Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Overzicht College Besluiten

dinsdag 20 juni 2023

12:00
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
J.W.E. Spies

Agendapunten

  1. 1

    In november 2022 is besloten de eerste anderhalf uur parkeren in de parkeergarages in het centrum van Alphen aan den Rijn gratis te maken. Om dit financieel te dekken zijn enkele beleidsaanpassingen doorgevoerd waaronder het verlengen van de tijden voor betaald parkeren op straat naar 21.00 uur van maandag t/m zaterdag. Vanuit centrumbewoners, enkele ondernemers en verenigingen is een duidelijk signaal ontvangen tegen deze maatregel. Alles overwegende constateren het college en de raad dat er geen draagvlak is voor deze maatregel. Het college heeft daarom de op 15 juni 2023 in de raad ingediende moties om deze maatregel terug te draaien overgenomen. Hiermee worden de tijden voor betaald parkeren weer maandag t/m donderdag en zaterdag van 9.00-18.00 uur en vrijdag en andere dagen met koopavond 9.00-21.00 uur.

    Voorgesteld besluit

    1. Het uitvoeringsbesluit Privaatrechtelijke regeling achteraf betaald parkeren Alphen aan den Rijn 2023 vaststellen en alleen in werking te laten treden indien de raad het onder twee genoemde besluit vaststelt;
    2. De raad voor te stellen:
    a) de reguleringstijden te wijzigen naar maandag t/m donderdag en zaterdag van 9.00-18.00 uur en vrijdag en andere dagen met koopavond van 9.00-21.00 uur en hiertoe de eerste wijziging Verordening parkeerbelastingen 2023 vast te stellen;
    b) Voor het boekjaar 2023 de opbrengsten straat parkeren (verlies opbrengst venstertijden) met € 70.200,- af te ramen en dit te dekken ten laste van het begrotingssaldo 2023;
    c) Voor het boekjaar 2024 en 2025 de opbrengsten straat parkeren (verlies opbrengst venstertijden) met € 140.400 voor die jaren af te ramen en te dekken ten laste van het begrotingssaldo;
    Bovenstaande financiële gevolgen in de begroting te verwerken via bijgevoegde begrotingswijziging.

  2. 2

    Om het groeiende aantal nieuwkomers onderwijs te kunnen bieden in Internationale Schakelklassen (ISK) is het noodzakelijk om aanvullend 3 noodlokalen te plaatsen op het plein van het Leerpark. Deze worden geplaatst boven op de bestaande 3 noodlokalen.

    Voorgesteld besluit

    1. Akkoord te gaan op het verstrekken van de opdracht aan leverancier Jan Snel: levering van 3 noodlokalen aan de Beatrixlaan (fase 2), zie bijlagen.
    2. een budget van € 113.885,- beschikbaar te stellen voor de bekostiging van de plaatsing en huur van de tijdelijke units.
    3. Deze kosten voor 2023 ( € 67.905,-) te dekken vanuit de decentralisatieuitkering Taallessen Oekraïners en voor 2024 ( € 45.980,-) , vooruitlopend op mogelijk afzonderlijke bekostiging, vanuit het normbedrag bekostigingsregeling Oekraïners.
    4. De financiële verwerking bij de Najaarsnota 2023 en Voorjaarsnota 2024 aan de raad voor te leggen ter besluitvorming.
  3. 3

    In de raadsvergadering van 23 februari 2023 heeft GroenLinks met een aantal andere fracties de motie vreemd ‘nabij gevoelige functies bij voorkeur kopschroefboren in plaats van heien’ ingediend. De wethouder Van As heeft in de raadsvergadering toegezegd te laten uitzoeken wat de wettelijke (on)mogelijkheden zijn om bepaalde funderingstechnieken voor te schrijven. De motie is aangehouden in afwachting van de resultaten van het onderzoek. Deze resultaten zijn beschreven in een notitie. In de notitie is ingegaan wat de invloed van de gemeente kan zijn voor het verlenen van een vergunning c.q. ontheffing. Echter gaat niet zo ver dat een bepaalde heimethode kan worden afgedwongen. De motie wordt beantwoord met een raadsbrief en bijbehorende notitie.

