Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Overzicht College Besluiten

dinsdag 23 mei 2023

12:00
Locatie

Collegekamer

Voorzitter
J.W.E. Spies

Agendapunten

  1. 1

    De constructie van de Busluifel voldoet niet meer aan de huidige constructieve eisen, en wordt daarom op korte termijn weggehaald.

    Voorgesteld besluit

    1. De busluifel op het Stationsplein van Alphen aan den Rijn op korte termijn, vooruitlopend op het formeel beschikbaar stellen van budget, laten verwijderen; 
    2. Opdracht verstrekken voor de sloopwerkzaamheden aan fa. Van der Ven Holding BV; 
    3. Bij de behandeling van de Jaarrekening 2022 de benodigde middelen ad € 150.000 via resultaatbestemming overhevelen naar 2023; 
    4. De begroting 2023 op grond van beslispunt 3 aanpassen middels een begrotingswijziging in de Najaarsnota; 
    5. De vrijkomende locatie en directe omgeving van het busstation meenemen in het aangekondigde programma Gezond Stadshart, als een van de bouwstenen voor de omgevingsvisie.

  2. 2

    De gemeente Alphen aan den Rijn neemt deel aan de Gemeenschappelijke Regeling Hecht (voorheen Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg Hollands Midden (RDOG HM)). Hecht voert voor de achttien gemeenten in Hollands Midden taken uit op het gebied van gezondheid, preventie, jeugdgezondheidszorg en het voorkomen van huiselijk geweld en kindermishandeling. De Gemeenschappelijke Regeling moet geactualiseerd worden om weer volledig aan te sluiten op wetgeving. Met dit collegevoorstel stelt het college de raad voor om geen zienswijze uit te brengen op de geactualiseerde Gemeenschappelijke Regeling Hecht.

    Voorgesteld besluit

    1. De raad voor te stellen om geen zienswijze uit te brengen op de gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling Hecht (voorheen RDOG Hollands Midden) 
    2. De raad voor te stellen bijgevoegde reactie aan de directie van Hecht te sturen.

  3. 3

    Op 1 juli 2022 is een aantal wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen in werking getreden. Als gevolg hiervan is een aanpassing van de gemeenschappelijke regeling van de Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH) noodzakelijk.

    De wijzigingen in de wet hebben als doel de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen en de kader stellende en controlerende rol van de gemeenteraden en Provinciale Staten in relatie tot gemeenschappelijke regelingen te versterken.

    Voorgesteld besluit

    1. de ontwerpwijziging van de regeling van de ODMH volgens bijgevoegd voorstel vast te stellen;
    2. de gemeenteraad in de gelegenheid te stellen om zienswijzen in te dienen

  4. 4

    In artikel 6 van onze Financiële verordening ‘op grond van artikel 212 van de Gemeentewet’ heeft de raad bepaald dat het college na de eerste vier maanden van het jaar een tussentijdse rapportage met de titel ‘Voorjaarsnota’ uitbrengt, waarin de raad wordt geïnformeerd over de afwijkingen van de realisatie t.o.v. de begroting 2023. Deze tussenrapportages bevatten per programma een inhoudelijke uiteenzetting over afwijkingen van de uitvoering ten opzichte van de begroting en de hieruit voortvloeiende bijstellingen van het beleid. Ook wordt per programma een overzicht van baten en lasten met de bijgestelde raming gegeven, dat wordt toegelicht. De Voorjaarsnota 2023 van de gemeente Alphen aan den Rijn laat een bijstelling van het begrotingsresultaat 2023 met -€ 4,9 miljoen (nadelig) zien ten opzichte van de primitieve begroting 2023 (inclusief de ‘zelfstandig’ vastgestelde raadsbesluiten).

