Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Overzicht College Besluiten

dinsdag 29 augustus 2023

12:00
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
J.W.E. Spies

Agendapunten

  1. 3.a

    Op grond van het reglement van orde kunnen raadsleden schriftelijke vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. Mevrouw De Groot van RijnGouweLokaal, mevrouw Van de Kolk van de SP en mevrouw Verloop van Forum voor Democratie hebben vragen gesteld gerelateerd aan de opvang van Oekraïense ontheemden (locaties, proces en inkoop/aanbestedingen). Met bijgevoegde brief beantwoordt het college deze vragen. Hierin is beantwoording van de vervolgvraag van mevrouw Van der Louw van het CDA op eerder beantwoorde vragen naar aanleiding van de Raadscommissie RED van 21 juni 2023 meegenomen.

    Voorgesteld besluit

    Instemmen met de beantwoording van de artikel 40 vragen en aanvullende vraag middels bijgevoegde antwoordbrief.

  2. 3.c

    De gemeente Alphen aan den Rijn heeft afgelopen maanden het scenario met 5.500 woningen in het zuidelijke en oostelijke deel van de Gnephoek, 60 hectare natuur en 30 hectare groen en water verder onderzocht. Hierbij zijn de vragen, die de provincie Zuid-Holland in april 2022 over de Gnephoek heeft gesteld, en de aandachtspunten vanuit het advies “Perspectief Gnephoek e.o.” uit oktober 2022 betrokken en samengevat in een Contourenplan Gnephoek.


    Het college van burgemeester en wethouders legt dit Contourenplan Gnephoek voor advies voor aan de regio Holland Rijnland en het Hoogheemraadschap van Rijnland. Het college vraagt de gemeenteraad om dit Contourenplan vast te stellen. Na vaststelling wordt het Contourenplan aan Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland aangeboden, zodat zij een integrale afweging kunnen maken over het plan. Voor de voorbereidende werkzaamheden voorafgaand aan het doorlopen van planologische procedures van de Gnephoek-ontwikkeling vraagt het college krediet aan.

    Bijlagen

    Voorgesteld besluit

    1. Het concept-Contourenplan Gnephoek met bijgevoegde conceptbrieven voor advies aan te bieden aan:
    a. de regio Holland Rijnland en
    b. het Hoogheemraadschap van Rijnland.
    2. Het concept-Contourenplan Gnephoek met bijgevoegde conceptbrief aan te bieden aan de provincie Zuid-Holland, zodat zij deze voor advies kunnen aanbieden aan:
    a. de Provinciaal Adviseur Ruimtelijke Kwaliteit (PARK) en
    b. de Provinciaal Adviseur Leefomgeving (PAL).
    3. Het concept-Contourenplan Gnephoek ter vaststelling aan te bieden aan de gemeenteraad.
    4. Na vaststelling van het Contourenplan Gnephoek deze, met bijgevoegde conceptbrief, voor integrale afweging aan te bieden aan Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland.
    5. De gemeenteraad voor te stellen:
    a. Een voorbereidingskrediet van € 650.000 voor de verdere planontwikkeling van de Gnephoek beschikbaar te stellen;
    b. Dit krediet, conform het BBV, voor maximaal 5 jaar te activeren als immateriële activa (“kosten onderzoek en ontwikkeling”) en hierop niet af te schrijven;
    De gemaakte voorbereidingskosten (boekwaarde) binnen maximaal 5 jaar te dekken door deze op te nemen in de grondexploitatie Gnephoek wanneer deze wordt vastgesteld.

  3. 3.d

    Om te voorkomen dat de gronden binnen (een deel van) de locatie Gnephoek, gelegen ten noorden van de kern van de gemeente Alphen aan den Rijn, worden vervreemd en als gevolg daarvan de gemeente mogelijk grip op een ontwikkeling van de locatie verliest, stelt het college van B&W voor om op dit gebied een gemeentelijk voorkeursrecht te vestigen cq. te bestendigen.

