Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Overzicht College Besluiten

dinsdag 18 april 2023

12:00
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
J.W.E. Spies

Agendapunten

  1. 1

    Eén van de actiepunten uit het verkeersveiligheidsbeleidsplan 2021-2026 is het opstellen van een verkeerseducatieplan. Hierin zijn de uitgangspunten benoemd en vervolgens de aandachtspunten en activiteiten per doelgroep beschreven. Verder is uitgewerkt hoe de samenwerking rondom de uitvoering van het plan wordt vormgegeven.
    De raad heeft op 28 oktober 2021 een motie aangenomen om een zogenaamde snelheidsmeterspaarpot in te zetten. Passerend verkeer kan geld sparen wanneer het zich aan de maximumsnelheid houdt. Nadat een streefbedrag is behaald kan dit bedrag aan een vooraf bepaald doel worden besteed. Het college stelt de raad voor deze spaarpot 5x in te zetten in de gemeente.

    Voorgesteld besluit

    1. Het Verkeerseducatieplan Alphen aan den Rijn vast te stellen;
    2. De raad voorstellen:
      a. De snelheidsmeterspaarpot 5x in te zetten in de gemeente Alphen aan den Rijn;
      b. Hiertoe een eenmalig bedrag beschikbaar te stellen van € 100.000 voor boekjaar 2023 en dit te dekken vanuit het begrotingssaldo 2023 en deze te verwerken bij de Voorjaarsnota 2023;
      c. En hiermee de motie snelheidsmeterspaarpot 28 oktober 2021 als afgehandeld te beschouwen.
  2. 2

    Op 10 maart 2023 heeft de Provincie Zuid-Holland de Ontwerp Herziening Omgevingsbeleid Wonen, Werken en Werelderfgoed tot en met 20 april 2023 ter inzage gelegd. Het college maakt van deze ter inzage legging gebruik om een zienswijze kenbaar te maken.

    Voorgesteld besluit

    Instemmen met de zienswijze op de Ontwerp Herziening Omgevingsbeleid Module Wonen, Werken en Werelderfgoed in Provincie Zuid-Holland.

  3. 3

    Al ruim 10 jaar wordt aandacht gevraagd voor het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit van de zuidzijde van het centrum van Boskoop. Hoewel er meerdere pogingen zijn gedaan om samen met de eigenaren in het gebied tot een gezamenlijke aanpak te komen, heeft dit niet geleid tot concrete afspraken. De noodzaak om te komen tot een kwaliteitsimpuls in het gebied is echter niet afgenomen. Er zijn mogelijkheden om op de eigendommen van de gemeente een beperkte ruimtelijke ontwikkeling in de vorm van woningbouw te realiseren en een kwaliteitsimpuls in de openbare ruimte te realiseren. Om het voornemen nader uit te werken en uiteindelijk te realiseren is een budget voor voorbereidende werkzaamheden gewenst. De gemeenteraad wordt gevraagd een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen.

    Voorgesteld besluit

    1. De raad voor te stellen:
      a. Een voorbereidingskrediet van € 200.000,- beschikbaar stellen ten behoeve van werkzaamheden en onderzoeken die nodig zijn om de planvoorbereiding te starten voor de ontwikkeling van de locatie Centrum-zuid te Boskoop;
      b. Dit krediet, conform het BBV, voor maximaal 5 jaar te activeren als immateriële activa en hierop niet af te schrijven;
      c. De gemaakte voorbereidingskosten (boekwaarde) binnen maximaal 5 jaar te dekken door deze op te nemen in de grondexploitatie ‘Ontwikkeling Centrum-zuid Boskoop’ wanneer deze wordt vastgesteld;
    2. Vooruitlopend op het formeel beschikbaar komen van het voorbereidingskrediet al te starten met de werkzaamheden.
  4. 4

    De gemeente geeft een financiële bijdrage aan evenementen die een bijdrage leveren aan de sociale samenhang binnen de wijken en dorpskernen. Voor het organiseren van evenementen die een bijdrage leveren aan de sociale samenhang in de gemeente, ontvangen Stichting Open Monumentendag, AFA Cup, Oranjevereniging Koudekerk a/d Rijn, Vereniging Dorpskern Winkels Boskoop, Oranjecomité Zwammerdam, Alphense Dansschool en Buurthuis Aquarijn een bijdrage.

