- Locatie
Collegekamer
- Voorzitter
- J.W.E. Spies
Agendapunten
-
1
De gemeenteraad heeft in januari 2023 besloten dat er onderzoek moet worden gedaan naar de herbestemming van het Oude Raadhuis tot een onderwijsbestemming bovenbouw-VWO van het Scala College. Het onderzoek is in nauwe samenwerking met het Scala College uitgevoerd. Het college van burgemeester en wethouders concludeert dat het financieel een te grote investering is en er programmatisch onvoldoende ruimte is om de bovenbouw-VWO in het Oude Raadhuis te huisvesten. Er is voldoende ruimte voor het Voortgezet Onderwijs (VO) in Alphen aan den Rijn. Het college informeert de gemeenteraad over het onderzoek en biedt de eindrapportage aan.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Op basis van de conclusies van het “Eindrapport herbestemming Oude Raadhuis” de gemeenteraad middels de bijgevoegde raadsinformatiebrief te informeren over de uitkomsten van dit onderzoek.
-
2
Het college heeft op 30 mei 2023 het besluit genomen over de SPUK Impuls Jongerencultuur gelden en deze beschikbaar gesteld voor subsidieaanvragen binnen kunst en cultuur (zaaknr. 3132489). Deze specifieke uitkering richt zich met name op cultuurparticipatie door
jongeren tussen de 14 en 27 jaar. Binnen dit kader heeft de Alphense Dansschool voor meerdere activiteiten een subsidie aangevraagd. Omdat de Alphense Dansschool onder een ZZP-constructie valt is het de lijn om deze subsidies af te wijzen, conform de Algemene Subsidieverordening 2020, artikel 3 lid 2 (het college kan alleen aan een instelling met volledige rechtspersoonlijkheid subsidie verlenen).
Voor twee van de activiteiten maakt het college éénmalig, en alleen binnen de kaders van de SPUK Impuls Jongerencultuur een uitzondering. Dit is mogelijk door het inzetten van artikel 3 lid 3 van de algemene subsidieverordening 2020 waarin is bepaald dat het college bevoegd is om in bijzondere gevallen een uitzondering te maken voor natuurlijke personen. Het betreffen de activiteiten van de Alphense Dansschool die zich richten op het G-dansen (dansen voor jongeren met een lichamelijke beperking) en dansen voor jongeren met autisme.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Akkoord gaan met een éénmalige subsidietoekenning aan een natuurlijk persoon (ZZP) op basis van de Asv 2020 artikel 3 lid 3 (uitzonderingsmogelijkheid) voor het organiseren van G-dansen en dansen voor jongeren met autisme.
-
3
In de raadsvergadering van 29 juni is de raad geïnformeerd middels een Kaderbrief 2024 over hoe, met welk doel en vanuit welke uitgangspunten het college in de zomerperiode tot de financiële kaders en de beleidsvoornemens voor de begroting 2024 en de meerjarenraming 2025-2027 zal komen. Als resultaat van de verschillende collegebijeenkomsten en collegebesluiten in juni en juli en de uitkomsten van de onderzoeken naar eventuele structurele ruimte in de begroting ligt nu een voorstel voor met een drietal scenario’s om de begroting sluitend te maken. Het college heeft ingestemd met scenario 1 – het verlagen van de lasten met een percentage van 2% - als aanvullende maatregel om de raad een sluitende begroting 2024 aan te kunnen bieden. Ook stemt het college in met de raadsbrief, waarin de raad wordt geïnformeerd over het proces van Kaderbrief 2024 tot het aanbieden van een sluitende begroting 2024.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- In te stemmen met de keuze voor scenario 1 om de begroting 2024 sluitend aan te kunnen bieden aan de raad.
- In te stemmen met de raadsbrief waarin de raad wordt geïnformeerd over het proces om tot een sluitende begroting 2024 te komen, de onderzochte scenario’s, het voorkeursscenario van het college en het vervolgproces(zie bijlage)
-
4
In het kader van het nationale Klimaatakkoord heeft in 2020 het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat afgesproken dat minimaal 30 gemeenten (van de G4 en G40-gemeenten) een emissieloze zone zullen gaan invoeren vanaf 1-1-2025. Op 16 juni 2022 is er een raadsbesluit genomen om te starten met de voorbereidingen van een zero-emissiezone (voor stadslogistiek) per 1 juli 2026 in Alphen aan den Rijn. De zone omvat het centrum en een groot deel van de omliggende wijken (ongeveer het singelgebied binnen N207 en N11) van de stad. De zone geldt voor bestel- en vrachtauto’s die door de zone rijden maar niet voor particuliere voertuigen.