    Voorgesteld besluit

    1. De Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) toe te passen op een deel van de locatie Gnephoek te Alphen aan den Rijn zodat de gemeente een centrale regierol kan uitoefenen bij de ontwikkeling van plannen.
    2. Aan te wijzen op basis van artikel 6, lid 1 van de Wvg als percelen en perceelsgedeelten waarop de artikelen 10 tot en met 15, 24 en 26 van de Wvg van toepassing zijn, de percelen en perceelsgedeelten, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte kadastrale tekeningen met nummers TK-30404374-01, TK-30404374-02 TK-30404374-03, TK-30404374-04, TK-30404374-05 en TK-30404374-06 en perceelslijst met nummer PL-30404374-01, waarop zijn vermeld de in de aanwijzing opgenomen percelen en perceelsgedeelten, hun grootte, alsmede de namen van de eigenaren en van de rechthebbenden op de daarop rustende beperkte rechten, één en ander naar de stand van de openbare registers van het Kadaster per 8 augustus 2023.
    3. Te concluderen dat deze percelen en perceelsgedeelten niet eerder in een aanwijzing op grond van de Wvg betrokken zijn geweest.
    4. Kennis te hebben genomen van het feit dat het onderhavige besluit van rechtswege vervalt drie maanden na dagtekening van dit besluit, tenzij voor dit tijdstip door de gemeenteraad voor de betreffende percelen en perceelsgedeelten een besluit ex artikelen 2 en 4 Wvg is genomen.
    5. Dit besluit te publiceren in het Gemeenteblad van 30 augustus 2023 en het ter plaatse verschijnende blad het Alphens Nieuwsblad van 6 september 2023, opdat het rechtsgevolg als bedoeld in artikel 7, lid 1 Wvg ontstaat.
    6. In de openbare registers van het Kadaster aan te tekenen dat op de betreffende percelen en perceelsgedeelten het gemeentelijk voorkeursrecht van toepassing is, alsmede de eigenaren en de beperkt gerechtigden van de procedurele en materiële rechtsgevolgen van dit besluit in kennis te stellen.
    7. Geheimhouding op te leggen tot 31 augustus 2023 op dit besluit, voorstel en de bijlagen bij dit voorstel op grond van artikel 87, lid 1 Gemeentewet in combinatie met artikel 5.1., lid 2, sub b van de Wet open overheid om de financiële en economische belangen van de gemeente veilig te stellen.
    8. De gemeenteraad voor te stellen om het gemeentelijk voorkeursrecht ex artikelen 2 en 4 Wvg te bestendigen en akkoord te gaan met bijgevoegd concept-raadsvoorstel.

  4. 3.e

    Op 6 juli 2023 is door raadslid Evon Zevenbergen (Nieuw Elan) een raadsinitiatiefvoorstel ingediend voor de Julianastraat-Paradijslaan (en omgeving) in het centrum van Alphen aan den Rijn, ondersteund door meerdere partijen. Hierin wordt een voorstel gedaan om een geactualiseerde toekomstvisie te ontwikkelen voor een deel van de Hoge Zijde van het centrum. Het raadsinitiatiefvoorstel van de Julianastraat-Paradijslaan en omgeving sluit naadloos aan bij de gezamenlijke ambitie voor het Stadshart en omgeving en de voorgestelde programma-aanpak Gezond Stadshart zoals benoemd in de raadsinformatiebrief van 2 mei 2023. Met een aantal onderdelen uit het raadsinitiatiefvoorstel is voor de Julianastraat/ Paradijslaan al gestart, waarbij indiener ook nauw is aangesloten, en een aantal zaken dient nog uitgewerkt en uitgezocht te worden. Het voorstel is dan ook om het Raadsinitiatiefvoorstel onderdeel te laten worden van het op te stellen Programma Gezond Stadshart en de betreffende onderdelen van het voorstel onder deze paraplu integraal en in gezamenlijkheid (zoals ook benoemd in het raadsinitiatiefvoorstel) verder uit te werken en uit te voeren.

