Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Overzicht College Besluiten

dinsdag 12 december 2023

12:00
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
J.W.E. Spies

Agendapunten

  1. 1

    Oudejaarsdag (31 december) valt dit jaar op een zondag. De winkeltijdenverordening (2015) stelt dat winkels op zon- en feestdagen van 12.00 tot 22.00 uur open mogen zijn. Het college vindt het wenselijk om de openingstijden voor winkels en standplaatsen op deze dag eenmalig te verruimen naar opening vanaf 8:00 uur i.p.v. 12:00 uur, zodat inwoners gedurende de gehele dag hun inkopen voor oudejaarsdag/avond en nieuwjaarsdag kunnen doen en kunnen genieten van de traditie van Oud & Nieuw met verse oliebollen. Om een winkelopening mogelijk te maken buiten de tijden zoals die in de winkeltijdenverordening zijn vastgelegd, moet er een wijzigingsverordening door de raad vastgesteld worden.

    Voorgesteld besluit

    1. Te besluiten tot afwijking van de Winkeltijdenverordening, conform bijgevoegde wijzigingsverordening.
    2, De gemeenteraad voor te stellen om eenmalig af te wijken van de Winkeltijdenverordening Alphen aan den Rijn 2015, artikel 3.

  2. 2

    De initiatiefnemers willen op een aantal percelen naast Kortsteekterweg nr. 57 twee nieuwe woningen, een groenstrook en een parkeerterrein voor het naast gelegen bedrijf realiseren. Op dit moment wordt een groot deel van het terrein tussen de Kortsteekterweg en de Rijn gebruikt als buitenopslagterrein. De nieuwe ontwikkeling past niet in het geldende bestemmingsplan, maar is een aanzienlijke verbetering van de ruimtelijke kwaliteit ter plaatse. Om de ontwikkeling planologisch mogelijk te maken is een wijziging van het huidige bestemmingsplan nodig. Het college wordt voorgesteld de zienswijzenprocedure voor het ontwerpbestemmingsplan ‘'Kortsteekterweg nabij 57, Alphen aan den Rijn’ op te starten.

    Voorgesteld besluit

    1. Vast te stellen dat voor het bestemmingsplan 'Kortsteekterweg nabij 57, Alphen aan den
    Rijn' geen milieueffectrapportage hoeft te worden opgesteld, omdat er geen belangrijke
    nadelige milieugevolgen zijn te verwachten;
    2. Het ontwerpbestemmingsplan 'Kortsteekterweg nabij 57, Alphen aan den Rijn' met
    identificatienummer NL.IMRO.0484.Akortsteektrwgnb57-ON01 en de bijbehorende
    bestanden, vast te stellen;
    3. De analoge afgeleide verbeelding van het ontwerpbestemmingsplan 'Kortsteekterweg nabij
    57, Alphen aan den Rijn' vast te stellen;
    4. De procedure ex artikel 3.8 onder 1 Wro voor het ontwerpbestemmingsplan 'Kortsteekterweg
    nabij 57, Alphen aan den Rijn' te starten en het ontwerpbestemmingsplan gedurende zes
    weken ter inzage te leggen;
    5. De gemeenteraad met bijgevoegde informatiebrief te informeren over het
    ontwerpbestemmingsplan 'Kortsteekterweg nabij 57, Alphen aan den Rijn'.

  3. 3

    Initiatiefnemer exploiteert aan de Burmadeweg 6 te Hazerswoude-Dorp een gemengd veehouderijbedrijf met zowel melkvee, schapen als vleeskuikens. De aanleiding van deze ruimtelijke procedure is om in het kader van dierenwelzijn de kuikens meer stalvloeroppervlak te geven. Het aantal dieren na realisatie zal gelijk zijn aan het aantal in de bestaande situatie. Om deze ontwikkeling te kunnen bewerkstelligen is een vervorming èn vergroting van het bouwvlak benodigd. Planologisch wordt dit mogelijk gemaakt met een wijziging van het huidige bestemmingsplan. Het college wordt voorgesteld de zienswijzenprocedure voor het ontwerpbestemmingsplan ‘Burmadeweg 6 Hazerswoude-Dorp’ op te starten