De gemeente wil de stadslogistiek efficiënter, slimmer én emissieloos gaan organiseren en als onderdeel hiervan wordt er een zero-emissiezone (ZE-zone) ingevoerd. Dit zorgt voor minder CO2-uitstoot, wat goed is voor het klimaat en een betere luchtkwaliteit Dit komt de gezondheid van de inwoners van de gemeente ten goede. Mogelijke neveneffecten zijn minder geluidsoverlast, een betere leefkwaliteit en een aantrekkelijkere stad. En door het tegelijk slimmer organiseren van logistiek worden innovatieve aanbieders aangetrokken.
De invoering van zero-emissie voor standslogistiek (ZES) vraagt om een goede afstemming- en samenwerking van gemeente met ondernemers en andere belanghebbenden aankomende jaren. In september 2023 wordt hier een eerste stap in gezet door het versturen van een informatiebrief aan onder andere: ondernemers, verenigingen, scholengemeenschappen, ziekenhuizen, stichtingen binnen de gemeente over de zero-emissie voor standslogistiek.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met de inhoud en verzending van een brief om ondernemers, en andere belanghebbenden, in Alphen aan den Rijn te informeren over de invoering van de ZE-zone stadslogistiek.
2. Wethouder Van den Ham namens het college te mandateren de brief te ondertekenen.
De gemeenteraad middels bijgaande brief te informeren over de voortgang rond invoering van de ZE-zone stadslogistiek en het versturen van de brief aan ondernemers in Alphen aan den Rijn. -
5
De raad heeft op 6 juli 2023 het voorbereidingsbesluit ‘Kamerverhuur 2023’ genomen. Hierin is voor de in het besluit genoemde gebieden een gebruiksverbod op kamerverhuur/woningsplitsing opgenomen. Daarbij is in het raadsvoorstel vermeld dat kan worden afgeweken van dit gebruiksverbod met een omgevingsvergunning en dat in dat geval het beleid ‘Nadere regels tijdelijk wonen 2021 Alphen aan den Rijn’ het toetsingskader is. Echter is in het voorbereidingsbesluit zelf geen afwijkingsbevoegdheid opgenomen. Dit betekent dat het tot het paraplubestemmingsplan /paraplubeheersverordening in werking treedt niet mogelijk is om met een omgevingsvergunning af te wijken van het voorbereidingsbesluit. Dit is niet wenselijk en reden waarom het voorbereidingsbesluit wordt gewijzigd.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad voor te stellen:
1. Aan het voorbereidingsbesluit ‘Kamerverhuur 2023’, vastgesteld op 6 juli 2023 met de identificatie NL.IMRO.0484.vbkamerverhuur2023-VG01 het volgende beslispunt 5 toe te voegen en de opvolgende beslispunten door te nummeren: 5. Te bepalen dat burgemeester en wethouders bij omgevingsvergunning van het onder beslispunt 4 genoemde verbod kunnen afwijken, als er geen onevenredig nadelige effecten ontstaan voor de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende percelen en er geen verslechtering van het woon-en leefklimaat ontstaat.
2. Het identificatienummer van het voorbereidingsbesluit te wijzigen in NL.IMRO.0484.vbkamerverhuur2023-VG02. 3. Te bepalen dat dit besluit in werking treedt daags na bekendmaking. -
6
Samen met de Provincie Zuid-Holland, gemeente Gouda en gemeente Waddinxveen heeft de gemeente Alphen zich gecommitteerd aan het realiseren van de doorfietsroute tussen Gouda en Alphen aan den Rijn binnen het programma ‘Beter Bereikbaar Gouwe’. Het tracé van de doorfietsroute is gezamenlijk door de partijen vastgesteld. De Provincie Zuid-Holland draagt 50% van de kosten die gemaakt worden om de doorfietsroute te realiseren. De voorbereidingskosten zijn voor rekening van de wegbeheerder van de tracédelen. Dit is de gemeente Alphen aan den Rijn voor de delen binnen de gemeentegrenzen. Om de voorgenomen route nader uit te werken en uiteindelijk te realiseren is een budget voor voorbereidende werkzaamheden gewenst. De gemeenteraad wordt gevraagd een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De raad voor te stellen:
a. Een voorbereidingskrediet van € 300.000,- beschikbaar stellen ten behoeve van werkzaamheden en onderzoeken die nodig zijn om de planvoorbereiding te starten voor de ontwikkeling van de Doorfietsroute Gouda-Alphen binnen de gemeente Alphen aan den Rijn;
b. Dit krediet af te schrijven in 30 jaar en de:
· afschrijvingscomponent van in totaal € 300.000,- te dekken ten laste van de beschikbare middelen in de reserve MIPWI door overheveling van dit bedrag naar de reserve Afschrijvingslasten;
· rentelasten ad. € 3.875,- (gemiddeld per jaar) te dekken via de jaarlijkse actualisatie van het renteresultaat.
c. De financiële gevolgen op te nemen en te verwerken in de begroting via een separate
begrotingswijziging.
