Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Overzicht College Besluiten

dinsdag 21 november 2023

12:00
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
J.W.E. Spies

Agendapunten

  1. 1

    In de Rijnhaven in Alphen aan den Rijn wordt het project Kickstart gerealiseerd. Een pilot om 48 koopwoningen te realiseren die bereikbaar zijn voor starters. Zeer recentelijk zijn er twee knelpunten voor wat betreft de financiering naar boven gekomen. Het eerste knelpunt is de verplichting van zelfbewoning die geldt voor nieuwbouwwoningen tot €355.000. Door de zelfbewoningsverplichting is het nu niet mogelijk dat ouders voor hun kinderen de woning kopen en verhuren. De verwachting is dat dit in kleine aantallen voor kan komen voor startersprojecten zoals Kickstart. Het toepassen van de hardheidclausule van de beleidsregel zorgt ervoor dat de zelfbewoningsplicht kan worden uitgebreid met verhuur aan eerstegraadsfamilie. Het tweede knelpunt is dat de Rabobank (en andere grootbanken) geen financiering mag verstrekken aan kopers van de woningen binnen het project Kickstart door artikel 4 en artikel 5 van de Doelgroepenverordening 2022. Hierin staat opgenomen dat sociale koopwoningen 10 jaar na eerste ingebruikname voor de doelgroep beschikbaar moeten blijven. Het toepassen van de hardheidclausule voor artikel 4 en artikel 5 van de Doelgroepenverordening zorgt ervoor dat de kopers toch hun financiering kunnen aanvragen. Door toepassing van deze hardheidsclausules kan de pilot Kickstart doorgang vinden. Zo kunnen goedkope en sociale koopwoningen voor starters gerealiseerd worden. In de allonge exploitatieovereenkomst wordt een anti-speculatiebeding opgenomen voor een periode van 5 jaar, waardoor goedkope en sociale koopwoningen minimaal 5 jaar binnen dit segment behouden blijven.

    Voorgesteld besluit

    1. in te stemmen met het toepassen van de hardheidsclausule van de beleidsregel anti-speculatiebeding en zelfbewoningsplicht nieuwbouw koopwoningen Alphen aan den Rijn
    binnen de woningbouwontwikkeling Kickstart-Alphen;
    2. in te stemmen met het toepassen van de hardheidsclausule voor artikel 4 en artikel 5 uit de Doelgroepenverordening 2022 binnen de woningbouwontwikkeling Kickstart-Alphen;
    3. in te stemmen met het aangaan van de allonge exploitatieovereenkomst inzake ontwikkeling en realisatie van Energieweg 3 te Alphen aan den Rijn, om de pilot waarbij 48 goedkope koopwoningen worden gerealiseerd mogelijk te maken.

  2. 2

    In lijn met de pijlers van het huidige coalitieakkoord, de Economische Agenda, de Toekomstvisie en actie-agenda PReT, het Duurzaamheidsprogramma en de Detailhandels- en horecavisie 2023 e.v. wordt in de 1e helft van 2024 een start gemaakt met de vergroening van het Boskoopse centrumgebied. Allereerst wordt een Kansenkaart voor het gehele centrum gemaakt op basis van alle verzamelde en beschikbare plannen en visies vanuit o.a. de Dorpskernwinkels, het Dorpsoverleg en de gemeente. Deze 1e fase wordt gecompleteerd met een groeninspiratieontwerp voor het Gouweplein en aanpalende straten. Hierbij wordt ook de link gelegd met het Plan Centrum-zuid Boskoop. Dit alles vormt het begin van een kwaliteitsimpuls van al het Schone van Boskoop, hetgeen past in de visie dat dit dorp de tweede kern en toeristische trekpleister van onze gemeente moet worden, naast het Stadshart van Alphen aan den Rijn.
    In het vervolgtraject, de 2e fase, zal een uitgebreid participatietraject met alle stakeholders moeten leiden tot een definitief ontwerp en uitvoeringsplan voor het hele centrumgebied van Boskoop. Hierin staat centraal dat Boskoop gezond(er) wordt op het gebied van:
    -vastgoed/openbare ruimte
    -sociaal/maatschappelijk
    -klimaat
    -economie

    Voorgesteld besluit

    * In te stemmen met onderzoek naar vergroening van het centrumgebied van Boskoop (als opmaat naar een participatietraject en uitvoeringsplan voor de vergroening)

  3. 3

    Het Uitvoeringsprogramma integraal veiligheidsbeleid 2024 is het tweede programma dat voortvloeit uit de nota Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026 Alphen aan den Rijn (IVB) dat op 15 december 2022 door de gemeenteraad is vastgesteld. In het veiligheidsbeleid zijn zes prioriteiten voor de jaren 2023-2026 vastgesteld: 1. Zorg en Veiligheid 2. Ondermijning 3. Cyberveiligheid 4. Fysieke leefomgeving 5. Veiligheidsaspecten door veranderende maatschappij 6. Toezicht en Handhaving. In dit jaarlijkse uitvoeringsprogramma wordt aangegeven hoe uitvoering wordt gegeven aan de prioriteiten en de wettelijke taken uit het beleid.