    Voorgesteld besluit

    een bijdrage van € 14.250 toekennen aan de organisatoren van evenementen die een bijdrage leveren aan de sociale samenhang in de gemeente, vanuit het budget Evenementen sociale samenhang.

  5. 5

    Het perceel Zuidkade 164 (tegenover de kruising met de Kersengaarde) heeft een bedrijfsbestemming, maar wordt al jaren gebruikt voor de tijdelijke opslag van materialen van een aannemer. Ontwikkelaar Vrijborg heeft het college verzocht een omgevingsvergunning af te geven voor afwijking van het bestemmingsplan en de parkeernorm om op de locatie een Woonzorghuis met in totaal 40 onzelfstandige wooneenheden te realiseren. Het college verleent medewerking aan de aanvraag door het opstarten van de procedure en verzoekt de gemeenteraad tot het afgeven van de vereiste verklaring van geen bedenkingen. Na afgifte van deze verklaring, worden de ontwerpstukken ter inzage gelegd.

    Voorgesteld besluit

    1. Medewerking te verlenen aan de aanvraag om omgevingsvergunning voor de bouw van een woonzorghuis met 40 onzelfstandige wooneenheden en 1 bedrijfswoning op het perceel Zuidkade 164 in Boskoop door het opstarten van een procedure ex artikel 2.12 lid 1, sub a onder 3 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
    2. In te stemmen met het verzoek van de ontwikkelaar om voor dit project af te wijken van de van toepassing zijnde parkeernorm.
    3. Geen exploitatieplan vast te stellen, omdat het verhaal van de kosten van de grondexploitatie over de in de vergunning begrepen gronden anderszins verzekerd is, op grond van artikel 6.12, tweede lid, aanhef en onder a, van de Wet ruimtelijke ordening;
    4. Te besluiten tot een vormvrije M.E.R.-beoordeling, omdat de activiteit geen belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu heeft, zoals beschreven in de aanmeldnotitie M.E.R.
    5. De gemeenteraad voor te stellen om een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te   geven en gelijktijdig de gemeenteraad voor te stellen bij geen zienswijzen of bij zienswijzen die niet van ruimtelijke aard zijn een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven;
    6. Na het besluit van de gemeenteraad de ontwerp-omgevingsvergunning met bijbehorende stukken voor een periode van zes weken ter inzage leggen op grond van artikel 3.10 e.v. van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht juncto afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.
  6. 6

    De gemeente is op basis van artikel 4 van de Wet op het Primair Onderwijs (WPO)/Wet op het Voortgezet Onderwijs (WVO)/Wet op de Expertisecentra (WEC) verantwoordelijk voor het vervoer van leerlingen uit de gemeente naar de voor hen dichtstbijzijnde toegankelijke school. Vanwege de vele ontwikkelingen in het sociaal domein en specifiek in het passend onderwijs bleek er behoefte te zijn aan een herziening van de Model Verordening leerlingenvervoer. Op basis van de aangepaste Model Verordening heeft de Gemeente Alphen aan den Rijn nu een nieuwe Verordening leerlingenvervoer opgesteld.
    De gemeente Alphen aan den Rijn heeft, om verdere uitvoering te geven aan deze nieuwe verordening, ook beleidsregels opgesteld.