Vooruitlopend op het formeel beschikbaar komen van het voorbereidingskrediet al te starten met de werkzaamheden. -
7
De Stichting Alphense Kinderboerderijen (SAK) is volop aan het ontwikkelen, met als doel om toekomstbestendig te worden. Een belangrijk onderdeel van deze ontwikkeling is dat er een voedselpark komt bij kinderboerderij Zegersloot. In de afgelopen maanden hebben de SAK, de gemeente en samenwerkingspartners een gezamenlijke visie, missie en doelen opgesteld. Dit staat beschreven in de visie coproductie kinderboerderijen en voedselpark. De visie wordt door de SAK aangeboden aan de raad. Het college wordt gevraagd de raad voor te stellen een voorbereidingsbudget beschikbaar te stellen voor onderzoek naar de haalbaarheid van de plannen en wensen of bedenkingen mee te geven. Op basis van de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek wordt besloten welke onderdelen van de visie gerealiseerd worden.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het visiedocument vaststellen als startdocument voor het haalbaarheidsonderzoek;
De raad voor te stellen het volgende te besluiten:
1. €100.000 voorbereidingsbudget beschikbaar te stellen voor onderzoek naar de haalbaarheid van de realisatie van de visie coproductie kinderboerderijen en voedselpark voor het vastgoed/accommodatie bij kinderboerderij Zegersloot, het voedselpark en overige faciliteiten.
2. De financiële consequenties van 35.000 euro in boekjaar 2023 en 65.000 euro in boekjaar 2024 te dekken binnen Programma 4 en dit technisch te verwerken bij de Najaarsnota 2023.
3. Wel/geen wensen en bedenkingen kenbaar maken ten aanzien van het voorgenomen haalbaarheidsonderzoek ten behoeve van de realisatie van de visie. -
8
Op 28 mei 2021 is een aanvraag om omgevingsvergunning ingediend voor de realisatie van 3 woningen op het huidige (deels) bebouwde perceel Dorpsstraat 65 te Hazerswoude-Dorp (artikel 2.1, lid 1 onder a / c van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, hierna: Wabo).
Vanwege de geconstateerde strijdigheden met de beheersverordening ‘Hazerswoude-Dorp 2017' heeft het college van burgemeester en wethouders op 23 april 2023 besloten om een uitgebreide planologische afwijkingsprocedure op grond van artikel 2.12, lid 1, onder a sub 3 van de Wabo op te starten. De raad heeft bij besluit van 21 mei 2014 aangegeven dat voor het bouwen van minder dan 25 wooneenheden geen verklaring van geen bedenkingen nodig is.
De ontwerpstukken hebben vanaf 6 april tot en met 17 mei 2023 ter inzage gelegen. Er zijn gedurende deze termijn twee zienswijzen ontvangen. Na afweging van belangen heeft het college besloten om de aangevraagde omgevingsvergunning te verlenen.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De indieners van de zienswijzen (Bijlage I) ontvankelijk te verklaren;
2. De ingediende zienswijzen ongegrond te verklaren als vermeld in de Nota van zienswijzen
ontwerpbesluit voor het bouwen van 3 woningen, Dorpsstraat 65 te Hazerswoude (Bijlage II);
3. Geen exploitatieplan vast te stellen, omdat de kosten anderszins verzekerd zijn (artikelen
6.12 Wro en 6.2.1 Bro);
4. De omgevingsvergunning met bijbehorende stukken, met identificatienummer
NL.IMRO.0484.V2021453HDdrpstr65-VA01, voor het oprichten van 3 woningen, Dorpsstraat
65 te Hazerswoude-Dorp, onder toepassing van artikel 2.12 lid 1, onder a, onder 3˚Wabo, te
verlenen. -
9
Op 27 januari 2022 heeft Theater Castellum, na een jarenlange sluiting, de eerste voorstelling in de kleine zaal gerealiseerd. Wel met nog veel covid gerelateerde beperkingen zoals de 1,5 meter afstand een bezoekersbeperking van maximaal 1/3 van de capaciteit én een verplicht corona- toegangsbewijs. In juni 2022 werd duidelijk dat er geen aanbesteding zou gaan plaatsvinden maar dat het college wil toewerken naar een nieuwe organisatie met een passende governance structuur. Dit betekende dat ook de opdracht voor Castellum wijzigde naar het voortzetten van de exploitatie 2022-2023 en om samen met de gemeente de bestuursopdracht ‘nieuwe strategie exploitatie pand Castellum’ uit te gaan werken.