    Voorgesteld besluit

    1. de Voorjaarsnota 2023 vast te stellen met de daarin opgenomen bijlagen: (1) Grote projecten; (2) Financiering; (3) Kredieten; (4) Reservemutaties; (5) Begrotingswijziging en (6) Taakvelden; 
    2. de Voorjaarsnota 2023 aan te bieden voor de behandeling en vaststelling in de Auditcommissie dd. 31 mei en de raad dd. 29 juni 2023; 
    3. de portefeuillehouder Financiën te machtigen om voor aanlevering aan de raad tekstuele wijzigingen in de Voorjaarsnota 2023 door te voeren; 
    4. De raad voor te stellen in te stemmen met de Voorjaarsnota 2023 met de daarin opgenomen bijlagen: (1) Grote projecten; (2) Financiering; (3) Kredieten; (4) Reservemutaties; (5) Begrotingswijziging en (6) Taakvelden; 
    5. De raad voor te stellen de in Voorjaarsnota 2023 opgenomen wijzigingen van de begroting 2023 vast te stellen.

  5. 5

    De gemeente ontving een verzoek van de Stichting Doewet om een bijdrage aan de uitvoering van de musical Boni. De musical is geprogrammeerd door Theater Castellum op 1 en 2 februari 2024. Voorstel is geen bijdrage toe te kennen voor uitvoering van de voorstelling omdat de voorstelling naast een cultureel ook een commercieel doel heeft. Het besluit is gebaseerd op artikel 13 lid 9 van de Algemene subsidieverordening 2020 Alphen aan den Rijn. We wijzen de stichting op het budget dat voor maatschappelijke en/of culturele activiteiten rond de herdenking beschikbaar is bij het Mondriaanfonds en het Fonds voor Cultuurparticipatie en wellicht is ook de Stichting IDB voor hen een geschikte samenwerkingspartner.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis nemen van het verzoek van de stichting Doewet om een financiële bijdrage voor de musical Boni (zie bijlage 1).
    2. Geen financiële bijdrage toe te kennen aan de opvoering van de musical Boni in het kader van de herdenking slavernijverleden.


    3. Instemmen met de inhoud van het antwoord op het verzoek (zie bijlage 2).

  6. 6

    De gemeente geeft een financiële bijdrage aan evenementen die een bijdrage leveren aan de sociale samenhang binnen de wijken en dorpskernen. Voor het organiseren van evenementen die een bijdrage leveren aan de sociale samenhang in de gemeente, ontvangen Stichting Blooming Boskoop, Voetbal- en Atletiekvereniging Hazerswoudse Boys, Stichting Epic Youth, Stichting Jeugdvakantieweek Koudekerk aan den Rijn en Jaarmarkt Hazerswoude-Dorp een bijdrage.

    Voorgesteld besluit

    - een bijdrage van € 9.000 toekennen aan de organisatoren van evenementen die een bijdrage leveren aan de sociale samenhang in de gemeente, vanuit het budget Evenementen sociale samenhang.

  7. 7

    De gemeente Alphen aan den Rijn neemt deel in een aantal gemeenschappelijke regelingen. De dagelijks besturen van deze gemeenschappelijke regelingen hebben ontwerpbegrotingen voor het jaar 2024 opgesteld voor de aan hen opgedragen taken. Artikel 35 van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) bepaalt dat de raden van de deelnemende gemeenten acht weken de tijd hebben om hun zienswijzen op de ontwerpbegrotingen kenbaar te maken.

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen:
    1. In te stemmen met de ontwerpbegrotingen 2024 van de gemeenschappelijke regelingen
    a. Holland Rijnland
    b. Service Organisatie Zorg (SOZ) Holland Rijnland
    c. Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM)
    d. Hecht
    e. Omgevingsdienst Midden Holland (ODMH)
    f. Promen
    g. BVO Rijn en Braassem
    2. De verhoogde structurele bijdragen aan de diverse gemeenschappelijke regelingen als gevolg van de toegestane indexeringen van in totaal € 1.934.453,- op te nemen in de begroting en te dekken ten laste van de stelpost verbonden partijen;
    3. De financiële consequenties met bijgevoegde separate begrotingswijziging te verwerken;
    4. Zienswijzen / reacties conform de bijgevoegde concepten te versturen naar de geadresseerde gemeenschappelijke regelingen.