    Voorgesteld besluit

    1. Vast te stellen dat voor het bestemmingsplan ‘Burmadeweg 6 Hazerswoude-Dorp’ geen
    milieueffectrapportage hoeft te worden opgesteld, omdat er geen belangrijke nadelige
    milieugevolgen zijn te verwachten;
    2. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Burmadeweg 6 Hazerswoude-Dorp’ met identificatienummer
    NL.IMRO.0484.HDBurmadeweg6-ON01 en de bijbehorende bestanden, vast te stellen;
    3. De analoge afgeleide verbeelding van het ontwerpbestemmingsplan ‘Burmadeweg 6
    Hazerswoude-Dorp’ vast te stellen;
    4. De procedure ex artikel 3.8 onder 1 Wro voor het ontwerpbestemmingsplan te starten en het
    ontwerpbestemmingsplan ‘Burmadeweg 6 Hazerswoude-Dorp’ gedurende zes weken ter
    inzage te leggen.
    5. De procedure na ter visielegging van het ontwerpbestemmingsplan voort te zetten als er een
    positief advies door de agrarische boordelingscommissie afgegeven wordt;
    6. De gemeenteraad met bijgevoegde informatiebrief te informeren over het
    ontwerpbestemmingsplan ‘Burmadeweg 6 Hazerswoude-Dorp’.

  4. 4

    Hoorn-West is de naam van het braakliggende bedrijventerrein ten oosten van de Hoorn en de Leidse Schouw en ten westen van de Penitentiaire Inrichting aan de Eikenlaan in Alphen aan den Rijn. De gemeente wil – na enkele jaren vertraging - de ontwikkeling van deze locatie als uitgeefbaar nieuw bedrijventerrein nu oppakken. Enerzijds om ruimte te bieden aan ondernemers die groeien, als ook om schuifruimte te kunnen bieden aan bedrijven voor ruimtelijke ontwikkelingen elders in de gemeente. Gezien de huidige en te verwachte vraag vanuit bedrijven naar ruimte, is de ontwikkeling van Hoorn-West dan ook van groot belang voor de economische ontwikkeling van onze gemeente. De mogelijke komst van een tijdelijk asielzoekerscentrum (AZC) en een vrachtwagenparkeerterrein binnen deze locatie brengt de ontwikkeling van het terrein nu in een stroomversnelling. Overigens betreft het AZC een tijdelijke functie, een permanente woonfunctie is op het bedrijventerrein niet mogelijk.


    Het bedrijventerrein Hoorn-West heeft in de geldende beheersverordening al een bedrijfsbestemming, maar dit voldoet vanwege verouderde planregels niet aan de eisen van een modern en duurzaam bedrijventerrein. De gemeente wil dan ook op deze locatie intensiever ruimtegebruik mogelijk maken, met meer ruimtelijke kwaliteit en duurzamer van opzet. In dit ontwerp-bestemmingsplan heeft dit een plek gekregen. Het college wil ook in een latere fase duurzaam omgaan met deze ruimte, bijvoorbeeld door selectief te zijn bij de uitgifte van de kavels en door in te zetten op parkmanagement.


    De gemeente heeft nu een ontwerpbestemmingsplan en een beeldkwaliteitsplan opgesteld en er zijn diverse onderzoeken naar milieueffecten uitgevoerd. Hieruit blijkt dat er vanuit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening geen belemmeringen zijn om het bestemmingsplan in procedure te brengen. Met het ter visie leggen van het ontwerpbestemmingsplan kunnen bewoners en ondernemers gedurende 6 weken met een zienswijze de gemeente aandachtspunten meegeven. De gemeenteraad kan naar verwachting na de zomer van 2024 het bestemmingsplan vaststellen.

    Voorgesteld besluit

    1. Vast te stellen dat voor het bestemmingsplan ‘Hoorn-West‘ geen milieueffectrapportage
    hoeft te worden opgesteld, omdat er geen belangrijke nadelige milieugevolgen zijn te
    verwachten;
    2. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Hoorn-West‘ met identificatienummer
    NL.IMRO.0484.HoornWest-ON01 en de bijbehorende bestanden vast te stellen;
    3. De analoge afgeleide verbeelding van het ontwerpbestemmingsplan ‘Hoorn-West‘ vast te
    stellen;
    4. De procedure ex artikel 3.8 onder 1 Wro voor het ontwerpbestemmingsplan te starten en het
    ontwerpbestemmingsplan ‘Hoorn-West‘ gedurende zes weken ter inzage te leggen;
    5. De gemeenteraad met bijgevoegde informatiebrief te informeren;
    6. Wethouder Van As te machtigen tekstuele wijzigingen door te voeren in het
    ontwerpbestemmingsplan voordat het ter inzage gaat.