De voorliggende definitieve vaststelling van de subsidie 2022 is gebaseerd op de door Castellum ingediende jaarrekening 2022, de toelichting daarop en de daarbij behorende accountantsverklaring. Hierin wordt aangegeven dat Castellum op theater, verhuur en ondersteunende horeca een beter resultaat gerealiseerd heeft dan vooraf voorzien kon worden. Alleen de marge op de bioscoop blijft achter door minder bezoekers. Dit was ook de landelijke trend. Door scherp te sturen op de personeelskosten en het principe van meewerkende voorman/vrouw toe te passen in de gehele organisatie kon gezorgd worden voor een zo efficiënt en effectief mogelijke inzet van medewerkers. Met dit besluit wordt de subsidie 2022 € 214.989 lager vastgesteld.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Kennis te nemen van de jaarrekening Castellum B.V. 2022 en de bijbehorende accountantsverklaring.
2. In te stemmen met een definitieve subsidievaststelling van € 1.835.459 en een totaalbedrag van € 214.989 terugvorderen conform de Algemene subsidieverordening 2020.
3. In te stemmen met het versturen van bijgaande definitieve beschikking. -
10
In augustus 2018 heeft het College van B&W aangegeven de woonwagenlocatie aan de Marokkostraat te willen sluiten vanwege functionele veroudering en verzakkingen in de ondergrond samenhangend met bodemdaling. Ter vervanging wordt een nieuwe woonwagenlocatie aan de Amerikalaan ontwikkeld dat eind 2024 in gebruik genomen zal worden. Ter voorbereiding op het verhuisproces is het van belang om goede afspraken te maken over de rechten en plichten van de bewoners, de tijdsperiode waarin het een en ander zijn beslag gaat krijgen ende onkostenvergoedingen die beschikbaar worden gesteld.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- In te stemmen met de inhoud van het Sociaal Plan Marokkostraat
- Het Sociaal Plan Marokkostraat ter goedkeuring voor te leggen aan de Gemeenteraad
-
11
Aan de Rijndijk 14-18 te Hazerswoude-Rijndijk ligt de voormalige kleiwarenfabriek Nieuw Werklust. Het rijksmonument is zwaar in verval. Het college van burgemeester en wethouders heeft eerder het initiatief genomen om met de eigenaar en de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE) een Plan van Aanpak (PvA) op te stellen. Met dit PvA wil de gemeente tot een gewenste en haalbare gebiedsontwikkeling komen van de voormalige kleiwarenfabriek in samenwerking met de eigenaar en de RCE. Er zijn hierover overleggen geweest met de RCE.
De RCE heeft na deze eerdere overleggen en een gezamenlijk bezoek aan de kleiwarenfabriek niet verder op het PvA gereageerd maar heeft een brief gestuurd waarin zij de gemeente verzoeken tot handhaving over te gaan. Het college heeft besloten om de RCE hierover een brief te sturen. Met deze brief reageert het college op het verzoek tot handhaving van de RCE en wordt onder meer verzocht tot opschorting van het handhavingsonderzoek. De aankomende tijd wil het college gebruiken om met de betrokken partijen in gesprek te gaan en te komen tot concrete afspraken en maatregelen om verder verval te voorkomen en met de RCE het PvA verder te bespreken.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Kennis te nemen van het verzoek tot handhaving van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed inzake Nieuw Werklust, Rijndijk 14-18 te Hazerswoude-Rijndijk;
2. Middels bijgevoegde antwoordbrief te reageren op dit verzoek van handhaving van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed. -
12
Het college wil een deelvisie opstellen voor openbaar vervoer (OV). In deze visie wil het college aangeven hoe Alphen aan den Rijn het OV zo goed mogelijk kan inzetten om de bereikbaarheid binnen, naar en vanuit de gemeente Alphen te verbeteren. De komende jaren liggen er diverse opgaven op het gebied van openbaar vervoer. Bijvoorbeeld de ontsluiting van nieuwe wijken en de wens voor snellere busverbindingen tussen de kernen en gemeenten onderling. Daarnaast gaat er vanaf eind 2024 een nieuwe busvervoerder van start voor de busconcessie Zuid-Holland Noord. De nieuwe vervoerder treft hier binnenkort voorbereidingen toe. Daarom vindt het college dit een goed moment om zijn visie hierop te bepalen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Akkoord te gaan met het opstellen van een deelvisie OV 2040 voor Alphen aan den Rijn