    Voorgesteld besluit

    1. Vaststellen van de Beleidsregels Leerlingenvervoer Gemeente Alphen aan den Rijn 2023, met ingang van 1 juni 2023, onder voorwaarde dat de raad op 25 mei 2023 akkoord gaat met de Verordening Leerlingenvervoer Gemeente Alphen aan den Rijn 2023.
    2. De Verordening Leerlingenvervoer Gemeente Alphen aan den Rijn 2023 aanbieden aan de raad van 25 mei 2023 voor definitieve vaststelling.
    3. Alsmede het besluit voor te leggen aan de raad op 25 mei 2023 om in te stemmen met de voorgestelde intrekking van de vigerende Verordening Leerlingenvervoer Alphen aan den Rijn (vastgesteld door de raad op 2 januari 2014) per 1 juni 2023.
  7. 7

    Het Hoogheemraadschap van Rijnland en Provincie Zuid-Holland gaan aan de slag met het verbeteren van de dijk langs de Kortsteekterweg, Lindenhovestraat en Ziende over een lengte van 5,5 km. De dijk wordt verhoogd en versterkt, onder andere, door het aanbrengen van damwanden. De werkzaamheden aan de oevers hebben over het algemeen beperkte invloed op de aanwezige wegconstructie. Het werk biedt wel kansen om enkele knelpunten op te lossen en wensen te
    realiseren. Het herstel van de oevers wordt gecombineerd met de aanleg van een jaagpad over bijna de gehele lengte van de Kortsteekterweg. De dijkversterking in de Lindenhovestraat wordt gecombineerd met aanpassingen in het verkeersontwerp van de Lindenhovestraat. Door de oeverlijn aan de Ziendeweg, ter hoogte van de huisnummers 1 t/m 6, bij het aanbrengen van een nieuwe damwand te verplaatsen, kan in de toekomst het wegprofiel meer ruimte bieden aan het aanwezige verkeer. Voor het realiseren van deze meerwaarde bij de dijkverbetering gaat de gemeente een
    samenwerkingsovereenkomst aan met het Hoogheemraadschap van Rijnland. Het Hoogheemraadschap van Rijnland investeert, naast de directe kosten van de dijkverbetering, een bedrag van ca. €300.000 in maatschappelijke meerwaarde. De bijdrage van Gemeente Alphen aan den Rijn aan de werkzaamheden bedraagt in totaal €1,1 mln. Het overgrote deel van dit bedrag is gereserveerd in de begroting van de gemeente.

    Voorgesteld besluit

    1. Een samenwerkingsovereenkomst aangaan met het Hoogheemraadschap van Rijnland dat toeziet op het afstemmen van werkzaamheden in het projectgebied van de dijkverbetering Kortsteekterweg, Lindenhovestraat en Ziendeweg.
    2. De teamleider Beleid openbare ruimte machtigen de overeenkomst te tekenen.
    3. Een aanvullende investeringsbijdrage van € 112.000,- beschikbaar te stellen voor de realisatie van de landschappelijk inpassing van de dijkverbetering en deze investering te activeren en af te schrijven in 40 jaar;
    4. De jaarlijkse kapitaallasten ad. € 4.235,- (gemiddeld) te dekken ten laste van het structurele begrotingssaldo.

  8. 8

    In 2022 is een archiefinspectie uitgevoerd. Het college van B&W verstrekt, conform de Archiefverordening, dit rapport aan de gemeenteraad.

    Voorgesteld besluit

    Beschikbaar stellen van het archiefinspectierapport 2022 aan gemeenteraad

  9. 9

    Het geluid in de raadszaal van Alphen aan den Rijn is van slechte kwaliteit. Raadsleden zijn op de publieke tribune niet goed te verstaan. Ook zijn de vergaderingen voor inwoners die thuis meekijken niet goed te volgen. De apparatuur die wordt gebruikt voor beeld en geluid is niet meer van deze tijd. Om dit probleem aan te pakken wordt aan de gemeenteraad gevraagd om geld beschikbaar te stellen. Er wordt ook gekeken naar kleine verbeteringen aan de raadzaal. Dit voorstel is een eerste noodzakelijke stap. Op 11 april 2023 is met de raadswerkgroep het voorstel besproken. Het voorstel is naar aanleiding van deze bijeenkomst op enkele punten verduidelijkt. De beslispunten zijn ongewijzigd. De wijzigingen zijn gemarkeerd.