  8. 8

    Voor het laten verwerken van afvalstromen van het Ecopark heeft de gemeente een contract met een marktpartij afgesloten. Dit contract loopt eind oktober 2023 af en kan niet verlengd worden. De gemeente staat nu voor de keuze om de verwerking opnieuw zelf aan te besteden. Ook kan de verwerking in gezamenlijkheid met andere regiogemeenten worden aanbesteed via verbonden partij Cyclus NV. Vanwege de voordelen die dit heeft kiest de gemeente voor deze optie.
    Doordat Alphen aan den Rijn (groot)aandeelhouder van Cyclus NV is, is er sprake van inbesteden.

    Voor een goede logistieke voorbereiding is meer tijd nodig dan het moment van aflopen van het huidige contract. Daarom sluit de gemeente voor de periode van vier maanden een overbruggingsovereenkomst af met de huidige verwerker. Deze overeenkomst heeft een looptijd tot en met 29 februari 2024. De verwerking van de afvalstromen via inbesteding bij Cyclus gaat per 1 maart 2024 in.

    Voorgesteld besluit

    • In te stemmen met het inbesteden van de verwerking van afvalstromen van het Ecopark bij verbonden partij Cyclus NV per 1 maart 2024; 
    • In te stemmen met het afsluiten van een overbruggingsovereenkomst met Prezero voor het verwerken van afvalstromen van het Ecopark, voor de periode 1 november 2023 t/m 29 februari 2024; 
    • De teamleider Beleid openbare ruimte te mandateren voor het ondertekenen van de overbruggingsovereenkomst met Prezero en het addendum bij de DVO met Cyclus NV.

  9. 9

    Met een groeiende vraag naar openbare oplaadpalen en een groeiende markt van aanbieders van openbare oplaadpalen is het van belang goede afspraken te maken over het plaatsen en exploiteren van oplaadpalen. De Samenwerkingsovereenkomst inzake het open vergunningenmodel tussen de gemeente Alphen aan den Rijn en exploitanten van openbare oplaadpalen is een goede aanvulling op de huidige Beleidsregels openbare oplaadpalen voor elektrische motorvoertuigen gemeente Alphen aan den Rijn 2019. In de overeenkomst zijn er goede en duidelijke afspraken vastgelegd over exploitatietermijnen, eisen aan dienstverlening, etc.

    Er zijn momenteel 3 exploitanten van openbare oplaadpalen actief in de gemeente Alphen aan den Rijn. Daarvan heeft er 1 de samenwerkingsovereenkomst al ondertekend (zie bijlage), nadat deze aan de hand van de beschikbare Model samenwerkingsovereenkomst is afgestemd op de voorgestelde aanpassingen van de gemeente (zie onder kopje “Argumenten”).
    Na instemming van het college zal de Overeenkomst ook worden voorgelegd aan de overige 2 exploitanten en aan nieuwe exploitanten (zie onder kopje “realisatie”).

    Voorgesteld besluit

    • Instemmen met de Samenwerkingsovereenkomst inzake het open vergunningenmodel tussen de gemeente Alphen aan den Rijn en exploitanten van openbare oplaadpalen.
    • Ondertekenen van de Samenwerkingsovereenkomsten met exploitanten van openbare oplaadpalen mandateren aan de Teamleider Beleid Openbare Ruimte.

  10. 10

    De aanvrager van de omgevingsvergunning heeft het voornemen om nabij Groenestein 12 in Hazerswoude-Rijndijk het 'Frederikspark' te realiseren. Dit is een recreatief park met verschillende functies en een bed & breakfast. Om dit plan mogelijk te maken wenst men op het adres Groenestein 12a een nieuw bijgebouw op te richten als dierenverblijf in combinatie met opslagruimte. De realisatie van het nieuwe bijgebouw is niet toegestaan volgens het bestemmingsplan. In het geldende bestemmingsplan 'Van Rijksweg 11 tot Rijn' heeft deze locatie een agrarische bestemming. Medewerking is slechts mogelijk op basis van een uitgebreide planologische afwijkingsprocedure op grond van artikel 2.12, lid 1, onder a sub3 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Het college heeft besloten om medewerking te verlenen en het ontwerpbesluit voor een ieder zes weken ter inzage te leggen. Indien geen zienswijzen worden ingediend, wordt de omgevingsvergunning verleend.