    Voorgesteld besluit

    De toezegging van de wethouder Van As in de raadsvergadering van 23 februari 2023, beantwoorden met een raadsbrief en bijbehorende notitie.

  4. 4

    In de gemeenteraadsvergadering van 25 mei jl. is het archiefinspectierapport Alphen aan den Rijn 2022 behandeld. N.a.v. dit rapport heeft de heer Straver (PvdA) artikel 40 vragen gesteld. Deze vragen worden door het college beantwoord.

    Voorgesteld besluit

    De artikel 40 vragen PvdA inzake archiefinspectie 2022 te beantwoorden met bijgaande brief.

  5. 5

    Gemeenten zijn volgens de Wet Kinderopvang verantwoordelijk voor het toezicht op en de handhaving van de kwaliteit van kinderopvangvoorzieningen (kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang, gastouderbureaus en voorzieningen voor gastouderopvang). Over de uitvoering hiervan leggen gemeenten jaarlijks verantwoording af. Uit de jaarverantwoording kinderopvang 2022 blijkt dat de Gemeente Alphen aan den Rijn voldoet aan de uitvoer van haar wettelijke taken.

    Voorgesteld besluit

    De jaarverantwoording Kinderopvang 2022 vast te stellen en deze voor 1 juli a.s. de inspectie te doen toekomen.

  6. 6

    Gemeente Alphen aan den Rijn heeft de ambitie om Rijnhaven-Oost te transformeren naar een gemengd gebied waar gewoond en gewerkt wordt en waarbij de haven weer van de stad wordt. Met het wegnemen van milieubelemmeringen en de herziening(en) van het bestemmingsplan Rijnhaven-Oost is de transformatie mogelijk gemaakt en zijn door meerdere marktpartijen woningbouwprojecten in voorbereiding en uitvoering genomen. Inmiddels wordt er op enkele locaties aan de Rijnhaven Oost al gewoond. Ontwikkelaar Vastgoed 42 B.V. is voornemens op Energieweg 3 – gelegen binnen Rijnhaven Oost - 48 appartementen, twee bedrijfsunits, een overdekte fietsenstalling en bijbehorende parkeerplaatsen te realiseren. Om dit mogelijk te maken heeft het college besloten een vrijstelling van de aanbiedingsplicht te verlenen ingevolge het gevestigde gemeentelijk voorkeursrecht en ten behoeve van de beschreven ontwikkeling ‘Kickstart’ een vaststellingsovereenkomst en anterieure overeenkomst aan te gaan. In de vaststellingsovereenkomst wordt vastgelegd dat onder voorwaarden eenmalig een vrijstelling van de aanbiedingsplicht geldt. Dit betekent dat de ontwikkelaar het recht van opstal eenmalig mag verkopen aan de - ten behoeve van het project nog op te richten – Vereniging van Eigenaars (VvE). Het betreft hier een particuliere ontwikkeling waarbij de gemeente een faciliterende rol heeft. Middels de anterieure exploitatieovereenkomst worden de publieke kosten die voortkomen uit deze ontwikkeling verhaald op de ontwikkelaar. Het college heeft geheimhouding opgelegd op deze drie overeenkomsten. De burgemeester heeft wethouder Van As een volmacht verleend om de overeenkomst(en) te ondertekenen.