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen:
    1. Een investeringskrediet beschikbaar te stellen voor de investeringen in de vernieuwing van de audiovisuele middelen van de raadszaal en de commissiekamers ad. € 360.000- (incl. BTW) en dit conform beleid te activeren en af te schrijven in 5 jaar;
    2. Een eenmalig budget beschikbaar te stellen voor de eerstelijns support en de opleiding van medewerkers en mogelijk tijdelijk op andere locatie vergaderen ad. € 40.000,- (incl. BTW);
    3. Dit te dekken uit de algemene middelen;
    4. De structurele onderhoudskosten + kapitaalslasten van gemiddeld €87.400 te onttrekken aan het structureel begrotingssaldo;
    5. De hiervoor genoemde structurele financiële gevolgen in de begroting te verwerken via de Voorjaarsnota 2023;
    6. Vooruitlopend op het formeel beschikbaar komen van investeringskrediet en dekking via de Voorjaarsnota 2023 al te starten met de voorbereidende werkzaamheden.

  10. 10

    Het inkooptraject voor de specialistische jeugdhulp vanaf 01-01-2024 wordt binnenkort gestart. Hiervoor is een inkoopstrategie geformuleerd die de visie van de gemeente Alphen aan den Rijn op de specialistische jeugdhulp, de samenwerking en de belangrijkste onderdelen uit het inkooptraject weergeeft. Alle overige inkoopdocumenten sluiten inhoudelijk aan bij dit strategiedocument. In dit besluitformulier wordt akkoord gevraagd op het publiceren van de
    inkoopstrategie op TenderNed.

    Voorgesteld besluit

    Akkoord op het publiceren van het bijgevoegd Strategiedocument Specialistische Jeugdhulp 2024 op TenderNed (via Negometrix) en het starten van het inkooptraject voor de specialistische jeugdhulp op 21-04-2023.

  11. 11

    Door de hoge kosten en inflatie is het voor veel mensen moeilijk om rond te komen. Zeker ook voor de groep werkenden met een laag inkomen. De Gemeente Alphen aan den Rijn heeft verschillende voorzieningen en biedt ondersteuning aan mensen om hier iets aan te doen. Echter zien we dat nu de groep werknemers die vallen onder de CAO SW én Aan de slag in de kou blijven staan. We hebben als gemeente de taak en voelen deze ook om er juist te zijn voor mensen met een kwetsbaarheid. We doen hierin wat we kunnen, maar we hebben daarbij nodig dat er een aanpassing komt voor alle medewerkers die vallen onder de CAO SW én Aan de slag. Om hier aandacht voor te vragen stuurt het college een brief aan de minister SZW.

    Voorgesteld besluit

    Instemmen met de brief aan de minister SZW

  12. 12

    De gemeente heeft in de zomer van 2021 een budget beschikbaar gesteld voor het PWA-bad om dit (door vrijwilligers gerunde) zwembad te verduurzamen. Dit traject voorloopt voorspoedig. De fracties van de PvdA en Lokaal Belang hebben vragen gesteld over dit besluit in het kader van artikel 40 conform artikel 40 Reglement van Orde Gemeenteraad. Het college heeft deze vragen beantwoord in bijgevoegde brief.

    Voorgesteld besluit

    Instemmen met beantwoording artikel 40 vragen van het LBA en de PvdA over de procedure om te komen tot verduurzaming van het PWA-zwembad in Koudekerk aan den  Rijn

  13. 13

    In oktober 2022 is de bestuursopdracht “Jeugdhulp 2024 Rijnstreek” vastgesteld. Ondanks de goede samenwerking tussen de Rijnstreek gemeenten is bij de nadere uitwerking gebleken dat de gewenste gezamenlijke inrichting van de jeugdhulp vanaf 2024 niet haalbaar is. Het college heeft op 13 februari 2023 besloten om de ambities uit de bestuursopdracht zelf uit te voeren (zaaknummer 3082049).
    De gemeente Alphen aan den Rijn blijft de inhoudelijke lijn van de bestuursopdracht jeugdhulp 2024 volgen en de jeugdhulp waar mogelijk zo lokaal mogelijk inrichten. Op een aantal onderdelen heeft nadere uitwerking plaatsgevonden. Deze worden in het addendum beschreven. Daarnaast is er besluitvorming nodig over het programmabudget.