2. Het uitvoeringsbudget voor deze visie ad. € 50.000,-, conform de eerder vastgestelde actualisatie van het Meerjareninvesteringsplan Wonen en Infrastructuur (MIPWI) 2022, beschikbaar te stellen en te dekken middels een onttrekking aan de reserve Wonen en Infra;
3. Bovenstaande mutaties in de begroting te verwerken via de Najaarsrapportage 2023;
4. Om vooruitlopend op formele besluitvorming (kosten/dekking) via de Najaarsrapportage 2023 alvast kosten te mogen maken inzake de aanbesteding van deze deelvisie. -
13
Reserveren opbrengst verkoop kavels van bestaande woonwagenstandplaatsen ten behoeve van financiering Goudse Rijpad
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De verkoopopbrengst van bestaande woonwagenstandplaatsen binnen de gemeente Alphen aan den Rijn vanaf heden te reserveren voor dekking van de GREX ‘Uitbreiding Goudse Rijpad met 13
plaatsen. -
14
Op 23 maart 2023 heeft de gemeente Alphen aan den Rijn een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het afwijken van het ter plaatse geldende bestemmingsplan ten behoeve van de uitbreiding van het bestaande woonwagenkamp aan het Goudse Rijpad met 13 woonwagenwoningen. Sinds 2016 zijn de bewoners van het woonwagenkamp met de gemeente in overleg om het aantal standplaatsen uit te breiden, zodat de kinderen van enkele families – die al ruimschoots de volwassen leeftijd hebben bereikt – in de gelegenheid worden gesteld een woonwagenwoning op de locatie te betrekken.
De aanvraag is in strijd met het op 27 september 2012 vastgestelde bestemmingsplan ‘Limes’. Voornamelijk omdat de betreffende planlocatie grotendeel de bestemming ‘bedrijf’ kent en wonen hier niet is toegestaan. Verder kent de planlocatie de bestemmingen ‘water’, ‘groen’ en ‘verkeer- verkeersverblijfsgebied’.
In de wet is een mogelijkheid opgenomen om medewerking te verlenen aan een afwijking van het bestemmingsplan via een uitgebreide afwijkingsprocedure (uitgebreide Wabo procedure), mits de activiteit niet in strijd is met ‘een goede ruimtelijke ordening’ en de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen heeft afgegeven.
De gemeente Alphen aan den Rijn heeft een ruimtelijke onderbouwing laten opstellen waarin is aangetoond dat er wordt voldaan aan een goede ruimtelijke ordening. Ter plaatse van de woonwagenwoningen kan een aanvaardbaar woon- en leefklimaat worden gegarandeerd en daarnaast levert het project geen belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu op, waardoor een milieueffectrapport niet nodig is.
Het college verleent medewerking aan de aanvraag door het opstarten van de procedure en verzoekt de gemeenteraad tot het afgeven van de vereiste (ontwerp)verklaring van geen bedenkingen. Na afgifte van deze verklaring, worden de ontwerp stukken ter inzage gelegd. Indien er geen zienswijzen of geen zienswijzen van ruimtelijke aard worden ingediend tegen de verklaring van geen bedenkingen, dan is de verklaring van de gemeenteraad definitief. De omgevingsvergunning kan dan worden verleend door het college.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Medewerking te verlenen aan de aanvraag omgevingsvergunning om af te wijken van het
bestemmingsplan ten behoeve van 13 woonwagenwoningen ter uitbreiding van het
woonwagenkamp aan het Goudse Rijpad in Alphen aan den Rijn, door het opstarten van een
procedure ex artikel 2.12 lid 1, sub a onder 3 van de Wet algemene bepalingen
omgevingsrecht;
2. De gemeenteraad voor te stellen om een ontwerp- verklaring van geen bedenkingen af te
geven en gelijktijdig de gemeenteraad voor te stellen bij geen zienswijzen of zienswijzen die
niet van ruimtelijke aard zijn een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven;
3. Na het besluit van de gemeenteraad de ontwerp omgevingsvergunning met bijbehorende
stukken voor een periode van zes weken ter inzage leggen op grond van artikel 3.10 e.v.
van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht juncto afdeling 3.4 van de Algemene
wet bestuursrecht. -
15
De huidige Cao Gemeenten loopt af per 1 januari 2024. De VNG heeft voor de inzet voor de onderhandelingen vanuit de VNG een conceptarbeidsvoorwaardennota opgesteld.