    Voorgesteld besluit

    1.Medewerking verlenen aan de aanvraag om omgevingsvergunning voorde bouw van een bijgebouw op het adres Groenestein 12a in Hazerswoude-Rijndijk;
    2.Geen exploitatieplan vast te stellen omdat het geenaangewezen geval betreft (artikel6.2.1.Bro);
    3.Het ontwerpbesluit met bijbehorende stukken voor een periode van zes weken ter inzage te leggen;

  11. 11

    Het college informeert de raad middels de Kaderbrief 2024 over hoe, met welk doel en vanuit welke uitgangspunten het college de komende periode tot de financiële kaders en de beleidsvoornemens voor de aankomende begroting 2024 en de meerjarenraming 2025-2027 zal komen.
     
    In de planning & controlcyclus 2023 van de gemeente vervangt de Kaderbrief 2024 dit jaar de reguliere kadernota. Meer ontwikkelingen dan anders maken de jaarlijkse puzzel om voor de reguliere ontwikkelingen en kostenstijgingen en de uitvoering van bestuurlijke ambities voldoende dekking te vinden dit jaar buitengewoon ingewikkeld. Het proces van kijken waar we nog invloed kunnen uitoefenen, waar de mogelijkheden zitten om zaken anders of minder te doen, zonder dat de kwaliteit van de gemeentelijke voorzieningen voor onze inwoners en bedrijven daardoor achteruitgaat, vraagt meer tijd dan de reguliere planning van de eerder aangekondigde Kadernota 2024 hiervoor biedt.

    Voorgesteld besluit

    1. De raad middels bijgaande Kaderbrief 2024 informeren over hoe, met welk doel en vanuit welke uitgangspunten het college de komende periode tot de financiële kaders en de beleidsvoornemens voor de aankomende begroting 2024 en de meerjarenraming 2025-2027 zal komen.
  12. 12

    Conform artikel 197 Gemeentewet legt het college met de Jaarstukken 2022 verantwoording af aan de raad over het gevoerde bestuur/ beleid over het jaar 2022. De Jaarstukken bestaan uit het jaarverslag en de jaarrekening. In het jaarverslag wordt verantwoording afgelegd over het door de raad vastgestelde beleid. Het jaarverslag bestaat uit een beleidsverantwoording per programma en een verantwoording op specifieke onderwerpen in de paragrafen. De jaarrekening bestaat uit de balans, een toelichting op de balans en het overzicht van baten en lasten en de toelichting hierop. Tot slot bestaat de jaarrekening uit de bijlage met de verantwoordingsinformatie over de specifieke uitkeringen en de bijlage met het overzicht van de gerealiseerde baten en lasten per taakveld. pagina 2 van 10 De gemeente Alphen aan den Rijn sluit 2022 af met een positief resultaat van € 16,7 miljoen. Voorgesteld wordt om hiervan € 7,1 miljoen via de resultaatbestemming over te hevelen naar 2023 en het restant ter grootte van € 9,6 miljoen toe te voegen aan de Algemene Reserve. Het overschot is voornamelijk ontstaan door grote incidentele meevallers die zijn ontstaan in de laatste maanden van 2022.