    Voorgesteld besluit

    1. Het addendum behorende bij de bestuursopdracht jeugdhulp 2024 Rijnstreek vast te stellen.
    2. De raad in de voorjaarsnota voor te stellen om in 2023 een bedrag van € 3.391.496 beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de bestuursopdracht en dit toe te voegen aan het projectbudget Bestuursopdracht Jeugdhulp en dit te dekken uit de algemene reserve.
    3. De benodigde capaciteit voor de uitvoering van de bestuursopdracht al in te zetten, vooruitlopend op de behandeling van de voorjaarsnota in de raad.
  14. 14

    De vorige gemeentesecretaris heeft per 1 maart 2023 zijn ontslag ingediend. Daarom is het voorstel om met ingang van 15 maart 2023 de heer Koen van Veen tijdelijk aan te wijzen als interim gemeentesecretaris. Op grond van artikel 102 van de Gemeentewet wijst het college een secretaris aan. De aanwijzing eindigt van rechtswege met ingang van de datum waarop de uitoefening van de functie van secretaris is gestopt.

    Voorgesteld besluit

    In te stemmen met de aanwijzing van de heer K. van Veen in de functie van interim Gemeentesecretaris/Algemeen Directeur van gemeente Alphen aan den Rijn met ingang van 15 maart 2023 conform bijgaand Aanwijzingsbesluit

  15. 15

    Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. De gemeente Alphen aan den Rijn is al een aantal jaren bezig met de voorbereiding op deze wet. Door het meermalig uitstellen van de Omgevingswet en de “extra”1 te leveren inspanning om de basis op orde te krijgen, zijn de invoeringskosten (incidenteel) toegenomen en is de uitputting t.a.v. de voortgang groter dan verwacht.
    Om de implementatie succesvol af te ronden is een aanvullend budget nodig. Hiervoor is een raming gemaakt voor de periode 2023-2026. De raming betreft een prognose op basis van alle informatie (landelijk en binnen de gemeente) die er op het moment van onderzoeken voorhanden is. De stelselwijziging is nog in volle voorbereiding en in beweging. Dit kan later tot nieuwe inzichten leiden die vragen om bijstelling van de te verwachten financiële effecten.

    Voorgesteld besluit

    1. De raad voor te stellen een bedrag van € 4.656.000,- incidenteel aan de Algemene
    Reserve te onttrekken voor de jaren 2023 tot en met 2026;
    2. Dit bedrag in te zetten als voorbereidingskrediet/werkbudget voor de invoering van de
    Omgevingswet;
    3. De financiële verwerking te laten plaatsvinden bij de Voorjaarsnota 2023;
    4. De ontwikkeling van de kosten van invoering van de Omgevingswet te monitoren en aan
    de hand van reguliere P&C-producten jaarlijks bij te stellen;
    5. De ontwikkeling van de structurele kosten te monitoren in de periode t/m 2026 en aan de
    hand van reguliere P&C-producten jaarlijks bij te stellen.