    Voorgesteld besluit

    Het Uitvoeringsprogramma Integraal Veiligheidsbeleid 2024 vast te stellen en ter kennisname aan de raad aan te bieden.

  4. 4

    Op 1 januari 2023 zijn we, samen met Tom in de buurt en de aanbieders Ondersteuning met wonen, gestart met de uitvoering van de opdracht Ondersteuning met wonen (Omw). Dit omvat de ondersteuning aan inwoners die vanwege een psychische stoornis (nog) niet zelfstandig kunnen wonen. De intensieve ondersteuning is erop gericht om de inwoners een ontwikkeling te laten doormaken richting zelfstandigheid.


    Ook zijn we op 1 januari 2023, samen met Tom in de buurt en Stichting De Binnenvest gestart met de uitvoering van de opdracht Opvang. Dit omvat de opvang en ondersteuning aan inwoners die dak- en/of thuisloos zijn geraakt. De opvang en ondersteuning is erop gericht om de inwoners een ontwikkeling te laten doormaken richting zelfstandigheid.


    De bijgevoegde raadsinformatiebrief is bedoeld om de gemeenteraad op de hoogte te brengen van de stand van zaken rondom Ondersteuning met wonen en Opvang.

    Voorgesteld besluit

    De raad informeren met bijgaande raadsinformatiebrief.

  5. 5

    Op 30 juni heeft de raad een motie aangenomen voor het bestrijden van menstruatiearmoede. Uit onderzoek van het Armoedefonds Nederland blijkt dat ongeveer 1 op de 10 vrouwen wel eens onvoldoende geld heeft voor de aanschaf van menstruatieproducten. Hierdoor worden zij belemmerd om mee te doen aan het dagelijks leven. Om dit maatschappelijke probleem aan te pakken willen we in de gemeente Alphen aan den Rijn meer uitgiftepunten realiseren waar inwoners gratis de benodigde producten kunnen afhalen. Hiervoor zijn afspraken gemaakt met het Armoedefonds. Voor de overeenkomst met het Armoedefonds waren er 3 uitgiftepunten. Intussen zijn er 30 uitgiftepunten gerealiseerd. Aan de raad is een brief met daarin de voortgang rondom de aanpak toegezegd.

    Voorgesteld besluit

    De raadsbrief met daarin informatie over de voortgang op de motie over het bestrijden van
    menstruatiearmoede te versturen

  6. 6

    De beoogde planontwikkeling op de locatie van de basisschool Arnoldus van Os staat al sinds 2019 op de planning. De locatie is bestuurlijk aangewezen voor sociale woningbouw en toegewezen aan HaBeKo Wonen als preferente aanbieder van sociale huurwoningen voor de kern Benthuizen. Naar aanleiding van het Didam-arrest heeft de gemeente Alphen aan den Rijn geruime tijd geleden een publicatie uit doen gaan, waarin is aangegeven dat deze locatie bestemd is voor sociale woningbouw. Er zijn vanuit de markt op deze publicatie geen reacties ontvangen. Om de gemeentelijke bijdrage aan de grondexploitatie acceptabel te houden omvat het plan tevens 15 koopwoningen in het betaalbare segment. De kavels zullen te zijner tijd aan de markt worden aangeboden ter realisatie van deze 15 koopwoningen. Afgelopen periode is het plan verder uitgewerkt. Aangezien de locatie door middel van actief grondbeleid wordt ontwikkeld, stelt het College de Raad voor om een grondexploitatie te openen en vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met het plan om de locatie Arnoldus van Os (basisschool) aan te wenden voor de bouw van 14 sociale huurappartementen en 15 koopwoningen in het betaalbare segment. 
    2. In te stemmen met uitbreiding van het areaal openbare ruimte met 2.532m², welke het gevolg is van het verdwijnen van de oude basisschool (met bijbehorende schoolpleinen) en herinrichten tot een groene openbare ruimte met retentievijver. De toename van de beheerskosten worden via de begroting te zijner tijd geregeld. 
    3. Ex artikel 25 lid 2 Gemeentewet en artikel 5.1 lid 2 sub b Woo (Wet open overheid) geheimhouding op te leggen ten aanzien van de informatie in de bijlage ‘Rapportage grondexploitatie Arnoldus van Os-locatie (GEHEIM)’; 
    4. De Raad voor te stellen om: 
    a. Een grondexploitatie voor deze locatie te openen en de grondexploitatie en daarbij behorende bijlagen vast te stellen. 
    b. De raad voor te stellen om een verliesvoorziening te treffen ter grootte van het tekort op de grondexploitatie van €1.420.000,- op contante waarde per 01-01-2023 en te dekken vanuit de Algemene reserve; 
    c. De raad voor te stellen de Algemene reserve weer te compenseren zodra voldoende middelen beschikbaar zijn via de reserve Grondexploitatie of Wonen en Infra; 
    d. De raad voor te stellen de financiële gevolgen op te nemen en te verwerken in de begroting via een separate begrotingswijziging;