  5. 5

    Water speelt een belangrijke rol in onze nationale, regionale en gemeentelijke plannen en ambities. Denk maar aan dijkverhogingen, het tegengaan van wateroverlast in wijken, het omgaan met droge zomers in de boomkwekerij of het verbeteren van de water-recreatiemogelijkheden. Maar wat is de rol van water binnen de gemeente? Waar spelen de uitdagingen rondom wateroverlast, waterkwaliteit en ecologie? Waar worden mooie dingen gedaan op het gebied van water die helpen om opgaven op te lossen? De raad had de wens aangegeven verder door te praten over de rol van water. Door middel van factsheets is hierover op 28 september jl. tijdens de informatiemarkt met de aanwezigen kennis uitgewisseld door collega’s van de gemeente Alphen aan den Rijn, het hoogheemraadschap van Rijnland en de Stichting Belangenbehartiging Greenport regio Boskoop.
    De factsheets waren opgesteld rondom een aantal thema’s, met per thema een aansprekende casus uit de gemeente:
    * Waterkwaliteit
    * Zoetwatervoorziening
    * Klimaatadaptatie
    * Afval-, hemel- en grondwater
    * Waterrecreatie
    * Greenport regio Boskoop
    * Waterbeheer en ecologie
    * Bodem en water sturend en het NPLG

    Voorgesteld besluit

    1. De gemeenteraad met bijgevoegde brief te informeren

  6. 6

    De opvang van Oekraïners wordt niet langer gezien als een crisissituatie. Daarom wordt het staatsnoodrecht vervangen door de Tijdelijke wet opvang ontheemden Oekraïne. Hiermee gaat de verantwoordelijkheid voor de opvangtaak van de gemeenten van de burgemeesters naar de colleges van B&W. Landelijk wordt de rol van het veiligheidsberaad beëindigd en worden bestuurlijke afspraken in de toekomst gecoördineerd via de Landelijke Regietafel Migratie en Integratie (LRT) en op provinciaal niveau via de Provinciale Regietafel (PRT). In de regio Hollands Midden behouden we voor de operationele coördinatie de Tijdelijke werkorganisatie Opvang Vluchtelingen (TWOV) die deze taak als sinds 2022 goed uitvoert. Voor de bestuurlijke afstemming sluiten we aan bij de bestaande structuur die al is ingericht voor asielopvang (de woonregio’s). Dit besluit volgt uit een wettelijke wijziging en verandert niets aan de opgave voor de opvang van Oekraïners, de manier waarop we hier invulling aan geven en de (financiële) randvoorwaarden waaronder we dat doen.

    Voorgesteld besluit

    1. De veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM), samen met de 18 gemeenten uit de veiligheidsregio, te verzoeken de operationele coördinatie van de opvang van Oekraïense ontheemden voor de regio Hollands Midden, door de Tijdelijke Werkorganisatie Opvang Vluchtelingen (TWOV) te continueren
    2. Voor de regionale samenwerking aan te sluiten bij de woonregio’s Midden-Holland en Holland Rijnland (de Regionale Regietafel), waarmee de verbinding wordt gemaakt met de regionale structuur voor asielopvang en de Provinciale Regietafel
    3. De governance van de TWOV te organiseren door voor het bestuurlijk opdrachtgeverschap aan de TWOV een stuurgroep in te richten, waaraan deelnemen: de (vice)-voorzitter van de veiligheidsregio en de beide voorzitters van de woonregio’s
    4. Het Dagelijks Bestuur van de regio Holland Rijnland te verzoeken om de rol van ambtelijk secretaris van het regionaal bestuurlijk overleg (RRT) voor opvang Oekraïners te vervullen, in aansluiting bij de coördinerende rol die zij vervult voor asielopvang.
    5. Te besluiten dat de portefeuille Oekraïneopvang wordt belegd bij wethouder Schotanus.

  7. 7

    Deze brief betreft de eerste voortgangsrapportage over de projecten in de openbare ruimte. Dit zijn overwegend reconstructieprojecten, maar er zijn bijvoorbeeld ook civiele kunstwerk- en groenprojecten.