  16. 16

    De gemeente Alphen aan den Rijn neemt binnen Collectief Midden-Holland deel aan een Europese aanbesteding die moet leiden tot de inkoop van elektriciteit en gas voor 2024 en verder. (Collectief Midden-Holland is een samenwerkingsverband van zes gemeenten en de Omgevingsdienst Midden Holland voor de inkoop van energie.) De wens hierbij is om de elektriciteit te verduurzamen met een andere mix van Garanties van Oorsprong (GvO) dan tot op heden het geval is. Op dit moment heeft het collectief nog 50% elektriciteit uit biomassa in de mix. Het Collectief kiest ervoor om in een nieuw contract geen certificaten voor biomassa meer in de mix van GvO’s te hebben. De Europese aanbesteding is er voorts op gericht om, waar mogelijk, de opwek van regionale duurzame elektriciteit te bevorderen.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de “Aanbestedingsstrategie elektriciteit en gas Collectief MiddenHolland 2024 e.v.”.
    2. Tot het geven van volmacht en machtiging aan de directeur van de Omgevingsdienst Midden-Holland, de heer A. Mutter en, bij diens afwezigheid, aan het hoofd van de afdeling Bedrijfsvoering van de Omgevingsdienst Midden-Holland, de heer J.M. Douw, om namens de gemeente handelingen te verrichten in het kader van dev Aanbestedingswet 2012 en om een aanbod voor het leveren van energie en gas vanaf januari 2024 te accepteren.
    3. Tot het geven van volmacht en machtiging aan de directeur van de Omgevingsdienst Midden-Holland, de heer A. Mutter en, bij diens afwezigheid, aan het hoofd van de afdeling Bedrijfsvoering van de Omgevingsdienst Midden-Holland, de heer J.M. Douw, voor zover dat bestaat uit het op gespreide momenten vastleggen van de inkoop van gas en energie overeenkomstig de vastgestelde aanbestedingsdocumenten. Daarbij wordt toestemming verleend aan de directeur
    om volmacht en machtiging te verlenen aan de externe deskundige.
    4. In te stemmen met een budgetreservering van maximaal € 10.000 voor Collectief Midden-Holland waarbij verrekening van dit bedrag plaatsvindt op basis van de omvang van de deelnemende gemeenten.
    5. In te stemmen om als deelnemer van Collectief Midden Holland, naast de reguliere aanbesteding, een (bestuurlijk) proces te starten om de wenselijkheid en mogelijkheden van een zelfleveringsmodel te onderzoeken.

  17. 17

    De gemeente Voorschoten maakt per 1 januari 2024 een overstap van jeugdhulpregio Haaglanden naar jeugdhulpregio Holland Rijnland. De samenwerkingsafspraken neergelegd in het “Samenwerkingshandvest governance jeugdhulp Holland Rijnland” moeten door het toetreden van Voorschoten opnieuw worden vastgesteld. Dit betekent ook dat Voorschoten toetreedt tot de beleidssamenwerking Jeugdhulp in Holland Rijnland en tot de inkoopsamenwerking Jeugdhulp in de Gemeenschappelijke Regeling Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland.
    In 2022 hebben de colleges van de gemeenten Alphen aan den Rijn, Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Oegstgeest, Teylingen en Zoeterwoude de Gemeenschappelijke Regeling Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland getroffen voor een doelmatige uitvoering van de bedrijfsvoeringstaken in het kader van de Jeugdwet. Het gaat om taken m.b.t. contracteren en contractmanagement, verwerking berichtenverkeer, betalingen, data-analyse en monitoring. De verantwoordelijkheid en beslisbevoegdheid voor het beleid en de programmagelden liggen bij de gemeenten.
    Met dit voorstel wordt beoogd de raad een zienswijze te laten vaststellen op het concept van de Gemeenschappelijke Regeling per 2024. Met deze wijziging wordt het toetreden van de gemeente Voorschoten per 1 januari 2024 geregeld en worden, naast enkele tekstwijzigingen, aanpassingen voorgesteld op grond van de nieuwe Wet op de gemeenschappelijke regelingen (verder Wgr).

    Voorgesteld besluit

    1. Het Samenwerkingshandvest governance jeugdhulp Holland Rijnland 2024 vast te stellen.
    2. Het concept van de Gemeenschappelijke Regeling Service Organisatie Zorg Holland Rijnland 2024 vast te stellen.
    3. De raad voor te stellen over het concept van de Gemeenschappelijke Regeling Service Organisatie Zorg Holland Rijnland 2024 een zienswijze/ reactie naar voren te brengen bij het bestuur van de SOZ, zoals verwoord in de bij dit besluit behorende concept brief.