- Locatie
Collegekamer
- Voorzitter
- J.W.E. Spies
Agendapunten
-
1
Op 7 juli 2023 is een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend voor het wijzigen van de bestemming van horeca naar wonen op de begane grond. De locatie betreft Van Mandersloostraat 59 te Alphen aan den Rijn. De aanvraag is strijdig met het bestemmingsplan. Het college maakt gebruik van de Kruimelgevallenregeling (uit artikel 4, lid 9 van Bijlage II van het Besluit omgevingsrecht. Daardoor staat de het college om een aantal specifieke redenen toe dat het pand gebruikt wordt als woning.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Gebruik te maken van de Kruimelgevallenregeling ex artikel 4, lid 9 van Bijlage II van het Besluit omgevingsrecht om af te wijken van de bestemming Centrum voor het gebruik als woning en de vergunning op basis daarvan te verlenen.
-
2
Met bijgaande brief worden de artikel 40 vragen van de heer Blom over externe inhuur beantwoord.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Instemmen met de beantwoording van de artikel 40 vragen van de heer Blom over externe inhuur.
-
3
Raadslid Zevenbergen vraagt het college te bevestigen dat per 1 januari 2024 kleinere elektrische bussen worden ingezet ter vervanging van stadslijnbussen 1 en 2.
Het college kan de inzet van elektrische bussen niet bevestigen. Zowel provincie als Arriva hebben aangegeven geen nieuw materiaal aan te willen schaffen vóór de nieuwe concessie (15 december 2024). Wel is aangegeven dat de nieuwe OV-vervoerder, Qbuzz, met zero-emissiebussen gaat rijden.
Naar verwachting ontvangt de gemeente binnenkort een uitnodiging om kennis te maken met Qbuzz. In deze en daaropvolgende gesprekken willen we Qbuzz verzoeken de reguliere stadslijnen 1 en 2 te vervangen door kleine elektrische bussen. Uiteraard met de randvoorwaarde dat de bereikbaarheid in ons Stadshart wordt gewaarborgd.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De vraag van raadslid Zevenbergen te beantwoorden met bijgaande brief.
-
4
Op 2 april 2019 is de aanvraag omgevingsvergunning voor het tijdelijk uitbreiden (voor de duur van 15 jaar) van het Budget Hotel op het perceel Rijndijk 96 te Hazerswoude-Rijndijk met 39 kamers geweigerd. Na heroverweging is dit weigeringsbesluit in stand gelaten. Het hiertegen ingediende beroepschrift is door de Rechtbank gegrond verklaard. Met achtneming van deze uitspraak is een nieuw aangepast besluit op bezwaar genomen. Tevens is tegen de uitspraak van de Rechtbank hoger beroep ingediend. Op 21 juni 2023 heeft de Afdeling Bestuursrechtspaak van de Raad van State (hierna: Raad van State) uitspraak gedaan. Hierbij heeft de Afdeling het hoger beroep ongegrond verklaard, de beslissing op bezwaar vernietigd en het college opgedragen om met inachtneming van de uitspaak binnen acht weken een nieuw besluit te nemen. Door het zomerreces, gevoerde overleggen en het verschuiven van een overleg is het niet gelukt om tijdig een nieuw besluit te nemen. Inmiddels heeft de initiatiefnemer ons in gebreke gesteld en beroep ingediend tegen het niet tijdig nemen van een besluit.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Met inachtneming van de uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State d.d. 21 juni 2023 een nieuwe beslissing op bezwaar te nemen;
2. Het bezwaarschrift tegen het weigeringsbesluit van 2 april 2019 gegrond te verklaren, het bestreden besluit te herroepen en de gevraagde omgevingsvergunning voor het
tijdelijk uitbreiden (voor de duur van 15 jaar) van het Budget Hotel op het perceel Rijndijk 96 te Hazerswoude-Rijndijk alsnog te verlenen. -
5
Enige jaren geleden is ontdekt dat een groep Nederlanders minder toeslagen ontvangt dan zou moeten. Dit komt voor bij mensen die een uitkering van het UWV ontvangen vanwege ziekte of arbeidsongeschiktheid met daarbij een aanvulling vanuit de bijstand. De oorzaak ligt in fiscale rekenregels die de belastingdienst moet toepassen. Het inkomen van deze mensen ligt daardoor beneden het bestaansminimum. In onze gemeente treft dit enkele tientallen huishoudens. Verleden jaar is door de rechter bepaald dat gemeenten dit tekort moeten aanvullen. Het Rijk heeft daarna gezegd, dat gemeenten dit niet hoeven te doen, maar kunnen doen. In een brief aan de raad beschrijft het college van de gemeente Alphen aan den Rijn hoe zij dit uitvoert. Want dat mensen in onze gemeente onder het bestaansminimum leven, vindt het college onacceptabel.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raadsbrief Compensatie misgelopen toeslagen via de Participatiewet voor huishoudens met een gestapelde uitkering wordt aan de gemeenteraad toegezonden.