Er is behoefte aan een akkoord dat snel wordt gesloten en dat duidelijkheid en continuïteit biedt. De arbeidsvoorwaardennota beperkt zich daarom tot het uitwerken van eerdere voorstellen en afspraken en het vergroten van mogelijkheden bij de urgentste vraagstukken.
De nota bevat o.a voorstellen over verruiming van een aantal arbeidsvoorwaarden uit de Cao Gemeenten waardoor we als gemeente nog meer concurrerend kunnen zijn op de arbeidsmarkt en medewerkers beter kunnen binden, over duurzame inzetbaarheid en over bovenwettelijke sociale zekerheid.
Via de ledenraadpleging van de VNG krijgen gemeenten de mogelijkheid om aan te geven wat ze van de voorgenomen insteek van die onderhandelingen vinden. Er is de mogelijkheid om in zijn geheel met de conceptarbeidsvoorwaardennota in te stemmen of niet. Daarnaast kunnen er opmerkingen meegegeven worden.
Het college heeft besloten in te stemmen met de conceptarbeidsvoorwaardennota en daarbij een aantal aanvullende opmerkingen mee te geven.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Kennis te nemen van de conceptarbeidsvoorwaardennota 2024;
2. In te stemmen met de conceptarbeidsvoorwaardennota 2024;
3. Akkoord te gaan met de aanvullende opmerkingen per onderwerp. -
16
De gemeente verbruikt jaarlijks circa 11miljoen kWh en 1 miljoen m3 aardgas. Dit wordt onder andere gebruikt voor de openbare verlichting, rioolgemalen en gemeentelijk vastgoed. Hiervoor beschikt de gemeente over bijna 1.200 energie aansluitingen. Omdat de gemeente energiebesparing belangrijk vindt, monitort de gemeente sinds 2018 het energieverbruik over deze aansluitingen. Hiermee kan de gemeente gericht maatregelen treffen voor energiebesparing en beperking van de CO2 uitstoot. Sinds 2018 wordt er ieder jaar een jaarrapport opgesteld waarin het energieverbruik wordt beschreven.
In 2019 en 2020 is sprake geweest van een daling van het elektriciteitsverbruik. Deze daling heeft zich in 2021 gestabiliseerd. Uit het jaarrapport Energieverbruik 2022 blijkt het verbruik in 2022 licht is toegenomen. Ten opzichte van de start van de monitoring in 2018 is het elektriciteitsverbruik nog altijd bijna 11% lager. Circa 10% van de verbruikte elektriciteit wordt binnen de gemeentegrenzen opgewekt.
Naast elektriciteit wordt bijna 1 miljoen m3 gas verbruikt en 8.900 GJ aan warmte en koude.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Kennis nemen van de jaarrapport Energieverbruik 2022 gemeente Alphen aan den Rijn en dit rapport met bijgevoegde brief ter informatie aan te bieden aan de raad.
-
17
De beoogde planontwikkeling voor de uitbreiding van het Goudse Rijpad staat al geruime tijd in de planning. Afgelopen jaar is het plan verder uitgewerkt. Aangezien de locatie door middel van actief grondbeleid wordt ontwikkeld, stelt het college de Raad voor om een grondexploitatie te openen en vast te stellen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Ex artikel 87 van de Gemeentewet en artikel 5.1 lid 2 sub b Woo (Wet open overheid) geheimhouding op te leggen ten aanzien van de informatie in de bijlage ‘Rapportage
grondexploitatie Goudse Rijpad’ en deze en ex artikel 88 lid 2 van de Gemeentewet aan de raad te verstrekken.
2. De Raad voor te stellen om de grondexploitatie voor de locatie Goudse Rijpad te openen en de grondexploitatie en daarbij behorende bijlagen vast te stellen.
3. De raad voor te stellen om een verliesvoorziening te treffen ter grootte van € 1.061.952,- op contante waarde per 01-01-2023.
4. Deze verliesvoorziening als volgt te dekken:
a. aanwending van een bedrag van € 375.000,- (zijnde de verwachte verkoopopbrengsten van bestaande woonwagenstandplaatsen binnen de gemeente Alphen aan den Rijn)
b. de raad voor te stellen om het restant, zijnde € 686.952,- te dekken ten laste van de Algemene Reserve aangezien de Reserve grondexploitaties onvoldoende saldo heeft.
