor de Nederlandse staat. Na onderzoek is vastgesteld dat in de gemeente Alphen aan den Rijn 60 militairen zijn begraven, allen op de Oosterbegraafplaats. Toelichting zie raadsvoorstel 409885

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad voor te stellen:
    1 Eeuwige grafrust vast te stellen voor de eerste generatie KNIL-veteranen van Molukse afkomst en:
    a. De vooruitbetaalde graf- en onderhoudsrechten, gerekend vanaf 1 januari 2021, voor een totaalbedrag van € 103.289 aan de rechthebbenden te restitueren. Het eenmalige financiële effect hiervan mee te nemen in de jaarlijkse actualisatie van de KDE Begraafplaatsen als onderdeel van de Najaarsnota 2023;
    b. De graf- en onderhoudsrechten van de graven van Molukse KNIL-veteranen en hun partners van gemiddeld € 13.020 per jaar niet langer in rekening te brengen;
    c. De structurele vermindering van de begraafplaatsbaten zo nodig te compenseren door een tariefsverhoging, die onderdeel wordt van de besluitvorming over de nog op te stellen ‘Verordening grafrechten 2024’.

  14. 14

    M.i.v. 1 januari 2023 voert 'Tom in de buurt' de toegang tot ondersteuning met wonen en opvang uit. Dit betekent dat 'Tom in de buurt' namens het college besluiten moet nemen over inwoners die een aanvraag voor een van deze twee voorzieningen doen. Met dit besluit mandateert het college 'Tom in de buurt' hiertoe.

    Voorgesteld besluit

    1.Mandaat, machtiging en volmacht te verlenen aan de directeur van de Coöperatie Dichtbij in de Rijnstreek (Tom in de buurt) tot het nemen van beslissingen (en dit vast te leggen in een beschikking) op aanvragen voor ondersteuning met wonen en opvang zoals genoemd in en met inachtneming van de bepalingen van de regels in de op de Wmo gebaseerde Verordening Sociaal Domein Alphen aan den Rijn en op deze verordening gebaseerde Nadere regels Sociaal Domein Alphen aan den Rijn in respectievelijk artikel 11C en artikel 29 alsmede het afhandelen van bezwaren inclusief vertegenwoordiging in bezwaarzaken voor zover deze betrekking hebben op de besluiten die binnen dit mandaat zijn genomen.
    2. Hiertoe het bestaande mandaat aan Tom in de Buurt aan te passen naar aanleiding van het uitvoering geven aan de optionele opdracht met betrekking tot de toegang tot Ondersteuning met Wonen en Opvang.

  15. 15

    Op 4 april 2022 is er een omgevingsvergunning aangevraagd ten behoeve van de realisatie van een insteekhaven met botenberging op het adres Dorpsstraat 70 te Koudekerk aan den Rijn. Het plan past niet binnen de ter plaatse geldende beheersverordening ‘Koudekerk aan den Rijn, 2018’. Ter plaatse geldt de bestemming ‘gemengd’. Het gebouw en de grond eromheen is in gebruik ten behoeve van het wonen en dit is passend binnen de bestemming. Het botenhuis wordt echter buiten het bouwvlak gebouwd en de bestemming gemengd staat geen insteekhaven toe. Daarom is de vergunning aangevraagd in afwijking van de beheersverordening en is een ruimtelijke onderbouwing opgesteld om aan te tonen dat sprake is van ‘een goede ruimtelijke ordening’. Het college van B&W heeft besloten om in te stemmen met het plan en een ontwerpvergunning voor zes weken ter inzage te leggen met de mogelijkheid voor het indienen van zienswijzen.