    Voorgesteld besluit

    • Het raadsinitiatiefvoorstel Toekomstvisie Julianastraat-Paradijslaan en omgeving over te nemen en onderdeel te maken van het nog op te stellen programma Gezond Stadshart, waarbij initiatiefnemer actief wordt aangehaakt en participatie een belangrijk onderdeel zal vormen;
    • Gezamenlijk met de partners actief op zoek te gaan naar financieringsmogelijkheden ten behoeve van de dekking van dit voorstel als onderdeel van de totaal verkenning voor de dekking van het op te stellen programma Gezond Stadshart;
    • Daar waar mogelijk reeds te investeren in no-regret maatregelen in lijn met de visie van het raadsinitiatiefvoorstel en het nog op te stellen programma uit beschikbare middelen;
    • De wensen en bedenkingen op het raadsinitiatiefvoorstel met bijgaande brief aan de raad kenbaar te maken.
  5. 4.a

    De gemeente met initiatiefnemer ASB B.V. in overleg geweest over de herontwikkeling van de bedrijfsopstallen aan de Dorpsstraat 97-111 te Benthuizen. Het nu voorliggende plan bevat in totaal 27-30 woningen. Het college heeft besloten om met ASB B.V. een Anterieure overeenkomst aan te gaan voor deze ontwikkeling.

    Voorgesteld besluit

    1 In te stemmen met het aangaan van een Anterieure overeenkomst met ASB B.V.
    2 Wethouder Van As te machtigen deze overeenkomst te ondertekenen

  6. 4.b

    Om de samenhang van de verschillende transformatieprojecten binnen Rijnhaven af te stemmen heeft het college besloten een coördinerend architect te werven via Flextender.

    Voorgesteld besluit

    Voor het aantrekken van een coördinerend architect voor Rijnhaven een inhuuropdracht via Flextender uit te zetten in de plaats van een Europese aanbestedingsprocedure op te starten.

  7. 4.c

    De afgelopen jaren is een gemengd programma van wonen, werken, horeca en algemene voorzieningen gerealiseerd in de stationsomgeving van Alphen aan den Rijn. De gemeente Alphen aan den Rijn wenst met de ontwikkeling van blok 22 de woonfunctie in de Stationsomgeving te versterken. Stichting Woonforte heeft het voornemen om 257 huurwoningen te realiseren op deze locatie waarvan 199 sociale huurwoningen en 58 woningen in het middensegment. Het plan kan niet worden gerealiseerd op grond van het ter plaatste geldende bestemmingsplan “Alphen- Stad’ omdat de gewenste ontwikkeling niet binnen de geldende bestemmingen (gemengd, groen, verkeers- verblijfsgebied en water) past. Om de gewenste ontwikkeling planologisch-juridisch mogelijk te maken, is een procedure tot vaststelling van een nieuw bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 Wet ruimtelijke ordening (Wro) noodzakelijk. Op 16 februari 2021 is een overeenkomst getekend voor de verkoop van grond. Op deze overeenkomst is in april 2022 een addendum vastgesteld. Als vervolg hierop hebben burgemeester en wethouders op 14 maart 2023 de bereidheid uitgesproken medewerking te verlenen aan de gevraagde ontwikkeling door het ontwerpbestemmingsplan vrij te geven voor de zienswijze periode.



    Het ontwerpbestemmingsplan en het ontwerp hogere waarden besluit heeft zes weken ter inzage gelegen. Op het ontwerpbestemmingsplan zijn twee zienswijzen ingediend. Naar aanleiding hiervan is een Nota van beantwoording zienswijzen opgesteld, waarin de zienswijzen verkort worden vormgegeven en van commentaar voorzien. 
    De conclusie van de Nota is dat - na volledige afweging van alle belangen - de zienswijzen geen aanleiding geven om de onderhavige planologische procedure te staken en af te zien van vaststelling van het bestemmingsplan. 
    De zienswijzen geven wel aanleiding om onderdelen van de toelichting, planregels, verbeelding en één bijlage van het bestemmingsplan aan te passen. 
    De raad wordt voorgesteld om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen om de bouw van 257 woningen juridisch/planologisch mogelijk maken