    De gemeenteraad wordt geïnformeerd over:
    - hoe het programma van de projecten tot stand komt, een beschrijving van de ontwikkelingen die op de projecten van invloed zijn en welke verbeteringen wij de komende jaren willen doorvoeren (I. Context).
    - de huidige stand van zaken van de lopende projecten, waarbij nader wordt ingezoomd op de projecten met een hoger risicoprofiel of grote afwijking. De gemeenteraad wordt specifiek geïnformeerd over het project Fietsbrug Aarkanaal (inmiddels bekend als Raadsburg), die uit een extern opgestelde model-kosten­prognose een forse overschrijding kent. (II. Voortgangsrapportage projecten).

    Voorgesteld besluit

    1. Bijgaande raadsinformatiebrief aan de gemeenteraad te sturen.

  8. 8

    In het coalitieakkoord Zichtbaar en Dichtbij is aangegeven dat op basis van kleinschalige initiatieven op eigen grond kleine windmolens mogelijk zijn. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de behoefte bij onder meer agrariërs en ondernemers om in hun eigen energiegebruik te voorzien op een duurzame manier. Naast zonne-energie hebben zij hiertoe windenergie nodig, omdat deze elkaar goed aanvullen en zorgen voor een meer continue leveringszekerheid van duurzame energie en het elektriciteitsnet optimaal wordt benut. Om de initiatieven en aanvragen te stroomlijnen is het nodig om gemeentelijk beleid op te stellen voor kleine windmolens bij agrariërs en andere ondernemers. In mei 2023 is door het college een uitgangspuntennotitie vastgesteld om te komen tot beleid voor kleine windmolens, waarover de raad is geïnformeerd middels een raadsinformatiebrief. Op basis van deze uitgangspuntennotitie is gestart met de voorbereidingen voor een uitgebreid participatieproces met de stakeholders, inwoners en ondernemers. Met de input die hiermee opgehaald wordt, wordt het concept beleid opgesteld. Op dit moment vindt uitvoering van dit participatieproces plaats. Naar aanleiding van vragen over het opstellen van dit beleid in de raadsvergadering over de begroting, en in het licht van de motie doorbraakprogramma participatie, is het wenselijk de raad op dit moment reeds te informeren over dit participatieproces, en niet pas op het moment dat concept beleid gereed is, zoals eerder in de uitgangspuntennotitie aangegeven.

    Voorgesteld besluit

    De raad te informeren over het participatieproces om te komen tot beleid voor kleine windmolens middels bijgevoegde raadsinformatiebrief.

  9. 9

    De beoogde planontwikkeling op de locatie van de basisschool Arnoldus van Os staat al sinds 2019 op de planning. De locatie is bestuurlijk aangewezen voor sociale woningbouw en toegewezen aan HaBeKo Wonen als preferente aanbieder van sociale huurwoningen voor de kern Benthuizen. Afgelopen jaar is het plan verder uitgewerkt. Om beide partijen de waarborg te verlenen dat enerzijds de gemeente de bouwkavel bouwrijp en met de bestemming ‘wonen’ zal leveren en anderzijds HaBeKo Wonen de bouwkavel zal afnemen en de voorgenomen bouw zal realiseren, is deze Koopovereenkomst van belang.

    Voorgesteld besluit

    1.Instemmen met de inhoud van overeenkomst.
    2. Verlenen van mandaat aan wethouder G.P. van As ter ondertekening van de overeenkomst namens het College van B&W.

  10. 10

    De gemeente is van plan om op locatie Nieuwe Sloot in de kern Alphen aan den Rijn woningbouw te realiseren. Voor deze ontwikkeling is een Ruimtelijk Kader ontwikkeld in intensieve samenspraak met de omwonenden en vastgesteld door de gemeenteraad.
    Het Ruimtelijk Kader bevat de kaders voor het uiteindelijke ontwerp en realisatie van de locatie voor de nog te selecteren marktpartij. Om de woningbouw hier mogelijk te maken moet ook het bestemmingsplan worden herzien. Het bestemmingsplan is gebaseerd op het Ruimtelijke Kader en inmiddels zijn de noodzakelijke voorbereidingen afgerond en onderzoeken uitgevoerd.
    Het college heeft nu besloten het ontwerp van het bestemmingsplan ter inzage te leggen. Over het ontwerp kunnen gedurende de termijn van ter inzage legging zienswijzen worden ingediend.