    Voorgesteld besluit

    1. Medewerking verlenen aan de aanvraag omgevingsvergunning voor de realisatie van een insteekhaven met botenberging op het perceel Dorpsstraat 70 te Koudekerk aan den Rijn.
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen omdat de kosten worden verhaald via de legesverordening.
    3. Het ontwerpbesluit met bijbehorende stukken voor een periode van zes weken ter inzage te leggen.
  16. 16

    De quickscan is de uitvoering van zowel de motie ‘mogelijkheden voor binnenstedelijke woningbouw”, als het Initiatiefvoorstel ‘Tijdelijke woningbouw van tiny houses voor starters of alleenstaanden’. Daarnaast sluit het aan bij de uitvoeringsagenda van de Woonvisie 2021-2025 en het Uitvoeringsprogramma college. Uit de quickscan blijkt dat de meeste (toekomstige) leegstaande kantoorpanden binnen de gemeente Alphen aan den Rijn niet geschikt zijn voor transformatie naar wonen. Enkele kansrijke locaties worden opgenomen in een breder onderzoek naar locaties voor tijdelijke woningbouw.

    Voorgesteld besluit

    De raad over de quickscan leegstaande kantoren te informeren middels een raadsinformatiebrief.

  17. 17

    In 2022 is weer de Burgerpeiling uitgevoerd. Dat is een vaste landelijke vragenlijst die dit jaar door 2711 inwoners ingevuld is. De peiling biedt inzicht in tevredenheid, wensen en meningen over de thema's:
    • Woon- en leefomgeving;
    • Relatie tussen de inwoner en de gemeente;
    • Gemeentelijke dienstverlening;
    • Welzijn en zorg;
    • Samenredzaamheid.
    De resultaten zijn waar mogelijk ook uitgesplitst naar de 16 wijken en kernen. Ze worden gepubliceerd op de gemeentelijke website en op de landelijke benchmark website Waarstaatjegemeente.nl.


    De Burgerpeiling is een belangrijke bron van beleids- en sturingsinformatie. De resultaten worden veelal opgenomen in de indicatoren in de begroting en de P&C cyclus. We vragen dit (twee)jaarlijks uit, ook om de trend te kunnen volgen. Deze thermometer geeft ons de mogelijkheid om bij te sturen op de beleids- en uitvoeringstaken die we hebben ingezet. Een peiling is een moment opname en het is van belang dat we de resultaten in de context van dit moment zien. Aan de peiling van 2020, maar ook deze, zien we bijvoorbeeld de gevolgen van corona en het algemeen vertrouwen in overheid. Dat ligt niet altijd in de beïnvloedingssfeer van de gemeente.

    Voorgesteld besluit

    Kennisnemen van de resultaten van de Burgerpeiling 2022 en deze ter informatie aanbieden aan de raad.

  18. 18

    In 2019 / 2020 heeft Stichting het Cuypersgenootschap verzocht tot het aanwijzen van diverse panden in de gemeente Alphen aan den Rijn als gemeentelijk monument. In de periode 2020-2022 heeft de Stichting regelmatig hierover contact met onze gemeente maar zijn de monumentaanvragen niet naar voldoening afgehandeld. Het college heeft de verzoeken alsnog inhoudelijk afgehandeld. Besloten is tot afwijzing van de verzoeken op basis van vooral het vastgestelde bestemmingsplan en beheersverordening Cultuurhistorie. Bij alleen exterieurwaarden (of onvoldoende interieurwaarden) biedt het bestemmingsplan dan wel beheersverordening Cultuurhistorie voldoende bescherming. Bij het merendeel van de
    aangedragen panden is tot deze conclusie gekomen. Daar waar interieurwaarden zodanig aan de orde zijn, kan vervolgens een aanwijzing tot gemeentelijk monument overwogen worden. Dit is aan de orde bij één aangedragen pand. Na een belangenafweging is echter geconcludeerd dat een aanwijzing tot gemeentelijk monument juist niet bijdraagt in het behoud van dit pand.

    Voorgesteld besluit

    1. Tot afwijzing van de verzoeken van 27 mei 2019, 23 oktober 2019 en 21 september 2020 van Stichting het Cuypersgenootschap tot het aanwijzen van de volgende panden als gemeentelijk monument:
    a. binnen de kern Alphen aan den Rijn: Wilhelminalaan 20-22, Julianastraat 67, Woubrugseweg 78, Steekterweg 65, Prinses Marijkestraat 69,
    b. binnen de kern Hazerswoude-Dorp: Dorpsstraat 246-248,
    c. Binnen de kern Hazerswoude-Rijndijk: Frederik van Eedenplein 4, Chopinlaan 2,
    d. Binnen de kern Boskoop: Reijerskoop 94, 96-98, 100-102, 112, 215-217, 221, 225;
    2. Stichting het Cuypersgenootschap hierover te informeren via bijgevoegde brief;
    3. De eigenaren van de panden en de Erfgoedcommissie hierover te informeren via een afschrift van de brief als bedoeld in besluitpunt 2.