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen: 1. De indieners van de zienswijzen, zoals vermeld in de Nota van beantwoording zienswijzen (bijlage I) ontvankelijk te verklaren; 
    2. De ingediende zienswijzen (gedeeltelijk) gegrond of ongegrond te verklaren, zoals vermeld in de in punt 1 genoemde Nota van beantwoording zienswijzen (bijlage II); 
    3. De Nota van wijzigingen van het bestemmingsplan Noorderlicht (blok 22) Alphen aan den Rijn (bijlage III) vast te stellen; 
    4. Dat het bestemmingsplan niet leidt tot belangrijke nadelige milieugevolgen en geen milieueffectrapport hoeft te worden opgesteld; 
    5. Het gewijzigde bestemmingsplan, met identificatienummer NL.IMRO.0484.Astationsomgblok22-VA01, digitaal met de bijbehorende bestanden, vast te stellen in overeenstemming met het ter inzage gelegde ontwerp en de hiervoor onder 3 aangegeven wijzigingen (bijlage III);
    6. De analoge afgeleide verbeelding van het bestemmingsplan Noorderlicht (blok 22), Alphen aan den Rijn vast te stellen; 
    7. Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, tweede lid onder a van de Wet ruimtelijke ordening, omdat de kosten anderszins zijn verzekerd.

  8. 4.d

    Voor de locatie Dorpsstraat 97-111 in Benthuizen is een plan ontwikkeld om hier maximaal 40 woningen te realiseren. Het gaat om woningen en appartementen, koop en (sociale) huur. De bestaande bebouwing wordt gesloopt.
    Het plan kan niet worden gerealiseerd op grond van het ter plaatste geldende bestemmingsplan ‘Benthuizen’. Om dit mogelijk te maken, is een procedure tot vaststelling van een nieuw bestemmingsplan nodig. Met voorliggend bestemmingsplan wordt voorzien van een actueel ruimtelijk juridisch kader voor het plan. In de toelichting van het bestemmingsplan wordt de beoogde ontwikkeling beschreven en wordt aangetoond dat voldaan kan worden aan de eisen van een goede ruimtelijke ordening.
    Het college heeft de bereidheid uitgesproken medewerking te verlenen aan de gevraagde ontwikkeling. Het ontwerp van het bestemmingsplan wordt nu voor een ieder ter inzage gelegd voor een periode van zes weken. Gedurende deze periode van terinzagelegging is het indienen van een zienswijze mogelijk.

    Voorgesteld besluit

    1. Geen milieueffectrapport op te stellen, omdat de activiteit geen belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu heeft zoals beschreven in de aanmeldnotitie m.e.r. die onderdeel uitmaakt van het ontwerpbestemmingsplan 'Dorpsstraat 97-111, Benthuizen'.
    2. Het ontwerpbestemmingsplan 'Dorpsstraat 97-111, Benthuizen', met identificatienummer NL.IMRO.0484.BHdorpsstraat97111-ON01met bijbehorende bestanden digitaal en analoog, vast te stellen;
    3. De procedure na de vaststelling verder te vervolgen door het ontwerpbestemmingsplan 'Dorpsstraat 97-111, Benthuizen' vrij te geven voor zienswijzen op grond van artikel 3.8, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening;
    4. De gemeenteraad informeren middels de bijgevoegde raadsinformatiebrief;
    5. Aan wethouder G.P. van As de bevoegdheid te mandateren om namens het college het ontwerpbestemmingsplan 'Dorpsstraat 97-111, Benthuizen' met bijbehorende bestanden of de raadsinformatiebrief vóór de terinzagelegging aan te passen op ondergeschikte punten en/of redactionele aanpassingen.