5. De financiële gevolgen op te nemen en te verwerken in de begroting bij de eerstvolgende actualisatie van het Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG) in 2024. -
18
In 2022 heeft Parkvilla zich in het kader van de cultuurvisie 2021-2030 Gemeente Alphen aan den Rijn ingezet om activiteiten te organiseren op het gebied van kunst en cultuur, in het bijzonder kunstzinnige en culturele educatie. De toegekende subsidie Kunst en Cultuur is besteed aan het daarvoor bestemde doeleinde en wordt vastgesteld op het voorlopig verleende bedrag. In de beschikking worden enkele aandachtspunten genoemd voor toekomstige jaarverslagen, i.v.m. het ontbreken van toelichting op het gebied van Governance Code Cultuur, Code Diversiteit en specificatie van de subsidieposten binnen de jaarrekening.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met de definitieve subsidieverleningen aan Parkvilla:
- Basissubsidie Kunst & Cultuur 2022 van € 245.000,-
- Subsidie Cultuureducatie met Kwaliteit van € 87.679,-
- Incidentele subsidie Kunst & Cultuur voor het evenement Parkkunst van € 5.972,35
- Bijdrage voor de huurlasten over 2022 van € 50.000,- -
19
Bibliotheek Rijn en Venen heeft in de eerste maanden van 2022 nog te maken gehad met de gevolgen van de coronapandemie. Ondanks die moeilijke tijd heeft de bibliotheek veel activiteiten online en fysiek weten te realiseren. In het kort bestaan de gesubsidieerde activiteiten uit het bieden van mogelijkheden tot ontwikkeling en educatie, het bevorderen van lezen maar ook het laten kennis maken met kunst en cultuur en organiseren van ontmoeting en debat. Deze zogenoemde kernfuncties zijn verweven met drie landelijk bepaalde maatschappelijke opgaven. Dit zijn 1) Bevordering geletterdheid en leesplezier, 2) Burgerschap en digitale inclusie en 3) Leven lang ontwikkelen. De bibliotheek voert niet alleen de wettelijke en gemeentelijke taken uit. Zij worden bijvoorbeeld ook via het Rijk en de Koninklijke Bibliotheek (KB) ingezet voor het uitvoeringen van de IDO-taken (Informatiepunt Digitale Overheid). In de gemeente Alphen aan den Rijn is de monitoring van deze taken ook ondergebracht binnen de subsidiekaders van kunst en cultuur. Dit besluit betreft de definitieve subsidievaststellingen 2022 voor Kunst en Cultuur (inclusief huisvesting).
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Kennis te nemen van het jaarverslag en de jaarrekening Bibliotheek Rijn en Venen 2022 inclusief accountantsverklaring.
2. In te stemmen met de volgende definitieve subsidieverleningen 2022:
a. Kunst en Cultuur ad € 1.697.630
b. Huisvestingslasten ad € 904.943 (voorlopig verleend € 960.261)
3. In te stemmen met het terugvorderen van € 55.318 aan teveel betaalde subsidie voor de huisvestingslasten.
In te stemmen met het versturen van de definitieve beschikking. -
20
Het Commissariaat voor de Media verzoekt de gemeenteraad om te adviseren over de vraag of de Lokale Omroepstichting Alphen aan den Rijn en Omstreken voldoet aan de eisen die de Mediawet 2008 stelt. Het college stelt de raad voor het Commissariaat van de Media positief te adviseren, omdat de Lokale Omroepstichting aan de gestelde eisen voldoet.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De gemeenteraad voorstellen om het Commissariaat van de Media te adviseren de Lokale Omroepstichting Alphen aan de Rijn en Omstreken aan te wijzen als lokale omroep.
-
21
De nota Bodembeheer en de Bodemkwaliteitskaart 2023 vervangen onderstaande eerdere vastgestelde beleidsstukken:
* Nota bodembeheer Midden-Holland 2016 (geldig tot 2026)
* Bodemkwaliteitskaart Midden-Holland 2016 (geldig tot 2026)*
* PFAS-Bodemkwaliteitskaart Midden-Holland met bijbehorende beleidsregels 2020/22 (geldig tot 2025/27)
*Een BKK is normaliter 5 jaar geldig, de BKK uit 2016 verliep oorspronkelijk in 2021. In 2021 is daarom de BKK verlengd tot 2026.
De nieuwe documenten zijn een herziening van het geldende beleid uit 2016 (klassieke stoffen zoals minerale olie en zware metalen) en 2020/22 (PFAS) voor het (her)gebruik van grond en bagger. De herziening is gebaseerd op basis van recentere gegevens, ervaringen met het beleid en nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen. De documenten uit 2016 waren al een herziening van eerder vastgesteld beleid uit 2011.