  19. 19

    Regio Holland Rijnland heeft eind 2021 de gezamenlijke ambitie uitgesproken op kort termijn te komen tot de realisatie van een 150/50kv transformatorstation, zodat de dreigende congestie in de energievoorziening het hoofd kan worden geboden. Aan de hand van een locatieonderzoek is de Barrepolder aangewezen als zoekgebied. Dit zoekgebied staat bekend als C. De gezamenlijke Colleges binnen Holland Rijnland zijn in juni 2022 met de uitkomst van het onderzoek akkoord gegaan, waarna de gemeente Alphen aan den Rijn is verzocht zorg te dragen voor de ruimtelijke inpassing en het inregelen van de procedure in het kader van de WRO. In deze notitie wordt de stand van zaken weergegeven.

    Voorgesteld besluit

    • Kennisnemen van de recente ontwikkelingen rond het 150/50kV transformatorstation Leiden-Alphen in de Barrepolder. Het bovenregionale belang en de dreigende energiecongestie (code oranje) vraagt om versnelling van het proces.
    • Instemmen met het voorstel om het trafostation te situeren binnen het plangebied van het toekomstige bedrijventerrein, zoals weergegeven in variant 3 van bijgaande afbeelding.
    • Voortzetten van het onlangs opgestarte ontwikkelingsproces van het bedrijventerrein tot een duurzame en circulair bedrijventerrein. Zoals eerder besloten in uw vergadering van 7 juli j.l..
    • Instemmen met het splitsen van de juridisch/ruimtelijke procedure voor het inpassen van het 150/50kV transformatorstation binnen het plangebied van het bedrijventerrein Barrepolder.
    • Instemmen met het organiseren van een raadsinformatiebijeenkomst om de raad nader te informeren over het verloop van het proces van zowel het 150/50kV transformatorstation als van het bedrijventerrein Barrepolder.
  20. 20

    De stichting Economic Development Board Alphen aan den Rijn (EDBA) vervult een belangrijke rol als onafhankelijk adviesorgaan op economisch gebied richting gemeente en economische partners. Daarnaast vervult EDBA ook een rol als aanjager van (duurzame) innovatieprojecten die aansluiten bij de ambities van de Economische Agenda 2021-2025. Stichting EDBA heeft nu voor haar inzet en activiteiten in 2023 een subsidieaanvraag ingediend.

    Voorgesteld besluit

    Een eenmalige subsidie te verlenen van €225.000 aan stichting EDBA voor het jaar 2023.

  21. 21

    Castellum B.V. is in staat geweest om een mooi theater- en bioscoopprogramma te ontwikkelen voor het theaterseizoen 2022 - 2023. Uit de ingediende subsidieaanvraag blijkt dat het in de verwachting ligt dat de inkomsten in 2023 wederom zullen achter blijven ten opzichte van eerdere begrotingen. Dit heeft te maken met de achterblijvende bezoekersaantallen en verhuringen die door de coronapandemie, maar zeker ook de huidige recessie, nog lang niet op het oude niveau zijn. Er is wel sprake van enige verbetering. Dit is overigens een landelijke trend waar alle theaters in het land nog mee te maken hebben. De huisvesting- en energielasten zijn daarentegen wel gestegen net als de salarissen en de inkoopprijzen van allerlei producten en diensten. De directie en de medewerkers van het theater werken er hard aan om alle kosten zo laag mogelijk te houden én het publiek en nieuwe huurders aan zich te binden.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de subsidieaanvraag Castellum B.V. 2023 ad € 2.172.000 voor de exploitatie van het pand en de uitvoering van culturele, sociale en maatschappelijke activiteiten en verhuringen.
    2. Besluiten om de gevraagde subsidie voorlopig toe te kennen en te dekken uit de volgende begrotingsposten:
      a. Kunst en cultuur (65400905) voor een bedrag van € 1.684.152 (inclusief huur )
      b. Stelpost Materiële budgetten ad € 188.000 voor de dekking van de hogere energielasten als gevolg van de economische ontwikkelingen en dit te verwerken in de voorjaarsnota 2023.
      c. € 299.848 eenmalig ten laste te brengen van het begrotingssaldo en dit te verwerken in de voorjaarsnota 2023 (onder andere huurverhoging en stijging bedrijfsvoeringslasten).
    3. Castellum B.V. op de hoogte brengen van bovenstaande besluiten door het versturen van bijgaande beschikking.
  22. 22