    Voorgesteld besluit

    1. Ten behoeve van de beschreven ontwikkeling eenmalig een vrijstelling van de aanbiedingsplicht te verlenen ingevolge het gemeentelijk voorkeursrecht dat op het perceel plaatselijk bekend als Energieweg 3 gevestigd is en met ‘Vastgoed 42 B.V.’ hierover een vaststellingovereenkomst te sluiten, één en ander volgens bijgevoegd concept; 
    2. Met ‘Vastgoed 42 BV” inzake de beschreven ontwikkeling ‘Kickstart’ (bestaande uit 48 betaalbare koopwoningen en 2 bedrijfsunits) te Energieweg 3 een anterieure Exploitatieovereenkomst te sluiten, één en ander volgens bijgevoegd concept; 
    3. De faciliterende projectexploitatie Energieweg 3 te openen en vast te stellen en de neutrale financiële gevolgen (balansmutatie), conform het actuele Besluit Begroting en Verantwoording, op te nemen en te verwerken in de begroting/administratie via de eerst volgende actualisatie van het MPG;
    4. Ex artikel 87 van de Gemeentewet en artikel 5.1 lid 2 sub b Woo (Wet open overheid) geheimhouding op te leggen ten aanzien van de bijlagen ‘anterieure overeenkomst, vaststellingsovereenkomst en kostenverhaal anterieure overeenkomst met Vastgoed 42 B.V, behorende bij dit collegevoorstel “Overeenkomsten herontwikkeling Energieweg 3 ‘Kickstart’ te Rijnhaven Oost. 
    5. Wethouder van As te mandateren om de overeenkomsten namens uw college aan te gaan, tekstuele wijzigingen door te voeren in de overeenkomst en conform bijgevoegde volmacht tot ondertekening van de definitieve overeenkomst over te gaan;

  7. 7

    Op 15 december 2022 is het Collegebesluit Visie op de georganiseerde speeltuinen 2022 – 2026 besproken. In deze visie op de georganiseerde speeltuinen wordt de maatschappelijke meerwaarde van de georganiseerde speeltuinen benadrukt en is het algemeen belang van deze samenspeelplekken onderstreept. Tijdens de behandeling van de visie is tevens gesproken over de verduurzaming van de gebouwen van diverse speeltuinverenigingen.
    In de Raadsinformatiebrief wordt het proces en de stand van zaken beschreven over de verduurzaming van de gebouwen van een viertal speeltuinverenigingen. Het betreft hier de speeltuinverenigingen Bloemhof, Vreugdeoord, Kindervreugd en Aarlanderveen. Dit zijn speeltuinverenigingen waarbij de verduurzaming van het gebouw tot op heden nauwelijks heeft plaatsgevonden.
    Eind 2022 heeft de gemeente Ingenieursbureau Merosch aangetrokken om de vier speeltuinverenigingen te voorzien van een advies om hun gebouwen te verduurzamen. Dit advies is zowel gericht op de technische als financiële haalbaarheid, zodat de speeltuinverenigingen weloverwogen keuzes kunnen maken om hun gebouw te verduurzamen en daarmee de energiekosten te verlagen.
    Eind maart 2023 hebben de speeltuinverenigingen een advies-op-maat gekregen met aanbevelingen over de vervolgstappen. Daarnaast zijn zij gaan brainstormen over hoe zij collectief glas, zonnepanelen e.d. kunnen inkopen, hoe zij gebruik kunnen maken van elkaars expertise en wat zij verder voor elkaar kunnen betekenen. De speeltuinverenigingen hebben met elkaar afgesproken dat zij de adviezen van het ingenieursbureau binnen hun eigen besturen gaan bespreken over de keuzes die zij willen maken en welke keuzes zij gaan opnemen in een meerjarenbegroting. Hierna komen de speeltuinverenigingen weer bij elkaar en zullen zij de individuele plannen met elkaar delen. Op basis hiervan worden eventuele collectieve vervolgstappen genomen. Als gemeente zullen wij dit proces blijven volgen en waar nodig blijven ondersteunen.