    Voorgesteld besluit

    1. de Jaarstukken 2022 ter besluitvorming voor te leggen aan de raad en de raad te vragen: 
    a) de Jaarstukken 2022 vast te stellen; 
    I. daarbij het financieel resultaat 2022 vast te stellen op een positief resultaat ten bedrage van € 16,7 miljoen; 
    II. daarbij de aan het college aangeboden resultaatbestemming van per saldo € 1,4 miljoen vast te stellen (zie hiervoor de toelichting op de resultaatbestemmingen);
    III. daarbij kennis te nemen van de eerder door het college vastgestelde resultaatbestemmingen van per saldo € 5,7 miljoen (zie hiervoor de toelichting op de resultaatbestemmingen); 
    IV. daarmee het definitieve saldo na resultaatbestemmingen voor het dienstjaar 2022 vast te stellen op € 9,6 miljoen positief (totaal van het jaarrekeningresultaat minus de resultaatbestemmingen); 
    b) het resultaat na resultaatbestemmingen te storten in de Algemene Reserve. 
    2. de portefeuillehouder Financiën te machtigen om noodzakelijke redactionele verbeteringen in de Jaarstukken 2022 aan te brengen.

  13. 13

    Het centrum van Alphen aan den Rijn is een BIZ-gebied. Ten aanzien van de BIZ gelden afspraken tussen de winkeliers/ondernemers (verenigd in de stichting VOC Alphen aan den Rijn) en de gemeente. Deze afspraken over de BIZ zijn vastgelegd in een uitvoeringsovereenkomst. Op basis van deze uitvoeringsovereenkomst dient de BIZ stichting VOC ieder jaar een inhoudelijk en financieel jaarverslag te overleggen over het voorafgaande subsidiejaar. Na ontvangst van deze stukken stelt het college de hoogte van de BIZ subsidie van dat voorgaande jaar definitief vast. Op basis hiervan kan de eindafrekening plaats vinden. Deze eindafrekening vindt nu plaats voor 2022. De stichting heeft tevens de begroting 2023 ingediend. Op basis hiervan vindt de uitbetaling van het voorschot plaats.

    Voorgesteld besluit

    - Het inhoudelijke en financiële jaarverslag 2022 van de stichting VOC Alphen aan den Rijn goed te keuren; 
    - De definitieve BIZ opbrengst 2022 voor BIZ VOC vast te stellen op €124.689,20; 
    - Het verschil tussen het reeds verleende voorschotbedrag 2022 (€ 115.707,-) en de werkelijke BIZ opbrengst 2022 (€124.689,20) ter hoogte van € 8.982,20 conform de gemaakte afspraken in de uitvoeringsovereenkomst over te maken aan de stichting VOC; 
     - De begroting 2023 goed te keuren en op basis daarvan een voorschot van 50% van de totaal opgelegde BIZ-heffing 2023 (€ 132.250,-) uit te keren ad €66.125,-.

  14. 14

    Van 23 februari tot en met 5 april 2023 heeft het ontwerpbestemmingsplan ‘Vinkebuurt126, Zwammerdam’  ter inzage gelegen. Gedurende deze periode zijn er geen zienswijzen ingediend. Het bestemmingsplan voorziet in de bouw van 1 nieuwbouwwoning op de locatie Vinkebuurt 126. In de huidige situatie bevindt zich hier een bedrijfsgebouw met bijbehorend opslagterrein.  Het bedrijfsgebouw zal worden gesloopt ten behoeve van de nieuwbouwwoning en het opslagterrein zal worden gebruikt als tuin behorend bij de woning.
    Het plan om 1 nieuwbouwwoning te realiseren past niet binnen het vigerende bestemmingsplan ‘Limes’ omdat een woning niet is toegestaan op een locatie die bestemd is voor ‘bedrijf’. De regels en de verbeelding van het ontwerpbestemmingsplan ‘Vinkebuurt 126, Zwammerdam’ voorzien in een juridische planologische regeling om de woningbouw mogelijk te maken. In de toelichting (inclusief bijlagen) van het bestemmingsplan wordt beargumenteerd dat het plan niet strijdig is met een goede ruimtelijke ordening.
    Er zijn geen zienswijzen ingediend tegen het plan gedurende de ter inzage legging. Dit geeft aanleiding om aan de gemeenteraad voor te stellen het bestemmingsplan ‘Vinkebuurt126, Zwammerdam’ ongewijzigd vastte stellen ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan. Voor meer toelichting wordt verwezen naar het bijbehorende raadsvoorstel en–besluit en de daarvan deel uitmakende bijlagen.