-
6
De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) stelt gemeenten in staat om hun eigen huishouding te regelen zoals zij dat graag willen. De APV geldt voor iedereen binnen de gemeente (niet alleen voor inwoners) en heeft tot doel om de gemeente netjes en leefbaar te houden. In de APV worden zaken geregeld op het gebied van openbare orde, horeca, evenementen, bescherming van het milieu en andere onderwerpen betreffende de huishouding van de gemeente. Op 15 december 2022 heeft de gemeenteraad de laatste tiende wijziging van de APV Alphen aan den Rijn 2014 vastgesteld. Sinds deze wijziging is op een aantal gebieden gebleken dat wijzigingen of aanvullingen gewenst zijn.
De verwachting is dat eind 2023 of in de loop van 2024 een ledenbrief vanuit de VNG zal worden verstuurd. Eventuele besluiten uit deze ledenbrief zijn – in afwachting van de ontvangst hiervan – nog niet meegenomen in de wijzigingsverordening.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met de Elfde wijzigingsverordening van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Alphen aan den Rijn 2014 als voorgenomen besluit.
2. De bovengenoemde wijzigingsverordening in de inspraak te brengen met de mogelijkheid voor ingezetenen en belanghebbenden om gedurende 6 weken schriftelijk hun zienswijze hierover in te dienen. -
7
In de propositie ‘de winst van het sociaal domein’ vragen gemeenten bij het rijk aandacht voor het vergroten van de veerkracht van haar inwoners. Ze willen gezond leven voor iedereen makkelijker maken en daarmee de gezondheid van de gehele samenleving versterken. Dit vanuit de feiten dat gezondheidsachterstanden een hardnekkig probleem zijn, ons zorgstelsel onder druk staat en gezondheid door veel factoren wordt beïnvloed. Het ministerie van VWS wil als antwoord gezamenlijk met gemeenten, GGD-en en zorgverzekeraars inzetten op een gezond en actief leven met een stevige sociale basis. Om aan deze doelstellingen vorm te geven is het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) gesloten en ondertekend door o.a. de VNG. Om hierin financieel bij te dragen heeft VWS een brede specifieke uitkering (brede SPUK) in het leven geroepen. Om van deze financiering gebruik te kunnen maken, verwacht VWS voor 30 september 2023 een plan van aanpak, waarin de gemeentelijke inspanningen, resultaten en monitoring duidelijk zijn.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Instemmen met het plan van aanpak GALA;
2. Het door het ministerie van VWS beschikbaar gestelde bedrag ad € 1.189.337,48, dat per GALA-onderwerp geoormerkt is, toevoegen aan het flexibel budget van de bundel Preventie;
3. De financiële verwerking opnemen in de begroting 2023 en de najaarsnota;
4. De bijlagen ter kennisname aanbieden aan de raad. -
8
Naar aanleiding van de jaarstukken 2022 was namens D66 een technische vraag gesteld over het minimabeleid in 2022. Het college heeft vastgesteld dat een bredere beantwoording op deze vraag wenselijk is. Het college beantwoordt deze vragen met de brief.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De vragen van D66 over het bereik van de minima voorzieningen en doelgroepomvang met de conceptbrief beantwoorden
-
9
De gemeente Alphen aan den Rijn heeft net als de landelijke Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen ((UHT) een rol in de ondersteuning van mensen die slachtoffer zijn van de Toeslagenaffaire kinderopvangtoeslag. Regelmatig ontvangt de gemeenteraad een brief over de stand van zaken van deze ondersteuning. Dit gebeurt nu weer. De brief aan de raad bevat cijfers, ontwikkelingen in de uitvoering van de ondersteuning en een beschrijving van de nieuwe groepen die wij kunnen helpen als zij zich bij ons aanmelden. Dat zij zich melden, proberen wij momenteel aan te moedigen. Hiervoor gebruiken wij onze communicatiemiddelen en ons netwerk.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raadsbrief over de stand van zaken uitvoering Wet hersteloperatie toeslagen wordt toegezonden aan de raad.
-
10
De druk op de asielopvang in Nederland is al geruime tijd hoog. Deze druk wordt deels veroorzaakt doordat een groot aantal statushouders in een AZC-locatie wacht op huisvesting in gemeenten. Het tijdig huisvesten van statushouders door gemeenten vormt daarmee een belangrijk onderdeel van de oplossing om snel(ler) plaatsen vrij te maken in de asielopvang. Vanuit het rijk zijn extra financiële middelen beschikbaar gesteld voor maatregelen die op korte termijn kunnen bijdragen aan de aanpak van de asielopgave.
Eén van die maatregelen betreft een financiële bijdrage voor gemeenten voor de aanschaf van flexwoningen om statushouders tijdig te kunnen huisvesten in de gemeente. Dit betreft een tijdelijke tussenvoorziening in afwachting van permanente huisvesting in de gemeente. Gemeente Alphen aan den Rijn heeft besloten om gebruik te maken van deze regeling en sluit hiertoe een bestuursovereenkomst af met het COA.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Een bestuursovereenkomst af te sluiten met het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) voor een financiële bijdrage van maximaal €4.000.000 voor de aanschaf van minimaal 40 flexwoningen, welke gedurende 10 jaar voor gemiddeld 50% worden ingezet voor de tijdelijke huisvesting van statushouders.