    Op 24 februari 2022 viel het Russische leger Oekraïne binnen. Miljoenen mensen uit Oekraïne sloegen op de vlucht en gingen op zoek naar een veilig onderkomen. In Nederland doen gemeenten hun best om de opvang voor Oekraïense vluchtelingen zo goed mogelijk te organiseren. Daarnaast zijn er ook particulieren die bereid zijn vluchtelingen op te vangen.
    In de gemeente Alphen aan den Rijn hebben wij op dit moment 52 gastgezinnen die in totaal 139 vluchtelingen uit Oekraïne opvangen. Door het opvangen van Oekraïense vluchtelingen zijn de kosten van deze gastgezinnen hoe dan ook al gestegen. Door de sterk gestegen energieprijzen worden deze gastgezinnen extra hard geraakt.
    Gemeente Alphen aan den Rijn is de gastgezinnen zeer erkentelijk voor hun gastvrijheid en hulp bij de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Het college heeft daarom besloten om deze gastgezinnen voor de periode van 1 februari 2023 tot 1 januari 2024 een tegemoetkoming in de energiekosten van € 42 per maand te verstrekken per ontheemde die zij huisvesten. Deze tegemoetkoming wordt maandelijks uitgekeerd zolang het gastgezin één of meer vluchtelingen uit Oekraïne opvangt.

    Voorgesteld besluit

    Het college besluit:
    1. Voor de periode van 1 februari 2023 tot 1 januari 2024 aan particuliere huishoudens die Oekraïense ontheemden opvangen een tegemoetkoming in de energiekosten op aanvraag tev verstrekken.
    2. Deze tegemoetkoming bedraagt bij toekenning € 42 per maand, per gehuisveste Oekraïense ontheemde.
    3. Deze tegemoetkoming wordt maandelijks achteraf uitbetaald.
    4. Indien het aantal gehuisveste ontheemden op een adres wijzigt, wordt de tegemoetkoming met ingang van maand, volgend op de melding hiervan overeenkomstig aangepast.
    5. Dit besluit wordt uitgewerkt in de Regeling tegemoetkoming energiekosten POOO waarvoor nadere regels worden opgesteld. Het college zal deze nadere regels vaststellen waarna tot uitvoering overgegaan kan worden.

  23. 23

    Het college informeert de raad over de voortgang van het project Steekterbrug, de resultaten van de beleidsmatige verkenning en het besluit van Provinciale Staten de huidige beweegbare brug te vervangen voor een vaste brug.

    Voorgesteld besluit

    • Akkoord te gaan met de inhoud en het verzenden van bijgaande brief aan de gemeenteraad.

  24. 24

    Als gevolg van concentratie van het voortgezet onderwijs in Alphen aan den Rijn en de prioriteit die hieraan wordt gegeven (conform het Masterplan Onderwijshuisvesting VO) komt de locatie Diamantstraat van het Scala College te vervallen. De sporthal Arena is verouderd waardoor deze niet meer economisch te exploiteren is. In 2020 zijn voorbereidingen getroffen voor het vertrek van de school van de huidige locatie Diamantlaan naar hun nieuwe onderkomen. Naar verwachting wordt de nieuwe onderwijslocatie voor het Scala college na de herfstvakantie in 2023 in gebruik genomen. Het is de bedoeling de vrijkomende locatie van zowel het Scala college als de sporthal Arena te herontwikkelen naar woningen. Een voorbereidingskrediet is noodzakelijk om de planvoorbereidingen te kunnen starten.