    Voorgesteld besluit

    1. Geen milieueffectrapport (MER) op te stellen, omdat de activiteit geen belangrijke
    nadelige gevolgen heeft voor het milieu;
    2. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Nieuwe Sloot – Zuid’, met identificatienummer
    NL.IMRO.0484.Anieuweslootzuid-ON01 met bijbehorende bestanden vast te stellen;
    3. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Nieuwe Sloot – Zuid’, met identificatienummer
    NL.IMRO.0484.Anieuweslootzuid-ON01met bijbehorende bestanden en bijbehorend
    ontwerpbesluit hogere waarden geluid gedurende zes weken ter inzage te leggen,
    waarbij voor een ieder de gelegenheid bestaat om zienswijzen in te dienen;
    4. Het concept beeldkwaliteitsplan gedurende zes weken ter inzage te leggen, waarbij voor
    een ieder de gelegenheid bestaat om een inspraakreactie te geven;
    5. De gemeenteraad informeren middels de bijgevoegde raadsinformatiebrief;
    6. Aan wethouder G.P. van As de bevoegdheid te mandateren om namens het college het
    ontwerpbestemmingsplan ‘Nieuwe Sloot – Zuid’ met bijbehorende bestanden, of de
    raadsinformatiebrief vóór de terinzagelegging aan te passen op ondergeschikte punten
    en/of redactionele aanpassingen.

  11. 11

    Burgemeester en wethouders hebben de ontwerp Partiële herziening PCT-terrein, project Hortiparc Boskoop vastgesteld. Dit project heeft betrekking op fase II van het PCT-terreinen biedt ruimte voor het vestigen van boom-en sierteeltbedrijven en/of innovatieve bedrijven die gelieerd zijn aan de boom-en sierteeltsector. De partiële herziening ziet ten opzichte van het geldend bestemmingsplan op enkele wijzigingen van de inrichting en bebouwingsmogelijkheden ten behoeve van het project.

    Voorgesteld besluit

    1.De ontwerp Partiële herziening PCT-terrein, project Hortiparc Boskoop, met identificatienummer NL.IMRO.0484.HDpcthortiparc-ON01, vast te stellen;
    2.De ontwerp Partiële herziening PCT-terrein, project Hortiparc Boskoop, ter inzage te leggen.
    3. Een anterieure exploitatieovereenkomst (ex art. 6.24 Wet ruimtelijke ordening) te sluiten met de initiatiefnemer waarin wordt geregeld dat het project volledig voor rekening en risico van initiatiefnemer is.

  12. 12

    Op 8 juni 2023 vond de start van het participatieproces van de Erfgoedvisie 2023 plaats met een raadsinformatiemarkt waarbij ook vertegenwoordigers van het erfgoedveld in de gemeente uitgenodigd en aanwezig waren. De avond leverde goede gesprekken en een flink aantal reacties, ideeën en vragen op; belangrijke input voor het verdere proces van de Erfgoedvisie.
    Momenteel ondervindt het proces enige vertraging door de vertraging die is opgetreden in het proces van de evaluatie van het erfgoedbeleid.

    Voorgesteld besluit

    1. De gemeenteraad te informeren over de stand van zaken met betrekking tot de Erfgoedvisie 2023 middels bijgesloten brief.

  13. 13

    Gemeente Alphen aan den Rijn dient te (blijven) voorzien in tenminste 471 opvangplaatsen voor vluchtelingen uit Oekraïne (peildatum 1 december 2023). Op 1 februari 2024 wordt deze taakstelling verhoogd naar 505 opvangplekken. De opvanglocatie aan de Noorderkeerkring in Alphen aan den Rijn biedt plaats aan 220 Oekraïense vluchtelingen. Deze locatie sluit eind februari 2024. De gemeente dient daarom op korte termijn 254 opvangplaatsen te realiseren (220 vervangende en 34 aanvullende opvangplaatsen).