  9. 4.e

    De gemeenteraad van Alphen aan den Rijn heeft op 15 juli 2021 het bestemmingsplan ‘Bentwijck, Benthuizen’ vastgesteld. Dit bestemmingsplan is bij uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van 9 november 2022 onherroepelijk van kracht geworden. In het bestemmingsplan is voor het perceel Heerewegh 30 een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om 18 woningen mogelijk te maken. Initiatiefnemer heeft een plan ontwikkeld dat voldoet aan de in het bestemmingsplan opgenomen wijzigingsvoorwaarden. Het ontwerp wijzigingsplan heeft vanaf 23 februari 2023 gedurende zes weken ter inzage gelegen. De ingediende zienswijze heeft geen aanleiding gegeven om de uitgangspunten van het wijzigingsplan te wijzigen. Het college heeft besloten om het wijzigingsplan vast te stellen om de woningbouwontwikkeling juridisch/ planologisch mogelijk maken.

    Voorgesteld besluit

    1. De zienswijze, vermeld in de Nota van Beantwoording zienswijzen ontwerp wijzigingsplan Heerewegh 30, Benthuizen, ontvankelijk te verklaren;
    2. de zienswijze ongegrond te verklaren als vermeld in de Nota van beantwoording zienswijzen ontwerp wijzigingsplan Heerewegh 30, Benthuizen;
    3. de Nota van beantwoording zienswijzen ontwerp wijzigingsplan Heerewegh 30, Benthuizen vast te stellen;
    4. het wijzigingsplan Heerewegh 30, Benthuizen met identificatienummer NL.IMRO.0484.BHheerewegh30-VA01 en de bijbehorende bestanden, vast te stellen;
    5. De analoge afgeleide verbeelding van het wijzigingsplan Bentwijck, Benthuizen vast te stellen;
    6. Het wijzigingsplan Heerewegh 30, Benthuizen gedurende zes weken ter inzage te leggen.

  10. 4.f

    Publiekssamenvatting Op twee locaties in het buitengebied van Aarlanderveen en Alphen aan den Rijn wordt de bebouwing van nertsenfokkerijen gesloopt. Hiervoor in de plaats komt woningbouw. Om dit planologisch mogelijk te maken is een wijziging van het bestemmingsplan nodig. Tijdens de tervisielegging van het ontwerpbestemmingsplan ‘Steekterweg 17-19 Alphen aan den Rijn en Achtermiddenweg 2A Aarlanderveen‘ zijn geen zienswijzen binnengekomen. Er is wel een ambtshalve aanpassing gedaan in de regels van het bestemmingsplan. De gemeenteraad wordt door het college voorgesteld het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    1 De Nota van zienswijzen van het bestemmingsplan ‘Steekterweg 17-19 Alphen aan den Rijn en Achtermiddenweg 2A Aarlanderveen‘ (bijlage I) vast te stellen;
    2 Het bestemmingsplan ‘Steekterweg 17-19 Alphen aan den Rijn en Achtermiddenweg 2A Aarlanderveen‘ met identificatienummer NL.IMRO.0484.Astwg1719AVamw2a-VA01, met
    bijbehorende bestanden digitaal en analoog (gewijzigd) vast te stellen, met inachtneming
    van beslispunt 1, waarbij gebruik is gemaakt van de ondergrond o_NL.IMRO.0484.Astwg1719AVamw2a-VA01.dxf d.d. 31 juli 2023;
    3 Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, lid 2 onder a van de Wet ruimtelijke ordening omdat de kosten anderszins verzekerd zijn.

  11. 4.g

    Er is een verzoek ingediend op grond van de Wet open overheid (verder: Woo). In dit verzoek wordt gevraagd om openbaarmaking van alle overeenkomsten die door de gemeente zijn aangegaan met SB Real Estate B.V. in de context van de herontwikkeling van De Aarhof in Alphen aan den Rijn, dat zijn er in totaal twee. Voor de Anterieure- en Koopovereenkomst geldt dat de gemeenteraad geheimhouding heeft opgelegd c.q. bekrachtigd. Voordat het college over dit document een besluit op grond van de Woo kan nemen, moet de gemeenteraad een besluit nemen over het al dan niet handhaven van de geheimhouding met betrekking tot deze documenten. Daarom heeft het college besloten aan de gemeenteraad voor te leggen om de geheimhouding op de Anterieure- en Koopovereenkomst te laten voortduren.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad voor te leggen om op grond van artikel 89 lid 4 Gemeentewet in te stemmen met het voortduren van de geheimhouding op de Anterieure- en Koopovereenkomst Winkelcentrum de Aarhof.