    Voorgesteld besluit

    1. De raad voor te stellen:
      a. Een voorbereidingskrediet van € 200.000,- beschikbaar te stellen ten behoeve van werkzaamheden en onderzoeken die nodig zijn om de planvoorbereiding te starten voor de herontwikkeling van de achterlaatlocatie van het Scala college en de Arena sporthal aan de Diamantstraat te Alphen aan den Rijn;
      b. Dit krediet, conform het BBV, voor maximaal 5 jaar te activeren als immateriële activa en hierop niet af te schrijven;
      c. De gemaakte voorbereidingskosten (boekwaarde) binnen maximaal 5 jaar te dekken door deze op te nemen in de grondexploitatie 'Achterlaatlocatie Scala college Arena Sporthal Diamantstraat’ wanneer deze wordt vastgesteld;
      d. Een verleende provinciale projectsubsidie ‘(Vliegende Brigade) Herontwikkeling en inbreiding Diamantlaan’ ten gunste te brengen van het voorbereidingskrediet;
    2. Gezien de urgentie alvast te starten met de uitvoering van de werkzaamheden vooruitlopend op het formeel beschikbaar komen van het budget en de dekking.
  25. 25

    De regio Holland-Rijnland heeft in nauwe samenwerking met de 13 regiogemeenten de Regionale woonagenda (RWA) en regionale huisvestingsverordening geactualiseerd. Beide documenten zijn bepalend voor een beter evenwicht op de woningmarkt in de regio. Er is bovendien een nationale en provinciale betekenis: de RWA vormt een kader voor de regionale woondeal die wordt gesloten met iedere woonregio. Ook vormt de RWA het kader voor de provincie om de jaarlijkse woningbouwplanning van de regio te toetsen.
    De regionale huisvestingsverordening regelt een eerlijke verdeling van betaalbare huurwoningen en zorgt dat deze bij de groepen terecht komen die ze het hardst nodig hebben.
    De huidige verordening nadert haar maximale termijn en er zijn een aantal wijzigingen opgenomen om de in- en doorstroming op de sociale huurmarkt te verbeteren.
    De gemeenteraad heeft de mogelijkheid om aan het dagelijks bestuur haar zienswijze op de RWA een huisvestingsverordening kenbaar te maken. In de zienswijze wordt gevraagd om spelregels om kansrijke plannen naar voren te kunnen schuiven en voor een betere registratie van de planmonitor, zodat minder realistische plannen de kansrijke plannen niet meer in de weg staan. Ook wordt gevraagd per direct met een ruimere plancapaciteit te werken, om in te spelen op planuitval.
    Een belangrijk onderdeel van de RWA heeft de raad op 24 november 2022 reeds bekrachtigd via het addendum op de woonvisie, namelijk het te realiseren aandeel sociale huurwoningen (30%) en middeldure woningen (35%) in de woningprogrammering. In de zienswijze wordt deze ambitie bekrachtigd en wordt de verantwoordelijkheid van iedere gemeente benadrukt om 30% sociale huur in het woningbouwprogramma op te nemen.

    Voorgesteld besluit

    1. de zienswijze op de geactualiseerde Regionale woonagenda en de regionale huisvestingverordening vast te stellen;
    2. de raad het concept van de Regionale Woonagenda en huisvestingsverordening ter kennisname aan te bieden, hen te informeren via een informatiemarkt en de concepten te bespreken in de commissie RED;
    3. de raad ter besluitvorming de zienswijze en het versturen ervan naar het Algemeen Bestuur van Holland-Rijnland voor te leggen.
  26. 26

    Met de Omgevingswet (die volgens de huidige planning op 1 juli 2023 in werking treedt) wordt het
    stelsel van ruimtelijke regels volledig herzien. De wet bundelt de wetgeving en regels voor ruimte,
    wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water. Eén van de doelen van de wet is het bereiken van
    een goede omgevingskwaliteit. De gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit draagt bij
    aan het doel van een goede omgevingskwaliteit en is daarom in de Omgevingswet verplicht
    gesteld. De bestaande welstandscommissie en monumentencommissie (beide momenteel belegd
    bij Stichting Dorp, Stad en Land) vervallen met inwerkingtreding van de Omgevingswet, omdat dan
    de juridische grondslagen voor deze commissies in de Monumentenwet en de Woningwet worden
    ingetrokken. Tot inwerkingtreding van de Omgevingswet blijven de welstandscommissie en
    monumentencommissie bestaan. De raad heeft eerder de Verordening op de gemeentelijke
    adviescommissie omgevingskwaliteit Alphen aan den Rijn vastgesteld. Het college heeft nu
    besloten tot het benoemen van de leden van deze gemeentelijke adviescommissie
    omgevingskwaliteit. Vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Omgevingswet gaan de huidige
    welstands- en erfgoedcommissie van Dorp, Stad en Land al samenwerken als zijnde één integrale
    commissie omgevingskwaliteit.