    De gemeente heeft een huurovereenkomst afgesloten voor een woning aan de Zomererf in Alphen aan den Rijn. Hier kunnen 8 vervangende opvangplekken gerealiseerd worden voor de Oekraïense vluchtelingen die nu in de Noorderkeerkring verblijven. Het college heeft daarnaast opdracht gegeven om te komen tot een huurovereenkomst voor vier woningen op de Horizon-locatie in het centrum van Alphen aan den Rijn. Hier kunnen in totaal nog eens 40 vervangende opvangplekken gerealiseerd worden. In totaal kunnen er, met deze twee aanvullende locaties, 238 vervangende opvangplekken voor eind februari 2024 gerealiseerd worden.



    Het college heeft op 24 oktober 2023 besloten om tot 1 januari 2024 geen nieuwe Oekraïense vluchtelingen te plaatsen in de Noorderkeerkring. Het college heeft besloten deze maatregel te verlengen tot het einde van de huurovereenkomst (29 februari 2024). Tot op heden is er slechts beperkte terugloop in het aantal Oekraïense vluchtelingen op de Noorderkeerkring. Bovendien leidt nieuwe instroom op de Noorderkeerkring in januari en februari tot dubbele verhuizing voor de Oekraïense vluchtelingen in zeer korte tijd en dubbel werk voor de ambtelijke organisatie.

    Voorgesteld besluit

    · kennis te nemen van de afgesloten huurovereenkomst met Woonforte voor een woning aan de Zomererf 3 in Alphen aan den Rijn van 1 december 2023 tot en met 31 december 2025, met mogelijke verlenging;
    · opdracht te geven om te komen tot een huurovereenkomst met iHub voor vier woningen aan de Ds. Meijerlaan 6 – 12 in Alphen aan den Rijn (onderdeel van de Horizon-locatie) voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen, binnen de volgende kaders:
    o met ingang van 1 januari 2024;
    o voor de duur van één jaar, met mogelijke verlenging;
    o huurprijs binnen de gemeentelijke bandbreedte.
    de stop op plaatsing van nieuwe Oekraïense vluchtelingen in de opvanglocatie Noorderkeerkring te verlengen tot het einde van de huurovereenkomst van de Noorderkeerkring.

  14. 14

    In de gemeente Alphen aan den Rijn waren er eind 2022 circa 50 gastgezinnen die in totaal 139 vluchtelingen uit Oekraïne opvingen. De gemeente Alphen aan den Rijn heeft de taak om toe te zien op de kwaliteit van de opvang die deze gastgezinnen bieden.
    Een aantal gastgezinnen had eind 2022 aangeven te willen stoppen met het bieden van opvang omdat het toegenomen energieverbruik in relatie tot de gestegen energiekosten een te groot beslag op hun uitgaven legt.

    Voorgesteld besluit

    1. De evaluatie vast te stellen;
    2. De landelijke wetswijziging m.b.t. de eigen bijdrage vanuit Oekraïense vluchtelingen af te wachten alvorens een besluit over verlenging van deze regeling te nemen.

  15. 15

    Op 11 oktober heeft het dorpsoverleg Hazerswoude-Dorp de enquête aan wethouder Schotanus uitgereikt. De enquête is opgesteld door het dorpsoverleg na een intensief participatietraject met de inwoners en gaat over de leefbaarheid in het dorp. De gemeente heeft kennisgenomen van de enquête en gaat hierover in gesprek met het dorpsoverleg.

    Voorgesteld besluit

    De reactie op de enquête Hazerswoude-Dorp te versturen.

  16. 16

    De gemeente heeft de jaarwisseling voorbereid met de hulpdiensten en (keten)partners teneinde de openbare orde en veiligheid te kunnen waarborgen in de aanloop naar en tijdens de jaarwisseling 2023-2024. Afspraken daarover zijn vastgelegd in het draaiboek jaarwisseling 2023-2024.

    Voorgesteld besluit

    Het draaiboek jaarwisseling 2023-2024 vast te stellen.

  17. 17

    Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde kunnen raadsleden schriftelijk vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. De heer R. Driesen heeft, namens de fractie van GroenLinks, vragen gesteld over cultuur-historische waardevolle loodsen. Deze vragen worden met bijgaande brief beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    1. Instemmen met de beantwoording van de artikel 40 vragen van de heer R. Driesen over cultuur-historische waardevolle loodsen.