  12. 4.h

    In Nederland hebben ongeveer 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder grote moeite met lezen, schrijven en rekenen. Dat noemen we in de volksmond laaggeletterdheid. Vaak heeft iemand dan ook beperkte digitale vaardigheden. Niet goed kunnen lezen, schrijven en/of rekenen of niet digitaal-vaardig zijn heeft gevolgen. Iemand vindt bijvoorbeeld minder snel een baan of heeft minder grip op geldzaken. Mensen die laaggeletterd zijn, zijn (meestal) geen analfabeten. Ze kunnen wel lezen en schrijven, maar het niveau is onvoldoende om volwaardig in de samenleving mee te doen.
    De rijksoverheid wil dat gemeenten de regie gaan pakken op het gebied van de aanpak van laaggeletterdheid en vraagt hiervoor samenwerking in de arbeidsmarktregio. Hieraan worden ook de middelen voor dit onderwerp beschikbaar gesteld. In 2021 is er een regionaal beleidsplan voor de aanpak van laaggeletterdheid vastgesteld.
    De actielijnen in dit beleidsplan worden verder uitgewerkt in de subregio’s waarin de bibliotheken (Taalhuizen) zijn georganiseerd. Voor Alphen aan den Rijn betekent dit de Rijnstreek plus Zoeterwoude. Om de uitwerking kracht bij te zetten is het Taalpact opgesteld. De drie initiatiefnemers hiervoor zijn: Bibliotheek Rijn en Venen, stichting Lezen en Schrijven en de samenwerkende gemeenten.
    Bij het Taalpact kunnen allerlei organisaties bij aansluiten die in aanraking komen met inwoners die problemen ondervinden omdat zij laaggeletterd zijn.
    Bij de start van de week van Lezen en Schrijven op vrijdag 8 september zullen in ieder geval de drie initiatiefnemers van het Pact hun handtekening zetten.

    Voorgesteld besluit

    Wethouder Noordermeer te mandateren om het taalpact Rijnstreek namens de gemeente Alphen aan den Rijn te ondertekenen

  13. 4.i

    De problematiek in de jeugdbeschermingsketen is groot. Jeugdigen met een jeugdbeschermingsmaatregel wachten vaak lang op passende hulp, de werkdruk voor de jeugdbeschermers is hoog en er is krapte op de arbeidsmarkt. Dit is een landelijk probleem en de regio ZW4 is hierop geen uitzondering. Onlangs heeft de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd dit nogmaals onder de aandacht gebracht. De regio ZW4 werkt samen met de 3 Gecertificeerde Instellingen (GI's) om deze kinderen en gezinnen te beschermen. Belangrijk daarbij is om de meest kwetsbare jeugdigen en gezinnen tijdig de juiste ondersteuning te geven en hen perspectief voor de toekomst te bieden. In de raadsbrief met actualiteiten Jeugdbescherming informeren wij de gemeenteraad over:
    1. De landelijke ontwikkelingen in de jeugdbescherming
    2. De regionale ontwikkelingen in ZW 4
    3. De ontwikkelingen in de regio Holland Rijnland
    4. De ontwikkelingen in gemeente Alphen aan den Rijn

    Voorgesteld besluit

    De raadsinformatiebrief over de actualiteiten Jeugdbescherming vast te stellen en te versturen naar de gemeenteraad.

  14. 4.j

    Sinds 2019 is de gemeente Alphen aan den Rijn een Regenbooggemeente. Samen met 56 andere Regenbooggemeenten maken wij ons sterk voor het verbeteren van de sociale acceptatie, veiligheid en emancipatie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen en biseksuele-, transgender- en intersekse personen (lhbtiq+). Negatieve reacties, uitsluiting en onveiligheid jegens lhbtiq+ personen vindt in de praktijk nog altijd plaats. Daarom blijven wij ons ook de komende jaren met volle overtuiging en in nauwe samenwerking met onze partners binnen en buiten de Regenboog - gemeenschap inzetten voor acceptatie, normalisering en het tegengaan van vooroordelen en geweld. In de Regenboogagenda 2023-2026 leggen wij onze aanpak hiervoor vast. Naast het verder normaliseren, zichtbaar en bespreekbaar maken van seksuele- en genderdiversiteit geven wij hierin extra aandacht aan de veiligheid van lhbtiq+ personen in algemene zin en op scholen en zorginstellingen in het bijzonder. Hiernaast hebben wij extra aandacht aan voor biseksuele- en transseksuele personen.