    Voorgesteld besluit

    gelet op het raadsbesluit tot vaststelling van de Verordening op de gemeentelijke adviescommissie
    omgevingskwaliteit Alphen aan den Rijn,
    1. De uitvoering van taken en bevoegdheden van de gemeentelijke adviescommissie
    omgevingskwaliteit Alphen aan den Rijn over te dragen aan Stichting Dorp, Stad en Land, in
    overeenstemming met de Verordening op de gemeentelijke adviescommissie
    omgevingskwaliteit Alphen aan den Rijn;
    2. Voor de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Alphen aan den Rijn de
    volgende leden als deskundigen op het gebied van monumentenzorg en omgevingskwaliteit
    te benoemen voor een termijn van vier jaar, met ingang van de inwerkingtredingsdatum van
    de Verordening op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Alphen aan den
    Rijn (tegelijk met inwerkingtreding van de Omgevingswet) en met inachtneming van artikel 5
    van deze Verordening:
    a. De heer ir. M. van Dijk;
    b. De heer R. den Hartog de Wilde MA;
    c. De heer ir. J.J.A. van Daal;
    d. De heer ir. R. Witteveen;
    3. Vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Omgevingswet, de benoemde leden van de
    gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit, zoals bedoeld in besluitpunt 2, per 1
    februari 2023 te benoemen als leden van de huidige welstandscommissie en de
    erfgoedcommissie (monumenten) zodat zij tot inwerkingtreding van de Omgevingswet hun
    werkzaamheden kunnen uitvoeren en combineren, om zo een soepele overgang en
    continuïteit in de advisering en werkwijze te garanderen;
    4. De raad te informeren over de benoeming van de leden van de gemeentelijke
    adviescommissie omgevingskwaliteit Alphen aan den Rijn, zoals bedoeld in besluitpunt 2.

  27. 27

    De gemeente indexeert op 1-1-2023 de huren van gemeentelijke gebouwen en de vergoedingen voor gebruik van voorzieningen op sportaccommodaties (o.a. sportvelden, atletiekbanen) op basis van de consumentenprijsindex (CPI) van het CBS. Door de snel opgelopen kosten voor energie als gevolg van de oorlog in Oekraïne zien onze huurders zich geconfronteerd met hogere kosten voor energie en tevens zijn de gestegen energiekosten ook verdisconteerd in de CPI-index. Het risico bestaat dat sommige maatschappelijke organisaties in de problemen komen door de gestegen huurprijs/gebruiksvergoeding i.c.m. de gestegen energiekosten. Dit heeft mogelijk gevolgen voor het voorzieningenniveau in onze gemeente. Mogelijk meer betalingsproblemen, huurachterstanden, incassokosten, etc.
    Besloten is de indexering van de huurprijzen/gebruiksvergoedingen voor maatschappelijke organisaties van gemeentelijk vastgoed en sportaccommodaties eenmalig uit te stellen naar 1-4-2023 en te onderzoeken op welke manier maatschappelijke organisaties eenmalig gedeeltelijk kunnen worden gecompenseerd voor de indexering. De indexering wordt op 1-4-2023 wel met terugwerkende kracht per 1-1-2023 doorgevoerd.

    Voorgesteld besluit

    Akkoord te gaan met uitstel van de indexering van de huurprijzen/gebruiksvergoedingen voor maatschappelijke organisaties van gemeentelijk vastgoed en sportaccommodaties naar 1-4-2023 en de maatschappelijke organisaties te informeren met bijgevoegde brief.