  18. 18

    Burgemeester en wethouders hebben op 23 februari 2021 haar goedkeuring verleend aan het stellen van een investeringsbijdrage ad. € 313.017,- voor geluidswerende maatregelen buurthuis Pleyn68.
    Het volgende oplossingsvoorstel is toen voorgelegd en geaccordeerd:
    · er wordt een erfafscheiding van maximaal 2 meter hoog gerealiseerd door Wilma Wonen;
    · de afstand tussen het perceel van Pleyn68 tot aan de voorgevel van de woningen van het plangebied Nieuw Rein wordt vergroot tot 30 meter;
    · Er worden geluidwerende maatregelen getroffen aan het buurthuis zodat Pleyn68 meer geluid kan produceren dan nu volgens het activiteitenbesluit is toegestaan. (Nu is 77dB in het pand van Pleyn68 toegestaan in de nachtelijke uren van 23.00 – 7.00 uur, terwijl in werkelijkheid 95dB wordt geproduceerd)
    Inmiddels zijn de nieuwbouwwoningen volgens bovenstaande uitgangspunten gerealiseerd en zal omstreeks januari 2024 worden opgeleverd.
    Het buurthuis wil graag haar voorbereidingen treffen en wenst graag over te gaan met de ondertekening van ingesloten overeenkomst zodat het buurthuis het werk aan de aannemer daadwerkelijk kan gunnen en opdragen.

    Voorgesteld besluit

    1. Akkoord te gaan met ingesloten overeenkomst, ter ondertekening, Inhoudende:
    - Een Investeringsbijdrage ad. € 313.017,- aan het buurthuis Pleyn68, waarvan Wilma Wonen een bedrag van € 100.000,- bijdraagt
    2. Wethouder Van As te mandateren ter ondertekening

  19. 19

    Op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde kunnen raadsleden schriftelijk vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. De heer R.J. van Kuijk stelde namens de fractie van SGP vragen over de monumentale boerderij en opstallen aan de Hogeveenseweg71 in Benthuizen. Het college informeert de heer R.J. van Kuijk met een antwoordbrief over de gestelde vragen.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40-vragen van de heer R.J. van Kuijk, fractievoorzitter van de SGP,inzake boerderij en opstallen aan de Hogeveenseweg 71, Benthuizen te beantwoorden overeenkomstig bijgevoegde conceptbrief.

  20. 20

    De dienstverleningsovereenkomst met de huidige dienstverlener loopt per 31 december 2023 af. Het voorbereiden van de nieuwe aanbesteding kost meer tijd dan gedacht, waardoor de nieuwe dienstverleningsovereenkomst niet voor 1 januari 2024 gesloten kan worden.
    In dit geval heeft het college besloten om af te wijken van de Aanbestedingswet 2012 om de dienstverlening aan onze gebruikers/huurders te kunnen waarborgen en de huidige contractpartij opdracht te verlenen voor het tijdelijk voortzetten van de huidige dienstverlening voor de periode tussen 1 januari 2024 en het sluiten van de nieuwe overeenkomst.

    Voorgesteld besluit

    1. Af te wijken van de Aanbestedingswet 2012 voor het aangaan van een dienstverleningsovereenkomst voor het technisch gebouwenbeheer met de huidige dienstverlener voor de periode tussen 1 januari 2024 en het sluiten van de nieuwe overeenkomst.

  21. 21

    Vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Spreidingswet hebben de achttien gemeenten in het gebied van de Veiligheidsregio Hollands Midden afspraken gemaakt om te komen tot een regionale invulling en ontwikkeling van een aanpak voor duurzame asielopvang. Het college en de gemeenteraad van Alphen aan den Rijn steunen de uitgangspunten voor de duurzame asielopvang en hebben het bedrijventerrein Hoorn-West aangewezen als locatie voor nader onderzoek. Hierbij zijn in samenwerking met het COA de mogelijkheden onderzocht van de realisatie van een voorziening voor de opvang van circa 350 – 400 asielzoekers voor een periode van maximaal vijf jaar, onder de voorwaarde dat elders in de gemeente tijdelijke woonvoorzieningen gerealiseerd kunnen worden voor eigen inwoners en Oekraïense ontheemden.


    Op basis van de uitkomsten is een concept bestuursovereenkomst met het COA opgesteld. De gemeenteraad heeft in de raadsvergadering van 23 november 2023 wensen en bedenkingen op deze bestuursovereenkomst gegeven. Deze zijn verwerkt in de definitieve bestuursovereenkomst, die het college op 12 december jl. heeft vastgesteld.