Het ontwerp van de Nota bodembeheer en BKK heeft voor een ieder ter inzage gelegen van 13 april tot en met 24 mei 2023 met de gelegenheid tot het indienen van zienswijzen.
Binnen de gemeente Alphen aan den Rijn en de overige aangesloten gemeenten zijn, uitgezonderd de gemeente Waddinxveen, geen zienswijzen ingediend. De ingebrachte zienswijze in Waddinxveen (over de zone indeling in die gemeente) heeft niet geleid tot het aanpassen van de nota.
De Nota bodembeheer en BKK kan dan ook ongewijzigd worden vastgesteld en in werking treden op de datum van de invoering van de Omgevingswet (Ow) per 1-1-2024. Hiermee voorkomen we onwenselijke gevolgen voor de aanvoer van grond (voor bijvoorbeeld woningbouw). Deze negatieve gevolgen zijn bijvoorbeeld negatieve financiële consequenties voor gemeentelijke projecten en verminderde bescherming van het milieu.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad voor te stellen:
* De gewijzigde nota Bodembeheer en Bodem Kwaliteit Kaart 2023 vast te stellen;
* te bepalen dat deze na bekendmaking gelijktijdig met de Omgevingswet op 1 januari 2024 in werking treedt -
22
Om uitvoering te geven aan het NPLG (Nationaal Programma Landelijk Gebied) heeft provincie Zuid-Holland het voorontwerp van het Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied (ZH-PLG) opgesteld. Hierin staan de plannen voor het landelijk gebied van Zuid-Holland voor het behalen van de internationale en landelijke doelen voor natuurherstel, waterkwaliteit en klimaat voor landbouw en landgebruik. De provincie heeft verzocht om het voorontwerp te delen met de raad.
Namens het college van burgemeester en wethouders is een brief gestuurd aan de provincie Zuid-Holland waarin de gemeentelijke reactie op het voorontwerp ZH-PLG is verwoord.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Instemmen met het versturen van bijgevoegde brief “Reactie gemeente Alphen aan den Rijn op het ZH-PLG” aan de provincie;
2. Instemmen namens de gemeente Alphen aan den Rijn met de reactie van Stichting Greenport regio Boskoop op het ZH-PLG middels bijgevoegde brief “Reactie SGrB op ZH-PLG”;
3. Wethouder Noordermeer namens de gemeente mandaat te geven kleine aanpassingen te laten doen in de reactie van Stichting Greenport regio Boskoop naar aanleiding van het bestuurlijk overleg van de Stichting;
4. Instemmen met het versturen van de bijgevoegde informatiebrief aan de raad, met bovengenoemde brieven als bijlagen. -
23
Naar aanleiding van de ambities uit het coalitieakkoord heeft de gemeente nieuw fietsbeleid opgesteld: het Programma Fietshart 2030. Het Programma Fietshart volgt het Programma Fiets 2019-2022 op. Het doel van het nieuwe programma is om onze ambitie om dé fietsgemeente van Holland te worden kracht bij te zetten.
Het nieuwe fietsbeleid beschrijft onze ambities en benoemt maatregelen langs drie actielijnen:
1. Het fietsnetwerk, bijvoorbeeld de aanleg en verbetering van (door)fietspaden en recreatieve routes;
2. Fietsparkeren, bijvoorbeeld veilige en aantrekkelijke fietsparkeervoorzieningen bij stations en centrumgebieden;
3. Stimulering, bijvoorbeeld fietsstimulering voor verschillende doelgroepen en de campagne Fietshart Alphen 2030.
Het nieuwe fietsbeleid is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met lokale en regionale partners.
Zie bijgevoegd raadsvoorstel (3060418) en andere bijlagen voor meer informatie.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Akkoord gaan met het concept Programma Fietshart vast te stellen;
2. De raad voor te stellen het Programma Fietshart 2030 vast te stellen;
3. De onderschrijding van het budget 2019-2022 (PJ0275-Programma fiets t.w.v. € 258.734,74) in te zetten ter dekking van de kosten in jaarschijf 2024 van het Programma Fietshart 2030;
4. De verwerking van de dekking van jaarschijf 2024 middels bijgevoegde neutrale begrotingswijzigingen te laten plaatsvinden in de Najaarsnota 2023;
De kosten van dit plan voor de jaarschijven 2025 en verder onderdeel uit te laten maken van de integrale budgettaire afweging bij de Kadernota 2025-2028.