    Voorgesteld besluit

    De raad informeren over het proces rondom de verduurzaming van de gebouwen van de speeltuinverenigingen d.m.v. bijgaande raadsinformatiebrief

  8. 8

    In oktober vorig jaar bracht de heer Kuijken – op verzoek van minister De Jonge – een onafhankelijk advies uit over de ontwikkelingsmogelijkheden van de Gnephoek. In dit advies stelt hij dat het scenario met 5.500 woningen in het zuidelijke en oostelijke deel van de Gnephoek, 50 hectare natuur en 30 hectare groen en water het meest kansrijk is om verder te onderzoeken en uit te werken. Minister De Jonge heeft dit advies overgenomen. De gemeente heeft dit scenario verder afgelopen maanden verder uitwerkt. Bij deze uitwerking worden de vragen, die de provincie Zuid-Holland over de Gnephoek heeft gesteld, en de aandachtspunten vanuit het advies van de heer Kuijken betrokken. Rond het zomerreces vindt een bestuurlijk overleg plaats om de uitwerking van het scenario voor de Gnephoek te bespreken. Bij dit overleg zijn het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de provincie Zuid-Holland, de regio Holland Rijnland, het Hoogheemraadschap van Rijnland en de gemeente Alphen aan den Rijn bestuurlijk vertegenwoordigd. Vooruitlopend op dit overleg informeert het college de gemeenteraad, belanghebbenden en inwoners uit de gemeente over de voortgang van de uitwerking.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad met bijgevoegde brief te informeren over de voortgang van het proces van de ontwikkeling van de Gnephoek.

  9. 9

    De gemeenteraad ontvangt een raadsbrief van het college over de stand van zaken van het project Ambities met beroepsonderwijs in Alphen aan den Rijn.

    Voorgesteld besluit

    De gemeenteraad met een raadsinformatiebrief te informeren over de stand van zaken van het project ‘Van HBO Bidbook naar ambities met beroepsonderwijs in Alphen aan den Rijn’ en een nog te organiseren raadsinformatiemarkt in het najaar van 2023.

  10. 10

    In de RES 1.0 van Holland Rijnland hebben de samenwerkende RES-partijen1 regionale ambities vastgelegd om invulling te geven aan onderdelen van het nationale Klimaatakkoord. Vanuit het Nationaal Programma RES (NP RES) is afgesproken dat alle RES-regio’s de voortgang systematisch elke twee jaar in beeld brengen en dit vastleggen in een document. Dit onder meer als input voor landelijke monitoring en analyse. De RES regio Holland Rijnland heeft daartoe de Voortgangsrapportage 2023 RES 1.0 Holland Rijnland opgesteld, welke nu ter vaststelling voorligt aan de Colleges, Gedeputeerde Staten en Dagelijkse Besturen van de waterschappen. Daarna zal de Voortgangsrapportage aan het NP RES verstuurd worden. Bovendien zal de Voortgangsrapportage ter informatie aan de gemeenteraad gestuurd worden.

    Voorgesteld besluit

    • Bijgevoegde Voortgangsrapportage 2023 RES Holland Rijnland vast te stellen; 
    • De bestuurlijke voorzitter van de RES-regio Holland Rijnland te verzoeken de Voortgangsrapportage namens de RES-regio Holland Rijnland te verzenden aan het Nationaal programma RES. 
    • De raad hierover te informeren middels bijgevoegde concept raadsinformatiebrief.

  11. 11

    In het IZA zijn afspraken gemaakt om in samenwerking tussen gemeenten, zorgaanbieders, zorgverzekeraars en zorgkantoren de gezondheid van inwoners te bevorderen en passende zorg te verlenen door processen goed op elkaar aan te laten sluiten en regionaal afspraken te maken over domeinoverstijgende samenwerking. Deze afspraken richten zich vooral richten op valpreventie bij ouderen, welzijn op recept, aanpak van overgewicht bij kinderen, gecombineerde leefstijlinterventie bij volwassenen en een kansrijke start voor jeugdigen.


    Binnen de huidige samenwerkingsregio’s behartigen gemeenten, zorgverzekeraars en zorgkantoren de kwaliteit van de samenwerking. In de regio waar gemeente Alphen aan den Rijn onder valt, Holland Rijnland, is gemeente Leiden de regiocoördinator. Om afspraken over de vertegenwoordiging en aanspreekbaarheid in de regionale samenwerking tussen gemeenten binnen de samenwerkingsregio vast te kunnen leggen is het noodzakelijk is dat in iedere regio één gemeente door de andere aan het IZA deelnemende gemeenten ge(vol)machtigd wordt.