    Voorgesteld besluit

    Aan de gemeenteraad voor te stellen:
    1.Het bestemmingsplan ‘Vinkebuurt126, Zwammerdam’ met identificatienummer NL.IMRO.0484.ZDvinkebuurt126-VA01ongewijzigdvast te stellen ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan.
    2.Geen exploitatieplan vast te stellen op grond van artikel 6.12, tweede lid onder a van de Wet ruimtelijke ordening, omdat de kosten van de grondexploitatie anderszins verzekerd zijn.

  15. 15

    Gemeente Alphen aan den Rijn heeft de ambitie om Rijnhaven-Oost te transformeren naar een gemengd gebied waar gewoond en gewerkt wordt en waarbij de haven weer van de stad wordt. Een aantal jaar geleden is de voormalige locatie van Biesterfeld verworven, omdat dit bedrijf de transformatie-ambitie belemmerde. De locatie Biesterfeld, nu De Werf genoemd, is onder andere bedoeld voor bedrijven die invulling geven aan ‘de haven van de stad maken’. De huidige huurovereenkomsten lopen af per oktober 2023 en het college heeft besloten deze niet te verlengen, omdat deze uitgaan van een organisatiestructuur die niet heeft gewerkt. Het Afwegingskader De Werf heeft als toetsingskader gediend voor de ondernemers die zich willen vestigen op De Werf. Gebleken is dat dit kader onvoldoende duidelijkheid heeft verschaft, waardoor een herijking noodzakelijk is. Het Addendum op het Afwegingskader De Werf dient als die verduidelijking c.q. herijking. Aan de hand van dit Addendum kunnen nieuwe huurovereenkomsten worden gesloten. Het college heeft dit Addendum vastgesteld en ter informatie doorgestuurd naar de gemeenteraad.

    Voorgesteld besluit

    1. Het Addendum op het Afwegingskader De Werf, wat als uitgangspunt dient voor de ondernemers voor de huurperiode oktober 2023 tot uiterlijk oktober 2028, vast te stellen;
    2. De nieuwe huurcontracten aan te gaan voor een termijn van twee jaar;
    3. Het Addendum te publiceren, opdat eventuele nieuwe huurders ook de mogelijkheid krijgen zich in te schrijven met hun (nieuwe) bedrijf;
    Dit besluit ter kennisgeving doorsturen naar de gemeenteraad.

  16. 16

    Burgermeester en wethouders hebben ingestemd met het voornemen om het in 2007 genomen wijzigingsbesluit ter vergroting van de agrarische bouwvlakken van het Sierteeltbedrijf op de locatie Westeinde 32 in Hazerswoude-Dorp te herstellen in de eerstvolgende herziening van het omgevingsplan. Hierbij wordt het voorbehoud gemaakt dat uit de eventueel noodzakelijk uit te voeren omgevingsonderzoeken moet blijken dat het herstellen van de bouwvlakken niet in strijd is met ‘een goede ruimtelijke ordening’. Het college heeft ingestemd met het financieren van de noodzakelijke onderzoeken en informeert de eigenaren van het sierteeltbedrijf middels een informatiebrief.

    Voorgesteld besluit

    1.Instemmen met het voornemen om het in 2007 genomen wijzigingsbesluit ter vergroting van de agrarische bouwvlakken van het sierteeltbedrijf op de locatie Westeinde 32en 30te herstellen in de eerstvolgende herziening voor het omgevingsplan onder voorbehoud dat uit eventueel noodzakelijke omgevingsonderzoeken is gebleken dat dit niet strijdig is met een goede ruimtelijke ordening.
    2.Instemmen met het voornemen om uit het jaarlijks beschikbare budget voor ‘omgevingsplannen’ met FCL 68100300 de eventueel noodzakelijke onderzoekskosten te financieren.
    3.Instemmen met bijgaande informatiebrief aan de eigenaren van het Sierteeltbedrijf op de locatie Westeinde32 te Hazerswoude-Dorp.