  7. 7

    De energietransitie is in volle gang. We gebruiken hierbij steeds meer elektriciteit. Denk aan elektrisch vervoer, elektrisch koken en de overgang naar gasloze woningen. Hierdoor is op een aantal plekken in de regio het maximale vermogen van het elektriciteitsnet bereikt. Voor het aansluiten van nieuwe bedrijven en woonwijken én de vraag van bestaande bedrijven en woonwijken op het elektriciteitsnetwerk, zijn nieuwe transformatorstations noodzakelijk.
    Eén van de noodzakelijke oplossingen is de bouw van een nieuw 150kV/50 kV-station in Hazerswoude-Rijndijk. Met ondergrondse kabelverbindingen wordt dit station aangesloten op het bestaande hoogspanningsnet en op kleinere elektriciteitsstations in de regio.
    De locatie in de zuidwesthoek van de Barrepolder is geselecteerd na een uitgebreid zoekproces waarbij meerdere locaties ten oosten van Leiden zijn onderzocht. Daarbij is onder meer gekeken naar de netinfrastructuur (waar zitten de knelpunten en wat is een logische plek voor een nieuw station), de toekomstige ontwikkelingen in het gebied (waar wordt een grote toename van transport van elektriciteit verwacht), afstand tot woningen, natuurgebieden en andere ruimtelijke beperkingen. Over deze locatie heeft al eerder besluitvorming plaatsgevonden door het college.
    Omdat deze ontwikkeling in strijd is met het geldende bestemmingsplan moet dat worden herzien. Hiervoor is een ontwerpbestemmingsplan opgesteld waarin alle relevante omgevingsaspecten zijn beschouwd. Hieruit blijkt dat er vanuit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening geen belemmeringen zijn om het bestemmingsplan in procedure te brengen.
    Dat betekent niet dat bewoners van en rondom de Barrepolder geen hinder kunnen ervaren van de komst van het 150kV/50kV-transformatorstation. Bewoners hebben aangegeven met name zorgen te hebben over geluid, gezondheid en de zichtbaarheid van het transformatorstation in de polder. Met tervisielegging van het ontwerpbestemmingsplan en openbaarmaking van de onderzoeken op gebied van onder meer geluid en elektromagnetische straling kan het gesprek met bewoners in en rondom de Barrepolder op onderbouwde wijze worden voortgezet.
    De netbeheerders hebben de omwonenden uitgenodigd op 24 november a.s. een voorbeeld 150kV/50kV-transformatorstation te bezoeken in Nijmegen en op de informatiebijeenkomst van 11 december a.s. in Pleyn 68 zullen ook deskundigen aanwezig zijn op gebied van geluid en landschap en van de GGD. In maart 2024 start een traject met omwonenden om de landschappelijke inpassing van het transformatorstation verder vorm te geven.
    Het college is zich bewust van de impact van het transformatorstation op mens en omgeving. In de afwegingen gaat het algemeen belang voor de stad en regio nu voor. Mochten er uit het nog voorliggende participatietraject aandachtspunten of wensen uitkomen die het functioneren van het transformatorstation niet beperken dan wil de gemeente zich daar hard voor maken.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de Nota vooroverleg bestemmingsplan 150kV-transformatorstation Barrepolder.
    2. In te stemmen met het Mer-beoordelingsbesluit 150kV-transformatorstation Barrepolder.
    3. Met inachtneming van beslispunt 1 en 2 het ontwerpbestemmingsplan 150kV-transformatorstation met identificatienummer NL.IMRO.0484.HR150kvstation-ON01 vast te stellen en ter inzage te leggen.
    4. Wethouder Van As te machtigen tekstuele wijzigingen door te voeren in het ontwerpbestemmingsplan voordat het ter inzage gaat.