    Voorgesteld besluit

    1. Het plan van aanpak 'Regenboogagenda Alphen aan den Rijn 2023-2026’_vast te stellen en deze ter kennisneming aan de raad aan te bieden
    2. Wethouder Noordermeer te mandateren om de ‘Intentieverklaring Lokaal emancipatiebeleid 2023-2026 lesbiennes, homoseksuelen, bi+, transgender- en intersekse personen’ te ondertekenen en de ‘Regenboogagenda Alphen aan den Rijn 2023-2026’ aan het ministerie van OCW aan te bieden.
    3. De budget neutrale financiële gevolgen voor het jaar 2023 te verwerken in de Najaarsnota 2023 en de budget neutrale financiële gevolgen vanaf 2024 te verwerken in de voorjaarsnota 2024.

  15. 4.k

    Op 15 juli 2021 is met de vaststelling van de kunst- en cultuurvisie gemeente Alphen aan den Rijn 2021-2030 ook een motie van het CDA vastgesteld over de realisatie van een Canon over de gemeente Alphen aan den Rijn. Inmiddels is er een projectgroep gestart en vindt de eerste bijeenkomst op 30 augustus a.s. plaats. Er is ruimte voor betrokken en geïnteresseerde inwoners om mee te denken en ideeën en verhalen aan te leveren. De ontwikkeling kost ruim een jaar. De presentatie van de Canon vindt plaats op Open Monumentendag in september 2024. De Canon krijgt daarnaast extra aandacht tijdens de maand van de geschiedenis (oktober 2024). De raad wordt geïnformeerd over de afwikkeling van de motie.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad op de hoogte brengen van de afhandeling van de motie via de bijgaande raadsbrief.

  16. 4.l

    De gemeente Alphen aan den Rijn is aandeelhouder van Dunea N.V. (Dunea). In Alphen aan den Rijn verzorgt het bedrijf drinkwater voor de kern Benthuizen. De verdeling van het aantal aandelen tussen de aandeelhoudende gemeenten dient naar rato te zijn van het aantal inwoners in het drinkwatervoorziening gebied. Er is nagegaan of de verdeling van aantal inwoners (peildatum 1januari 2022) nog overeenstemt met de aandelenbelangen. Dit heeft geleid tot een herverdeling van de aandelen over de aandeelhoudende gemeente, waarbij de gemeente Alphen aan den Rijn 356 aandelen Dunea levert aan de gemeente Pijnacker-Nootdorp.

    Voorgesteld besluit

    1. Het leveren van 356 aandelen Dunea N.V. (Dunea) aan de gemeente Pijnacker-Nootdorp, waarmee de herverdeling van aandelen Dunea-naar rato van het aantal inwoners in het drinkwatervoorziening gebied van Dunea op 1-1-2022, kern Benthuizen-wordt bewerkstelligd;
    2. Het leveren van de aandelen te formaliseren middels het ondertekenen van de volmacht door de bevoegd bestuurder, de Burgemeester.
  17. 4.m

    Naar aanleiding van berichtgeving in de media over een verminderde beschikbaarheid van operatiekamers bij het Alrijne Ziekenhuis in de maand oktober, heeft het college contact gezocht met de Raad van Bestuur van het Alrijne. De informatie uit dit overleg is vervat in een brief aan de raad. De maatregelen die het ziekenhuis treft, hebben geen nadelige gevolgen voor de Alphense inwoner.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met het versturen van een raadsinformatiebrief over de beschikbaarheid van operatiekamers Alrijne Ziekenhuis in de maand oktober.