    Gevraagd wordt om S.H.F Sijm, teamleider MO, te machtigen om gemeente Leiden als regiocoördinator van de regionale gezondheidswerkgroepen Holland Rijnland te mandateren voor het aanvragen van regionale SPUK IZA.

    Voorgesteld besluit

    1. Machtiging van S.H.F. Sijm, teamleider MO, om gemeente Leiden als regiocoördinator van de regionale gezondheidswerkgroepen Holland Rijnland te mandateren voor het aanvragen van regionale SPUK IZA.

  12. 12

    De vigerende Horeca Sanctie tabel is geactualiseerd en moet opnieuw worden vastgesteld.

    Voorgesteld besluit

    - Vaststellen Sanctietabel horeca Alphen aan den Rijn 2023
    - Intrekken Sanctietabel horeca Alphen aan den Rijn 2020

  13. 13

    Een groot aantal instellingen in onze gemeente heeft in 2022 subsidie ontvangen voor het uitvoeren van activiteiten. Na afloop van het subsidiejaar dienen de instellingen die een subsidie van € 5.000 of meer hebben ontvangen, een verantwoording in. Op basis van deze verantwoordingen worden de subsidiebedragen per instelling definitief vastgesteld. Dit besluit omvat de vaststelling van de voorlopig verleende ‘kleine’ maatschappelijke subsidies 2022 van 31 instellingen op een totaalbedrag van € 1.068.397. Daarbij zal een bedrag van € 52.840,60 teruggevorderd worden. De instellingen die minder dan € 5.000 subsidie hebben gekregen vallen buiten dit besluit, deze subsidies zijn direct met de verlening eind 2021 definitief vastgesteld. Voor enkele instellingen (die grote subsidiebedragen hebben ontvangen) geldt aparte besluitvorming. Daarnaast zijn er 2 instellingen waarvan de subsidies later worden vastgesteld vanwege latere opmaak landelijke jaarrekening (Humanitas) en subsidie volgt het schooljaar (Cultuurpalet).

    Voorgesteld besluit

    1. De ‘kleine’ maatschappelijke subsidies 2022 definitief vast te stellen op een totaalbedrag van
    € 1.068.397 conform de bijlage;
    2. De subsidies van twee instellingen op een later moment separaat vast te stellen.

  14. 14

    Van 13 april tot en met 24 mei 2023 heeft het ontwerpwijzigingsplan Boezemlaan achter 35, Boskoop voor een ieder ter inzage gelegen. Het plan voorziet in het realiseren van een tweetal woonkavels op het perceel Boezemlaan achter 35 te Boskoop, kadastraal bekend gemeente Boskoop, sectie D, nummers 5912, 5913 (ged.) en 5914. Tijdens de inzageperiode is op het ontwerpbestemmingsplan een reactie van het Hoogheemraadschap van Rijnland ingekomen. Deze reactie heeft aanleiding gegeven om het plan voor wat betreft de toelichting gewijzigd vast te stellen.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de reactie het Hoogheemraadschap van Rijnland op het ontwerpwijzigingsplan Boezemlaan achter 35, Boskoop;
    2. Het wijzigingsplan Boezemlaan achter 35, Boskoop met identificatienummer NL.IMRO.0484.BKboezlnachter35-VA01, digitaal met de bijbehorende bestanden, gewijzigd vast te stellen in overeenstemming met het ter inzage gelegde ontwerp en de in het voorstel weergegeven aanvulling op de toelichting van het plan;
    3. De analoge afgeleide versie van het wijzigingsplan Boezemlaan achter 35, Boskoop gewijzigd vast te stellen;
    4. Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, tweede lid onder a van de Wet ruimtelijke ordening, omdat de kosten van de grondexploitatie anderszins zijn verzekerd.